• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Onko kellään ollut ongelmia aliexpress tilausten maksamisessa Norwegianin kortilla?
 
Onko kellään ollut ongelmia aliexpress tilausten maksamisessa Norwegianin kortilla?
ootko sillä maksanu netissä mitään tätä ennen? eli onko ihan vaan nettiostokset pois päältä.
 
Dispute ja refund only ja full refund. Olettaen että oli alista tms. Paypalilla vastaava. Ihan varmasti saat koko summan takasin ja pitää härpäkkeen (postin viestintäjohtajalta opittu muotisana :geek:).

Unohdin tosiaan mainita, että Aliexpressistä tilattu, mutta pitääpä ainakin yrittää.
 
Miten kannattaisi menetellä tilanteessa, jossa tilasin ~10€ kuulokekaapelin, mutta myyjä lähetti väärän kaapelin. Olin myyjään yhteydessä ja useamman viestin ja valokuvatodisteen jälkeen hän sanoi, että voi maksimissaan 2$ korvata? Kannattaako laittaa disputea ja pyytää enemmän?

Myyjät ehdottavat aina ensiksi pientä korvausta jos tulee väärä tai vaurioitunut tuote, ja muutenkin koittavat tehdä asiasta aluksi hankalaa niin varmasti joku luovuttaa.
Yleensä kun esim ebayn ottaa mukaan niin halukkuus palauttaa rahat kokonaisuudessaan tai lähettää uusi tuote onnistuu.
Myös monesti vielä viestiä laittavat ettei pistäisi neutraalia tai negatiivistä palautetta.
 
Myyjät ehdottavat aina ensiksi pientä korvausta jos tulee väärä tai vaurioitunut tuote, ja muutenkin koittavat tehdä asiasta aluksi hankalaa niin varmasti joku luovuttaa.
Yleensä kun esim ebayn ottaa mukaan niin halukkuus palauttaa rahat kokonaisuudessaan tai lähettää uusi tuote onnistuu.
Myös monesti vielä viestiä laittavat ettei pistäisi neutraalia tai negatiivistä palautetta.
Tämä myös usein riippuu tuotteen hinnasta. Sain vääränlaisia suojakalvoja puhelimelle ja rahat palautettiin kokonaan (about 4€).
Näissä tapauksissa olen kyllä antanut positiivisen palautteen, koska myyjä otti virheestään rehellisesti vastuun.
 
Joo kyllä tuossa tapauksessa voi antaa positiivistä jos myyjän kanssa homma toimii.

Itsellä oli yksi tapaus missä tilasin pyörään vaihteen vaihtajat ja tuli 2 kpl oikean puoleisia, myyjä ensiksi ehdoitti alennusta uudesta tilauksesta ja vastasin ettei onnistu, joko lähettää vasemman vaihtajan tai palauttaa kokonaisuudessaan rahat ja teen sen jälkeen uuden tilauksen.
Ei suostunut kumpaakaan vaihtoehtoon niin vedin suoraan ebayn mukaan ja tämän jälkeen myyjä lähetti uudet vaihtajat.
Kuitenkin annoin neutraalin juurikin sen takia kun ei suoraan suostunut toimimaan kuten myyjän pitäisi jos lähettää väärän tuotteen.
 
Oikein hyvin korjattu virhe jättää usein positiivisemman vaikutuksen kun ihan "normaali toimitus". Päivitän kyllä aina palautteen jos on jotain tarvinnut reklamoida että miten meni. Jossain vaiheessa leipäännyin juurikin kiinalaisten 5/5 kiristyksiin ja lisäsin arvioihin maininnan. Törkeimmillään ne uhkailevat laittamalla huonon ostajapalautteen tai pyytävät muuttamaan palautetta.

Anker ja Arteck ainakin noista halpiselektroniikan tarjoajista on ihan super-reiluja korjaamaan virheensä. Pienikin negatiivinen asia tuotteessa niin on saanut pitää vanhan ja uusi tullut ilmaiseksi perässä. Toivottavasti kovin moni ei käytä väärin myyjien rehtiä toimintaa. Varmasti ostajissakin on jonkin verran epärehellistä ainesta.
 
Kuten oletettua, tuli bumerangina takaisin se peruutuspyyntöni AliExpressistä. Toisin sanoen myyjä ei suostunut peruutukseen. Joten ei auta kuin odotella. Vielä olisi 9vrk jäljellä siitä 20vrk käsittelyajasta. Eipä kannata tosiaan yrittää perua kauppoja, kun mahikset näyttää olevan jokseenkin olemattomat..
 
Banggood (Priority Direct Mail, PostNL):

2018-02-24 08:06
The item has arrived in the country of destination

2018-02-24 08:06
The consignment has arrived in the country of destination

2018-02-21 17:08
The item is on transport to the country of destination

2018-02-21 13:31
The item is at the PostNL sorting center

2018-02-21 13:31
The item is processed at the PostNL sorting center

2018-02-20 02:40
The item is pre-advised

"Shipped" status oli jo 10 helmikuuta, mutta joo se kiinalaisten uusivuosi aiheutti varmaan pientä takkuilua siellä päin. Mutta tuosta "pre-advised" tilasta tänne suomeen saapumiseen oli kyllä ripeää :eek:
 
Miten kannattaisi menetellä tilanteessa, jossa tilasin ~10€ kuulokekaapelin, mutta myyjä lähetti väärän kaapelin. Olin myyjään yhteydessä ja useamman viestin ja valokuvatodisteen jälkeen hän sanoi, että voi maksimissaan 2$ korvata? Kannattaako laittaa disputea ja pyytää enemmän?

Tämä ratkaistiin myyjän hyväksi. Kaapeli oli sittenkin oikea, mutta kuvaus oli ainakin osittain väärä. Kyseessä oli siis kuulokepaapeli ja kuvauksessa lukee ylempänä, että kuppeihin menevät liittimet ovat 3.5mm, mutta alempana lukee että ne ovat 2.5mm. En huomannut alempana olevaa tietoa ja luulin kaapelin olevan sopiva. Annoin sitten negatiivista palautetta myyjälle kuvauksen osalta.
 
Halpa aktiivisuusranneke tuli tilattua Alista. Eihän tuo lähde päälle haikka kuinka lataisi, eli dispute kehiin. Nyt 2vko myöhemmin myyjä vihdoin vastaa että olenko varmasti ladannut ranneketta kunnolla ja voisinko samantien perua disputen ja antaa ilmeisesti asian olla:

"Joan Chan: dear friend
i'm very sad to get your dispute,
i don't know you whether full charging
my friend,could you more detail description the problem?
we are willing help to you solve it,
could you kindly help to me cancel the dispute first?thanks
keep in touch
best wishes
kelly/:008"
...
 
Halpa aktiivisuusranneke tuli tilattua Alista. Eihän tuo lähde päälle haikka kuinka lataisi, eli dispute kehiin. Nyt 2vko myöhemmin myyjä vihdoin vastaa että olenko varmasti ladannut ranneketta kunnolla ja voisinko samantien perua disputen ja antaa ilmeisesti asian olla:

"Joan Chan: dear friend
i'm very sad to get your dispute,
i don't know you whether full charging
my friend,could you more detail description the problem?
we are willing help to you solve it,
could you kindly help to me cancel the dispute first?thanks
keep in touch
best wishes
kelly/:008"
...
100% varma todiste disputeen olisi kun kuvaa videon missä laittaa tuon rannekkeen lataukseen jos siinä pitäisi jotain elonmerkkejä näkyä. Ite ainakin käyttänyt tuota kun kyse ollut jostain sähkölaitteesta mikä ei lataudu ja on saanut rahat takaisin ilman vänkäämistä.
 
Itse ajattelin tämän ensimmäisen positiivisen kokemuksen jälkeen vaihtaa Alin gearbestiin. Siellä ainakin minulla oli asiakaspalvelijana englantia osaava henkilö. Vähän jäi sellainen fiilis, että panostavat myös tuohon aspaan jonkun verran.
Aliexpressissä on aina mahdollisuus että joutuu vänkäämään jostain asiasta myyjän kanssa ja sitten vielä joutuu hoitamaan asian Alin kanssa.
 
Tämä ratkaistiin myyjän hyväksi. Kaapeli oli sittenkin oikea, mutta kuvaus oli ainakin osittain väärä.
Vittumaista :mad: Noissa spekseissä saa kyllä olla joskus olla aika sherlock. Ilmeisesti otsikossa saa lukea ihan mitä tahansa ja ratkaisevaa on se mitä siinä "product description" tabissa lukee. Vaatteissa tullut vastaan esim otsikko "comfortable cotton pajama pants" ja item descriptionissa lukeekin "material: acrylic and spandex".

Onneks ei ollut kovin kallis taloudellinen tappio. Wish taitaa olla vielä pahempi harhaanjohtamisessa. Ainakin paljon on ollut juttuja missä ostaja on luullut tilaavansa vaikka 50€ action kameran, vaikka jossakin sivulauseessa on piilotettuna mainittu että kyseessä on kameran kuljetuslaukku tms. Kuvissa on tietysti etualalla itse kamera laukun kanssa. Eihän se tietenkään tässä lohduta...
 
  • Tykkää
Reactions: jos
100% varma todiste disputeen olisi kun kuvaa videon missä laittaa tuon rannekkeen lataukseen jos siinä pitäisi jotain elonmerkkejä näkyä. Ite ainakin käyttänyt tuota kun kyse ollut jostain sähkölaitteesta mikä ei lataudu ja on saanut rahat takaisin ilman vänkäämistä.

Näin tuli tehtyä. Näytin videolla ihan yleismittarin kanssa että laturi kyllä pelittää mutta ei tapahdu mitään kun laittaa lataukseen/yrittää käynnistää. Luulisi kelpaavan.
 
Viimeksi muokattu:
Mun kiinatabu meni eka viikkojen aikaan tilaan missä ei heränny ollenkaan. jätin sit siihen tunnin yritykseen että teen huomenna valitusta tossa niin kokoyön lataus oli lopulta herättäny sen. Oli siis toiminu jo ihan ok ennen tuota. laite toki ihan eri kuin joku ranneke.
 
Aliexpressiltä tilattu tuote lähetetty saksan varastolta 14.2 ja vieläkin näyttää lähetyksen seuranta seuraavaa. Postin seuranta ei löydä mitään lähetystunnuksella

Capture.PNG


Maanantaina pääsee varmaankin laittamaan disputea.
 
Aliexpressiltä tilattu tuote lähetetty saksan varastolta 14.2 ja vieläkin näyttää lähetyksen seuranta seuraavaa. Postin seuranta ei löydä mitään lähetystunnuksella

Capture.PNG


Maanantaina pääsee varmaankin laittamaan disputea.

Voi hyvinkin jumittaa tullissa.
 
Halpa aktiivisuusranneke tuli tilattua Alista. Eihän tuo lähde päälle haikka kuinka lataisi, eli dispute kehiin. Nyt 2vko myöhemmin myyjä vihdoin vastaa että olenko varmasti ladannut ranneketta kunnolla ja voisinko samantien perua disputen ja antaa ilmeisesti asian olla:

"Joan Chan: dear friend
i'm very sad to get your dispute,
i don't know you whether full charging
my friend,could you more detail description the problem?
we are willing help to you solve it,
could you kindly help to me cancel the dispute first?thanks
keep in touch
best wishes
kelly/:008"
...

Noniin lisää myyjältä kun laitoin videon viallisesta tuotteesta:
"my friend,ok,we can resend a new item to you or refunded to you via paypal,could you kindly help to me cancel the dispute first,thanks"

Edelleen haluaa että poistaisin disputen että voisi karata kuin pieru saharaan. Noh huomenna Aliexpress saa päättää miten käy.
 
SmartSelectImage_2018-03-01-20-27-04.png

Aliexpress-tilaus disputettu kun ei saapunut Buyer protection-ajan sisällä (~6vk). Voiko ton hyväksyä ja tehdä uuden disputen jollei sittenkään saavu vai tuleeko rejectaa, kun ylempänä lukee että Ali astuisi kuvioon ens maanantaina "jossei päästä sopuun"...
 
Tuohan kuittaa sun ostotapahtuman suoritetuksi ja hyväksytyksi jos tuon hyväksyt.
Jos olet 0€ takaisin maksusta ja mahdollisesta paketin tulemattomuudesta tyytyväinen niin silloin ja vain ja ainoastaan silloin hyväksy tuo.
 
Ei siis isosta summasta kyse mutta kait lyön rejectin :tup:
 
Kävin hakemassa banggood paketin, piti olla tämä tuote:

Aluminum Black Case me<x>tal Enclosure No Need HeatSink Fan For Raspberry Pi Model B/B+/PI2/PI3 Sale - Banggood Mobile

mutta paketissa olikin tämä:

Aluminum Alloy Case Shell Housing With Light Pipe For Raspberry Pi 3 Model B Only Sale - Banggood Mobile

Laitoin heille vähän viestiä tästä, kauan piti pakettia odottaa ja sitten pitkän odotuksen jälkeen väärä tuote, ei näin. Gearbest paketti tuli ns hitaammalla toimituksella mutta kuitenkin nopeammin ja jopa oikea tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin lisää myyjältä kun laitoin videon viallisesta tuotteesta:
"my friend,ok,we can resend a new item to you or refunded to you via paypal,could you kindly help to me cancel the dispute first,thanks"

Edelleen haluaa että poistaisin disputen että voisi karata kuin pieru saharaan. Noh huomenna Aliexpress saa päättää miten käy.
Tuo disputen poistamisesta vänkääminen on kyllä lähes aina huono merkki.
Myyjillä on tuosta varmaan joku pelko perseessä, että Ali alkaa kyselemään perään, jos on vaikka useita disputeja vireillä samanaikaisesti.
 
Itse oon tilannut nyt kuukauden aikana ebaysta ja aliexpressistä tavaraa auton talvikunnostukseen kiinasta. Alissahan makselen luottokortilla, joten ongelmat ratkaisee luottokorttiyhtiö, ebayssa heidän oma tai paypalin järjestelmä.

Mitään ongelmia ei ole ollut tosin. Kaikki tullut suhtkoht nopeasti perille. Osa vielä matkalla mutta yleisesti myös pakettien hukkuessa olen saanut suorilta refundit
 
Tuosta kiinalaisten "dear friend" aloituksesta on tullut muutaman "ystävän" kanssa jo pienimuotoinen sisäpiirivitsi. Yleensä jos on jotain helvetin ikävää kerrottavaa niin, dear friend...

Mulla oli joskus vastaavanlainen case. Annoin mun paypalin vendorille ja se hyvitti koko paskan ja poistin vasta sitten sen disputen.

Osaakos joku tietävämpi kertoa että onko noilla jotenkin varastossa noita tracking numbereita jotka sitten rekisteöityvät kun oikeasti jotain lähetystapahtumaa tapahtuu? Usein kun "processing time" on loppumassa niin aina tulee viime hetkillä "has been sent" ja tracking number. Silti voi olla viikko tai toinen ennen kuin missään seurannassa näkyy sen kummpempia ja joskus sitten lopulta saapuu suomeen. Vaikuttaa jotenkin että niillä ei esim ole tuotetta mutta pitävät kaupasta kiinni lähettävät sitten kun onnistuu. Vrt. pian tilauksesta lähetetyt paketit jotka alkavat myös edetä trackingeissa melko välittömästi.
 
Mulla oli joskus vastaavanlainen case. Annoin mun paypalin vendorille ja se hyvitti koko paskan ja poistin vasta sitten sen disputen.

Paskamaisena ostajana tuossahan olisi vielä voinut antaa mennä disputen alin käsittelyyn ja rahat tuplana takaisin.
 
Itse oon tilannut nyt kuukauden aikana ebaysta ja aliexpressistä tavaraa auton talvikunnostukseen kiinasta. Alissahan makselen luottokortilla, joten ongelmat ratkaisee luottokorttiyhtiö, ebayssa heidän oma tai paypalin järjestelmä.

Mitään ongelmia ei ole ollut tosin. Kaikki tullut suhtkoht nopeasti perille. Osa vielä matkalla mutta yleisesti myös pakettien hukkuessa olen saanut suorilta refundit
Alissahan maksut menee alipayn kautta joka vastaa pitkälti paypalia
 
Saakeli, tilaamani 7€ autotallin kaukosäätimen klooni ei toimi / ei suostu yhteispeliin! On ne epäluotettavia nämä kiinan paskeet! Tästä lähin ostan vain kivijalkakaupasta Suomi-paita päällä ja syön vain rehellistä ruisleipää.

Pistin refundin vetämään ja ostan toiselta myyjältä.
 
Noniin lisää myyjältä kun laitoin videon viallisesta tuotteesta:
"my friend,ok,we can resend a new item to you or refunded to you via paypal,could you kindly help to me cancel the dispute first,thanks"

Edelleen haluaa että poistaisin disputen että voisi karata kuin pieru saharaan. Noh huomenna Aliexpress saa päättää miten käy.

Ali ottanut homman hoitaakseen, myyjän paineet näköjään kasvaa:
"Joan Chan: my friend,you know ,the dispute is very bad influence for us,so hope you can kindly help to me cancel the dispute and consider paypal refund.it's ok?waiting for your reply"
 
Jostain syystä ei mene Aliexpressin maksu läpi, herjaa vaan että ei onnistunut, apuja?
Kortilla on aikaisemmin onnistunut ostamaan, nyt kävi takkuamaan? :eek:
 
Itellä pari kertaa ei ole mennyt läpi mutta kun on samantien yrittänyt uudestaa samalla kortilla niin sitten on toiminut.
 
eBaysta tuli tilattua pari kpl halpaa 3D joutsenpalapeliä ja tulli oli palauttanut ne takaisin lähettäjälle :( Saan myyjältä täyden hyvityksen. Kokeilen yhden kappaleen tilausta, josko se saapuisi perille asti.
 
Pitääkö muka paikkansa, että ruotsissa veloitetaan 12€/kiinalähetys? Kuulostaa melko kovalta summalta.

75 kruunua per kinkkipaketti ja arvonlisäveron joutuu maksamaan kaikesta yli 1 kruunun arvoisesta tauhkasta.

Jos sen kiinapaskan arvo on yli 1500 kruunua, niin sitten joutuu maksamaan sen 125kr.

Ja toki koskee kaikkia EU:n ulkopuolisia maita eikä pelkästään kiinaa.
 
Jokos tuo ruotsin systeemi on rantautunut suomeenkin? Kauan odottamani, alle kympin maksava plasmasytkäri tuli vihdoin suomeen, ja pitää tehdä mukamas tulliselvitys :S

ScreenShot085.jpg
 
Ei ole rantautunut, ilmeisesti tullin mielestä tuollainen sytkäri maksaa yli 22e, teet tulliselvityksen normaalisti missä ilmoitat tuotteen arvon, niin päästävät paketin jatkamaan matkaa.
 
Aloin tässä ihmettelemään kun tilaamaani polkupyörän takavaloa ei ala kuulumaan, ja huomasin että toimitusaika onkin vedetty aika helvetin pitkäksi.

Kohtahan tuota takavaloa ei enää tarvitse kun ulkona alkaa olemaan jo niin valoisaa :mad:

Jää nähtäväksi onko myyjä kusettaja vai mikä. On kuitenkin "99% positive feedback" myydyistä tuotteista.

Screenshot-2018-3-17 My eBay Summary.png

Screenshot-2018-3-17 Find answers from deal good.png
 
Mitäs vaikutusta sillä olisi mihinkään?
Mahtuisivat postin lajitteluautomatiikan läpi?
Kun ihmeellisesti paketeista ei valiteta ja ne pystytään lajittelemaan automaattisesti, mutta nämä kirjeet jotka sisältää muuta kuin paperia, ei näemmä pystytä.
 
Hyvin tuolta Kiinasta on tullu pikaliimat ehjänä perille.
Ei tosin itellekkään tullu mieleen, että niitä ei saisi postin kyydissä kulettaa.

No joo vaikka olis ehjänä selvinnyt perille, niin olisi varmaan jäätynyt postilaatikossa..
 
Hmm, mitäköhän on paketilleni käynyt (vai onko käynyt mitään)? Eli briteistä tilattu varaosaa Ebayn kautta. Tuo seuranta siis otettu Ebayn seurannasta. Tosin seurannan aikajana näyttää vielä toimituksen olevan kesken ja siellä lukee
Estimated deliveryThu, Apr 5
  • Your parcel has been delivered and signed for by A DRYLO
  • Mar-20-2018, 08:11 AM, Smethwick, B66 1BY
  • Your parcel will be with you today
  • Mar-20-2018, 05:59 AM, Smethwick, B66 1BY
  • Your parcel has arrived at our Smethwick depot
  • Mar-20-2018, 02:52 AM, Smethwick, B66 1BY
  • We have your parcel, and it's on its way to our Smethwick depot
  • Mar-19-2018, 16:10 PM, Hinckley, LE10 3BQ
  • We have your parcel and it's on its way to you
  • Mar-19-2018, 12:33 PM, Sheffield, S35 1QP
 
To näyttää siltä että se on toimitettu perille.

EDIT:
Jokapäivä oppi jotain uutta. enpä tienyt tosta GSPstä
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä että olet ostanut tuotteen Global Shipping program kautta. Eli myyjä lähettää briteissä tuotteen jakelukeskukseen, ja jakelukeskus lähettää tuotteet eteenpäin vastaanottajalle. Jakelukeskuksen työntekijä on kuitannut paketin, ja sieltä tulee uusi seurantakoodi sitten kun paketti aikanaan lähtee sinulle.
Hmm, mitäköhän on paketilleni käynyt (vai onko käynyt mitään)? Eli briteistä tilattu varaosaa Ebayn kautta. Tuo seuranta siis otettu Ebayn seurannasta. Tosin seurannan aikajana näyttää vielä toimituksen olevan kesken ja siellä lukee
Estimated deliveryThu, Apr 5
  • Your parcel has been delivered and signed for by A DRYLO
  • Mar-20-2018, 08:11 AM, Smethwick, B66 1BY
  • Your parcel will be with you today
  • Mar-20-2018, 05:59 AM, Smethwick, B66 1BY
  • Your parcel has arrived at our Smethwick depot
  • Mar-20-2018, 02:52 AM, Smethwick, B66 1BY
  • We have your parcel, and it's on its way to our Smethwick depot
  • Mar-19-2018, 16:10 PM, Hinckley, LE10 3BQ
  • We have your parcel and it's on its way to you
  • Mar-19-2018, 12:33 PM, Sheffield, S35 1QP
 
Joo, Global shippingin kautta tosiaan tilattu. Jotain tuollaista välivarasto kuittausta itsekkin epäilen, koska jos paketin määränpää on Finland niin aika epätodennäköistä varmaan olisi että jakaja vahingossa veisi väärään osoitteeseen johonkin briteissä :).

No, pitää vaan odotella. Hieman hämäävä vain tuo seuranta on kun väittää että olisi toimitettu perille (taitaa olla DPD kuljetusyhtiö).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom