Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11
pe 7.7 tilattu 2 kuljetuslaatikkoa alks + frans. Toinen saksasta, toinen kroatiasta. huomenna saapuu noudettavaksi molemmat paikalliseen postiin e-p:lle.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
285
EU:n direktiivi on mielestäni hyvin yksiselitteinen mihin ne valmisteverot kuuluu maksaa ja se on rajat ylittävässä nettimyynnissä "kulutusmaahan" eli siihen mistä osto tapahtuu. Se kenen vastuulla ne sitten on riippuu onko kyseessä etäosto vai etämyynti. Alv ilmeisesti kuuluu lähtömaahan, mutta se ei ole valmistevero.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
154
Kirjaudu Oma postiin ja määrität siellä oman noutopisteen paketeille.
Olen laittanut sinne noutopaikan mutta bringin seurannassa lukee home delivery. Postilla näyttää että ei olisi liikkuneet paketit vielä mihinkään.

Edit; nyt tuli soitto bringin kuskilta että paketit olisi tulossa, eli posti ei niitä edes kuljeta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
233
EU:n direktiivi on mielestäni hyvin yksiselitteinen mihin ne valmisteverot kuuluu maksaa ja se on rajat ylittävässä nettimyynnissä "kulutusmaahan" eli siihen mistä osto tapahtuu. Se kenen vastuulla ne sitten on riippuu onko kyseessä etäosto vai etämyynti. Alv ilmeisesti kuuluu lähtömaahan, mutta se ei ole valmistevero.
Kulutusmaa on se johon myyjä sen myy, eli etäostossa myyjän kotimaa, etämyynnissä ostajan kotimaa. Myös alv maksetaan kulutusmaahan (oman maan ulkopuolelle kun EU-alueelle kohdistuva 10000 euron vuosimyynti toteutuu).

Se että ostaja kuljetuttaa alkoholin toiseen maahan ei vaikuta edellisen kaupan määritelmään kulutusmaasta, vaan on oma, erillinen prosessinsa.
 
Liittynyt
07.06.2023
Viestejä
182
Olen laittanut sinne noutopaikan mutta bringin seurannassa lukee home delivery. Postilla näyttää että ei olisi liikkuneet paketit vielä mihinkään.

Edit; nyt tuli soitto bringin kuskilta että paketit olisi tulossa, eli posti ei niitä edes kuljeta.
Fagel kuljettaa suoraan kotiin noi fransbergin tilaukset... en tiedä miksi postille tulee se seurantakoodi mikä ei koskaan päivity toimitetuksi, jäävät sinne roikkumaan....
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
154
Fagel kuljettaa suoraan kotiin noi fransbergin tilaukset... en tiedä miksi postille tulee se seurantakoodi mikä ei koskaan päivity toimitetuksi, jäävät sinne roikkumaan....
Postilta kysyin asiaa niin he auttavat bringiä välillä jos sieltä tulee pyyntö että heidän oma kapasiteetti ei riitä kuljettamaan. Nyt he nähtävästi kerkesivät tuomaan itse pakettini.
 
Liittynyt
28.02.2023
Viestejä
65
Fagel kuljettaa suoraan kotiin noi fransbergin tilaukset... en tiedä miksi postille tulee se seurantakoodi mikä ei koskaan päivity toimitetuksi, jäävät sinne roikkumaan....
Täällä ainakin Postilla sopimus että hoitavat niin lähijakelun kuin automaattitoimitukset. No, täällä tosin Posti hoitaa myös Dhl:n kotijakelun eli sijainnista riippuen on eroja.
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
26
Onko kukaan löytänyt mitään sivustoa, mistä sais näitä hard seltzereitä tilattua? Lonkeroita ja siidereitä löytyy, mutten ole vielä löytänyt valikoimista ollenkaan mitään hard seltzeriä
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
96
Onko kukaan löytänyt mitään sivustoa, mistä sais näitä hard seltzereitä tilattua? Lonkeroita ja siidereitä löytyy, mutten ole vielä löytänyt valikoimista ollenkaan mitään hard seltzeriä
Tuolta ainakin saanut, mutta näyttää olevan tällä hetkellä molemmilta loppu.


 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
285
Kulutusmaa on se johon myyjä sen myy, eli etäostossa myyjän kotimaa, etämyynnissä ostajan kotimaa. Myös alv maksetaan kulutusmaahan (oman maan ulkopuolelle kun EU-alueelle kohdistuva 10000 euron vuosimyynti toteutuu).

Se että ostaja kuljetuttaa alkoholin toiseen maahan ei vaikuta edellisen kaupan määritelmään kulutusmaasta, vaan on oma, erillinen prosessinsa.
Ehei.. kulutusmaa rajat ylittävässä nettimyynnissä ei voi olla myyjän oma maa kun kyseessä RAJAT YLITTÄVÄ nettikauppa. Miten tämä onkin niin hankalaa osalle. Tuo alv-hommelikin on eri jos yritys myy yksityiselle kuin jäsenmaiden välillä yritysten kesken.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
233
Ehei.. kulutusmaa rajat ylittävässä nettimyynnissä ei voi olla myyjän oma maa kun kyseessä RAJAT YLITTÄVÄ nettikauppa. Miten tämä onkin niin hankalaa osalle. Tuo alv-hommelikin on eri jos yritys myy yksityiselle kuin jäsenmaiden välillä yritysten kesken.
Ei, myyjän näkökulmasta on kyse. Myyjä maksaa veron maahan johon tuote myydään. Etäostossa ei ole varsinaisesti kyse rajat ylittävästä kaupasta.

Jos ostaja omalla päätöksellään vie tämän kaupan jälkeen tavaran toiseen maahan, tämä vastaa itse sen seurauksista eikä se enää mitenkään liity alkuperäiseen kauppaan. Etäostossa myyjä myy tavaran omaan maahansa johon maksaa myös verot, ja ostaja kuljetuttaa sen itse omaan maahansa. Etäostossa myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne.

ALV-hommeli on todella eri sen mukaan onko kyse yksityisestä vai yritysostajasta. Kun esimerkiksi saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yksityishenkilölle, myyjä maksaa Suomen veroprosentin mukaisen veron Suomeen (olettaen että EU-alueen myynti ylittää 10 000 euron rajan).
Kun Saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yrittäjälle käytetään yleensä käänteistä alv-verotusta, jolloin ostaja ei maksa myyjälle lainkaan veroa, vaan se kirjataan täällä päässä yhteisömyyntinä verotukseen.

Molemmissa tapauksissa alv siis maksetaan Suomeen.

Edit: Toisen kappaleen viimeisessä lauseessa oleva "etäosto" on luonnollisestikin "etämyynti", näiden kahden erojahan tässä käytiin läpi.
"Etäostossa myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne." > Etämyynnissä myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Ei, myyjän näkökulmasta on kyse. Myyjä maksaa veron maahan johon tuote myydään. Etäostossa ei ole varsinaisesti kyse rajat ylittävästä kaupasta.

Jos ostaja omalla päätöksellään vie tämän kaupan jälkeen tavaran toiseen maahan, tämä vastaa itse sen seurauksista eikä se enää mitenkään liity alkuperäiseen kauppaan. Etäostossa myyjä myy tavaran omaan maahansa johon maksaa myös verot, ja ostaja kuljetuttaa sen itse omaan maahansa. Etäostossa myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne.

ALV-hommeli on todella eri sen mukaan onko kyse yksityisestä vai yritysostajasta. Kun esimerkiksi saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yksityishenkilölle, myyjä maksaa Suomen veroprosentin mukaisen veron Suomeen (olettaen että EU-alueen myynti ylittää 10 000 euron rajan).
Kun Saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yrittäjälle käytetään yleensä käänteistä alv-verotusta, jolloin ostaja ei maksa myyjälle lainkaan veroa, vaan se kirjataan täällä päässä yhteisömyyntinä verotukseen.

Molemmissa tapauksissa alv siis maksetaan Suomeen.
Olen väitellyt kanssasi asioista, mutta tästä viestistä pitää vaan sanoa: se on timanttia.

Kiitos, kun jaksat selittää asioita ihmisille, jotka eivät niitä ymmärrä. Tässä oli (taas) selitetty etäoston ja etämyynnin eroja hienosti. Toivottavasti nyt ne ymmärretään oikein. Täällä on liian paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat ymmärtävänsä, mutta sitten paljastuu, että eivät oikeasti ymmärrä, niinkuin @4kex tässä tapauksessa.

--

Ja ihan käytännön esimerkkinä (ALV-asioista) ostin Amazonista Kindlen eilen ja järjestelin sille itse kuljetuksen. ALV:t maksoin Saksan mukaisesti, kun kuriiri hakee Saksasta ja toimittaa Suomeen.

Samalla lailla se meni, kuin ostin Alksilta (tms.) ja Fransberg minun toimeksiannosta kuljetti Suomeen. Alksille olin paikallinen ostaja, niin maksoivat verot paikallisten käytäntöjen mukaan jättäen Suomen kieron tuplaverotuksen minun vastuulleni.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
77
Alksista pari lootaa ananas-lonkkua ja yksi greippi tilattu ja noudettu. Vähän on hinnat nousseet, mutta toimitus viikossa tjms, eli nopsakkaa.
 
Liittynyt
13.07.2023
Viestejä
27
Juuri kävi Postiäijä tuomassa 16 pulloa elämän vettä. BB + Norrlog yhdistelmä toimii. Viime keskiviikkona tilaus sisään tunti ennen kaupan sulkeutumista ja perjantaina lähti paketti liikkeelle. Nopeaa toimintaa jopa postilta, eivät hautoneet pakettia logistiikkakeskuksessa. Ja paketti kotiutui ilman ylimääräisiä teippejä.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
613
Tähän väliin kyssäri onko Hartwall original brandy & pommac 7.5% sama tuote kuin Hartwall original brandy 7.5% ? Alksilla näyttää olevan myynnissä tuota missä ei lue pommac.
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Miksihän tuota myydään molemmilla nimikkeillä???
Tuotteita saatetaan myydä eri markkina-alueilla eri nimillä monista syistä. Jossain on totuttu johonkin ja jonnekin ei ole oikeuksia tms. Liittyisiköhän tähän lainaukseen wikipediasta:

Suomessa Pommac on vanhin edelleen valmistettava virvoitusjuoma. Hartwall on toiminut Pommacin pullottajana vuodesta 1950 lähtien. Vuoden 2001 lopulla yhtiö osti Pommac-tavaramerkin oikeudet Suomessa.

Eli oisko niin, että Hartwall saa käyttää Pommac-tavaramerkkiä vain Suomessa.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
77
Jaaha, Alksin änänäslonkerot taas loppu. Olisi vaan pitänyt tilata aiemmin kun pohdin.:rolleyes:
Kerkesin pari lootaa tilaamaan. Ovat ilmeisesti hajoittaneet jonkun lootan, kun mun änänäkset 2 laatikkoa tuli ihan eri pahveissa ja tölkin kyljissä on jotain tahroja.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
49
Kerkesin pari lootaa tilaamaan. Ovat ilmeisesti hajoittaneet jonkun lootan, kun mun änänäkset 2 laatikkoa tuli ihan eri pahveissa ja tölkin kyljissä on jotain tahroja.
Pistin muistutuksen eilen. Tänään sitten klo 8 oli taas ollu pieni erä, mutta nyt huomasin vasta mailin. Kysäsin myöskin spostilla asiaa Alksilta

Onko joku tilannut viime aikoina mydrinkistä?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 463
Jaaha, Alksin änänäslonkerot taas loppu. Olisi vaan pitänyt tilata aiemmin kun pohdin.:rolleyes:
Itsekin emmin taas ihan liian pitkään, ois pitänyt tilata ananasta heti kun niillä oli taas valikoimassa.
Noh, tarjousrommit tilattu joka tapauksessa... ja harmaata originaalia saa aina.
 
Liittynyt
16.07.2023
Viestejä
8
Moi! Olen aiemmin tilannut lähinnä Hartwall lonkeroa virosta ja nyt kun tulivesi.com on kaatunut, niin mietin, että tilaisin joko Huikkasesta tai Alks:sta. Kysymys veroista: onko nämä paikat sellaisia, että tilauksen yhteydessä hintaan lasketaan verot ja niistä ei tarvitse enää huolehtia? Tulivesi.comissa oli juuri noin. Vai pitääkö huikkasesta tai alks:sta maksella erikseen jotenkin vielä veroja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Moi! Olen aiemmin tilannut lähinnä Hartwall lonkeroa virosta ja nyt kun tulivesi.com on kaatunut, niin mietin, että tilaisin joko Huikkasesta tai Alks:sta. Kysymys veroista: onko nämä paikat sellaisia, että tilauksen yhteydessä hintaan lasketaan verot ja niistä ei tarvitse enää huolehtia? Tulivesi.comissa oli juuri noin. Vai pitääkö huikkasesta tai alks:sta maksella erikseen jotenkin vielä veroja?
Ei lasketa. Joudut maksamaan verot etukäteen verohallinnon kautta.
 
Liittynyt
16.07.2023
Viestejä
8
:D Luulen, että ei. Lähinnä kiinnostaa, että onko kukaan koskaan jäänyt kiinni tuosta, jos tilaa esim. 30 kg paketin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Niin luinkin, mutta en kyllä tuosta löytänyt mitään.
No ihan vaan edellisellä sivuilla oli esim nämä:
Ymmärtääkseni mitään veroja tuplana, vaan ongelmana on valmisteverosta, jolle pitää löytää maksaja. Se voi olla myyjä, tai vastaanottaja riippuen siitä, kuka lastille järjestää kuljetuksen. Tuota ei makseta missään tapauksessa tuplana.
Oletko oikeasti tilannut alkoholia ulkomailta, kun näin pihalla olet? Lähdetään nyt siitä, että viestissäsi ei ole mitään oikein.

Lue nyt alkuun tämä ja voin laittaa lisälinkkejä, sitten kun olet edes jollain kartalla, miten asiat toimii:
Sieltähän ne paketit saapuivat, ilman ylimääräisiä teippejä. Nyt vaan ananakset pakkaseen ja nauttimaan viimeisestä lomaviikosta.. Kippis!
Alks.fi kertoo ostoehdoissa kauppaavansa vain etäostoa ja kertovat valmisteverosta täällä ja alla lainaus heidän sivuilta: EU delivery Alkoholin tilaaminen verkosta

Jos tilaat alkoholijuomia jostain toisesta EU-maasta etkä itse kuljeta tuotteita sijaintimaahan vaan järjestät niiden kuljetuksen, on kyse ns. etäostosta, ja sinun on maksettava tilatuista tuotteista sijaintimaassa voimassa oleva valmistevero (alkoholivero ja pakkausvero). Mikäli tuotteiden myyjä (verkkokauppa) järjestää itse tuotteiden kuljetuksen sijaintimaahasi ja maksaa vaaditun valmisteveron puolestasi, on kyse etämyynnistä.

Tuon perusteella he eivät maksa noita maksuja, vaan niiden maksaminen jää tilaajanvastuulle. Vai ymmärränkö tuon ihan väärin? En siis ole itse koskaan tilannut ulkomailta alkoholia mutta seuraan tilannetta ihan omasta mielenkiinnosta.
Muuhun en ota kantaa kuin siihen, että noista tuotteista on ostettaessa maksettu valmisteverot saksaan/mistä nuo tuotteet ikinä tilataankaan ja ongelma tuossa tulee siitä, että suomen valtion mukaan se valmistevero pitäisi maksaa sekä sinne lähtömaahan että nyt suomen päässä suomeen, eikä sen niin pitäisi olla.
Suomessa käsittääkseni halutaan ne maksut maksettavaksi suomeen riippumatta siitä onko niitä maksettu saksaan tai jonnekin muualle.
Tästä syntyy se ristiriita josta erinäiset tahot ovat taistelleet vuosia.
Onko ne joilta tilaukset jääneet tullin syyniin hetkellisesti tai haltuun pysyvästi tehneet onnistuneesti uusia tilauksia? Meinaan sillä että päätyykö tuossa kerrasta silmätikuksi, jonka jälkeen enää muutkaan tilaukset ei tule läpi ongelmitta kuten ennen.
Ei ole päätynyt.
1/12 jäänyt kiinni ja kiukullani tilannut yli oman tarpeen sen jälkeen niin etämyyntiä kuin etäostoa.
Ne kai meinas alussa jotain tuhmien poikien listaa, mutta ei sellainen gdpr-aikana ole luvallinen.
Ei, myyjän näkökulmasta on kyse. Myyjä maksaa veron maahan johon tuote myydään. Etäostossa ei ole varsinaisesti kyse rajat ylittävästä kaupasta.

Jos ostaja omalla päätöksellään vie tämän kaupan jälkeen tavaran toiseen maahan, tämä vastaa itse sen seurauksista eikä se enää mitenkään liity alkuperäiseen kauppaan. Etäostossa myyjä myy tavaran omaan maahansa johon maksaa myös verot, ja ostaja kuljetuttaa sen itse omaan maahansa. Etäostossa myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne.

ALV-hommeli on todella eri sen mukaan onko kyse yksityisestä vai yritysostajasta. Kun esimerkiksi saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yksityishenkilölle, myyjä maksaa Suomen veroprosentin mukaisen veron Suomeen (olettaen että EU-alueen myynti ylittää 10 000 euron rajan).
Kun Saksalainen myyjä myy tavaran Suomeen yrittäjälle käytetään yleensä käänteistä alv-verotusta, jolloin ostaja ei maksa myyjälle lainkaan veroa, vaan se kirjataan täällä päässä yhteisömyyntinä verotukseen.

Molemmissa tapauksissa alv siis maksetaan Suomeen.

Edit: Toisen kappaleen viimeisessä lauseessa oleva "etäosto" on luonnollisestikin "etämyynti", näiden kahden erojahan tässä käytiin läpi.
"Etäostossa myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne." > Etämyynnissä myyjä myy tuotteen toiseen maahan ja maksaa verot sinne.

Mitä vielä kaipaat?
 
Liittynyt
16.07.2023
Viestejä
8
Sitä, että jos on tilannut esim. Alks+Fransberg-kombolla, niin onko jollain jäänyt tulliin? Käsitin, että tuo yhdistelmä olisi melko "turvallinen".
 
Liittynyt
28.02.2023
Viestejä
65
Moi! Olen aiemmin tilannut lähinnä Hartwall lonkeroa virosta ja nyt kun tulivesi.com on kaatunut, niin mietin, että tilaisin joko Huikkasesta tai Alks:sta. Kysymys veroista: onko nämä paikat sellaisia, että tilauksen yhteydessä hintaan lasketaan verot ja niistä ei tarvitse enää huolehtia? Tulivesi.comissa oli juuri noin. Vai pitääkö huikkasesta tai alks:sta maksella erikseen jotenkin vielä veroja?
Veronäkökulmasta Tulivesi.com oli aivan sama kuin vaikka Alks, Huikkanen tai Netpris. Eivät todellakaan maksaneet veroja Suomeen, vaan kyse oli etäostoista ja ostaja verovelvollinen.
 
Liittynyt
16.07.2023
Viestejä
8
Ahaa, asia selvä. Eli säkä on käynyt, ettei mikään n. 50 tilauksesta ole jäänyt tulliin. Nyt kun tulivesi.com on kaatunut, pitänee testata tuota alks+frans-komboa, koska ilmeisesti hyvät kokemukset siitä ihmisillä on, vaikka onkin kallis.
 
Liittynyt
28.02.2023
Viestejä
65
Ahaa, asia selvä. Eli säkä on käynyt, ettei mikään n. 50 tilauksesta ole jäänyt tulliin. Nyt kun tulivesi.com on kaatunut, pitänee testata tuota alks+frans-komboa, koska ilmeisesti hyvät kokemukset siitä ihmisillä on, vaikka onkin kallis.
Tulivesi.com ei kaatunut, vaan herra Andrejev taisi hävitä suomalaisten rahat taskussaan. Kesäkuun alun jälkeen eivät toimitukset liikkuneet, sähköpostilaatikko poistettiin ja puhelimet eivät vastanneet tai jos vastaa, niin sanotaan ettei ole tuliveden numero enää.

Tuliveden tilauksia jäi tehovalvonnassa marraskuussa kiinni ja siis Tulliin ja Tiit myi vuoden lopussa yrityksen pois ajatellen homman menevän vaikeaksi. Jos tilasit marraskuurysäyksen jälkeen Voltsin kautta (joka siis myös alhaalla) niin toimitusvarmuudelle on syynsä, oppivat asioita. Tulivesi oli aika kallis kauppa muihin nähden, mutta ennen Andrejevia varma ja hyvä ja hyvät valikoimat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 263
Viestejä
4 231 000
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom