Kävin juuri henkilökohtaisesti toteamassa eBayn mahdottomuutta toimia järkevänä kauppa-alustana. Tätä alamäkeä on maristu ainakin sen 20 vuotta, mitä olen itse sieltä ostellut tai myynyt. Noh, se kuuluu tavallaan markkinat ensimmäisenä vallanneen pioneerin kohtaloon, oli business mikä tahansa. Neljä viime vuotta on kuitenkin tullut pidettyä taukoa.
Tarkoitukseni oli hankkia kummitytölle pieni, £8-£10 maksava vaatekappale suoraan pääkallopaikalta pohjois-englannista. Tottakai tiesin että summa varmaan triplaantuu matkan varrella. Hinta ei siis ollut se veretkiehauttava asia. Kansainväliset postikulut oli esitetty selkeästi, kuten miljoonia tuotteita myyneen pitkän linjan kauppiaan voi olettaakin.
Sekään ei yllättänyt , että se halvin kombinaatio tuotteesta on aina loppu. Kurjaa, mutta sehän on ollut pelin henki Euroopassakin jo pitkään. Ainakin siitä asti kun kiinalaiset rynnivät markkinoille tuolla taktiikalla.
Oltiin silti "vasta" 20€:n hujakoilla. Varmaan siksi kun alvista en löytänyt etsimällänikään mitään niin klikkasin ostoksen tuotesivulta vain ostoskoriin, enkä valinnut one-click-paypalimaksua. Ostoskorissa oli summa sama mitä sinne siirrettäessäkin. Tosin maininnalla, että toimitusosoitteen perusteella mahdollisia veroja ja tulleja saattaa vielä koitua maksun vahvistusvaiheessa. Nyt alkoi vähän ärsyttää. Amazonkin osasi jo kauan laskea sen tässä ja nykyään osaa laskea mokoman jo tuotteiden listaustuloksiin mukaan. proceed klikkaus tarkoituksella uuteen ikkunaan...
No nyt oli verot joku muu maksu saatu lisättyä. Vittu 19€ erä ilman mitään erittelyä ja loppusumma nyt 40€. Jargonin loppuun oli väännetty rautalangasta, että tämä poistaa kaiken ostajan velvollisuuden joutua maksumieheksi pakettia vastaanotettaessa

Huvitti melkein ja päätin klikkailla peruutusta, mutta mutta.... ruudulla oli klikattavana vain maksuasiat, sekä myyjän ja ostajan velvollisuudet faq. Maksua en kokeillut, mutta faq osasi kertoa oston sitovuudesta ja mahdollisuudesta ottaa yhteys myyjään.
Kävin klikkaamassa tuotteen pois ostoskorista siinä aiemmin aukijäättämässäni ikkunassa, jonka jälkeen F5 ja siltä vahvistussivulta katosivat maksuntoteutukseen johtavat toiminnot saldoineen.
e. Ehkä se vauva-forumi olisi ollut oikeampi kohderyhmä tälle avautumiselle.