Käsittääkseni XFR / Precision Boost sijaitsevat prosessorilla koska niiden arvot on räätälöity jokaiselle prossuyksilölle erikseen. Joten näiden ominaisuuksien ei pitäisi olla emolevystä kiinni, kunhan on BIOS-päivitys tehty niin kaiken pitäisi toimia.Muistelin että jotkin ominaisuudet 2000-sarjalta olivat pois käytöstä 300-sarjan emoilta? Vai toimiko esim XFR2 / Precision boost overdrive 2 ensimmäisillä emoillakin? Itse prosessorihan toimii vanhemmilla emoilla, mutta toimiiko kaikki herkut?
Vai olisikohan nuo ominaisuudet tulleet vanhoille lankuille uusien BIOSien myötä?
edit: Pikaisella googletuksella nuo ominaisuudet olisivat lisätty uusien BIOS-päivitysten myötä. Eli huoleni lienee turha
Veikkaan tosin että tulevaisuudessa kaikki AM4-alustan huippuprossut eivät välttämättä tule toimimaan kaikkein huokeimmilla emolevyillä. Mitä nyt GamersNexuksen videoista olen ymmärtänyt niin VRM:t ym. virrantoimitusasiat voivat muodostua ongelmaksi jos AMD julkaisee prossuja joiden maksimi virrankulutus on nykyisiä paljon suurempi.
Menin uteliaisuuttani katsomaan mitä Jimmsin tuotesivu sanoo oman mATX-emoni wattirajasta; en muistanut ostosta suorittaessani sellaista nähneeni. Wateista ei puhuta mutta seuraava maininta löytyy: "Tukee maks. 8-Core prosessoreja". Ajattelin ensin että tämä voisi olla jokin Jimmssin jostain syystä kuvaukseen tekemä lisäys mutta itse emolevyn manuaali mainitsee tämän kahdeksen ytimen rajoituksen sivulla 6. Emolevyn ohjekirja on elokuulta 2018. Kaipa tämä voi olla jokin varmuuden vuoksi tehty disclaimeri, mutta toisaalta, miksi emon valmistaja mainitsisi nimenomaan kahdeksan ydintä ellei tietäisi että enempiytimisiäkin on AM4:lle tulossa? Sehän on ollut varsin pitkään tiedossa että Ryzenin parhaat AM4-prossut ovat kahdeksanytimisiä eli sen suhteen ei pitäisi olla mitään sekaantumisen mahdollisuutta.
Käsittääkseni emolevyjen valmistajat ovat niitä harvoja joiden on prosessorien suhteen tiedettävä mitä tuleman pitää ja melko aikaisessa vaiheessa, muuten menee emot reisille. Ja varsinkin AM4:n kaltaisen pitkäaikaisen kannan kohdalla pitää olla tietoa siitä mitä milläkin emolla voidaan tukea koska muuten ei oikein voi kertoa ostajalle että millaisia rossuja emoon voi laittaa.
Itse ainakin olen tämän perusteella vakuuttunut siitä että yli 8-ytimisiä on AM4:lle tulossa. Ja jossei Ryzen 3000-sarjan mukana niin milloin sitten? Aika alkaa käymään vähiin kun AM4-alusta on kuulemma tuettu vuoteen 2020 saakka ja 2019 on jo alkanut.