AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologian

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
amd-fidelity-fx-super-resolution-fsr-splash-20210622.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD julkaisi tänään uudet ajurit, jotka sisälsivät tuen yhtiön FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Myöhemmin tänään teknologia lanseerattiin myös virallisesti.

[gallery link="file" size="medium" ids="63508,63507,63506"]

FSR eli FidelityFX Super Resolution on spatiaalinen skaalain, eli se huomioi vain kulloisenkin ruudun. Markkinoilta löytyy spatiaalisten skaalainten lisäksi myös ns. temporaalisia skaalausteknologioita, joissa hyödynnetään myös aiempien ruutujen dataa. FSR:n tukeminen vaatii työtä myös pelinkehittäjältä, sillä se pitää tulee sijoittaa renderöintipolulle ennen kohinaa kuvaan aiheuttavia jälkikäsittelyefektejä sekä luonnollisesti pelin käyttöliittymää, joka nykypäivänä renderöidään muutoin valmiin kuvan päälle viimeisenä. FSR on toteutettu yhtenä laskentavarjostimena (compute shader), jolla ei ole mitään ulkopuolisia riippuvaisuuksia.

[gallery link="file" ids="63505,63504,63503"]

Käyttäjälle on tarjolla neljä eri asetusta: Ultra Quality, Quality, Balanced ja Performance. Yhtiön omien sanojen mukaan Ultra Quality tarjoaa lähes natiivin tasoisen kuvan, kun Performance heikentää kuvanlaatua selvästi ja tulisi käyttää vain tilanteissa, jossa puhdas ruudunpäivitysnopeus on ainut merkitsevä asia. Ultra Quality -resoluutiolla kuvaa skaalataan 1,3-kertaiseksi suuntaansa, Qualityllä 1,5-, Balancedilla 1,7- ja Performancella 2,0-kertaiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 4K-resoluutiolla (3840x2160) Ultra Qualityn todellisen resoluution olevan 2954x1662 ja Performancella 1920x1080. FSR tukee myös muuttuvia resoluutioita muuttuvalla skaalauskertoimella ja teoriassa skaalaus voi olla mitä tahansa väliltä 1-4-kertainen suuntaansa, mutta tämän hyödyntäminen on pelinkehittäjien käsissä.

Teknologia on tällä hetkellä tuettuna Godfall-, RiftBreaker-, 22nd Century Racing Series-, Anno 1800-, Evil Genius 2: World Domination-, Terminator: Resistance- ja Kingshunt-peleissä. Lähiaikoina tuki on luvassa puolestaan FarCry 6-, Resident Evil Village-, Forspoken-, Myst-, DOTA 2-, Necromunda: Hired Gun-, Baldur’s Gate 3-, Sordsman Remake-, Farming Simulator 22-, Asterigos-, Vampire: Bloodhunt- ja Edge of Eternity -peleihin. Lisäksi yhteensä 44 kehittäjää tai julkaisijaa on jo ilmoittanut tukevansa FSR-teknologiaa.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="63502,63501"]

AMD:n sisäiset suorituskykytestit on ajettu valitettavasti vertaamalla natiivia vain suorituskykyisimpään Performance-tilaan, jota edes yhtiö itse ei suosittele käytettäväksi, joten komeista luvuista huolimatta niiden käytännön arvo on lähes mitätön. Kolmansien osapuolten ensimmäiset testit tuetuilla peleillä on kuitenkin jo julkaistu ja esimerkiksi keskimäärin laadullisesti hyvän vastaanoton saanut Ultra Quality -asetus tarjoaa tuetuissa peleissä näytönohjaimesta riippuen keskimäärin 25 – 40 % lisää suosituskykyä TechPowerUpin testeissä. FSR on parhaillaan myös io-techin testilaboratorion käsittelyssä.

AMD:n mukaan FSR-teknologia on testattu virallisesti toimivaksi yhtiön Radeon-näytönohjaimilla Polaris-arkkitehtuurista eli RX 460, 470 ja 480 -näytönohjaimista lähtien sekä kaikilla Ryzen-prosessoreilla, joissa on integroitu grafiikkaohjain. Kilpailevan NVIDIAn leiristä toimiviksi on testattu GeForce GTX 10-, GTX 16-, RTX 20- ja RTX 30 -sarjat.

Vaikka FidelityFX Super Resolution tulee olemaan avoin, se ei ole sitä vielä. Yhtiön mukaan lähdekoodi tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla heinäkuun puolivälin tienoilla.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa itse teknologiaan, supported titles lista on kyllä aika helvetin surullinen kun vertaa DLSS jossa komeilee toptier AAA titteleitä. Resident Evil Villagea lukuunottamatta tuo FidelityFX lista näyttää joltain Steamin alennusmyynnin tynnyrin pohjalta.
 
Tässä täytyy odottaa sama aika (DLSS julkaistiin 25.1 2019) eiköhän FSR tukevia pelejä ole melkoinen lista 2023 joulukuun paikkeilla... En sanoisi että Battlefield V näytti tai toimi erityisen hyvältä helmikuussa 2019 DL SS 1.0 kanssa... Toki myönnän että heiltä tuli todella massiivinen lista peleistä jotka tulevat myöhemmin tukemaan DL SS 1.0 mutta yllättäen osa niistä peleistä ei vielä tänäkään päivänä ole tuota tukea saanut.

Edit: tosin voidaan joutua odottamaan "hetki" että löytyy päälle 100 GPU ja CPU jotka tukevat ja käyttävät DLSS jotain versiota joten ainakin siinä AMD tuntuu olevan jo edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä täytyy odottaa sama aika (DLSS julkaistiin 25.1 2019) eiköhän FSR tukevia pelejä ole melkoinen lista 2023 joulukuun paikkeilla... En sanoisi että Battlefield V näytti tai toimi erityisen hyvältä helmikuussa 2019 DL SS 1.0 kanssa... Toki myönnän että heiltä tuli todella massiivinen lista peleistä jotka tulevat myöhemmin tukemaan DL SS 1.0 mutta yllättäen osa niistä peleistä ei vielä tänäkään päivänä ole tuota tukea saanut.

Edit: tosin voidaan joutua odottamaan "hetki" että löytyy päälle 100 GPU ja CPU jotka tukevat ja käyttävät DLSS jotain versiota joten ainakin siinä AMD tuntuu olevan jo edellä.

Juuri näin, ei voi olettaa että se olisi tuettuna laajasti juuri julkaisussa. Toisaalta koska AMD:n rautaa on konsoleissa niin 2,5v päästä niitä tuettuja pelejä on liene ihan jäätävästi.

PC puolella tehoa saa rahalla ja ajan kuluessa uusia vielä järeämpiä ohjaimiakin, mutta konsolissa on se rauta mitä sinne on suunniteltu. Eiköhän FidelityFX tule aika stanuksi konsoleissa.
 
Juuri näin, ei voi olettaa että se olisi tuettuna laajasti juuri julkaisussa. Toisaalta koska AMD:n rautaa on konsoleissa niin 2,5v päästä niitä tuettuja pelejä on liene ihan jäätävästi.

PC puolella tehoa saa rahalla ja ajan kuluessa uusia vielä järeämpiä ohjaimiakin, mutta konsolissa on se rauta mitä sinne on suunniteltu. Eiköhän FidelityFX tule aika stanuksi konsoleissa.
Jos UE5 pelit eivät kyllä varmasti tule tuota käyttämään konsoleilla. PC puolella myös hyvin epätodennäköistä.
 
Olisi kiva jos testaisitte miten Fsr toimii myös vanhenmalla raudalla esim nvidia 900 sarjalaisissa ja vastaavan Amd koska ilmeisesti niissäkin se toimii vaikka ei ole virallisesti tuettuna.
 
Jos UE5 pelit eivät kyllä varmasti tule tuota käyttämään konsoleilla. PC puolella myös hyvin epätodennäköistä.

Nyt kyllä meni multa ainakin tämän viestin tarkoitus täysin ohi. :dead: Jos eivät kyllä varmasti wtf?

Unreal Engine 5 Early Access is here! - GPUOpen

Tuolta ainakin löytyy info, että UE5 tukee TSR:ää (FidelityFX?) PC, Xbox S/X & PS5:llä ja about kaikilla GPU:lla PC:llä. Ihmettelen jos sitä ei aiota käyttää, jos sen kanssa on kaksi yhtiötä turannut jo aikansa.
 
Jos UE5 pelit eivät kyllä varmasti tule tuota käyttämään konsoleilla. PC puolella myös hyvin epätodennäköistä.

Kerropas yksikin syy miksei konsoleilla käytettäisi tätä teknologiaa hyväksi lähitulevaisuudessa ? PC puolella ainakin mitä itse katselin revikoita tästä, niin seassa oli ainakin muutama UE -peli, mm. Terminator: resistance, jossa tuo toimi jo pelkällä quality asetuksella melko hyvin.

Ultra quality fsr näyttää ensimmäiseksi versioksi tästä jo melko lupaavalta. Kuvittelin että kuvanlaatu olisi ollut paljon huonompikin, mutta lopulta tämä käytännössä mahdollistaa joissain RT peleissä ihan pelattavat fps:t FSR -päällä.
 
Ottamatta kantaa itse teknologiaan, supported titles lista on kyllä aika helvetin surullinen kun vertaa DLSS jossa komeilee toptier AAA titteleitä. Resident Evil Villagea lukuunottamatta tuo FidelityFX lista näyttää joltain Steamin alennusmyynnin tynnyrin pohjalta.

Ottamatta kantaa mikä kortti on alla niin tällähän ei pitäisi olla esim. Sinulle mitään haittaa kun FSR toimii yhtä hyvin Nvidian kuin Intelinkin näytönohjaimilla. Nyt vain sattuu olemaan enemmän vaihtoehtoja etenkin vanhalle raudalle boostata fps:iä, joka sinänsä on erittäin hyvä asia ottaen huomioon millaiset näytönohjain markkinat on tällä hetkellä. Läppäripuolella ainakin otan käyttöön heti jos on mahdollista.
 
No näin pikasella testaamisella Terminator R:llä niin kyllähän tuo nyt toimii ihan ok. jos laittaa balanced asetukset. En ainakaan itse mitään suurta ongelmaa nähnyt tuossa pelissä tuon FX:n osalta. Toki peli on sen verran kevyt omalle koneelle että pyörii kyllä natiivinakin kaikki tapissa.
 
Niin, TAA sekä DLSS on aina kuvissa näyttänyt hyviltä, mutta ongelmana on se ghostaus joka ei näy ilman liikkuvaa kuvaa. Controllissa DLSS varsinkin aiheutti vaikka mitä ongelmaa varjojen generoinnin kanssa sekä ilmastointiputken tuulettimen lavoissa, joten TAA ratkaisut on yleensäkin ollut ongelmallisia ja omasta mielestäni huonoja natiiviin ratkaisuun.

Anno 1800 on omistuksesa ja sitä tuli tänään testattua, niin ei valittamista kuvanlaadullisesti tosiaan 4k resoluuton ja ultran kanssa. Peli suositteli 4xAA:n käyttöä jonka oletan olevan MSAA (koska vaihtoehdot 2x, 4x ja 8x eikä ole muita), sillä ja ultra skaalauksella en huomannut moitittavaa eroa kuvassa, varsinkaan liikkeessä mitä DLSS tekee.

Eli ei valitettavaa, Nvidian kortin kanssa vielä geforce experiencen post filtterit toimivat hyvin niin sen aavistuksen pehmeämmän kuvan saa tarvittaessa sharpness filtterillä kumottua. Erittäin hyvä ja käytännöllinen ominaisuus toisin kun omaan käyttöön DLSS, joka on ollut lähinnä pakollinen pahe käyttää.
 
Nyt kyllä meni multa ainakin tämän viestin tarkoitus täysin ohi. :dead: Jos eivät kyllä varmasti wtf?

Unreal Engine 5 Early Access is here! - GPUOpen

Tuolta ainakin löytyy info, että UE5 tukee TSR:ää (FidelityFX?) PC, Xbox S/X & PS5:llä ja about kaikilla GPU:lla PC:llä. Ihmettelen jos sitä ei aiota käyttää, jos sen kanssa on kaksi yhtiötä turannut jo aikansa.
TSR on Epicin oman viritys, ei mitään tekemistä FidelityFX:n kanssa. Kuten tässä uutisessa mainitaan niin FSR pelaa pelkkien staattisten kuvien kanssa kun taas Unreal Enginen TSR käyttää nimensä mukaisesti hyväkseen myös aikatason informaatiota.

UE5:stä löytyy siis sisäänrakennettuna varsin pätevä skaalausmetodi (mahdollisesti parempi kuin FSR?) eikä FSR:n käyttämisessä näin ollen ole oikein mieltä.
 
Vaatiiko Nvidian kortit jonkin ajuripäivityksen?

Ei vaadi mitään tukea ajureilta, tuo tehdään suoraan pelimoottorin puolella, joten vaatii ainoastaan että peliin on ominaisuus ohjelmoitu käyttöön. Eli pitäisi toimia millä tahansa näytönohjaimella. Tuotahan on jo testailtu vaikka millä, kun netistä lukee.
 
Trolli kysyy missä on mantle?
Kutsutaan nykyään Vulkaniksi. Eikä D3D12 kaukana ole sekään.

Jos UE5 pelit eivät kyllä varmasti tule tuota käyttämään konsoleilla. PC puolella myös hyvin epätodennäköistä.
Koska siellä on se AMDn kanssa kehitetty TSR vai mikä sen nimi oli, vai? Ei se estä vaihtoehtoisten skaalainten tukemista, kuten ei ennenkään.
 
Ei vaadi mitään tukea ajureilta, tuo tehdään suoraan pelimoottorin puolella, joten vaatii ainoastaan että peliin on ominaisuus ohjelmoitu käyttöön. Eli pitäisi toimia millä tahansa näytönohjaimella. Tuotahan on jo testailtu vaikka millä, kun netistä lukee.

Ihmettelen tätä siksi, kun uutisoinnin mukaan AMD julkaisi ajurit, jotka sisältävät FSR tuen. Mutta Nvidialla toimii ilman mitään ajuritukea? :hmm: Yritän vain ymmärtää tätä ristiriitaa.
 
Ihmettelen tätä siksi, kun uutisoinnin mukaan AMD julkaisi ajurit, jotka sisältävät FSR tuen. Mutta Nvidialla toimii ilman mitään ajuritukea? :hmm: Yritän vain ymmärtää tätä ristiriitaa.

Suomennettuna, ne julkaisi ajurit, joilla sen tuki on testattu ja todettu toimivaksi ja mahdollisesti tehty suorituskykyviilauksia. Kerran koodi ajetaan sharedeissa, niin se toimii käytännössä missä tahansa. Toimiihan pelitkin ilman peliä tukevaa ajuria.
 
Viimeksi muokattu:
Suomennettuna, ne julkaisu ajurit, joilla sen tuki on testattu ja todettu toimivaksi ja mahdollisesti tehty suorituskykyviilauksia. Kerran koodi ajetaan sharedeissa, niin se toimii käytännössä missä tahansa. Toimiihan pelitkin ilman peliä tukevaa ajuria.

Kiitos. Nyt jopa minä ymmärsin.
 
Ilmeisesti ultra quality ja quality modet ovat hyvinkin käyttökelpoisia. Varsinkin vanhempien korttien omistajat kiittävät. Omallakin kortilla joutuu jo kuvanlaatua laskemaan että jaksaa pelit pyöriä niin voi hyvin olla että FSR kanssa voi ajella paremmilla laaduilla ilman ongelmia. Nyt vain sitä pelilistaa isommaksi mahdollisimman nopeasti.
 
Ilmeisesti ultra quality ja quality modet ovat hyvinkin käyttökelpoisia. Varsinkin vanhempien korttien omistajat kiittävät. Omallakin kortilla joutuu jo kuvanlaatua laskemaan että jaksaa pelit pyöriä niin voi hyvin olla että FSR kanssa voi ajella paremmilla laaduilla ilman ongelmia. Nyt vain sitä pelilistaa isommaksi mahdollisimman nopeasti.
Väitän että 99% peleistä ero maksimiasetusten ja pykälää tai ehkä jopa paria matalampien asetusten välillä on selvästi pienempi kuin maksimi pienemmällä resolla ja yhtään millään skaalaimella
 
Ottamatta kantaa itse teknologiaan, supported titles lista on kyllä aika helvetin surullinen kun vertaa DLSS jossa komeilee toptier AAA titteleitä. Resident Evil Villagea lukuunottamatta tuo FidelityFX lista näyttää joltain Steamin alennusmyynnin tynnyrin pohjalta.
Monta niitä dlss tuettuja pelejä sitten oli?
 
Nykyinen lista löytyy mm. Wikistä, tällä hetkellä antaa 42 peliä
Olin käsitetyksessä ettei niitä montaa ollut.
Listan päiväyksellä ei taida olla merkitystä, mutta samaan törmäsin kun yritin etsitä, 2kpl?
Tuossa joku jo vastasikin kysymykseen. Joka tapauksessa omassa viestissäni en puhunut missään vaiheessa mistään määristä.
...AAA titteleitä... :rolleyes:

Uutiseen liittyen, ei ole omaan makuun tämän hetken listatut pelit. Korkeintaan Annon voisi parilla erolla ostaa.
Tuleva Farcry 6 melkein pakko-ostos.
Hieno toki, että AMD saanut FSR:n toimimaan iäkkäilläkin korteilla.
 
Sääli, että vaikka ajurit näkyy, niin ei suostu lataamaan oikeaa versiota. Jännä nähdä rikkoiko AMD oman ajurien lataus sivustonsa tarjoamalla ajurit kaikille toistaiseksi yhteensopiville ja väittämällä, että tämä versio se on, mutta salaa sisällä se laskeskelee, että mikä kortti kelpaa ja mikä ei. Tässä nyt useamman kerran jo kaatunut ajurien päivitys vaikka väittää, että uudet ajurit olemassa. Versiokin sama, mutta päiväys kuukauden vanhempi toisessa.
 
Kunhan tulee pelejä mitä tuota tukee voi koittaa mutta tällä hetkellä ei ole yhtään kiinnostavaa peliä mitä harkitsisin ostoa ehkä Far Cry 6 ellei ole sitä samaa mitä 3 edellistä versiota.
 
Dodiin tässä tuskaillut kahdella eri koneella ajurien kanssa. 480 sai erroria ajureista ja väittää aina Radeonin omissa jutuissa, että on uudemmat ajurit vaikka uusimmat, no se korjaantui, mutta se ei kiinnosta ketään, sivuilta lataamalla toimi. Sen sijaan tämä kiinnostaa. 7970 - 21.5.2 ei WHQL ajureilla antoi Riftbreakerin demossa valita fidelityfx:n päälle. Aivan helvetillinen diashow ilman, mutta performancelle pudottelemalla sai edes jotain aikaan.

Riftbreakerin demo muuten ilmainen steamissa.

Ajelen tässä vähän testiä, kun sai tuon toimimaan "ei yhteensopivalla raudalla" ja laitan päivitystä.
 
Dodiin, jos jotain kiinnostaa, niin nyt on fidelityä tullut testattua Radeon 7970 näyttiksellä ajuriversio 21.5.2 (ei WHQL), jolla ei pitäisi edes ko. laitos pyöriä. Riftbreakerin demoa ajelin tuossa, sekä pelin omalla testillä, että pelaamalla paria ensimmäistä minuuttia pelistä. Huom. peli on betassa ja vain yksi ajo kaikkiin, enkä poistanut sitäkään kun selvästi hikkasi, koska sen vaikutus tuloksiin olematon. Jos pitää mielipide sanoa, niin, kuten isojen puljujen testeistä voi huomata, niin pari ekaa kuvanlaatuasetusta (ultra ja quality) eivät pistäneet mitenkään suoraan silmään, mutta sen jälkeen oli kyllä suttusta. Kortin ikä näkyy, kun peli halusi hirveästi puskea Directx 12:ta ruudulle, mutta FPS:t oli puolet ajasta 7 tms. (uudelleen käynnistyksestä ja kuun asennoista riippuen) ja sitten kun ei hikannut, niin aika vastaavat kuin pelitestissäkin. 7970 ei siis tue DX12 täysin. Mutta fidelityfx ei selvästi ole riippuvainen tästä, koska testit ajettu dx11 ja loput voitte lukea tuloksista.

Testikokoonpano:
AMD ryzen 7 1700
16Gb rammia @ 2900mhz
Sapphire dual-x 7970 (ghz edition)
Pelin asetuksista kaikki muut low/off paitsi vegetation full.

Katsotaan saako tätä fiksusti tänne.
AMD 7970FPSaverageminimum1%low0,1%lowaverage1%low0.1%low
GPU Test RivatunerGPU test game
No fidelity
106.2​
95.2​
74.8​
71.4​
70.5​
96.09​
79.9​
75.17​
Ultra Quality
130.1​
110​
84.8​
77.2​
71.9​
113.37​
91.09​
85.46​
Quality
139.1​
118.7​
5.9​
1​
1​
121.24​
83.71​
33.03​
Balanced
158.1​
134.7​
98.1​
89.8​
87.8​
134.97​
104.71​
98.18​
Performance
167.3​
145.1​
105.2​
94.1​
91.5​
146.83​
110.98​
103.26​
Gametest
No fidelity
34.7​
33.5​
31.8​
29.3​
23.4​
Ultra Quality
90.1​
83.5​
68.2​
69​
65.1​
Quality
98.5​
93.4​
83.5​
83​
78.1​
Balanced
104.8​
99​
78.1​
84.3​
78.1​
Performance
110.3​
103​
80.3​
81.2​
75.4​

Jos jaksaisin niin ajaisin uudestaan pelitestin ilman fidelityä ja tuon pelin oman testin quality asetuksilla, mutta tuskin kannattaa.
 
PC Worldin livelähetyksessä kävivät tekniikkaa läpi ja tosiaan implementointi pitäisi olla todella simppeliä tehdä pelille kuin pelille. Kun saavat avoimen lähdekoodin ja apit julkaistua niin olettavat että AMD:n panostus laskee tästä nykyisestä jossa on pelintekijöiden kanssa yhdessä hommaa tehty.

DLSS pelejä taitaa olla 54 tms. ja 40 uutta kehittäjää on jo FSR kelkassa, joten peleille tuen oletetaan tulevan todella vauhdikkaasti yleisesti. Tavoitteena kun oli saada mahdollisimman monelle mahdollisimman hyvin tuettu tekniikka käyttöön ja jatkossa erilaisia upsampling tekniikoita kehitetään monelta eri kantilta joten mikään lopullinen ja ainoa tämä tuskin on (todettiin että mahdollisesti tuodaan monimutkaisempiakin toteutuksia joskus jatkossa).
 
DLSS pelejä taitaa olla 54 tms. ja 40 uutta kehittäjää on jo FSR kelkassa, joten peleille tuen oletetaan tulevan todella vauhdikkaasti yleisesti. Tavoitteena kun oli saada mahdollisimman monelle mahdollisimman hyvin tuettu tekniikka käyttöön ja jatkossa erilaisia upsampling tekniikoita kehitetään monelta eri kantilta joten mikään lopullinen ja ainoa tämä tuskin on (todettiin että mahdollisesti tuodaan monimutkaisempiakin toteutuksia joskus jatkossa).
Parashan tässä on se että jatkossa pelintekijät voivat valita joko helpon, nopean ja kohtalaisen hyvän toteutuksen tai vaihtoehtoisesti kalliin, monimutkaisen ja vain yhden valmistajan toteutuksen. Voihan olla että siellä valmistellaan myös jotain dlss kaltaista "älykkäämpää" skaalainta tulevaisuutta varten. Tämä on kuitenkin hyvä pelinavaus ja tuolla gpu tukilistalla erittäin houkutteleva.
 

DOTA 2 sai FSR:n tuovan päivityksensä. Sen sijasta, että tarjolla olisi Ultra Quality / Quality / Balanced / Performance asetukset, DOTAssa pelaaja voi valita täysin vapaasti renderöintiresoluutionsa (Game Screen Render Qualityä säätämällä alle 100%:iin) ja ruksia FSR:n päälle, jolloin valittu resoluutio skaalataan natiiville FSR:n avulla. Lupaavat myös, että toimii kaikilla DX11 tai Vulkan näyttiksillä.
 

DOTA 2 sai FSR:n tuovan päivityksensä. Sen sijasta, että tarjolla olisi Ultra Quality / Quality / Balanced / Performance asetukset, DOTAssa pelaaja voi valita täysin vapaasti renderöintiresoluutionsa (Game Screen Render Qualityä säätämällä alle 100%:iin) ja ruksia FSR:n päälle, jolloin valittu resoluutio skaalataan natiiville FSR:n avulla. Lupaavat myös, että toimii kaikilla DX11 tai Vulkan näyttiksillä.
Tuo on varmaan aika kiva juttu niille ketkä dotaa pelaa integroiduilla näyttiksillä. Dotan aiempi skaalain oli aivan kauhea.
 
FSR:n implementointi unrealiin on/oli tosiaan ihan muutaman tunnin homma ja sujui ongelmitta. Meidän peliin nimeltä Kingshunt sen implementoin ja peliä tosiaan pääsee tälläkin hetkellä pelaamaan Steam Playtestin kautta: Kingshunt on Steam
Mielellään kuultaisiin miten FSR vaikuttaa suorituskykyyn ja millä kokoonpanolla ihan suomalaisiltakin testaajilta :giggle:
 


FidelityFX Super Resolution lisätty Xbox Game Development Kittiin paitsi Series X|S:lle, myös One-konsoleille
 


Tässä koittavat myös verrata kuinka paljon kuvanlaatuasetuksia pitää laskea jotta saadaan sama nopeus kuin FSR Quality:llä. Ja tietenkin se miltä se laskettu taso näyttää vs. fsr quality.
 
AMD Radeon™ Software Adrenalin Edition 21.6.2 Now Available!
This release adds support for DOOM Eternal™ and updated Vulkan® Support.
This release contains stability improvements for end user reported issues.​
View the release notes for details on updates and fixes.

Software blogs: OS Support Radeon Software Adrenalin | Why Update Your Radeon Driver?
AMD Radeon™ Software Adrenalin Edition — Change the Way You Game.​
 
GTA5:een on saatu AMD FSR yksinkertaisella dll -modilla:
Toisen pelin dll on vain kopsattu GTA5:een.
Tämän perusteella voisi arvella FSR:n yleistyvän aika nopeasti.
 
Muistan vaan jonkun joka huusi foorumeilla avointa mantlea kuinka se tulee muuttamaan kaiken ;)
Niinhän se tekikin? Ennen Mantlea meillä ei ollut matalan tason rajapintoja pelikäyttöön. Mantlen myötä meillä on yksi paljon Mantlelta lainannut ja yksi suoraan Mantlesta kehitetty rajapinta ja vanhojen korkeamman tason rajapintojen kehitys jätettiin edelliselle levähdyspaikalle.
 
Niinhän se tekikin? Ennen Mantlea meillä ei ollut matalan tason rajapintoja pelikäyttöön. Mantlen myötä meillä on yksi paljon Mantlelta lainannut ja yksi suoraan Mantlesta kehitetty rajapinta ja vanhojen korkeamman tason rajapintojen kehitys jätettiin edelliselle levähdyspaikalle.
Itse miellän kyllä Applen Metalin matalan tason rajapinnaksi. Ja kaikki uudet iOS-pelit ovat sitä käyttäneet jo vuosia.
 

Nyt on sorsat GPUOpenissa, Unity ja Unreal 4 engineihin tuki lisätty myös.
 
Lueskelin koodin kommentteja läpi ja ilmeisesti FSR on noin karkeasti kuvaten lanczos-johdannainen skaalaus plus CAS terävöitys, eli ei mitään sen ihmeellisempää.

Kiintoisa huomio dokkareista oli että vaikka tuolla tuo terävöitys on ilmeisesti itsenäisenä steppinä, sitä ei suositella käytettäväksi sen "varsinaisen" CASin korvikkeena jos terävöitystä halutaan käyttää.

Myös mielenkiintoista (mutta järkeenkäypää) on että toimiakseen järkevästi FSR vaatii antialiasoidun ja mahdollisimman "häiriöttömän" lähdekuvan jottei kuvan rosot kertaannu. Eli ensin sutataan, sitten skaalataan ja lopuksi terävöitetään. Ei ihme jos siinä alemmilla resoluutioilla alkaa mennä jo lapsi pesuvesien mukana.

Oikein mainiota että isot enginet on jo saamassa tuen, siitä se (peli-)maailmanvalloitus lähtee.
 
Oikein mainiota että isot enginet on jo saamassa tuen, siitä se (peli-)maailmanvalloitus lähtee.
AMD:n dokkarin mukaan tämä on tuettu vain DX12, DX11 ja Vulkan. Eli Metal-tuki puuttuu iOS:lle ja Mac OS:lle. Saa nähdä tekeekö Unity ja Unreal tuosta Metal-yhteensopivan version.
 
AMD:n dokkarin mukaan tämä on tuettu vain DX12, DX11 ja Vulkan. Eli Metal-tuki puuttuu iOS:lle ja Mac OS:lle. Saa nähdä tekeekö Unity ja Unreal tuosta Metal-yhteensopivan version.

Taitaa johtua pitkälti siitä, että uudet applen arm-pohjaiset koneet tulevat applen omilla gpu-piireillä. AMD:n päivät ovat luetut apple ekosysteemissä ihan samalla tavalla kuin intelin cpu:t tulevat poistumaan. Turha satsata järjestelmään, johon tulevaisuudessa ei saa myytyä enää rautaa. Toki ulkoista gpu:ta voisi kuvitella myyvänsä. Toisaalta apple on jo lukinnut nvidian ulkoiset gpu:t pois, ehkä amd:n ulkoisille käy samoin. Eivät todennäköisesti tule toimimaan arm-appleissa.
 
AMD:n dokkarin mukaan tämä on tuettu vain DX12, DX11 ja Vulkan.

No toisaalta buildiohjeetkin on vain winkkarille mutta käsittääkseni sitä on jo linuxillakin pyöritelty. Saattoi tosin olla protonin alla.

Githubin tiketissä on jo linuxin osalta todettu että eipä kiinnosta ainakaan ton esimerkkikoodin osalta tukea, mikä on vähän synkeää. Mutta siellä on jo innokkaita tekijöitä ja ilmeisesti AMD on valmis ottamaan vastaan jos joku työn tekee. Sellaistahan se open source on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom