AM4 emolevyt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Saattaa mennä hieman ohi ketjun aiheen, mutta kysytään kuitenkin:
Nopeat vinkit kun laittaa uuden Ryzen kokoonpanon (MSI Mortar Max, 3700X, 500GB 970 Evo Plus) ekaa kertaa tulille. Mitä asetusta biosista päälle/pois? Windowsin (Win10) asennuksen jälkeen onko väliä missä järjestyksessä asentelee ajureita tahi päivityksiä?
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Onko muilla ollut ongelmaa AsRock B450M Pro 4 lankun kanssa? Sisällä uusin 2000 sarjan kiville tarkoitettu bios (3.50) ja ei suostu nostamaan kelloja. Tällä hetkellä toimivat asetukset biossissa 4GHz ja 1,26...V, todellisuudessa voltit kuitenkin max 1,288V. Tästä kuitenkin kun koitan nostaa kelloja vaikkapa 4,1GHz ja 1,375V, niin mitään ei tapahdu.

Eipä tämä varsinaisesti haittaa kun omalle kivelle tuo 4GHz vaikuttaa aika sopivalta volttien ja lämpöjen suhteen. Myös muistit sai tuolla uusimmalla biossilla kulkemaan halutusti. Ihmetyttää vaan hieman mistä tuossa kiikastaa.

Edit. SOC:n voltit olen jättänyt autolle kun ei ymmärrystä riitä niiden suhteen (vielä ainakaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Päätin kokeilla tässä mitä x570 Taichi sitten tykkää jossei ole piirisarjalla flektiä. Bioksesta tein custom käyrät, missä kriittinen päälle meno on vasta 95C ja muuten pois päältä.
Ajelin OCCT GPU rasitustestiä tuossa 20min että sai koneen sisuksia lämpenemään, kotelon tuuletus CPU:n lämmön mukaan niin kotelotuulettimet hiljasellaan.
Chipset lämmöt sain nousemaan 80C tuossa ajassa ja sammutin GPU rasitustestin pois. Sittemmin tässä chipset lämmöt tippunu alas päin 72C asteeseen.
Onkohan tuolla pikkuflektillä oikeastaan edes mitään virkaakaan...
Koitan vielä lämmitellä konetta, että oikeasti lämpiää niin näkee millasia lämpöjä sieltä saa.
upload_2019-10-8_18-46-57.png


Edit: 45min GPU loadia ja lämpöä koppaan, en saanu chipset lämpöjä kuin 83,6C.
Näyttäähän tämä Taichi menevän ilman piirisarjan flektiä.

Edit2: nyppäsin piirisarjan flektin kokonaan irti ja btw että ompa hiljainen kone surffailukäytössä. Se pikkuflekti on tuolla taustalla aina sirrittäny.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Päätin kokeilla tässä mitä x570 Taichi sitten tykkää jossei ole piirisarjalla flektiä. Bioksesta tein custom käyrät, missä kriittinen päälle meno on vasta 95C ja muuten pois päältä.
Ajelin OCCT GPU rasitustestiä tuossa 20min että sai koneen sisuksia lämpenemään, kotelon tuuletus CPU:n lämmön mukaan niin kotelotuulettimet hiljasellaan.
Chipset lämmöt sain nousemaan 80C tuossa ajassa ja sammutin GPU rasitustestin pois. Sittemmin tässä chipset lämmöt tippunu alas päin 72C asteeseen.
Onkohan tuolla pikkuflektillä oikeastaan edes mitään virkaakaan...
Koitan vielä lämmitellä konetta, että oikeasti lämpiää niin näkee millasia lämpöjä sieltä saa.


Edit: 45min GPU loadia ja lämpöä koppaan, en saanu chipset lämpöjä kuin 83,6C.
Näyttäähän tämä Taichi menevän ilman piirisarjan flektiä.
Perskiven aspa kertoillut että 95'c olisi piirisarjan kriittinen lämpötila. Mahdollisesti kestää vielä enemmän, mutta 95'c annettu raja-arvoksi. Onhan se melkoinen kiuas.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Perskiven aspa kertoillut että 95'c olisi piirisarjan kriittinen lämpötila. Mahdollisesti kestää vielä enemmän, mutta 95'c annettu raja-arvoksi. Onhan se melkoinen kiuas.
netin syövereistä löyty että 110C on TJmax ja sitte sammuu, jos tuo nyt vielä jostain löytys....
EDIT:
Tosiaan on 95C: "I contacted Asrock customer support and they said that the chipset was good all the way to 95°C"
X570 Board owners, what kind of chipset temperatures are you getting? : Amd
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
23
Viesti poistettu. Kännykällä vahingossa tehty lainaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
41
MSI X370 Pro Carbonille on yhä saatavissa ainoastaan beta-BIOS (7A32v1NP) joka on yhteensopiva 3000-sarjalaisten kanssa... Yhä odottelen tuoretta BIOSia tolle lankulle kuin kuuta nousevaa.
Eilen oli tullut X370 Pro Carbonille 7A32v1NS Beta (ABBA). Jospa tää tästä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
441
Onkos muuten 2700X:n kanssa mitään järkee vaihtaa uudempien AGESA versioitten BIOSeja sisään, itellä siis C7H:ssa edelleen alla 1103 BIOS AGESA 1.0.0.6:lla.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 651
Onkos muuten 2700X:n kanssa mitään järkee vaihtaa uudempien AGESA versioitten BIOSeja sisään, itellä siis C7H:ssa edelleen alla 1103 BIOS AGESA 1.0.0.6:lla.
En usko, että kannattaa. Nuo uudet AGESAt lähinnä viilaavat 3000 sarjan ominaisuuksia ja niistä tuskin on kummempaa iloa vanhemman sarjan omistajille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Onkos muuten 2700X:n kanssa mitään järkee vaihtaa uudempien AGESA versioitten BIOSeja sisään, itellä siis C7H:ssa edelleen alla 1103 BIOS AGESA 1.0.0.6:lla.
Itsellä on C6H:ssa ja 2700X:n kanssa taukoa siitä lähtien, kun raportoitiin ongelmista niiden kanssa.

Eilen myin Asrockin X370:n, jossa varoiteltiin, että viimeisin ABB-bios ei ole suositeltava vanhemmille prosessoreille, niin se lähti eteenpäin toiseksi uusimmalla.

Marraskuussa tulee kuulemma suuri ominaisuusupdate (ainakin MSI:llä), niin siihen asti voinee odotella.
https://bbs.io-tech.fi/threads/msi-...at-marraskuussa-yli-100-muutoksen-kera.201649
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
En usko, että kannattaa. Nuo uudet AGESAt lähinnä viilaavat 3000 sarjan ominaisuuksia ja niistä tuskin on kummempaa iloa vanhemman sarjan omistajille.
Ittellä ainakin C6H:ssa ominaisuuksia kadonnut paljonkin päivityksen myötä, tai en ainakaan löydä enää esim. p-state kellotusvalikkoa ja jotain muitakin oikein viilaajan menuja on mielestäni kateissa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Kasailin eilen ASRock X570M Pro4 + Ryzen 5 3600 -kokoonpanon. Pikainen raportti aiheesta:

Emon piirisarjan flektissä on aivan hirveä sirkkeli-soundi millä tahansa pyörimisnopeudella. Ja se pyörii kaikilla normi-profiileilla jatkuvasti. Sen sai onneksi konfiguroitua custom-asetuksilla niin, että se lähtee pyörimään vasta jos lämpö nousee 75°C asti. Tein sen jälkeen kuormitustestejä, joissa sain piirisarjan lämmön nousemaan enimmillään 72°C:een, eli flekti pysyy käytännössä aina sammuksissa. Nettitiedon mukaan ASRockin tuesta oli jonkun toisen X570-emon osalta sanottu, että piirisarja kestää lämpöä 95°C. Eli tuossa on vielä kohtalaisesti marginaalia siihen. Ihan hyvä näin. Jos tämä ei olisi onnistunut, olisi emo lähtenyt kyllä paluupostissa takaisin.

Piirisarjan jäähdytyselementin päällä on ohut muovikalvo, joka kannattaa huomata poistaa (en itse olisi huomannut poistaa sitä, jos en olisi asentanut M.2-slottiin NVMe-muistia, jolloin jäähdytyselementti pitää irroittaa).

Tuntuu toimivan ihan mainiosti. Päivitin UEFI:n heti alkuun uusimpaan 1.90-versioon, enkä ole havainnut mitään bugitusta tai ongelmia. En tosin harrastele kellottelua, vaan menen ihan vakiokelloilla, joten sitä puolta ei tullut testattua. (Päädyin tällä kertaa ASRockiin, koska edellisellä kierroksella hankkimani Asus-emolevyn UEFI oli flektien säätöjen osalta niin uskomattoman buginen, että päätin, etten Asuksen emoa enää seuraavalla kerralla hanki.)
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 651
Omassa koneessa on ASUS Strix X570-E Gaming enkä pidä sen piirisarjan tuulettimen ääntä mitenkään häiritsevänä
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Asrock on ostanut jostain halvan hyvän erän piirisarjan flektejä:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Asrock on ostanut jostain halvan hyvän erän piirisarjan flektejä:)
Minulla on Asrockin näytönohjain. Se on tehokas, mutta tuulettimet on senkin suurin ongelma. Kaikki yli 40% ja sen kuulee , että näytönohjain puhisee..

Asuksella ja MSI:llä taas on vuosien kokemus noista tuulettimista ja varmasti alihankkijat kunnossa, niin tällä kertaa jättäisin Asrockin kauppaan..
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Kasailin eilen ASRock X570M Pro4 + Ryzen 5 3600 -kokoonpanon. Pikainen raportti aiheesta:

Emon piirisarjan flektissä on aivan hirveä sirkkeli-soundi millä tahansa pyörimisnopeudella.


Tuntuu toimivan ihan mainiosti. Päivitin UEFI:n heti alkuun uusimpaan 1.90-versioon, enkä ole havainnut mitään bugitusta tai ongelmia. En tosin harrastele kellottelua, vaan menen ihan vakiokelloilla, joten sitä puolta ei tullut testattua. (Päädyin tällä kertaa ASRockiin, koska edellisellä kierroksella hankkimani Asus-emolevyn UEFI oli flektien säätöjen osalta niin uskomattoman buginen, että päätin, etten Asuksen emoa enää seuraavalla kerralla hanki.)
Taitaa olla Asrockilla tuota ominaisuutta laajemminkin kun sirkkeli se on sirkkelikoristellussa Taichissakin:
AM4 emolevyt

Piirisarjajäähy on kyllä muutenkin heikko esitys ilman pinta-alaa sen koristekuoren alla:
ASRock X570M Pro4 Review - Closer Look (Continued)
Tuo on enemmänkin vain palikka lämmön varastointiin, kuin sen ilmaan haihduttamiseen.
Näitä X570 emojen piirisarja"jäähyjä" katsellessa tuntuu siltä että lähinnä kilpailevat siinä, kuka tekee paskimman jäähyn suhteessa sen käyttämään tilaan.


Tuon emon VRM on halpakurapaskaa (jota ei sen hintaisista pitäisi löytyä) niin eipä sillä isoja kellotuksia tehtäisikään kun 3700X:n tarpeiden jälkeen alkaisi VRM käymään kuumana.
On nimittäin todella surkealla hyötysuhteella:

Asus Prime X570-P ja Gigabyte X570 Aorus Elite ovat 10W luokan tehohäviöllä 100A:lla ja tuon 16W luokan ne saavuttavat 150A:lla.
Sitten vielä VRM:n jäähdytysripakin on enemmän palikka lämmön varastointiin kuin kunnollinen jäähdytysripa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Täytyy tietenkin ottaa huomioon, että nämä ääni-asiat ovat hyvin subjektiivisia. Itse kelpuutan asuintiloihin vain sellaisen tietokoneen, joka on idlenä omiin korviini täysin äänetön. Konesaliin räkkiin menevät saavat pitää ääntä.

Olisi kiva vertailla näitä eri X570-emoja vierekkäin. Ei ole tullut vastaan mitään laajempaa vertailua, missä ääni-asiaan olisi otettu mitenkään kantaa, vaikka eri keskustelupalstoilla asiasta on puhetta. Esim. tuolla ei ole asiasta mitään mainintaa, asia on täysin sivuutettu: The AMD X570 Motherboard Overview: Over 35+ Motherboards Analyzed
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Piirisarjajäähy on kyllä muutenkin heikko esitys ilman pinta-alaa sen koristekuoren alla:
ASRock X570M Pro4 Review - Closer Look (Continued)
Tuo on enemmänkin vain palikka lämmön varastointiin, kuin sen ilmaan haihduttamiseen.
Näitä X570 emojen piirisarja"jäähyjä" katsellessa tuntuu siltä että lähinnä kilpailevat siinä, kuka tekee paskimman jäähyn suhteessa sen käyttämään tilaan.
Lueskelin itse asiassa tuon viittaamasi artikkelin ennen ostopäätöstä. Ostopäätökseen vaikutti se, että siellä lukee viimeisellä sivulla:

One of the two NVMe slots is actively cooled by the FCH fan which was inaudible during our testing period.

Taitaa olla testaaja puolikuuro tai jotain...
 
Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
14
Laitetaan nyt sitten itsekin parin viikon huomiot ASRock X570m Pro4:sta.

1. Tuulettimien säädöt BIOS:sta ihan tuskaa custom loopille.

DDC-1T PWM pumpulla pyörittää pumppua niin kovaa että vetää ilmaa pienimmälläkin asetuksella (60% pumppu tilassa). Fan -tilassa antaa mennä pienemmälle kuin 60%, jolloin saa tarpeeksi pienet kierrokset. Jos lämpöä seuraa CPU:lta niin pumpun kierrokset raketoi ja vetää ilmaa sisäänsä kun vähänkin tekee jotain joka kuormittaa prossua. Vielä en ole löytänyt mitään säätöä, että pitäisi kierroksia matalalla tuollaisissa piikeissä vähän pidempään. Piti ihan tahallaan laittaa kaikki pumpun ja tuulettimien säädöt "pieleen" että pitäisi pumpun ja tuulettimien kierroksia matalalla kunnes veden lämpötila nousee.

2. Piirisarjatuuletin ei onneksi pidä miteliä, joten tässä selvittiin säikähdyksellä. Toivottavasti myös kestää.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Lueskelin itse asiassa tuon viittaamasi artikkelin ennen ostopäätöstä. Ostopäätökseen vaikutti se, että siellä lukee viimeisellä sivulla:

One of the two NVMe slots is actively cooled by the FCH fan which was inaudible during our testing period.

Taitaa olla testaaja puolikuuro tai jotain...
Tuulettimen ilmanottoa blokkaava markkinointipaskeritiläkin kertoo että jos emolevyt laitettaisiin vierekkäin tuo ei ole parhaalla melu-jäähdytystehosuhteella.
Tosin sama vika on kyllä todella monen X570 emon piirisarjajäähyssä.

Markkinointipellejä ei pitäisi päästää kilometriä lähemmäksi mitään suunnitteluprosesseja.
Tosiaan jos piirisarjan maksimilämmöt ovat 95C, niin useimpien näiden sätösten käyttämään tilaan olisi varmasti saanut riittävän passiivijäähdytteisen siilin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Tässähän melkein räjähtää jännityksestä millainen propelli sieltä omasta Taichista löytyy. Ajatuksena toki laittaa heti kättelyssä se hiljaiseksi, mutta jotkut käyttäjät hihkuvat siihen malliin että pitää koko kierrosalueen korviin pistävää meteliä. No ei heitetä kirvestä kaivoon ilman testailua. Jos se sattuu olemaan jotain aivan jäätävää, niin laitetaan toinen lankku tilaukseen. :tdown:
 
Liittynyt
18.01.2018
Viestejä
105
Ei se mitään syspreppiä tartte, uuteen rautaan vaan asema kiinni ja menoksi. Itte vaihoin Intel alustasta X370 alustaan, oli vielä inttel raidin takana asennus niin piti pyöräyttää live linuxin ja dd:n kautta tuo operaatio.

Kun kone on bootannut niin sitten vaan laitehallinta auki ja valitsee sen show hidden devices ja poistelee vielä varmuudeksi käsin kaiken vanhaan rojuun viittavan eli aikalailla kaikki mitkä on ghostattuna.
Tuon legacy -> uefi muutoksenkin saat tehtyä sitten kun härveli pyörii uudessa alustassa.
Jos on siis mbr se asema niin windowsissa on mbr2gpt komento jolla homma hoituu. Mutta siinä on sellainen juju että ei saa olla liikaa partitioita. Olikohan 3 max ja ittellä oli 4 niin jouduin vetää D asemasta imagen ja poistamaan sen D aseman ja sitten sai tuon conversion tehtyä jonka jälkeen lisäsin taas D aseman ja ajoin imagelta rojut takas.

Kaikenmoista jumpaa tuossa siis on mutta kyllä se onnistuu. Ja jos olet ennen minkään alottamasti tehnyt asemasta imagen, niin mitään tuhoa ei pääse syntymään kun voi aina imagelta palauttaa homman lähtötilanteeseen.
Noniin. Kiitos avuista, tämä projekti onnistui ilman kipuja. X58 lankulta päivitetty Aorus Elite + 3900x ilman uudelleenasennusta!
Legacyllä toimi ihan hyvin, ja mbr2gpt:n jälkeen ollaan nyt UEFI:lla bootattu.

Pieniä kommelluksia toki pitää aina olla. Ilmeisesti etupaneelin USB-liitin huonosti emolla kiinni aiheutti sellaista oikosulkua että hiiri toimi biosissa 2 sekuntia kerrallaan, näppäimet jäi pohjaan ja esim nuolinäppäimet syötti yhtäkkiä numeroita jne. Tämän sotkun seurauksena ensimmäinen bootti suoritettiin siis 3900x @ 800MHz, liekö maailmanennätys kuinka alhaisilla kelloilla näitä on ajettu. :lol::facepalm:

From SERo to Hero ;)
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
X470 Pro Gaming kyrvähti nätisti tuossa toissa maanantaina, vei mukanaan vielä toisen mun R9 290 korteista :btooth:

Heh, koitin vielä elossa olevalla kortilla, pari päivää pelaili nätisti kunnes ko. kortin hajottama PCIE slotti syttyi tuleen. Noh, mulla oli MSI niin pitkän aikaa boikotissa etten epäile niiltä enää tulevan sekundaa, joten RMA ja uutta tilalle.

Taas mennään Phenom II X4 koneella väliaikaisena. Kyllä tällä youtube menee ja pelata voi, elossa oleva R9 290 korttina, 4GB keskusmuisti vaan ahistaa.
Luuletko että menee takuuseen, kun olet omalla käytökselläsi vahingoittanut emolevyä lisää?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Kerrohan miten vitussa olen tuota hajottanut?

Ai siten että tämä lankku pistää paskaksi mun XFX 290 kortin ja jatkan käyttöä, ja slotti kyrvähtäneenä jatkan käyttöä toinen kortti 2. slotissa?
Luulitko sä tosissaan, että voit vaan jatkaa "kyrvähtäneen" emon käyttöä? Tiesit että se oli rikki, mutta jatkoit käyttöä -> aiheutit omalla toiminnallasi lisää vahinkoa emolevylle.

Edit: MSI:n sivuilta
upload_2019-10-11_9-33-14.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Ai siten että tämä lankku pistää paskaksi mun XFX 290 kortin ja jatkan käyttöä, ja slotti kyrvähtäneenä jatkan käyttöä toinen kortti 2. slotissa?
Mihin perustat päätelmäsi siitä, että emolevy rikkoi näytönohjaimen, eikä päin vastoin?
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Kerrohan miten vitussa olen tuota hajottanut?

Ai siten että tämä lankku pistää paskaksi mun XFX 290 kortin ja jatkan käyttöä, ja slotti kyrvähtäneenä jatkan käyttöä toinen kortti 2. slotissa?
Ilmeisesti sinulla ei ole peruselektroniikasta mitään tietoa, kun väität että emolevy on jostain syystä "pakottanut" niin paljon virtaa kortille, että kortin virtapinnit menee tähän kuntoon. Tämä on mahdottomuus. Missään tapauksessa korttille ei voi "pakottaa" tappavaa virtamäärää, se on mahdotonta, ja jos olisit käynyt peruskoulun lisäksi edes sen amiksen, niin tietäisit tämän.
palaneet pinnit.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Just, että tämä kaikki on minun vikani että lankku polttaa näyttiksen, käytän väliaikaisena kakkosnäyttiksellä kakkosväylässä ja tämä on minun syytäni? Ei vittu.

Kertokaa toki miten tämä sulkee sen että lauta meni paskaksi alunperin. :D
Katsoitko MSI:n takuuehdon numero 5? Et ilmeisesti, koska jos olisit lukenut, niin ylläoleva viestisi olisi täysin turha. Olet toiminut takuuehtojen vastaisesti, joten emolevylläsi ei ole enää takuuta.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Just, että tämä kaikki on minun vikani että lankku polttaa näyttiksen, käytän väliaikaisena kakkosnäyttiksellä kakkosväylässä ja tämä on minun syytäni? Ei vittu.

Kertokaa toki miten tämä sulkee sen että lauta meni paskaksi alunperin. :D

e: sanokaa nyt vielä että heitin bensaa tuonne.
Kerrotko vielä, miten on yleensäkkään mahdollista, että lankku polttaa näyttiksen? Tämä ei ole käytännössä mahdollista, mutta niin vaan väität.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Just, että tämä kaikki on minun vikani että lankku polttaa näyttiksen, käytän väliaikaisena kakkosnäyttiksellä kakkosväylässä ja tämä on minun syytäni? Ei vittu.

Kertokaa toki miten tämä sulkee sen että lauta meni paskaksi alunperin. :D
Ei se lankku sitä näyttistä polttanut. Lankku antaa virtaa sen mitä kortti pyytää. Vanhassa kiuaskortissa jokin vika ja se pyysi lankulta virtaa senverran tehokkaasti että poltti virtapinnit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Onko se silti käyttäjän vika? Todistusvastuu on kuitenkin Jimm'sillä ja kyllä varmaan sillä oletuksella pelattiin, että kortti toimii normaalisti emolevyssä.

Vakuutuksestakin saa rahoja takaisin, jos Jimm's ei anna. Mutta jos on omavastuu 250€, niinkuin minulla, niin sitten ei.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Just. Luen iltasanomia, kone sammuu ja haisee palanut. PCIe väylä palanut ja RIP XFX 290, tämä toki mun vika.

Menkää sinne vitun räbään dissaamaan mua kerta on pakko.
Sä väität täällä fysikaalisia mahdottomuuksia, ja sen kyseenalaistaminen on dissaamista?
Kysyin vain perusteluita, joihin et pysty vastaamaan.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Just. Luen iltasanomia, kone sammuu ja haisee palanut. PCIe väylä palanut ja RIP XFX 290, tämä toki mun vika.

Menkää sinne vitun räbään dissaamaan mua kerta on pakko.

e: Ei kai Crossfiressä alivolteilla ajetut näyttikset eivät riko emon takuuehtoja.

Kuinka monta vittua ajattelit vielä kirjoittaa? Me yritetään nyt vaan kertoa tässä, että vika oli jossain muualla kuin emolevyssä.


Onko se silti käyttäjän vika? Todistusvastuu on kuitenkin Jimm'sillä ja kyllä varmaan sillä oletuksella pelattiin, että kortti toimii normaalisti emolevyssä.
Ei Jimmsin enää tarvi paljon todistaa, kun täällä on käyttäjän oma kertomus sekä kuva kyseisestä rikkinäisestä näytönohjaimesta. Vai paljonko pitää sen jälkeen todistaa kun käyttäjä kertoo että laittoi jo rikkinäiseen emolevyyn toisen näytönohjaimen ja se syttyi palamaan?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Kerropahan mulle millä vitun perusteella MINÄ olen tuon vitun lankun rikkonut? Aivan.
Ei kai kukaan ole väittänyt sinun sitä alun perin rikkoneen, vaan kyse on siitä, että väität emolevyn rikkoneen näyttökortin, vaikka todennäköisempää on, että asia on mennyt juuri päin vastoin. Jos uskot emolevyn olevan syypää, pitäisi sinun perustella asiasi jotenkin.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Ei vittu sä olet pihalla.

Tämä saatanan lankku pamahti ja hajotti tuon XFX 290 kortin, kelasin että ok, se siitä ja jatkoin Asus 290 kortin kanssa alemmassa slotissa jossa se olikin, ja minä sen rikoin? Ei siinä...
Etkö sä nyt ymmärrä? Sulla oli rikkinäinen emo ja voi olla että se oli hajonnut syystä X, jota emme tiedä. Jatkoit kuitenkin rikkinäisen emon käyttämistä ja se hajosi entistä enemmän. Miten valmistajan pitäisi nyt selvittää alkuperäinen rikkoutumisen syy, kun olet sitä omalla toiminnallasi rikkonut enemmän eli aiheuttanut omien sanojesi mukaan tulipalon ja savua?
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Niinpä. Mulla tuo lahosi kesken käytön. Porukka täällä vittuilemassa on vanhoja tuttuja jotka aikanaan räbässä vittuilivat mulle joka vitun asiasta, joten puhdasta offtopicia vähintään puolet noista paskanjauhannoista.


Kerropahan mulle millä vitun perusteella MINÄ olen tuon vitun lankun rikkonut? Aivan.
Se sun paska r290 rikkoi sen lankun. Miksi se kuuluisi takuun piiriin jos sinä olet käyttänyt korttia väärin, ja se rikkoontuessaan hajoittaa emolevyn. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 618
Eikö se ole ihan selvästi emolevyn vika, jos se päästää näyttikselle niin paljon virtaa, että emolevyn liittimet sulavat? Tätä varten siellä pitäisi olla vähintään joku sulake ;)
 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Kerropahan mulle millä vitun perusteella MINÄ olen tuon vitun lankun rikkonut? Aivan.
I scored 19 545 in Fire Strike

Score 19 545 with AMD Radeon R9 290(2x) and AMD Ryzen 5 2600
Graphics Score
26 007
Physics Score
18 508
Combined Score
7 033


Chloe / Ryzen 5 2600 @ 4.15GHz / Radeon R9 290 Crossfire @ 1135/1150

...suiciderun. :rofl:
Noilla mainitsemillasi "tappovolteilla" ja "suicideruneilla" tuskin on mitään vaikutusta asiaan :think:
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Kerro mulle millä helvetin perusteella alivolteilla oleva, vakioasetuksilla oleva 290 hajottaa emolevyn uutisia lukiessa?

Ei vittu, kyllä tässä todistustaakka on sulla/teillä kun tollasta paskaa suollatte ilman mitään totuusperää.
Meillä on osaaminen elektroniikasta, sinulla ei. Tuo sinun inttäminen "emo paskoi näyttiksen" on täysin naurettavaa, koska et selkeästi ymmärrä asiasta mitään.

Kerrotko nyt sitten sen loogisen päättelyketjun, miten emolevy voi hajoittaa näyttiksen.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Eikö se ole ihan selvästi emolevyn vika, jos se päästää näyttikselle niin paljon virtaa, että emolevyn liittimet sulavat? Tätä varten siellä pitäisi olla vähintään joku sulake ;)
^ Yllä olevan sarkasmin ymmärtäminen taisi olla haastavaa. (Oletan, että tuo oli sarkasmia. ;) )
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Kerro mulle millä helvetin perusteella alivolteilla oleva, vakioasetuksilla oleva 290 hajottaa emolevyn uutisia lukiessa?

Ei vittu, kyllä tässä todistustaakka on sulla/teillä kun tollasta paskaa suollatte ilman mitään totuusperää.
Ohhoh, taisi just Markkedi toimittaa todisteita näistä sun kuuluisista "suicideruneista". Eiköhän jo riitä että Jimms toteaa sulle, että kyseessä on user error. Todisteita ainakin löytyy enemmän user errorin puolesta, kuin että emolevy olisi vaan "hajonnut itsekseen".
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 618
Meillä on osaaminen elektroniikasta, sinulla ei. Tuo sinun inttäminen "emo paskoi näyttiksen" on täysin naurettavaa, koska et selkeästi ymmärrä asiasta mitään.

Kerrotko nyt sitten sen loogisen päättelyketjun, miten emolevy voi hajoittaa näyttiksen.
Kerro ensin, että missä kohtaa MSI:n tuotetietoja kielletään näytönohjaimen kellottaminen takuun menettämisen uhalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Kerro mulle millä helvetin perusteella alivolteilla oleva, vakioasetuksilla oleva 290 hajottaa emolevyn uutisia lukiessa?

Ei vittu, kyllä tässä todistustaakka on sulla/teillä kun tollasta paskaa suollatte ilman mitään totuusperää.
Tuossa kortissa on tullu jokin oikosulku ja se on pyytänyt emolta pci-e väylän kautta liikaa virtaa. Se on polttanut emon ja näyttiksen virtapinnit. Emon on mahdotonta työntää, ilman pyyntöä, järjettömästi ylivirtaa väylään. Eli korttiin tullu jokin vika josta tämä nyt on saanu alkunsa.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
21
Tuossa kortissa on tullu jokin oikosulku ja se on pyytänyt emolta pci-e väylän kautta liikaa virtaa. Se on polttanut emon ja näyttiksen virtapinnit. Emon on mahdotonta työntää, ilman pyyntöä, järjettömästi ylivirtaa väylään. Eli korttiin tullu jokin vika josta tämä nyt on saanu alkunsa.
Tämänhän tietää kaikki muut, paitsi@Chloe, joka ei ole peruskoulun jälkeen koulun penkkiä kuluttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 457
Viestejä
4 200 106
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom