AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 600
Kuulostaa käyttäjän omalta tilausvirheeltä, jos tulee tavara Kiinasta eikä EU:sta. Sama myyjä voi lähettää molemmista eri hinnoilla, joten valinnan kanssa pitää olla tarkkana.
Kyllä ne EU-varastolta tulevat tavarat tulee EU:n sisältä joka ikinen kerta ja yleensä viikossa.
Näinhän sitä toivoisi, mutta kommentteja/arvioita lukemalla ihan yleinen käytäntö joillakin myyjillä. Maksaahan se varaston lepuuttaminen ulkomailla.
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4
Oma tuore kokemus on Aliexpressin suhteen on, ettei kannata mitään yli palautuslähetyksen postikuluja kalliimpaa tilata. Pahoittelen pitkää jorinaa jo etukäteen, mutta varoituksena muille :)


Tilasin jo useampi kuukausi sitten savukoneen, arvo noin 140€. Laitetta käytetään vuotojen etsimiseen savun perusteella. Katselin, että laitteella hyvät arviot ja myös kommentit ostajien suhteen. Sekä myös tuotearvosteluja muualta, youtube yms. Saavuttuaan laite osoittautuu, ettei se toiminut kuin muutaman minuutin ja savuakin tuli heikohkosti. Ja laite ei mitenkään indikoinut savun tuoton loppumista. Näistä asioista ei ollut siis mitään mainintaa myyntikuvauksessa, eikä myöskään laitteen manuaalissa.

Laitetta käyttäessä vuodonetsintään tuota savun tulemisen loppumista ei siis nähnyt mistään ja samoin vuotokaan ei silloin näy, jos vuodosta ei karkaa savua.


Olin ongelmista yhteydessä myyjään. Myyjä pyysi videotodistetta, niin kuin monesti on tapana. Kuvasin videon ja toimitin sen google driven linkin kautta, koska video oli kooltaan iso ja useita minuutteja pitkä. Youtube ei ollut vaihtoehto, koska Kiinassa blokattu. Myyjä ilmoitti, ettei pääse videoon käsiksi linkin kautta, että voinko toimittaa sen sähköpostilla. No sähköpostiinkaan videota ei olisi saanut mitenkään sopimaan. Lopulta pätkin videon alle minuutin mittaisiksi pätkiksi ja liitin pätkät keskusteluun myyjän kanssa. Kanssakäyminen oli kokoaika hyvin hankalaa myyjän kanssa. Samat syyt laitteen toimimattomuudelle kiertivät vaan kokoaika kehää, vaikka video todisti ne paikkansa pitämättömäksi.


Huomasin tässä vaiheessa, että en pysty arvostelemaan tätä kyseistä tuotetta, eli myyjä oli tuotteen arvostelemisen blokannut. Tässä vaiheessa olisi hälytyskellojen pitänyt itsellä soida jo kovaa, eikä koittaa jatkaa asianselvittelyä myyjän kanssa sen pitempään, vaan tehdä dispute välittömästi. Tottunut kuitenkin aikaisemmin saaneeni asiat hoidettua myyjän kanssa suoraan, eikä disputea ole tarvinnut välttämättä edes tehdä. En siis disputea tullut tehneeksi, ennen kuin dispute aika pääsi loppumaan. Myyjän käytös alkoi olla jo törkeän puolella, niin otin yhteyttä Aliexpressin tukeen myyjästä, myyjän käytöksestä ja tuotteen kuvauksen vastaisuudesta. Tässä vaiheessa myyjä korjasi käytöstään, ja rupesi hoitamaan asiaa asiallisesti. Lopulta myyjä ehdotti disputen tekemistä. Olin uudelleen Aliexpressin tukeen yhteydessä ja he avasivat dispute mahdollisuuden tuotteelle, koska olin ongelmaa heidän ohjeistuksen mukaisesti yrittänyt ensin myyjän kanssa ratkaista siinä onnistumatta. Tässä vaiheessa kysyin myös tuelta tuosta blokkaamisesta, ja lähinnä, että onko se heidän ehtojensa mukaista. Sain vastauksen että myyjä voi sen tehdä ja pystyy myöskin poistamaan huonoja arvosteluja.


Tein disputen tuotteen palautuksella, koska kyseessä kuitenkin suht arvokas laite. Tuo dispute prosessi oli itselle hieman kokematon alue, koska niitä ei ole useita tarvinnut tässä varmaan 10 vuoden tilailuiden aikana tehdä, eikä kertaakaan näin arvokkaasta laitteesta. Tässä vaiheessa itellä luottamus myyjään oli jo tasan nolla.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa, että haluaa paketin lähetettäväksi Kiinaan, eikä Tsekkeihin, mistä se alkujaan tuli. Paketin toimitus Kiinaan maksoi 74,90€, jonka hinnan ilmoitin myös myyjälle. Myyjä halusi paketin edelleen lähetettäväksi Kiinaan, vaikka joutuisi Aliexpressin ohjeistuksen mukaan sen maksamaan. Dispute meni läpi.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa ettei suostu palauttamaan postituskuluja paketin lähettämisestä. Olin yhteydessä taas tukeen ja sieltä neuvottiin, että minun pitää se lähettää, ellen halua, että disputen ratkaisu muuttuu minun tappioksi. Tämä siksi, etten disputen ratkaisua ole silloin osaltani noudattanut. Joten lähetin paketin. Dokumentoin kaiken pakkaamisesta lähtien ja kaikki mahdolliset kuitit talteen ja kuvakaappaukset kaikista tuen kanssa käymistä keskusteluista tuli otettua talteen myöskin jo aikaisemmin. Niin kuin sanoin, luotto myyjän nolla.


Paketti meni noin viikossa kiinaan ja on ollut siitä lähtein kiinan tullissa, koska myyjä ei ole hoitanut tullausta. Muistutinkin siitä myyjää jo kerran kun paketti oli kerennyt olla pari viikkoa tullissa. Tätä kirjoittaessa alkaa kuukausi olla täynnä tätä tullittamista.


Nyt huomasin tässä alkuviikosta, että dispute oli kadonnut ja paketti edelleen seisoo Kiinan tullissa. Asiaa selvitellessä huomasin, että rahat on palautettu tuotteesta, mutta postikulut on korvaamatta, niin kuin myyjä uhkasi. Olin taas yhteydessä tukeen. Kerroin asian, että myyjä ei ole palauttanut lähetyskuluja ja summan. Tuki pyysi kuittia paketista, ja toimitin sen heille. Tuki sanoi vievänsä asian korkeammalle taholle, koska hänellä ei ilmeisesti valtuudet riittäne asian hoitamiseen summasta johtuen. Meni pari päivää ja saan sähköpostin, jossa pyydetään lisätodisteita. Toimitin heille kaikki kuvat paketin lähettämisestä kuitit, osoitekortin, tulliselvityksen, keskustelut tuen kanssa, keskustelun myyjän kanssa, missä kieltäytyy maksamasta lähetyskuluja ja paketinseurannan kuvakaappauksen. Meni muutama tunti, ja saan sähköpostin "Vaatimuksesi hylätty". Olemme tutkineet kaikki todisteesi, ja ne eivät ole tarpeeksi vakuuttavia. Ja case closed, et voi valittaa!



Summa summarum. Iteltä tais loppuu Aliaxpress tilailut tähän ja vaihtaa muille alustoille. Jännityksellä odotellen, paljonka paketti takaisin suomeen kustantaa tän 74,90€ päälle, kun myyjä ei hoida tulliselvitystä :D Aikaa tähän kaikkeen on menny varmaan se 5 kuukautta tilauksesta.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
239
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
131
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
No miksei toimisi, jos ne uutena toimivat. Mutta kännykän laturit mukaanlukien palo- ja sähköiskuturvallisuus voi noissa olla ihan mitä vaan, eli en kyllä tuolta tilaisi mitään varsinkaan verkkovirtaan tulevaa, ellei ole joku todella erikoinen härveli mitä ei muualta saa.

Muutaman tuotteen mukana on tullut virtalähde ja ne on ainakin olleet niin kevyitä että olen pistänyt suoraan SERiin kokeilematta edes seinään tai katsomatta mitä sisuksiin on kätketty. Kiinanpojan sulakkeetkin kun voi olla laadultaan mitä tahansa, jos sinne on sellaisia raaskittu edes laittaa. Eli tyyliin speksattu/laitettu 1.25A sulake, joka oikeasti palaakin vasta jossain 8-10A virroissa.

Eli ainakin melko suurella varauksella suhtautuisin tuolta tilattaviin sähkölaitteisiin, koska on muistettava että niitä ei velvoita minkään sortin laadunvalvonta, edes sillä tasolla mitä suomikaupasta ostettavia kiinaromuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 824
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
Olen tilaillut ja kyllä ne ovat toimineet. Toki olen tiedostanut että verkkojännitteeseen liitettävät asiat saattavat olla joko ihan ok tai hädin tuskin toimivia tai jotain siltä väliltä. Muutaman laitteen olen kyllä avannut ja kurkannut sisään ennen käyttöönottoa ettei siellä mitään ihan pommeja ole sisällä. Osassa on kyllä virtalähde ollut sellainen viritys ettei menisi mistään Tukesin testeistä läpi ja muutamaan olenkin powerin vaihtanut suosiolla. Osa on ollut sellaisia että ei välttämättä täytä kaikkia määräyksiä mutta olen todennut ettei omassa käytössä aiheuta vaaraa (en syö/imeskele virtajohtoja tai työnnä niitä nenään jne) joten olen antanut olla. Tai joskus on esimerkiksi johdon verdonpoistoa vähän parantanut tms.

Tosin, samalla tavalla testaan kyllä esim USB-liitäntäiset laitteetkin eli ensimmäisenä johonkin halpis-powerbankkiin kiinni ja katsoo räjähtääkö ja sitten USB-powerimittari seuraavalla kerralla väliin ja kurkkaan ettei ihan älyttömiä vie virtaa ja sitten vasta tökkään USB-laitteen johonkin kännykkään tai läppäriin kiinni niin ei ainakaan viallinen laite heti tuhoa mitään.

Ihan hirveän paljoa ei kyllä verkkojännitteeseen liitettäviä laitteita ole Alista tullut tilattua mutta jotain kuitenkin. Ei nuo halpislaitteet suomikaupastakaan ostettuna kovin paljon laadukkaampia yleensä ole, sieltä samalta linjalta nekin tulee mutta joku ehkä vähän katsoo päälisinpuolin ettei näytä ihan pommilta.
 
Liittynyt
11.09.2021
Viestejä
161
Alilta tuli paketti, josta puuttuu yli puolet tilauksesta. Dispute avattu ja Alin vastaus oli, että pitäisi saada postista todiste ettei paketti ollut mitä tilattu ja/tai video paketin avaamishetkellä. Disputeen laitoin kuvan avatusta paketista ja sen sisällöstä, kuvasta näkyy hyvin ettei alkuperäinen tilausmäärä olisi edes mahtunut kyseiseen pussiin. Mitä tehdä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 769
Viestejä
4 317 755
Jäsenet
72 111
Uusin jäsen
Jaitsu72

Hinta.fi

Ylös Bottom