AM5-emolevyt

On siinä riittävä.

Screenshot_20240413_152118~2.jpg

Sama kuin toissa PG Lightningissä.

Eli riittää ellet tiedä ostavasi 7950x/9950x prossua ja aja sillä cinebenciä työksesi.
Painotus, että lähes samanlainen kuin B650M PG Lightningissa. Siinä on 6+2+1 ja B850M-X on 6+1+1 eli heikompi myös SOC:lle (eli sillä ei juuri esim. 8700G:n iGPU:ta käyteltäisi).

Käytännössä siis sama kuin tuossa täysin ruokottomassa B650M-H/M.2+:ssa, mutta sentään hieman isommalla VRM jäähyllä.

ATX-emo B650 PG Lightning on samankaltaisesta nimestä huolimatta aivan eri vehe kuin tuo mATX-paska; 14+2+1 ja 8-kerroksinen piirilevy vs. 6+1+1 6-kerroksinen.

Painotus, että lähes samanlainen kuin B650M PG Lightningissa. Siinä on 6+2+1 ja B850M-X on 6+1+1 eli heikompi myös SOC:lle (eli sillä ei juuri esim. 8700G:n iGPU:ta käyteltäisi).

Käytännössä siis sama kuin tuossa täysin ruokottomassa B650M-H/M.2+:ssa, mutta sentään hieman isommalla VRM jäähyllä.
Hyvä huomio. Mutta eiköhän se mene peruskäytössä ja harvapa ostaa noita g prossuja.
ATX-emo B650 PG Lightning on samankaltaisesta nimestä huolimatta aivan eri vehe kuin tuo mATX-paska; 14+2+1 ja 8-kerroksinen piirilevy vs. 6+1+1 6-kerroksinen.
Joo, tässä ei mitään uutta. mATX emot on yleensä huonompia ja jos haluaa parempaa emoa, niin ATX versio on sit samassa hintaluokassa, niin parempaa mATX emoa ei kannata ostaa, ellei tarve ole spesifi.

Hyvä huomio. Mutta eiköhän se mene peruskäytössä ja harvapa ostaa noita g prossuja.

Joo, tässä ei mitään uutta. mATX emot on yleensä huonompia ja jos haluaa parempaa emoa, niin ATX versio on sit samassa hintaluokassa, niin parempaa mATX emoa ei kannata ostaa, ellei tarve ole spesifi.

Nykyisessä liitinnät on huonot omaan tarpeeseen siksi vaihtoa hieman parempaan. Vaikka harmittaa kun menee taas win11 uusiks..

Minulla on ostettuna tuo Asrock B850M-X ja 7500F. Hyvin pelittää, mutta siinä on ymmärrettävä, että päivitysmahdollisuuksia ei ole. 7800X3D:n kanssa on sitten ostettuna B850 Steel Legend.

En minä myöskään ostaisi tuota Asrock B850M-X:ää päivityksenä mihinkään. Se on semmoinen halpis, että se ostetaan uutena siihen 65W prosessorin rinnalle tai sitten jätetään ostamatta. Lähinnä nyt minulla on ostettu 7500F + B850M-X ja 2x16GB 6000CL36 alle 400€ ja oikeista kaupoista takuulla, ei Aliexpress. Tämä ennen muistien hinnan räjähtämistä. Ja tämä ei ole tarkoitus leveillä tekemästäni hyvästä diilistä, vaan painottaa sitä, että en vaan jaksanut ostaa kalliita osia budjettikokoonpanoon. Tuo olisi ollut 500€ vähän laadukkaammilla ja päivityskelpoisilla osilla. Nyt se on kuitenkin moderni - ja sillä menee joku tämän muistikaaoksen yli helposti.

Onko nyt jotain mitä pitäisi huomioida jos lähitulevaisuudessa kasailee pelikoneen 9950X3D:n ympärille? Eli pitääkö kiinnittää erityistä huomiota emolevyn valintaan tai johonkin jännitteisiin(?) mitä se prosessorille syöttää kun kone käytössä? Alustava ajatus mennä Gigabyten B650E Aorus Elite X AX ICE emolevyllä. Onko jotain syytä miksi tällä ei kannattaisi mennä vaan esim B850? Ei tule kutiteltua prosessoria tai muutakaan säätelyä tehtyä. Jos lämmöt oikein korkeat, saattaisin yrittää PBO asetuksien muuttamista jos sillä saa lämpöjä alemmas eikä siihen sisälly vakiona ajamista suurempaa riskiä tuhota jotain.

Onko nyt jotain mitä pitäisi huomioida jos lähitulevaisuudessa kasailee pelikoneen 9950X3D:n ympärille? Eli pitääkö kiinnittää erityistä huomiota emolevyn valintaan tai johonkin jännitteisiin(?) mitä se prosessorille syöttää kun kone käytössä? Alustava ajatus mennä Gigabyten B650E Aorus Elite X AX ICE emolevyllä. Onko jotain syytä miksi tällä ei kannattaisi mennä vaan esim B850? Ei tule kutiteltua prosessoria tai muutakaan säätelyä tehtyä. Jos lämmöt oikein korkeat, saattaisin yrittää PBO asetuksien muuttamista jos sillä saa lämpöjä alemmas eikä siihen sisälly vakiona ajamista suurempaa riskiä tuhota jotain.

Prosessorivalinta on hieman eksoottinen pelaamiseen, mutta jos nyt pyörittää miljoonakaupunkia Cities Skylinesissa, niin sitten tietysti tuokin ok. Muuten menee rahat hukkaan vs. 9800X3D. Lämmöt lankulla pitäisi kai olla ihan ok.

Itse harkitsisin niitä uusia julkaisuja, jotka on nyt tulossa. 9850X3D ja 9950X3D2.

AsRockin emolevyt vissiin edelleen polttavat Ryzeneitä hengiltä. Reddittiin tulee lähes päivittäin raportteja kuolleista prosessoreista ja siellä oli myös ei-3D-prossuja pimentynyt täysin. En uskaltanut ottaa AsRockia, vaikka olisivat olleet edullisia, tyylikkäitä ja muuten asiallisia emolevyjä.

Kun piti saada musta mATX-emolevy tälle päivälle toimitettua, niin ainoa vaihtoehto oli Asus TUF B850M-Plus. Ainakin virransyöttö riittää mille vain. Aorus Elite B850M Wifi7 ICE olisi ollut tarjouksessa, mutta en päässyt yli ajatuksesta laittaa valkoinen emolevy mustaan koteloon.

Tuo asrock ei ois paha kyllä mut mitä kuullu merkistä ni mietin jotain muuta.
Kannattaa miettiä muuta kuin Asrockia.

Yksi 9800X3D kuoli mun kokoonpanossa jossa oli Asrock emo. Prossu meni sentään takuuseen, mutta vaihdoin varman päälle emolevyn (vaikka Asrock kävi datatronicilla ja testasivat ja totesivat täysin toimivaksi). Onhan se mahdollista että ongelmakombinaatio koskee vain näitä 3D-välimuistillisia, mutta en ole varma.

Hommasin tilalle tuon ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI ja huomasin heti Asuksen eduksi, että se Post:aa paljon nopeammin kuin Asrock.

Kannattaa miettiä muuta kuin Asrockia.

Yksi 9800X3D kuoli mun kokoonpanossa jossa oli Asrock emo. Prossu meni sentään takuuseen, mutta vaihdoin varman päälle emolevyn (vaikka Asrock kävi datatronicilla ja testasivat ja totesivat täysin toimivaksi). Onhan se mahdollista että ongelmakombinaatio koskee vain näitä 3D-välimuistillisia, mutta en ole varma.

Hommasin tilalle tuon ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI ja huomasin heti Asuksen eduksi, että se Post:aa paljon nopeammin kuin Asrock.

Kysyjällä on 7000-sarjalainen ja vielä ilman X3D:tä, niiden kanssa ei pitäisi olla ongelmaa.

Vähän kyseenalainen päivitys kyllä muutenkin (rahamielessä), kun vain RGB:t piti saada toimimaan ja siihen jo tarjottiin ketjussa ratkaisuja. En mä jaksaisi ruuvailla kaikkea irti kotelosta sitä varten.

Kysyjällä on 7000-sarjalainen ja vielä ilman X3D:tä, niiden kanssa ei pitäisi olla ongelmaa.

Vähän kyseenalainen päivitys kyllä muutenkin (rahamielessä), kun vain RGB:t piti saada toimimaan ja siihen jo tarjottiin ketjussa ratkaisuja. En mä jaksaisi ruuvailla kaikkea irti kotelosta sitä varten.
Pitää nyt muistaa myöskin:
Nykyisessä liitinnät on huonot omaan tarpeeseen siksi vaihtoa hieman parempaan. Vaikka harmittaa kun menee taas win11 uusiks..

Sekä
Mä tulkitsen tuon niin, ettei olla hakemassa mitään yli tonnin Crosshair Extremeä, Godlikeä, Apexia tms. huippuemoa, vaan kunnollisella muutaman satasen emolla pärjää hyvin, nyt kun oltaisi kuitenkin päivittämässä siitä parh.. eikun halvimmasta selkeästi parempaan.

Eli ilmeisesti @JoonaxPeke on hankkimassa (toisin kuin ensin luulin) päivitystä mikä voi olla helposti päälle 500€ mutta mieluusti alle 1000€ kun itse ajattelin että haetaan jotain luotettavaa ja hyvää mutta noin 200 max 300€ hintaista lankkua.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 861
Jäsenet
80 969
Uusin jäsen
puppetinanoose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom