AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Kuulostaa käyttäjän omalta tilausvirheeltä, jos tulee tavara Kiinasta eikä EU:sta. Sama myyjä voi lähettää molemmista eri hinnoilla, joten valinnan kanssa pitää olla tarkkana.
Kyllä ne EU-varastolta tulevat tavarat tulee EU:n sisältä joka ikinen kerta ja yleensä viikossa.

Näinhän sitä toivoisi, mutta kommentteja/arvioita lukemalla ihan yleinen käytäntö joillakin myyjillä. Maksaahan se varaston lepuuttaminen ulkomailla.
 
Oma tuore kokemus on Aliexpressin suhteen on, ettei kannata mitään yli palautuslähetyksen postikuluja kalliimpaa tilata. Pahoittelen pitkää jorinaa jo etukäteen, mutta varoituksena muille :)


Tilasin jo useampi kuukausi sitten savukoneen, arvo noin 140€. Laitetta käytetään vuotojen etsimiseen savun perusteella. Katselin, että laitteella hyvät arviot ja myös kommentit ostajien suhteen. Sekä myös tuotearvosteluja muualta, youtube yms. Saavuttuaan laite osoittautuu, ettei se toiminut kuin muutaman minuutin ja savuakin tuli heikohkosti. Ja laite ei mitenkään indikoinut savun tuoton loppumista. Näistä asioista ei ollut siis mitään mainintaa myyntikuvauksessa, eikä myöskään laitteen manuaalissa.

Laitetta käyttäessä vuodonetsintään tuota savun tulemisen loppumista ei siis nähnyt mistään ja samoin vuotokaan ei silloin näy, jos vuodosta ei karkaa savua.


Olin ongelmista yhteydessä myyjään. Myyjä pyysi videotodistetta, niin kuin monesti on tapana. Kuvasin videon ja toimitin sen google driven linkin kautta, koska video oli kooltaan iso ja useita minuutteja pitkä. Youtube ei ollut vaihtoehto, koska Kiinassa blokattu. Myyjä ilmoitti, ettei pääse videoon käsiksi linkin kautta, että voinko toimittaa sen sähköpostilla. No sähköpostiinkaan videota ei olisi saanut mitenkään sopimaan. Lopulta pätkin videon alle minuutin mittaisiksi pätkiksi ja liitin pätkät keskusteluun myyjän kanssa. Kanssakäyminen oli kokoaika hyvin hankalaa myyjän kanssa. Samat syyt laitteen toimimattomuudelle kiertivät vaan kokoaika kehää, vaikka video todisti ne paikkansa pitämättömäksi.


Huomasin tässä vaiheessa, että en pysty arvostelemaan tätä kyseistä tuotetta, eli myyjä oli tuotteen arvostelemisen blokannut. Tässä vaiheessa olisi hälytyskellojen pitänyt itsellä soida jo kovaa, eikä koittaa jatkaa asianselvittelyä myyjän kanssa sen pitempään, vaan tehdä dispute välittömästi. Tottunut kuitenkin aikaisemmin saaneeni asiat hoidettua myyjän kanssa suoraan, eikä disputea ole tarvinnut välttämättä edes tehdä. En siis disputea tullut tehneeksi, ennen kuin dispute aika pääsi loppumaan. Myyjän käytös alkoi olla jo törkeän puolella, niin otin yhteyttä Aliexpressin tukeen myyjästä, myyjän käytöksestä ja tuotteen kuvauksen vastaisuudesta. Tässä vaiheessa myyjä korjasi käytöstään, ja rupesi hoitamaan asiaa asiallisesti. Lopulta myyjä ehdotti disputen tekemistä. Olin uudelleen Aliexpressin tukeen yhteydessä ja he avasivat dispute mahdollisuuden tuotteelle, koska olin ongelmaa heidän ohjeistuksen mukaisesti yrittänyt ensin myyjän kanssa ratkaista siinä onnistumatta. Tässä vaiheessa kysyin myös tuelta tuosta blokkaamisesta, ja lähinnä, että onko se heidän ehtojensa mukaista. Sain vastauksen että myyjä voi sen tehdä ja pystyy myöskin poistamaan huonoja arvosteluja.


Tein disputen tuotteen palautuksella, koska kyseessä kuitenkin suht arvokas laite. Tuo dispute prosessi oli itselle hieman kokematon alue, koska niitä ei ole useita tarvinnut tässä varmaan 10 vuoden tilailuiden aikana tehdä, eikä kertaakaan näin arvokkaasta laitteesta. Tässä vaiheessa itellä luottamus myyjään oli jo tasan nolla.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa, että haluaa paketin lähetettäväksi Kiinaan, eikä Tsekkeihin, mistä se alkujaan tuli. Paketin toimitus Kiinaan maksoi 74,90€, jonka hinnan ilmoitin myös myyjälle. Myyjä halusi paketin edelleen lähetettäväksi Kiinaan, vaikka joutuisi Aliexpressin ohjeistuksen mukaan sen maksamaan. Dispute meni läpi.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa ettei suostu palauttamaan postituskuluja paketin lähettämisestä. Olin yhteydessä taas tukeen ja sieltä neuvottiin, että minun pitää se lähettää, ellen halua, että disputen ratkaisu muuttuu minun tappioksi. Tämä siksi, etten disputen ratkaisua ole silloin osaltani noudattanut. Joten lähetin paketin. Dokumentoin kaiken pakkaamisesta lähtien ja kaikki mahdolliset kuitit talteen ja kuvakaappaukset kaikista tuen kanssa käymistä keskusteluista tuli otettua talteen myöskin jo aikaisemmin. Niin kuin sanoin, luotto myyjän nolla.


Paketti meni noin viikossa kiinaan ja on ollut siitä lähtein kiinan tullissa, koska myyjä ei ole hoitanut tullausta. Muistutinkin siitä myyjää jo kerran kun paketti oli kerennyt olla pari viikkoa tullissa. Tätä kirjoittaessa alkaa kuukausi olla täynnä tätä tullittamista.


Nyt huomasin tässä alkuviikosta, että dispute oli kadonnut ja paketti edelleen seisoo Kiinan tullissa. Asiaa selvitellessä huomasin, että rahat on palautettu tuotteesta, mutta postikulut on korvaamatta, niin kuin myyjä uhkasi. Olin taas yhteydessä tukeen. Kerroin asian, että myyjä ei ole palauttanut lähetyskuluja ja summan. Tuki pyysi kuittia paketista, ja toimitin sen heille. Tuki sanoi vievänsä asian korkeammalle taholle, koska hänellä ei ilmeisesti valtuudet riittäne asian hoitamiseen summasta johtuen. Meni pari päivää ja saan sähköpostin, jossa pyydetään lisätodisteita. Toimitin heille kaikki kuvat paketin lähettämisestä kuitit, osoitekortin, tulliselvityksen, keskustelut tuen kanssa, keskustelun myyjän kanssa, missä kieltäytyy maksamasta lähetyskuluja ja paketinseurannan kuvakaappauksen. Meni muutama tunti, ja saan sähköpostin "Vaatimuksesi hylätty". Olemme tutkineet kaikki todisteesi, ja ne eivät ole tarpeeksi vakuuttavia. Ja case closed, et voi valittaa!



Summa summarum. Iteltä tais loppuu Aliaxpress tilailut tähän ja vaihtaa muille alustoille. Jännityksellä odotellen, paljonka paketti takaisin suomeen kustantaa tän 74,90€ päälle, kun myyjä ei hoida tulliselvitystä :D Aikaa tähän kaikkeen on menny varmaan se 5 kuukautta tilauksesta.
 
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
 
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
No miksei toimisi, jos ne uutena toimivat. Mutta kännykän laturit mukaanlukien palo- ja sähköiskuturvallisuus voi noissa olla ihan mitä vaan, eli en kyllä tuolta tilaisi mitään varsinkaan verkkovirtaan tulevaa, ellei ole joku todella erikoinen härveli mitä ei muualta saa.

Muutaman tuotteen mukana on tullut virtalähde ja ne on ainakin olleet niin kevyitä että olen pistänyt suoraan SERiin kokeilematta edes seinään tai katsomatta mitä sisuksiin on kätketty. Kiinanpojan sulakkeetkin kun voi olla laadultaan mitä tahansa, jos sinne on sellaisia raaskittu edes laittaa. Eli tyyliin speksattu/laitettu 1.25A sulake, joka oikeasti palaakin vasta jossain 8-10A virroissa.

Eli ainakin melko suurella varauksella suhtautuisin tuolta tilattaviin sähkölaitteisiin, koska on muistettava että niitä ei velvoita minkään sortin laadunvalvonta, edes sillä tasolla mitä suomikaupasta ostettavia kiinaromuja.
 
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
Olen tilaillut ja kyllä ne ovat toimineet. Toki olen tiedostanut että verkkojännitteeseen liitettävät asiat saattavat olla joko ihan ok tai hädin tuskin toimivia tai jotain siltä väliltä. Muutaman laitteen olen kyllä avannut ja kurkannut sisään ennen käyttöönottoa ettei siellä mitään ihan pommeja ole sisällä. Osassa on kyllä virtalähde ollut sellainen viritys ettei menisi mistään Tukesin testeistä läpi ja muutamaan olenkin powerin vaihtanut suosiolla. Osa on ollut sellaisia että ei välttämättä täytä kaikkia määräyksiä mutta olen todennut ettei omassa käytössä aiheuta vaaraa (en syö/imeskele virtajohtoja tai työnnä niitä nenään jne) joten olen antanut olla. Tai joskus on esimerkiksi johdon verdonpoistoa vähän parantanut tms.

Tosin, samalla tavalla testaan kyllä esim USB-liitäntäiset laitteetkin eli ensimmäisenä johonkin halpis-powerbankkiin kiinni ja katsoo räjähtääkö ja sitten USB-powerimittari seuraavalla kerralla väliin ja kurkkaan ettei ihan älyttömiä vie virtaa ja sitten vasta tökkään USB-laitteen johonkin kännykkään tai läppäriin kiinni niin ei ainakaan viallinen laite heti tuhoa mitään.

Ihan hirveän paljoa ei kyllä verkkojännitteeseen liitettäviä laitteita ole Alista tullut tilattua mutta jotain kuitenkin. Ei nuo halpislaitteet suomikaupastakaan ostettuna kovin paljon laadukkaampia yleensä ole, sieltä samalta linjalta nekin tulee mutta joku ehkä vähän katsoo päälisinpuolin ettei näytä ihan pommilta.
 
Alilta tuli paketti, josta puuttuu yli puolet tilauksesta. Dispute avattu ja Alin vastaus oli, että pitäisi saada postista todiste ettei paketti ollut mitä tilattu ja/tai video paketin avaamishetkellä. Disputeen laitoin kuvan avatusta paketista ja sen sisällöstä, kuvasta näkyy hyvin ettei alkuperäinen tilausmäärä olisi edes mahtunut kyseiseen pussiin. Mitä tehdä?
 
Alilta tuli paketti, josta puuttuu yli puolet tilauksesta. Dispute avattu ja Alin vastaus oli, että pitäisi saada postista todiste ettei paketti ollut mitä tilattu ja/tai video paketin avaamishetkellä. Disputeen laitoin kuvan avatusta paketista ja sen sisällöstä, kuvasta näkyy hyvin ettei alkuperäinen tilausmäärä olisi edes mahtunut kyseiseen pussiin. Mitä tehdä?

Voihan se olla mahdollista että sieltä tulee vielä toinen paketti jossa loput tavarat? Ei mullekaan ole aina tullut kaikki tilattu tavara samassa paketissa.
 
Voihan se olla mahdollista että sieltä tulee vielä toinen paketti jossa loput tavarat? Ei mullekaan ole aina tullut kaikki tilattu tavara samassa paketissa.
Nykyisin on pikemminki päinvastoin. Lähetyksiä yhdistetään kustannusten säästämiseksi. Itse ainakin todennu että tavara tulee myös varmemmin.
Mutta ei kannta tilata yhdellä tilauksessä esim 5, siinä riski suurempi kuin tekisi 5 eri tilausta.
Eipä Alille yleensä mikään riitä todisteeksi, se toki ymmärrettävää mutta asiakkaalle hirveä tilanne.


Yritä myyjään chatin kautta , siinä vain pitää saada oikea henkilö kiinni. voi kokeilla Chat with real person tai jotain. Jos siellä tiedetään onko kaksi lähetetty.

edit. tuollanen oli vanhassa jutussa.
You may click 'chat with an online agent' for help.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyisin on pikemminki päinvastoin. Lähetyksiä yhdistetään kustannusten säästämiseksi. Itse ainakin todennu että tavara tulee myös varmemmin.
Mutta ei kannta tilata yhdellä tilauksessä esim 5, siinä riski suurempi kuin tekisi 5 eri tilausta.
Eipä Alille yleensä mikään riitä todisteeksi, se toki ymmärrettävää mutta asiakkaalle hirveä tilanne.


Yritä myyjään chatin kautta , siinä vain pitää saada oikea henkilö kiinni. voi kokeilla Chat with real person tai jotain. Jos siellä tiedetään onko kaksi lähetetty.

edit. tuollanen oli vanhassa jutussa.
You may click 'chat with an online agent' for help.
Noiden AliExpressin tilausten yhdistämisessä ei ole kyllä mitään logiikkaa. Viimeisimmässä tilauksessani on 5 eri tuotetta ja tulee kahtena eri pakettina, alunperin näytti että olisi tullut jokainen omanaan mutta parin päivän päästä näytti että kaksi tuotetta yhdistyi yhteen pakettiin ja loput kolme toiseen.

Eli, jos on ollut useampia eri tuotteita eri myyjiltä tilauksessa niin tulevien pakettien määrä on yhdestä kappaleesta eri tuotteiden määrään asti, yhdistelevät noita ainakin omien kokemuksien mukaan ihan randomilla.
 
Oletteko muuten tilaillleet sähkölaitteita kännykän latureita isompia Alista ja ne ovat toimineet ainakin vuoden?
Pitkä vastaus:
Olen pitkään vältellyt, mutta nyt hintaerot merkkituotteisiin ajoi minut tilaamaan 24V 6A powerin. Maksu luonnollisesti Klarnalla koska olin erittäin skeptinen tuotteen toimivuuteen, vaikka tilasinkin myyjältä jolla oli paljon myyntiä ja hyvät palautteet.

Paketti tuli ihan rivakasti ja ensimmäisenä powerin mittaus yleismittarilla. Mitään ei onneksi vielä palanut poweria verkkovirtaan laittaessa, toki olisin ollut toiveikas jos edes powerin virtaledi olisi syttynyt. Mittarikaan ei luonnollisesti mitään näyttänyt. Noh, powerin kuoret oli onneksi ruuvilla kiinni joten avasin sen mielenkiinnosta. Toinen vaihejohto oli syöttöpuolelta irti tinauksista, tässä vaiheessa olin tyytyväinen että powerissa oli muovikuoret, vähentää sahköiskun riskiä. Kolvasin johdon paikoilleen ja uutta testiä, ei vieläkään mitään.

Toinen avauskerta paljasti rikkoutuneen vastuksen, jonka toinen jalka oli poikki. Ajattelin että kokeillaan vielä tämä vaihtaa ja sit disputea jos ei toimi. No eihän se toiminut ja eikun disputea kirjottelemaan.

Alkuun tuli toki jotain perushuijauksia, että ottaisitko sen disputen pois että voidaan jatkaa rahojen palautusta yms. En tietenkään suostunut vaan jatkoin vääntöä. Lopulta päätös oli se että saan kokonaan rahat takaisin vain siten, että palautan heille laitteen kiinaan ja he maksaa kulut. Toinen vaihtoehto oli tyyliin 30% rahoista takas ja romu jää itelle. Noh, pakko se oli sitten käydä miettimään palautusta, onneksi supportin puolelta oli ehto että myyjältä pitää vielä saada hyväksyntä kuluista, jota en koskaan saanut. Aikarajan koittaessa tiketti menikin kiinni enkä vielä saanut rahoja, mutta sain sen onneksi avattua ja heitin painetta heidän suuntaan, että käyn perimään rahojani kohta maksupalvelun kautta takaisin, jos ei ala tapahtua. Liitteeksi vielä screenshot keskustelusta myyjän kanssa, josta ilmeni etten ollut saanut hyväksyntää palautuskulujen maksamisesta. Siitäpä ei mennytkään montaa päivää kun rahat palautui.

Tällä aikaa olin tilannut tilalle vastaavan Meanwellin powerin, joka luonnollisesti toimi kuten pitää. Maksoi se toki ainakin tuplat siitä mitä tuo Alin tuote, mutta eipähän tarvinnut vääntää mitään ylimääräistä.

Ja lyhyesti:
Olen tilannut, ei toiminut päivääkään
 
Kyllä se vaan niin on, että mitään verkkovirtaa tarvitsevaa ei kannata Kiinasta suoraan tilata. Onhan se nähty kuinka Suomessakin näitä takaisinvetoja on tullut, vaikka varmasti kauppiailla on jonkinlaiset syynit keneltä maahantuojalta tuotteita hankkivat.
 
Alilta tuli paketti, josta puuttuu yli puolet tilauksesta. Dispute avattu ja Alin vastaus oli, että pitäisi saada postista todiste ettei paketti ollut mitä tilattu ja/tai video paketin avaamishetkellä. Disputeen laitoin kuvan avatusta paketista ja sen sisällöstä, kuvasta näkyy hyvin ettei alkuperäinen tilausmäärä olisi edes mahtunut kyseiseen pussiin. Mitä tehdä?

Alista tilattu tavara ei koskaan saapunut ja postin seuranta näytti että paketti haettu. Pistin Aliin disputen menemään että tavara ei ole saapunut minulle ja minä en ole sitä hakenut, päätös tuli 2min ja rahat tuli takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Alista tilattu tavara ei koskaan saapunut ja postin seuranta näytti että paketti haettu. Pistin Aliin disputen menemään että tavara ei ole saapunut minulle ja minä en ole sitä hakenut, 2min ja rahat tuli takaisin.
Ihan noin nopeasti mulla ei sentään ole disputet läpi menneet kun yleensä niissä on ollut joku "myyjän vastausaika" joka pitää ensin täyttyä ennen itse AliExpressin päätöstä. Mutta viikon sisällä disputesta on kyllä rahat tulleet takaisin tilille.
 
Ihan noin nopeasti mulla ei sentään ole disputet läpi menneet kun yleensä niissä on ollut joku "myyjän vastausaika" joka pitää ensin täyttyä ennen itse AliExpressin päätöstä. Mutta viikon sisällä disputesta on kyllä rahat tulleet takaisin tilille.

Joo rahoissa kesti se viikon, mutta päätös tuli parissa minuutissa...
 
Joo rahoissa kesti se viikon, mutta päätös tuli parissa minuutissa...
Välillä tulee päätös nopeasti, lähinnä yksiselitteisissä jutuissa, yleensä esimerkiksi silloin jos seurantatunnusta ei ole tai se ei toimi ja disputen aiheena on se, että pakettia ei ole saanut. Jos taas on joku tulkintaa vaativa tilanne, silloin kestää pidempään.
 
Vuodesta 2019 olen historian mukaan noin sata tilausta tehnyt, näistä 4kpl olen tehnyt disputen ja jokaisesta saanut rahat takaisin (5-25€) + pari ollut sellaista että käyttöikä luokkaa kuukauden kaksi, mitään kallistahan tuolta en tilaa, lähinnä sellaista mitä ei vain saa suomesta, esimerkkinä ostin auton takaluukun mikrokytkimen, maksoi alle 3€, suomessa sama 83€.

Ihan hyvät kokemukset, kunhan vain katsoo tarkkaan mistä tilaa ja valmis nielemään tappionsa = ei tilaa mitään kallista.
 
Vuodesta 2019 olen historian mukaan noin sata tilausta tehnyt, näistä 4kpl olen tehnyt disputen ja jokaisesta saanut rahat takaisin (5-25€) + pari ollut sellaista että käyttöikä luokkaa kuukauden kaksi, mitään kallistahan tuolta en tilaa, lähinnä sellaista mitä ei vain saa suomesta, esimerkkinä ostin auton takaluukun mikrokytkimen, maksoi alle 3€, suomessa sama 83€.

Ihan hyvät kokemukset, kunhan vain katsoo tarkkaan mistä tilaa ja valmis nielemään tappionsa = ei tilaa mitään kallista.
Aivan sama itsellä. Ei voi kuin suositella Aliexpressiä. Toki kauheen kiire ei saa olla, ja kalleimmissa tuotteissa kannattaa syynätä reviewit tarkkaan, sekä tsekata vaikka Youtube-reviewejä jos löytyy.
Ja jos joskus tulee sutta, niin sen korvaa 50kpl ei-sutta.
 
Ihan noin nopeasti mulla ei sentään ole disputet läpi menneet kun yleensä niissä on ollut joku "myyjän vastausaika" joka pitää ensin täyttyä ennen itse AliExpressin päätöstä. Mutta viikon sisällä disputesta on kyllä rahat tulleet takaisin tilille.
Jos tilaus on tullu Aliexpressin itse lähettämänä (esim. Aliexpress Standard shipping) niin silloin disputen hoitaa suoraan Aliexpress ite ilman myyjän kantaa.
 
Ei ilmeisesti onnistu Kiinasta edes rannekellon pariston tilaaminen lentorahtina. Tilasin Citizen Eco Drive rannekelloon uuden akun (capacitor) mikä on siis normaalin kvartsirannekellon pariston kokoinen ja 1.5V.
Myyjä yritti kaksi kertaa saada toimitettua ja aina palasi takaisin myyjälle. Lopulta peruivat kaupan ja palauttivat rahat.
Tilasin sitten ko. vermeen Suomesta 150% kalliimman hintaisena. No, kestääpä tuo taas sen seuraavan 10-20 vuotta oikealla käytöllä eli jaksaahan tuon maksaa. Mutta rahtina ei voi tuollaista tuoda ruumassa kun matkustajilla ja miehistöllä voi olla vastaavat ja isommat akut mukana :rofl:
 
Ei ole vuosikausiin tullut alista tilattua mitään ja nyt alkaa hieman ihmetyttää, miten nykyään nämä tilaukset kulkee. Alin mukaan paketti olisi jo paikallisella jakelijalla, mutta postin mukaan se ei ole vielä edes suomessa ja edellisestä päivityksestä on 6pv. Miten tuota trackingia tulisi tulkita, tarkoittaako tuo viimeisin alin päivitys kuitenkin sitä että paketti on taas vain jossain kauttakulkumaassa ja matkalla vielä suomeen?
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-08-20 094931.png
    Näyttökuva 2024-08-20 094931.png
    27,9 KB · Luettu: 91
  • Näyttökuva 2024-08-20 095528 2.png
    Näyttökuva 2024-08-20 095528 2.png
    69,5 KB · Luettu: 89
Ei ole vuosikausiin tullut alista tilattua mitään ja nyt alkaa hieman ihmetyttää, miten nykyään nämä tilaukset kulkee. Alin mukaan paketti olisi jo paikallisella jakelijalla, mutta postin mukaan se ei ole vielä edes suomessa ja edellisestä päivityksestä on 6pv. Miten tuota trackingia tulisi tulkita, tarkoittaako tuo viimeisin alin päivitys kuitenkin sitä että paketti on taas vain jossain kauttakulkumaassa ja matkalla vielä suomeen?
Monta kuljettajaa matkalla niin voi olla melkein missä vaan. Mulle tuli alista ~400€ akku ja posti luuli sen tulleen Saksasta eli ei tarvinnut tullata tms. Kierteli aika monta paikkaa ja muuttui matkalla saksalaiseksi ;)
 
Ei ole vuosikausiin tullut alista tilattua mitään ja nyt alkaa hieman ihmetyttää, miten nykyään nämä tilaukset kulkee. Alin mukaan paketti olisi jo paikallisella jakelijalla, mutta postin mukaan se ei ole vielä edes suomessa ja edellisestä päivityksestä on 6pv. Miten tuota trackingia tulisi tulkita, tarkoittaako tuo viimeisin alin päivitys kuitenkin sitä että paketti on taas vain jossain kauttakulkumaassa ja matkalla vielä suomeen?
On yhä "jossain" välivaiheessa, tuosta menee yleensä 3-5 päivää ja se tulee näkyviin Postin hallussa Liettuassa. Ja siitä pari päivää Suomeen.
 
Ei ole vuosikausiin tullut alista tilattua mitään ja nyt alkaa hieman ihmetyttää, miten nykyään nämä tilaukset kulkee. Alin mukaan paketti olisi jo paikallisella jakelijalla, mutta postin mukaan se ei ole vielä edes suomessa ja edellisestä päivityksestä on 6pv. Miten tuota trackingia tulisi tulkita, tarkoittaako tuo viimeisin alin päivitys kuitenkin sitä että paketti on taas vain jossain kauttakulkumaassa ja matkalla vielä suomeen?
Kurkkaa tällä Universal Parcel Tracking - Global Package Tracking tai tällä https://postal.ninja/ sitä paketin matkaa.
 
Ei ole vuosikausiin tullut alista tilattua mitään ja nyt alkaa hieman ihmetyttää, miten nykyään nämä tilaukset kulkee. Alin mukaan paketti olisi jo paikallisella jakelijalla, mutta postin mukaan se ei ole vielä edes suomessa ja edellisestä päivityksestä on 6pv. Miten tuota trackingia tulisi tulkita, tarkoittaako tuo viimeisin alin päivitys kuitenkin sitä että paketti on taas vain jossain kauttakulkumaassa ja matkalla vielä suomeen?

Paikallinen jakelija tarkoittaa paikallista jakelijaa siellä kiinan päässä.
Parempi kun antaa aina se parisen viikkoa aikaa ennen kuin edes katsoo noita seurantasivuja.
 
Oma tuore kokemus on Aliexpressin suhteen on, ettei kannata mitään yli palautuslähetyksen postikuluja kalliimpaa tilata. Pahoittelen pitkää jorinaa jo etukäteen, mutta varoituksena muille :)


Tilasin jo useampi kuukausi sitten savukoneen, arvo noin 140€. Laitetta käytetään vuotojen etsimiseen savun perusteella. Katselin, että laitteella hyvät arviot ja myös kommentit ostajien suhteen. Sekä myös tuotearvosteluja muualta, youtube yms. Saavuttuaan laite osoittautuu, ettei se toiminut kuin muutaman minuutin ja savuakin tuli heikohkosti. Ja laite ei mitenkään indikoinut savun tuoton loppumista. Näistä asioista ei ollut siis mitään mainintaa myyntikuvauksessa, eikä myöskään laitteen manuaalissa.

Laitetta käyttäessä vuodonetsintään tuota savun tulemisen loppumista ei siis nähnyt mistään ja samoin vuotokaan ei silloin näy, jos vuodosta ei karkaa savua.


Olin ongelmista yhteydessä myyjään. Myyjä pyysi videotodistetta, niin kuin monesti on tapana. Kuvasin videon ja toimitin sen google driven linkin kautta, koska video oli kooltaan iso ja useita minuutteja pitkä. Youtube ei ollut vaihtoehto, koska Kiinassa blokattu. Myyjä ilmoitti, ettei pääse videoon käsiksi linkin kautta, että voinko toimittaa sen sähköpostilla. No sähköpostiinkaan videota ei olisi saanut mitenkään sopimaan. Lopulta pätkin videon alle minuutin mittaisiksi pätkiksi ja liitin pätkät keskusteluun myyjän kanssa. Kanssakäyminen oli kokoaika hyvin hankalaa myyjän kanssa. Samat syyt laitteen toimimattomuudelle kiertivät vaan kokoaika kehää, vaikka video todisti ne paikkansa pitämättömäksi.


Huomasin tässä vaiheessa, että en pysty arvostelemaan tätä kyseistä tuotetta, eli myyjä oli tuotteen arvostelemisen blokannut. Tässä vaiheessa olisi hälytyskellojen pitänyt itsellä soida jo kovaa, eikä koittaa jatkaa asianselvittelyä myyjän kanssa sen pitempään, vaan tehdä dispute välittömästi. Tottunut kuitenkin aikaisemmin saaneeni asiat hoidettua myyjän kanssa suoraan, eikä disputea ole tarvinnut välttämättä edes tehdä. En siis disputea tullut tehneeksi, ennen kuin dispute aika pääsi loppumaan. Myyjän käytös alkoi olla jo törkeän puolella, niin otin yhteyttä Aliexpressin tukeen myyjästä, myyjän käytöksestä ja tuotteen kuvauksen vastaisuudesta. Tässä vaiheessa myyjä korjasi käytöstään, ja rupesi hoitamaan asiaa asiallisesti. Lopulta myyjä ehdotti disputen tekemistä. Olin uudelleen Aliexpressin tukeen yhteydessä ja he avasivat dispute mahdollisuuden tuotteelle, koska olin ongelmaa heidän ohjeistuksen mukaisesti yrittänyt ensin myyjän kanssa ratkaista siinä onnistumatta. Tässä vaiheessa kysyin myös tuelta tuosta blokkaamisesta, ja lähinnä, että onko se heidän ehtojensa mukaista. Sain vastauksen että myyjä voi sen tehdä ja pystyy myöskin poistamaan huonoja arvosteluja.


Tein disputen tuotteen palautuksella, koska kyseessä kuitenkin suht arvokas laite. Tuo dispute prosessi oli itselle hieman kokematon alue, koska niitä ei ole useita tarvinnut tässä varmaan 10 vuoden tilailuiden aikana tehdä, eikä kertaakaan näin arvokkaasta laitteesta. Tässä vaiheessa itellä luottamus myyjään oli jo tasan nolla.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa, että haluaa paketin lähetettäväksi Kiinaan, eikä Tsekkeihin, mistä se alkujaan tuli. Paketin toimitus Kiinaan maksoi 74,90€, jonka hinnan ilmoitin myös myyjälle. Myyjä halusi paketin edelleen lähetettäväksi Kiinaan, vaikka joutuisi Aliexpressin ohjeistuksen mukaan sen maksamaan. Dispute meni läpi.


Tässä vaiheessa myyjä ilmoittaa ettei suostu palauttamaan postituskuluja paketin lähettämisestä. Olin yhteydessä taas tukeen ja sieltä neuvottiin, että minun pitää se lähettää, ellen halua, että disputen ratkaisu muuttuu minun tappioksi. Tämä siksi, etten disputen ratkaisua ole silloin osaltani noudattanut. Joten lähetin paketin. Dokumentoin kaiken pakkaamisesta lähtien ja kaikki mahdolliset kuitit talteen ja kuvakaappaukset kaikista tuen kanssa käymistä keskusteluista tuli otettua talteen myöskin jo aikaisemmin. Niin kuin sanoin, luotto myyjän nolla.


Paketti meni noin viikossa kiinaan ja on ollut siitä lähtein kiinan tullissa, koska myyjä ei ole hoitanut tullausta. Muistutinkin siitä myyjää jo kerran kun paketti oli kerennyt olla pari viikkoa tullissa. Tätä kirjoittaessa alkaa kuukausi olla täynnä tätä tullittamista.


Nyt huomasin tässä alkuviikosta, että dispute oli kadonnut ja paketti edelleen seisoo Kiinan tullissa. Asiaa selvitellessä huomasin, että rahat on palautettu tuotteesta, mutta postikulut on korvaamatta, niin kuin myyjä uhkasi. Olin taas yhteydessä tukeen. Kerroin asian, että myyjä ei ole palauttanut lähetyskuluja ja summan. Tuki pyysi kuittia paketista, ja toimitin sen heille. Tuki sanoi vievänsä asian korkeammalle taholle, koska hänellä ei ilmeisesti valtuudet riittäne asian hoitamiseen summasta johtuen. Meni pari päivää ja saan sähköpostin, jossa pyydetään lisätodisteita. Toimitin heille kaikki kuvat paketin lähettämisestä kuitit, osoitekortin, tulliselvityksen, keskustelut tuen kanssa, keskustelun myyjän kanssa, missä kieltäytyy maksamasta lähetyskuluja ja paketinseurannan kuvakaappauksen. Meni muutama tunti, ja saan sähköpostin "Vaatimuksesi hylätty". Olemme tutkineet kaikki todisteesi, ja ne eivät ole tarpeeksi vakuuttavia. Ja case closed, et voi valittaa!



Summa summarum. Iteltä tais loppuu Aliaxpress tilailut tähän ja vaihtaa muille alustoille. Jännityksellä odotellen, paljonka paketti takaisin suomeen kustantaa tän 74,90€ päälle, kun myyjä ei hoida tulliselvitystä :D Aikaa tähän kaikkeen on menny varmaan se 5 kuukautta tilauksesta.

Ei saatana, ihan uskomaton vääntö. Minä joskus tilasin emolevyn GPU:lla läppäriin kunnostettuna. No, eihän se GPU siinä toiminut, vaan piti käyttää sitten prosessorin sisäistä, eli normi paskaa. Muutenkin ilmeisesti jälkikäteen tilttaili tms.
Joskus Aliexpressistä tilasin akun puhelimeen, kapasiteetti huipussaankin jotain 82-87%. Myyjän kanssa suoraan vääntelyä ja lähetin sitä sitten takaisin, mutta ei yllättäen pystynyt lähettämään, koska litium akku ja Posti ei kuljeta tms. Tästä aikaa noin 5 vuotta.
Jäi siis omaksi vahingoksi.
On kyllä tilauksille, valitettavaa kyllä, usein se viimeinen vaihtoehto jos ei muualta löydy.
 
Ei niitä Suomessa normaalisti tullata ellei osta jotain lähemmäs 200€ ostosta vaan se tullaus tapahtuu toisessa EU-maassa missä se on myyjälle halvinta.

Kun puhutaan Alin ja muiden IOSS-myynneist joissa verot maksetaan jo tilausvaiheessa, ei myyjä niitä tullaa, vaan Suomen päässä posti / kuriiri hoitaa tullauksen kevyenä tulli-ilmoituksena. Jos jotain IOSS-maksuun liittyvää dataa puuttuu ja posti / kuriiri ei saa niitä tullattua, tullaa vastaanottaja ne itse tullin sivuilla.

Ei niitä Suomessa normaalisti tullata ellei osta jotain lähemmäs 200€ ostosta vaan se tullaus tapahtuu toisessa EU-maassa missä se on myyjälle halvinta.

Normaalisti tullataan kyllä vasta Suomessa.
 
Sanoisin että kyllä noita tullaillaan paljon ulkomaillakin, ainakin seurannan merkintöjen perusteella, käsittäänkseni "import customs" on tullaus euroopan päässä.
1724165491357.png
 
Sanoisin että kyllä noita tullaillaan paljon ulkomaillakin, ainakin seurannan merkintöjen perusteella, käsittäänkseni "import customs" on tullaus euroopan päässä.

Erilaisia käsittelyitä tulee matkan varrelta kyllä, mutta tullaus jossa verot kirjataan Suomeen tulee vasta postin tmv. täkäläisen toimijan käsissä.

Lähtökohtaisesti tavara tullataan kohdemaahan. On totta että on erilaisia järjestelyitä joissa tavara tullataan halvemman alvin maassa, mutta Aliexpressin, eBay ja vastaavien IOSSia käyttävien alustojen osalta alusta kerää Suomen veron, tilittää sen Suomeen ja täällä paikallinen logistiikkaoperaattori kirjaa sen vastaavasti tullatuksi.

Jatkossa samoin toimitaan myös tullin osalta, jolloin GSP:t ja muut alemman alvin tullaukset jää pitkälti pois, koska nytkin niitä on lähinnä 150 euron tullausarvon ylittävässä tavarassa.
 
DHgate ja ALV. Oletteko maksaneet tullausvaiheessa mukisematta? Mikäli on siis jäänyt tulliin ja on tulossa EU:n ulkopuolelta.
 
DHgate ja ALV. Oletteko maksaneet tullausvaiheessa mukisematta? Mikäli on siis jäänyt tulliin ja on tulossa EU:n ulkopuolelta.

Yhteyttä Dhgateen, pyydät sieltä IOSS-tunnuksen. Teet tunnuksella nollatullauksen. Kerrot sen tunnuksen tännekin, niin helpottaa muita jotka joutuu Dhgaten kanssa samaan tilanteeseen.
 
Yhteyttä Dhgateen, pyydät sieltä IOSS-tunnuksen. Teet tunnuksella nollatullauksen. Kerrot sen tunnuksen tännekin, niin helpottaa muita jotka joutuu Dhgaten kanssa samaan tilanteeseen.
Aivan jos veroton hinta alle 150€. Jos yli niin alvit ja tullaus hoidetaan suomessa.
 
Aivan jos veroton hinta alle 150€. Jos yli niin alvit ja tullaus hoidetaan suomessa.

Totta toki. Alvillinen toimituskuluton hinta hinta saa olla max 186 euroa ennen kuin tuo ylittyy, jonka jälkeen kassalla veron pitäisi jäädä pois. Kuitista pitäisi näkyä onko alvia maksettu vai ei.
 
Yhteyttä Dhgateen, pyydät sieltä IOSS-tunnuksen. Teet tunnuksella nollatullauksen. Kerrot sen tunnuksen tännekin, niin helpottaa muita jotka joutuu Dhgaten kanssa samaan tilanteeseen.
On kysytty muutaman kerran DHGaten aspasta ja myyjiltäkin. IOSS ei tunnu löytyvän. Sain kyllä laskun, mistä ilmenee alvin osuus, mutta ei se kelpaa suoraan nettitullaukseen.
DHGate on kuitenkin keräävinään alvin ihan kuten vaikkapa aliexpress: https://www.dhgate.com/helpbuyer/11...11-en-0/4bf8ebf7ce0d40838d042c55b138a9b1.html
 
On kysytty muutaman kerran DHGaten aspasta ja myyjiltäkin. IOSS ei tunnu löytyvän. Sain kyllä laskun, mistä ilmenee alvin osuus, mutta ei se kelpaa suoraan nettitullaukseen.
DHGate on kuitenkin keräävinään alvin ihan kuten vaikkapa aliexpress: https://www.dhgate.com/helpbuyer/11...11-en-0/4bf8ebf7ce0d40838d042c55b138a9b1.html

Jollain muulla on ollut identtisiä kokemuksia DHgatesta pari vuotta sitten: Package won't pass customs even though I paid VAT, probably due to missing IOSS. DHgate says their IOSS is confidential, and seller says they don't have it. What should I do?

Asiaan ei ole saatu ratkaisua.

Ei kannata tilata tuosta puljusta, jos ei ole valmis ottamaan riskiä, että joutuu maksamaan ALV:n tuplana.
 
Jollain muulla on ollut identtisiä kokemuksia DHgatesta pari vuotta sitten: Package won't pass customs even though I paid VAT, probably due to missing IOSS. DHgate says their IOSS is confidential, and seller says they don't have it. What should I do?

Asiaan ei ole saatu ratkaisua.

Ei kannata tilata tuosta puljusta, jos ei ole valmis ottamaan riskiä, että joutuu maksamaan ALV:n tuplana.
Jeps, niin se taitaa olla. On nyt kuitenkin viritykset käynnissä aspan suuntaan ja luonnollisesti kovat vaatimukset. Katsotaan miten tämä päättyy.
 
Ei kannata tilata tuosta puljusta, jos ei ole valmis ottamaan riskiä, että joutuu maksamaan ALV:n tuplana.

Ei kannata, ei. Typerintähän tuossa on se että kun valtaosa lähetyksistä kuitenkin tulee sukkana läpi, ne oletettavasti on IOSSissa. Ja sitten ne pitää sen tunnuksen luovuttamista kuolemansyntinä, samalla kun mm. eBay työntää sen joka tilaajalle automaattisesti sähköpostiin.
 
Tässäpä viimeisin ohjeistus:

Hi there, good day! This is Regine from DHgate Customer Service.

Thank you for letting me know about this and for your kind response. I would love to help you.

I can only imagine the trouble this may cause. Yes, I checked your orders and it shows that you already paid for EU VAT when placing the order. Once the package arrives in your country, you don't need to pay for EU VAT since you have already paid.

In case you are still asked to pay for EU VAT, please take a photo of the VAT resend and send it here so we can check and if confirmed that you have paid it again upon delivery, we will help you get a refund.

Rest assured that I will do my best to help you resolve this issue.

Have a great day and keep safe always.
 
Tilasin AliExpressistä näppinhattuja halvalla. No, myyjä ilmoittaa että on ollut väärät hinta muunnokset tuotteessa ja pitäisi maksaa 20€ eli puolet lisää että lähettävät tai sitten voin peruuttaa tilauksen. Noh, lueskelin että kannattaa odottaa se seitsemän päivää että tulee automaattinen refund... Nyt kun katsoin viikon jälkeen niin lukee että myyjä on lähettänyt tuotteen juuri ennen kuin refund- aika on mennyt umpeen ja seuranta numero löytyy mikä ei ainakaan vielä anna mitään tietoja. Miten tässä kannattaa edetä jos tuotetta ei kuulu?
 
Tilasin AliExpressistä näppinhattuja halvalla. No, myyjä ilmoittaa että on ollut väärät hinta muunnokset tuotteessa ja pitäisi maksaa 20€ eli puolet lisää että lähettävät tai sitten voin peruuttaa tilauksen. Noh, lueskelin että kannattaa odottaa se seitsemän päivää että tulee automaattinen refund... Nyt kun katsoin viikon jälkeen niin lukee että myyjä on lähettänyt tuotteen juuri ennen kuin refund- aika on mennyt umpeen ja seuranta numero löytyy mikä ei ainakaan vielä anna mitään tietoja. Miten tässä kannattaa edetä jos tuotetta ei kuulu?
Tuossa tilanteessa olisin varmaan perunut ja laittanut syyksi, että hinta noussut tai vastaava mikä siellä on valittavissa. Joskus olen myös laittanut että en tarvitse tuotetta. Pari kertaa on vastaavassa tilanteessa käynyt niin, että on ollut väärä seurantanumero ja mennyt toiselle puolelle suomea tai ollut ihan toimimaton seurantanumero.
Mutta nyt vaan toivot että tulee oikeat hatut perille, eikä ole mikään väärä tuote tai väärä seurantanumero.
Jos ei lähetys tule ollenkaan tai menee väärän osoitteeseen, niin dispute ja syyksi ettei tullut perille ja seurannasta screenshotteja.
Jos tulee perille, niin kuvaa ja videoi kunnolla paketin avaaminen, niin että kaikki osoitetiedot ym myös näkyy. Sitten jos on väärä tuote, niin disputea että tuote ei vastannut kuvausta.
 
Tässäpä viimeisin ohjeistus:
Pientä päivitystä. Sain DHGatelta ns. alv-laskut, missä näkyy tuotteet, tilausnumerot yms. yksityiskohdat sekä eriteltynä VAT. Nämäkään ei Postille kelpaa. Sinänsä niin ikään jännää, koska 2/4 tilauksesta IOSS tiedot ovat OK. Kyseessä kerralla maksettu ostoskori, missä 4 myyjän tuotteita. Hieman erikoiselta kuulostaa, mutta näin se on. Pitää seurailla miten tämä kupletti etenee. Ja kahdesta tullausta vaatineesta lähetyksestä olen tullannut molemmat.
 
Ei siinä mitään erikoista ole, nykyään pitää tulli-ilmoitus tehdä kaikista EU:n ulkopuolisista tuotteista ja IOSS on myyjäkohtainen joten aika loogiselta kuulostaa. Jos myyjä ei sitä IOSS:a toimita, tee tuonti-ilmoitus ja maksa alvit tullille, sitten reklamaatio jo maksetusta Suomen alvin määrästä myyjälle.
 
Ei siinä mitään erikoista ole, nykyään pitää tulli-ilmoitus tehdä kaikista EU:n ulkopuolisista tuotteista ja IOSS on myyjäkohtainen joten aika loogiselta kuulostaa. Jos myyjä ei sitä IOSS:a toimita, tee tuonti-ilmoitus ja maksa alvit tullille, sitten reklamaatio jo maksetusta Suomen alvin määrästä myyjälle.
Juu, tämä prosessi on meneillään. Tuo on vaan pirun hankala ostajan näkövinkkelistä, kun ei voi millään tietää etukäteen onko tällä myyjällä IOSS-asiat kunnossa vaiko ei.
 
No sehän se. Kannattaa jättää melkeinpä ostamatta näiltä tahoilta jotka eivät jaksa toimittaa IOSSia ja/tai kusettavat alvit itselleen ilman tarkoitusta tilittää niitä Suomeen.
 
Aliexp. tilailu jäi aikoinaan huonon laadun ja jatkuvan vänkäämisen vuoksi. Nyt tarvitsisin järkihintaisia 24v pihavaloja, eikä muualta äkkiseltään löydy. Työvaloksi taas yli 200w DOB tai COB ledejä näyttä olevan alissa melkoinen valikoima. Amazonissa ei noitakaan juuri näy jostain syystä.

Törmäsin "early bird" tarjouksiin, joita en aiemmin muista nähneeni. Vaikuttaa äkkiseltään ns. liian hyvältä ollakseen totta. Taidan silti kokeilla :D Vänkäämistä luvassa? Paras kai varmuudeksi maksaa rahojenpalautusoption sisältävällä maksutavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkä muotoon, ja kuinka isoja vidoita voi lähettää takuuasioissa aliepressin kautta myyjälle, ja tarviiko vpn muuttaa johonkin toiseen maahan kuin Suomi ?
Ja millä muuttaa videon tiedostomuotoa ?
 
Miten muilla on temun seuranta toiminut? Olin siinä käsityksessä että flight departure tarkoittaa paketin lähtemistä, mutta ilmeisesti ei?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 126
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom