AM4 emolevyt

Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Ja heti tunnustan, ettei ole kokemusta noista silent mode-piirisarjatuulettimista, kun olen näitä emolevyjä vältellyt.

Ja edelleen Der8auer vaihtoi siilin passiiviseen $5 ebay-versioon ja hyvin toimi. En kyllä tekisi tätä 200€ emolevylle takuuaikana.
Tunnustettava itsekkin ettei ole, sen takia oli pakko uppoutua kymmeniin arvosteluihin/videoihin. Sama vika tosiaan kun muistan myös oman nforce 2 lankun sirkkelin joka huus pirusti, mutta kun sätkä paperin laitto eteen (se ei muuten paina mitään, lähes antimateriaa) edes se ei hievahtanut, niin mikähän sen tuulettimen funktio sitten oli. Toinen ja viimeisin tapaus on vanhan koneeni 5600+ x2 athlon tai nimeltänsä joku tollanen missä oli kyllä tosi järeä jäähy piirisarjalle mutta emon paketissa tuli optionalina erillinen sirkkeli piirisarjalle, tyypiltään aika samanlainen ratkaisu kun nykyset blower näyttikset (Tästä rakensin viime kesänä pikku broidille peli koneen, ku virtis kyssähti ni vaihdoin kaikki sisuskalut ja kotelon paitsi emon, prossuksi tuli joku 6xx 4 core athlon vai mikä se olikaan tappiin kellotettuna, laitoin siihen vanhan noctuan nh-d14 kii ni pysyy viileenä :) ).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
..ja se piirisarjan propelli, joka minulla oli joskus nForcessani, on tehnyt paluun. Siksi en vieläkään ole ostanut X570:sta..
Heh, minä NIIN muistan nämä ;)
Asukselta tuli muistaakseni aikoinaan röihin laatikko niitä inisijöitä, että sai takuuvaihdella kun ne sirkkelit leikkasi kiinni...

Taisin silloin modata omaan jonkun halvan erillisnäyttiscoolerin kiinni. Kauhea oli sekin, mutta parempi kuin ne sirkkelit kuitenkin...
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Heh, minä NIIN muistan nämä ;)
Asukselta tuli muistaakseni aikoinaan röihin laatikko niitä inisijöitä, että sai takuuvaihdella kun ne sirkkelit leikkasi kiinni...

Taisin silloin modata omaan jonkun halvan erillisnäyttiscoolerin kiinni. Kauhea oli sekin, mutta parempi kuin ne sirkkelit kuitenkin...
Nehän oli ihan paskoja. Ittelläkin nforce lankusta hajos se tuuletin vuodessa. Ruuvasin hittoon ja ajoin lankulla ainakin pari vuotta sen jälkeen. Oli kyllä niin turha kapistus.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Taitaa olla toi piirisarja tuuletus tosiaan vaan ahtaiden koteloiden ongelma (ollut aina), mikäli ei olla saatu/osattu laittaa niitä tuulettimia oikein ja/tai varsinkin aikoinaan kun jengillä roikku leveät pata/scsi kaapelit siellä tuulettimien edessä miten sattuu. Siihen aikaan tosin oli myös virtalähteet sitä tasoa et ne johdot ei ollut yhdessä sukassa tai muuten toisissaan kiinni.

Nykysin en tosin ymmärrä miksi ne tuulettimet laitetaan jos sen ei edes tarvi käynnistyä, laittaisivat mielummin isomman ja harvemman siilen jolloin kotelon oma ilmankierto riittäisi. Samaan tyyliin kun tässä kiinni olevassa P6X58D-E | Emolevyt | ASUS Suomi eikä edes tarvisi noin järeää X570 sen about 11W ja tää X58 25W...

Edit: Niin aikoinaanhan ne northbridget tosiaan lämpes, koska muistiohjain sijaitsi niissä. Nykysin taas PCI-E linjoja piirisarjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Palaa käpy näihin Asuksen räpellyksiin, nyt saa lentää tämä X470 CH7 lepikkoon ja mindfactorystä B550 Aorus Pro tilalle.
Tämä ilta vietettiin taas etsimässä mystisesti kadonnutta verkkoadapteria, olisi kyllä ollut ihan muutakin tekemistä....
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Palaa käpy näihin Asuksen räpellyksiin, nyt saa lentää tämä X470 CH7 lepikkoon ja mindfactorystä B550 Aorus Pro tilalle.
Tämä ilta vietettiin taas etsimässä mystisesti kadonnutta verkkoadapteria, olisi kyllä ollut ihan muutakin tekemistä....
Selvisikö miksi oli kadonnut ja saitko takas näkyy? Vai liittyikö tähän joku mystinen käärmeöljy, itse vihaan sitä et joskus tekemättä mitään rupee taas yhtäkkiä toimii, siten ei koskaan voi olla varma milloin taas pimenee (järjen lisäks) joku laite.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Selvisikö miksi oli kadonnut ja saitko takas näkyy? Vai liittyikö tähän joku mystinen käärmeöljy, itse vihaan sitä et joskus tekemättä mitään rupee taas yhtäkkiä toimii, siten ei koskaan voi olla varma milloin taas pimenee (järjen lisäks) joku laite.
Ei mitään logiikkaa, koitin romplata Fast-boottia päälle/pois, monta reboottia ja pari kertaa virrat kokonaan pois ja uudelleen käyntiin. Lopulta se vain löytyi rebootin jälkeen.
Tämä on tapahtunut itelle jo monta kertaa ja samoja ongelmia monella muullakin Asuksen foorumeilla.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Tämä ilta vietettiin taas etsimässä mystisesti kadonnutta verkkoadapteria, olisi kyllä ollut ihan muutakin tekemistä....
Näitä ollut itselläkin, tosin Asrockin emolevyllä. Ja sitten äänilaite ei tunnistu windowsissa lepotilan tai rebootin jälkeen, mutta kai tämä voi olla winukankin vika..

Ja on muuten ihan roskaa nämä emolevyjen omat sisäänrakennetut äänikortit. Vai mitä nämä on tarkalleen.. Lähinnä musiikin kuuntelussa siis. Kaiuttimet jäi 2.koneeseen ja nyt sai pitkästä aikaa maistiaisen miltä kuulostaa halppis emolevyn tuottama musiikki. Saiskohan parilla kympillä käytettynä kohtalaisen äänikortin? Tai vaikka hyvän.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
@Lacsative Asus Xonar DGX:ää saa varmasti parilla kympillä jostain torista tai ehkä jopa myydään-osiosta. Peittoaa halpis Realtekit, eli ALC8xx sarjalaiset. ALC1200/1220 menee kyllä ohi tuosta Asusista

Jos sellaisen hankit niin asenna UNi Xonar ajurit. Asusin omat ovat jurakaudelta. Mulla oli toi DG (eli PCI-versio, DGX on PCI-E) käytössä vuosia sitten kun ajelin Sandy Bridgellä.

Jos uutena on hankkimassa, niin Fiio E10 USB on hyvä entry-level USB-DAC joka irtoaa noin kuudellakympillä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
344
Mitä B550 emolevyä suosittelette n. 150-170€ hintaluokassa vai kannattaako suoraan maksaa 200€ ja valita X570 piirisarjalainen? Kahdesta m.2 paikasta ja Wifistä plussaa. Eivät kuitenkaan ole välttämättömiä. Prossuksi tulossa 3700X tai 3900X (tulevaisuudessa varmaan 4000-sarjan Ryzeniä). Prossua tuskin kellotetaan, mutta virransyöttö saisi silti olla melko hyvä.
Tää kiinnostais täälläkin,prossuna 3700x. B450 sarjalaisetkin kävis.Joku bang for the buck yybermalli.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Näitä ollut itselläkin, tosin Asrockin emolevyllä. Ja sitten äänilaite ei tunnistu windowsissa lepotilan tai rebootin jälkeen, mutta kai tämä voi olla winukankin vika..
Itse asiassa oma C6H aina välillä lepotilasta palattuaan lisää minulla näytön äänilaitteeksi ja pistää äänet sitä kautta. Näytössä ei ole edes kauittimia , pelkkä kuulokeliitäntä. Tämän seurauksena kävin disabloimassa kaikki turhat äänilaitteet "sound devices"-valikosta, ettei näin käy enää ikinä.

Ja on muuten ihan roskaa nämä emolevyjen omat sisäänrakennetut äänikortit. Vai mitä nämä on tarkalleen.. Lähinnä musiikin kuuntelussa siis. Kaiuttimet jäi 2.koneeseen ja nyt sai pitkästä aikaa maistiaisen miltä kuulostaa halppis emolevyn tuottama musiikki. Saiskohan parilla kympillä käytettynä kohtalaisen äänikortin? Tai vaikka hyvän.
ALC1220 kuulostaa ihan hyvältä :D
Sound Blaster Z:aa saa 40-50€.. Se on hyvä, mutta vanha.. En välttämättä musiikista sano, mutta peliäänet ja pelisurround ovat sillä loistavia.
Ongelmana on, että jos ostat jonkun halvan äänikortin, siellä on RealTek sisässä. Sound Blasterin halvimmassa kortissa oli joskus.

edit: nähtävästi 35€ sis postit on tuota mennyt..
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
41
Ostin lopulta X570 Tomahawk. Kenties ylihitainen, mutta jotenkin se Gigabyten Elite X570 ei tuntunut yhtä hyvälle, vaikka Intelin verkkokorttia olisi ollut Gigabytellä tarjolla. MSI Unify X570 olisi ollut houkuttelevampi, mutta rupesi sen hinta vaivaamaan unensaantia. En jaksanut enää arpoa ja rupesi näytöstämään, että Suomen liikkeistä Tomahawk-varastot alkavat käydä vähiin, joten ostin osin senkin vuoksi paineissani Tomahawkin. Lisäksi rohkaistuin siitä, että tonkarilla oli kyseinen emo tai ainakin muistelen näin. Pitää toivoa, että rupeli pysyy kurissa. Jos ei pysy, niin voin kyllä heivata sen poiskin takuusta välittämättä. Vielä kivi ja jokin käyttislevy. MSI Dragon Center yököttää, mutta jospa siinä ei mitää menetä, jos sen jättää asentamatta. Nii ja hyvää keskustelua, jatkakaa samaan malliin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Ostin lopulta X570 Tomahawk. Kenties ylihitainen, mutta jotenkin se Gigabyten Elite X570 ei tuntunut yhtä hyvälle, vaikka Intelin verkkokorttia olisi ollut Gigabytellä tarjolla. MSI Unify X570 olisi ollut houkuttelevampi, mutta rupesi sen hinta vaivaamaan unensaantia. En jaksanut enää arpoa ja rupesi näytöstämään, että Suomen liikkeistä Tomahawk-varastot alkavat käydä vähiin, joten ostin osin senkin vuoksi paineissani Tomahawkin. Lisäksi rohkaistuin siitä, että tonkarilla oli kyseinen emo tai ainakin muistelen näin. Pitää toivoa, että rupeli pysyy kurissa. Jos ei pysy, niin voin kyllä heivata sen poiskin takuusta välittämättä. Vielä kivi ja jokin käyttislevy. MSI Dragon Center yököttää, mutta jospa siinä ei mitää menetä, jos sen jättää asentamatta. Nii ja hyvää keskustelua, jatkakaa samaan malliin.
Mitä kattelin reviewin ni et ainakaan metsään mennyt, tosi viileenä käy VRM. Mutta oliko syynä se ettei tuossa elitessä ole type-c takana ja wifiä?
Ainoa mistä en pidä on tuossa tomahawkissa omaan silmään ruma tuuletin/siili viritys...

Edit: Ainiin ja vielä onko tuossa silent (off) modea tuulettimella?
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
41
Mitä kattelin reviewin ni et ainakaan metsään mennyt, tosi viileenä käy VRM. Mutta oliko syynä se ettei tuossa elitessä ole type-c takana ja wifiä?
Ainoa mistä en pidä on tuossa tomahawkissa omaan silmään ruma tuuletin/siili viritys...

Edit: Ainiin ja vielä onko tuossa silent (off) modea tuulettimella?
VRM on ainakin järeä. En muusta niin tiedä. Tuo type-C ei painanut vaakakupissa, mutta wifi ehkä hieman. Toivon että silent-mode piirisarjatuulettimelle löytyy UEFI Biosista, mutta en ole varma. En osaa järjellä selittää miksi halusin X570. Kai ne B550 rajoitukset sitten jäivät vituttamaan jonnekin sisimpään. Niistä aiemmin kirjoitin tässä keskusteluketjussa, mutta en siitä sen enempää nyt ala suoltamaan enää. Ei ole järjellä perusteltavissa tämä ratkaisuni. Se on se kun haluaa vain hieman parempaa, vaikka joutuukin kokemaan tarpeetonta kipua lompakossa. Vain itse sen lopulta tietää miksi teki kuten teki ja sitä on joskus hyvin vaikeaa avata ulkopuolisille.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
VRM on ainakin järeä. En muusta niin tiedä. Tuo type-C ei painanut vaakakupissa, mutta wifi ehkä hieman. Toivon että silent-mode piirisarjatuulettimelle löytyy UEFI Biosista, mutta en ole varma. En osaa järjellä selittää miksi halusin X570. Kai ne B550 rajoitukset sitten jäivät vituttamaan jonnekin sisimpään. Niistä aiemmin kirjoitin tässä keskusteluketjussa, mutta en siitä sen enempää nyt ala suoltamaan enää. Ei ole järjellä perusteltavissa tämä ratkaisuni. Se on se kun haluaa vain hieman parempaa, vaikka joutuukin kokemaan tarpeetonta kipua lompakossa. Vain itse sen lopulta tietää miksi teki kuten teki ja sitä on joskus hyvin vaikeaa avata ulkopuolisille.
En paremmin ois osannut itse sanoa ku valitsin kans X570 tosin sen eliten, juurikin silent moden, intelin verkkopiirin, hillityn tuulettimen (sitten kun se joskus käynnistyy niin siellä jopa on rivat ympärillä, ihmettelin tuossa haukassa tota et miksi kolmella sivulla ei käytännössä edes ole ripoja) ja lisäksi tuon audio puolen selkeän lookin takia. Niin ja olihan se hiukan halvempikin kun en tarvitse wifiä enkä type-c takana, jos joskus tarvii niin koppaan voi hankkia tuon uuden type-c paneelin fractalilta, onhan siellä emolla kuitenkin yksi sisäinen...
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
41
Aaa okei, no mulla on soundblaster ulkoinen, vaikka mitään järkevää kiinnitettävää ei siihen olekaan. Noin tarkkaan en ole hoksannut ajatella, että tarkastelisin piirisarjan sivujen jäähdytystä, jos nyt oikein viestiäsi tulkitsin. Toivon kuitenkin piirisarjan pysyvän riittävän viileänä, koska se oli aiemmin huoleni no1 kunnes raudanhimoissani päätin, että asialla ei ole merkitystä kunhan VRM on mahd. jykevä. Ulkonäkö ei minua kiinnosta. Kaikki muu mahdollinen kylläkin. Jostain redditistä törmäsin aiemmin kommenttiin, jonka mukaan Tomahaukan piirisarjarupeli olisi äänekäs. Myöhemmin sivuutin kommentin ja mietin, että vaikka olisikin niin osaan kyllä korvata sen haluamallani jäähdytysratkaisulla. Lopussaan voi olla että kysyn ennen varsinaista korjausta neuvoa lopulta tällä foorumilla hah. Mä uskon että sun emovalinta oli hemmetin hyvä, koska monesti teki mieleni itsekin taipua siihen. Lopulta päädyin sotakirveeseen kuitennii. Perustelut on olemassa, mutta ne eivät kestä päivänvaloa
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Aaa okei, no mulla on soundblaster ulkoinen, vaikka mitään järkevää kiinnitettävää ei siihen olekaan. Noin tarkkaan en ole hoksannut ajatella, että tarkastelisin piirisarjan sivujen jäähdytystä, jos nyt oikein viestiäsi tulkitsin. Toivon kuitenkin piirisarjan pysyvän riittävän viileänä, koska se oli aiemmin huoleni no1 kunnes raudanhimoissani päätin, että asialla ei ole merkitystä kunhan VRM on mahd. jykevä. Ulkonäkö ei minua kiinnosta. Kaikki muu mahdollinen kylläkin. Jostain redditistä törmäsin aiemmin kommenttiin, jonka mukaan Tomahaukan piirisarjarupeli olisi äänekäs. Myöhemmin sivuutin kommentin ja mietin, että vaikka olisikin niin osaan kyllä korvata sen haluamallani jäähdytysratkaisulla. Lopussaan voi olla että kysyn ennen varsinaista korjausta neuvoa lopulta tällä foorumilla hah. Mä uskon että sun emovalinta oli hemmetin hyvä, koska monesti teki mieleni itsekin taipua siihen. Lopulta päädyin sotakirveeseen kuitennii. Perustelut on olemassa, mutta ne eivät kestä päivänvaloa
Toi viimeinen oli hyvä :)
Mutta asiaan joo siis tarkoitin juurikin sitä piirisarjan jäähyä kun tuo tuuletin näyttäisi kuvien perusteella olevan niinkuin suoraan eteenpäin puhaltava ja siinähän on vaan tasanen levy alla joten pakenee sivuille se ilmavirta ja tietysti olisi hyvä et siel sivuilla olisi jotain jäähdytys ripoja mitä jäähdyttääkin, nyt tuo näyttää lähinnä siltä ettei sielä ole kuin tuulettimen yläreunassa jäähdytys ripoja. Tuli siis mieleen tämä joka joitakin vuosia sitten oli suosiossa et tehdään mahdollisimman näyttävä sen jäähdytystehon kustannuksella. Ilmoitteletko kun saat kasaan että pitääkö se sitten ääntä hirveästi ja myös sen et saako sen tapettua tai edes säädettyä biossista?
Elitessä taas on tuuletin sellainen joka puhaltaa ympärille ja siinä on myös siiliäkin (jäähdytys ripoja) vähän joka puolella.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
41
Tää spoilerin takan oleva kuvakaappaus oli yksi syy. (Olikohan Hardware Unboxedin videosta). Eli en väitä, että tuo lämpötila 81 astetta (ilmavirtaukseton lämpötila) olisi ei-hyväksyttävä. Korostan että alunperinkin sanoin, että perusteluni eivät kestä päivänvaloa. Se vain riitti tässä mun tapauksessa. Ja kukin tekee ratkaisunsa omien tarpeidensa mukaan. Halusin parempaa ja se on jokaisen itse pääteltävissä sainko parempaa vai en. Tässä tapauksessa todennäköisesti maksoin turhasta, mutta minulla on huonoja kokemuksia Gigabytestä ja vaikka kuin koittaisin asioita tarkastella neutraalisti, niin silti se vain jotenkin painaa vaakakupissa, että Gigabyten emot mulla lahonneet luvattoman joutuin. En siis voinut sivuuttaa omia henkilökohtaisia huonoja kokemuksiani, vaikka tiedän sisämmässäni että samalla tavalla MSI:llä ulostuu lahoja yksilöitä eli ns. maanantai-kappaleita tuotantolinjalta.

EDIT: äh unohdin vastata kysymykseesi. Joo totta kai ilmoitan jahka saan kasaan, mutta siinä voi kestää. Kuitenkin uskoisin että tän vuoden puolella.

x570.png

[SPOILER/]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Tää spoilerin takan oleva kuvakaappaus oli yksi syy. (Olikohan Hardware Unboxedin videosta). Eli en väitä, että tuo lämpötila 81 astetta (ilmavirtaukseton lämpötila) olisi ei-hyväksyttävä. Korostan että alunperinkin sanoin, että perusteluni eivät kestä päivänvaloa. Se vain riitti tässä mun tapauksessa. Ja kukin tekee ratkaisunsa omien tarpeidensa mukaan. Halusin parempaa ja se on jokaisen itse pääteltävissä sainko parempaa vai en. Tässä tapauksessa todennäköisesti maksoin turhasta, mutta minulla on huonoja kokemuksia Gigabytestä ja vaikka kuin koittaisin asioita tarkastella neutraalisti, niin silti se vain jotenkin painaa vaakakupissa, että Gigabyten emot mulla lahonneet luvattoman joutuin. En siis voinut sivuuttaa omia henkilökohtaisia huonoja kokemuksiani, vaikka tiedän sisämmässäni että samalla tavalla MSI:llä ulostuu lahoja yksilöitä eli ns. maanantai-kappaleita tuotantolinjalta.

EDIT: äh unohdin vastata kysymykseesi. Joo totta kai ilmoitan jahka saan kasaan, mutta siinä voi kestää. Kuitenkin uskoisin että tän vuoden puolella.


[SPOILER/]
Katsoin muuten tuon saman kanssa, mutta ajattelin=perustelin itselleni taas hyvällä kontrollerilla ISL69138 (en tosin tiedä mikä tuossa hawkissa on) ja lisäksi tuplaus piirin kuorman (virran) tasauksella tämän valinnan, tuon tuulettimen silent moden lisäksi. Koska itsellä on tuossa omassa kotelossa suoraan VRM vieressä kaksi 140mm tuuletinta niin en usko et lämpiää hirveesti, noissa avoimissa testipenkeis harvemmin pidetään tuuletinta siinä VRM vieressä jossa yleensä on kotelon lämpimän ilman poisto tuulettimet. Mutta kyllä olen samaa mieltä että on kyllä laadukkaasti toteutettu tuossa hawkissa.

Pitääkin tutkia kuinka hyvä on tuossa b450/b550 hawkissa virransyöttö kun kaveri pyys et kasaan sille koneen niin 450 tai 550 (päivitin eka sille näyttiksen ja ssd, nyt sit muut osat vaihtoon) olisi peruskäyttäjälle huomattavasti halvempi vaihtoehto.

Niin ja juu ei kiirettä tässä valmiis maailmas. Se on vaan ku revikoissa harvemmin on bioksen kaikkia ominaisuuksia (ehjänä) siitä syystä et ne tehdään heti kun julkastaan emolevy "X" ja että usein bios on alussa ihan kuranen ja sitten paranee 2-4 kuukauden aikana niin olisi kiva tosiaan tietää uudella versiolla.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
41
Nyt olen jo todella naamoissani kun vastaaan, mutta sanonpahan vain että olin todella lähellä tilata sen X570 Gigabyte Eliten. Sitten jokin tähti vaihtoi taivaalla asentoa ja tilasinkin MSI:n emon. Selitän sen tähän lopuksi vaikka sillä, että Jope Ruonansuuta koulukiusattiin silloin ku virtuoosi oli vielä kovin pieni ja ei kyennyt vielä aivan naurattamaan kiusaajiaan. Jos olisi kyennyt, niin tulevaisuus olisi muuttunut ja olisin tilannut tuon Gigabyten emon lopulta. Nyt kävi näin. Toki levätköön rauhassa ja ymmärrän, että juttu on mauton ja paska. Paska on kirjoittajakin.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Asus on julkaissut B450-emoilleen AGESA 1.0.0.6:n sisältävät BIOS-päivitykset (STRIX-malleille näköjään jo viime kuussa, muille tullut tänään/eilen). Onko joku jo asennellut, käyttökokemuksia tai havaintoja?

Patch noteissa lukee (taisivat olla identiset kaikissa ei-STRIX-B450-emoissa):

Version 2202
2020/07/179.57 MBytes
TUF B450-PRO GAMING BIOS 2202
"Improve system performance
Improve DRAM stability
Improve system stability
Improve system compatibility
Fixed AI suite 3 issue
Update AM4 AGESA to 1006
Fixed HDMI and DP sound issue"
Itse itselleni vastaten, muistit kulkee entiseen malliin, average-kellot tuntui tippuneen ~10 MHz ja CB-pisteet 3611 -> 3599 :btooth: viisi testiajoa ennen ja jälkeen päivityksen, niistä keskiarvo. CS:GOssa kuitenkin average FPS nousi ~3% (samat viisi testiajoa uLLetical fps Benchmarkkia ennen ja jälkeen päivityksen, keskiarvo). Kaipa nuo voi virhemarginaaliinkin mennä, pääasia että toimii :tup:
 
Liittynyt
13.01.2018
Viestejä
195
Mikään paras emohan tämä ei ole, mutta onkohan toimiva kombo oikeasti? Hinnalla ei pilattu kaiketi.


Paljonkohan vähemmän tuo nielee mehua verrattuna 3900x versioon? VRMt varmaan alkaa kovilla olemaan tässä emossa tämän R9 3900 Pron kanssa?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
536
Proshopin B550 Taichista pamahti 1,5 kk odottelun jälkeen tilausvahvistus. Kohta pääsee jopa alkaa rakentelee ”console killer” SFF-buildia 8).
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Eipä kannata hankkia Asrock X570 lankkua jos arvostaa hiljaisuutta: selvästi kuuluva "puhuri" alkaa heti kun tulee rasitusta.

Ärsyttää, että passiivisesti jäähdytetään X570 pankit ovat niin kalliita ja B550-lankut eivät tarjoa tarpeeksi "kaistoja" (Näytönohjaimen lisäksi koneessa on kiinni ääni kortti, 3nvme asemaa(yksi adapteri-kortilla pcie liittimessä) ja SATA-laitteita 7kpl).
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 468
Eikös sen aktiivijäähdytyksen voi pienellä modailulla vaihtaa passiiviseksi? Laittaa siihen piirisarjan päälle vaikka jonkun 40x40mm tarvikesiilin lämpöliimalla kiinni jos ei satu kiinnistysreikiä löytymään sopivasti (Enzotech CNB-S1L piirisarjajäähdytin, kupari - 22,00€). Ainakin joskus aikoinaan kun näytönohjaimien pikkutuulettimet ja myöhemmin nForce-emolevyjen aktiivijäähyt ärsyttivät ulinallaan niin ne korvattiin tommosilla.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Eikös sen aktiivijäähdytyksen voi pienellä modailulla vaihtaa passiiviseksi? Laittaa siihen piirisarjan päälle vaikka jonkun 40x40mm tarvikesiilin lämpöliimalla kiinni jos ei satu kiinnistysreikiä löytymään sopivasti (Enzotech CNB-S1L piirisarjajäähdytin, kupari - 22,00€). Ainakin joskus aikoinaan kun näytönohjaimien pikkutuulettimet ja myöhemmin nForce-emolevyjen aktiivijäähyt ärsyttivät ulinallaan niin ne korvattiin tommosilla.
Voi, mutta takuunhan tuo evää. Tosin jos alkuperäisen saa siististi ja huomaamatta irti (ja takaisin), niin mikä jottei.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
Proshopin B550 Taichista pamahti 1,5 kk odottelun jälkeen tilausvahvistus. Kohta pääsee jopa alkaa rakentelee ”console killer” SFF-buildia 8).
Samoiten mulle tuli lähetysvahvistus. Erittäin mukava yllätys kyllä kun 218€ posteineen suostuivat myymään. Saksassakin 285€ ja Suomessa ei tunnu olevan saatavilla mistään (tai sitten järjetön 350€+ hintapyyntö)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Samoiten mulle tuli lähetysvahvistus. Erittäin mukava yllätys kyllä kun 218€ posteineen suostuivat myymään. Saksassakin 285€ ja Suomessa ei tunnu olevan saatavilla mistään (tai sitten järjetön 350€+ hintapyyntö)
Toimituspäivä näkyy itselläkin tilauksessa, mutta lähetysvahvistusta ei ole vielä näkynyt. Nyt kävi kyllä tuuri sekä prossun, että laudan kanssa ;)
Sitten olisi vielä kauhea säätö muistin kanssa... 16 vai suoraan 32, valmiiksi 3600:sta vai jotain helposti kellottuvaa jne, jne... Ja lisää kiintistilaa pitää saada...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
Asus Prime X370-Pro on saanut viimein uuden BIOS version, esimmäisen sitten viime syyskuun.

PRIME X370-PRO BIOS 5601
"Improve system performance
Improve DRAM stability
Improve system stability
Improve system compatibility
Fixed AI suite 3 issue
Update AM4 AGESA to 1006
Fixed HDMI and DP sound issue"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
413
Tooodella pitkästä aikaa ajatuksena päivittää vanha 4770k sotaratsu ihan uuteen _rusina_ settiin. 1080Ti käytössä ja se on ainoa mikä jää.

Eli emolevy vinkkejä kaipaisin lähinnä kun ei energia riitä tutkia kaikkien ominaisuuksia läpi mikroskoopilla. Emon kaveriksi otan varmaan 3700x ja jotku 3200:set perusmuistit. Muisteistakin saa toki suositella. Ehkä vähän helppoja kelloja koitan ottaa siitä ulos tosin taitaa AMD:lla olla melkolailla paras vaihtoehto antaa boostien tehdä homma itsekseen ja jos näin niin sitten en manuaalisesti edes kellottele. Hintaa ajattelin max 200e paikkeille eli varmaan B550 paras optio? MSI B550-A Pro:ta ajattelin katsellessani Hardware unboxedin videota noista. Tosin ilmeisesti toinen PCI-E 16x väylä disabloituu kun käyttää kahta M2 ssd:tä, sen tosin ei pitäisi haitata. En tiedä onko mitään laitetta mitä moiseen olisin muutenkaan tunkemassa, äänikortti ehkä joskus mikäli laudan oma audio ei mielytä.

Vehje tulee käytännössä täysin pelikäyttöön ja hyvä on board audio olisi iso plussa, saa maksaakkin jos vaan perusteita. Mikään hifisi en tosin ole eikä luuritkaan :p. ATX-koko. Tärkeimpiä vaatimuksina hyvä passiivinen VRM jäähy koska ilmankierto on melko minimaalinen ja mitään puhallusta ei niiden suuntaan tule, aktiivista VRM jäähyä en silti ota eli x570 pitkälti sen takia ulkona vaihtoehdoista. Ja niin, pitäisi mielellään löytyä Mindfactorystä kaiken lisäksi mutta saa suositella vaikkei löydy.
 

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
Tooodella pitkästä aikaa ajatuksena päivittää vanha 4770k sotaratsu ihan uuteen _rusina_ settiin. 1080Ti käytössä ja se on ainoa mikä jää.

Emon kaveriksi otan varmaan 3700x ja jotku 3200:set perusmuistit.
3600 muistit itse pyrkisin ostamaan.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
B550 tultua markkinoille, ei ole asiasta tietävien mukaan oikein järkeä ostaa x570-lautoja. Itse ostin just asus b550-e kaudan, jonka pitäisi olla kurantti myös seuraavan generaation prosessorien kanssa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Hintaa ajattelin max 200e paikkeille eli varmaan B550 paras optio? MSI B550-A Pro:ta ajattelin katsellessani Hardware unboxedin videota noista. Tosin ilmeisesti toinen PCI-E 16x väylä disabloituu kun käyttää kahta M2 ssd:tä, sen tosin ei pitäisi haitata. En tiedä onko mitään laitetta mitä moiseen olisin muutenkaan tunkemassa, äänikortti ehkä joskus mikäli laudan oma audio ei mielytä.
Vehje tulee käytännössä täysin pelikäyttöön ja hyvä on board audio olisi iso plussa, saa maksaakkin jos vaan perusteita. Mikään hifisi en tosin ole eikä luuritkaan :p. ATX-koko. Tärkeimpiä vaatimuksina hyvä passiivinen VRM jäähy koska ilmankierto on melko minimaalinen ja mitään puhallusta ei niiden suuntaan tule, aktiivista VRM jäähyä en silti ota eli x570 pitkälti sen takia ulkona vaihtoehdoista.
3600 muistit itse pyrkisin ostamaan.
Jos 3600 on CL18 ja 3200 CL16 niin aika tasoissa ovat XMP käytössä. 3600 CL16 on toki nopeampi, mutta ero on n. 2% joten ei siitä ihan kauheasti kannata maksaa.
Tuolla on testattu eri nopeuksisia muisteja: Ryzen 3000 Memory Benchmark & Best RAM for Ryzen (fClock, uClock, & mClock)
Minulla on juuri tuo MSI B550-A Pro käytössä Corsair 3600 muisteilla. Ei ole ollut mitään moitittavaa, hyvin on toiminut. Kotelona Fractal Design Define R4 ja ilma kiertää hyvin.
Itselleni on riittänyt emolevyn äänipiiri peli ja muussakin käytössä. Kuulokkeilla pelaan (joko langalliset tai langattomat bluetooth) ja olen jopa silloin tällöin käyttänyt Windows Sonic kuulokkeille -tilaääntä. HUOM! Emossa ei ole wifi/bluetooth ominaisuutta vaan sen minulla hoitaa PCI -väylään asennettu TP-Link TX3000e wifi/bt sovitin. M.2 levyä en ole vielä hankkinut mutta on suunnitelmissa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
536
Tooodella pitkästä aikaa ajatuksena päivittää vanha 4770k sotaratsu ihan uuteen _rusina_ settiin. 1080Ti käytössä ja se on ainoa mikä jää.

Eli emolevy vinkkejä kaipaisin lähinnä kun ei energia riitä tutkia kaikkien ominaisuuksia läpi mikroskoopilla. Emon kaveriksi otan varmaan 3700x ja jotku 3200:set perusmuistit. Muisteistakin saa toki suositella. Ehkä vähän helppoja kelloja koitan ottaa siitä ulos tosin taitaa AMD:lla olla melkolailla paras vaihtoehto antaa boostien tehdä homma itsekseen ja jos näin niin sitten en manuaalisesti edes kellottele. Hintaa ajattelin max 200e paikkeille eli varmaan B550 paras optio? MSI B550-A Pro:ta ajattelin katsellessani Hardware unboxedin videota noista. Tosin ilmeisesti toinen PCI-E 16x väylä disabloituu kun käyttää kahta M2 ssd:tä, sen tosin ei pitäisi haitata. En tiedä onko mitään laitetta mitä moiseen olisin muutenkaan tunkemassa, äänikortti ehkä joskus mikäli laudan oma audio ei mielytä.

Vehje tulee käytännössä täysin pelikäyttöön ja hyvä on board audio olisi iso plussa, saa maksaakkin jos vaan perusteita. Mikään hifisi en tosin ole eikä luuritkaan :p. ATX-koko. Tärkeimpiä vaatimuksina hyvä passiivinen VRM jäähy koska ilmankierto on melko minimaalinen ja mitään puhallusta ei niiden suuntaan tule, aktiivista VRM jäähyä en silti ota eli x570 pitkälti sen takia ulkona vaihtoehdoista. Ja niin, pitäisi mielellään löytyä Mindfactorystä kaiken lisäksi mutta saa suositella vaikkei löydy.
Jos wifi/bluetooth korttia ei tarvii emolevyltä niin Mindfactoryn / Amazon.de tarjous B550 Gaming Plussasta on aika herkullinen vaihtoehto:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
B550 tultua markkinoille, ei ole asiasta tietävien mukaan oikein järkeä ostaa x570-lautoja. Itse ostin just asus b550-e kaudan, jonka pitäisi olla kurantti myös seuraavan generaation prosessorien kanssa.
Sehän riippuu ihan siitä että mitä ominaisuuksia emolevyltä tarvitsee / haluaa...
Suurimmalle osalle varmasti B550 on täysin riittävä.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Toki, ja ainahan tilanne on tuo. Mutta aika erikoinen skenaario pitää olla että b550 ei riitä.
Minulla on laskussa kiinni:
-Näytönohjain
-Äänikortti
-NVME asema pci-express adapteri-kortilla
-NVME-asemat molemmissa liittimissä
-7kpl SATA-laitetta

Kaippa tämä lasketaan erikoiseksi skenaarioksi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Itse kallistuin silti x570 lautaan B550 sijaan myös sen kummallisen väylärakenteen takia. Asiaan sen syvemmin vihkiytymättä näytti ne jaetut väylät sille että voi sopivien laitteiden kohdalle sattuessa alkaa kummittelemaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
B550 tultua markkinoille, ei ole asiasta tietävien mukaan oikein järkeä ostaa x570-lautoja. Itse ostin just asus b550-e kaudan, jonka pitäisi olla kurantti myös seuraavan generaation prosessorien kanssa.
Sanoisin kyllä ennemmin että vain asiasta tietämättömät maksavat lähemmäs 300€ luksushinnan laudasta, jonka piirisarja ei osaa kuin vuosikymmenen vanhan PCIe v3:n.
B550:n alue on alle 200€ luokassa.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
B550 tultua markkinoille, ei ole asiasta tietävien mukaan oikein järkeä ostaa x570-lautoja. Itse ostin just asus b550-e kaudan, jonka pitäisi olla kurantti myös seuraavan generaation prosessorien kanssa.
Eikös esim X570 aorus elite tai Tomahawk, joka on virransyötöltään samalla tasolla kaikkein kalleimpien emolevyjen kanssa, olisi ollut parempi ostos? B550-e näyttää maksavan noin 270€, joka on mielestäni tolkuttoman paljon ”vajaasta” laudasta.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Eikös esim X570 aorus elite tai Tomahawk, joka on virransyötöltään samalla tasolla kaikkein kalleimpien emolevyjen kanssa, olisi ollut parempi ostos? B550-e näyttää maksavan noin 270€, joka on mielestäni tolkuttoman paljon ”vajaasta” laudasta.
B550 ITX vs. X570 ITX.
Siinä ne oikeat erot nähdään, ATX-kokoluokka alkaa omassa käytössä jäämään aikamoisen turhaksi koska crossfire/SLI on vetelemässä viimeisiään ja pcie-äänikortitkin alkaa olemaan aika diipadaapaa ajuriongelmiensa takia.

Tietysti jos oikeasti tarvitsee enemmän kuin yhden pcie-lisäkorttipaikan niin X570 on järkevä vaihtoehto, mutta muussa tapauksessa B550 rokkaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom