Ajattelin tässä illan puhteeksi päivittää vanhan X99-koneen X670E-alustaan. Tämä kone on ollut lähes päivittäin käytössä viimeisen 10 vuoden ajan ja kokoonpanoa tietysti välillä päivitetty, lähinnä HTPC:n virkaan ja satunnaiseen pelaamiseen ja tiedostojen säilömiseen. Hommattuna oli jo Ryzen 7900 ja Asus X670E Gene. Purku tietysti sujui helposti, mutta itse kasaaminen ei. Itse olin siinä uskossa että ruuvinreiät ovat aina standardit mATX:n osalta, mutta Asuksestahan puuttuu yksi ruuvinreikä kokonaan standoffia varten. Siinä kohtaa on ruuvattuna emolevn takapuolelta tuo ez latch tjsp vipu. Voi huoh. Kotelossa (Bitfenix Pandora) on tietysti tuossa kohtaa standoffi joka on valettu runkoon kiinni...miksi Asus
? Vaikka ruuvin poistaisi niin standoffi ei osu ihan 1:1 tuon ruuvin kanssa joten johtimet menisi ehkä poikki huonolla tuurilla. Samaisessa kotelossa on olleet jo Asuksen Rampage IV Gene (X79), Asus X99-M WS (X99) ja nyt olisi ollut tämä. Nyt pitää sitten miettiä vaihtaako emon, kotelon vai myykö nämä uudet rojut vaan pois kun vanhakin toimii (i7-6950X ja 32GB muistia). Ruuvinreikä puuttuu tässä kuvassa "ROG CROSSHAIR X670E GENE" tekstin ensimmäisen "R":n vierestä lounaaseen.