En aina. Jos myynti Suomeen on vähäistä, ei tarvitse maksaa Suomeen ALV:ia. Silloin maksan Saksan ALV:in ja pääsen vähemmällä.
Tässä ne Suomeen tilittävät tekevät asian oikein: vähentävät Saksan verot, laskuttavat Suomen verot ja maksavat ne Suomeen. Mikä näistä toimenpiteistä jää tekemättä alkoholikaupassa?
a) Verojen vähennys
b) Suomen verojen laskutus ja maksu
c) kaikki
Oikea vastaus: C. Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Se tarkoittaa, että olemme kuin tilaamassa kaupasta, joka ei vähäisen myynnin takia tilitä Suomeen ALV:ta. Siellä maksaa Saksan ALV:n. Mindfactory esim. teki näin.
Otatko sitten OmaVeron, maksat ALV:in kahteen kertaan ja olet iloinen Samin koiranpenikka?
Niin.. Suomeen.. Ne on verot on kuitenkin maksettu, eikä myyjä ole vähentänyt niitä ostosummasta. Saat sinä maksaa veroja kahteen kertaan, jos siltä tuntuu, mutta myyjien väittäminen epärehelliseksi on ihan sitä, että nielet Sami Rashitin shittiä vailla mitään omaa kritiikkiä. Ja iloisesti makselet.
Verojen maksusta on vain haittaa, maksat osittain samat verot uusiksi ja sitten on näitä suomilisiä, jotka makselet myös. Makselet vaan, ja valitat sitten jostain kuljetuksen hitaudesta
En ihan täysin tässä ymmärrä mitä haluat sanoa? Onko tarkoituksesi osoittaa viestissäsi, että varsinaista etäostajaa (jolla olisi siis mitään velvotteita verotuksellisesti edes teoriassa) ei ole olemassakaan? Tai jos onkin, niin etäostajaa kusettaa myös myyjä? On vain rehellisen ja epärehellisen välillä surffaavia etämyyjiä ja sitten suomalainen asiakas jota Sami Rakshit tilaisuuden tullen on vetämässä kuivana kakkoseen?
Minusta on kohtuullisen selvää, että jos tilaan 0,33€ maksavan 5,9% Slots tölkin kotiovelle (okei, kuljetuksesta tulee 0,53€ lisää) kaupasta joka erikseen alleviivaa että minun pitää järjestää kuljetus, niin epäselvänkin oikeustilan vallitsessa minun on ainakin syytä epäillä olevani etäostaja ja ainakin juomapakkausverovelvollinen. Verottajaa ei kiinnosta kuin se, että saa omansa. Jos myyjä ei vähennä tai maksa omia osiaan veroista, miksi se olisi verottajaa kiinnostaisi? Pitäisikö sen kiinnostaa? Minusta pitäisi, mutta toisaalta minusta maailmassa ei pitäsi olla köyhyyttä eikä sotiakaan.
Mitä vielä mindfactoryyn ja pieniin volyymeihin tulee, ne muutamat suomalaisten suosimat alkoholikaupat lienevät suurempia kuin mindfactory-kategoria. Itse olen upottanut yhteen ainakin 2000€ viime vuonna, enkä ole edes lavatilaaja.
Oma kantani on totta kai selvä jos on viestejäni seurannut; syy tilanteeseen on vuosikaudet kestänyt demareiden ja kepulaisten holhousperusteinen alkoholipolitiikka poliittisine virkamiesnimityksineen, joka on estänyt järkevän lainsäädännön luomisen etämyyntiin ja etäostoon. Tilaan ahkerasti ja en maksa mitään ylimääräistä omaveroon tai muuallekaan, enkä kehoita ketään niin tekemään. Jos verottajan lappu tai lasku tulee jokun tilauksen perintönä, aion riitauttaa asian niin pitkälle kuin voin.