AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
282
Kyllä meitä hitaita on muitakin ;) täälä mennään vieläkin 2500K:lla ja jotta kaikki järkyttyis vielä enemmän niin kuukausikaupalla vielä ilman näyttistä kun myin 1060:sen pois kun siitä vielä sai omansa pois. Eli päivittäiset Hearthstonet vetäisen sandyn integroidulla ja tossa oon paukuttanu sillä läpi kaikki pikkupelejä ja indietavaraa jotka jääny rästiin.
Niin ja nyt ollu sitten vihdoinkin aikaa hakata ps4:sella rästiin jääneet assassins creedit ja farcryt ja ps+ kirjastoa riittää ihan helvetisti vaikka en vielä päivittäiskään.

Tosin mulla ei oo mikään älytön näyttö; 27" sampsunki perus hd resolla josta ei löydy hertsejäkään ku 72 mutta mua nyt ei netistä löydä tappamasta toisia missään shoottereissa ja näkökin on iän myötä miinuksella joten ei tämmönen puusilmä hirveitä herkkuja kaipaa, tosin toi rtx 2060 voi lähtä mukaan tässä päivitysrumbassa että pääsee testaileen.
2500K tulee olemaan pullonkaula RTX 2060:lle. Itse tossa kevättalvella hommasin tuon näyttiksen 1060 6GB tilalle, kun innostuin taas kunnolla pelaamaan. Prossuna mulla oli Xeon 1230v3@3,7GHz. Gta 5 pelatessa GPUn käyttö oli jotain n.60% luokkaa ja Apex Legendsissä karmeita frame droppeja. Sen verran tympi niin hommasin 9900K (oli tarkoitus alunperin odotella Ryzen 3000-sarjaa).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
487
2500K tulee olemaan pullonkaula RTX 2060:lle. Itse tossa kevättalvella hommasin tuon näyttiksen 1060 6GB tilalle, kun innostuin taas kunnolla pelaamaan. Prossuna mulla oli Xeon 1230v3@3,7GHz. Gta 5 pelatessa GPUn käyttö oli jotain n.60% luokkaa ja Apex Legendsissä karmeita frame droppeja. Sen verran tympi niin hommasin 9900K (oli tarkoitus alunperin odotella Ryzen 3000-sarjaa).
Huoh juu, onhan se ne nyt kumma jos ei 10 vuotta pääse yhellä prossulla ;) Juu on mulla tilattuna powerilta se 199€ 3600 prossu jos se nyt joskus oikeesti tulis ja tää emohässäkkä selviäs. Amazonista tuli jo muistitkin ja koppaki löyty joten kyllä tämä tästä... amazonin primetarjouspäivät alkaa puoleltaöin, saapa nähä löytyskö sieltä jotakin tarpeellista
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
282
Huoh juu, onhan se ne nyt kumma jos ei 10 vuotta pääse yhellä prossulla ;) Juu on mulla tilattuna powerilta se 199€ 3600 prossu jos se nyt joskus oikeesti tulis ja tää emohässäkkä selviäs. Amazonista tuli jo muistitkin ja koppaki löyty joten kyllä tämä tästä...
Joo, onhan noi Sandyt (ja miksei Ivyt ja Haswellit myös) ollut aivan loistavia pitkäikäisyydessään. On kyllä tosi hyvä prossu toi 3600. Varmaan paras bang for buck tällä hetkellä.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
438
6 vuotta on menty tällä emo+prossu+RAM -setillä, eikä oikeastaan olisi pakko päivittää vieläkään, sillä 1440p-näytöllä melko uudetkin pelit pyörivät vielä kohtalaisen hyvin. :D

On kieltämättä kyllä vaikea päättää...:confused: 3700x toisi kaksi ydintä ja neljä säiettä lisää, kun taas 3600 antaisi rahoille enemmän vastinetta. Pääasiallinen käyttö on pelaaminen ja ainoa hyötykäyttö on ms office tai kevyt kuvankäsittely.


En hirveästi odottaisi tuolta vakiona tulevalta jäähdyttimeltä, vaikka olisikin parempi kuin ne, jotka vielä joskus tulivat intelin mukana. Osta parempi prossujäähy.
Kyllä tuolla vakiosirkkelillä sai 3700x 4.2 - 4.3 all core irti nippanappa siinä 75-90c kieppeillä riippuen ohjelmasta :D
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 722
Kyllä tuolla vakiosirkkelillä sai 3700x 4.2 - 4.3 all core irti nippanappa siinä 75-90c kieppeillä riippuen ohjelmasta :D
Hmm, keskiviikosta asti ollu tuo 3600 talossa, enkä ollut edes viitsinyt katsoa sitä mukana tulevaa sirkkeliä.

No jaa, kun talon paskin käyttämätön jäähy on NH-D14 + Hyrrät Noctuan vakioilla tai Corsairin ML Pro:lla, niin miksipäs olisin :tdown:. No, se on siililtään aika lailla samanlainen kuin Inteleiden mukana on tullut (joskus on ollut paksumpi ja joskus ohuempi), mitä nyt hyrrä päällä on hiukkasen järeämpi + pohjan lämpömömmö ei ole enää sitä 2mm paksuista valkoista sulatejuustoa, mitä 2700X:n jäähyssä tuli, vaan hyvin ohutta harmaata tahnaa.

Ja tietenkin piti jättää osa sormenjäljestä jo siihenkin :shifty:, kas kun en vielä maistanut. Kait sitä olisi poikana pitänyt kusta Edes yhden kerran siihen paimenpoikaan, niin ettei aina tarttisi törkkiä sormeaan kaikkeen.

Varmaankin tuo toimii OK, miksipä sitä olisi muuten mukaan laitettukaan:confused:. Lähtenee syksyllä 1600X:n mukaan myytäväksi, kun siinä ei tullut silloin mitään mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
438
Hmm, keskiviikosta asti ollu tuo 3600 talossa, enkä ollut edes viitsinyt katsoa sitä mukana tulevaa sirkkeliä.

No jaa, kun talon paskin käyttämätön jäähy on NH-D14 + Hyrrät Noctuan vakioilla tai Corsairin ML Pro:lla, niin miksipäs olisin :tdown:. No, se on siililtään aika lailla samanlainen kuin Inteleiden mukana on tullut (joskus on ollut paksumpi ja joskus ohuempi), mitä nyt hyrrä päällä on hiukkasen järeämpi + pohjan lämpömömmö ei ole enää sitä 2mm paksuista valkoista sulatejuustoa, mitä 2700X:n jäähyssä tuli, vaan hyvin ohutta harmaata tahnaa.

Ja tietenkin piti jättää osa sormenjäljestä jo siihenkin :shifty:, kas kun en vielä maistanut. Kait sitä olisi poikana pitänyt kusta Edes yhden kerran siihen paimenpoikaan, niin ettei aina tarttisi törkkiä sormeaan kaikkeen.

Varmaankin tuo toimii OK, miksipä sitä olisi muuten mukaan laitettukaan:confused:. Lähtenee syksyllä 1600X:n mukaan myytäväksi, kun siinä ei tullut silloin mitään mukana.
Kyllähän löytyy tuosta vesiblokkia & phanteksin mörköjäähyä yms, mutta missään ei am4 kilkkeitä :(

3700x/3800x/3900x mukana tulee Wraith prism rgb (sama kuin 2700x) kun taasen 3600 mukana wraith stealth versio, josta kai poistettiin tossa uudemmassa revisiossa kupariydin pohjasta.

Kun omaa prismiä katoin, niin oli siinä joo aika reilu kerros tahnaa laitettuna :D
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
358
WARNING! Samsung NVME SSDs also subject to WHEA errors on Ryzen 3000 / X570 chipset : Amd

Aika jäätävä bugi 3000-sarjalaisten ja nvme-levyjen (ei pelkästään Samsung) kanssa, tiettävästi ainoastaan Windowsilla.
Hitto, just ostin muutama viikko sitten Crucial P1 1Tb NVMe-levyn Amazonin tarjouksesta X570-levyn ja 3700X:n kaveriksi. Tosin alunperinkin ajattelin laittaa käyttiksen 250Gb Crucial MX200 SSD:lle ja käyttää uutta NVMe:tä lähinnä pelilevynä. Ehkä tuo bugi tuosta tasaantuu kun ajurit päivittyy...
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
400
Kertokaas 3600 omistajat, onko jo alkanut himottaa 3700x :), Ootteko ollu tyytyväisiä prossuun? Lämmöt?
Kova pähkäily kumman ostaisi. En tee muuta kun pelailen. Tosin nykyinen 2700x ei paljoa häviä esim. 3600:lle 1440p ja Cs-go:ssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 171
WARNING! Samsung NVME SSDs also subject to WHEA errors on Ryzen 3000 / X570 chipset : Amd

Aika jäätävä bugi 3000-sarjalaisten ja nvme-levyjen (ei pelkästään Samsung) kanssa, tiettävästi ainoastaan Windowsilla.
Tuolla oli päivitys, että Windowsissa on bugi joka merkkaa käyttöjärjestelmän tiedostoja korruptoituneeksi. Tiedon katoamista siis ei tapahdu 3000 / X570 kokoonpanoilla, eikä whea-virheet liity Windowsin bugisiin ilmoituksiin tiedostojen muuttumisesta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
537
Kertokaas 3600 omistajat, onko jo alkanut himottaa 3700x :), Ootteko ollu tyytyväisiä prossuun? Lämmöt?
Kova pähkäily kumman ostaisi. En tee muuta kun pelailen. Tosin nykyinen 2700x ei paljoa häviä esim. 3600:lle 1440p ja Cs-go:ssa.
Mikäli pakottavaa tarvetta ei ole, koska ei ole selvä hyppäys tehoissa ei välttämättä ole järkevää mikäli vain pelikäyttöön. Sanoisin jopa, että ei ole varmaan sen arvoista. Ainut millon on aina vaihtamisen arvoista, kun haluaa harrastaa tai tehollisesti tulee isompi hyppäys omaan käyttöön päivittäessä rautaa. Silloin se on aina perusteltua ainakin itselle vaikka ei tehollisesti olisikaan, eikä varsinkaan lompakolle. Eihän nämä sijoituskohteita ole koskaan.

Edit. en siis omista 3000-sarjaa itse. Otin vain kantaa tuohon, että onko järkevää päivittää.
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
400
Mikäli pakottavaa tarvetta ei ole, koska ei ole selvä hyppäys tehoissa ei välttämättä ole järkevää mikäli vain pelikäyttöön. Sanoisin jopa, että ei ole varmaan sen arvoista. Ainut millon on aina vaihtamisen arvoista, kun haluaa harrastaa tai tehollisesti tulee isompi hyppäys omaan käyttöön päivittäessä rautaa. Silloin se on aina perusteltua ainakin itselle vaikka ei tehollisesti olisikaan, eikä varsinkaan lompakolle. Eihän nämä sijoituskohteita ole koskaan.

Edit. en siis omista 3000-sarjaa itse. Otin vain kantaa tuohon, että onko järkevää päivittää.
Kiitos :). Taidan kuitenkin hakea tuon 3700x, koska tunnen itteni ja sattu löytyy yks hyllystä. Jotenkin mä vaan tiedän, että jos ostan 3600, niin hetken kuluttua himoitsen 3700x. Hintaero "vaan"135 euroa. Vähemmän häviin nyt ku myyn eka 3600 ja sit ostan 3700x Ehkä myös enemmän fiksumpi valinta tulevaisuutta ajattelen (uskottelen itelleni).
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
537
Kiitos :). Taidan kuitenkin hakea tuon 3700x, koska tunnen itteni ja sattu löytyy yks hyllystä. Jotenkin mä vaan tiedän, että jos ostan 3600, niin hetken kuluttua himoitsen 3700x. Hintaero "vaan"135 euroa. Vähemmän häviin nyt ku myyn eka 3600 ja sit ostan 3700x Ehkä myös enemmän fiksumpi valinta tulevaisuutta ajattelen (uskottelen itelleni).
Järkevin ois ostaa suoraan 3700x kuten itse sanoit. Kannattaa ostaa suoraan sellainen, että ei ole koko ajan katsomassa uutta prosessoria. Itse olen sellainen, että mikäli ostan välimallin niin kohta on uutta prossua tulossa ostoon, kun ei heikompi riittänytkään. Pitää olla sellainen, että loppuu ne prossujen kattomiset kerralla aina. Ei tolla 3700x:llä varmasti vikaan mennä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Voi nyt muna... Jimssillä Asus ROG Strix X570-E Gaming tulossa vasta 6.8. :-D Ei ehkä ihan jaksais ootella niin pitkään.
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
400
Sori, mulla ei oo nyt millään aikaa lukea koko ketjua. Riittääkö, että x470 gaming-f bios päivitys ja muistit varalta jo nyt 2400mhz et lähtee päälle ?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Sori, mulla ei oo nyt millään aikaa lukea koko ketjua. Riittääkö, että x470 gaming-f bios päivitys ja muistit varalta jo nyt 2400mhz et lähtee päälle ?
Riittää joo. X470-F gaming taitaakin olla yks parhaista emoista uusia 3000 sarjalaisia silmälläpitäen. Ellen ihan unta nähny niin Asus olis jopa sallimassa tuolla emolla PCIE 4.0 käytön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 808
Kannattaako näillä 3000-sarjalaisilla pitää tuo "ryzen balanced" virranhallintaprofiili päällä? Muistelin, että 2000-sarjalaisilla piti ottaa pois, kun boostaili väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
487
Koottiin Ryzen 5 3600 + MSI B450 Gaming Plus kokoonpano ja vakioasetuksilla prosessori sai yli 1,4v käyttöjännitteen.
Ryzen Master raportoi pahimmillaan jopa 1,47v..
Jostain syystä ei kuitenkaan täsmännyt CPU-Z:n hieman maltillisempiin arvoihin (joskin kuitenkin yli 1,4v siinäkin).

Mikähän tuossa prosessorissa mahtaa olla stockki vCore? Laitettiin alkuun offset -150mV, jotta ei lähde heti degradeen.

Onko muut törmänneet vastaavaan? Ei kauheasti vakuuta AMD:n touhut tämän julkaisun ympärillä..
Boost kellotaajuudet on lähes kaikilla aivan muuta kuin AMD:n luvut ja voltit on ihan mitä sattuu.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 073
Koottiin Ryzen 5 3600 + MSI B450 Gaming Plus kokoonpano ja vakioasetuksilla prosessori sai yli 1,4v käyttöjännitteen.
Ryzen Master raportoi pahimmillaan jopa 1,47v..
Jostain syystä ei kuitenkaan täsmännyt CPU-Z:n hieman maltillisempiin arvoihin (joskin kuitenkin yli 1,4v siinäkin).

Mikähän tuossa prosessorissa mahtaa olla stockki vCore? Laitettiin alkuun offset -150mV, jotta ei lähde heti degradeen.

Onko muut törmänneet vastaavaan? Ei kauheasti vakuuta AMD:n touhut tämän julkaisun ympärillä..
Boost kellotaajuudet on lähes kaikilla aivan muuta kuin AMD:n luvut ja voltit on ihan mitä sattuu.
Täysin normaalit jännitteet nuo, yhden ytimen rasituksessa nostelee noita korkealle. Ei vahingoita prossua.

Kaikkien ytimien rasituksessa jännitteet laskee paljon alemmas, monitoroipa vaikka kesken cinebench ajon.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
399
Kiitos :). Taidan kuitenkin hakea tuon 3700x, koska tunnen itteni ja sattu löytyy yks hyllystä. Jotenkin mä vaan tiedän, että jos ostan 3600, niin hetken kuluttua himoitsen 3700x. Hintaero "vaan"135 euroa. Vähemmän häviin nyt ku myyn eka 3600 ja sit ostan 3700x Ehkä myös enemmän fiksumpi valinta tulevaisuutta ajattelen (uskottelen itelleni).
Aina kannattaa ostaa se mitä haluaa eikä ajatella säästöä. Ite ostin C6H mikä tais olla 300€ julkkarissa ja eipä tuota tartte vaihtaa 3800x laittamisen jälkeen moniin vuosiin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 181
Kannattaako näillä 3000-sarjalaisilla pitää tuo "ryzen balanced" virranhallintaprofiili päällä? Muistelin, että 2000-sarjalaisilla piti ottaa pois, kun boostaili väärin.
Ainakin tällä vanhalla 1600X kivellä ja uusimmalla biossilla Windowsin virranhallinnalla tulee paljon huonompia tuloksia single core testeillä kun Ryzen Balanced profiililla. Cinebench esmes on ihan tautisen hidas single core testillä. Tänään pitäisi tulla 3600:nen niin pääsee (m)asentelemaan tuota tähän B350 emoon. Saas nähdä miten käy. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
487
Täysin normaalit jännitteet nuo, yhden ytimen rasituksessa nostelee noita korkealle. Ei vahingoita prossua.

Kaikkien ytimien rasituksessa jännitteet laskee paljon alemmas, monitoroipa vaikka kesken cinebench ajon.
Ryzen Masterin mukaan Cinebenchissä oli all-core kuormalla 1,41v.
Tolla -150mV offsetilla saatiin kuitenkin ajettua alle 1,3v ja kokoonpano kuitenkin vaikutti vakaalta sekä lämmöt tippuivat n. 15 astetta.

Ilmeisesti maksimit turvalliselle 24/7 ajolle olisi 1,325v, mutta olisipa mukava kun AMD ilmoittaisi oletusarvot sivuillaan.

Voisi kuvitella, että oletusarvo on pienempi kuin tuo maksimi 1,325v.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Kannattaako näillä 3000-sarjalaisilla pitää tuo "ryzen balanced" virranhallintaprofiili päällä? Muistelin, että 2000-sarjalaisilla piti ottaa pois, kun boostaili väärin.
Olin just sanomassa samaa mitä @Janetski eli kyllä omien kokemusten mukaan windows10 ja uusimpien AMD piirisarja-ajureitten kanssa boostaa ryzen balanced profiililla paremmin mitä muilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
387
Ootteko saanu Powerista noita 3600 @ 199€ prossuja?

8.7 lähtien tilauksen status ollu:"Tilaus siirretty lähetettäväksi"
Varastossa niitä ei tällä hetkellä näy olevan edes..

Pitääkö ruveta ostelemaan muualta - kone pitäis olla kasattuna ens vkolla.
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
400
Ootteko saanu Powerista noita 3600 @ 199€ prossuja?

8.7 lähtien tilauksen status ollu:"Tilaus siirretty lähetettäväksi"
Varastossa niitä ei tällä hetkellä näy olevan edes..

Pitääkö ruveta ostelemaan muualta - kone pitäis olla kasattuna ens vkolla.
Muutamassa paikassa tuo nyt 215e. Ite en jaksais odotella :). Mikroaitta Helsinki ainaki saa tänään noita ison läjän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 130
Taidetaan olla oman kiven rajoilla, 1.425v 4.3ghz kaikille ytimille, rasituksen aikana jännite n. 1.404v. Muistit 3200mhz 15-17-17-35-70, emo asus tuf b450-gaming pro. 4200mhz antoi 194 ST ja 4300mhz antaa 200 ST, ihan hyvä hyppy sinänsä.

 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 634
Oma konepaketti Ryzölöineen (3700x) vihdoin tänään lähdössä Jimmsiltä liikkeelle. Pääsee varmaan viimeistään keskiviikkona nöpertelemään. :comp:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 406
Ryzen Masterin mukaan Cinebenchissä oli all-core kuormalla 1,41v.
Tolla -150mV offsetilla saatiin kuitenkin ajettua alle 1,3v ja kokoonpano kuitenkin vaikutti vakaalta sekä lämmöt tippuivat n. 15 astetta.

Ilmeisesti maksimit turvalliselle 24/7 ajolle olisi 1,325v, mutta olisipa mukava kun AMD ilmoittaisi oletusarvot sivuillaan.

Voisi kuvitella, että oletusarvo on pienempi kuin tuo maksimi 1,325v.
Kuinkahan paljon näissä AMD:n "max safe" volteissa on vielä sitä AMD:n varovaisuutta valmistajana lisänä. Paljon puhutaan että alemmat voltit pidentävät tuotteen ikää, ja varmasti näin onkin, mutta mikä on se oikea vaikutus lievällä ylivoltituksella? Tämä taitaa olla asia mitä kukaan tuskin tietää, mutta kaikki huutelevat noita pieniä voltteja. Kuitenkin jos prossun odotettu käyttöikä on vaikka 3-5 vuotta, niin onko todellisuudessa mitään eroa satunnaisella rasituskäytöllä jollakin 1,40 - 1,45 volteillakaan vielä kun jäähdytys on kunnossa?

AMD tuskin haluaa suositella sellaisia voltteja millä on mitään riskiä ennenaikaiselle kulumiselle, sillä siinä on iso PR-riski todella marginaalisiin / mitättömiin hyötyihin nähden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
606
Kaikki jotka ihmettelee näiden voltteja suosittelen lukemaan The Stiltin postaukset tästä ketjusta. esim. #421 ja #423.

"
Samoin kuin aiempien Ryzenien kanssa, kannattaa käyttää HWInfoa monitorointiin.
SVI2 TFN jännite on suoraan virransyötön sensestä mitattu ja se on sellaisenaan tarkin saatavilla oleva lukema.
TFN teho tai virta-arvoja ei kannata tuijottaa, koska niillä ei tee mitään ilman emolevykohtaista kalibrointia.

Esim. Crosshair VIII Formula emolevyllä CPU-Z näyttämä jännite on prosessorin VID arvo, ja se laskee aina 0.2V asti.
Todellinen jännite ei kuitenkaan ikinä alita n. 0.600V jännitettä.

"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 094
Onhan tuo muistaakseni tässäkin ketjussa (ja edellisessä rytsöl ketjussa) ollut postaus missä amd edustaja toteaa että voltit on ok ja prossu toimii ihan suunnitellusti.
Luulisi niiden tietävän, mutta alivoltitelkaa vain jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
537
20meganen, ja jos oikein muistan niin soli käytössä amd:n 386/40mhz jonka rakentelin kun vanhempi 286 jäi jalkoihin :)
Näin se on jos on 286 ajoilta. Meillä oli muistaakseni 286 noin 4.5Mhz, keskusmuistia 1MB (koska muistia lisättiin oston jälkeen oma toimisesti 1MB lisää niin kokonaismäärä oli 2MB), sellaisia piikkisikoja mitä piti laittaa useampi peräkkäin kantoihin kiinni, että sai nostettua muistia aina. Koneessa oli 20MB kiintolevy. Sieltä se pc:llä "potkiminen" on lähtenyt liikkeelle ja on pysynyt vielä tähän päiväänkin asti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Paremmin kuin parhaan suoritustehon profiililla? :think:
Jep. Ryzen Balanced boostii 4300-4400 välissä mun 2700x kanssa PBO kanssa mut jos pistää siihen performance tilaan niin jäi yli 100Mhz. Ihmettelin ihan samaa kunnes hoksasin mitä olin viimeks muutellu.
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
625
20meganen, ja jos oikein muistan niin soli käytössä amd:n 386/40mhz jonka rakentelin kun vanhempi 286 jäi jalkoihin :)
Mä oon vasta niin tuore tapaus että ammattikoulussa ostin 60Gb SSD:n :D
Oli mulla tietysti HDD levyjä jo sitä ennen mutta tuo jääny parhaiten muistiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 130
Olis mukava kuulla muitten 3600:n omistajien kokemuksia kellotuksista, paljon kulkee kaikilla ytimillä ja millä jännitteellä? Itsellä 4.3ghz 1.425v, rasituksessa n. 1.404v, mutta onkohan tuo kuitenkaan optimaalinen pelikäytössä vai onko parempi saada muutama ydin kulkemaan kovempaa (mikäli siis kulkee).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 130
Minulla on sellainen käsitys että noita 3600 ei kannattaisi manuaalisesti kellottaa vaan PBO:lla. Ilmeisesti singe core toimii paremmin PBO:lla.
Pitänee laittaa testiin, riittääkö pbo:lla asetukset autolla vai onko niissäkin viilaamista? Ei tuo 4.3ghz sinänsä ole huonosti kaikille ytimille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
456
Eli Balanced virranhanhallinnalla boostaa 4300-4400MHz kun performansella vain 4200-4300MHz?
Joo sen jälkeen ku päivitin ne uusimmat piirisarja ajurit ja laitoin ryzen balanced päälle niin ne boost kellot tosiaan parani aikasempaan performance profiiliin verrattuna.

Mä veikkaisin et se jotenki liittyy siihen että performance profiililla kun kellot ei taida seilata niin paljo -> CPU käy kuumempana ja virrankulutus on korkeella niin ei pysty lyömään enää siitä isoja boosteja. Jos on balanced profiili päällä idle tilanteessa kellotaajuudet on alempana joten lämmön tuotto ja virran kulutus on matalampaa ja mahdollistaa suurempia boosteja. Joskin Cinebench 16 säikeellä ajettuna myös piti performance tilassa all core nopeudet muistaakseni 4192Mhz ja balanced profiililla all core oli ainakin 4250Mhz korvissa. Toki voin tarkistaa kuhan töistä pääsen niin en puhu ihan höpöjä.

Edit. joo tosiaan ne 4300-4400Mhz boostit oli niitä muutaman coren boosteja ei all core jos tuli sekaannusta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 040
Viestejä
4 297 502
Jäsenet
71 767
Uusin jäsen
Dr. Phöl

Hinta.fi

Ylös Bottom