Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Onkohan licorea.comissa kaikki ok. Tilasin neljää tuotetta 19.6 ja 21.6 sain ilmon että 3 tuotetta on loppu ja että käykö vaihto toisiin tuotteisiin. Ja ilmoitin että vaihto on ok. 22.6 illalla sain viestin että sitä viimistäkään tilaamani tuotetta ei ole. Tähän vastaus että pieni hyvitys tilaukseen niin kaikki olisi taas hyvin. 25.6 kyselin tilauksen perään kun mitään ei kuulu ja tänään 26.6 sivut ovat ns.kiinni. Mitähän seuraavaksi tulisi tehdä? 10euron puhelu selvitti asiat. Nyt näyttäs että lasti on tnt:eellä kuljetuksessa ja perillä 4.7.
 
Viimeksi muokattu:
Netpris näyttää kätevästi päivittyvän rahtihinnan ikkunan oikeassa alalaidassa. Huomatkaa, että näytettävä hinta on veroton eli siihen lisätään 19% ALV. Tuollaisen temppuilun takia voi mennä fiilikset ko. puljuun.
 
Netpris näyttää kätevästi päivittyvän rahtihinnan ikkunan oikeassa alalaidassa. Huomatkaa, että näytettävä hinta on veroton eli siihen lisätään 19% ALV. Tuollaisen temppuilun takia voi mennä fiilikset ko. puljuun.

En ole koskaan maksanut muuta hintaa rahdista kuin sen mikä sivuston alhaalla näkyy.
 
En ole koskaan maksanut muuta hintaa rahdista kuin sen mikä sivuston alhaalla näkyy.
Tarkistin kortilta, ja samalla tavalla näyttää olevan minulla! Eli olin väärässä, joka johtui siitä, että tilaustenseuranta näyttää eri hinnan kuin on veloitettu kortilta. Näytetty hinta sattuu olemaan täsmällee veloitettu + 19%. Kiitos kun korjasit!
 
Alkostorea pitää kyllä kehua siitä, että tekevät kaikkensa selvittääkseen asiaa. Toivottavasti kuljetusyhtiö menee vaihtoon, muuten palvelu tuntuu olevan kunnossa.
Alkostore sanoi:
kirjoitimme nyt taas kerran Norrlolgille ja pyysimme heiltä lopullista vastausta tämän asian suhteen. Olemme olleet mös puhelimitse moneen kertaan yhteydessä Norrlogiin ja pyytäneet heitä hyvittämään ostosten ja kuljetuksen hinnan sinulle, jos lavaa ei enää löydetä.

Ilmeisesti Freja on hävittänyt lavasi matkalla tai se on jossakin heidän varastonsa uumenissa, eikä sitä löydetä.

Voi kyllä vaan ihmetellä, miten on mahdollista hävittää eurolava?? Pieni kiinalaispoika osaa pakata tavaran keltaiseen kuplakirjeeseen ja se menee isolle lavalle muiden pienten keltaisten pakettien kanssa. Kummallista kyllä, mutta tuollaisia paketteja ei ole hävinnyt. Sivistysvaltio Saksassa taas kuljetusyhtiö onnistuu hävittämään eurolavan noin vaan (eikä ole ainut).
 
Discandooohon naputtelin tilauksen viime yönä, tänään puoliltapäivin lähtenyt matkaan. Hyvin näyttäisi pelittävän näin juhannuksen jälkeen.
 
Vituttaa kyllä norrlogin käytös täSä asiassa, ei anteeksipyyntöäkään tullut tästä fiaskosta. Hhä edelleen ihmetyttää miten onnistuvat hukkaamaan 680kg tilauksen.
Olisko tuollainen tuote sellainen että varsin helppo "realisoida" jonkun epärehellisen? Jos vaan joku kuljetusketjussa mukana oleva tietää sisällöstä niin varmasti kiinnostaa. Sitä en toki tiedä että onko tuollainen yleistä ja kyllähän kuljetusfirmojen kautta kulkee vaikka kuinka paljon oikeasti arvokasta tavaraa eli pitäis kai firmassa olla joku seuranta olemassa ettei arvokkaita lasteja häviä tämän tästä.
 
Discandooolta tilasin 19., paketti lähti matkaan 21. ja paketti laivassa 25. Ruuhkaista luultavasti, mutta ei tässä kiirusta ole, kunhan vain tulee perille.
 
Onkohan licorea.comissa kaikki ok. Tilasin neljää tuotetta 19.6 ja 21.6 sain ilmon että 3 tuotetta on loppu ja että käykö vaihto toisiin tuotteisiin. Ja ilmoitin että vaihto on ok. 22.6 illalla sain viestin että sitä viimistäkään tilaamani tuotetta ei ole. Tähän vastaus että pieni hyvitys tilaukseen niin kaikki olisi taas hyvin. 25.6 kyselin tilauksen perään kun mitään ei kuulu ja tänään 26.6 sivut ovat ns.kiinni. Mitähän seuraavaksi tulisi tehdä?
Ainakin googlettamalla selviää firman muuttaneen johonkin. Aikaisemminkin sivut ovat olleet alhaalla. Myöskin kuullut noista puuttuvista tuotteista. Ei hätäillä vielä meinaan allekirjoittaneella myöskin tilaus sisällä.
 
Ainakin googlettamalla selviää firman muuttaneen johonkin. Aikaisemminkin sivut ovat olleet alhaalla. Myöskin kuullut noista puuttuvista tuotteista. Ei hätäillä vielä meinaan allekirjoittaneella myöskin tilaus sisällä.
Piti vielä kysyä onko kukaan muu käyttänyt tuota tnt:n kuljetusta? Kuka hoitaa kuljetuksen Suomen päässä vai tuovatko ihan itse perille?
 
Alkostroresta (Norrlog) tilannut tänä vuonna 5 pakettia ja aina on tullut 5 arkipäivässä ja seuranta on toiminut joka kerta.
 
Hei!
Olen nyt tekemässä ensimmäistä viinatilaustani suoraan kotiovelle ja sellainen kysymys heräsi, että pitääkö juuri minun eli tilaajan olla paikalla kun lähetys saapuu vai voiko sen kuitata kuka tahansa talouden jäsenistä ja kysytäänkö kuittauksen yhteydessä vielä vastaanottajan henkkareita vai riittääkö tilauksen yhdeydessä varmennettu ikä?

Kiitos jo etukäteen jos joku sai selkoa vähän ehkä epäselvästä sepustuksestani ja vaivautuu jopa vastaamaan. Hyvää kesän jatkoa kaikille!
 
Hei!
Olen nyt tekemässä ensimmäistä viinatilaustani suoraan kotiovelle ja sellainen kysymys heräsi, että pitääkö juuri minun eli tilaajan olla paikalla kun lähetys saapuu vai voiko sen kuitata kuka tahansa talouden jäsenistä ja kysytäänkö kuittauksen yhteydessä vielä vastaanottajan henkkareita vai riittääkö tilauksen yhdeydessä varmennettu ikä?

Kiitos jo etukäteen jos joku sai selkoa vähän ehkä epäselvästä sepustuksestani ja vaivautuu jopa vastaamaan. Hyvää kesän jatkoa kaikille!

Kotiovelle tuodessa Posti ja UPS on ainakin luovuttanut paketin sille joka oven on sattunut avaamaan. Postista saat haettua vain itse.
 
Tänään sain matkahuollon seurantatunnuksen nettikuskeilta, viime torstaina (21.6) haetusta paketista. Vielä ei näy suomen päässä.
 
Olisko tuollainen tuote sellainen että varsin helppo "realisoida" jonkun epärehellisen? Jos vaan joku kuljetusketjussa mukana oleva tietää sisällöstä niin varmasti kiinnostaa. Sitä en toki tiedä että onko tuollainen yleistä ja kyllähän kuljetusfirmojen kautta kulkee vaikka kuinka paljon oikeasti arvokasta tavaraa eli pitäis kai firmassa olla joku seuranta olemassa ettei arvokkaita lasteja häviä tämän tästä.
Lavallinen kamaa jonka reaaliarvo on ~600-800e, tuo on ihan pähkinöitä. Pistä siihen lavalle vaikka imureita tai mikroaaltouuneja tai vaikka pyyhkeitä/what ever niin arvo on suurempi. Lisäksi jonkun random tyypin on hippasen helpompi jakaa eteenpäin 60-80 laatikkoa kaljaa kuin 1000 käsipyyhettä tai 20 imuria... Eli en yhtään ihmettelisi vaikka noita vietäisiin välistä, mutta tämähän ei pitäisi näkyä tilaajalle kuin siinä että joutuu odottamaan että korvaava tuote saadaan perille asti vihdoin ja viimein. Kaiketi muovilla kelmutettu lava ympäri että pysyy kasassa niin näkee heti vielä mitä on viemässä...
 
Päivitys jälleen Discandooo 05.06.2018 tilaukseen:
Eilen 26.06 tuli osa lastista ja tänään 27.06 toinen satsi. Erittäin hyvin pakattu ja Discandooo on kaikki putelit ja tölkit lähettänyt DHL:llä tulemaan, posti (joka hoitaa näemmä kuljetuksen kotiin) oli lähettänyt osan tilauksesta toisaalle suomeen. No, saavat tulla taas huomenna tuomaan viimeisetkin.

Saksasta tavara lähti kahtena perättäisenä päivänä, joten myös perille tulivat päivän välein. Koska posti nyt sähelsi osan toimituksesta niin saapahan paketteja sitten kolmena päivänä. Etukäteen ei postilta kukaan soitellut vaikka DHL:n osoitetarrassa oli jopa puhelinnumero oikein, tästä postille miinusta.

Mikäli tuota ruuhkaa (juhannus, kesä, mikälie...) ei olisi sattunut kohdalle, antaisin myyjälle 5/5.
 
Päivitys jälleen Discandooo 05.06.2018 tilaukseen:
Eilen 26.06 tuli osa lastista ja tänään 27.06 toinen satsi. Erittäin hyvin pakattu ja Discandooo on kaikki putelit ja tölkit lähettänyt DHL:llä tulemaan, posti (joka hoitaa näemmä kuljetuksen kotiin) oli lähettänyt osan tilauksesta toisaalle suomeen. No, saavat tulla taas huomenna tuomaan viimeisetkin.

Saksasta tavara lähti kahtena perättäisenä päivänä, joten myös perille tulivat päivän välein. Koska posti nyt sähelsi osan toimituksesta niin saapahan paketteja sitten kolmena päivänä. Etukäteen ei postilta kukaan soitellut vaikka DHL:n osoitetarrassa oli jopa puhelinnumero oikein, tästä postille miinusta.

Mikäli tuota ruuhkaa (juhannus, kesä, mikälie...) ei olisi sattunut kohdalle, antaisin myyjälle 5/5.
Pakko muistuttaa tähän väliin, ettei postin kuulukaan soittaa ennen toimitusta. Postilla tuo etukäteen soittaminen on maksullinen palvelu. Eikä kuski soita ennen tuloaan jollei palvelua ole tilattu.
En tosin ymmärrä miten voi olla kannattavaa ajeluttaa paketteja ympäri kyliä? :D
Monen manaamalta upsilta kyllä tuli soittoa etukäteen.
 
Pakko muistuttaa tähän väliin, ettei postin kuulukaan soittaa ennen toimitusta. Postilla tuo etukäteen soittaminen on maksullinen palvelu. Eikä kuski soita ennen tuloaan jollei palvelua ole tilattu.
En tosin ymmärrä miten voi olla kannattavaa ajeluttaa paketteja ympäri kyliä? :D
Monen manaamalta upsilta kyllä tuli soittoa etukätee

Niin itellapostihan on pitkään luistanut alkuperäistä tehtäväänsä eli jakaa postia. Normaalisti jos tilaat paketin kotiosoitteeseen posti päätyy paikalliseen asiamiespostiin (citymarket jne) mistä asiakas joutuu hakemaan postinsa tai jos on ohjattu automaattiin niin sieltä. Koko alkuperäinen tehtävä hämärtyy aika paljon :) Kaikki erillinen on paloiteltu eri palveluiksi ja sitä ei pysty suomesta käsin asiakas edes valitsemaan mitenkään koska postilla on monopoli asema paketin jakelussa. Suomen sisällä on toki mahdollista käyttään kuriiri palveluja lähettäessä tai itellapostin kautta lähettäessä täsmäjakelua niin saadaan soittokin mahdolliseksi.

Ihan täys apinoita kaikki ja en tajua miksi 2018 tuota monopolia ei ole ajettu alas. Varmaan haluavia yrittäjiä olisi alalle todella paljon. Sama pätee alko jne.
Kirje postin osalta ymmärrän esim. nettiposti palvelun jos, joku sitä paperi postia edelleen tarvii sen voi jakaa tällä tavalla mielestäni vuonna 2018.
 
Niin senkin jo mainitsinkin, mutta totta ja imo olen sitä mieltä että se voitaisiin jakaa sähköisesti niin että jakelijat on kilpailutettu.
 
No toivottavasti meni tosi tarpeeseen, jos eurolavallisen viinaa on päättänyt nyysiä myyntiin.

Teimme tänään uuden tilauksen ja ootamma innolla josko tuo kelpais löytää perille asti ennen häitä. Eikai sitä voi niin paska tuuri olla, että kaksi kertaa homma kusee peräkkäin?
 
Viimeksi muokattu:
No toivottavasti meno tosi tarpeeseen, jos eurolavallisen viinaa on päättänyt nyysiä myyntiin.

Teimme tänään uuden tilauksen ja ootamma innolla josko tuo kelpais löytää perille asti ennen häitä. Eikai sitä voi niin paska tuuri olla, että kaksi kertaa homma kusee peräkkäin?

Parempaa onnea uudelle tilauksellenne.
 
Päivitystä tilanteeseen:
Ystävällinen kanssatilaaja soitti Forssasta ja kertoi mun tilauksen olevan siellä. Oli toimitettu eri nimellä ja osoitteella. Tilauksen sisällä oli sitten ollut tilaukseen kuuluva oikea nimi. Puhelinnumeroa ei ollut missään lapussa.
Taitaa olla systeemit todella sekaisin ja tilauksia saattaa nyt mennä ristiin rastiin.

Tilauksen pitäisi tänään saapua vihdoin ja viimein. Ei mennyt kuin 41 päivää.

Virhe on tapahtunut Frejan Tanskan varastolla. Siellä on liimattu väärä osoitelappu alkuperäisen osoitteen päälle.
Virhe ei siis ole Norrlogin mutta eipä sieltä ole kyllä mitään vastattu mihinkään.
Alkostoren Sari oli onneksi selvittänyt asiaa ja jokusen sähköpostin jälkeen Kaukokiidolle ja Frejalle homma on nyt sitten paketissa. Nyt sitten miettimään reklamaatiota kohtuuttoman kauan kestäneestä toimituksesta.
 
Korkein oikeus päätti: Alkoholin nettimyynti on kiellettyä

KKO arvioi ratkaisussaan unionin oikeuden kannalta Alkon vähittäismyyntimonopolia sekä mietoja alkoholijuomia koskevaa vähittäismyyntilupajärjestelmää, joka edellytti muun muassa lupaviranomaisen hyväksymää myyntipaikkaa. KKO päätyi lopulta siihen, etteivät vähittäismyyntimonopoli ja -lupajärjestelmä olleet ristiriidassa unionin oikeuden kanssa.

Alkotaksille tuomio ja KKO on kovasti sitä mieltä jotta nettimyynti voidaan kieltää.
 
Korkein oikeus päätti: Alkoholin nettimyynti on kiellettyä



Alkotaksille tuomio ja KKO on kovasti sitä mieltä jotta nettimyynti voidaan kieltää.

Edelleen etämyynti sallittua. Edelleenkään mikään laki ei ole muuttunut, etämyynti on ollut sallittua vuodesta 1995 (Viininystävän manifesti - Viini-lehti ).

"Korkeimman oikeuden päätös Alkotaxi-jutussa oli odotuksieni mukainen.

Toisin kuin monessa arviossa väitetään KKO ei kuitenkaan kiellä etämyyntiä. Kuten aiemmissa kirjoituksissani olen todennut, Alko-taxin kauppatavan tekee lainvastaiseksi se seikka, että myyjä itse toi pullot ensin Suomeen ja pullot vaihtoivat omistajaa vasta Suomessa. Näin rikottiin Alkon vähittäismyyntimonopolia. Kun KKO:n päätöksen lukee tarkasti, huomaa että on nimenomaan kiinnitetty huomio tähän seikkaan.

Valtaosa verkkokaupoista toimivat toisin. He luovuttavat jo myyntimaassa - Suomen ulkopuolella - pullot ulkopuoliselle kuljetusliikkeelle. Pullot eivät enää ole "myyjän määräysvallassa" vaan siirtyvät ostajan omistukseen jo ennen Suomeen tuloa. Mitään kiellettyä myyjän "kaupallista maahantuontia" ei siis tapahdu. Koska myyjä järjestää kuljetuksen kyse on kuitenkin etämyynnistä.

Lopputulema: KKO:n päätös ei kiellä etämyyntiä. Se kieltää kyseisten tuotteiden myynnin Suomessa muilta kuin Alkolta."

 
Tuo Vinetin postaus on yksioikoisesti väärässä, koska Korkeimman oikeuden päätöksellä vahvistettiin Hovioikeuden antama tuomio etämyynnin kieltämisestä, josta voi lukea täältä: Alkoholilain valmistelussa perehdytään alkoholijuomien etämyyntiä koskevaan Helsingin hovioikeuden tuomioon

Seuraava askel on sitten se, että STM tunkkaa kiellon lakiin aiemman suunnitelman mukaisesti nyt kun Alkotaxin keissi on saatu taputeltua:
Työryhmältä yksimielinen esitys alkoholijuomien rajat ylittävän myynnin sääntelystä
 
Nyt oli kyseessä vähittäismyyntikeissi.



Se ja sama, onhan todennäköistä että yritetään parsia jokin keino kieltoo etämyynti (pidetään mielessä Ruotsin Rosengren-päätös) ja ajautuu aikanaan sitten EU-tuomioistuimeen. JOS Suomen olisi mahdollista kieltää alkoholin etämyynti, se olisi tehty jo helvetin kauan sitten. Miksi sitä ei saada aikaiseksi - koska virkamiehet tietävät että se ei mene läpi EU:ssa.
 
Nyt oli kyseessä vähittäismyyntikeissi.

Se ja sama, onhan todennäköistä että yritetään parsia jokin keino kieltoo etämyynti (pidetään mielessä Ruotsin Rosengren-päätös) ja ajautuu aikanaan sitten EU-tuomioistuimeen. JOS Suomen olisi mahdollista kieltää alkoholin etämyynti, se olisi tehty jo helvetin kauan sitten. Miksi sitä ei saada aikaiseksi - koska virkamiehet tietävät että se ei mene läpi EU:ssa.

Noita kahta asiaa ajetaan samalla keppihevosella läpi kuten STM:n sivuilta ja etämyyntityöryhmän ehdotelmasta näkee. Jo lähtökohtaisesti eri asetelmaan pohjautuvaa tapausta, eli tuota Alkotaxi-juttua, käytetään etämyyntikiellon ajamiseen. Aiemmassa jaksossa EU:n tuomioistuin totesi ennakkopäätöksessään, että etämyynti voidaan kieltää mikäli sille on raskauttava kansanterveydellinen peruste, joka tuossa Helsingin hovioikeuden ja Korkeimman oikeuden päätöksessä on todettu olevan se, ettei tilauskanavaa käyttäen voida valvoa tuotteiden luovutusta alaikäiselle, päihtyneelle tai myynti-ikkunan ulkopuolisena aikana.

Toki asiaa varmaan käsitellään EU:n kautta tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä tilanne on se että STM:llä on melko hyvä käsi koittaa tuota kieltoa ajaa läpi uuteen alkoholilakiin. Ikävin asia tuossa on se, että oletettavasti kielto asettuu voimaan siksi aikaa, kunnes se EU:n tasolla käsitellään. Kuten Petteri Sarvamaakin lausunnossaan totesi, niin asiaa voidaan EU:n tasolla lähteä käsittelemään sitten kun laki on jo voimassa ja tilaus haavissa.
 
18. päivä tilaamani lonkerot saapuivat Alcoshopista tänään. Meni hieman kauemmin kuin edellinen tilaus joka kesti ainoastaan 48 tuntia, mutta toimii takuuvarmasti.
 
Tilaus tehty klo 12:35.
Vahvistukset ja kuitit 12:36.
"Your order has been shipped" @ 18:55

Saapumista ootellessa...
Nyt kipasin hakemassa happamani paikallisesta noutopisteestä. Olisi ollut jo eilen noudettavissa tai vaihtoehtoisesti "työpäivän aikana" kotiin kuljetettuna, mutta perinteisenä veroja maksavana työssäkävijänä, enhän minä ole "työpäivän" aikana kotona :(

Yhteenveto aikataulusta:
TO 21.6. tehty tilaus, jota seurasi tarvittavat sähköpostit ja myöhemmin illalla ilmoitus lähetyksen lähettämisestä.
TI 26.6. UPS tekstiviesti, jossa kysytään "Haluanko huomenna pakettini kotiin vai noutopisteeseen" - Vastasin jälkimmäisen.
KE 27.6. klo 16 tekstiviesti, jossa ilmoitetaan paketin olevan noudettavissa.
TO 28.6. Kävin laiskana miehenä "päivän myöhässä" noutamassa.

Ja lopputuloksena tukevan näköinen iso paketti ja kaikki tilatut flindat ehjänä paikoillaan. Kantaessa huomasi, että (kapeammat) pullot pääsivät vähän heilumaan lokeroissaan, mutta ilmeisen hyvin kestäneet koko matkan.

Ihan miellyttävä kokemus siis kokonaisuudessaan, mutta älkää nyt kaikki rynnätkö ko. nimeltämainitsemattomastakaupasta tilaamaan ettei hyvä pulju mene suomalaisilta pannaan :tup:

Spoilerissa kuvat pakkauksesta ja sisällöstä (ei varmasti kaikkien makuun, mutta noita sattui puuttumaan:rolleyes:)

20180628_182225.jpg 20180628_182607.jpg
 
Mitens ku toi vinosonline kysyy tilatessa "identification number" pakollisena tietona, niin mitä siihen pitäis laittaa...koska kys numeroa ei ole , vaikka on kirjautunut, koskaan annettu.
 
Nonii.. laitoin "id"-numeroksi 1.
nyt lukee toimitusosoitteessa..
Unfortunately, there are no carriers available for your delivery address.
Eilen oli, ennen kirjautumista sivulle, mahdollista tilata, kunhan ilmoitti tuon identification numeron 1.
perkule. Ny ei enää käy !

Ehtikö kok.n kanta jo epsanjaan saakka etämyynnin kieltämisestä !
 
Viimeksi muokattu:
Nonii.. laitoin "id"-numeroksi 1.
nyt lukee toimitusosoitteessa..
Unfortunately, there are no carriers available for your delivery address.
Eilen oli, ennen kirjautumista sivulle, mahdollista tilata, kunhan ilmoitti tuon identification numeron 1.
perkule. Ny ei enää käy !

Ehtikö kok.n kanta jo epsanjaan saakka etämyynnin kieltämisestä !

Henkilötunnusta se tarkoittaa, itse käyttänyt feikkiä. Näyttäisi itsellä antavan tilata Suomeen.
 
Lebensmittel-versandin sivu hukkaa jatkuvasti ostoskoria. Kun sinne lisäilee tavaraa ja korissa on vaikka 10 tuotetta, niin kohta siellä saattaa olla yhtäkkiä 4 tuotetta. Pari kertaa nyt kasannut tilausta, mutta ei jaksa kolmatta kertaa enää aloittaa. Prkl.
 
Eipä tuo vinosonline anna toimittaa tänne periferiaan, kultaisen kolmion (hki-tur-tam)keskelle kanta-hämeeseen. ""Unfortunately, there are no carriers available for your delivery address.""
Oliko se UPS, jonka pitäisi toimittaa ?
 
Eipä tuo vinosonline anna toimittaa tänne periferiaan, kultaisen kolmion (hki-tur-tam)keskelle kanta-hämeeseen. ""Unfortunately, there are no carriers available for your delivery address.""
Oliko se UPS, jonka pitäisi toimittaa ?
UPS toimttaa vinosonlinen paketit.

Itse kokeilin kanssa äsken tilata mutta ei näköjään anna tehdä tilausta.
 
Piti ihan testimielessä tehdä tilaus ja hienosti meni tilaus läpi. Kauppana siis vinosonline.es.
 
Piti ihan testimielessä tehdä tilaus ja hienosti meni tilaus läpi. Kauppana siis vinosonline.es.
Desafortunadamente, no disponemos de ningún transportista disponible para su dirección de envío.

Itsellä ilmoittaa näin kun koittaa tilata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom