AMD 2. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Pinnacle Ridge/Zen+)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Juu ja tosiaan 144hz näyttö itsellä ja full hd, niin varmaan se muisteille kaikkein krantuin yhdistelmä (gtx1080 näyttiksenä ja 2700x prossuna).
 
Mun pitäis vaihtaa vuoden vanhat ja silloin tarpeeksi kalliit Hynix 2 x16 3000 17-17-17 (kellotettu) , Bdie muistiin 2 x 8. Ei jaksais vekslata. 2600 , 60 Hz 1070ti.
 
Että semmosta. Yritin vaihtaa vakiojäähyn pois niin tuli prossu jäähyn mukana ja vääntyi prossun alapuolelta piikkejä. Onko entinen prossu? Miten toi on ees mahdollista että se emon lukko ei pidä yhtään.
 
Että semmosta. Yritin vaihtaa vakiojäähyn pois niin tuli prossu jäähyn mukana ja vääntyi prossun alapuolelta piikkejä. Onko entinen prossu? Miten toi on ees mahdollista että se emon lukko ei pidä yhtään.
Ei välttämättä. Pinnit suoraan ja kovaa ajoa. Toki vaatii tarkkaavaisuutta kun suoristelee.
 
Yritin vaihtaa vakiojäähyn pois niin tuli prossu jäähyn mukana ja vääntyi prossun alapuolelta piikkejä. Onko entinen prossu? Miten toi on ees mahdollista että se emon lukko ei pidä yhtään.

Outoa, itselläni ainakin emolevyn vaihtaminen sujui ilman ongelmia, käytössä hieman raskaampi cooleri: Thermalright Macho Rev. B + Indium lämpöjousi. Tosin syynä voi olla se että käytän indium lämpöjousta = ei ole erillistä tahnaa välissä.

Uskoisin että tuo on mahdollista jos ei ensin ns. pyöritä hieman sitä jäähyä että saa jäähyn + tahnan + prosessorin kannan välisen mahdollisesti tiukankin liitoksen hieman irtoamaan. Teitkö niin?

Mikäli saat (kevyesti) käännettyä takaisin nuo piikit ilman että ne napsahtavat täysin poikki uskoisin että prosessori toimii OK. Muuten voi olla hieman hankalampaa (juottaa uudelleen kiinni jne) työtä edessä missä tarvitaan vakaata kättä.
 
Kyllä olen itsekin saanut vakiojäähyn kanssa prossun ylös, mutta se oli jonkun toisen koneesta. Itse en käytä vakiojäähyjä, kuin korkeintaan bios-päivitykseen.

Kannattaa nostaa suoraan ylöspäin, eikä vetää sivulle, niin pinnit ei väänny :)

Ja kuten @Tege sanoi, tarkkuudella ja vaikka luottokortin/kirjastokortin kanssa suoristamaan tai hammastikun tai minkä vaan - kunhan on tarkka. Jos ne katkeaa , sitten on prossu entinen. Maltti on valttia.
 
Sain toimimaan onneksi. Sain itseasiassa täysin suoraks kaikki kynällä ja neulalla.

Mutta edelleen tää tuuletin pitää ihan omaa elämää. Mitä tälle vois tehdä? Onko biosissa päällä joku boosteri tms vakiona? HWMonitorin mukaan prossun kellot seilaa 2999mhz- 4600mhz. CPU lämmöt 56-74 astetta työpöydällä. Aika paljon? En laittanu tahnaa ihan hirveästi, onkohan sitä liian vähän nyt sitten? Tuuletin Cyorig H7.

Liitin pari kuvaa. Onko normaalit lukemat?

nimetön1.png nimetön.png
 
Viimeksi muokattu:
4,6ghz saat boostaamaan :D Villi laite tai kokeile mitä HwInfo64 sanoo. Pitäisi olla boosti 4,35ghz...

Mutta se AMD:n maanmainio boosti on tuollainen (täysi paska). Coren lämmöt nousee sekunnissa 75, koska voltteja tuo yhden coren suorituskyky huutaa sen 1,4-1,5. Jos emo on asuksen, niin voit laittaa viivettä tai vaihtaa ropellien säädön sensoriksi cpu:n tuon core-lämmön sijaan. Mikäli emo on vanhempi kuin x470-sarjan AsRock, niin silloin säätö myös toimii. x470 Taichilla tuo CPU-sensori on pysyvästi 40c ja mikään muu kuin tDie-säätö ei toimi joten Taichilla ei paljoa boosteja pidetä päällä jollei halua laittaa minimikierrosten rajaa 80 asteen tuntumaan tai kuunnella jatkuvaa ropellien samaamista minimeistä maksimiin ja päin vastoin. Muiden emojen toiminnasta ei mitään havaintoja. Boosti pois ja kaikki coret samalle taajuudelle menetät sitten sen parhaan yhden coren suorituskyvyn ja energiansäästöt (voltit ja mhz pysyy kiinteänä).

Ja tästä tosiaan on allekirjoittanut (kuten moni muukin) selostanut tässä ketjussa ja tuolla am4-emolevy ketjussa varmaan kohta yhden oman ketjun verran, joten lukaise nuo nyt vielä läpi.
 
Nyt sain vihdoin itsekkin Ryzen 2600-setin tilailtua niin pääsee vanha ivy huilimaan (emännän koneeseen). Saas nähdä milloin on verkkikseltä kamat noudettavissa niin pääsee säätelemään :hungry:
 
4,6ghz saat boostaamaan :D Villi laite tai kokeile mitä HwInfo64 sanoo. Pitäisi olla boosti 4,35ghz...

Mutta se AMD:n maanmainio boosti on tuollainen (täysi paska). Coren lämmöt nousee sekunnissa 75, koska voltteja tuo yhden coren suorituskyky huutaa sen 1,4-1,5. Jos emo on asuksen, niin voit laittaa viivettä tai vaihtaa ropellien säädön sensoriksi cpu:n tuon core-lämmön sijaan. Mikäli emo on vanhempi kuin x470-sarjan AsRock, niin silloin säätö myös toimii. x470 Taichilla tuo CPU-sensori on pysyvästi 40c ja mikään muu kuin tDie-säätö ei toimi joten Taichilla ei paljoa boosteja pidetä päällä jollei halua laittaa minimikierrosten rajaa 80 asteen tuntumaan tai kuunnella jatkuvaa ropellien samaamista minimeistä maksimiin ja päin vastoin. Muiden emojen toiminnasta ei mitään havaintoja. Boosti pois ja kaikki coret samalle taajuudelle menetät sitten sen parhaan yhden coren suorituskyvyn ja energiansäästöt (voltit ja mhz pysyy kiinteänä).

Ja tästä tosiaan on allekirjoittanut (kuten moni muukin) selostanut tässä ketjussa ja tuolla am4-emolevy ketjussa varmaan kohta yhden oman ketjun verran, joten lukaise nuo nyt vielä läpi.

Kiitos maltista ja vastauksista :) Ei ole helppoa, kun on totaalisen käsi vaikka kuinka yrittää lukea.

Muutin Windows virranhallinnasta balanced, Biosista otin pois Performance boostin, vaihdoin tuuletintyypiks PWM, viiveeksi 2,6s.

Hmm mitähän muuta keksis. Tai jäikö jotain tekemättä ? :)

Nyt jo parempi, mut vieläkin kone "huokailee" aika-ajoin. Rasituksessa 84,8 astetta. Onkohan tuo normaali?

Emona X470 Gaming-F.

katso liitettä 162877

nimetön2.png
 
Paljon CPU Core Voltage (SVI2 TFN) näyttää? Joku Asuksen lankullinen voisi opastaa mitä sieltä biosista kannattaa kääntää päälle ja mitä pois :) Veikkaan, että tarjoaa tällä hetkellä tuon 1,27V tms prossulle vaikka kellot on vain sen 3,7Ghz. Noilla volteilla pitäisi mennä jo 4,0Ghz tai vastavuoroisesti tuo 3,7Ghz pitäisi mennä kevyesti alle 1,1V. Asuksen biosin kanssa en tosiaan ole tällä alustalla pelannut, niin en mene arviosta sanomaan, mitä sieltä kannattaa mennä säätämään. Lämmöistä nyt voi kuitenkin päätellä, että aivan liikaa tuuttaa jännitettä kivelle kelloihin nähden.
 
Paljon CPU Core Voltage (SVI2 TFN) näyttää? Joku Asuksen lankullinen voisi opastaa mitä sieltä biosista kannattaa kääntää päälle ja mitä pois :) Veikkaan, että tarjoaa tällä hetkellä tuon 1,27V tms prossulle vaikka kellot on vain sen 3,7Ghz. Noilla volteilla pitäisi mennä jo 4,0Ghz tai vastavuoroisesti tuo 3,7Ghz pitäisi mennä kevyesti alle 1,1V. Asuksen biosin kanssa en tosiaan ole tällä alustalla pelannut, niin en mene arviosta sanomaan, mitä sieltä kannattaa mennä säätämään. Lämmöistä nyt voi kuitenkin päätellä, että aivan liikaa tuuttaa jännitettä kivelle kelloihin nähden.

0.790-1,20V.

Voltit.png
 
@jee408

1) Kun täällä puhutaan lämmöistä puhutaan vain uusimman HWinfon CPU (Tdie) lukemasta, jos tuo näyttää pidemmässä rasituksessa (missä rasituksessa?) 84 astetta niin se vaikuttaa liian korkealta 2700X:lle. Oma systeemi veivaa 71-75 asteen välillä pahimmillaan ja sun jäähy vaikuttais aika samantehoiselta kuin omani. Maximi voi käydä siellä 80+ asteessa, mutta sitten nuo buustit pudottavat kelloja ja lämmöt pitäis kyllä pysyy siellä max. 70-75 asteessa (jos prossua ei ole ylikellotettu).

2) tuuletinprofiilit: CPU:lla viive 2.6s on ihan ok, ei ainakaan itsellä juurikin tuolla arvolla huokaile. Tärkeää säätää se tuulettimen perustaso niin korkealle kuin oma mukavuus sallii ja käskeä biossia nostaa kierroksia mahdollisimman myöhään (tyyliin 10 astetta ennenkuin asus sanoo että on pakko olla maksimikierrokset). Kurvi on siis sellanen __/''' eli hyvin jyrkkä se nousukulma. Kotelotuulettimissa voi hyvin olla vaikka 5s viivettä, mutta sama perusperiaate kuin CPU:lla.

3) Mittaillaan niitä CPU lämpöjä jollain järkevällä rasituksella: Intel burntestit ja muut primet on ihan kivoja kun pädetään foorumilla, mutta käytä mielummin vaikka esim. handbrakea tai premiereä, tai mikä ikinä onkaan se raskain softa millä prossua oikeasti kiusaat; aivan sama mitä primessä on lämmöt, ketään ei kiinnosta. :)

Mutta joo, tarkista vielä asetukset. Sen jälkeen lataa cinebench ja jos 2700x antaa sen ~1800 pistettä tai hieman alle niin asetukset lienevät sinnepäin. Jos ei siltikin ylikuumenee niin sitten pitänee tarkistaa sjoko jäähyn kontakti tai ladata defaultit biossista ja säätää kaikki vielä kerran alusta huolellisesti.
 
@jee408

1) Kun täällä puhutaan lämmöistä puhutaan vain uusimman HWinfon CPU (Tdie) lukemasta, jos tuo näyttää pidemmässä rasituksessa (missä rasituksessa?) 84 astetta niin se vaikuttaa liian korkealta 2700X:lle. Oma systeemi veivaa 71-75 asteen välillä pahimmillaan ja sun jäähy vaikuttais aika samantehoiselta kuin omani. Maximi voi käydä siellä 80+ asteessa, mutta sitten nuo buustit pudottavat kelloja ja lämmöt pitäis kyllä pysyy siellä max. 70-75 asteessa (jos prossua ei ole ylikellotettu).

2) tuuletinprofiilit: CPU:lla viive 2.6s on ihan ok, ei ainakaan itsellä juurikin tuolla arvolla huokaile. Tärkeää säätää se tuulettimen perustaso niin korkealle kuin oma mukavuus sallii ja käskeä biossia nostaa kierroksia mahdollisimman myöhään (tyyliin 10 astetta ennenkuin asus sanoo että on pakko olla maksimikierrokset). Kurvi on siis sellanen __/''' eli hyvin jyrkkä se nousukulma. Kotelotuulettimissa voi hyvin olla vaikka 5s viivettä, mutta sama perusperiaate kuin CPU:lla.

3) Mittaillaan niitä CPU lämpöjä jollain järkevällä rasituksella: Intel burntestit ja muut primet on ihan kivoja kun pädetään foorumilla, mutta käytä mielummin vaikka esim. handbrakea tai premiereä, tai mikä ikinä onkaan se raskain softa millä prossua oikeasti kiusaat; aivan sama mitä primessä on lämmöt, ketään ei kiinnosta. :)

Mutta joo, tarkista vielä asetukset. Sen jälkeen lataa cinebench ja jos 2700x antaa sen ~1800 pistettä tai hieman alle niin asetukset lienevät sinnepäin. Jos ei siltikin ylikuumenee niin sitten pitänee tarkistaa sjoko jäähyn kontakti tai ladata defaultit biossista ja säätää kaikki vielä kerran alusta huolellisesti.

Kiitoksia, juuri testailin esim pelaamista Bäfä 5, kokoajan lämmöt 85 asteessa. En oikein keksi mikä sitä nostaa. Cinebenchissä saan 1423 pistettä :D
 
@jee408 kyllä nyt on jotain pahasti vialla, pelatessa pitäs kyllä pysyy lämmöt jossain 60-65 asteen tonteilla vaikka bäfää en ole pelannukaan. Aloittaisin kattomalla sinne jäähyn alle ja käyttämällä lämpötahnaa mikä on avattu tänä vuonna. :)
 
3) Mittaillaan niitä CPU lämpöjä jollain järkevällä rasituksella: Intel burntestit ja muut primet on ihan kivoja kun pädetään foorumilla, mutta

… toisekseen pelivaraa tarvii olla jos haluaa, että samat asetukset toimii myös kesän helteellä. Sisälämpö nousee 5-6 astetta kesällä jos ei ole ilmastoitu tila.
 
@jee408 kyllä nyt on jotain pahasti vialla, pelatessa pitäs kyllä pysyy lämmöt jossain 60-65 asteen tonteilla vaikka bäfää en ole pelannukaan. Aloittaisin kattomalla sinne jäähyn alle ja käyttämällä lämpötahnaa mikä on avattu tänä vuonna. :)
Pitäis varmaan alkaa maksaa rahaa teille näistä vinkeistä :D. Vaihdoin noi paskat tahnat pois ja laitoin MX-4, lämpötila tippu vaivaset 20 astetta :D. Ei muuten enää seilaa miten sattuu tuo tuuletin. Idlenä näyttää olevan 38-40 astetta. Pelissä n. 59-62 astetta.

Cinebench antaa nyt 1704, onko tuo jo OK tulos? Cinen aikana kävi lämmöt 78-asteessa.
 
Viimeksi muokattu:
@jee408 1720-1820 maastoon se Cinebench pitäis kai asettua. Lämmöt ovat edelleen hieman korkeat, mutta en ole varma miten tuo Cryorig H7 normaalisti pärjää. Vertailun vuoksi itselläni 2700X saa tulokseksi nyt Firefox, foobar2000 jne. auki Cinebenchissä 1736. Kaikki ohjelmat kiinni rebootin jälkeen tulee 1760+. Noctuan järeä NH-D15 pitää lämmöt 66 asteessa vaikka tuuletinprofiili on erittäin löysä. Toki prime95 jne. lämmittävät hieman enempi.

Niin ja muistit vaikuttava Ryyzenillä tulokseen melkoisesti joten voi olla että tuo muutaman kymmeneen pisteen ero johtuu siitä kun itselläni on b-die muistit 3200MHz CL14.
 
Viimeksi muokattu:
@jee408 1700-1780 maastoon se Cinebench pitäis kai asettua. Lämmöt ovat edelleen hieman korkeat, mutta en ole varma miten tuo Cryorig H7 normaalisti pärjää. Vertailun vuoksi itselläni 2700X saa tulokseksi nyt Firefox, foobar2000 jne. auki Cinebenchissä 1736. Kaikki ohjelmat kiinni rebootin jälkeen tulee 1760+. Noctuan järeä NH-D15 pitää lämmöt 66 asteessa vaikka tuuletinprofiili on erittäin löysä. Toki prime95 jne. lämmittävät hieman enempi.

Niin ja muistit vaikuttava Ryyzenillä tulokseen melkoisesti joten voi olla että tuo muutaman kymmeneen pisteen ero johtuu siitä kun itselläni on b-die muistit 3200MHz CL14.

Onhan tuo Noctua parempi jäähy. Nyt saan sellasta 1736, mutta lämmöt edelleen käy hetkellisesti aika korkealla. Tuo boosti nostaa mulla lämpötilaa sellasen 10 astetta. Idlenä ilman boostia 38 astetta ja boostin kanssa 48astetta. Mutta parempaan päin jo. Nyt jo siedettävät lukemat pelatessa.
 
Black fridaysta tuli poistettua 2700x + Asus x470 gaming emo, ja nyt kone paketissa. Kaikki toimii muuten, mutta en saa muisteja kulkemaan millään.

Muisteina gskillin F4-3200C14D-16GTZSK b-die setti vanhasta koneesta ja ovat kyllä ihan hyvä kulkuiset.

Olen koittanut docp profiilia, joka heittää suorilta safe modeen. Asettaa manuaalisesti nuo ajoitukset ja pistää pienempää kelloa muisteille 2800mhz jälkeen ei postaa, volttia tarjoiltu 1.4 asti.

Vaikka muuttaisin pelkkää kelloa esim 3000mhz ja volttia tuon 1.4, niin siltikin safe mode odottaa.

Kaikki muu täysin vakiona.

Lotto vissiin hävitty?
 
Onko dimmit paikoissa B2 ja A2?
Bios päivitetty uusimpaan?
SOC suunnilleen 1,08 V?

Nuo muistit on juuri toisissa sloteissa, bios uusin.
Tuo SOC tarvii katsastaa vielä.

EDIT: vaihdoin paikat ja docp ainakin nyt tulille. Kun kasasin tätä niin siteerasin manuaalia kyllä mutta vissiin ajatuskatko tullut siinä.

Tuhannet kiitokset!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hik
Sain toimimaan onneksi. Sain itseasiassa täysin suoraks kaikki kynällä ja neulalla.

Mutta edelleen tää tuuletin pitää ihan omaa elämää. Mitä tälle vois tehdä? Onko biosissa päällä joku boosteri tms vakiona? HWMonitorin mukaan prossun kellot seilaa 2999mhz- 4600mhz. CPU lämmöt 56-74 astetta työpöydällä. Aika paljon? En laittanu tahnaa ihan hirveästi, onkohan sitä liian vähän nyt sitten? Tuuletin Cyorig H7.

Liitin pari kuvaa. Onko normaalit lukemat?

nimetön1.png nimetön.png

Ota PBO pois päältä. Jos se ei auta, niin XFR pois.



Samalla lailla lähtee pois, kuin päällekin.

Minulla on voltit 1.275V, kun hain sitä energiatehokkuutta (en hakenut, hain sitä, että kone on viileä ja pitkäikäinen). Ei niiden pitäisi käydä yli 1.4V, ja sitä se PBO tekee.. Itsellä vielä aiheutti tuulettimien hetkellisen turbotuksen, joka ärsytti äänenä.
 
Ota PBO pois päältä. Jos se ei auta, niin XFR pois.



Samalla lailla lähtee pois, kuin päällekin.

Minulla on voltit 1.275V, kun hain sitä energiatehokkuutta (en hakenut, hain sitä, että kone on viileä ja pitkäikäinen). Ei niiden pitäisi käydä yli 1.4V, ja sitä se PBO tekee.. Itsellä vielä aiheutti tuulettimien hetkellisen turbotuksen, joka ärsytti äänenä.


Millaiset kellot sulla on?
 
Millaiset kellot sulla on?

Tällä hetkellä luokkaa 3.8GHz-3.9GHz, mutta sitä on tarkoitus viritellä. Firestrikellä alle 55 astetta tuon Freezerin kanssa koko testin ajan, jossa on vain yksi 120mm tuuletin... Ja emolevy on vaihtunut välissä, nyt on Asus C6H. Viileä kotelo on hiljainen kotelo:
upload_2018-11-23_23-13-1.png


Kellottelussa pitää vaan koko päivä ajaa testejä ja säädän muisteja samalla.. On oikeissa sloteissa Hynixit, mutta en saa niitä yli 3000Mhz millään.
 
Tällä hetkellä luokkaa 3.8GHz-3.9GHz, mutta sitä on tarkoitus viritellä. Firestrikellä alle 55 astetta tuon Freezerin kanssa koko testin ajan, jossa on vain yksi 120mm tuuletin... Ja emolevy on vaihtunut välissä, nyt on Asus C6H. Viileä kotelo on hiljainen kotelo:
upload_2018-11-23_23-13-1.png


Kellottelussa pitää vaan koko päivä ajaa testejä ja säädän muisteja samalla.. On oikeissa sloteissa Hynixit, mutta en saa niitä yli 3000Mhz millään.

Ite pidän vakiona, eli ei nouse yli sen 3,7ghz ja mulla ollu nyt itseasiassa toisinpäin ku sanoit, eli PBO päällä, mutta xfr pois päältä. En tiedä onko väliä tehoon onko PBO päällä vai ei. Tälleen lämmöt parhaat ja ei mene yli 70asteen. Xfr nostaa mulla lämpöjä tosi paljon ja voltit nousee 1.475.

Olishan se kiva kokeilla vaikka 4,0ghz, mutta ku ei osaa :D
 
Noniin. Nyt on hierottu 2700x:ään joka päivittäiseen käyttöön asetukset.
XFR ja PBO pois päältä, ratio x41 manual@1.250v (rasituksessa 1.232v) LLC 4. Lämpöjä en ole saanut yli tuon mitä kuvissa. max 74.5c DH15s, suljetussa define c kotelossa.
DRAM Calculatorilla 3200 fast asetukset @3333mhz 1.355v SOC 1.0v (12h karhulla ilman ongelmia)

Hauska homma sinäänsä, että kertaakaan en saanut tänä aikana BSOD:ta, jäätymisiä kyllä. :confused:

Mietteitä tuloksista? :tup:

intelbt.png aida.png cb.png rtc.png
 
Noniin. Nyt on hierottu 2700x:ään joka päivittäiseen käyttöön asetukset.
XFR ja PBO pois päältä, ratio x41 manual@1.250v (rasituksessa 1.232v) LLC 4. Lämpöjä en ole saanut yli tuon mitä kuvissa. max 74.5c DH15s, suljetussa define c kotelossa.
DRAM Calculatorilla 3200 fast asetukset @3333mhz 1.355v SOC 1.0v (12h karhulla ilman ongelmia)

Hauska homma sinäänsä, että kertaakaan en saanut tänä aikana BSOD:ta, jäätymisiä kyllä. :confused:

Mietteitä tuloksista? :tup:

intelbt.png aida.png cb.png rtc.png

Saako AMD:llä AVX-offsettiä? Itse käytän 3dmarkkia noihin testailuihin, kun AVX ei ole realistinen testikuorma.

(Ja melkein kohta itse ostan uudet muistit, kun nämä ei kulje ollenkaan, mutta eipä tullut vastaan hyvää b-die-tarjousta nytkään)
 
Saako AMD:llä AVX-offsettiä? Itse käytän 3dmarkkia noihin testailuihin, kun AVX ei ole realistinen testikuorma.

(Ja melkein kohta itse ostan uudet muistit, kun nämä ei kulje ollenkaan, mutta eipä tullut vastaan hyvää b-die-tarjousta nytkään)

Ei saa offsettiä, pelatessa toki onkin viileämpi.

(Juuri kun piti mennä nukkumaan niin päätin koittaa vielä 3466mhz 1.4V 14-15-14-28, karhun testeri ei ainakaan nyt 4000% kohdalla ole löytänyt mitään virheitä ;))
 
Kokeiles Far Cry nelosta tai vitosta vakauden suhteen. Itsellä kippasi muistien takia äänipiirin ajurit noilla peleillä, vaikka muuten oli vakaa. Aika maltillisilla volteilla on muuten 4,1Ghz, joten varsin ok yksilö :)
 
Kaikki läpimenevät Intelin testit AMD:n prossulla ovat hyviä suorituksia. Tuskin ainakaan optimoituja :lol:.
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkevämpää pitää voltteja autolla (nostaa automaattisesti n. 1.225-1.245) vai, että esim laittaa manuaalisesti 1.1v? XFR ja PBO pois päältä.
XFR nostaa voltteja tosi paljon (1.4+) ja lämpöjä samalla tietysti. Onko se vain minä vai nostaako nuo muillakin selvästi lämpötiloja? Kyllä Cryorig H7 pitäis XFR kestää vai onko vaan niin, että jos haluaa hiljaisen ja viileän koneen, niin ostettava Noctua D15?

Huomannut, että lämmöt hieman alemmat 1.1V, mutta vaikuttaako esim. tehoon jotenkin? Lämmöt Idle 38-48, Intel burntest 73-75, Pelatessa 65-70. Tuuletin laitettu BIOSista suunnilleen näin ___/, Eli 30% aina 60 asteeseen asti ja pisteet 65 asteessa tuuletin 50%, 75 asteessa 80%. Tuolla kone on hiljainen työpöydällä eikä enää yhtäkkiä ala pyörii ku hullu. Pelatessa tottakai sitten hurisee.

Onko perusperiaate, että aina mitä enemmän voltteja sen enemmän lämpöä?

Toinen kysymys.

Voiko liika tahna nostaa lämpötiloja? Levitin tahnaa ohuen kerroksen ja tasoitin kauttaaltaan jollain vanhalla käyntikortilla ja sit jäähdytin kiinni, mutta sitten tuli mieleen, että olisko parempi laittaa pieni herneen kokoinen pala keskelle ja antaa jäähdyttimen "painon" levittää tahna.

Kolmas kysymys. Onko XFR boosti, sen arvoinen vrt vakioon, että saako peleihin esim kuinka paljon FPS lisää?

Saan Cinebenchissä 1670, XFR ja PBO pois päältä ja kellot 3,7ghz,muistit DOCP:lla laitettu 3200mhz, mutta toimii 3192mhz (tätäkään en tajua miten ei mee 3200mhz) :) .

Tulipa taas pitkä teksti. Sori, en löytänyt tyhmät kysymykset ketjua. Kiva, jos joku jaksaa tän lukea.
 
Onko järkevämpää pitää voltteja autolla (nostaa automaattisesti n. 1.225-1.245) vai, että esim laittaa manuaalisesti 1.1v? XFR ja PBO pois päältä.
XFR nostaa voltteja tosi paljon (1.4+) ja lämpöjä samalla tietysti. Onko se vain minä vai nostaako nuo muillakin selvästi lämpötiloja? Kyllä Cryorig H7 pitäis XFR kestää vai onko vaan niin, että jos haluaa hiljaisen ja viileän koneen, niin ostettava Noctua D15?

Huomannut, että lämmöt hieman alemmat 1.1V, mutta vaikuttaako esim. tehoon jotenkin? Lämmöt Idle 38-48, Intel burntest 73-75, Pelatessa 65-70. Tuuletin laitettu BIOSista suunnilleen näin ___/, Eli 30% aina 60 asteeseen asti ja pisteet 65 asteessa tuuletin 50%, 75 asteessa 80%. Tuolla kone on hiljainen työpöydällä eikä enää yhtäkkiä ala pyörii ku hullu. Pelatessa tottakai sitten hurisee.

Onko perusperiaate, että aina mitä enemmän voltteja sen enemmän lämpöä?

Toinen kysymys.

Voiko liika tahna nostaa lämpötiloja? Levitin tahnaa ohuen kerroksen ja tasoitin kauttaaltaan jollain vanhalla käyntikortilla ja sit jäähdytin kiinni, mutta sitten tuli mieleen, että olisko parempi laittaa pieni herneen kokoinen pala keskelle ja antaa jäähdyttimen "painon" levittää tahna.

Kolmas kysymys. Onko XFR boosti, sen arvoinen vrt vakioon, että saako peleihin esim kuinka paljon FPS lisää?

Saan Cinebenchissä 1670, XFR ja PBO pois päältä ja kellot 3,7ghz,muistit DOCP:lla laitettu 3200mhz, mutta toimii 3192mhz (tätäkään en tajua miten ei mee 3200mhz) :) .

Tulipa taas pitkä teksti. Sori, en löytänyt tyhmät kysymykset ketjua. Kiva, jos joku jaksaa tän lukea.
Miten parhaaksi näät nuo voltit. Itselläni koko ajan 1.25 vcore.
Blc taitaa olla 99.8 tai jotain mulla myös strixissä ei nouse sataan asti.
 
Ei pystynyt vielä lopettamaan säätämistä, haettiin 3466mhz vakaaksi.
Ilmeisesti sattunut aika timanttinen IMC kohdalle, SOC 0.9v
Occt, ibt, pelaaminen jne ei tuota mitään päänvaivaa.

Vielä tekisi mieli koittaa hakea voltit offsetille. Tietääkö joku että jos kerroin on manuaalilla niin laskeeko kellotaajuus ja voltit silloin?

ramtest.png
 
Onko järkevämpää pitää voltteja autolla (nostaa automaattisesti n. 1.225-1.245) vai, että esim laittaa manuaalisesti 1.1v? XFR ja PBO pois päältä.
XFR nostaa voltteja tosi paljon (1.4+) ja lämpöjä samalla tietysti. Onko se vain minä vai nostaako nuo muillakin selvästi lämpötiloja? Kyllä Cryorig H7 pitäis XFR kestää vai onko vaan niin, että jos haluaa hiljaisen ja viileän koneen, niin ostettava Noctua D15?

Huoh, olisi mukavaa kun näitä ketjuja luettaisiin niin ei aina tarvitsisi kysyä samoja kysymyksiä uudelleen. Vastaan nyt kuitenkin, luultavasti vikaa kertaa näihin kyssäreihin. Voltit autolla on ihan fine, ne toimii niinkuin AMD ja emon valmistaja on suunnitellut kun prossua ei ylikelloteta. Jos alat yli- tai alikellottamaan niin sitten auto luultavasti ei ole niin fine. Jälleen kerran 1.4V HWinfossa ei tarkoita mitään, jos XFR on päällä. Ymmärrätkö että 2 säikeen buusti on vakiona säädetty 4.35GHz taajuudelle, eikä sitä nopeutta voi saavuttaa ellei prosessorille anneta tarpeeksi jännitettä. Prossu voi sitä pyytää jonnekin 1.48V asti ollessaan täysin vakiona ja kaikki toimii täysin AMD speksien sisällä. Saat itse googlettaa lähteet, jos epäilyttää (vihje löytyy jopa tästä ketjusta). 1-2 ytimen kuorma on täysin eri asia kuin kaikkien 8 ytimen kuorma 16 säikeellä. Edelleen kaikki vakiona, prossun jännite 16 säikeen maksimikuormassa laskee n. 1.275 volttiin (HWinfo: CPU Core Voltage (SVI2 TFN)).

Huomannut, että lämmöt hieman alemmat 1.1V, mutta vaikuttaako esim. tehoon jotenkin? Lämmöt Idle 38-48, Intel burntest 73-75, Pelatessa 65-70. Tuuletin laitettu BIOSista suunnilleen näin ___/, Eli 30% aina 60 asteeseen asti ja pisteet 65 asteessa tuuletin 50%, 75 asteessa 80%. Tuolla kone on hiljainen työpöydällä eikä enää yhtäkkiä ala pyörii ku hullu. Pelatessa tottakai sitten hurisee.

Mikä kotelo, mikä näytönohjain, mitkä kotelotuulettimet ja miten ne on asennettu ? (Vihje: profiilissasi on tuo PC speksit jonne voit nämä tiedot syöttää niin ei tarvitse jatkossa erikseen kysellä)

Kolmas kysymys. Onko XFR boosti, sen arvoinen vrt vakioon, että saako peleihin esim kuinka paljon FPS lisää?

Saan Cinebenchissä 1670, XFR ja PBO pois päältä ja kellot 3,7ghz,muistit DOCP:lla laitettu 3200mhz, mutta toimii 3192mhz (tätäkään en tajua miten ei mee 3200mhz) :) .

Tulipa taas pitkä teksti. Sori, en löytänyt tyhmät kysymykset ketjua. Kiva, jos joku jaksaa tän lukea.

Sun pitää mitata. Ei kukaan täällä näillä tiedoilla voi vastata mitä just sun kokoonpanossa tapahtuu. 3dmark firestrike kertoo suuntaa antavia tuloksia miten fps voisi mennä directx11 peleillä ja TimeSpy sitten directx12 peleillä. Vielä parempi on tietysti testata just siinä pelissä mitä itse pelaa, hyvin monesta löytyy joku sisäänrakennettu testi.

1670 cinebenchissä on heikko tulos, joskin ymmärrettävä jos prossu on alikellotettu 3.7GHz. Kovin kauas on vakiosta päästy. Muistien 3192Mhz taajuus on täysin normaalia.

Kokeilin huvikseni CineBenchiä: 1820 tulee PBO autolla, 1900 PBO level 3 (OC), 1960 PBO level 4 (OC). Kaikki tämä ilman mitään jännitteiden säätöä, paitsi SoC jossa on noin -20mV offset.

Mä melkein tallentaisin nykyset bios asetukset talteen (save bios profile tms biossissa). Tämän jälkeen lataisin optimiasetukset, konffaisin tuulettimet niinkuin ne nyt on (tai vaihtoehtoisesti jättäisin ne täysille jotta saa kuvaa onko jäähdytys riittävää), sitten muisteille ladaten DOCP profiilia ja testaisin kaiken uudelleen vakiona. Asuksen auto / default asetukset on ihan oikeesti hyvä lähtökohta 2700X:lle!
 
On nyt tullut parisen viikkoa tapeltua Ryzen 2700X kellotuksen kanssa.

Ennen kuin rupean tähän sepustamaan noin raamatun kokoista kirjaa exceleineen päivineen, onko kellään tullut vastaan sellaista, että lepotilasta palautuessa ilmeisesti PBO:n Leveli putoaa kevyemmäksi tai jotain vastaavaa?
Tapahtuu siis seuraavaa: 4.12 GHz kaikkien ytimien boosti toimii normaalisti, paitsi lepotilasta palautuessa putoaa alle 4 GHz. Tämä on ilmeisesti tasan 4 GHz, mutta jostain syystä HWiNFO väittää bus clockiksi 99.8 MHz vaikka se on biosista tasan 100.00.

Käytössä siis 2700X, ASUS X470-F ja G.Skill FlareX 3200 CL14 D.O.C.P profiilillaan. Uusin BIOS (4024) ja tappiin päivitetty Windows 10 Pro 64-Bit. BIOSista kellotustestien jäjiltä CPU LLC Level 3 ja SoC LLC Level 3, molemmista virtajuttu 120%. Nämä tuskin vaikuttavat asiaan?
Performance Enhancement Level 3, PBO Enabled, Scalar Auto. Kaikki muu pitäisi olla Auto / Default.

Kokeiltu eri virranhallintaprofiileilla, ja vaihdettu Global C-State Control pois, ei vaikutusta. Muutenkaan saa oikein mitään vakaaksi tällä... Joko mulla on paska kivi, paska lankku tai vaan paska käyttäjä. Laittelen joskus myöhemmin tähän vielä itse tuloksia yms, mutta löytyisikö keltään ratkaisua tuohon lepotila hommaan?

PS. Ajelin ylikellotus-psykooseissani Karhua yön yli kun ei mikään meinannut olla vakaa Prime95 / IBT... Ei erroreita.
 
Mikä kotelo, mikä näytönohjain, mitkä kotelotuulettimet ja miten ne on asennettu ? (Vihje: profiilissasi on tuo PC speksit jonne voit nämä tiedot syöttää niin ei tarvitse jatkossa erikseen kysellä)


1670 cinebenchissä on heikko tulos, joskin ymmärrettävä jos prossu on alikellotettu 3.7GHz. Kovin kauas on vakiosta päästy. Muistien 3192Mhz taajuus on täysin normaalia.

Kokeilin huvikseni CineBenchiä: 1820 tulee PBO autolla, 1900 PBO level 3 (OC), 1960 PBO level 4 (OC). Kaikki tämä ilman mitään jännitteiden säätöä, paitsi SoC jossa on noin -20mV offset.


Tämän jälkeen lataisin optimiasetukset, konffaisin tuulettimet niinkuin ne nyt on (tai vaihtoehtoisesti jättäisin ne täysille jotta saa kuvaa onko jäähdytys riittävää), sitten muisteille ladaten DOCP profiilia ja testaisin kaiken uudelleen vakiona. Asuksen auto / default asetukset on ihan oikeesti hyvä lähtökohta 2700X:lle!

Kiitos vastauksista.

Kotelona Fractalin r5, kaks fractalin tuuletinta molemmissa päädyissä. RTX 2070 MSI Gaming z, Prossujäähy tosiaan Cryorig H7, mutta käyn hakemassa huomenna Noctuan.

Nollasin defaultiks Biosin ja laitoin muistit DOCP 3200mhz. En oikein tiedä mistä saisin optimiasetukset?

Saan PBO autolla 1747.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis Load Optimized Defaults = biossin nollaus = optimit mihin viittasin. Sama asia.

Tuo 1747 on jo sinnepäin, en osaa sanoa olisiko C6H:n auto sitten aggressiivisempi kuin sulla, mutta joka tapauksessa, 70 pistettä on niin vähän että voi hyvinkin Noctualla buustata paremmin.

Hyvä pitäis olla kotelon, eikä 2070 ole mikään kiuas.. Kummallista jos ei noilla kamppeilla sais lämpöjä ja äänitasoja kohdilleen. Mulla alkaa ideat loppua, ehkä joku muu keksii jotain mitä koittaa...
 
Joo siis Load Optimized Defaults = biossin nollaus = optimit mihin viittasin. Sama asia.

Tuo 1747 on jo sinnepäin, en osaa sanoa olisiko C6H:n auto sitten aggressiivisempi kuin sulla, mutta joka tapauksessa, 70 pistettä on niin vähän että voi hyvinkin Noctualla buustata paremmin.

Hyvä pitäis olla kotelon, eikä 2070 ole mikään kiuas.. Kummallista jos ei noilla kamppeilla sais lämpöjä ja äänitasoja kohdilleen. Mulla alkaa ideat loppua, ehkä joku muu keksii jotain mitä koittaa...

En sit tiiä auttaako mitään, jos siirrän näyttistä kauemmaks, kun nyt ihan kiinni tuossa prossussa. Tuskinpa:D

Cinebench käyttää lämpöjä 84.8 asteessa. Ei vaan taida riittää tää H7 millään. Tahnat vaihdettu yms. Pisteet 1757.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla näyttäs olevan 68 astetta CPU (Tdie) kun ajelee cinepeliä. Sama numero tokasta ajosta kymmenenteen, että saat jonkun referenssin mihin verrata.

Lämpötahnan asennusmenetelmällä ei mun kokemusten mukaan ole kauheasti väliä, eikä sitä oikeen voi laittaa liikaakaan kun se ylimääräinen tulee ulos kuitenkin. Liian vähän voi laittaa, mutta jos kattelet vaikka youtubesta noita videoita niin sellanen herneen kokoinen piste tai tasainen levitys toimii kyllä. Kannattaa kiristää jäähyn ruuvit niinkuin auton rengaspultit, tasaisesti vastakkaisilta puolilta, vähän kerrallaan. :)
 
Mulla näyttäs olevan 68 astetta CPU (Tdie) kun ajelee cinepeliä. Sama numero tokasta ajosta kymmenenteen, että saat jonkun referenssin mihin verrata.

Lämpötahnan asennusmenetelmällä ei mun kokemusten mukaan ole kauheasti väliä, eikä sitä oikeen voi laittaa liikaakaan kun se ylimääräinen tulee ulos kuitenkin. Liian vähän voi laittaa, mutta jos kattelet vaikka youtubesta noita videoita niin sellanen herneen kokoinen piste tai tasainen levitys toimii kyllä. Kannattaa kiristää jäähyn ruuvit niinkuin auton rengaspultit, tasaisesti vastakkaisilta puolilta, vähän kerrallaan. :)

Jostain arvostelusta luin, että X470 Gaming-F yhtenä miinuksena oli lämmöntuotto, mutta ei noin isoa eroa pitäis olla. Varsinkaan jos sulla Freezer 33, joka on varmaan samaa tasoa H7 kanssa.
 
Mulla näyttäs olevan 68 astetta CPU (Tdie) kun ajelee cinepeliä. Sama numero tokasta ajosta kymmenenteen, että saat jonkun referenssin mihin verrata.

Lämpötahnan asennusmenetelmällä ei mun kokemusten mukaan ole kauheasti väliä, eikä sitä oikeen voi laittaa liikaakaan kun se ylimääräinen tulee ulos kuitenkin. Liian vähän voi laittaa, mutta jos kattelet vaikka youtubesta noita videoita niin sellanen herneen kokoinen piste tai tasainen levitys toimii kyllä. Kannattaa kiristää jäähyn ruuvit niinkuin auton rengaspultit, tasaisesti vastakkaisilta puolilta, vähän kerrallaan. :)

Laitoin uusiks ja juuri noin. Lämmöt samat, mutta tulos nousi jo 1771 :facepalm:
 
Jostain arvostelusta luin, että X470 Gaming-F yhtenä miinuksena oli lämmöntuotto, mutta ei noin isoa eroa pitäis olla.

En tiedä mistä olet noin lukenut mutta ei se emolevy itsessään mitään lämpöä tuota muuta kuin sen vrm ja tuossa emossa tosi hyvä vrm niin tuskin se mitään vaikuttaa sun prosun lämpöihin kun sulla vielä ok koppa hyvällä tuuletuksella.

En keksi muuta kuin että se H7 on vaan avuton kunnolla jäähdyttämään 2700x:ää
 
En tiedä mistä olet noin lukenut mutta ei se emolevy itsessään mitään lämpöä tuota muuta kuin sen vrm ja tuossa emossa tosi hyvä vrm niin tuskin se mitään vaikuttaa sun prosun lämpöihin kun sulla vielä ok koppa hyvällä tuuletuksella.

En keksi muuta kuin että se H7 on vaan avuton kunnolla jäähdyttämään 2700x:ää

Ongelma rajattu voltteihin. Jostain syystä virtaa tulee nyt liikaa. -0.05 Offsetillä antaa kaikki asetukset autolla jopa 1.337-1.500V. Syytä tähän en keksi. Joko paska tuuri piilotossa tai paska jäähy.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 638
Viestejä
4 479 485
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom