Muistelin, että niitä n. 200 euron emoja ei juuri suositeltu ja VRM, tuulettimien ym puolesta halvin "oikeasti hyvä" taisi olla Gigabyten X570 Aorus Elite, silloin muistaakseni about 230e.
Tässä juuri mun alkuperäisen viestin ydin, että tilanteesta voidaan syyttää tekniikka YouTube-kanavia, siellä on porukka Zen2 julkaisun aikaan katsonut tuntikausia buildzoid, Gamers Nexus yms videoita kun selitellään VRM yms millä ei loppujen lopuksi ole mitään väliä käyttäjälle, joka käyttää prosessoria stockina. Ne edullisemmat X570 emolevyt ovat palvelleet ihan varmasti käyttäjiä hyvin.
Jos otan sen peruskäyttäjän, joka käyttää sitä R5 3600 mallia niin hänellä on 1v aikana ollut aivan sama, onko emolevynä ollut B450, X370, X470 tai X570 jos kone on toiminut vakaasti.
Jos joku olisi sen GN Steven hyväksymän VRM-valtiaan X470 sarjalaisen vaihtanut yön aikana X570 Gigabyte Aorus Elite -emolevyyn niin veikkaan, että käyttäjä ei olisi tätä huomannut.
Hieman alle parilla huntilla sai kuitenkin sen X470 huippumallin "kaikilla herkuilla" ja ne olivat myös helpommin saatavilla juuri julkaisun yhteydessä.
Ei huippumalleja kyllä alle 200€ saanut, esim. AsRock Taichi X470 Ultimate oli 250+€ luokkaa. Samoin kun ASUS ROG Crosshair VII Hero.
Julkaisussa oli kyllä 200€ hinnassa X570 valinnanvaraa, esim MSI MPG X570 Gaming Edge WIFI, ASUS Prime X570-P joita taidetaan edelleen pitää ihan ok emolevyinä?
Ongelma oli enemmäkin Ryzenien saatavuudessa, vaikka olisi ollut mitä emolevyjä tarjolla, 3900X saatavuus oli surkea varmaan loppuvuoteen 2019 asti, 3700X oli harvassa paikassa.
Koska kaikkialla oltiin sillä oletuksella, että Zen 2 ja 3 tulee toimimaan, ei X570 ollut järkeä hommata, koska se ei tarjonnut mitään olennaista etua kalliimmalle hinnalleen.
Kyllä ostattaessa fokus pitää olla siinä, mihin sitä haluaa käyttää nykyhetkestä seuraavaan vuoteen eikä siinä, että 1v+ jälkeen tulee uusi malli, johon mahdollisesti päivittää.
Zen3 ei kuitenkaan ollut kun jotain spekulointia.
Ja "mitään olennaista etua" on subjektiivinen käsite. Ja tässä myös pointtini, että tubettajat antaneet X570 lokaa. Itse annan etua mm. PCIe 4.0 tuelle, WiFi6, yli 1G LAN, uudet USB 3.2 Gen2, jne.
Ja valitettavasti nykytilanteessa varmasti luvattu yhteensopivuus Zen3.
Emolevyn vaihto päivityksen yhteydessä on aina purkurumba, osien myyminen, mahdollisesti Windows uusiksi jos se ei osaa itseään pistää takaisin kokoon yms. Mulle yksi koko AM4 plattarin myyntivalteista oli, että voin vaihtaa tarvittaessa Zen 3 tilalle. Alun perin olin ostamassa 3600 ja päivittämässä tarvittaessa "4700X" tms, nyt olen tyytyväinen, että ostin kuitenkin sen 3700X:n.
Tästä jo aiemmin mainitsinkin, eli prosessorit ovat ns. tier-ajattelussa, jossa jokainen tier nostaa suorituskykyä kun tulee uudempi versio.
Mutta uuden sukupolven prosessorit eivät ole kaikki tehokkaampia kuin aiemman sukupolven paremmat mallit. Ei Zen3 Ryzen3 tule voittamaan nykyistä Zen2 3950X kuin ehkä mahdollisesti jossain single-thread testeissä korkeamman IPC takia.
Kuvalla havainnollistaen:
Uusi generaatio "puskee" tierejä, eli nykyisen Zen2 R7 3700X tehon voit saadakin jo R5 4600 mallilla.
Jos olit joka tapauksessa ostamassa Zen3 sarjan R7 (4700X/4800X) niin suoritusyky on todennäköisesti samalla viivalla Zen2 3900X tai ainakin 3950X kanssa.
Jos näitä Zen2 saa (käytettynä) samaa hintaan kuin Zen3 niin kysyn edelleen: mitä sinä menetät X470-käyttäjänä
käytännössä muuta kuin sen, että bootatessa lukee Ryzen 3900X eikä Ryzen 4700X?