AM4 emolevyt

Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Harmittavan hiljaista on mATX rintamalla emoissa. Onhan noita muutamia, mutta kaikista keksin jotain valittamista. Tuli nyt väliaikaisesti hankittua Perskiven B350M Pro4, mutta ei kyllä vakuuta. Säätöjä on biossissa todella vähän ja 3200Mhz ei mene (uusin biossi) vaikka TridentZ:n 3200C14 (b-die) muistit käytössä. Virransyötön siili on niin kuuma ettei juuri koskemaan pysty. Normaalia? Saisi pikkuhiljaa tulla top of the line emoja myös mATX kokoluokkaan.
On juu todella vähän mutta ihan riittävät että saa 3900mhz kellot ja itellä omat muistit toimi heittämällä 3200mhz vaikka bios oli se ihan ekakin. Mitä itse olen noita vrm siilejä pidellyt ja mittaillut niin ylempi ollut jotain päälle 40c ja io paneelin lähellä jotain 56c paikkeilla. Käytössä U12S SE12 jäähy kahella puhaltimella. Jollakin volteilla meni winukkaan asti 4ghz:kin mutta ei juuri rasitusta kestänyt :) Katotaan mihin tuo tuosta asettuu kun saan vaan uudestaan blokin kiinni. Nyt siis prossu 3.9ghz@1.385v ja muistit 3200mhz@cl16@1.35v.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Harmittavan hiljaista on mATX rintamalla emoissa.
Mjooh tämän takia ostohousut on olleet naulakossa :( Muuten vaikuttaa perkuleen hyvältä mutta kun olis tarkotus tehdä mATX / ITX vehe niin nyt sitten odotellaan. Ja aika on pitkä :(
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
67
Miulla teetti 2x8GB 3200MHz Rip V -kapulat harmaita hiuksia. Lopulta sain toimimaan @2400MHz CL18, kun nostin SOC:n 1.1V, VDDR 1.35V ja 40ohm. Yli tuon 2400MHz ei mene kirveelläkään. Lautana Asus Prime X370-Pro.
Mulla samat kapulat meni suoraan heittämällä 2400 ja latenssitkin sai kirittyä 12-11-11-24 1.35V jännällä.

Lautakin on sama
 

frez

P90PRO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
125
On juu todella vähän mutta ihan riittävät että saa 3900mhz kellot ja itellä omat muistit toimi heittämällä 3200mhz vaikka bios oli se ihan ekakin. Mitä itse olen noita vrm siilejä pidellyt ja mittaillut niin ylempi ollut jotain päälle 40c ja io paneelin lähellä jotain 56c paikkeilla. Käytössä U12S SE12 jäähy kahella puhaltimella. Jollakin volteilla meni winukkaan asti 4ghz:kin mutta ei juuri rasitusta kestänyt :) Katotaan mihin tuo tuosta asettuu kun saan vaan uudestaan blokin kiinni. Nyt siis prossu 3.9ghz@1.385v ja muistit 3200mhz@cl16@1.35v.
Sulla näkyikin olevan sama emo. Vähän on joo pettymys, kun käyttää kohtuullisen summan muisteihin, eikä saa niitä kulkemaan speksattua. Toivotaan että päivityksien myötä homma lähtee toimimaan. Kokeilin löysätä 14-> aina 18 asti, mutta ei niin ei. 5 boottia ja muisteille reset.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
523
Itsekin uhkapelillä ostin prime x360-pro ja r5 1600.n kaveriksi ripjaws V 3000 c15 kitin ja ei kyllä kulje, en tosin ole ränkännyt vielä soc voltteja tms. Xmp.llä ja manuaalisesti koitin vetää ja ram voltit 1.35 niin ei silti, mutta renkataan enemmän kun ehtii tai sitten odotellaan lisää bios päivityksiä.

Jos ei päivitykset paranna tilannetta eikä asetuksilla leikkiminen niin mennään noilla nyt ja vaihellaan muistit tuonnempana sitten varmoiksi todettuihin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Sulla näkyikin olevan sama emo. Vähän on joo pettymys, kun käyttää kohtuullisen summan muisteihin, eikä saa niitä kulkemaan speksattua. Toivotaan että päivityksien myötä homma lähtee toimimaan. Kokeilin löysätä 14-> aina 18 asti, mutta ei niin ei. 5 boottia ja muisteille reset.
Tarkalleen ottaen itellä on nämä: G.Skill Ripjaws V DDR4 3600 Mhz 16 Gt -muistimodulipaketti 249,90 €. Noihan on Single kammat ja aika varmaan b-die. Ei itteä haittaa vaikka ei tuota 3600mhz kulje, on sitä jo 3200mhz:ssa tarpeeksi kun ottaa huomioon että alla on Ryzze =) Kai sulla sentään tuon XMP profiili 2 menee päälle eli 2933mhz?

Paljon saa vissiin laittaa rahaa enemmän suhteessa emolevyn hintaan että saa 3200mhz toimimaan kun kerta ei edes isolla rahalla saa emolevyä missä ne muistit toimisi 3200mhz:lla ;) Siihen nähden olen tyytyväinen että 100euron panostuksella sai lankun missä noi muistit pelittää hyvin ja prossukin tuntuisi kulkevan, tiedä sitten tosiaan mistä tähtien asennosta tuokin sitten on kiinni :)
 

frez

P90PRO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
125
Tarkalleen ottaen itellä on nämä: G.Skill Ripjaws V DDR4 3600 Mhz 16 Gt -muistimodulipaketti 249,90 €. Noihan on Single kammat ja aika varmaan b-die. Ei itteä haittaa vaikka ei tuota 3600mhz kulje, on sitä jo 3200mhz:ssa tarpeeksi kun ottaa huomioon että alla on Ryzze =) Kai sulla sentään tuon XMP profiili 2 menee päälle eli 2933mhz?

Paljon saa vissiin laittaa rahaa enemmän suhteessa emolevyn hintaan että saa 3200mhz toimimaan kun kerta ei edes isolla rahalla saa emolevyä missä ne muistit toimisi 3200mhz:lla ;) Siihen nähden olen tyytyväinen että 100euron panostuksella sai lankun missä noi muistit pelittää hyvin ja prossukin tuntuisi kulkevan, tiedä sitten tosiaan mistä tähtien asennosta tuokin sitten on kiinni :)
2933MHz menee kyllä heittämällä CL14 asetuksilla. 3200MHz ei tunnu menevät millään asetuksilla.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Tämä jos olisi tullut Ryzen 5 julkaisuun niin halleluuja, mutta ei oikein riitä uskallusta käydä käsiksi Biostarin tasoiseen halpavalmistajaan ainakaan vielä.

Onko muuten olemassa tällä hetkellä luotettavia monitorointiohjelmia Ryzenille? 4 eri ohjelmaa antaa 4 ihan eri lukemaa ja en oikein tiedä mitä käyttäisin.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
151
Noniin! Kuukauden sisään Ryzeniin näyttikin toteutuvan vähän aikasemmin kun oletin ja nyt setti kasassa.

Mutta missä hemmetissä viipyy DHL ja mun AM4 backplate EK:lta?! :rofl:

Ei oikeen parane kokeilla kellittelyä tuolla Wraith coolerilla...

Lankuksi valikoitui lopulta "parjattu" Asus Prime X370-Pro
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
67
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
14
Aika harvalla Ripjaws toiminut täysiä.

Parempi vaihtoehto muistiksi lienee vaikka g.Skillin cl14 versio.
Minulla ainakin nämä toimi suoraan 3200 - 15 - 15 - 32 docp profiililla x370 prime emolla. Hieman halvemmat kuin CL14, pitäisi myös olla Samsungin B-die. En tiedä miten käyttäytyy B350 emon kanssa.

Edit.
Tässä vielä linkki g.Skillin muisteihin, joiden pitäisi olla B-die.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
14
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Tämä jos olisi tullut Ryzen 5 julkaisuun niin halleluuja, mutta ei oikein riitä uskallusta käydä käsiksi Biostarin tasoiseen halpavalmistajaan ainakaan vielä.
Olisi mielenkiintoista tietää tuon emon virransyötön spekseistä. Luonnollisesti pienelle lankulle ei mahdu monia vaiheita kuten ATX-veljillään on. Voisin kuvitella että tuo 4-pin EATX 12V virtaliitin riittää helposti ainakin tuon Biostarin virransyötölle ja peruskellotteluun vähäruokaiselle Ryzenille muutenkin. Ohjelmistopuoli tällä on sitten ihan kysymysmerkki.

Onko muuten olemassa tällä hetkellä luotettavia monitorointiohjelmia Ryzenille? 4 eri ohjelmaa antaa 4 ihan eri lukemaa ja en oikein tiedä mitä käyttäisin.
CPU-Z, Ryzen Master ja HWinfo ovat kellotusketjuissa ainakin käytetyimmät ohjelmat.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
CPU-Z, Ryzen Master ja HWinfo ovat kellotusketjuissa ainakin käytetyimmät ohjelmat.
Olen kyllä aikaisemmin käyttänyt Intel alustoilla joissa ne ovat näyttäneet juuri kaiken oikein, mutta AM4 on uusi alusta ja ohjelmissa on paljon eri lukemia ja monet ohjelmat kertovat huonosti mitä mikäkin tarkoittaa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Olen kyllä aikaisemmin käyttänyt Intel alustoilla joissa ne ovat näyttäneet juuri kaiken oikein, mutta AM4 on uusi alusta ja ohjelmissa on paljon eri lukemia ja monet ohjelmat kertovat huonosti mitä mikäkin tarkoittaa.
Ryzen Master on ihan AMD:n oma tekele ja osaa kyllä lukea AM4 lankkujen tiedot. Yhtä tarkka on myös HWinfo64 joka on myös päivitetty lukemaan AM4 emolevyjen sensoritiedot.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Ryzen Master on ihan AMD:n oma tekele ja osaa kyllä lukea AM4 lankkujen tiedot. Yhtä tarkka on myös HWinfo64 joka on myös päivitetty lukemaan AM4 emolevyjen sensoritiedot.
Joo olen kokeillut nyt tuota HWInfoa tänään ja olen ihan tyytyväinen siihen mitä näen. Ryzen Master ei mulla näytä volttien muutosta ollenkaan johtuen luultavasti jännitteen offsetista. Manuaalilla taisi näyttää, mutta offsetilla näyttäisi toimivan C-Statet ja muut virransäästöasetukset joiden käyttöä vielä pohdiskelen.

Hiukan offtopicia. Ihmeellisesti HWInfo osaa lukea myös Nanon virrankulutustiedot, mikään muu ohjelma ei siihen ole tietääkseni pystynyt.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
75
eikös jossakin kohdassa 1700x/1800x kohdalla ollut että nuo ohjelmat näytti +20astetta liikaa onko tämä jo korjattu? mikä noitten prossujen maksimaaliset lämpöarvot on 24h käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
30
Perjantaina tuli itelle 1700 Ryseni ja Gigabyte GA-AX370-Gaming 5. Muisteina aikaisemmin tilatut F4-3200C16D-16GVKB (2x8 gigan kammat). Tänään kasailin koneen ja parhaillaan asentelen Rysen masteria jne. Kerran kaatui kone alussa kun yritti väärältä levyltä buutata, mutta muuten on kaikki mennyt tähän asti hyvin. Muistit lähti suoraan 3200 MHz taajudella pyörimään kun biossista laittoi xmp:n päälle. Kellottelua en ole vielä yrittänyt, mutta lankku vaikuttaa lupaavalta. Kiitokset The Stiltille lankun suosittelusta :)
Tänne tulossa -varmaan ensi viikon puolella- melkein sama setti, 1700 ryzen, nuo samat kapulat, mutta Gigabyte GA-AX370-Gaming-K5 emolevy ...sopinee odottaa että itselläkin kapulat lähtee laakista 3200 MHz CL16, nuo emothan kun on melkein samat, vai?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
47
Tänne tulossa -varmaan ensi viikon puolella- melkein sama setti, 1700 ryzen, nuo samat kapulat, mutta Gigabyte GA-AX370-Gaming-K5 emolevy ...sopinee odottaa että itselläkin kapulat lähtee laakista 3200 MHz CL16, nuo emothan kun on melkein samat, vai?
Joo lähes sama lankku. Lähinnä verkkokortti ja väritys erona näden lankkujen välillä. Toivotaan onnea :)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Noniin Crosshairin 1107 -biosilla toimii Hynixin single rankit jo 2933Mhz. Täytyy kokeilla vielä noita procodt-säätöjä jos saisi sen luvatun 3200.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Noniin! Kuukauden sisään Ryzeniin näyttikin toteutuvan vähän aikasemmin kun oletin ja nyt setti kasassa.

Mutta missä hemmetissä viipyy DHL ja mun AM4 backplate EK:lta?! :rofl:

Ei oikeen parane kokeilla kellittelyä tuolla Wraith coolerilla...

Lankuksi valikoitui lopulta "parjattu" Asus Prime X370-Pro
Ite laitoin viime viikon lopulla eklle valitteluja heidän blokistaan että kone ei käynnistynyt enää kun oli kaikki paikoillaan. Laittoivat mukisematta uuden kumin tulemaan ja olivat pahoillaan että näin kävi. Luulin itekkin että pelkkä Ek:n Am4 backlate riittää mutta pyh, ei olisi uskonut tämmöstäkään tapahtuvan että kumi jotenkin johtaa sähköä :D

No hyvä juttu että sain uuden mutta valmistaja vaihtui nyt. Tilalle tulee Alphacool Eisblock XPX :) Paljon helpompi pitäisi olla asentaakin kun vakio takalevykin käy :) Tällä viikolla jos vihdoin saisi Ryzzenkin samaan looppiin TXP:n kanssa :)
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
151
Hittolainen! "Parjattu" Asus Prime X370-Pro pyörittelee Corsairin muisteja 3200MHz! Olin melko varma ettei välttis mene ihan noin lujaa kun juttuja netistä lukenut. Kammat siis CMK16GX4M2B3200C16 sorttia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Hittolainen! "Parjattu" Asus Prime X370-Pro pyörittelee Corsairin muisteja 3200MHz! Olin melko varma ettei välttis mene ihan noin lujaa kun juttuja netistä lukenut. Kammat siis CMK16GX4M2B3200C16 sorttia.
Kerrotko vielä mitä prossua ajelet tolla kokoonpanolla ja huomasitko katsoa ikkunasta että missä asennossa tähdet olivat ;)
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Hittolainen! "Parjattu" Asus Prime X370-Pro pyörittelee Corsairin muisteja 3200MHz! Olin melko varma ettei välttis mene ihan noin lujaa kun juttuja netistä lukenut. Kammat siis CMK16GX4M2B3200C16 sorttia.
Mikä BIOS-versio ja millä latensseilla?
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
151
Kerrotko vielä mitä prossua ajelet tolla kokoonpanolla ja huomasitko katsoa ikkunasta että missä asennossa tähdet olivat ;)
Eli prossuna R7 1700. Tähtiä ei valitettavasti vielä näe kun on sen verran valoisaa xD (Ehkä ne sitten oli suotuisasti tuolla taivaalla)
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Täytyy huomenissa testailla. Tosiaan sama emo, nykyinen BIOS 0515. Ajan ton 0604 sisään ja katotaan mitä tapahtuu. Muistit on tosiaan Samsungin B-die, ehkä auttaa ehkä ei.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
No en kyllä olis heti uskonut, mutta näinhän ne menee omatkin kapulat 3200.
3200.png
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Memtest X16 ajettu vartin. Ei erroreita. Voin siis omalta osaltani suositella Primen käyttäjille 0604 biosia, mutta jättäkää se Easy Flash käyttämättä :tup:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
30
Tänne tulossa -varmaan ensi viikon puolella- melkein sama setti, 1700 ryzen, nuo samat kapulat, mutta Gigabyte GA-AX370-Gaming-K5 emolevy ...sopinee odottaa että itselläkin kapulat lähtee laakista 3200 MHz CL16, nuo emothan kun on melkein samat, vai?
Itseäni lainaten, tilanne on nyt se, että laakistahan nuo ei ainakaan lähteny 3200 Mhz CL16 -asetuksille. Liekö se kuun asento nyt oli väärä, vai vaatineeko bios päivityksen tekemisen kuitenkin?(F1 nyt sisällä ja tohonhan on tullut jo F2). Mietin vaan kun jaksa käydä sitä biossia just nyt päivittelemään, jos kerran muilla on suorilla lähteny pelittämään :(

E: siis kun xmp -asetukset vetää siihen profile1(3200mhz), niin eipä kone enää käynnisty ennen kuin vanhat bios-asetukset tulee takaisin
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Itseäni lainaten, tilanne on nyt se, että laakistahan nuo ei ainakaan lähteny 3200 Mhz CL16 -asetuksille. Liekö se kuun asento nyt oli väärä, vai vaatineeko bios päivityksen tekemisen kuitenkin?(F1 nyt sisällä ja tohonhan on tullut jo F2). Mietin vaan kun jaksa käydä sitä biossia just nyt päivittelemään, jos kerran muilla on suorilla lähteny pelittämään :(

E: siis kun xmp -asetukset vetää siihen profile1(3200mhz), niin eipä kone enää käynnisty ennen kuin vanhat bios-asetukset tulee takaisin
Ei ole kokemusta Gigabyten lankuista, sulla tais olla se Aorus Gaming 5? Suosittelen BIOS-päivitystä ja sen jälkeen manuaalisesti nopeus 3200MHz ja latenssit 16-18-18-36. Jos ei tällä toimi, niin joudut tyytymään alempiin toistaiseksi :(
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Se AMD:n piirisarja ei itse asiassa ole edes AMD:n tekemä. Tekijä taitaa olla ASMedia.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Ihmettelin tässä kun SSD-levyn suorituskyky otti mahalaskun Ryzenin myötä.

Google kertoi lisää:

AMD Ryzen SSD Storage Performance Preview
Ilmeisesti kyse nimenomaan SATA-levystä? Olen joka tapauksessa siirtymässä vihdoin PCIe levyihin tulevan päivityksen myötä, mutta onhan tuo kuitenkin harmillista.

Olenko ainoa joka on Ryzenin tapauksessa harmitellut DDR4 tuen (nopeus) jäämistä noin vuoteen 2015 (DDR4 3200)? Toki Kaby Lake tukee virallisesti vain DDR4 2400, mutta emolevyvalmistajat tukevat silti hillittömiä oc-kampoja.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Ilmeisesti kyse nimenomaan SATA-levystä? Olen joka tapauksessa siirtymässä vihdoin PCIe levyihin tulevan päivityksen myötä, mutta onhan tuo kuitenkin harmillista.

Olenko ainoa joka on Ryzenin tapauksessa harmitellut DDR4 tuen (nopeus) jäämistä noin vuoteen 2015 (DDR4 3200)? Toki Kaby Lake tukee virallisesti vain DDR4 2400, mutta emolevyvalmistajat tulevat silti hillittömiä oc-kampoja.
Kyllähän paremmilla emoilla tälläkin hetkellä saa kunnolliset kammat kulkemaan 3400-3600?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Ilmeisesti kyse nimenomaan SATA-levystä? Olen joka tapauksessa siirtymässä vihdoin PCIe levyihin tulevan päivityksen myötä, mutta onhan tuo kuitenkin harmillista.

Olenko ainoa joka on Ryzenin tapauksessa harmitellut DDR4 tuen (nopeus) jäämistä noin vuoteen 2015 (DDR4 3200)? Toki Kaby Lake tukee virallisesti vain DDR4 2400, mutta emolevyvalmistajat tukevat silti hillittömiä oc-kampoja.
Samat DDR4 nopeusongelmat olivat alussa Intelilläkin ja yhtä pahoina. Intel fanit vaan jättävät ne mainitsematta ihan takoituksella.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Ja jos nyt olen oikein käsittänyt, että DDR4 latensseilla on hyvin suuri merkitys Ryzenin kannalta? Itse sain latenssien viilauksella nostettua Cinebench R15-tulokseni 1655=>1779
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
234
Noin viikon verran ollut 1600X setti tulilla,ilman isompia ongelmia.
mATX koppa aiheutti mietintää emon kanssa,Äsrock Pro 4 oli vahvoilla mutta vain 4 SATA töpseliä:mad: muunmuassa ja toivottavasti Asuksen parempi bios kehitys sai valitsemaan Prime B350M-A laudan.

Kortteja koneessa,kahden korttipaikan näyttis ja alapuolella äänikortti joka tulee ihan iholle näyttiksen viereen,tyhmä design..
Siis blokkaa näytönohjaimen tuulettimet kivasti,onneksi slimmi tämä äänikortti...
Lisää failia,vain 2 pwm tuuletinliitintä:itku:.
6xSATA riittää juuri..samoin takapanelin usbit

Helposti voisi sijoittaa 50-100€ lisää jos parannuksia noihin seikkoihin sekä virran syöttöönkin.

Kokoonpano kuitenkin nätisti boottasi kun uusin bios heti alussa sisään,Corsair LPX 3200 muistit ->2133 oletuksena.
Pari pykälää SOC jännitettä+ProcODT 40 ohm auttoi 2666 nopeuteen.
CPU tuntuu ihan pikaisella kokeilulla menevän ainakin 3,95 GHz mutta lämmöt hiipii rupuisen jäähyn takia yli 80C Prime95ssa.
CPUZ tosin sanoo bussin kulkevan 99,80MHz,eli todelliset kellot hieman alempana.

Ajan kanssa lisää testiä:rolleyes:
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
CPUZ tosin sanoo bussin kulkevan 99,80MHz,eli todelliset kellot hieman alempana.
Kuulemma tuo 99.80MHz on vain yleinen mittausvirhe. Tähän mennessä ollut itselläni 2 emoa, Gigabyten ja nyt Asuksen ja molemmissa ohjelmissa näkyy sama 99.80MHz refukello. Kuitenkin RAM pyörii 1066.5 +-3MHz joka vastaa silloin aikalailla 100MHz pohjakelloa.

Itse kyllä odottelen innolla noita BIOS päivityksiä, sillä olisi jees jos saisi kammat speksattuihin 3200MT/s
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Kuulemma tuo 99.80MHz on vain yleinen mittausvirhe. Tähän mennessä ollut itselläni 2 emoa, Gigabyten ja nyt Asuksen ja molemmissa ohjelmissa näkyy sama 99.80MHz refukello. Kuitenkin RAM pyörii 1066.5 +-3MHz joka vastaa silloin aikalailla 100MHz pohjakelloa.

Itse kyllä odottelen innolla noita BIOS päivityksiä, sillä olisi jees jos saisi kammat speksattuihin 3200MT/s
99.8MHz on oikea taajuus emoilla, jotka käyttävät piirisarjaan integroitua kellopiiriä.
Sisäisellä kellopiirillä on spread spectrum oletuksena päällä, jolloin BCLK heittää tuon 0.2MHz.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
67
99.8MHz on oikea taajuus emoilla, jotka käyttävät piirisarjaan integroitua kellopiiriä.
Sisäisellä kellopiirillä on spread spectrum oletuksena päällä, jolloin BCLK heittää tuon 0.2MHz.
Onko jotain perustetta sille, että x370-pro:ssa tuo taajuus nousee arvoon 99,98 kun käyttää Biosin kellotusvelhoa?
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Onko jotain perustetta sille, että x370-pro:ssa tuo taajuus nousee arvoon 99,98 kun käyttää Biosin kellotusvelhoa?
Bios todennäköisesti ottaa SS:n automaattisesti pois käytöstä, koska yleisesti sitä ei pidetä päällä kellottaessa.
SS:n tarkoitus on vähentää EMI "päästöjä".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 626
Viestejä
4 206 764
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom