Uusi alkoholilain kokonaisuudistus on hyväksytty vuonna 2017 ja tullut voimaan maaliskuun alussa 2018. Tuolloin eduskunta edellytti etämyyntiä koskevien pykälien myöhemmästä selkeyttämisestä, mikä tietenkin edellyttäisi hallituksen esitystä aiheesta eduskunnalle. Mitään liikehdintää asian tiimoilta ei käsittääkseni ole tapahtunut, ja kun media vastuulliselta ministeriltä asiaa alkuvuodesta tiedusteli, kieltäyty hän ottamasta koko aiheeseen kantaa.
Mistään puskista tuollaiset uudet lait ei tule, joten niihin ehtii kyllä valmistautua. Ja jos lakia joskus uudistetaan, niin se ei toki lopeta juomamyyntiä Suomeen, vaan selkeyttää verovelvollisuutta. Sellaista selkeytystä ei kuitenkaan haluta tehdä, koska silloin lainsäädännössä jouduttaisiin yksiselitteisesti myöntämään etämyynti täysin lailliseksi toiminnaksi. Nyt kun lainsäädäntö on vaikeasti kirjoitettu, voidaan sekä myyjiä että tilaajia pelotella täysin mielikuvituksellisilla ja EU-sopimusten vastaisilla laintulkinnoilla.
Viinavarastojen täydennystä miettiessä mun mielestä kaksi akuuteinta huolenaihetta ovat: 1) Kustannusinflaatio ja sen vaikutus hankinta- sekä toimitushintoihin; 2) Viranomaispelottelu, jonka voimin mielenkiintoisia kauppoja saadaan taivuteltua lopettamaan toimitukset Suomeen. Kuten on käynyt niin monen monta kertaa aikaisemmin. Tuossa riskiryhmää ovat mielestäni sellaiset kaupat, joita ei ole suunnattu aivan erityisesti suomalaisasiakkaille.
Ja onhan myös ihan päivänselvää, että ainakin TCM:n kaltaisten kuljetuksen järjestävien firmojen tulisi maksaa arvonlisäverot Suomen verokannan mukaan ja tilittää ne Suomeen. Nyt ne menee Espanjan alvilla. Eli kuten asia EU:n sivuilla ilmaistaan: "EU:n alueelle sijoittautuneen yrityksen tavaroiden myynnistä ja ostoista suurin osa on arvonlisäveron alaista. Tällöin arvonlisävero maksetaan siihen EU-maahan, missä tuotteet kulutetaan." (Lähde:
Alv-säännöt ja alv-kannat - Your Europe ). Esimerkiksi BerlinBottle taisi lopettaa kuljetusten järjestämisen ulkomaille juuri siksi, että kun ostaja itse järjestää kuljetuksen ja hoitaa noudon, tapahtuu kaupankäynti Saksan alvien mukaan. Tai noin firma ainakin itse asian näkee. Itse en ole ihan varma tuonkaan ajatuksen vero-oikeudellisesta kestävyydestä, mutta enhän minä mikään verojuristi olekaan.