Itse veikkaan, että tulli tulee pysäyttämään kaikki alkoholilähetykset mitä löytää marraskuun alusta eteenpäin ja laittaa laskun alkolijuomaverosta ja juomapakkausverosta tilaajalle.
Etämyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa yhdessä EU-jäsenvaltiossa jo verotettuja tuotteita myydään toisessa jäsenvaltiossa olevalle yksityishenkilölle siten, että tuotteiden lähetyksen tai kuljetuksen hoitaa myyjä tai joku tämän puolesta.
www.vero.fi
sitten myös tätä voivat yrittää:
www.eduskunta.fi
"2.1.7 Seuraamusmaksut ja muut seuraamukset
Veronkorotus ja virhemaksu
Jos verovelvollinen ei täytä laissa säädettyä ilmoittamisvelvollisuuttaan tai antaa veroilmoituksen myöhässä, voidaan verovelvolliselle valmisteverotuslain mukaan määrätä veronkorotusta tai virhemaksua. Veronkorotuksen perusteena on maksuunpannun veron määrä. Veronkorotus ja veronkorotuksen sijasta määrättävä virhemaksu määrätään verotuspäätöksen yhteydessä, muissa tilanteissa virhemaksusta annetaan erillinen päätös. Ennen veronkorotuksen tai virhemaksun määräämistä asianomaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, ellei seuraamus perustu yksinomaan veroilmoituksen tai muun tiedon antamiseen määräajan jälkeen.
Veronkorotus on vähintään 50 euroa ja enintään 2 500 euroa, jos ilmoitusvelvollisuus täytetään myöhässä ilman pätevää syytä. Veronkorotusta voidaan kuitenkin määrätä 3 500 euroon saakka, jos ilmoitusvelvollisuus täytetään vasta kehotuksen jälkeen tai jos tiedoissa on vähäinen puute, jota verovelvollinen ei ole korjannut kehotuksesta huolimatta. Jos veroilmoitus annetaan ilman pätevää syytä olennaisesti vaillinaisena tai ilmoitusvelvollisuus jätetään kehotuksen jälkeen täyttämättä, korotus on enintään 30 prosenttia. Tahallisuuteen tai törkeään tuottamukseen perustuvasta laiminlyönnistä voidaan kuitenkin määrätä korotusta enintään 50 prosenttia, samoin tilanteessa, jossa ilmoitusvelvollisuus on kokonaan laiminlyöty edellyttäen, että verovelvolliselle olisi voinut laiminlyönnin vuoksi jäädä veroa määräämättä. Jos menettely on kokonaisuudessaan törkeä, veroa voidaan korottaa vähintään 50 ja enintään 100 prosenttia. Virheellisyyden tai laiminlyönnin koskiessa vain osaa valmisteveron alaisista tuotteista korotus määrätään vain tätä osaa vastaavasta valmisteverosta. Veronkorotus voi tulla määrättäväksi sellaisen teon perusteella, joka täyttää myös rikoksen tunnusmerkistön. Jotta samaa tekoa ei tutkittaisi tai rangaistusta määrättäisi kahteen kertaan, sovelletaan erillisellä päätöksellä määrättävästä veron- tai tullinkorotuksesta annettua lakia (781/2013).
Veronkorotuksen sijasta voidaan määrätä virhemaksu, jos laiminlyönnin yhteydessä veroa ei määrätä tai veron määrä on vähäinen. Virhemaksu voidaan määrätä myös, jos säädetty ilmoitusvelvollisuus tai muu velvollisuus on laiminlyöty tai veronpalautuksen saamiseksi on annettu puutteellisia tai vääriä tietoja. Virhemaksun määrä on vähintään 50 euroa ja enintään 15 000 euroa.
Veronkorotuksia on määrätty viime vuosina keskimäärin 310 kappaletta 150 eri verovelvolliselle ja virhemaksuja keskimäärin 135 kappaletta 120 eri verovelvolliselle vuosittain. Keskimääräinen veronkorotus on noin 16 prosenttia maksuunpannun veron määrästä, ja keskimääräinen virhemaksu on 410 euroa. Laissa säädettyjä enimmäiskorotuksia tai virhemaksun enimmäismäärää ei ole sovellettu käytännössä lainkaan.
Verokausi-ilmoittajat antavat vuosittain keskimäärin 26 500 veroilmoitusta ja muut verovelvolliset keskimäärin 11 800 veroilmoitusta. Myöhässä on viime vuosina annettu keskimäärin 2 900 ilmoitusta eli noin 7 prosenttia kaikista veroilmoituksista vuosittain. Määrät vaihtelevat valmisteverolajeittain. Sähköinen ilmoittaminen tuli pakolliseksi verokausi-ilmoittajille vuonna 2014. Tämän arvioidaan vähentäneen myöhässä annettujen ilmoitusten osuutta merkittävästi.
Seuraamusmaksujen määrääminen on harkinnanvaraista ja tapauskohtaiseen arviointiin perustuvaa. Huomioon otetaan menettelyn moitittavuus, toistuvuus ja muut niihin rinnastettavat seikat. Laissa ei ole säännöksiä siitä, millä edellytyksillä veronkorotus ja virhemaksu voidaan jättää määräämättä. Veronkorotusta ja virhemaksua koskeva verotuskäytäntö on vakiintunutta, ja Verohallinto ohjaa käytäntöä työmenettelyohjeilla. Nykyinen veroilmoituksen myöhästymiseen perustuva veronkorotus tai virhemaksu on määrätty kaavamaisesti siten, että seuraamusmaksun suuruuteen on vaikuttanut ainoastaan myöhästymisen toistuvuus tai se, että ilmoitus on annettu vasta kehotuksen jälkeen. Myöhässä ilmoitetun veron määrällä tai myöhästymisajan pituudella ei ole ollut merkitystä. "
Miettisin ainakin itse nyt kahteen kertaan ennen kuin viinaksia tilaan kimppatilauksena kaverin tai kavereiden kanssa omissa nimissäni eurolavallista. Siinä voi nimittäin käydä niin, että tullista tulee koko tilauksesta korotettu valmisteverolasku ja kaverilla ei ole sitten maksuhalua tai rahaa osallistua niihin valmisteverojen maksamiseen.
Tällä laskurilla voi laskea etukäteen mitä se tulli saattaa olla vailla valmisteveroja ja juomapakkausveroa niistä tilauksista:
www.vero.fi
Mahdollinen korotos sitten siihen päälle.
Jos taas itsellä on maksuvaraa, niin sitä enemmän tulli on kusessa mitä enemmän porukka tilailee jotain pienehköjä kertatilauksia paljon tilaa vieviä juomia. Sitten vain oikaisuvaatimusta aina vetämään jos tulliin jumittuu tilaus ja yrittävät vedota siihen että kyseessä olisi etäostaminen. Perustelee sen valituksen aina vaikka vain sillä, että kyseessä on tilaajan mielestä etämyynti sillä ja sillä perusteella. Useamman sata euroa jokainen perusteellisen yksilöllisen oikaisuvaatimuksen käsittely maksanee tullille työkustannuksina ja jos asiasta valittaa hallinto-oikeuteen niin kustannuksia tulee valtiolle useampi tuhat euroa. Itselle se valitus hallinto-oikeuteen maksaa 250 euroa. Ja senkin 250 euroa saa takaisin kun vaatii valituksessa sitä takaisin jos jutun voittaa siellä. Muutama tuhat oikeudenkäyntiäkin tulee vireille saman asian tiimoilta, niin ne ovat kusessa sen ruuhkan kanssa ja se viivästyttää muidenkin asioiden käsittelyä hallinto-oikeuksissa.
Se kannattaa muistaa vaatia sitten tuota 1500 euron korvausta per vuosi jos oikeudenkäynti viivästyy hallinto-oikeudessa:
Oikeudenkäynnin kohtuuton viivästyminen voidaan hyvittää asianosaiselle valtion varoista maksettavalla rahakorvauksella. Hyvityksen tarkoituksena on korvata viivästymisen aiheuttamaa huolta ja epävarmuutta.
oikeus.fi
Autoverotuksen kanssa siinä meni itselläkin muistaakseni kahdeksan vuotta aikaa auton Suomeen tuomisesta siihen kun sen verot oli lainvoimaisesti ratkaistu KHO:ssa. Kahteen kertaan se verotus KHO:n asti meni ja sitten oli pari muuta oikeusprosessia saman auton tuontiin liittyen hallinto-oikeudessa, jotka nekin voitin. Harmi kun ei siinä vaiheessa ollut voimassa tuo laki tuosta 1500 euron vakiohyvityksestä per viivästynyt vuosi.