Suosittelen tutustumaan ale-oluiden ihanaan maailmaan. Laita tilaus vaikka belgiuminaboxiin. Ei enää tarvitse bulkkilaagereiden känni/hinta-suhdetta arpoa, kun oikeasti ymmärtää oluiden mauista ja omasta makuaistista.
Oikeasti, tuollaiset alle prosentin erot alkoholin määrässä eivät vaikuta tippakaan makuun. Testatkaa vaikka puhtaalla vedellä ja vodkalla, mikä ero on 4.5 ja 5.2% etanoliliuoksella. Tai lisätkää siihen "nelosolueen" pisara vettä.
Jos oluessa on todella makueroa, kyse on aina itse oluen valmistustavasta. Eli eri resepti. Usein bulkkioluet ikävä kyllä valmistetaan johonkin 5.5 - 6 % vahvuuteen, ja sitten pullotuksessa olueen lisätään vettä jotta haluttu prosentti saavutetaan. Paremmat oluet käytetään kerralla pullotusvalmiiksi.
Kenties se makuero ei tule sitten prosenteista, vaan valmistustavasta. Mikä on yksi syy siihen miksi suomibulkkilagerit on aika mitäänsanomattomia.
Nuokin eestilagerit on tehty ainakin tölkin mukaan vain ohrasta, humalasta ja vedestä. Mutta joku syy siihen on että nuo hieman vahvemmat perus lagerit etelä-naapurista maistuu paremmalta omaan makuun.
Itse en kuitenkaan ole mikään oluiden asiantuntija missään nimessä, lähinnä maallikko. Ja haluan nauttia olueni hyvänmakuisena, mielellään niillä sopivilla prosenteilla kyllästettynä.

Muutamia ale-oluita yksittäistölkeissä on tullut maisteltua, ja hyviähän ne ovat ja erottuvat joukosta erinomaisuudellaan. Nuo vaan tuppaavat olemaan hitusen kalliimpia.
Minä itse en fiilistele oluilla niinkään paljoa, hyvä maku ja juotavuus on pääasia. Jos tarvitsee oikeasti fiilistellä tai hakea sitä tunnelmaa, niin siihen on nuo paremmat laadukkaat rommit.
Mutta nyt menee aivan liian paljon off-topic-lätinäksi omalta osaltani, niin lopetan tähän.