AMD Radeon RX 5700 -ketju (Navi 10)

Toistuvasti kuulee ihmisten ostavan Nvidiaa, koska ''tietää mitä saa'', ''edellinen sarja oli onnistunut joten varmasti tämäkin'' jne. Ja onhan Nvidialla usein ollut faktuaalisesti paremmat kortit, mutta väitän ettei tasatilannekkaan kääntäisi tätä asetelmaa em. syistä.
Itsellänikin on mielikuva, että Nvidian ajurit toimivat paremmin yleisesti. Edellisen 1070:n kanssa en muista reilun 3 vuoden aikana, että olisi ollut ainuttakaan selvää ajuriongelmaa. Sitä ennen oli Radeon 280X jonka kanssa sen sijaan oli pieniä, mutta ei käyttöä estäviä ongelmia.

Hinta-/suorituskykysuhde sai tällä kertaa ostamaan taas AMD:tä, koska "vastaava" 2070S:n hintalappu olisi ollut noin 100€ kalliimpi (~20%), kun tehoa keskimäärin vain ~10%. Myönnetään että AMD:n ajurien toimivuus Nvidian jälkeen hieman arvelutti, mutta toistaiseksi ei valittamista.

5700xt Red Deviliin olen myös muuten tyytyväinen, nuo ajuri ongelmat rassaa. Eiköhän ne ajan kanssa tule kuntoon, täytyy kai sitä olla vaan kärsivällinen.

Ikävän tuttua isoissa firmoissa, palautteet ei joko kulje ollenkaan, oikeaan paikkaan, tai eri osastojen välinen kommunikointi sakkaa. Sääli AMD:n kannalta, koska 5700 vaikuttaa hemmetin hyvältä kortilta samoin kuin 5600, mutta nämä ajuriongelmat yms. syö imagoa ja brändiä, ja yksi syy Nvidian jyräämiseen on mielestän juurikin tuo brändi.

Toistuvasti kuulee ihmisten ostavan Nvidiaa, koska ''tietää mitä saa'', ''edellinen sarja oli onnistunut joten varmasti tämäkin'' jne. Ja onhan Nvidialla usein ollut faktuaalisesti paremmat kortit, mutta väitän ettei tasatilannekkaan kääntäisi tätä asetelmaa em. syistä.

Mikähän kiire nuo 5700:t oli julkaista noin nopeasti? Moni tuotesarja on mennyt alkuun kuumille kiville, kunnes ongelmien jälkeen kivet ovat kylmenneet pysyvästi. No tuskin tämän 5700 kohdalla sentään, kun muutoin vaikuttaa onnistuneelta kortilta, ja tokihan AMD:ltakin löytyy ''henkeen ja vereen AMD'' -faneja.

Mulla on tällä hetkellä pöydällä 5700XT Strix ja Nitro+ SE. Nitro on hieman hiljaisempi pelatessa, mutta aina kun koneen käynnistää tai ottaa esim. lepotilasta pois, sen tuulettimet käy 100%:ssa muutaman sekunnin ajan ja sitten pyörii n. 1400rpm kunnes käyttis lataa. Tämä on erittäin ärsyttävää, enkä kyllä voi tämmöistä korttia pitää.

Strixin tuulettimet vain vähän pyörähtää samassa tilanteessa, ei kuulu mitään ääntä. Strixissä tosin on coil whineä, jonka poistumista hieman odottelen. Jos poistuu, niin jätän sen käyttöön.

Näyttis on eGPU-kotelossa kiinnitettynä Mac Miniin, ja siinä kotelossa ei ole mitään eristeitä. Eli mitään huutavaa korttia siinä ei voi pitää. Mietin vielä Red Deviliä kolmanneksi testiin, jos tuo coil whine ei poistu tuosta Strixistä.

Viimeksi muokattu:
Mulla on tällä hetkellä pöydällä 5700XT Strix ja Nitro+ SE. Nitro on hieman hiljaisempi pelatessa, mutta aina kun koneen käynnistää tai ottaa esim. lepotilasta pois, sen tuulettimet käy 100%:ssa muutaman sekunnin ajan ja sitten pyörii n. 1400rpm kunnes käyttis lataa. Tämä on erittäin ärsyttävää, enkä kyllä voi tämmöistä korttia pitää.

Strixin tuulettimet vain vähän pyörähtää samassa tilanteessa, ei kuulu mitään ääntä. Strixissä tosin on coil whineä, jonka poistumista hieman odottelen. Jos poistuu, niin jätän sen käyttöön.

Näyttis on eGPU-kotelossa kiinnitettynä Mac Miniin, ja siinä kotelossa ei ole mitään eristeitä. Eli mitään huutavaa korttia siinä ei voi pitää. Mietin vielä Red Deviliä kolmanneksi testiin, jos tuo coil whine ei poistu tuosta Strixistä.
Pakko kommentoida, siihen on ihan syynsäkin et ne käynistyessä hörähtää tollai tuulettimet.

Pakko kommentoida, siihen on ihan syynsäkin et ne käynistyessä hörähtää tollai tuulettimet.
Tämä on eka näyttis itellä, joka tekee sen täysiä. Kuka tommosta jaksaa kuunnella? Käy vaikka katsomassa illalla uutisia koneelta ja saa aina kuunnella ekana jonku 5s kauheeta huutoa? Ite en ainakaan tommosesta tykkää yhtään.

Tämä on eka näyttis itellä, joka tekee sen täysiä. Kuka tommosta jaksaa kuunnella? Käy vaikka katsomassa illalla uutisia koneelta ja saa aina kuunnella ekana jonku 5s kauheeta huutoa? Ite en ainakaan tommosesta tykkää yhtään.
En tiedä miten sä katot uutisi koneelta silloin ku se boottaa biosista käyttikselle? Silloi munkin koneesta lähtee tuulettimet pyörii 100% ja samalla ylimääräiset pölyt lentää siellä, sitte ku käyttis ladannut on hiljaista. Jos meinaat sitä että idle tilassa huudattaa ja vouhottaaa ku selaat nettiä, ei ole ihan normaalia.

En tiedä miten sä katot uutisi koneelta silloin ku se boottaa biosista käyttikselle? Silloi munkin koneesta lähtee tuulettimet pyörii 100% ja samalla ylimääräiset pölyt lentää siellä, sitte ku käyttis ladannut on hiljaista. Jos meinaat sitä että idle tilassa huudattaa ja vouhottaaa ku selaat nettiä, ei ole ihan normaalia.
Esimerkiksi lepotilasta otettaessa se tekee sen saman huutamisen. Tietokoneen ei pidä huutaa kun siihen koskee. Sen pitää lähteä hiljaisesti käyntiin. Ainakin omat laitteet on tähän asti niin tehneet. Nyt menee jo offtopikiksi, jos jollakin on oikeaa tietoa tuosta Nitro+:n käyttäytymisestä, niin voi varmaan kommentoida tätä asiaa.

Tällä kertaa asus unohti kunnon ruuvit AMD kortista

Joo, tämä ongelma on omassakin kortissa. Täälläkin foorumilla aiemmin oli ohje, että ne ruuvit voi vaihtaa viereisiin (eli ottaa sieltä virtajohtojen päästä viimeiset) ruuveihin, jolloin ongelma korjaantuu. Aika perseestä. :D

Starglazer

Tukijäsen
Joo, tämä ongelma on omassakin kortissa. Täälläkin foorumilla aiemmin oli ohje, että ne ruuvit voi vaihtaa viereisiin (eli ottaa sieltä virtajohtojen päästä viimeiset) ruuveihin, jolloin ongelma korjaantuu. Aika perseestä. :D
Eihän siitä tosiaan kauaa ole:
PUBGia testaillessa gpun lämmöt paineli jossain 55-65 ja hotspotti oli vähän alle 80c. Melko iso vaikutus ja vittumainen kämmi asukselta käyttää sopimattomia ruuveja jäähyn kiinnitykseen. Ennen ruuvien vaihtoa jäähy oli varmaan sentin verran irti, n 30-35% alalta.

Kuvan vasemman puoleiset ruuvit on ne liian pitkät. Jos joku tappelee joskus saman ongelman kanssa ja ei satu olemaan sopivia ruuveja (kenellä muka oiskaan?) niin vaihtamalla oikean puolen ruuvit päittäin "viallisten" kanssa on helppo tapa korjata tää ongelma.

Hohhoijaa. Pidätkö tätä oikeasti isona ongelmana? Eikä AMD:n puolesta kyseessä taida olla vika vaan ominaisuus, mulla tekee ihan samaa ja kyseessä edellisen sarjan kortti.

Esimerkiksi lepotilasta otettaessa se tekee sen saman huutamisen.
Kokeile laittaa horrostilaan. Tällöin se ei mulla ainakaan pöhise. Vai mikä winukka käytössä.

Hohhoijaa. Pidätkö tätä oikeasti isona ongelmana? Eikä AMD:n puolesta kyseessä taida olla vika vaan ominaisuus, mulla tekee ihan samaa ja kyseessä edellisen sarjan kortti.

Kokeile laittaa horrostilaan. Tällöin se ei mulla ainakaan pöhise. Vai mikä winukka käytössä.
On se iso ongelma, jos haluaa hiljaisen koneen. :) Käytössä pääasiallisesti MacOs. Windowssi on tällä hetkellä taas rikki eGpu-koteloiden kanssa.

On se iso ongelma, jos haluaa hiljaisen koneen. :)
No toki siinä tapauksessa. Kyllä itsekin olin vähän ihmeissään kun keskellä yötä pörähti yhtäkkiä 3000rpm puhaltamaan, lepotila kun ei mun Winukassa edes toimi oikein, horrostila sentään toimii. En tiedä mikä tuossa on AMD:lla ideana, pölyjen puhallus tms.? Jos tuo oikein ärsyttää niin voithan sää kysyä AMD:lta tuohon vaihtoehtoa, epäilen että vastaus on "ominaisuus kiitos ja näkemiin".

Requiem

For You
No toki siinä tapauksessa. Kyllä itsekin olin vähän ihmeissään kun keskellä yötä pörähti yhtäkkiä 3000rpm puhaltamaan, lepotila kun ei mun Winukassa edes toimi oikein, horrostila sentään toimii. En tiedä mikä tuossa on AMD:lla ideana, pölyjen puhallus tms.? Jos tuo oikein ärsyttää niin voithan sää kysyä AMD:lta tuohon vaihtoehtoa, epäilen että vastaus on "ominaisuus kiitos ja näkemiin".
Kyseessä taisi olla Sapphiren kortti eikä AMD:n refu.

MSI Gaming X 1070 teki itellä välillä ihan samaa koneen restartissa. 5700XT Red Devil ei oo toistaseks tehny vielä kertaakaan.

Uus MorePowerTool 1.2.0 on ladattavana, ollu jo monta päivää. Kokeilin, ei toiminu edelleenkään sen paremmin. No, on sen verran paska eli tavallinen kellottumaan tämä minun, niin taidan tyytyä vaan alivoltittamaan tästä eteenpäin.

Requiem

For You
Näköjään 1270mV jänniteraja rikkoo radeon softan jännite/taajuus -säädön, 1260mV vielä toimii. Vanhalla wattmanilla pystyi laittamaan. Ehkä afterburnerilla saisi, eikös se nykyisin toimi ongelmitta?
Eilen loin custom resoluution TRIXX boostilla ja yritin avata PUBGin jota olin pelannut hetkeä aikaisemmin, seurauksena bsod ja PUBGin tiedostojen tarkastus käynnistyksen jälkeen. Luulin jo että lataa koko pelin uudelleen:). Onko muilla TRIXX toiminut ongelmitta?

Esimerkiksi lepotilasta otettaessa se tekee sen saman huutamisen. Tietokoneen ei pidä huutaa kun siihen koskee. Sen pitää lähteä hiljaisesti käyntiin. Ainakin omat laitteet on tähän asti niin tehneet. Nyt menee jo offtopikiksi, jos jollakin on oikeaa tietoa tuosta Nitro+:n käyttäytymisestä, niin voi varmaan kommentoida tätä asiaa.
Kyllä mulla on jo pitkään näyttikset puhaltanut maximilla sekunnin pari kun tietokoneen käynnistää kylmänä virtanapista. Muuten ei. (Sapphire, XFX ja nyt tämä Powercolor)

Olen koittanut googlata aiheesta mutta ei oikein selvää vastausta löydy:

Pitääkö olla huolissaan korkeista junction-lämmöistä JOS GPU-lämmöt on kuitenkin ihan fine? Pyörii GPU:lla siellä ~70'C mutta junction paukuttaa ~105'C.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Olen koittanut googlata aiheesta mutta ei oikein selvää vastausta löydy:

Pitääkö olla huolissaan korkeista junction-lämmöistä JOS GPU-lämmöt on kuitenkin ihan fine? Pyörii GPU:lla siellä ~70'C mutta junction paukuttaa ~105'C.
AMD:n virallisen kannan mukaan Junction Tempin osalta 110C tai alle on normaalia ja speksien sisällä

AMD:n virallisen kannan mukaan Junction Tempin osalta 110C tai alle on normaalia ja speksien sisällä
Näin olen ymmärtänyt. RDR2 pelisession jälkeen kun katselin niin junction pyöri siellä 106'C vaikka GPU lämmöt oli yli 30'C vähemmän. Ihmeellisen iso tuo lämpötilaero vain tuossa.

Radeon Software 20.1.1 ajurit julkaistu, korjauslistassa peräti 27 eri kohtaa, mukaanlukien HDR-setit ja ainakin täällä näyttäisi HDR (ja SDR pelit myös :D ) toimivan niin kuin pitää nyt ensimmäistä kertaa Adrenalin 2020 Edition -ajureilla

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.1.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen - io-tech.fi
Vaan eipä ollut mitään korjausta unreal enginen peleille, jotka kaatuu jo käynnistäessä. :(
Tosin onneksi siihen löytyy ratkaisu kun vähän kopioi tiedostoja vanhoista ajureista.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Vaan eipä ollut mitään korjausta unreal enginen peleille, jotka kaatuu jo käynnistäessä. :(
Tosin onneksi siihen löytyy ratkaisu kun vähän kopioi tiedostoja vanhoista ajureista.
Mitäs kaikkia UE-pelejä tämä koskee?

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
En kaatuilusta tiedä, mutta kaikki ue-pelit tuntuu pyörivän amd:n korteilla erittäin huonosti verrattuna kilpailijaan.
Unreal Engineen on oletuksena upotettu niin paljon NVIDIAn koodia etten ihmettele (toki niitä ei ole pakko käyttää jos kehittäjä ei halua)

Mitäs kaikkia UE-pelejä tämä koskee?
Mulla on koskenut kaikkia UE4 pelejä toistaiseksi mitä on. Ja samaa ongelmaa olen löytänyt googlella muillakin.
Ongelma korjaantuu, kun ottaa esim 19.12.1 ajureista atidxx64.dll tiedoston ja kopioi sen pelin asennuskansion unreal/binaries/win64 kansion alle. Sit lähtee päälle uusillakin ajureilla. Mutta tuo täytyy joka pelille tehdä erikseen.

Edit: ongelma alkoi siis 19.12.2 ajureiden jälkeen.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Mulla on koskenut kaikkia UE4 pelejä toistaiseksi mitä on. Ja samaa ongelmaa olen löytänyt googlella muillakin.
Ongelma korjaantuu, kun ottaa esim 19.12.1 ajureista atidxx64.dll tiedoston ja kopioi sen pelin asennuskansion unreal/binaries/win64 kansion alle. Sit lähtee päälle uusillakin ajureilla. Mutta tuo täytyy joka pelille tehdä erikseen.

Edit: ongelma alkoi siis 19.12.2 ajureiden jälkeen.
Ainakaan Senua's Sacrifice ei kaatunut kun testasin HDR:n toimivuutta, ainut asennettu Unreal Engine peli tällä hetkellä mun koneella.

Jaa niinpä on PUBGikin UE4, ei mitään ongelmia koskaan ollu. Miekin just ostin tuon Senuan.. juu ja toimii sekin no problem.

Viimeksi muokattu:
Ainakaan Senua's Sacrifice ei kaatunut kun testasin HDR:n toimivuutta, ainut asennettu Unreal Engine peli tällä hetkellä mun koneella.
Jaa niinpä on PUBGikin UE4, ei mitään ongelmia koskaan ollu. Miekin just ostin tuon Senuan.. juu ja toimii sekin no problem.
Juu en mä täällä foorumilla ole törmännyt keneenkään muuhun tämän ongelman kanssa. Ulkomailta löytyy enemmänkin, eli ei se kaikilla ole. Mutta uudemmat kuin 19.12.1 ajurit ei toimi UE4 pelien kanssa niillä joilla ongelmia on, ellei sitten kopioi tuota Atidxx64.dll tiedostoa pelin asennuskansioon.

Ottaa kyllä päähän tämän kortin (red devil 5700 xt) käytös esim. EFT:ssä. Resona 1080p ja näyttönä 144Hz; tyytyväisenä piirtelee ruudulle 60-80 kuvaa sekunnissa, GPU usage heiluu jossain 60% ja downclockailee aggressiivisesti koko ajan ja jatkuvasti.
Melkein ihan sama mitä kikkailee. Virtual super resolutionilla ja 1440p resolla pelissä saa kortin niin sanotusti töihin mutta se nyt ei paljoa tietysti lohduta jos tavoitteena on yli 100fps.
Uskomatonta miksi hyvä kortti on pitänyt pilata tuolla virransäästö-mikälie ominaisuudella. Lämpötilat ei nouse ollenkaan ja voltaget on säädetty max 1200mV.

Muita jotka tuskailee tarkovissa tämän kortin kanssa?

Jaa nyt poijat pistetään peukut AMD:lle puhuttiin tässä jonkun aikaa sitten siitä codin crashailusta, vaan ei oo uusimpien ajurien jälkeen crashannu kertaakaan, ehkä se vika olikin ajureissa. Nyt toimii joka peli, ainakin meikällä joten näistä ei kyllä vaiheta :tup:

Ottaa kyllä päähän tämän kortin (red devil 5700 xt) käytös esim. EFT:ssä. Resona 1080p ja näyttönä 144Hz; tyytyväisenä piirtelee ruudulle 60-80 kuvaa sekunnissa, GPU usage heiluu jossain 60% ja downclockailee aggressiivisesti koko ajan ja jatkuvasti.
Melkein ihan sama mitä kikkailee. Virtual super resolutionilla ja 1440p resolla pelissä saa kortin niin sanotusti töihin mutta se nyt ei paljoa tietysti lohduta jos tavoitteena on yli 100fps.
Uskomatonta miksi hyvä kortti on pitänyt pilata tuolla virransäästö-mikälie ominaisuudella. Lämpötilat ei nouse ollenkaan ja voltaget on säädetty max 1200mV.

Mikä prossu? Ei pitäs kyllä olla virransäästöstä kiinni, mulla esim pubgissa loppuu prossusta vauhti, niin fps käytännössä sama aivan sama lyökö asetukset ultra vai low, low niin näyttis vetelee ~50% tehoilla, ultralle niin alkaa pysyyn taajuudet likempänä 2ghz ja pubg ultra unlimited fps ottaa kaikki irti kortista, lämpöjä enempi mitä time spy stresstestillä saa aikaan.

PUBG GPU-Z.jpg

Tossa PUBG-sessio Erangelin metsiköissä just äsken. Ultra unlimited? Ultra kuvanlaatu ja FPS-cap unlimited? Silleen on mulla. 1440p. 2080 MHz on 'boost clock'.

Viimeksi muokattu:

Requiem

For You

Tarkovista en tiedä. Mutta oletko kokeillut Radeon Chillia. Vaikka se on virransäästöön ja jäähdytykseen suunnattu niin saattaisi toimia myös toisinpäin. Eli minimin nostat tarpeeksi korkealle. PUBGissa ainakin toimii.

Starglazer

Tukijäsen
Hmm, nyt on syystä tai toisesta pysyneet jännite ja taajuus asetettuna 19.12.3 . ajureilla. Sammutin Windowsin fast bootin, ehkä se auttoi. Edelleen nakkaa defautiksi jos kaatuu, mutta se lienee tarkoituskin.
Eilen pelasin pitkän pätkän Borderlands kolmosta , taajuus max 1900 MHz ja voltit 1.040 mV.
Tarkemmin kun on kuunnellut niin itse asiassa näyttis on aika hiljainen mutta virtalähde on alkanut pitämään ääntä. Ehkä tuo 450 wattinen on kuitenkin hitusen pieni näille virtamäärille. Hyvin kuitenkin toimii kun on mopoprossu ja sekin vielä alivoltitettu.
E:
Joo, SF600 platinum pitää hommata tilalle.
Tompan arvostelut:
SF450
upload_2020-1-12_17-25-37.png

SF600
upload_2020-1-12_17-26-39.png

Eli yli 20 desibelin ero ~350 watissa!

Viimeksi muokattu:
Uusimmat Radeon-ajurit rikkoo ainakin Warhammer: Vermintide 2:n. Alkaa ääni räpsymään, lagaa ja ruudunpäivitys sukeltelee = pelikelvoton. Edelliset ajurit takas ja toimii.

Mulla alkanu RX:n muistit hyytymään nopeaan tahtiin (niinku vähän itelläänkin.. :-/), vielä viikko sitten pelit eli PUBG ja Dirt Rally 2.0 pelas hienosti muistit @1840, sitte muutama päivä sitten Dirt alkoi kaatuilla ja huomasin lopulta GPU-Z:n käyrästä että muistit oli irtisanoneet itsensä ekax. Laskin sitten 1820:een, mutta Dirt kaatui taas. @1800 pysi sitten peli pystyssä. Tänään sitten PUGB kaatui yllättäen (tosin ihan vähän oli graffahäikkää ollu.) Laskin ->1780 ja sitten toimi ainakin yhen lyhyehkön session ok. Muistit käy GPU-Z:n mukaan 65 asteisina ja kaikki pikku siilet mitä niille laitoin on pysyneet hopeatahnan voimalla edelleen paikallaan. Edit: nyttekin hiiren kursori tuppaa muuttumaan tummax nelikulmiox. Whattafak.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Mulla alkanu RX:n muistit hyytymään nopeaan tahtiin (niinku vähän itelläänkin.. :-/), vielä viikko sitten pelit eli PUBG ja Dirt Rally 2.0 pelas hienosti muistit @1840, sitte muutama päivä sitten Dirt alkoi kaatuilla ja huomasin lopulta GPU-Z:n käyrästä että muistit oli irtisanoneet itsensä ekax. Laskin sitten 1820:een, mutta Dirt kaatui taas. @1800 pysi sitten peli pystyssä. Tänään sitten PUGB kaatui yllättäen (tosin ihan vähän oli graffahäikkää ollu.) Laskin ->1780 ja sitten toimi ainakin yhen lyhyehkön session ok. Muistit käy GPU-Z:n mukaan 65 asteisina ja kaikki pikku siilet mitä niille laitoin on pysyneet hopeatahnan voimalla edelleen paikallaan. Edit: nyttekin hiiren kursori tuppaa muuttumaan tummax nelikulmiox. Whattafak.
Kuulostaa siltä että siellä olisi muistipiiri tai -ohjain hajonnut/hajoamassa.

No nyt sitten pelailin PUBG ja Dirt 2.0 pari tuntia ongelmitta, 1850 oli muistit.. Alkoi tosin Dirtin menussa ollessa tulla taas häikkää hiiren kursoriin nyt ainakin, alt+tab pois pelistä ja näin että muistikellot oli laskenu n. puoleen. Sitten nostin jännitekäyrän keskipalleroa 837 mV -> 880 mV ja ajelin lisää ilman ongelmia. Josba tää nyt toimis.. Edit: jaa niin eihän ne jännitteet muisteihin vaikuta.. no, oli miten oli hehe.

Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Tuli tuo itse kanssa katsottua ja ei voi kuin ihmetellä. Eivät näemmä ole Vegasta ottaneet opiksi.
Ei Vega ollut lähimainkaan ensimmäinen kerta kun Asus failasi AMD:n näyttiksen jäähdytyksen

Chloe

Mestari
Team AMD
Team NVIDIA
Ei Vega ollut lähimainkaan ensimmäinen kerta kun Asus failasi AMD:n näyttiksen jäähdytyksen
Juu ei, mutta meinaan lähinnä että edes viime mallistosta ei otettu opiksi. Eikös Asuksella ole ollut tapana että käytetään käytännössä samaa cooleria Nvidian ja AMD:n kortteihin?

PUBGia testaillessa gpun lämmöt paineli jossain 55-65 ja hotspotti oli vähän alle 80c. Melko iso vaikutus ja vittumainen kämmi asukselta käyttää sopimattomia ruuveja jäähyn kiinnitykseen. Ennen ruuvien vaihtoa jäähy oli varmaan sentin verran irti, n 30-35% alalta.

Kuvan vasemman puoleiset ruuvit on ne liian pitkät. Jos joku tappelee joskus saman ongelman kanssa ja ei satu olemaan sopivia ruuveja (kenellä muka oiskaan?) niin vaihtamalla oikean puolen ruuvit päittäin "viallisten" kanssa on helppo tapa korjata tää ongelma.

Kokeilin tuota päittäin vaihtamista mutta kortin päädyn ruuvit ovat liian pitkiä keskemmällä oleviin paikkoihin ja ruuvit työntävät alla olevaa jäähdytys siiliä. Joten jätin ruuvit paikkoihin missä olivatkin.

Tiedä sitten onko kortissa vikaa vai ei. :confused:
Junction temp pyörinyt jossain 90 asteen ja päälle.

Ei ole kortista kiinni. Beta asteella olevan tarkovin optimointi nyt on mitä on, ei kannata jatkuvaa yli 100fps odottaa ennekuin saavat kaiken kuntoon. Ja tuolla resolla varmaan CPU on pullonkaulana, lisäksi tuo tykkää aika paljon muistista niin sekin voi rajoittaa.

Kokeilin tuota päittäin vaihtamista mutta kortin päädyn ruuvit ovat liian pitkiä keskemmällä oleviin paikkoihin ja ruuvit työntävät alla olevaa jäähdytys siiliä. Joten jätin ruuvit paikkoihin missä olivatkin.

Tiedä sitten onko kortissa vikaa vai ei. :confused:
Junction temp pyörinyt jossain 90 asteen ja päälle.
Oliko sulla ne päädyn ruuvit siis pidemmät, mitä keskemmällä olevat? Mulla oli ainakin niin, että keskemmällä olevat oli pidemmät, ja niissä oli semmonen kohta jossa ei ollut kierrettä ollenkaan. Ja päädyssä olevat ruuvit oli aika lyhyet.

@AAtte
En katsonut vierekkäin mutta syvemmälle ne päädyn ruuvit uppoavat keskemmällä oleviin paikkoihin, liikaakin. Keskemmällä olevissa ei tosiaan ole koko matkalta kierrettä.
Tuossa yllä olevassa videossa taisi mainita M.2 levyn ruuvit sopivan siihen, voisi ehkä niitä kokeilla.

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Lainaten itseäni uutispuolelta:
Jahas, vedetääs sanoja takaisin, ei toimi HDR vieläkään täysin, Senua's Sacrificessa pelaa hyvin, mutta Star Wars Battlefront II:ssa ei ollenkaan. Näyttö kyllä sanoo olevansa DisplayPort HDR -tilassa mutta ruutu on haalea/himmeä.
edit: Ja Senuassakin pitää alt+tabata ees taas että toimii näemmä joka kerta kun pelin käynnistää.

edit2: Star Warsin HDR korjaantui ottamalla Radeon Image Sharpening pois päältä

Viimeksi muokattu:
Onkos jollain heittää nyypälle alkuasetuksia AMD Radeon softwareen 5700 XT Red Devilin virittelyyn, erityisesti fan curve kiinnostaa.

Tuntuu että kaikkialla kehotetaan vaan heittämään Wattmanin (onko ton Radeon-softan joku vanha osa, jolla nimellä ei enää löydy?) autoclockaus päälle ja that's it, mutta itellä ainakin toi auto overclock heitti suoraan epävakaat asetukset.

Kohtuu hiljanen extramehun puristus tavotteena, mutta ei oo koskaan ennen tullu näyttiksiä ropattua :sori:

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 425
Jäsenet
37 533
Uusin jäsen
skit_j

Hinta.fi

Ylös Bottom