Suunnitelmana alkoholijuomien tilaaminen ulkomaisesta verkkokaupasta?
Nyt kannattaa miettiä kahdesti. Me nimittäin tehostamme Tullin kanssa alkoholin nettikaupan verovalvontaa marraskuusta alkaen.
Mitä se tarkoittaa?
Kaikki alkoholituotteet pysähtyvät marraskuusta alkaen Tulliin vähintään siksi aikaa, että viranomaiset selvittävät, onko tilauksesta tehty vaadittava ennakkoilmoitus ja maksettu vakuudet. Tämä tarkoittaa sitä, että tilaukset viipyvät matkalla tavallista pidempään.
Jos verovelvollisuudet ovat hoitamatta ja vastuu veroista kuuluu viranomaistietojen mukaan alkoholijuomien myyjälle*, juomat pysyvät Tullissa siihen saakka, että myyjä on maksanut niistä verot.

HUOM! Me Verohallinnossa tai Tullissa emme lain mukaan saa ilmoittaa tuotteiden pysäyttämisestä tai haltuun ottamisesta niitä tilanneille asiakkaille, eli jos omia juomia ei kuulu, asiassa kannattaa olla yhteydessä myyjään.
Jos verovelvollisuudet ovat hoitamatta ja vastuu veroista kuuluu alkoholijuomien ostajalle*, juomat lähtevät selvittelyiden jälkeen asiakkaalle. Me lähetämme jälkikäteen ostajalle laskun maksamattomista veroista.
✔ Jos tilauksen veroasiat ovat kunnossa, tilaus jatkaa selvitysten jälkeen matkaa asiakkaalle.

Miksi valvontaa tehostetaan? Tällä hetkellä yhteisestä kassasta jää uupumaan vuosittain arviolta 80–100 miljoonaa euroa siksi, että alkoholin nettiostoksista ei makseta veroja.
*Jos alkoholia tilaa toisessa EU-maassa sijaitsevasta verkkokaupasta, vastuu veroista riippuu siitä, miten tilauksen kuljetus on järjestetty. Jos myyjä järjestää tuotteille kuljetuksen Suomeen tai suosittelee asiakasta käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, verovelvollisuus on myyjällä. Jos asiakas järjestää tilaukselle itse kuljetuksen, vastuu veroista on ostajalla.
Kysyttävää tästä tai muista veroasioista? Anna kuulua, me vastaamme