Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko sinulla käynyt huono tuuri vai käytänkö Amazonia ihan eri tavalla, mutta itsellä on tältä vuodelta 38 tilausta ja kaikki toimitettu ilmoitetussa ajassa ilman ongelmia, pääosin Postin toimesta mutta muutama UPS mukana.

Tämä on prosentteina minun kohdalla parempi tulos kuin esim. viime vuonna.

Bartolini-toimituksia ei ole tullut itselle.
Varmaan käytän eri tavalla kun en ikinä keksisi 38 tilauksen verran järkevää ostettavaa tuolta per vuosi.:)

Tänä vuonna olen tilannut neljä kertaa. Yhdestä jäi kokonaan tuote matkalle ja sain perua tilauksen. Nyt viimeisimmästä tilauksesta osa myöhästyy ainakin 1,5 viikkoa luvatusta toimitusajasta. Peruminen ei onnistunut kai sen takia, koska ilman myöhästyneiden tuotteiden hintaa en olisi saanut ilmaista toimitusta. Kaksi muuta tämänvuotista kyllä meni ihan nappiin mitä nyt ärsytti muutaman ostoksen jakautuminen useaksi lähetykseksi per kerta. Viime vuonna tilasin kolme tilausta, jossa fyysisiä tuotteita. Yhdestä niistä yksi tuote katosi jonnekin matkalle eikä koskaan päässyt perille. Eli aika huono onnistumisprosentti ollut parin vuoden aikana. Kaikkineen on nettiostoksia tänä aikana tullut tehtyä kymmeniä ja mikään muu kauppa kuin Amazon.de ei ole tänä aikana epäonnistunut millään tavalla.

Yleensä tilaan tuolta jotain melko geneeristä rompetta johonkin täsmätarkoitukseen. Kuten kotelon NMVE SSD:lle (silloin tietysti se varsinainen SSD jäi saamatta lähetyksen kadottua jonnekin) ja nyt kuoren puhelimelle. Tuollaisessa suht halvassa peruskamassa Amazonilla on monesti vielä aika hyvä ja monipuolinen valikoima joskaan ei välttämättä mitenkään edullinen, mutta on ainakin tarjontaa ja vaihtoehtoja. Ilmaisia postikuluja varten ostan varsinaisen ostoksen kylkeen usein jotain sekalaista tarpeellista halpaa sälää jollaisista voi vielä tehdä ihan hyviäkin kauppoja, nyt esim. näyttöjen ym. putsaukseen hyviä 30x30 cm mikrokuituliinoja edullisen paketin. Tuolla tavalla tilauksia koostaen on Amazon ollutkin jopa hyvä ostopaikka, kunhan sieltä vaan löytää sen varsinaisen tarpeellisen tuotteen ostettavaksi. Joissain erikoistuneemmissa tuoteryhmissä Amazonissa on myös vielä ihan kohtalainen valikoima ja ennen kaikkea sieltä voi löytää johonkin tarpeeseen laadultaan tarpeeksi hyvää mutta edullista kampetta, joka riittää kun vähän parempaa mutta paljon kalliimpaa merkkitavaraa ei omaan käyttöön kannata ostaa. Tuotearvosteluja on paljon joten järkeviä ostoksia pystyy haarukoimaan arvostelujen perusteella.

Itseäni kiinnostavissa tuoteryhmissä Amazon ei ole ollut taas enää oikein koskaan järkevä ostopaikka länsimaisen/japanilaisen/tms. merkkitavaran hankkimiseen huonon tai kokonaan kadonneen valikoiman tai ihan vaan suomikauppoihin / muihin eurooppalaisiin kauppoihin verrattuna kalliiden hintojen takia. Minulle toisin sanoen Amazon näyttäytyy vähän fiksumpana versiona Aliexpressistä. Tämä kaikki siis koskien Saksan Amazonia. Brittiläisestä ja amerikkalaisesta Amazonista en ole ostanut pitkään aikaan mitään.

Toimitusten lähtökohtainen hitaus suomalaisiin ja moniin eurooppalaisiin verkkokauppoihin verrattuna ja Amazonin luokaton toimitusvarmuus kyllä vaan pistää entistä useammin miettimään, viitsiikö tuolta tilata. Mitään nopeasti tarvittavaa en tuolta enää viitsi ostaa jos on toimivaksi todettuja vaihtoehtoja olemassa. Ja heikentynyt hintakilpailukyky ja supistunut valikoima tosiaan nykyisin jatkuvasti karsivana tekijänä ostopaikkaa valitessa.
 
Oli virhe tilata Amazon.com:ista peliohjain. Itse tilaaminen toki sujui hyvin ja tavara tuli perille sujuvasti ilman mitää tullisäätöä, mutta ongelmien kanssa meni homma sitten vaikeaksi. Tuotteen toimittaja oli Amazon.com, mutta myyjä peliohjainvalmistaja itse.

En ollut peliohjaimeen tyytyväinen, mutta ilman EU:n kuluttajansuojaa palautus ei ollut mahdollista. Onnekseni valmistajan tuki olikin sitä mieltä, että tyytymättömyyteni aiheuttanut asia on palautukseen oikeuttava vika. Käynnistin palautusprosessin Amazoniin.

Suomeen ei saanut esitäytettyä palautuslipuketta, vaikka paketti tuli UPS:n kautta ja heidän toimipiste on lähellä. Neuvottiin lähettämään paketti itse ja korvaisivat kulut sitten jälkikäteen. Sain vain osoitteen ilman puhelinnumeroa tai sähköpostia. Halvin lähetys (UPS:n kautta) vaati molemmat tiedot, joten kyselin niitä asiakaspalvelusta. Niitä tietoja ei saanut. Juttelin kahden eri ihmisen kanssa, joilla oli intialaisuuteen viittaavat nimet. Kumpikaan ei oikeasti osannut englantia tai olivat todella tyhmiä.

Ilman puhelinnumeroa paketin lähettäminen oli vaikeaa. Piti marssia postitoimistolle ja sieltä ainoana vaihtoehtona lähettää paketti helvetin kalliina kirjattuna kirjeenä (~70€). Tuote maksoi toimitettuna veroineen noin 115€...

Nyt paketti on olut muutaman päivän takaisin USA:ssa, mutta rahojen palatuksessa varmasti kestää. Postikulutkin pitää vielä käydä kinuamassa kielitaidottomasta asiakaspalvelusta.

Tuskin tilaan enää mitään EU:n ulkopuolelta, vaikkei tuotetta sitten saisi ollenkaan. Saksan Amazonista olen tuotteita tilannut ja palauttanutkin useita kertoja ilman ongelmia, mitä nyt ainakin vielä vuosia sitten palautukset vaativat tulostimen käyttöä.

EDIT: Palautus hyväksyttiin neljän arkipäivän jälkeen lähetyksen vastaanottamisesta. Pyysin asiakaspalvelusta hyvitystä toimituskuluista ja se onnistui sujuvasti ja nopeasti. Sain parin tunnin sisällä lähetyksen maksukuitin toimittamisesta sähköpostivahvistuksen, että hyvitys maksetaan suoraan maksukortille. Eli viallisen tuotteen palautus oli kömpelöä ja kallista (sama kuin tuotteen hinta), mutta Amazon.com maksoi sen mukisematta. Jos asiat menevät Amazonin suunnittelemalla tavalla, ne kyllä sujuvat.

Oudolta tuntuvaa toimintaa kokonaisuutena.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä taida nuo pastat tulla, vaikka oli pitkän aikaa in stock. Ja nyt ei ole ole tietoa milloin tulossa lisää, jos ollenkaan.
Screenshot_20240905_215435_Amazon Shopping.jpg
Noniin nyt yksi neljästä pastasta lähetetty eilen, mitä tilasin 1.8.
Kolmea edelleen panttaa 😀

Amazon ei enää näköjään mätsää hintaa, jos tippuu odotteluaikana? Välissä käynyt n. euron halvempana.
Screenshot_20241008_191054_Amazon Shopping.jpg
 
Amazon.de tilaus jaettu 2 pakettiin ja kuriirina Posti JJFI seurannalla. Nyt Amazonin seuranta näyttää että paketit ovat tulleet Suomeen ja ovat Postin logistiikkakeskuksessa. Ongelmana vain on se että Postin oman seurannan mukaan vain ennakkoilmoitus on tullut mutta paketteja ei ole vielä saapunut Postille. Mistä hitosta tuo Amazon saa tarkemman seurannan? Yrtyspuolelta ei löytynyt sen tarkempaa tietoa JJFI haulla. Taitaa taas olla niin että lähetys viivästyy viikonlopun yli niin kuin aina kaikissa Amazonin tilauksissa, tilasipa ne milloin tahansa - ajoitetaan niin, että tulevat viikonloppua vasten Suomeen. Eli Amazonin paketit tuleva reilun 200km päähän Hki aina maanantaisin maattuaan ensin viikonlopun postin hoivissa. Odottavan aika on pitkä.... Voihan se olla että huomenna summeri pirahtaa... Mutta miksi eri seuranta näyttää eri tietoja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 292
Viestejä
4 439 483
Jäsenet
73 527
Uusin jäsen
Tumbbi97

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom