Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Sori, olen juonut alkoholia viimeeksi perjantaina ja olin viikonlopun kipeänä. Laitetaan kuitenkin tähän, keskustelun helpottamiseksi, miten lait toimii käytännössä, esimerkillä (kuvitteellinen):

Laki : punaista päin käveleminen on rikos.

Rikos : hsalonen kävelee punaista päin.

hsalonen jää kiinni, joutuu oikeuteen, vie sitten asian korkeimpaan oikeuteen asti ja saa vapauttavan tuomion ja valtio maksaa vielä korvauksia.

Laki: punaista päin käveleminen on rikos. (ei muutosta)

hsalonen kävelee punaisia päin jatkossa rauhallisin mielin ja kukaan ei pidätä. Muutkin alkavat kävellä punaisia päin, kun oikeuden lakitulkintaa voidaan pitää tällaisena. EU linjaa, että hsalosella on oikeus kävellä punaista päin, koska hänellä on vapaa liikkuvuus.

Uusi lakiehdotus: punaista päin käveleminen on rikos, paitsi hsalosella, kun häntä ei koske tämä laki.

Pouta Mikala: ei voi hyväksyä tällaista lakia, koska se ei käsittele keltaista valoa ja punaista päin käveleminen on rikos!

Internet-foorumit: Hyvä Pouta! Tämä on oikein! Punaista päin käveleminen on rikos.

Tulos: Lakia ei muuteta, ja poliisi ei kuitenkaan pidätä ketään punaista päin kävelemisestä, kun lain tulkinta on tältä osin epäselvä.

--

Tuossa kun vaihtaa punaista päin kävelemisen alkoholin tilaamiseen ulkomailta ja tuo oikeuden päätöksiin muut korkeimman oikeuden (ja EU:n) linjaukset, niin ollaan siinä tilanteessa, missä nyt.
Eli alkoholilaki on tietyiltä osin väärin ja ei oikein poliisin valvottavissa, niin sitä ei oikeastaan tarvitse noudattaa (tämä ei ole lakitieteellinen neuvo , eikä edes neuvo!).
Sitten kun sitä koetetaan selkeyttää ja tehdä paremmaksi, niin Mika torppaa sen, koska alkoholi on pahasta :facepalm::facepalm:

Tietenkin, uusi laki olisi vähintäänkin hidaste, ellei este halvoille verkkotilauksille, mutta parempi niin, kuin se, että ollaan limbossa änkyröinnin seurauksena ensi vuosikymmenelle asti.
Ja lakikirjoista on turha laittaa suoria lainauksia, koska - kuten esimerkissä - lakia tulkitsee oikeuslaitos. Siksi niitä oikeudenkäyntejä käsitellään näissä jutuissa ja Sjöbergin somessa.

Riitely ja säätäminen on jatkunut vuosia ja kun asiaan ei saada selvyyttä joka lopettaisi verkko-ostot niin kuluttaja voi siihen asti jatkaa ostoja -> kuluttaja hyötyy. Itse oletan ja toivon että säätäminen jatkuu vielä vuosia ennenkuin lopullinen ratkaisu saadaan koska nykytilanne kuluttajelle hyvä.

Tämä on terve ja oikea mielipide. Ja siinä on hyvät perustelut: oma etu.
Odotin vähän toisenlaista vastausta ja keksin vain sille vasta-argumentteja. Ne on yllä, mutta ei koske tätä. Tässä on hyvin tiivistettynä, miksi meuhkaus on sinulle hyvästä. Ja oikeastaan myös minun ulkomaisille nettitilauksilleni.

--

Itse haluaisin lait kuntoon, vaikka siitä on ulkomaisille nettitilauksilleni haittaa. Suomen sisällä kuitenkin kaiken pitäisi helpottua - ja tämä avaa ovia löysemmille alkoholilaille tulevaisuudessa. Nyt me kaikki kaikki tässä olevat tilaajat operoimme harmaalla alueella.

Täältä luettujen juttujen ja vinkkien perusteella uskalsin tehdä viimeviikolla (17.9) ensimmäisen tilaukseni, tänään puoliltapäivin paketti kannettiin kotiovelle. Jos alks.fi saksanvarastolta ja fransberg toimittaa aina noin nopeasti niin pitänee tilata uudelleenkin, tai kokeilla edes nouseeko toimitusaika jos on pari pakettia.

Täältä luettujen juttujen ja vinkkien perusteella uskalsin tehdä viimeviikolla (17.9) ensimmäisen tilaukseni, tänään puoliltapäivin paketti kannettiin kotiovelle. Jos alks.fi saksanvarastolta ja fransberg toimittaa aina noin nopeasti niin pitänee tilata uudelleenkin, tai kokeilla edes nouseeko toimitusaika jos on pari pakettia.
Ei toki nouse, paitsi jos jotain ei heti löydy varastosta tms. Paketin pakkaamiseen ei mene montaa minuuttia.

nouseeko toimitusaika jos on pari pakettia.

Jos toimitusaika nousee, niin vika on melko varmasti sitten Suomen päässä. Mulla on muutaman kerran viivästynyt toimitus 1-4 arkipäivää tai ainakin viikonlopun yli kun tilauksen kaikki paketit ei olekaan tulleet lajittelukeskuksesta omaan kaupunkiin samalla kuljetuksella. Sitten odottavat loppuja paketteja ennenkuin sopivat toimitusta. Kerran piti pyytää toimitusta Matkahuollon asiakaspalvelusta, kun jäivät odottamaan ihan eri tilausta, josta oli tehty sähköinen ennakkoilmoitus mutta se ei ollut edes vielä myyjältä lähtenyt liikkeelle.

Eikös se ole niin, että jos on yli 25kg (= 1 paketti), niin ei voi toimittaa pakettiautomaattiin? Tässä mielessä kaksi pakettia vaikeuttaa toimitusta.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 888
Jäsenet
79 427
Uusin jäsen
jiojiojiji

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom