Ehkä teenkin itsestäni esimerkkitapauksen ja odottelen jos/kun tuki ilmestyy ja jatkan tuolla emolla niin pitkään kuin kestää. Ei kyllä mitään käryä (heh) miten antautuva virransyöttö ilmenee ajan kuluessa. Eihän tuo olekaan kuin kaksi vuotta vanha kun juuri tarkistin.
Katselin vain joskus kun joku mittaili, olikohan 3950x, tuolla emolla ja vrm kuumotti jossain 110 asteessa. Ehkä nuokin on vähän yksilöitä. Ja testikurittaminen on eri hommaa kuin normikäyttö kuitenkin.
Tää ei ole sillä lailla yhden totuuden juttu, kun kaikkea voisi säätää suuntaan jos toiseen jos haluaisi. Keskustelufoorumeilla ei vaan säädetä koskaan kuin yhteen suuntaan eli nuppeja lisää kaakkoon. Vaikka sillä ei Ryzeneistä saa irti pahemmin muuta kuin lisää lämpöjä.
Emolevyn takapinnan lämpöjä pystyisi vrm:n kohdalta itsekin mittaamaan Cinebench-loopin aikana parin kympin hintaisella IR-lämpömittarilla. Olen itse mitannut kun kotelossa oli jätetty sopiva reilun kokoinen reikä emolevyn taakse. Jos reikä kokonaan puuttuu, niin ilmajäähyn käsittely semmoisessa kopassa on ärsyttävää.
Jos lämpöjä on VRM:n kohdalla yli 90 astetta, niin mun tietääkseni olisi helppoa tiputtaa vähän prosun virtarajoja (EDC, TDC, biosissa, ei omaa kokemusta tai tarkempaa tietoa).
Virtarajojen tiputtamisen pitäisi kuristaa sähkötehoja sen verran kuin tarvitaan. Prosu boostaa saman verran kuin ennenkin, paitsi all-core kuormilla, videon konversio, renderöinti, tieteellinen laskenta. Mutuilen että 10 % tiputus sähkötehoissa ei tee all-core kelloihin kuin luokkaa 100 MHz jolla ei ole käyttökokemukseen todellista vaikutusta muuten kuin mielikuvissa (ja sekin siis vain all-core täydellä kuormalla jota ei tapahdu peleissä ikinä). Edit. tästä syystä 65 W 3700x ja 105 W 3800x käytännön tehot on lähes samat vaikka niiden todellinen sähkötehon ero on luokkaa 30 W.
Viimeksi muokattu: