Ei ole professorillakaan perusasiat hallussa etämyyntiä ja etäostoa koskien. Kaikki keskustelu kietoutuu Alkon monopolin romahtamisen pelkoon. Mehän emme sille mahda mitään, jos Alko katsoo monopolinsa menettämisen tarkoittavan Alkon lopettamista. Lisäksi ulkomailta tilaaminen ei edelleenkään ole laitonta, siksi sitä ei tarvitse erikseen sallia tai kieltää.
Niillä on eroa. Mutta sitä helposti vieraantuu todellisuudesta, jos vaan istuu lepotuolissa kotimaassaan, eikä yhtään tilaile mitään mistään. Kun tuonti Virosta vapautettiin laivoilla, niin ei se kulutus siitä räjähtänyt. Lähinnä nyt täällä etelässä voi olla ihmisiä, jotka saavat niin enemmän olutta.
Ulkomailta tilaaminen on harmaalla alueella, jos et maksa veroja Suomeen. Myyjän kautta tai omatoimisesti itse. Siitä on ihan oikeudenkäyntejä, joita on edellisillä sivuilla, että etämyyntikään ei johtanut tuomioon. Enpä nyt muista , onko ketään ikinä tuomittu, mutta joskus virolaiset kuskasi viinoja itse kotiovelle Helsingissä, ja siitä mentiin oikeuteen. Taisi olla viime vuosikymmenellä.
Nykyään asia on niin harmaa, että taisivat palauttaa rangaistusmaksut ja perityt verot tämän ketjun jäsenille. Tämä siis etäostosta.
"Ja jos väkevien, yli 15-prosenttisten juomien etämyyntiä ei sallittaisi kenellekään (paitsi Alkolle), silloin ei olisi myöskään pelkoa siitä, että suomalaiset alkaisivat tilata edullisempia väkeviä ulkomailta Alkossa asioinnin sijaan."
Tätä ketjua ei lue kaikki suomalaiset

Lisäksi tämän ketjun lukijatkaan ei välttämättä kaikki tilaile väkeviä.
--
Mielestäni tuossa on toki tietämättömyyttä, mikä on nykyinen asioiden tila - mutta pahin ongelma on se, että pyydetään odottamaan ja lykkäämään uudistusta.
Sitä on nyt väännetty ainakin vuosi ja voisivat tunkea jotain uunista ulos, ettei käy niinkuin edelliselle hallitukselle -> mitään ei saatu aikaan.
Nykyinen laki syrjii suomalaisia toimijoita vielä enemmän. Ja käytännössä ulkomaiset toimittavat jo niitä yli 8% juomia kotiovelle. En kyllä viinejä ole tilannut, sen myönnän. Kaveri (oikeasti) on jostain Portugalista. Ja itse siis ehkä kenties viskejä, giniä ja rommia, mutta ne ei ole siinä 8-15% kategoriassa.
--
Lisäksi tässä on se sinunkin kritisoima Alkosta väkisin kiinni pitäminen ja tästä kaikesta holhoamisesta. Voisi pikkuhiljaa avata yhteiskuntaa ja antaa sen itse säädellä itseään. Oluen kulutus laski, kun päästettiin 8% tuotteet kauppoihin.