Kun saatte muistit vakaiksi, niin voisitteko laittaa kuvat Aida64:n tuloksista ja muistiasetuksista vs. alkuperäiset? Olisi helpompaa verrata tuloksia, ja se auttaisi muita säätämään asetuksia kohdalleen.
Mun nickillä löytyy useampikin kuva 2-4kk takaa @7800X3D ja tällä mun 200€ emolevyllä (MSI B650 Tomahawk), mutta koska just oli yksittäinen testini (taas .) menossa niin otin illalla kuvan.
VDD 1.500V ja rasitus lämmöt lämpimämmällä kammalla 43.5C vaikka reilu 9 tuntia nytkin Karhua ajeltu (Toi KGuiX on UI jonka saa asennettua kun on ostettu virallinen, Suomalainen "Karhu Ram Test" lisenssi, jonka itse ostin 2018).
Tampereen lahja maailman muistien testaajille.
The ultimate memory stress test program. Check your PC for faulty DRAM modules and verify overclock stability with Karhu RAM Test. Works on Windows 7/8/10/11 32-bit and 64-bit. Linux support coming in 2024.
www.karhusoftware.com
PC mulla aina open-case tossa metrin korkeudella, ja muisteilla 20€ aktiivinen jäähy hiljaisena, sen 2x50mm tuulettimet 9.00V. Laski muistien rasitus lämpöjä 12-14C. ko. aktiivinen jäähykin ( Jonsbo 1). Tuularin RPM on toi System 1 kiekot HWInfossa.
Ilman jäähyä mulla rasituksessa muistit +55C ja virheitä tuli paljon löysemmillä asetuksilla, eli ei siis tarvitse vesijäähyä muisteille että niitä saa paljon nopeammiksi => suoraa suorituskykyä omaan koneeseen.
Allekirjoittaneella siis 2x32GB (DR) eli
64Gb Dual-Rank Hynix A-die kammat eikä mikään teini 2x16GB SR setti. Aida64 latenssia 56.3ns ja siis X3D prossulla joka nostaa latensseja ~1ns... siis 7800X3D. Jollain 7700X prossulla ja asetuksillani irtoaisi helposti 55.x ns viiveet jotka on jo kiitettävät ZEN4/ZEN5 prossuilla eli AM5 alustalla.
Kerralla ostaa hyvät niin samoilla muisteilla pärjää sitten seuraavaan sukupolveen asti eli sellaiset ~5 vuotta eikä tarvitse arpoa. CPU ja GPU vaihtuu, mutta kerralla kunnon muistit ostaneena ne pysyy.
Mun muistini ovat 6400cl32 kammat, mutta ovat parempaa G.Skillin RS-koodia kuin useimmat A-diet joita esim. 6000cl30 tai 6400cl32 kammat yleensä ovat.
G.Skilliltä löytyy 6400cl32 kampoja muitakin settiä, mutta nämä RS-sarjalaiset on kovimpia niin maksoin näistä 3kk sitten mieluusti sen 30-40e enemmän kuin halvimmista mahdollisista 6400cl32 G.Skilleistä. Eli taas kerran, halvalla ei saa parasta!
G.Skilliltä löytyy esim. 6400 settejä joiden piirit ovat 6400 RK, NRW ja sitten näitä RS, saattaa toki löytyä muitakin. Se näkyy tarkasta muistikamman koodista, kaikki taitavat olla TZ5, mutta vain se loppuosa merkitsee. Mullakin kampani ovat TZ5
RS.
Kokemusta ei ole, mutta tältä kitiltä voisi odottaa kovaa kulkua koska 2x16GB ja RS, Eli Hynixin timmit A-die piirit pitäisi olla 99% kammoissa.
Noi muistit ostaisin jos olisin ostamassa 32GB (2x16GB) DDR5 muisteja.
Mutta halusin 64GB koneeseen, ja kyllä tämäkin 2x32GB (G.Skill RS, A-die) setti on Pure Rock'n'Roll eikä mitään nykyajan Wiskari-Scheissea.
Samaa Umpirautaa kuten tämäkin vanhan liiton-musiikki video;
Ja unohtakaa jo jotkut EXPOt, yksi turha standardi muiden joukossa. Niillä ei tee mitään ja olikohan se ainakin vähän aikaa sitten ettei yhtäkään EXPO kittiä ole valmistettua Hynix A-die piireillä. Ne EXPOt missä on Hynixit on M-dietä... Parhailla Hynix A-die piireillä tehdyt muistit on kaikki tehty INTELille, me vaan käytetään näitä, kuten minäkin AMD alustalla.
Aivan sama on emojen QVL-listauksissa, niilläkään ei tee mitään. Niiden listat on tulosta vain niistä yleisimmistä muisteistä mitä niillä käsissään sattuu olemaan ja todenneet että toimii. 100 muuta DDR5 muistia toimii emolla mutta koska heillä ei ole ollut niitä, niin ne eivät päätyneet QVL-listalle vaikka toimivat 100%.
Niiden pitäisi QVL-listat tehdä sitä mukaa että mikä PIIRI on missäkin muistikammassa niin kertoisi todenmukaisemmin kuinka kukin kapula toimii... siis kulloisessakin bios versiossa koska aina tulee myöhemmin päivityksiä emojen biokseen että nyt toimii se tai tämä muisti!
Kuluttajana voisin kysyä että WTF, olitteko niin rookieita ettei ennen toiminut muisti X teidän emolla? Ja nyt parin vuoden jälkeen löysitte syyn emostanne siihen ja nyt se on korjattu emonne bioksessa?
Kun tarvetta löytyy ja olisi kunnon emo+prossu, niin pitäisi kulkua löytyä munkin RS-kammoista aika kivuttomasta yli 8000MT/s kohtuu kireillä asetuksillakin. Ainakin M-diet jää jalkoihin vaikka kulkevat about samat mitä maksimi kaistaan tulee, näillä silti saa kireämmät latenssit. Esim. tRFCn saa 30% pienemmäksi A-diellä kuin mihin M-diet pystyy jne...
Muistit kulkee saman matalemmilla jännitteilläkin, muistaakseni VDDQ 1.32V ja VDDIO 1.30V aiemmilla bioksilla. Nyt koneessa yli kuukauden vanha 1.2.0.2a beta bios enkä jaksa hieroa enempää koska odotan MSIn 1.2.0.2.b bioksen julkaisua tälle emolleni ja hieron sitten kaikki taas kohdalleen.
EDIT. ***tu mikä MEGA viesti taas kerran Hiikeriltä ja vittu, kuten niin monesti olen sanonut, UGH, olen puhunut!