AM5-emolevyt

Voi olla tyhmä kysymys mutta tuttu tiedusteli että saako Asus Prime B650-Plus emolevyyn 2 näytönohjainta mahdollista louhintaa varten? Kun 2 pcie 4 väylää x16, mutta toisen kohdalla lukee kuitenkin x4 perässä, ja muutenkin epäselvää, mikä ihme on SafeSlot Core+? Onko toinen esim. kiintolevyä varten?

1 x PCIe 4.0 x16 (max @x16)
 SafeSlot Core+
• 1 x PCIe 4.0 x16 (max @x4)

Veikkaisin, mutulla, että SafeSlot Core+ on semmoinen metallivahvistettu korttipaikka, jossa parin kilon näytönohjain ei väännä korttipaikkaa rikki.

Ja samoina veikkauksina, tuo on kooltaan 16x kokoinen tuo toinen paikka, mutta on kytketty vain 4x. Luulisi silti louhintaan riittävän, vaikka en sitä itse harrasta. Olen vain käsittänyt, että tärkeintä ei ole väylä, vaan muistien kellot ja tasainen viilennys.

Koitin tehdä senkin jo. Ei tapahtunu mitään. Pimee ruutu vaan ja cpu valo palaa emolevys. Oli vakio asetukset, ainoastaan cmr oli pois päältä ja expo 1 oli päällä
Tuohon on kyllä vaikea lähteä sanomaan mitään, jos ei kone edes boottaa millään default biossilla. Todennäköisesti ongelma on itse osissa esim. ramissa, emossa tai prossun memory controllerissa. Sitä on sitten vaikeampi lähteä tutkimaan missä vika todennäköisesti on ellet saa toista AM5 testikonetta helposti käsiin.

Tuohon on kyllä vaikea lähteä sanomaan mitään, jos ei kone edes boottaa millään default biossilla. Todennäköisesti ongelma on itse osissa esim. ramissa, emossa tai prossun memory controllerissa. Sitä on sitten vaikeampi lähteä tutkimaan missä vika todennäköisesti on ellet saa toista AM5 testikonetta helposti käsiin.

Kone meni jimssille tutkittavaks. Eiköhän ne selvitä mitä on käynyt. Ei muutaku jännittelemään tulosta että mitä ja miksi

Kone meni jimssille tutkittavaks. Eiköhän ne selvitä mitä on käynyt. Ei muutaku jännittelemään tulosta että mitä ja miksi
Itse koottu kone? Eikai tuossa muukaan oikein auta, mutta taitavat veloittaa huollon tuntihinnan mukaan jos ei vie vain viallista osaa sinne. Vai sanoivatko muuta? Se tarkastusmaksu lienee komponenttikohtainen. Toivottavasti eivät nyt ala sinua kuitenkaan kynimään ja vaihtavat suoraan toimivaa osaa sisään

Itse koottu kone? Eikai tuossa muukaan oikein auta, mutta taitavat veloittaa huollon tuntihinnan mukaan jos ei vie vain viallista osaa sinne. Vai sanoivatko muuta? Se tarkastusmaksu lienee komponenttikohtainen. Toivottavasti eivät nyt ala sinua kuitenkaan kynimään ja vaihtavat suoraan toimivaa osaa sisään

Mietin itsekkin sitä kohtaloa mitä suo kun vie sinne kun katsoin tuntiveloitusta vielä.
Juu itse koottu ja eka kerta kun käy tälläin että vetää pimeäksi. Toimi kumminkin aluksi ilman mitään ongelmia. Joo mä pistelen infoa ja jos noi hinnat pitää paikkaasa niin kalliiks tulee. Ja seuraavaalle vastaan että kyllä. On omakohtaista kokemusta näistä takuujutuista jimssiltä. Mutta missään ei pitäisi olla nyt naarmuja eikä muuta. Arcticin aionki minkä heiltä ostin niin siinä oli jo iskuja evissä siinä jäähdyttimessä.

Mietin itsekkin sitä kohtaloa mitä suo kun vie sinne kun katsoin tuntiveloitusta vielä.
Juu itse koottu ja eka kerta kun käy tälläin että vetää pimeäksi. Toimi kumminkin aluksi ilman mitään ongelmia. Joo mä pistelen infoa ja jos noi hinnat pitää paikkaasa niin kalliiks tulee. Ja seuraavaalle vastaan että kyllä. On omakohtaista kokemusta näistä takuujutuista jimssiltä. Mutta missään ei pitäisi olla nyt naarmuja eikä muuta. Arcticin aionki minkä heiltä ostin niin siinä oli jo iskuja evissä siinä jäähdyttimessä.

Miten kauan odottelit koneen käynnistymistä sen jälkeen kun käytit patteria irti? Näillähän saattaa ensimmäinen käynnistys kestää useita minuutteja ennen kun kuva tulee näytölle.

Miten kauan odottelit koneen käynnistymistä sen jälkeen kun käytit patteria irti? Näillähän saattaa ensimmäinen käynnistys kestää useita minuutteja ennen kun kuva tulee näytölle.
Yli puoli tuntia... syletti kyllä kun ei vaan käynnistyny vaikka kasasin sen kokonaan uudelleen.

Kysäistääs vielä täältä, meneekö tällä ASUS ROG STRIX B650E-A:lla pahasti metsään tähän 199€ hintaan (verot yms. huomioiden hinta 207€)? Kaveriksi tulisi nyt alkuun 7600 tai 7700 Rytsölä, myöhemmin sitten ehkä vähän timakampaa kiveä sisään.

ASUS ROG STRIX B650E-A Gaming WiFi

EDIT: Ei saakaan enää tilattua ja tuo hävisi myös ostoskorista johon olin sen lisännyt valmiiksi :cautious:
Kyseistä emolevy olisi saatavilla, hieman nostetulla hinnalla. Pitäiskö oma MSI PRO B650-P Wifi vielä vaihtaa tähän, hintaa kyllä melkein 40 lisää

Gigabyten A620I AX rev 1.0 tukee valmistajan mukaan displayport 1.4 (32.4 Gbit/s) ja hdmi 2.1 (48 Gbit/s)
UHBR10 (40Gbps)
Häh, mistä tuon keksit? Tuossahan lukee:

1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@60 Hz
** Support for native HDMI 2.1 TMDS compatible ports.

Resoluutio ja TDMS viittaavat vanhan HDMI 2.0:n 18 Gb/s kaistaan. Täta enempään vaaditaan FRL-signalointia, esim. Asrockin emolevyt ovat TDMS/FRL 8G (32 Gb/s) yhteensopivia.

Resoluutio ja TDMS viittaavat vanhan HDMI 2.0:n 18 Gb/s kaistaan. Täta enempään vaaditaan FRL-signalointia, esim. Asrockin emolevyt ovat TDMS/FRL 8G (32 Gb/s) yhteensopivia.
Eipä tarvitse mistään keksiä kun ottaa valmistajan sivuilta manuaalin auki ja lukee..

Eipä tarvitse mistään keksiä kun ottaa valmistajan sivuilta manuaalin auki ja lukee..
Tässä tapauksessa kummatkin taitaa olla oikeassa. Emossa on HDMI2.1 portit (tosin 48GBit/s taisi olla Kovaluun oma lisäys). Portit kuitenkin tukevat vain TMDS signalointia eli kaista on rajoitettu HDMI2.0 tasolle. Tuo rajoite ei kuitenkaan tee siitä HDMI2.0 porttia vaan se on silti ihan täysi speksin mukainen HDMI2.1 portti. Niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin. HDMI2.1 portin ei tarvitse tukea nuita isoja kaistoja FRL signaloinnilla.

E: B650E Taichi taitaa tukea HDMI portista up to 32Gbit/s kaistoja (FRL 8G).

Viimeksi muokattu:
Joo, nykyään liitintä kutsutaan HDMI 2.1:ksi, vaikka kaistaa ei olisi enempää kuin HDMI 2.0 tarjosi. Asiaa ei tee helpommaksi, että emolevyvalmistajat eivät tyypillisesti täsmennä, paljonko kaistaa oikeasti on tai käytetäänkö DSC:tä. Esim. Gigabyte B650I Aorus Ultran spekseissä:

1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 7680x4320@60 Hz
** Support native HDMI 2.1 TMDS compatible ports.

Resoluutio viittaisi siihen, että tässä voi olla 48 Gb/s kaista, mutta tuo voidaan saavuttaa myös alhaisemmalla kaistalla DSC:llä. Toisaalta on maininta TDMS, mutta tuo voi olla vain copy-paste virhe muiden emolevyjen tiedoista. Manuaali ei avaa asiaa enempää, eikä siitä voi kysyä Gigabyten online-tuesta rekisteröitymättä heidän sivuilleen.

Toinen emolevy, josta olin kiinnostunut, MSI MPG B650I Edge Wifi:

1x HDMI™
Support HDMI™ 2.1 FRL, maximum resolution of 4K 120Hz*

Tässä voi olla 48 Gb/s liitin, mutta se voi olla myös vain 32 Gb/s. Manuaali ei avaa asiaa enempää, eikä siitä ei voi kysyä MSI:n online-asiakaspalvelusta tekemättä MSI-tiliä.

Minulla on kyllä se ymmärrys, ettei se emolevyn liitin sinänsä mitään salli tai rajoita, vaan mahdolliset kyvykkyydet tai rajoitteet riipuvat emolevyllä toimivan CPU:n tai APU:n kyvykkyyksistä.

Minulla on kyllä se ymmärrys, ettei se emolevyn liitin sinänsä mitään salli tai rajoita, vaan mahdolliset kyvykkyydet tai rajoitteet riipuvat emolevyllä toimivan CPU:n tai APU:n kyvykkyyksistä.

Minusta se vaatii molempia? Eli vaikka kuinka olisi 5800X3D mutta emona esim. X370 ei kaikkia samoja ominaisuuksia saada käyttöön kuin jos alla olisi X570 emo. Toisaalta taas jos on 1700X prosessorina ja se X570 emo niin taas uupuu osa niistä mitä voisi paras emo+prosessori yhdistelmällä saada toimimaan.

Oli kyse sitten muistin nopeudesta tai näytönohjaimen tehokkuudesta. Tai vaikka miten hyvin toimii USB 3.2 gen2 1700X + X570 emolla vs X370 emolla ja 5800X3D prosessorilla...

Minusta se vaatii molempia? Eli vaikka kuinka olisi 5800X3D mutta emona esim. X370 ei kaikkia samoja ominaisuuksia saada käyttöön kuin jos alla olisi X570 emo. Toisaalta taas jos on 1700X prosessorina ja se X570 emo niin taas uupuu osa niistä mitä voisi paras emo+prosessori yhdistelmällä saada toimimaan.

Oli kyse sitten muistin nopeudesta tai näytönohjaimen tehokkuudesta. Tai vaikka miten hyvin toimii USB 3.2 gen2 1700X + X570 emolla vs X370 emolla ja 5800X3D prosessorilla...

Kuulema PCIe 4.0 on toiminut joillain vanhemmilla emoilla uusien prossujen kanssa, jos vedot on vaan ollut riittävän hyviä ettei ne häiritse signaalia liikaa, vaikkei sitä välttämättä olisi alunperin suunniteltu sitä varten. Liitin on kuitenkin vaan liitin, eli jos on aluksi sattunut olemaan riittävän laadukas liitin, niin kaipa sen pitäisi toimia...

Noniin tähän keskusteluun saapuen. Emolevy ei postannut ja rma meni läpi ja uusi emolevy tulee nyt tilalle. Ei enempää avannut että miksi se ei toiminut.

Viimeksi muokattu:
Noniin tähän keskusteluun saapuen. Emolevy ei postannut ja rma meni läpi ja uusi emolevy tulee nyt tilalle. Ei enempää avannut että miksi se ei toiminut.
Harvemmin jimssille takuuhommista pisteitä voi antaa, mutta jos nyt selviät kuluitta jimssin kanssa, niin tässä olisi kyllä pisteiden paikka heille. Oliko tuosta juttua veloittavatko kuitenkin tarkistuksesta tai osan vaihtamisesta (rikkinäinen->toimiva emo)?

Harvemmin jimssille takuuhommista pisteitä voi antaa, mutta jos nyt selviät kuluitta jimssin kanssa, niin tässä olisi kyllä pisteiden paikka heille. Oliko tuosta juttua veloittavatko kuitenkin tarkistuksesta tai osan vaihtamisesta (rikkinäinen->toimiva emo)?
Kysyin niiltä justiinsa sitä niin näillä näppäimillä ei vissiin laskua tule! Juu hemmetin hyvin meni kyllä tämä. Ilman mitään sekaannuksia. Itse vielä tarkistin emon ja kaikki muutkin osat ja otin kuvat ennenkuin vein itse omatoimisesti sen heille.
Nyt saa jo pikkusen antaa pointseja!
Lähettivät jopa kaikki toimitetut osat postitse jo tänään!

Vaikka meneekin hieman offtopiciksi, niin eihän hyväksytyssä RMA tapauksessa myyjä saa veloittaa asiakkaalta mitään, jos tuote on takuun alainen.
Tarkastusmaksu on sitten jos tuotteessa ei havaita vikaa tai voidaan todeta asiakkaan aiheuttamaksi, eli hillitsemässä "turhia" takuutapauksia, joista kuitenkin koituu kuluja työtuntien yms. vuoksi.

Vaikka meneekin hieman offtopiciksi, niin eihän hyväksytyssä RMA tapauksessa myyjä saa veloittaa asiakkaalta mitään, jos tuote on takuun alainen.
Tarkastusmaksu on sitten jos tuotteessa ei havaita vikaa tai voidaan todeta asiakkaan aiheuttamaksi, eli hillitsemässä "turhia" takuutapauksia, joista kuitenkin koituu kuluja työtuntien yms. vuoksi.
Kyllä voi, jos lähetät vaikka emon, prossun ja muistit ja niistä on vain emolevy viallinen. Mutta hyvä etteivät lähteneet siihen

Kyllä voi, jos lähetät vaikka emon, prossun ja muistit ja niistä on vain emolevy viallinen. Mutta hyvä etteivät lähteneet siihen

Niin ja siinä oli myös mukana virtalähde mitä eivät testanneet. Mutta oli myös nvme 2 muisti ja arcticin 360 aio. Kyllä siellä osaa oli mukana, kun oli epäselvyyttä mikä hajosi. Kerkesin tosiaan vaan viikon käyttää...

Kysytäämpä täältä. Meneekö pahasti mehtään jos 7800X3D:lle suunnitelee kaveriksi MSI MAG X670E Tomahawk WIFI -emoa ?

Itsellä ainakin kyseinen combo toiminut hyvin reilu 5kk, ei valittamista.

Kysytäämpä täältä. Meneekö pahasti mehtään jos 7800X3D:lle suunnitelee kaveriksi MSI MAG X670E Tomahawk WIFI -emoa ?

Mikä tuossa voisi mennä pieleen? Tuo emo on loistava ja siinä on kaikki.

Tosin ostaisin Datatronicilta, noin 40€ säästö on iso säästö:

minulla on b650 tomahawk tyylikäs kun james bond :thumbsup:
Minäpä kysyn vastakysymyksen kuka asiaa kysyikään. Miksi haluat juuri X670 mallin?
meinaan mikä minun mielestäni on oleellista kun päätyy arvokkaampaan malliin on ne ominaisuudet mistä maksaa myös extraa.
tuossa vähän eroja edullisemman b mallin ja x mallin kohdalla. Virittäjälle selvästikin oikea vaihtoehto valintasi.
valitsin b mallin koska 3 m2 levyä pitäisi riittää + wifi omaan tarpeeseen. En ole virittäjä.
Tarjosin optimointi vaihtoehdon rahan käytöllesi ei muuta.

Mikä tuossa voisi mennä pieleen? Tuo emo on loistava ja siinä on kaikki.

Tosin ostaisin Datatronicilta, noin 40€ säästö on iso säästö:

Joo näin itsekin speksien perusteella ajattelin, mutta varmuuden vuoksi hyvä kysäsitä.
Tuo on kyllä tuntuva säästö, kiitos vinkistä.

minulla on b650 tomahawk tyylikäs kun james bond :thumbsup:
Minäpä kysyn vastakysymyksen kuka asiaa kysyikään. Miksi haluat juuri X670 mallin?
meinaan mikä minun mielestäni on oleellista kun päätyy arvokkaampaan malliin on ne ominaisuudet mistä maksaa myös extraa.
tuossa vähän eroja edullisemman b mallin ja x mallin kohdalla. Virittäjälle selvästikin oikea vaihtoehto valintasi.
valitsin b mallin koska 3 m2 levyä pitäisi riittää + wifi omaan tarpeeseen. En ole virittäjä.
Tarjosin optimointi vaihtoehdon rahan käytöllesi ei muuta.

Joo juurikin itselle näen sen että esim. 4kpl m2 (paljon kanssa aina pärjää :D) ja PCIe 5.0. on sellainen ominaisuus mikä on hyvä olla tulevaisuuden varalle. Kuitenkin seuravalla kokoonpanolla olisi tarkoistus mennää se useita vuosia.

Toki kannattaa miettiä mitä tarvitsee. B650 vs. X670E Tomahawk erot:
- PCIE4 vs. PCIE 5
- 1 x PCIE 5.0 x4 m.2 paikka

Joo näin itsekin speksien perusteella ajattelin, mutta varmuuden vuoksi hyvä kysäsitä.
Tuo on kyllä tuntuva säästö, kiitos vinkistä.

Joo juurikin itselle näen sen että esim. 4kpl m2 (paljon kanssa aina pärjää :D) ja PCIe 5.0. on sellainen ominaisuus mikä on hyvä olla tulevaisuuden varalle. Kuitenkin seuravalla kokoonpanolla olisi tarkoistus mennää se useita vuosia.

Muuten on todella hyvä tuo Tomahawk, mutta ihmeen huonosti on tuossa X670E:ssä kyllä USBeja. Kannattaa miettiä riittääkö nuo takapaneelin 4x USB 3.2 Gen1 5Gbps A + 2x 3.2 Gen2 10Gbps A + 1x 3.2 Gen2 10Gbps C + 1x 3.2 Gen2x2 20Gbps C.
Esim. Asus STRIX X670E-F:ssä on sitten reilusti paremmat: 2x USB2.0 + 7x 3.2 Gen2 10Gbps A + 2x 3.2 Gen2 10Gbps C + 1x 3.2 Gen2x2 20Gbps C.

Muuten on todella hyvä tuo Tomahawk, mutta ihmeen huonosti on tuossa X670E:ssä kyllä USBeja. Kannattaa miettiä riittääkö nuo takapaneelin 4x USB 3.2 Gen1 5Gbps A + 2x 3.2 Gen2 10Gbps A + 1x 3.2 Gen2 10Gbps C + 1x 3.2 Gen2x2 20Gbps C.
Esim. Asus STRIX X670E-F:ssä on sitten reilusti paremmat: 2x USB2.0 + 7x 3.2 Gen2 10Gbps A + 2x 3.2 Gen2 10Gbps C + 1x 3.2 Gen2x2 20Gbps C.

Kyllä tuo usb määrä riittää itselle hyvin.

Tuli laitettua omalle lankulle stable bios ehkä ensimmäistä kertaa emon historiassa. Samalla huomasin, että Gigabyte on päivittänyt biosin UI:n. Vanha oli mielestäni ihan ok. mutta valita ei ilmeisesti saa:
00wMjpvSo2gBMTukACWwKBu-8.jpg

Mutta se täytyy sanoa, että onneksi nyt on Gaming sarjan emo käytössä:
GBT-BIOS-1.png

Nuo muut versiot ei oikein itselle uppoaisi :poop:
GBT-BIOS-HERO.jpg

GBT-BIOS-2.png

Viimeksi muokattu:
Kyllä oli yksi helpoin päivitys pitkiin aikoihin mitä olen tehnyt emolevyn ja prossun ja muistien kohdalla.
Tuli siis valittua erittäin hyvä emo, eli Gigabyte X670E AORUS XTREME emolevy, muistit ja prosa

Ainakin se on kallis 700-800€? :D

Ihan mielenkiinnosta kysymys, miksi juuri tuo emo? Nopealla vilkaisulla ei 10Gb verkkokortin lisäksi näyttänyt mitään erikoista olevan verrattuna puolet halvempiin (riippuen käyttötarpeesta osittain jopa huonompi)?

Ainakin se on kallis 700-800€? :D

Ihan mielenkiinnosta kysymys, miksi juuri tuo emo? Nopealla vilkaisulla ei 10Gb verkkokortin lisäksi näyttänyt mitään erikoista olevan verrattuna puolet halvempiin (riippuen käyttötarpeesta osittain jopa huonompi)?

Aikaisempi kokemus hyvästä AM4 emosta ( X570 AORUS XTREME, se vasta oli kallis :p).
Mietin Asuksen Heron ja ASRock X670E Taichi emolevyjen välillä. Asus sekoillut oikein huolella nykyisin, AsRockin miellän halpis emolevyn valmistajaksi, en uskaltanut kokeilla.
Ja mitä tulee noihin USB 4 porttien nopeuksiin, niin se mitä minä tarvitsisin näytön takia on Thunderbolt 3/4 yhteensopivuutta ja sitä ei ole missään emossa muuta kuin Ryzenin sisään rakennetun näytön ohjaimen osalta, niin silloin se on hyödytön. Siksi Gigabyte X670E AORUS XTREME !

Eipä noi asrockit taida mitään kuraa olla.Taitaa Taichi olla yksi parhaista x670e emoista.Itse ostin asuksen heron kun itsellä on kaikki emot on toiminut todella hyvin.

Eipä noi asrockit taida mitään kuraa olla.Taitaa Taichi olla yksi parhaista x670e emoista.Itse ostin asuksen heron kun itsellä on kaikki emot on toiminut todella hyvin.
Perskivi oli halpismerkki, silloin vuonna miekka ja kilpi. Jolloin niiltä tuli muistaakseni aivan älyttömän halpoja Intel-lautoja, muihin verrattuna.
Tosin, ollut tosiaan jo varmaan lähemmäs parikymmentä vuotta yksi suurimmista valmistajista.

Itse tuli jossain vaiheessa siirryttyä juurikin Asuksesta Asrockiin ja sillä tiellä olen edelleen.

En ole huonoiksi sanonutkaan mut olihan se ennen todella halpa merkki..Sen mitä niistä lankuista tiedän et on ollut aina hyviä pelejä.Olisin x670e Taichin hommannut mut ei ollut missään saldoilla kun kesis painoi vielä päälle :)

Tossa ois uusi emolevyn socketti. Tuossa on tollanen tumma kohta? Haittaako mitään. Pinnit näyttäs olevan ok. Toi kansi on aika löysä ja heiluva. En oo viel kokeillu rossua asentaa tuohon. Aikas pölyinenki uudeks emolevyks

Liitteet

• 20231202_183313.jpg
    20231202_183313.jpg
    174 KB · Luettu: 172
Viimeksi muokattu:
Asus palatuskamaa joka korjattu?

Koneen kasauksen jälkeen kannattaa kattoa, että näyttis toimii täydellä kaistalla (PCIEx16). Mulla oli Asuksen x670e-f emolevy hetken aikaa eikä näyttis (Strix 4090) koskaan toiminut kuin x8 väylillä, useamman yrityksen jälkeen. Samaa legendaa löytyy myös internetistä joillain Asuksen x670e emolevyjen käyttäjillä.
Reseattasin prossun muutaman kerran (oli suositus) ja ilmeisesti sain yhden pinnin vääntymään socketin vasemmasta yläkulmasta jonka jälkeen koko tietokone ei postannut enään. Omat silmät ei tuota erottanut, mutta Jimssin tiskillä näin kerrottiin että pinni vääntynyt.

Kotivakuutuksesta rahat ja emolevyn merkki vaihtui. Ongelmia nolla.

Screenshot 2023-12-02 191117.png

Asus palatuskamaa joka korjattu?

Koneen kasauksen jälkeen kannattaa kattoa, että näyttis toimii täydellä kaistalla (PCIEx16). Mulla oli Asuksen x670e-f emolevy hetken aikaa eikä näyttis (Strix 4090) koskaan toiminut kuin x8 väylillä, useamman yrityksen jälkeen. Samaa legendaa löytyy myös internetistä joillain Asuksen x670e emolevyjen käyttäjillä.
Reseattasin prossun muutaman kerran (oli suositus) ja ilmeisesti sain yhden pinnin vääntymään socketin vasemmasta yläkulmasta jonka jälkeen koko tietokone ei postannut enään. Omat silmät ei tuota erottanut, mutta Jimssin tiskillä näin kerrottiin että pinni vääntynyt.

Kotivakuutuksesta rahat ja emolevyn merkki vaihtui. Ongelmia nolla.

Screenshot 2023-12-02 191117.png

Alan olee kans sitä mieltä että lähtee toi asus kohta vaihtoo ja tulee joko taichi tai msi tilalle... onha tää nyt ihan naurettavaa maksaa 450 tollasesta emolevystä ja saada takuusta pölynen takasin

Alan olee kans sitä mieltä että lähtee toi asus kohta vaihtoo ja tulee joko taichi tai msi tilalle... onha tää nyt ihan naurettavaa maksaa 450 tollasesta emolevystä ja saada takuusta pölynen takasin
Pöly nyt tuskin haittaa käyttöä, mutta eikös niistä kiinnityspisteiden ympärillä olevista "tinanystyistä" näe onko se uusi vai tehdaskorjattu, kun ne hieman ottanee osumaa, kun ruuvit kiristää paikalleen.

Pöly nyt tuskin haittaa käyttöä, mutta eikös niistä kiinnityspisteiden ympärillä olevista "tinanystyistä" näe onko se uusi vai tehdaskorjattu, kun ne hieman ottanee osumaa, kun ruuvit kiristää paikalleen.

Juu tarkistin ne tinanysteröt ja oli kyllä jälkiä että olisi käytetty. Ainakin oli vähä levinnyt osa siitä ympyrästä

Miksi takuusta pitää saada uusi tilalle? Toimiva toki pitää olla.
Toki jos on DOA niin ehkä silloin voisi olettaa että tulee uusi.

Miksi takuusta pitää saada uusi tilalle? Toimiva toki pitää olla.
En tiedä Asuksen DOA käytäntöjä onko se esim. 14 vai 30 päivää, mutta käsitin että oli kuitenkin sen verran tuore emo, että olisi kai kuulunut DOA vaihtoon ja tällöin on tapana antaa uusi tilalle.
Voihan näissä käytännöissä olla toki poikkeuksia ja toki pääasia, että uusi lankku toimii eikä nyt aivan murjottu ole (ja mm. NVMe levyjen lämpötyynyt yms. on uusittu)

Näin mäkin oisin sen ajatellut. Mutta mennään tolla. Jos nyt ei lähe skulaa niin sitten vaihtuu kyllä merkki.
26.10 on lähteny jimssiltä tilaus että siis viikon verran kerkesin käyttämään tuota emoa... Asuksella on 7 päivän doa palautus oikeus. Mutta se ois pitäny ottaa asukseen yhteyttä. Kerkesin kyllä palauttamaan justiisa ennen tuota seitsemännettä päivää

Viimeksi muokattu:
En ole huonoiksi sanonutkaan mut olihan se ennen todella halpa merkki..Sen mitä niistä lankuista tiedän et on ollut aina hyviä pelejä.Olisin x670e Taichin hommannut mut ei ollut missään saldoilla kun kesis painoi vielä päälle :)
No, ei se Perskivi ole mikään "Top Of The Line", ainakaan monen mielestä, nykyäänkään.
Karsastan itse jotenkin sen leimaamista nykyään enää "Halpamerkiksi", kun ei ole ollut sellainen varmaan lähemmäs 20-vuoteen ;)

Siitä ne aloitti, Asuksesta irtautunut halpamerkki silloin...

Moni diggaa enemmän esimerkiksi toisien BIOS(UEFI)-toteutuksia jne. ja se on toki ymmärrettävää ja vaihtelee kenenkin tottumuksien mukaan...

Kuten itselläni, olen hyvin tottunut Asrockin BIOS(UEFI)-toteutukseen, vaikka "parempia" ja "monipuolisempia" löytyy toki.
Jokainen valitkoon sen, mikä lähimmäs itseään kalahtaa! :)

Makuasioita, sano! :D

P.S. Sieltä se X670E Rauta Legenda pätkähti, kera 7800X3D:n... Muistit jo odottelikin valmiina.

Flashbackillä on heitetty uusin BIOS sisään ja pientä tietojen siirtoa... Sitten se suurin murheenkryyni, eli varsinainen asennus ja Wintoosan uudelleenasennus...
Kauhia duuni, mutta ei auta... Onneksi paluu sorvin ääreen vasta torstaina, niin voi keskittyä siihen olennaiseen :D

Viimeksi muokattu:
Olin 7800X3D:n kaveriksi alunperin laittamassa AsRock B650m RS Pro - lankkua, mutta viime hetkellä tajusin, että tuohan on mATX - lauta, joka poikkeaa merkittävästi tuosta ATX-versiosta. Tuossa kun rupesin sitä ATX-versiota klikkaamaan koriin, huomasin että ProShopista saisi about samaan hintaan AsRock B650E Riptiden, joka näyttää muuten aika samalta, mutta se olisi hieman paremmin future proof kun siitä löytyy näyttikselle PCIe 5.0 - tuki. Toki tällä hetkellä yksikään näyttis ei saturoi edes nelosta, mutta toiveissa olisi, että lankku on käytäössä aika pitkään, niin ei kai tuolla kovin pahasti metsään mene?

Olin 7800X3D:n kaveriksi alunperin laittamassa AsRock B650m RS Pro - lankkua, mutta viime hetkellä tajusin, että tuohan on mATX - lauta, joka poikkeaa merkittävästi tuosta ATX-versiosta. Tuossa kun rupesin sitä ATX-versiota klikkaamaan koriin, huomasin että ProShopista saisi about samaan hintaan AsRock B650E Riptiden, joka näyttää muuten aika samalta, mutta se olisi hieman paremmin future proof kun siitä löytyy näyttikselle PCIe 5.0 - tuki. Toki tällä hetkellä yksikään näyttis ei saturoi edes nelosta, mutta toiveissa olisi, että lankku on käytäössä aika pitkään, niin ei kai tuolla kovin pahasti metsään mene?

Ei varmastikaan laadun puolesta, paremminkin kyse on hinnasta ja että onko lankussa liittimet mitä tarvit.

Ei varmastikaan laadun puolesta, paremminkin kyse on hinnasta ja että onko lankussa liittimet mitä tarvit.

Mjooh, näin olen ymmärtänyt. Molemmissa pitäisi olla perusjutut ihan hyvin kunnossa ja liittimiä en mitään ihmeellisiä tarvitse. Lähinnä vaan jotenkin rupesin miettimään, että nyt kun kerrankin on sitten platformi (AM5) missä on selkeä reitti tuleville päivityksille niin olisi ehkä kiva sitten sijoittaa edes vähän parempaan emolevyyn, jotta voisi joskus tulevaisuudessa vaan tiputtaa uuden prossun systeemiin ja lisää kovaa ajoa. Toisaalta totuus lienee kuitenkin, että siinä vaiheessa kun konetta oikeasti lähtee joskus tulevaisuudessa päivittämään, kaikki menee uusiksi joka tapauksessa...

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 572
Jäsenet
78 843
Uusin jäsen
Juntuhe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom