Mainio kohta tuo lainaamasi pätkä, eli tuokin kertoo, miten sekasortoisessa tilanteessa ollaan. Eri viranomaiset vaan yrittää selvitä tässä kummallisessa systeemissä. Kyllähän niissä verottajan ohjeissakin oli myös luettavissa, että tietyissä tilanteissa syntyy tulkinnanvaraa siitä, onko myyjä järjestämässä kuljetusta vai ei. Esim. ehdottaako vain yhtä kuljetusliikettä vai useampia ja millä tavalla ja missä yhteydessä ehdotetaan. Joka tapauksessa epäilen, ja niin jossain kirjoitettiinkin, että pääkiinnostus viranomaisilla on silti noita myyjiä kohtaan. Tuskinpa niitä veroja kovin monesti jälkikäteen ruvetaan ostajilta perimään, jos oikeuteen mennään ja myyjä vapautettaisiinkin verovastuista. Se korkeintaan koskisi ehkä kyseistä erää/eriä, joka tutkintaan on johtanut, jolloin epäonniset tilaajat joutuvat oikeusprosessin tuloksen mukaisesti sitten verovastuuseen.
Mielenkiintoista silti nähdä, kuten tuossa linkkaamassani artikkelissakin todettiin, tilausmäärät ovat ilmeisesti kasvaneet aika lailla. Tuntuu, että itsekin galluppia tehdessäni, olin viimeisten joukossa tuttavapiirissäni ja työkavereiden kesken, joka ei vielä ollut tilannut. Trokareita on myös liikkeellä viljalti, jos ei itse halua tilailla netistä. Olen kyllä ollut huomaavinani, että aika vähän peruskaljakeissiä kaupoista kannetaan ulos, sen sijaan aukirevittyjä on paljon. Luultavasti siis ns. bulkkitavara kuskataan jo hyvin suureksi osaksi rajan yli. Luulisi, että EU:n lisäksi painetta tulee ajan mittaan tästä. Ja sittenhän ollaan siinä tilanteessa, että aina, kun saadaan yksi myyjä peloteltua lopettamaan, niin seuraava aloittaa. Tai sitten ihmiset vaan ostaa etäostoina, mutta eihän viranomaisilla riitä kapasiteettia kaikkia. Luultavimmin korona teki tässäkin ihmeitä muun verkkokaupan piristymisen ohella.