AM4 emolevyt

Tässä lähtenyt kasaantumaan kakkoskoneeksi edullinen AM4 pohjainen setti. Prossuksi luultavasti päätyy 5600XT näillä näkymin ja sen kaveriksi 3600mhz muistia. Ei oo tarkoitus harrastella ylikellotuksia juurikaan. Käyttö on lähinnä kevyttä pelaamista.

Onko mun mitään järkeä miettiä käytettynä esim. MSI MAG X570 Tomahawkkia, jos samalla rahalla saan kaupasta uuden takuullisen TUF Gaming B550-plus?
Ymmärrän lukemastani sen verran että X570 tomahawkki on selkeästi parempi lankku, mutta hieman mietityttää että tulenkohan ikinä kokemaan mitään hyötyä sen paremmista ominaisuuksista jos en jaksa säädellä prossun ja muistien kelloja jne.

Toki nettiin kun postailee juttuja niin X570 näyttää paremmalta. Hieman tälläinen ehkä turha pohdinta, mutta eikös nää palstat näiden miettimistä varten ole.
Käyttötarkoitukseesi sopii takuullinen emolevy paremmin. Suhteessa toiseen vaihtoehtoon se pitää hieman paremmin arvoa.

Sen tarkemmin ei pysty sanomaan kun kuvauksen perusteella emolevyjen ominaisuudet ovat noin niin kuin muuten riittävät. Jos ei olisi niin vaakakuppi kääntyisi toiseen laitaan. Kellotusharrastuksen kokeilu voi olla asteen parempaa toisella emolevyllä. Painotus on sanalla voi, ja siinä kohtaa täytyy harkita tarkkaan mitä arvostaa, kuinka paljon, ja millä aikavälillä.

Käyttötarkoitukseesi sopii takuullinen emolevy paremmin. Suhteessa toiseen vaihtoehtoon se pitää hieman paremmin arvoa.

Sen tarkemmin ei pysty sanomaan kun kuvauksen perusteella emolevyjen ominaisuudet ovat noin niin kuin muuten riittävät. Jos ei olisi niin vaakakuppi kääntyisi toiseen laitaan. Kellotusharrastuksen kokeilu voi olla asteen parempaa toisella emolevyllä. Painotus on sanalla voi, ja siinä kohtaa täytyy harkita tarkkaan mitä arvostaa, kuinka paljon, ja millä aikavälillä.
Niin, tätä tässä koitan perustella itselleni. Olen tälläinen tekniikkanörtti ja insinööri eli parempi ja kivemmat ominaisuudet aina kiinnostaa kovasti. Samalla olen kuitenkin sen verran realisti, että tällä koneella tullaan mitä luultavimmin harjoittelemaan minecraftin pelaamista pojan kanssa eikä hakemaan prossun maksimikelloja.
No mulla on vielä vähän aikaa tässä jahkailla, kuulen mielelläni muiltakin hyviä mielipiteitä :geek:

Tässä lähtenyt kasaantumaan kakkoskoneeksi edullinen AM4 pohjainen setti. Prossuksi luultavasti päätyy 5600XT näillä näkymin ja sen kaveriksi 3600mhz muistia. Ei oo tarkoitus harrastella ylikellotuksia juurikaan. Käyttö on lähinnä kevyttä pelaamista.

Onko mun mitään järkeä miettiä käytettynä esim. MSI MAG X570 Tomahawkkia, jos samalla rahalla saan kaupasta uuden takuullisen TUF Gaming B550-plus?
Ymmärrän lukemastani sen verran että X570 tomahawkki on selkeästi parempi lankku, mutta hieman mietityttää että tulenkohan ikinä kokemaan mitään hyötyä sen paremmista ominaisuuksista jos en jaksa säädellä prossun ja muistien kelloja jne.

Toki nettiin kun postailee juttuja niin X570 näyttää paremmalta. Hieman tälläinen ehkä turha pohdinta, mutta eikös nää palstat näiden miettimistä varten ole.

Tämä ei ole hirveän fiksu idea, jos uutena ostat muistitkin. Ylikellotuksia harrastaa enää pieni joukko, ja jotenkin aina sitä mietitään konetta hankkiessa - vaikka perinteinen ylikellotus laskee single thread suorituskykyä.

Itse ostaisin aina 65W TDP prosessorin budjettikoneeseen , kun sen kanssa käy huonompi jäähy ja emolevy. Mutta 5600XT on 65W ja hyvin hinnoiteltu.

--

En miettisi käytettyä , ja TUF B550 Plus on ihan tarpeeksi hyvä, jos vaikka myöhemmin mieli tekee 5800X3D:tä. Edelleenkin, se kellotus perinteisessä muodossa on mennyt pois muodista jo vuosia sitten. Muistin kellot kannattaa nostaa siihen, mitä paketissa luvataan ja 3600MHz muisti pitäisi toimia tuolla. Tosin, jos muisti pitää hankkia, niin ostaisin halvinta ja 3200MHz on ihan melkein yhtä hyvä. Nyt on huono aika ostella.

..ja jos DDR4 maksaa saman verran kuin DDR5, tai vain vähän vähemmän, kannattaa ostella suoraan AM5-kamat. 7500F lähtee 140€ ja emolevy samaan hintaan, niin AM5-lisä on ilman muisteja noin +50€, ja se kannattaa maksaa, jos muistien hinnat on samalla tasolla.

--

X570-emolevyissä on yleensä parempi VRM, mutta kaikki muut ominaisuudet on paremmin semmoisessa halvassa AM5-emolevyssä. Eikä AMD-puolella ole enää mitään "osta tämä emolevy, jos haluat kellottaa". Kunhan ostaa semmoisen, jonka virransyöttö riittää kaikkeen käyttöön.

Joo, siis ehdottomasti olen metsästänyt käytettyä tavaraa, mutta huomannut jotenkin nyt trendin, että käytettyjen emojen ja prossujen pyyntihinnat huitelee samoissa luokissa kun näiden edellä mainittujen uutena. Muistit sentään saa selkeästi edukkaammin käytettynä, nyt kun niiden tilanne on mitä on.

Eikä AMD-puolella ole enää mitään "osta tämä emolevy, jos haluat kellottaa".
Onpas. Harvassa emossa, etenkin AM4, on ECLK-generaattori. Tuo on aika ehdoton etenkin 5800X3D:tä kellottaessa. On siitä hyötyä muillakin, jos haluaa pidemmälle kuin PBO:n sallima +200MHz

Onpas. Harvassa emossa, etenkin AM4, on ECLK-generaattori. Tuo on aika ehdoton etenkin 5800X3D:tä kellottaessa. On siitä hyötyä muillakin, jos haluaa pidemmälle kuin PBO:n sallima +200MHz

Kellottelu on nykyään harvojen puuhastelua. Lisäksi PBO+curve onnistuu ihan perusemolevylläkin ja sillä saa ihan tarpeeksi irti. Tietenkin tuolla tavoin saa enemmän, mutta semmoiset +30% joita sai Sandy Bridgellä joka prosessorilla ovat muinaishistoriaa. Nykyiset prosessorit operoivat jo melkein täydellä teholla, eikä kellotusvaraa ole enää kuin joitakin prosentteja.
Lisäksi siinä on se kaikki vakauden testaaminen, varsinkin curvella core-kohtaisesti ja itse en enää jaksa.

--

Nykyään et kellota halvemmasta prosessorista kalliimpaa. Kun siinä kalliimmassa on enemmän ytimiä.
(tai no, joku 5600 voi kellottaa 5600GT, mutta se on taas pari prosentin kellotus - ja 5600 ei ole uutena halvempi kuin 5600GT)

Loppui kuitenkin pohdinnat äkkiä, dronekaupassa tuli tänään tuo tuf gaming b550-plus alennukseen, 99.90€ joten tartuin tähän.

Tuli päivitettyä X570 TOMAHAWKin biossi uusimpaan ja heti BSODia toisen perään... Loppujen lopuksi näyttäisi että 1T command rate ja/tai hieman tiukempi tRC astus ei enää ole stabiili. Huoh...

Tuli päivitettyä X570 TOMAHAWKin biossi uusimpaan ja heti BSODia toisen perään... Loppujen lopuksi näyttäisi että 1T command rate ja/tai hieman tiukempi tRC astus ei enää ole stabiili. Huoh...
Jännää, miten vieläkin uudet AGESAt rikkoo muisti asetuksia. Tulee mieleen ajat, jolloin koetin Ryzen 1700:n kanssa saada muisteja toimimaan edes 3000MHz profiililla ja välillä mentiin takapakkia. Ja sitten Karhu ajoi joka bios-päiviryksen jälkeen.

Jännää, miten vieläkin uudet AGESAt rikkoo muisti asetuksia. Tulee mieleen ajat, jolloin koetin Ryzen 1700:n kanssa saada muisteja toimimaan edes 3000MHz profiililla ja välillä mentiin takapakkia. Ja sitten Karhu ajoi joka bios-päiviryksen jälkeen.
XMP profiili sisään ja autolla näköjään defaultaa command rate 1T... ja kaikki näyttäisi toimivan. Tiedä sitten toimisiko nyt jos laittaisi se tRC:n kireemmälle. Jostain syystä ei laita sitä vaikka pitäisi olla XMP profiilissa. Noh, eipä siitä juuri mitään käytännön hyötyä saa vaikka sitä vähän kiristäisi. Jääköön nyt sitten automaagille kun toimii.

AM4 AGESAt olleet kyllä aika bugisa. Aluksi oli USB ongelmia, sitten TPM hänttimistä ja ihan vanhimmilla BIOSeilla epävakautta (mikä ehkä liittyi USB sekoiluihin).

Ei se nyt niiiiin hyvä ole. Kyllä tuo prosessori siinäkin toimii, mutta C6H on paljon parempi.

Asrock B450M Pro 4 oli vaan suunnilleen parhaita tai jopa paras (io-techin testissä paras) B450-emolevy. Se oli vaan tunkion paras, ja B450-emolevyissä ei oikeastaan vielä panostettu virransyöttöön. Vasta 500-sarjassa otettiin nämä asiat tosissaan, mutta sitten markkinoilla oli kaikkea täydestä kurasta emolevyihin, jolla voi kellottaa 5950X:ää helposti.. En jaksanut katsoa, mikä on muuttunut R2.0, mutta Asrockin tuntien ei mitään tärkeää.

Ei siinä mitään, vaihda tuohon vaan, mutta itse ehkä ottaisin kellotukset pois (lähinnä tuo PBO+, negatiivinen curve on vaan virrankäytölle plussaa -> käyttää vähemmän).
Unohdin tähän vastata, mutta kulutus kuitenkin järkevä myös PBO:lla (135W näemmä max nyt ollut HWMonitorin mukaan kun testejä ajellut), ja tarpeenvaatiessa voin viritellä tuuletusta virransyötölle. En kuitenkaan tosta PBO:sta välittäis luopua. Käsittääkseni tässä R2.0:ssa vielä hiirenverran parempi virransyöttö kuin alkuperäisessä? Ainakin Asrockin mukaan yksi vaihe enemmän.

Tuo caseswappi kaatui aiemmin siihen kun Eisbaer 360 kenno ei mahdu Define Mini C:n eteen, mutta voin tohon vaihdella 240x45 kennon joka tuskin jäähdytystehossa häviää pahemmin.

Crosshair 8 tullu uusi bios, eli todennäköisesti joillekkin muillekin tullut taikka tulossa. Gigabyten B550 Aorus Pro V2 ei ainakaan vielä ole saanu uutta.

Jahas näyttäisi siltä et oma Gigabyte X570 aorus elitekin on saanut jo huhtikuussa uuden biossin. Ei vaan taida jaksaa updatee, ei ainakaan tänää krapulassa ku pitäs laittaa tuuletinkäyrät taas uusiks.

Pari viimestä biosia on tainneet parantaa vähän muistiyhteensopivuuksia ainakin Aorus Masterin kanssa. Tai sitten kuvittelen. Muistit toimii nykyään hienosti 3733MHz 5900X:n kanssa (2x16Gb+2x8Gb). Välissä oli bios versioita, joilla tuo setti ei toiminut oikein ollenkaan, vaan piti palata johonkin vanhempaan versioon.

Sitä en tiedä. Tuohon omaan Gigabyteen tullu viimeisin bios viime syksynä. Tuo asuksen biossi juhannuksena, edellinen sillekin oli syksyltä.
AM4:lle tuli ainakin uusia BIOS:eja, joissa oli uudet Secure Boot Key:t. Kun ne tuossa uhkasivat vanhentua...

Kysymys tälläsestä ROG CROSSHAIR VII HERO emolevystä joka tuli ostettua torista. Toisessa ketjussa siitä olikin lisätietoja.. (esim hometta oli jäähytyssiilin takana).

Miten tuollaset tahmaiset kohdat puhdistaa helpoiten emolevyn takaa vaikkape? Isopropyylialkoholilla + vanulla, vai onko riskinä että tulee oikosulkua tms kun sillä puhdistaa ja osuu toisiinsa pinnit tms? Muutama kuva paikoista ainakin.
IMG_20260709_155316_642.jpg

IMG_20260709_155517_883.jpg

IMG_20260711_065005_219.jpg

Kysymys tälläsestä ROG CROSSHAIR VII HERO emolevystä joka tuli ostettua torista. Toisessa ketjussa siitä olikin lisätietoja.. (esim hometta oli jäähytyssiilin takana).

Miten tuollaset tahmaiset kohdat puhdistaa helpoiten emolevyn takaa vaikkape? Isopropyylialkoholilla + vanulla, vai onko riskinä että tulee oikosulkua tms kun sillä puhdistaa ja osuu toisiinsa pinnit tms? Muutama kuva paikoista ainakin.
Ipaa vaan. Ja shorttienkin riski on aika pieni, ellet sitten meinannut ennen putsausta levyä seinässä kiinni olevaan poweriin liittää.

Ipaa vaan. Ja shorttienkin riski on aika pieni, ellet sitten meinannut ennen putsausta levyä seinässä kiinni olevaan poweriin liittää.
Ookkeit, kiitoksia. Mietin tosiaan että uskaltaa vaan kunnolla puhistaa nuo ahtaimmatkin paikat, siinä väkisin osuu moneen kohtaan yhtäaikaa :tup:

No eihän tuossa pysty mitään oikosulkuja aiheutumaan. Se vaatisi että hankaisit levyä esim. teräsvillalla, ja niitä lankoja jäisi levylle. Vanu tai IPA ei johda sähköä.

Mulla on työpöydällä raakaa IPAa (Biltemasta saa halvalla litran pulloissa) laitettuna pieneen 4-5cl viinapulloon (esim. ruskea Cointreau-pullo josta etiketit pesty pois, on todella tyylikäs). Siihen on kätevä työntää vanupuikko, jolla sitten pyyhkii esim. muistikampojen, prossujen ja näyttisten kontaktit ennen asennusta, tai lämpötahnojen pyyhkimistä yms. varten. Kunhan muistaa ettei käytä pullossa kuin täysin puhdasta tikun päätä.

IPAa noin yleisesti käytetään esim. juuri piirilevyjen puhdistukseen mm. juoksutteen poistoon juottamisen jälkeen, eli 100% turvallista, kunhan ei sähköt kulje laitteessa.

Kiitoksia, aattelin varmistaa 👍🏻 pääsee putsaus hommiin sitte. Apteekista aikoinaa tuon isopropyylialkoholi pullo ostin, sillä prossut ja muut puhistellu tarvittaes.

Biltemasta litran pullo kympillä. Apteekista en tiedä saako enää, ainakaan itse en saanut kun viimeksi kyselin
Juu, siitä on tosiaa aikaa kun tuon ostanu.

Nyt on emolevy puhistettu ja olipaha kyllä homma. mitä pahimmillaa tuollaset naarmut voi tehdä? Ei vaan käynnisty / toimi, vai voiko rikkoa muita komponentteja mitä kytketty?
esmes

1783784123261.png

1783784161938.png

Juu, siitä on tosiaa aikaa kun tuon ostanu.

Nyt on emolevy puhistettu ja olipaha kyllä homma. mitä pahimmillaa tuollaset naarmut voi tehdä? Ei vaan käynnisty / toimi, vai voiko rikkoa muita komponentteja mitä kytketty?
esmes

1783784123261.png

1783784161938.png

Ruuvimeisseli lipsahtanu asennuksessa tms.

Ruuvimeisseli lipsahtanu asennuksessa tms.

Mutta mitä tuollane naarmu voipi oikein tehdännä, kun tuossa noita linjoja menee? Vielä ei pääse testaamaa, kun ei paketissa tietenkään taustalevyä ollut että saisi jäähyn kiinni..

Mutta mitä tuollane naarmu voipi oikein tehdännä, kun tuossa noita linjoja menee? Vielä ei pääse testaamaa, kun ei paketissa tietenkään taustalevyä ollut että saisi jäähyn kiinni..

Yleensähän noissa on jokin pinnoite päällä, jolloin hyvällä tuurilla pelkästään kosmeettinen vaurio. Mutta jos noita linjoja on mennyt poikki, niin kyllähän se emo on silloin mahdollisesti kaput. Joutuu vaan testaamaan tuleeko virrat ja mitä ilmoittelee, varalta ei laita alkuun mitään ylimääräistä osaa kiinni.

Kuvanlaatu nyt ei ole paras mahdollinen, mutta ei näy minun silmiini kuparia, niin ei ole poikkikaan.
Joten ei vaikuta mitenkään.

P.S. Ja jos haluaa olla aivan varma, niin hommaa asiaan tarkoitettua suojalakkaa ja peittää sillä nuo skraidut... Pääasiassahan tuo on suojaamassa kosteudelta ja täten johtimien hapettumiselta.

Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että pintamaalissa vaan naarmu. Jos jokin johdin on poikki paistaisi kupari läpi. Sen voit varmistaa vielä suurennuslasilla. Niin ja ei polta muita komponentteja käynnistyksen yhteydessä.

Itte olen käyttäny sinolia aina. Hyvin on pelannu ja saa melkein mistä vaan hankittua ilman etsimistä.

EDIT: Niin ja alkomahooli ei johda sähköä, eli sillä voi puhdistaa ihan käynnissä olevia laitteitakin jos on ihan pakko.

Itte olen käyttäny sinolia aina. Hyvin on pelannu ja saa melkein mistä vaan hankittua ilman etsimistä.

EDIT: Niin ja alkomahooli ei johda sähköä, eli sillä voi puhdistaa ihan käynnissä olevia laitteitakin jos on ihan pakko.
Puhdas IPA joo, mutta vuosia säilytetty IPA saattaa sisältää jo sen verran kosteutta että parempi olla vehkeiden virrattomina

Se tuo kunnon IPA on sen verran halpaa, että mieluummin sitä.
Ei se 40% Vodka vielä ole niin puhdasta, että olisi kunnon IPA:a vastaavaa....

Ja maksaa aika reippaasti enemmän :D

Niin. Mitäs luulet, jos joku wanha IPA on ottanut ilmasta kosteutta itteensä, että paljonko siinä on suoloja tai muita ioneja?
Ei tähän kukaan meistä osaa vastata..kondenssion mukana tulee aina pinnoilta epäpuhtauksia, mineraaleja tai pölyä siitä tulee sähköä johtava neste.

Mut suosittlenen siis kuitenkin aina että pistää vehkeet virrattomiksi vaikka olisi 100% puhdasta IPA:aa :thumbsup:

Niin. Mitäs luulet, jos joku wanha IPA on ottanut ilmasta kosteutta itteensä, että paljonko siinä on suoloja tai muita ioneja?
No, niin syvällistä tutkimusta en ole tehnyt. Että osaisin siihen vastata.
Monet ne pesee emot saippualla ja vedellä. Itse en siihen lähtisi missään tapauksessa, kun tietää mitä piirilevyn sisään päässyt kosteus tekee.

Olen sentään ollut elektroniikkakorjaaja reilut 30-vuotta ;)

Mutta sen voin sanoa, että vaikkapa IPC-raamattu ei neuvo käyttämään minkään piirilevyn tms. puhdistukseen vettä...

Se tuo kunnon IPA on sen verran halpaa, että mieluummin sitä.
Ei se 40% Vodka vielä ole niin puhdasta, että olisi kunnon IPA:a vastaavaa....

Ja maksaa aika reippaasti enemmän :D

Minä kyllä sanoin että käytän itte sinolia. Se on hiukan tiukempaa kamaa kuin 40%. Jos on tarkan markan mies niin sinolin hinta huomattavasti halvempi kuin ipa.

IMG_20260709_155316_642.jpg

IMG_20260709_155517_883.jpg

IMG_20260711_065005_219.jpg

Itse olen puhdistanut tällaisella:

Syynä oli, että nuo oli joskus -70% ja minulla on siitä vieläkin pulloja jäljellä. Ei nuo nyt ole mitenkään erityisesti parempia.

Ideana tuossa on , että suihke saa tuosta juoksevampaa, eikä tartte hangata kovaa. Normaalisti vaan pyyhkäisee paperilla/liinalla.

--

Ja olen saanut sukulaisilta, erityisesti lapsiperheiltä, tuollaisia takaisin. Sinne on kaatunut jotain ja onneksi ei ole mennyt rikki.
Jos olisi Crosshair VI, luulisin, että veljeni siellä myy omaansa :D

Minä kyllä sanoin että käytän itte sinolia. Se on hiukan tiukempaa kamaa kuin 40%. Jos on tarkan markan mies niin sinolin hinta huomattavasti halvempi kuin ipa.

Jep, sanoit kyllä.
Mutta aika selvästi tuossa mainitaan alkomahooli. Tosin, en tietenkään ihan tarkkaan tiedä, mikä tuon tieteellisen termin määritelmä on.
Minulle alkomahoolia on vaikkapa oluessa...
Kunhan nyt tarkensin ;)

Olen nähnyt TechYesCityn (Youtube) pesevän emolevyjä lavuaarissa ja ultraäänipesurissa. Itse olen näppäimistön näppäinhattuja vetänyt astianpesukoneessa.
Ei se vesi ole ongelma, jos ne laitteet ei ole päällä - ja niitä ei laiteta päälle, kun niissä on vielä vettä. Tuommoinen IPA/alkoholi haihtuu minuutissa tai parissa, veden haihtumisessa voi mennä päiviä.

edit: en ota vastuuta, jos vedellä menee pieleen, niin vesipuhdistus omalla vastuulla

Viimeksi muokattu:
Olen nähnyt TechYesCityn (Youtube) pesevän emolevyjä lavuaarissa ja ultraäänipesurissa. Itse olen näppäimistön näppäinhattuja vetänyt astianpesukoneessa.
Ei se vesi ole ongelma, jos ne laitteet ei ole päällä - ja niitä ei laiteta päälle, kun niissä on vielä vettä. Tuommoinen IPA/alkoholi haihtuu minuutissa tai parissa, veden haihtumisessa voi mennä päiviä.
Jos se piirilevy itsessään saa kosteutta sisäänsä. Seuraukset ovat yleensä katastrofaaliset...
Delaminaatio saattaa näyttää jopa siltä, kuin jotain olisi "räjähtänyt" piirilevyn sisällä.
Jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa, silti en missään nimessä suosittele kenenkään pesevän mitään piirilevyä vedellä. Se IPA on halpaa...
Tosin, kunhan itse tiedostaa mahdollisuuden, mitä voi tapahtua, niin...

Jos se piirilevy itsessään saa kosteutta sisäänsä. Seuraukset ovat yleensä katastrofaaliset...
Delaminaatio saattaa näyttää jopa siltä, kuin jotain olisi "räjähtänyt" piirilevyn sisällä.
Jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa, silti en missään nimessä suosittele kenenkään pesevän mitään piirilevyä vedellä. Se IPA on halpaa...
Tosin, kunhan itse tiedostaa mahdollisuuden, mitä voi tapahtua, niin...

Eiköhän uskota tätä, kun en halua ottaa vastuuta, jos joku siellä lavuaarissa tuonkin emolevyn pesee - ja se menee rikki.
Kyseinen Youtube-kanava on mm. hakenut komponentteja kaatopaikalta, niin ei ne kalleimmat siellä pesussa käy. Yleensä en käytä YT-lähteitä, mutta itse en ole (piirilevyjä) vedellä pessyt, vaan niillä elektroniikan puhdistusaineilla, niin nyt piti kuitenkin joku lähde olla.

Jep, sanoit kyllä.
Mutta aika selvästi tuossa mainitaan alkomahooli. Tosin, en tietenkään ihan tarkkaan tiedä, mikä tuon tieteellisen termin määritelmä on.
Minulle alkomahoolia on vaikkapa oluessa...
Kunhan nyt tarkensin ;)

Eri alkomahooleja on aika paljon. Tässä listaa: Alkoholit – Wikipedia

Josta voidaan todeta että se ipa kuuluu propanoli luokkaan kun taas toi sinoli jota jotkut myös tentuksi kutsuu kuuluu pääasiassa etanoli luokkaan, sitä toki on jatkettu tuolla ipalla ettei sitä niin himolla juotaisi mutta kyllä spurgut sitä vetää.

Eri alkomahooleja on aika paljon. Tässä listaa: Alkoholit – Wikipedia

Josta voidaan todeta että se ipa kuuluu propanoli luokkaan kun taas toi sinoli jota jotkut myös tentuksi kutsuu kuuluu pääasiassa etanoli luokkaan, sitä toki on jatkettu tuolla ipalla ettei sitä niin himolla juotaisi mutta kyllä spurgut sitä vetää.
Ottaako oikeasti noin koville, jos satuit kirjoittamaan asian hieman epäselvästi?

Oikein hymiöllä kirjoitin vielä, että kunhan tarkensin, että puhutaan vaikkapa IPA:sta tai tästä sinun mainitsemastasi Sinolista?

Asiasta mitään tietämättömät saattavat tosiaan, kuten itsekin kirjoitit "Eri alkomahooleja on aika paljon.", vetää johtopäätöksiä että vaikka Vodkalla tms sutimalla homma on ok.

Sitä minä halusin tarkentaa...

Mutta tosiaan, nykyäänhän se mielipaha saadaan aikaiseksi ihan joka asiasta.

Joten kai minun täytyy oikein sydämellisesti pyytää anteeksi, jos asiaa tarkentamalla nyt mielesi noinkin suuresti pahoitin!

Olen pahoillani! :cry:

Kylläpä noita erilaisten laitteiden emolevyjä ihan yleisesti pestään vesi ohenteisilla pesuaineilla. En nää mitään ongelmaa, jos muutaman minuutin lilluttaa vaikka puhtaassa vedessä emolevyään ja sen jälkeen huolellisesti kuivaa sen. Tietty aina siinä piilee pieni riski, että juuri tähän valmisteeseen on virhe jäänyt valmistuksen ajoilta, johon pääsisi vettä muhimaan odottaen käynnistystä. Puhtaaksi vedeksi käy mikä vain tislattu vesi. Itse en kraana vedellä alkais putsailee, siellä mineraalit ja kloori tekisi tuhojaan, vaikkakin en usko senkään minuuteissa tehoavan mitään.

Tämän riskin voi toki minimoida pesemällä emolevynsä puhtaalla tai vahvalla alkoholilla. Joku 70+% alkoholi haihtuu jo niin nopeasti, ettei se voi keritä mitään tuhoa hyvin valmistettuihin emolevyihin tehdä.

Tuossa artikkelissa käsiteltiin hyvin emolevyjen delaminaatiota. Eli siis laminaatin kerrosten irtautumista toisistaan. Yleensä tää on tuotannon suunnittelun ongelmia. Sillä hyvin valmistettu emolevy ei kyl imeskele vettä sisäänsä nopean pesun aikana.
Kyse on paljon pitemmistä ajoista, tai valmiste virheestä. Oon joskus nähny kosteus vikaisen emolevyn, ja siinäkin kosteusvaurion rajat kulki selkeästi silmin nähden. Eli ei ne mitenkään vettä imase ihteensä. Pesukoneissa nää viat taitaa olla jokseenkin yleisiä. Näissä emolevyn valmistus on huomattavasti löyhempää ja näissäkin näkee kosteussuojattuja ja suojaamattomia malleja.
Hyvin valmistettu emolevy sitoo vettä itseenä pääsääntöisesti raunojen kautta, mutta hyvin hitaasti.
Nuo harsit mistä ne valmistetaan, kun ei oo kauheen vesi liukosta tavaraa, eikä kuparit tai muut metallit ime vettä itseensä. Tähän hartsiin kyllä voi pieniä määriä sitoutua vettä, mutta ei se sitä ime. Laminaattiin sitoutuvat määrät ovat hyvin pieniä ja tarvitsee otolliset olosuhteet sille, tai runsaasti aikaa. Käytännössä puhutaan ennemmin päivistä kuin tunneista.

Suuremman riskin näin pitkäaikaiselle vedessä lilluttamiselle luo liittimien hapettuminen, jota vesi jouduttaa tehokkaasti.
Tämän ehkäisemiseen tehokkain keino on toki viinan käyttö, ulkoisesti ja harkiten.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=9VFCqDSw_ic
Tässä esim. kaveri pesee emolevynsä fairyllä ja kuumalla vedellä. Saaden laitteestaan varmasti toimivan.
Minä käyttäisin aina tislattua vettä pesunesteen teossa, mutta ei se tunnu olevan pakollista, toiset käyttäis aina vain IPAa, muttei sekään tunnu olevan pakollista.
Tärkeintä on nopea kuivaus erityiseen, jos vedellä läträtään. Sillä vahvalla viinalla on hyvä huuhdella vedet pois, ja toki nopea kuivaus sen jälkeen. Noin puhaltamalla saa suurimmat nesteet pois aroista paikoista ja kuivaus tapahtuu hetkessä. Tämän lisäksi kannattaa kuivata emolevyä muutaman päivän kuivassa huoneen lämmössä.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 677
Jäsenet
84 316
Uusin jäsen
allupukki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom