AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Täällä vanhin saapumaton muutaman euron eBay-paketti tilattu 22.12.2019 ja muutamia tammikuussa. Osasta laittoivat helmikuussa uuden tulemaan kun valitin myyjille että ei ole näkynyt. Tällä viikolla olen sitten laitellut viestejä refundeista ja ne on ihan kiltisti valuneet Paypaliin. Ihmettelen paria pakettia jotka tilasin Briteistä ja Espanjasta, olleet matkalla 5 viikkoa. Epäilen että ovat sitten kuitenkin laittaneet postiin jostain kiinasta ja jumissa jossain varastossa.

Nyt on käytännössä 10 pakettia maailmalla, joista 8 rahat on palautettu.
 
Mitäs tämä meinaa?
Toissapäivänä katsoin 17TRACK niin paketti saapunut Suomeen 8.3. Mitään ilmoituksia ei ainaskaan ole tullut.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200416_104500.jpg
    Screenshot_20200416_104500.jpg
    43,2 KB · Luettu: 113
Nykyään saa olla tarkkana Ebayssakin, että vaikka myynti-ilmoituksessa väitetään että Englannissa tuote löytyy, niin kyl vaan Kiinasta pistävät tulemaan. Joutuu tekemään pikkasen tutkimustyötä aina ennen tilausta, jos haluaa varmistaa. Katsoa myyjän profiilia ja palautteita, niin sieltä yleensä näkee. Tuohan rikkoo Ebayn sääntöjä mielestäni, että ilmoitetaan väärin tuotteen toimituspaikka...
 
Geekbuyingista laitoin kuulokkeita pääsiäisenä tilaukseen. Onpa hämmentävä kauppa. Ihmettelin kun tuote ei ole lähtenyt postiin ja kysyin live-chatista. Kertoivat että tuotetta tulossa heille vasta ensi viikonloppuna. Minkähän takia tuota tietoa ei voitu kertoa tuotesivulla ennen tilausta....
 
Nyt puolalaiset sanovat ettei normaali posti suostu toimittamaan tänne Suomeen nykyisen tilantene myötä.

2020-04-16_13-10-21.png
 
Jos tosiaan lasketaan tuosta lähetyspäivästä niin on aika syvältä. Itse ostin viime kuun alussa, 3.2. reilun 30e tuotteen. No tietoa lähettämisestä ei kuulunut, koska yleensä 1-2 päivää ja paketti on lähtenyt. Myyjä messageissa vaan sano, että on lähetetty, on lähetetty. Seurannat ei päivity. No eipä ollut tarjottu seurantanumeroakaan. Sitten oli ostettu postitus vasta päivien päästä. Pakko oli uhkailla disputellakin tässä välissä, sitten alkoi tulemaan seurantanumeroa.
2020.02.16 14:55 (GMT-7): Waiting for pick up
Mutta taas vasta päivien jälkeen toimitettu paketti postille.
2020.02.21 14:28 (GMT-7): Shipment dispatched
Kyllä ottaa kupoliin. Muut toimitukset on tullut kyllä nätisti riippumatta koronasta tai uudesta vuodesta. Ja yhtälailla oliko seurantakoodia tai ei.
11.2. myyjä kirjoittaa: It is now during the Spring Festival, logistics updates are delayed, please understand
27.1.2020 tehty tilaus ja Aliexpress ei anna tehdä disputea (ks. alla). Myyjä on jatkanut protection periodia ja tällä hetkellä "If your order does not arrive on 2020-04-05 , you can apply for a refund by opening a dispute."

Disputet tehty pari päivää sitten parista muustakin tilauksesta, joita ei ikinä saapunut eikä niistä ole kuulunut mitään. Edelleen sitä mieltä, että eBay toimii tässä suhteessa paremmin.

1585888360667.png
1585888469307.png
Nyt itellä sama tilanne, eilen vielä luki: If your order does not arrive on 2020-04-17 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Nyt sitten lukeekein: If your order does not arrive on 2020-05-07 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Alkaa jo olla aikamoista kusetusta. Seuranta päivittyny viimeksi: Feb 27, 2020 19:56 China Post Handed over to air carrier
Messagea tulee: We extended the delivery date because you may have't received the parcel.

Pitänee varmaan alkaa laskemaan sitä 60 päivän aikaa. Lasketaanko siihen viikonloput? Lasketaanko se
Feb 16, 2020 14:55 Aliexpress-Cainiao Waiting for pick up vai Feb 21, 2020 14:28 Aliexpress-Cainiao Accepted by carrier?
 
Nyt itellä sama tilanne, eilen vielä luki: If your order does not arrive on 2020-04-17 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Nyt sitten lukeekein: If your order does not arrive on 2020-05-07 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Alkaa jo olla aikamoista kusetusta. Seuranta päivittyny viimeksi: Feb 27, 2020 19:56 China Post Handed over to air carrier
Messagea tulee: We extended the delivery date because you may have't received the parcel.

Pitänee varmaan alkaa laskemaan sitä 60 päivän aikaa. Lasketaanko siihen viikonloput? Lasketaanko se
Feb 16, 2020 14:55 Aliexpress-Cainiao Waiting for pick up vai Feb 21, 2020 14:28 Aliexpress-Cainiao Accepted by carrier?

Myyjät tekevät tuota nyt jatkuvasti. Tulee viestejä, että protection periodia on jatkettu ja uudestaan viikkojen jälkeen viestejä, että tuote on nyt lähetetty, vaikka se on lähetetty aikaa sitten.
 
Aliexpressissä ekaa kertaa törmäsin nyt että kiinasta lähtevälle tuotteelle tarjotaan toimitustavaksi "Sweden post 28-60 days". Onko kellään lisätietoa tuosta?
Ei tuosta, mutta onhan niitä postnl jne.. eli se paketti kiertää vaan yleensä kyseisen maan kautta, mutta tulliin jäämiseen sillä ei ole mitään vaikutusta, kun paketit merkitään tarroilla missä lukee, että lähetys tulee EU:n ulkopuolelta. Hyvin moni maa nimittäin lähtenyt noita postipalveluja Kiinaan tarjoamaan.
 
Ei tuosta, mutta onhan niitä postnl jne.. eli se paketti kiertää vaan yleensä kyseisen maan kautta, mutta tulliin jäämiseen sillä ei ole mitään vaikutusta, kun paketit merkitään tarroilla missä lukee, että lähetys tulee EU:n ulkopuolelta. Hyvin moni maa nimittäin lähtenyt noita postipalveluja Kiinaan tarjoamaan.
Kai ne ostaa lähetyksen jonkun maan Postista, mistä vaan halvimmalla saa.

Myyjät tekevät tuota nyt jatkuvasti. Tulee viestejä, että protection periodia on jatkettu ja uudestaan viikkojen jälkeen viestejä, että tuote on nyt lähetetty, vaikka se on lähetetty aikaa sitten.
Tämä on kyllä syvältä. Jos jollain on kokemusta tuosta 60 päivän säännöstä, niin kertokaa.
 
Nykyään saa olla tarkkana Ebayssakin, että vaikka myynti-ilmoituksessa väitetään että Englannissa tuote löytyy, niin kyl vaan Kiinasta pistävät tulemaan. Joutuu tekemään pikkasen tutkimustyötä aina ennen tilausta, jos haluaa varmistaa. Katsoa myyjän profiilia ja palautteita, niin sieltä yleensä näkee. Tuohan rikkoo Ebayn sääntöjä mielestäni, että ilmoitetaan väärin tuotteen toimituspaikka...
Jep, just selitti tänään mulle kauppias että "our UK based distribution center is only responsible for sending orders out in the UK, all other countries will be sent from Hong Kong. " Ja tarjosi hyvityksenä 1£ alennusta 4£ kännykänkuoresta.

Se vaan ei mulle kyllä kelpaa selitykseksi, kun itemissä lukee "Item location: Manchester, United Kingdom Ships to: Worldwide".
Eniten tympäsee tuossa kun olevinaan tilasin UK: sta jotta tulisi edes parissa viikossa, ja estimate oli ostohetkellä 1-5vk eteenpäin. Ja toisekseen samanlaisia olisi suoraan kiinasta tilaamalla saanut puoleen hintaan. Laitoinkin eBayn kautta menemään refund-kuvion saatesanoilla että myyjä selkeästi huijaa saadakseen korkeamman hinnan jne. Ihan sama vaikka onkin tuollainen kahden markan kapistus, periaatteesta.
 
Nykyään saa olla tarkkana Ebayssakin, että vaikka myynti-ilmoituksessa väitetään että Englannissa tuote löytyy, niin kyl vaan Kiinasta pistävät tulemaan. Joutuu tekemään pikkasen tutkimustyötä aina ennen tilausta, jos haluaa varmistaa. Katsoa myyjän profiilia ja palautteita, niin sieltä yleensä näkee. Tuohan rikkoo Ebayn sääntöjä mielestäni, että ilmoitetaan väärin tuotteen toimituspaikka...
Pitää katsoa myös sitä luvattua toimitusaikaa. Euroopan sisältä tavara tulee yleensä 1-1,5 viikossa ja tämän oikeat Euroopan sisällä olevat myyjät myös lupaavat. Kiinasta taas luvataan yleensä yli yhden kuukauden toimitusaikoja. Ja jos tavara ei tule luvatussa ajassa niin rahat takaisin.
 
Itsellä pysähtynyt nyt kaikki paketit toimitustavasta riippumatta. Aikaisemmin kehumani aliexpress standard toimituksetkin on nyt seis. Ei taida olla lentoja mihin laittaa. Monet myyjät on poistaneet Suomen toimitusvaihtoehdoistakin. Nyt varmaan sama moneen muuhunkin maahan.

Mulla tuli eilen AE standard toimitus perille. Kesti kyllä yli kuukauden ja tuli ilmeisesti ruotsin kautta (postnord).
 
Aliexpressissä ekaa kertaa törmäsin nyt että kiinasta lähtevälle tuotteelle tarjotaan toimitustavaksi "Sweden post 28-60 days". Onko kellään lisätietoa tuosta?

Reilu kuukausi sitten tein tilauksen AE standard toimituksena ja tuli lopulta eilen perille postnordin toimittamana. Varmaan vaikeuksia löytää reittejä suomeen ja ovat keksineet ruotsin kautta reitin.
 
Nyt itellä sama tilanne, eilen vielä luki: If your order does not arrive on 2020-04-17 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Nyt sitten lukeekein: If your order does not arrive on 2020-05-07 , you can apply for a refund by opening a dispute.
Alkaa jo olla aikamoista kusetusta. Seuranta päivittyny viimeksi: Feb 27, 2020 19:56 China Post Handed over to air carrier
Messagea tulee: We extended the delivery date because you may have't received the parcel.

Pitänee varmaan alkaa laskemaan sitä 60 päivän aikaa. Lasketaanko siihen viikonloput? Lasketaanko se
Feb 16, 2020 14:55 Aliexpress-Cainiao Waiting for pick up vai Feb 21, 2020 14:28 Aliexpress-Cainiao Accepted by carrier?

Syyhän on että tuotteet ei kulje europpaan kuten ennen. Tavaraa on tullu myös matkustajakoneilla.
Kuukaudesta kolmeen on haarukka tällä hetkellä. Pikakirjeet tulee kuukaudessa (ennen 2vko).
Toki on ärsyttävää kun käytännössä myyjä voi venyttää aikaa puleen vuoteen asti.
1587271831963.png




edit.
Jaahas, näköjään tilaus palautunu myyjälle. Eipä myyjä siitä huutele jos ei älyä kysyä.
1587273426432.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs toimitaan, kun 23.2 tilattu hammasharjateline, jossa alunperin 60 päivää aikaa, on vielä tulematta (viimeisin päivitys seurannan mukaan 28.2 Accepted by airline) ? Nyt aikaa pidennetty se 30 päivää..
 
Mitenkäs toimitaan, kun 23.2 tilattu hammasharjateline, jossa alunperin 60 päivää aikaa, on vielä tulematta (viimeisin päivitys seurannan mukaan 28.2 Accepted by airline) ? Nyt aikaa pidennetty se 30 päivää..

Itse olen käynyt heti tekemässä disputen, kun tulee sähköposti "protection period is running out" tjsp.
 
Pitääkös dispute alissa tehdä kun tilaus on vielä auki, vai voiko sen tehdä, kun tilaus sulkeutuu. Mulla on nyt 6 viikkoa ollut yksi tuote matkalla eikä näy seurannassa muuta kuin että kiinasta ilmeisesti lähtenyt ja 22h aikaa tilauksen sulkeutumiseen niin odotanko sen ajan loppuun vai avaan disputen ennen kuin aikaikkuna sulkeutuu?
 
Nyt puolalaiset sanovat ettei normaali posti suostu toimittamaan tänne Suomeen nykyisen tilantene myötä.

2020-04-16_13-10-21.png
Itellä kanssa just Japanin eBayn paketit oli motissa JP:ssä viikkotolkulla kunnes totesivat etteivät saa niitä koneiden kyytiin ja palauttivat lähettäjälle (kuten myyjän mukaan kuulemma ~5000 muutakin eurooppaan matkalla ollutta pakettia kertalaakina, joten refundissakin meni hetki aikaa).
 
Pitääkös dispute alissa tehdä kun tilaus on vielä auki, vai voiko sen tehdä, kun tilaus sulkeutuu. Mulla on nyt 6 viikkoa ollut yksi tuote matkalla eikä näy seurannassa muuta kuin että kiinasta ilmeisesti lähtenyt ja 22h aikaa tilauksen sulkeutumiseen niin odotanko sen ajan loppuun vai avaan disputen ennen kuin aikaikkuna sulkeutuu?
Avaa ennen. Myyjä saa rahat jos teet sulkeutumisen jälkeen. Toki Ali tuon silloinkin käsittelee.
 
Joo taitaa kestää postin tulo kauan. Itsellä tilaus parista sopivan pituisesta verkkokaapelista noin $5, joten ei iso asia. Mutta taitaa pari kuukautta vierähää Alista tilatessa nyt? Saksan Amazonista sensijaan tuli tilaus kohtuu ajassa.
 
Mistähän johtuu, että mulle tulee Ebaysta viestit sähköpostiin kaikki saksaksi? Ebay.com kuitenkin käytän ja en sieltä löytänyt erikseen mitään sähköpostien kieliasetuksia...

22.2 tilasin kiinasta 7€ arvoisen tavaran ja viimeisin skannaus tuntuu olevan kiinasta 26.2, sen jälkeen ei mitään.
 
22.2 tilasin kiinasta 7€ arvoisen tavaran ja viimeisin skannaus tuntuu olevan kiinasta 26.2, sen jälkeen ei mitään.

22.12. - 9.3. välillä tekemäni 7 tilausta on kaikki edelleen matkalla, tammikuussa tilatuista lähettivät osan uudelleenkin joskus maaliskuussa, mutta kaikki on lopulta menneet refundeiksi. Eli n. 10 pakettia on jossain, mutta kaikista olen saanut rahani pois.

Eniten ihmettelen että Madridista 9.3. lähetetty paketti on myös matkalla, myyjä ainakin vaikuttaa ihan aidosti espanjalaiselta ja vakuutti että heidän kama tulee Madridista. Ilmeisesti Euroopan sisälläkin on liikenne sen verran seis että kaikki tavara ei vaan liiku.
 
Mistähän johtuu, että mulle tulee Ebaysta viestit sähköpostiin kaikki saksaksi? Ebay.com kuitenkin käytän ja en sieltä löytänyt erikseen mitään sähköpostien kieliasetuksia...

Mulla ainakin kävi näin koska acco oli alinperin rekisteröity ebay.de kautta, niin kaikki mailit oli saksaksi ihan sama minkä kielistä ebaytä käytti. Supportin kanssa tuota piti säätää, muistaakseni tekivät uuden accon englanniksi ja kopioivat tiedot sinne tai jotain vastaavaa. Tästä on kyllä vuosia.
 
Moskovasta tuli kuukaus sitten lähetys 5 päivässä. Muuta ei sitten ookkaan tullu tammikuun jälkeen... :(
 
Yksi maaliskuun S.F. Express-paketti saapui tänään Kiinasta, muuten on ollut hiljaista näitten ilman seurantaa olevien pakettien kanssa.
 
Yllättäen pompsahti dx.com helmikuussa tilattu paketti perille - hommat siis etenee vaikkakin hitaasti.

Harmillisesti tuli tilattua kaikenlaista eBay/AliExpress/DX just ennen koronaa ja nyt sitten saa odotella kesään asti....
 
Aliexpressissä on tosi helppo saada kokonaisen tai osittaisen refundin kunhan vain laittaa myyjän mainoskuvat/tekstin ja saapunesta tuotteesta otetut kuvat disputen liitteeksi, jos on vähänkään laadullisia eroavaisuuksia.
 
Tilasin Alista puolan varastolta sähköpotkulaudan, myyjä ei ehtinyt lähettää tuotettaa määräajassa ja ali palautti rahat mulle automaattisesti. Nyt kuitenkin reilu viikko tapahtuman jälkeen potkulauta saapui kuitenkin ?

Myyjä laittoi viestin ja väitti että järjestelmässä oli vikaa ja vaatii että maksan rahat hänelle takaisin. Mitä kautta meikläinen edes tämän maksaisi koska alin järjestelmän mukaankin rahat on jo palautettu ja myyjä mokasi lähetyksen.
 
Yllättäen pompsahti dx.com helmikuussa tilattu paketti perille - hommat siis etenee vaikkakin hitaasti.

Harmillisesti tuli tilattua kaikenlaista eBay/AliExpress/DX just ennen koronaa ja nyt sitten saa odotella kesään asti....
Mä en ole saanut pientä tilpehööriä juuri lainkaan aikoihin Kiinasta, vaikka jonkin verran on ollut tilattuna. Jotain jäi tulematta postilakon aikaan, ja sen jälkeenkin tilatuista paljon on jäänyt tulematta ja varmaan ei koskaan tulekaan... Sen verran halvoista taalan-parin jutuista on kyse että pitänee kuitata nämä omaksi tappioksi. Mutta enpä kyllä olisi nyt Kiinasta tilaamassa yhtään mitään vähään aikaan ja minusta on todella edesvastuutonta, että Aliexpress ja muut Kiinan kaupat teeskentelee, että asiat olisi kuten ennenkin eikä mitään poikkeusaikaa elettäisikään!

Sen sijaan kiinalaiskauppojen Euroopan varastoista voinee tilata paremmin mielin ja tilasinkin esimerkiksi Android TV-boxin juuri Puolasta. Samasta paikasta tuli autoradio nopeasti aiemmin talvella.
 
Itsellä nyt kolmessa tilatussa tuotteessa "Order completed", vaikka mielestäni kaikissa myyjät pidensivät tätä aikaa. Nämä vielä kahden päivän sisään. Eihän tässä tilanteessa käsittääkseni voi muuta tehdä, kun laittaa disputea? Yksi näistä lähes arvoton tilaus, mutta 2 muuta yht. 16€.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200426_140824.jpg
    Screenshot_20200426_140824.jpg
    36,5 KB · Luettu: 28
Itsellä nyt kolmessa tilatussa tuotteessa "Order completed", vaikka mielestäni kaikissa myyjät pidensivät tätä aikaa. Nämä vielä kahden päivän sisään. Eihän tässä tilanteessa käsittääkseni voi muuta tehdä, kun laittaa disputea? Yksi näistä lähes arvoton tilaus, mutta 2 muuta yht. 16€.
Jos sitä aikaa on jäljellä niin ei tuolla tilalla ole mitään merkitystä. Se juokseva aika ratkaisee ja noin käy aina jos sitä odotusaikaa pidennetään. Eli odottelet ja jos ei siihen pidennettyyn aikaan mennessä tule niin haet rahat takaisin.
 
Tähän vielä jatkoksi, että aikaa nähtävästi on kaikilla saapua vielä 19-33 päivää, vaikka kaikissa lukeekin order completed. Kahdessa viimeisin tapahtuma 4.3 ja yksi seurannan mukaan saapunut Suomeen 8.3..Voiko olla mahdollista, että kestäisi näin kauan tulla vaikka olisi Suomessa?
 
Tähän vielä jatkoksi, että aikaa nähtävästi on kaikilla saapua vielä 19-33 päivää, vaikka kaikissa lukeekin order completed. Kahdessa viimeisin tapahtuma 4.3 ja yksi seurannan mukaan saapunut Suomeen 8.3..Voiko olla mahdollista, että kestäisi näin kauan tulla vaikka olisi Suomessa?
Ei se order complete tarkoita, että se Suomessa olisi. Odotat vaan tuohon aikaan asti ja jos ei tule niin haet rahat takaisin. Ei tavara nyt oikein kulje Kiinasta tänne hyvin. Ihan sama tilanne täälläkin.
 
Siis kaikissa kolmessa tilauksessa pidennetty aikaa ja sitten tuli tämä order completed, mutta tarkoittaa varmaankin, että alkuperäinen saapumispäivämäärä jo mennyt, niinkun onkin. Mutta yhdessä seurannan mukaan tuo 8.3 "Arrive at destination country"
 
Siis kaikissa kolmessa tilauksessa pidennetty aikaa ja sitten tuli tämä order completed, mutta tarkoittaa varmaankin, että alkuperäinen saapumispäivämäärä jo mennyt, niinkun onkin. Mutta yhdessä seurannan mukaan tuo 8.3 "Arrive at destination country"
Tuntuu että noi koodit saattaa näyttää mitä sattuu, on mullekin tulevaa tavaraa mukamas saapunut Suomeen jo maaliskuun alussa...

Sama se kyllä oli jo ennen koronaakin, eli tavara saattoi olla olevinaan Suomessa jo viikkoja ennen kuin minä sen sain. Saattaa toki olla osaltaan Postinkin vika, kuka näitä tietää.
 
Samaa kokemusta itsellä eli seurannan mukaan tuote on Suomessa pari viikkoa ennenkuin sitten lopulta saapuu jos tuote on lähetetty käyttäen jotain erillistä firmaa (vaikkapa Yanwen), jos tuote on lähetetty ihan vaan Kiinan postilla ("China Post Registered Mail") niin että Postin sivujen kautta voi seurata niin ei siinä paria viikkoa mene sen jälkeen kun tuote on Suomessa.
 
Tilasin 18.4 KPRepublic aliexpressistä ja tänään tuli perille. Yanwen logistics oli laitettu paketti tulemaan. Vielä on muita paketteja tulematta, mutta varmaan tällä viikolla toimitus.
 
Onko porukalle tullut mitään paketteja Singapore Postilla, vai onko nekin juntturassa jossain?
 
Mullakin on Yanwen-paketit tulleet seminopeasti viime aikoina, osa, ja ihan Postin hoitamana koska ilmoittavat Postin SPxxxxxxxxxFI-koodin jossain vaiheessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 337
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom