Ei sillä mitään merkitystä ole, niin koitin sanoakin.
Silti, niillä uusilla levyllä, joilla pcie4 on pullonkaula, jonkun mitattavan mutta merkityksettömän eron voisi teoriassa saada aikaan.
Onko näin, sitä ei tiedä, kun kukaan ei ole koskaan semmoista
testannut.
Käytännön etu, mitä saadaan vaikkapa PCIE3- vs PCIE4-NVME:eillä, on aivan se ja sama. MELKEIN kaikilla normaalikäyttäjän käyttötavoilla.
Käyttis ja sen tapa käsitellä siirtoprosessia tulee vastaan jo kauan ennen. Siitä on testejä, normaalikäytöllä, aivan mieletön määrä. Ja ero on ollut joitain prosentteja.
Jollain testeillä voidaan varmaan saada isompiakin eroja, mutta käytännön erot normaalissa käytössä ovat +-0.
Onhan siellä olemassa jo jotain, joka voisi nopeuttaa siirtoja, niillä suurempiin nopeuksiin pystyvillä asemilla ja tekniikoilla (DirectStorage).
Mutta mitkä pelit käyttävät sitä (ja niin kuin joku käyttöjärjestelmätason tuki? Tokkopa seuraavaan 20 vuoteen...)
En näin äkkiseltään googlettamalla löytänyt ainuttakaan (siis peliä).
Natiivit DX12-pelitkin ovat vielä täysi harvinaisuus (tai ongelmaisia) vaikka koko helvetin protokolla on julkaistu jo vuonna luu
En tiedä, onko jonkun tietyn käyttöryhmän ulkopuolella yleensäkään mitään käytännön järkeä, hommata mitään PCIE 3-tason NVME-levyä nopeampaa kamaa...
Tietenkin, sitä virtuaalipippeliä saa kasvatettua, ajamalla jotain synteettistä benchmarkia ja sitten leuhutella sillä. Ja normaalikäytössä eroa ei edes huomaa
Tietenkin, näinhän se on ollut jo kauan...