Aliexpress tosiaan veloittaa arvonlisäveron jo ostoksen yhteydessä, tästä pitäisi tieto välittyä automaattisesti postille IOSS-järjestelmän kautta. Lähtökohtaisesti paketti tulee siis suoraan postiluukkuun (tai lähipostiin, jos ei mahdu postiluukusta). Jos Posti alkaa kyselemään tullimaksuja niin silloin Aliexpressistä ei ole jostain syystä välittynyt VAT:n maksaminen IOSS-järjestelmään, mutta tämä on harvinainen poikkeustapaus. Silloin voit tulla uudestaan kyselemään että mikä se Aliexpressin IOSS-numero olikaan ja miten nollatullaus sillä tehtiin Tullin sivuilta.
Aliexpress ei veloita ostohetkellä arvonlisäveroa yli 150 euron ostoksista. Näyttäisi siltä, että Aliexpress ei myöskään tällöin tee automaattisesti kuittia, kuten vähempiarvoisissa ostoksissa. Selaimeen kannattaakin asentaa Aliexpress Invoice Generator -plugari, joka helpottaa mahdollista Tullin kanssa asiointia. Kummassakaan kuitissa ei tosin näy IOSS-numeroa, mutta voihan sen lisätä itse sinne kuittigeneraattorin valinnaiseen kenttään, jossa se näkyy tilaajan nimen ja osoitteen alapuolella. Itse olen lisännyt ko. kenttään lähinnä työpaikan VAT-tunnuksen, kun tilaan sinnekin tavaraa Alista.