Älä maksa lisätöistä merkkihuollossa!

Nyt alkaa olla väsynyttä vedättämistä.

Kyseessä on kuluttaja-asiakkaan tehtäväksi tarkoitettu toimenpide. Sen tekeminen itse ei ole sen enempää "tee-se-itse-hermannin" merkki kuin se, että itse tankkaa tai imuroi auton. Renkaiden kausivaihto on paljon vaativampi ja vaarallisempi homma.

Ja itseasiassa kun lukee takuukirjaa ja omistajan käsikirjaa, niin omistaja on oikeasti velvoitettu tekemään autolleen huoltotoimenpiteitä. Voi toki riippua merkistä, mutta uskoisin, että suurella osalla on näin. Siellä on erilaisia voiteluohjeita, pesusta omat ohjeensa, pyyhkijöiden, polttimoiden ja suodattimien vaihdosta jne.

Ei se oikeasti riitä, että auton vaan käyttää kerran vuodessa huollossa. Tai riittää se siihen, että autolla pystyy ajamaan, mutta jos tulee ongelmia ja voi osoittaa huolehtineensa autostaan ohjeiden mukaisesti, niin jälleenmyyjät on usein velvoitettuja tulemaan vastaan korjaushinnoissa. Siis sellaisissa tapauksissa, joissa hajoaminen ei ole johtunut normaalista kulumisesta. Se jälleenmyyjähän ei varmasti ehdota omin päin, että voivat maksaa osan tai antaa alennusta. Usein se on haettava kuluttajasuojan kautta, mutta taitaa olla niin tuttua hommaa, että kun tietää mitä voi vaatia, niin kättä ojennetaan sieltä tiskin takaa helpommin.
 
Olen vastaavan nähnyt joskus netissä testien yhteydessä, ja onpa tullut vastaan halpisöljynsuodatin joka oli vetänyt elementtinsä ruttuun, kun ei ollut läpäisykykyä ollut tarpeeksi. Näin se on, että ei kannata käyttää niitä halvimpia paskoja – voi tulla pienestä säästöstä vähän isompi kuluerä.

Ja tuollaisesta halpaöljynsuodattimesta saattaa puuttua takaiskuventiili, joka löytyy (todennäköisesti) alkuperäisestä. Ja tarvikesuodattimessa saattaa pahimmillaan olla aivan eri paksuinen tiiviste kuin alkuperäisesssä
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuollaisesta halpaöljynsuodattimesta saattaa puuttua takaiskuventiili, joka löytyy alkuperäisestä. Ja tarvikesuodattimessa saattaa pahimmillaan olla aivan eri paksuinen tiiviste kuin alkuperäisesssä

Onneksi on todella paljon valmistajia, joiden suodattimia käytetään paljon autoteollisuudessa ja vaikkapa kilpakäytössä. Tuossa olikin jo aikaisemmin linkki testiin, jossa Mann suodatin sai ihan kiitettävät arvosanat vertailussa. K&N on myös sen verran suuri valmistaja, ettei niillä ole varaa tuottaa paskaa ja varmaan sieltäkin saa suodattimet halvemmalla kuin merkkiliikkeestä. Ja esim. Tojotan viralliset öljynsuodattimet valmistaa Denso.

Mutta se on valitettavan totta, että huonojakin varaosia on olemassa ja löytääkseen ne laadukkaat joutuu tekemään hieman tutkimustyötä. Yksi hyvä vaihtoehto on katsoa, että tuoteluettelossa lukee tuotteen kohdalla "alkuperäisvaraosa".

K&N:stä tuli mieleen, että tarkastin paljonko maksaisi heidän pestävät suodattimet autooni ja ne saisi samalla hinnalla kuin paperiset merkkivaraosat. Niissä tulisi vielä 10v takuukin, eikä tarvitsisi vaihtaa enää koskaan. Riittää, että pesee 50 000 mailin välein. Vaivahan tuokin olisi, mutta itse pidän ihan yleisesti enemmän pitkäikäisten tuotteiden hankkimisesta, niin ei tule turhaa hävikkiä. Millainenhan show siitä syntyisi jos menisivät vaihtamaan tuollaisen tilalle paperisuodattimen kysymättä?
 
Ei ole. Siis en ymmärrä miksi viedään vuosihuoltoon ja sitten ei vaihdeta mitään koska motonetistä saa paska suodattimen halvemmalla.

Samalla logiikalla kannattaa jättää huoltamatta.

Itsellä ei ole ainakaan mitään mielenkiintoa purkaa puoli sisustaa siksi että voin motonestä hakea huonimman suodattimen 10e halvemmalla

Motonetistä saa siis vain paskoja suodattimia?
 
Nyt alkaa olla väsynyttä vedättämistä.

Kyseessä on kuluttaja-asiakkaan tehtäväksi tarkoitettu toimenpide. Sen tekeminen itse ei ole sen enempää "tee-se-itse-hermannin" merkki kuin se, että itse tankkaa tai imuroi auton. Renkaiden kausivaihto on paljon vaativampi ja vaarallisempi homma.

No ei se nyt ihan ole sama asia, kun puretaan kojelautaa/hanskakokeroa siihen päästäkseen.
 
Motonetistä saa siis vain paskoja suodattimia?
No näinhän meille sanottiin, joten nyt se on näin, kuulikko! Suodattimen valmistajalla ei ole merkitystä vaan pelkästään ostopaikalla. Motonetistä ostettu kallis laatumerkin hienofiltteri tai aktiivihiilipanos on aina ihan paska. Merkkihuollossa asennettuna 30-100 euroa maksava 3 euron arvoinen bulkkisuodatin(juu, kyllä ne aina ihan hyviä oikeasti on) on ihan parsa. Tämä on sama kuin politiikassa: ei sillä ole mitään väliä, mitä joku ehdottaa vaan sillä, mitä puoluetta tämä joku edustaa.

Mainittakoon myös tähän aiheeseen, että moni kulutusosa kuten vaikkapa ne sisäilmansuodattimet ovat Motonetissä aika kalliita. Tietenkään sillä ei ole autoilun kustannuksissa mitään merkitystä jos maksaa laatuosasta 12 tai 20 euroa, mutta sen saman tai vastaavan tai paremman saisi Virosta esimerkiksi vitosella, ja siinäkin on jo kate kohdallaan. Tuollaisen auton raikassuotimen arvo ei oikeasti ole juuri tupakka-askia(0,80) enempää, vaikka se on huippulaatuinen. Ei se ole tehty kullasta.

No ei se nyt ihan ole sama asia, kun puretaan kojelautaa/hanskakokeroa siihen päästäkseen.
No kyllä se vaan on. Se on kuten sanottua, ihan tarkoitus maallikon tehdä itse(vaihtoehtona pikahuollolle) kuten lamppujen vaihtokin, se ei ole mikään vaarallinen työ. Tällaiset on käsittääkseni nykyään ihan lainsäädännön takia pakko tehdä helposti suoritettaviksi, sallia asiakkaan itse tehtäväksi ja ohjeistaa manuaalissa. Oikeasti tankkaaminen tai auton pesu on paljon vaarallisempaa. Siinä voi vaikka aiheuttaa tulipalon tai saada myrkyllistä liuotinta silmäänsä.

Raitissuodatinta vaihdettaessa mitään ei varsinaisesti modernissa autossa "pureta" eikä se mikään amerikantemppu ja ammattilaistyö ole yleensä vanhemmissakaan. Usein ohjaamosta irrotetaan hanskalokero/pahvi/paneeli pikakiinnikkeillä, käyttöohjeen mukaan, paikasta joka on suunniteltu omistajan/kuskin avattavaksi. Se on ihan sama asia kuin sulake- tai relerasian kannen irrottaminen. Eiköhän turvatyynyvahingon kannalta vaarallisempaa ole esimerkiksi auton imurointi, joka sekin on aivan turvallista. Siinähän saattaa jopa vahingossa koskea kaapeleihin.

Kaikkien autojen raitissuodatintahan ei muuten laisinkaan vaihdeta ohjaamon kautta. Pääsy suodattimeen voi olla myös konepeiton alta; joissain autoissa on siinä tulipellin yläpään jatkeen takana mutta konepeiton alla sellainen välitila, jossa voi olla suodattimen lisäksi käyttäjän huollettavia kohteita esimerkiksi akku, jarrunestesäiliö, kytkinnestesäiliö ja/tai sulakerasia.

Sinne konepellin alle pitää kurkata yleensä myös lasinpesunesteen lisäyksen ja moottoriöljyn määrän tarkistuksen takia. Nämä lienevät riidattomasti meidän molempien mielestä käyttäjälle kuuluvia toimenpiteitä. Konepellin alla on myös monessa modernissa autossa turvalaitteen räjähdyspanoksia kuten ohjaamossakin.
 
Viimeksi muokattu:
@Tonnin Seteli Noista varaosien hinnoista tuli mieleen, että katselin omaan autoon tulppia, niin Saksanmaalla samat tulpat on useamman euron halvemmat kpl, mitä Motonet pyytää samoista tulpista. Sytytyspuola, tulpat ja johdot Saksasta reilu 84€ ja Motonet pyytää samoista osista melkein 55€ enemmän. Erikseen valittuna vesipumppu ja jakopäänhihna sekä kiristin useamman kympin ero Suomeen nähden ja taas hintaeroa ei kauheesti jos katsoin sellaista pakettia, jossa tulee vesipumppu, kiristin sekä hihna mukana.
 
@Tonnin Seteli Noista varaosien hinnoista tuli mieleen, että katselin omaan autoon tulppia, niin Saksanmaalla samat tulpat on useamman euron halvemmat kpl, mitä Motonet pyytää samoista tulpista. Sytytyspuola, tulpat ja johdot Saksasta reilu 84€ ja Motonet pyytää samoista osista melkein 55€ enemmän. Erikseen valittuna vesipumppu ja jakopäänhihna sekä kiristin useamman kympin ero Suomeen nähden ja taas hintaeroa ei kauheesti jos katsoin sellaista pakettia, jossa tulee vesipumppu, kiristin sekä hihna mukana.
Totta on, että Saksasta tai Virosta tilaamalla saa monesti halvemmalla jopa ihan laatuosia, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana, että ei osta ihan mitä tahansa halpiskamaa. Se ei kuitenkaan mene ihan niin että osa kuin osa merkistä välittämättä.

Ja lisäksi pitää muistaa, että jos se tilattu osa ei olekaan juuri se minkä lopulta tarvitsee, niin vaihdot ja palautukset ovat haasteellisia jos ei ole ostanut Suomesta.
 
@Tonnin Seteli Noista varaosien hinnoista tuli mieleen, että katselin omaan autoon tulppia, niin Saksanmaalla samat tulpat on useamman euron halvemmat kpl, mitä Motonet pyytää samoista tulpista. Sytytyspuola, tulpat ja johdot Saksasta reilu 84€ ja Motonet pyytää samoista osista melkein 55€ enemmän. Erikseen valittuna vesipumppu ja jakopäänhihna sekä kiristin useamman kympin ero Suomeen nähden ja taas hintaeroa ei kauheesti jos katsoin sellaista pakettia, jossa tulee vesipumppu, kiristin sekä hihna mukana.
Joo, tämähän vaihtelee tapauskohtaisesti. Esimerkiksi jotkut brittityökoneiden osat ovat törkeän halpoja ja hyvin saatavilla vanhoihinkin vehkeisiin, osa taas yllättävän törkyhintaisia. Molemmissa tapauksissa hinta Suomessa ja Ruotsissa saattaa olla ihan samaa tasoa kuin Englannista. Usein Motonet tai enemmän aiheeseen liittyen joskus myös suomalainen virallinen merkkiliike voi olla hyvin edullinen. Muistaakseni Volvon originaali moottoriöljynsuodatin(se sama suodatin joka meni käytännössä kaikkiin malleihin vuosikymmeniä) oli aikanaan lasipalatsissa hyvin kohtuullisen hintainen - tarkkaan en muista mutta se oli välillä 5-10 euroa. Samoin tässä ketjussa mainittu urea voi olla yhtäkkiä yllättävän halpaa yllättävässä ostopaikassa, eikä se varsinkaan ole halvimmillaan Suomessa kallista.

Totta on, että Saksasta tai Virosta tilaamalla saa monesti halvemmalla jopa ihan laatuosia, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana, että ei osta ihan mitä tahansa halpiskamaa.
Kyllä. Lisäksi kannattaa muistaa, että Aeromotors hyvä, Autodoc perseestä. Ainakin saa sen laatuosan eikä halpista, jos tilaa laatuosan eikä halpista.
 
Kyllä. Lisäksi kannattaa muistaa, että Aeromotors hyvä, Autodoc perseestä. Ainakin saa sen laatuosan eikä halpista, jos tilaa laatuosan eikä halpista.
Minä olen tilannut muutaman kerran osia täältä ja joka kerta on tullut täsmälleen sitä mitä olen valinnut. Myös hinnat ovat olleet järkeviä ja toimitus nopeaa:


Tuo on siis virolainen firma.
 
No kyllä se vaan on. Se on kuten sanottua, ihan tarkoitus maallikon tehdä itse(vaihtoehtona pikahuollolle) kuten lamppujen vaihtokin, se ei ole mikään vaarallinen työ. Tällaiset on käsittääkseni nykyään ihan lainsäädännön takia pakko tehdä helposti suoritettaviksi, sallia asiakkaan itse tehtäväksi ja ohjeistaa manuaalissa. Oikeasti tankkaaminen tai auton pesu on paljon vaarallisempaa. Siinä voi vaikka aiheuttaa tulipalon tai saada myrkyllistä liuotinta silmäänsä.

Raitissuodatinta vaihdettaessa mitään ei varsinaisesti modernissa autossa "pureta" eikä se mikään amerikantemppu ja ammattilaistyö ole yleensä vanhemmissakaan. Usein ohjaamosta irrotetaan hanskalokero/pahvi/paneeli pikakiinnikkeillä, käyttöohjeen mukaan, paikasta joka on suunniteltu omistajan/kuskin avattavaksi. Se on ihan sama asia kuin sulake- tai relerasian kannen irrottaminen. Eiköhän turvatyynyvahingon kannalta vaarallisempaa ole esimerkiksi auton imurointi, joka sekin on aivan turvallista. Siinähän saattaa jopa vahingossa koskea kaapeleihin.

Kaikkien autojen raitissuodatintahan ei muuten laisinkaan vaihdeta ohjaamon kautta. Pääsy suodattimeen voi olla myös konepeiton alta; joissain autoissa on siinä tulipellin yläpään jatkeen takana mutta konepeiton alla sellainen välitila, jossa voi olla suodattimen lisäksi käyttäjän huollettavia kohteita esimerkiksi akku, jarrunestesäiliö, kytkinnestesäiliö ja/tai sulakerasia.

Sinne konepellin alle pitää kurkata yleensä myös lasinpesunesteen lisäyksen ja moottoriöljyn määrän tarkistuksen takia. Nämä lienevät riidattomasti meidän molempien mielestä käyttäjälle kuuluvia toimenpiteitä. Konepellin alla on myös monessa modernissa autossa turvalaitteen räjähdyspanoksia kuten ohjaamossakin.
90-luvun ja 2000-luvun alun autoista ainakin löytyy vielä kaikenlaisia suunnittelun kukkasia, joiden takia helpoksi oletettu osan vaihto voi olla yllättävän vaikea. Esimerkkinä vaikkapa 6-sylinterinen ilmastoimaton E36-Bemari, jossa toisen raitisilmasuodattimen vaihto edellyttää käytännössä koko pyyhkijäkoneiston purkua. Voi myös olla, että manuaalissa on kerrottu esim. polttimoiden vaihdon osalta jotkut polttimot, muttei kaikkia (vaikkei olisi mikään xenon/led tms. erikoislamppu), mikä tietysti indikoi vaikeusasteen (eli vain helpot vaihdot on kerrottu manuaalissa).

Jos 2004 ei vielä kuulu moderniin aikakauteen, niin minulla ei sitten juurikaan ole kokemusta moderneista autoista. Mutta jos on oikeasti jotain lainsäädäntöä joka edellyttää vaihtojen helppoa suoritettavuutta moderneissa autoissa, niin se on kyllä hyvä. Onko kyseessä joku EU-tyyppihyväksyntäjuttu?
 
Harmi, että sinulle jäi noin negatiivinen kuva minusta. Olen tässä ainoastaan kritisoinut sitä, että merkkihuollon varaosat eivät ole aina laadultaan sellaisia, että niistä pitäisi pyytää hintaa jota niistä usein pyydetään. Myös työn hinta on mielestäni korkea nähden siihen vaivaan, joka osassa noista lisätöistä suoritetaan.
Otsikko ja aloitus yhdessä vähän yksipuolinen.

Yleistäen, jos nykyään vie auton määräaikaishuoltoon, niin aikamoinen älämölö syntyisi jos ei kaikkea tehtäisi.

Jos huollossa ei kaikkea tehdä, niin mikä älämölö siitä tulisi jos se kuitekin leiman lättäiseen.

Lisätyötermi siis jäi vähän avaamatta, oma lukunsa on sitten miten huolto hinnoittelee työn, onko konttähinta johon kuuluu jotkin asiat ja osa asioista on sitten toteutuneen mukaan, siis ihan listan mukaisista töistä, sitten tietekin ne kokonaan listanulkopuoliset työt, niistä kai aina sovitaan erikseen.

Leimaan varmaan riittää vähempi asioita kuin määräaikaishuolossa kaikkinensa tarksitettavat tehtävät jutut.

Hinnnoittelu on toki omalukunsa, eli niin paljon kun markkinoilta saa, ja se yleensä on osalle asiakkaista ihan kohdillaan, jos leima pitää marmorilta saada (takuu ja vastuiden osalta ei välttämättä tarvi myyjän tiskiltä ostella, eli kilapiluttaa usein voi), niin osan kannattaa ottaa kaikki samalta tiskiltä tinkaen, sama hinta voi olla toisella vähemmän kannattava

Noin yleistäen jos haluaa jakaa hommat eri palvelupisteisiin, niin ensin ne yleiset ja sen jälkeen viedä leiman lyövään liikkeeseen.
 
Ainakin Autoverkkokaupan huollossa ihan lomakkeessa tiedustellaan eri lisätöitä kuten tuulilasinpyyhkimet jne. nesteet. Siitä vaan sitten ruksitaan haluttuja töitä. Ja aina huollon yhteydessä kerrotaan, että jos jotain löytyy niin he ottavat yhteyttä ja sovitaan sitten erikseen näistä löydöksistä.
 
Otsikko ja aloitus yhdessä vähän yksipuolinen.

Yleistäen, jos nykyään vie auton määräaikaishuoltoon, niin aikamoinen älämölö syntyisi jos ei kaikkea tehtäisi.

Jos huollossa ei kaikkea tehdä, niin mikä älämölö siitä tulisi jos se kuitekin leiman lättäiseen.

Lisätyötermi siis jäi vähän avaamatta, oma lukunsa on sitten miten huolto hinnoittelee työn, onko konttähinta johon kuuluu jotkin asiat ja osa asioista on sitten toteutuneen mukaan, siis ihan listan mukaisista töistä, sitten tietekin ne kokonaan listanulkopuoliset työt, niistä kai aina sovitaan erikseen.

Leimaan varmaan riittää vähempi asioita kuin määräaikaishuolossa kaikkinensa tarksitettavat tehtävät jutut.

Hinnnoittelu on toki omalukunsa, eli niin paljon kun markkinoilta saa, ja se yleensä on osalle asiakkaista ihan kohdillaan, jos leima pitää marmorilta saada (takuu ja vastuiden osalta ei välttämättä tarvi myyjän tiskiltä ostella, eli kilapiluttaa usein voi), niin osan kannattaa ottaa kaikki samalta tiskiltä tinkaen, sama hinta voi olla toisella vähemmän kannattava

Noin yleistäen jos haluaa jakaa hommat eri palvelupisteisiin, niin ensin ne yleiset ja sen jälkeen viedä leiman lyövään liikkeeseen.

Ei siitä synny älämölöä jos jättää lisätyöt tekemättä. Sen takia ne lisätyöt ovat valinnaisia. Lisätöitä ei oikein voi määritellä yksiselitteisesti, koska ne voi vaihdella merkeittäin. Avasin mielestäni niitä esimerkeillä. Osalle asiakkaista hinta voi olla kohdallaan, mutta kuinka moni heistä ei tiedä, että lisätöistä voi kieltäytyä ja teettää vaikka muualla halvemmalla? Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

Mitä tarkoitat leimalla? Jos katsastusta, niin ei katsastuksessa oteta kantaa onko autossa tarvike- vai alkuperäisvaraosa.

Mä sain tuossa huollon yhteydessä katsastuksenkin hyvinkin kilpailukykyiseen hintaan, eikä siitä jäänyt mitään pahaa sanottavaa. Lisäksi mulla jatkuu tieturva tai mikä lie hinauspalvelu, kun käytän merkkiliikkeessä huollossa. On siinä hyviäkin puolia. Aloitusviesti käsitteli hyvin kapeaa aluetta huoltoon liittyen, ei kannata tehdä sellaisesta omia johtopäätöksiä mihinkään muuhun liittyvistä asioista.
 
Joo en kyllä itse alkaisi maksamaan jos kysymättä tehdään lisätöitä, taitaa vielä laitontakin olla. Toki perustellusta syystä.

Oishan se hauska kauppaan mennä ja tiskillä ojennetaan esim. perunapussi muitten ostosten kaveriksi joka on laskuun lisätty. "Ethän sä ilman perunoita voi olla kun ostit pihvipaketin".
 
Joo en kyllä itse alkaisi maksamaan jos kysymättä tehdään lisätöitä, taitaa vielä laitontakin olla. Toki perustellusta syystä.

Oishan se hauska kauppaan mennä ja tiskillä ojennetaan esim. perunapussi muitten ostosten kaveriksi joka on laskuun lisätty. "Ethän sä ilman perunoita voi olla kun ostit pihvipaketin".

Näinpä. Itsehän minäkin siihen toimeksiantolappuun nimeni kirjoitin antaen luvan tehdä niitä lisätöitä. En tiedä kuuluuko käytäntöihin mainita niistä myös suullisesti, mutta kohdallani niin ei käynyt.

Voisi olla ihan reilua listata ne lisätöiden ja osien hinnat siihen toimeksiantolappuun, eikä yrittää pimittää niitä.
 
Mitä itellekki tuossa autohuollossa jouduttiin tekemään lisätöitä, niin he soittivat kysyäkseen lisätietoja, miten he toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Luvanpyyntövelvollisuus lisätöihin on, mutta IMO se voi olla suullinen tai kirjallinen. Vähäisiä ja tarkoituksenmukaisia lisätöitä saa tehdä ilman asiakkaan lupaa, ellei häntä tavoiteta kohtuullisessa ajassa.
 
Mitä nämä ovat?
Ei niitä ole tarkemmin eritelty -->

Korjaus- tai huoltotyön yhteydessä saattaa käydä ilmi, että korjaus kannattaa suorittaa toisella tavalla tai eri laajuisena kuin työtilausta tehtäessä sovittiin. Kun työtilaus muuttuu, korjaamolla on velvollisuus pyytää asiakkaalta lupa lisätöiden tekemiseen. Korjaamon pitää samalla ilmoittaa, jos lisätöiden tekemättä jättämisestä aiheutuu vaaraa asiakkaalle.

Korjaamo saa tehdä vähäisiä ja tarkoituksenmukaisia tilaukseen kuulumattomia lisätöitä, jos se ei saa kuluttajaan yhteyttä kohtuullisessa ajassa. Lisätöiden kustannusten enimmäismäärästä voidaan sopia etukäteen. Korjaamo ei saa ylittää työtilaukseen merkittyä enimmäishintaa lisätöidenkään vuoksi, jos muuta ei ole sovittu.

Tuossa tosin tarkoitetaan pikemminkin jotain tiettyä huoltotyötä/korjausta, jonka yhteydessä sitten ilmenee että autoon pitääkin laittaa jotain muutakin uusiksi, vaikkapa vaikka jotain stefoja tms. Normaalin määräaikaishuollon yhteydessä huollot laittavat yleensä pissapojan nesteet ja raitisilmasuodattimet sun muut kohdalleen ilman kyselyä, jos sitä ei asiakas ole erikseen kieltänyt. Eiköhän näistä ole maininta siellä huoltotilauksen pienellä präntätyssä osassa.
 
Normaalin määräaikaishuollon yhteydessä huollot laittavat yleensä pissapojan nesteet ja raitisilmasuodattimet sun muut kohdalleen ilman kyselyä, jos sitä ei asiakas ole erikseen kieltänyt. Eiköhän näistä ole maininta siellä huoltotilauksen pienellä präntätyssä osassa.
Joo, tuo kustannusarvion ylittyminen on enemmän relevantti huoli jotain varsinaista korjausta tehtäessä kuin kalenterin mukaan öljyä ja tulppia vaihtaessa. Jälkimmäisessäkin voi tietysti löytyä oikeitakin lisätöitä, mutta yleensä on kyse juuri näistä lisämyyntiä generoivista ylihintaisista pissapojantäytöistä, ts. itse myytävään perushyödykkeeseen liittymättömistä.

Kyllä niistä perushuollon lisätöistä pitäisi kysyä ja/tai nimenomaisesti valita ne huoltotilauksessa, enkä usko että nykyään olisi lainkaan yleistä tehdä oletuksena.

KSL sisältää lisäpalveluista oman pykälänkin, ja siinä vaaditaan nimenomaista suostumusta. Palveluntarjoajan oletuksena valitseman valinnan poistamatta jättäminenkään ei ole vielä nimenomainen suostumus. Käsittääkseni tämä säädös lisäpalveluista soveltuu myös autohuollon pesunesteentäyttöihin yms. Siksi yleensä ja oikein toimittaessa ne lisätyöt kysellään ja rastitetaan työmääräykseen vasta kun asiakas sanoo kyllä kiitos. Tätä voisi tulkita niin, että aina edes nimi paperissa ei pitkälle asiaa vieden ole mikään aina pitävä ankkalinnan "kikkeliskokkelis, mitäs läksit" -sopimus vaan kuluttajaa on silti saatettu johtaa harhaan, ainakaan mikäli on todennäköistä tai peräti riidatonta ettei näistä juteltu eikä asiakas piirtänyt rastia.
 
Viimeksi muokattu:
Pissapojan täytöstä on lyhyt matka tankin täyttöön. Semmosen bisneksen kun keksivät että 2€/litra tai +25€ palvelumaksua. Jes et erikseen kieltänyt niin laitettiin molemmat täyteen ja se olis - 50€ kiitos palvelumaksua.

Siis itse käyttänyt määräaikaishuollot pienemmällä pajalla ja suullisesti käyty mitä sisältää, homma toimii ja takuu säilyy.
 
Ei siitä synny älämölöä jos jättää lisätyöt tekemättä. Sen takia ne lisätyöt ovat valinnaisia.
Jos sovitaan että tehdään vain, siis vain ne asiat mitä on sovittu, ei siis jotain kausi/määräaikaishuoltoa jossa asiakas olettaa tai voi olettaa että käydään ne asiat mitä pitääkin kädyä säännöllisesti, jos nesteitä, valoja, pyyhkimiä sun muita ei ole siinä listalla niin myyjän on syytä mainita että ne kannattaisi ottaa tähän mukaan, vaikka ei ole ko automallin listalla.


Eli jos kehittyneet systeemit, niin kaikki mitä nyt määräajoin tai tiheämmin pitää tarkistaa/huoltaa ja ruksitaan pois ne mitä ei haluta. Asikas herkästi olettaa että hänen ei tarvi alkaa kausihuollon jälkeen itse jumppata asian kanssa.

Hinnoittelu ja markkinointi on sitten eriasia, vastuu markkinoijalla, mutta kuluttajankin pitää olla kartalla. XX mallin täydellinen huolto hintaan x, niin on vähän outoa jos sen pyytäessä ilman suostumusta suostuisi johonkin siihen kuulumattomiin töihin. Jos pyydän myyjätä tuon XX mallin x hintaisen huollon ja hän erehdyttää minua jollain sopparilla missä tilaan ihan jotain muuta, niin huijari sana voi tulla mieleen.

Jos vien auton N määräaikashuoltoon, ja sellaisen tilaan myyjältä, niin toivon että kertoo hinnan, siis sen hinna minkä hän minulle myy. Jos printtaa lapun minkä sitten kuittaan, niin toivon että se lappuu vastaa puheita. Autoila ymmärtää että lopullinen hinta voi riippu tarvittavaista töistä/osista, mikään ei tietenkään estä markkinoimasta palvelua missä hinta on kiinteä, riippumatta tarviiko ja vaihdetaanko jokin komponentti.


Osalle asiakkaista hinta voi olla kohdallaan, mutta kuinka moni heistä ei tiedä, että lisätöistä voi kieltäytyä ja teettää vaikka muualla halvemmalla? Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.
En tiedä kuinka moni tietää mitäkin, mutta noin pienellä mutu otannalla siinä käsityksessä että he joilla joutilasta aikaa ja kykyä niin hoitavat nuo pissapojat, sulat jne kuntoon hintatietoisesti.
Osa tietoisista sitten varmistavat että ne hoidetaan määräaikaishuollossa, osa tinkaa, osa ei.

Mitä tarkoitat leimalla? Jos katsastusta, niin ei katsastuksessa oteta kantaa onko autossa tarvike- vai alkuperäisvaraosa.
No jos mitkään leimat ei kiinnosta, niin miksi teettää määräaikaishuolto marmorilla ?

Jos jonkin huoltoleiman haluaa, niin niitä tehtailee monet muutkin, jos taasen haluat leiman että kaikki on tehty ja se näkyy järjestelmissä, niin toivottavasti sen laiman saa vasta sitten kun ne on oikeasti tehty. Jos tehdään vain osa huolto-ohjelmasta, niin ei sitten leimaa. Kopin raitisilmasuodatin tuskin seuraavaa potenttiaalista auton ostajaa kiinnostaa, mutta joku voi pitää plussana että sekin on ohjelman mukaan vaihdettu, herkempi myös arvostaisi että ei millään tarvikkeella.

Siinä olet oikeassa että mitä sitä miettiä seuraavan omistajan toiveita, ei se kuitenkaan maksa siitä niin paljoa ylimääräistä että vain sen takia maksaisi vaivaa.


Ei siitä synny älämölöä jos jättää lisätyöt tekemättä. Sen takia ne lisätyöt ovat valinnaisia.
En tuomitse perusideaa miten voi hankkia marmorileiman edullisimmin.

Ehkä karvat nousipystyyn lähestymiskulmasta. ja mielikuvista että tärkeät asiat olisiva jotekin turhia.
 
Viimeksi muokattu:
Omat nyrkkisäännöt:
- Pieniä lisätöitä, kuten tuulilasinpyyhkijät, pissapojan neste, polttimot jne ei tehdä
- Vien itse paikan päälle aina öljyt ja suodattimet, niin hoitakoot samalla kun muun huollon
- Jos on tarve isommalle rempalle (vaikkapa jarrut), niin silloin hommaan ko. varaosat valmiiksi
- Muuten saa liike hoitaa hommat

Näillä opeilla saavutan omasta mielestäni hyvän hinta/laatu/vaiva/suhteen.

Motonetin hintoja tarkasteltaessa esim. öljyjä ei kyllä kannata Saksasta tilata ja eipä suodattimissakaan isoa säästöä tee omien kokemuksieni mukaan. Toki kannattaa tilailla suodattimet samalla muun ulkomaan tilauksen kanssa, kun tilailee muuta tai ostaa ison määrän filttereitä kerralla.

No näinhän meille sanottiin, joten nyt se on näin, kuulikko! Suodattimen valmistajalla ei ole merkitystä vaan pelkästään ostopaikalla. Motonetistä ostettu kallis laatumerkin hienofiltteri tai aktiivihiilipanos on aina ihan paska. Merkkihuollossa asennettuna 30-100 euroa maksava 3 euron arvoinen bulkkisuodatin(juu, kyllä ne aina ihan hyviä oikeasti on) on ihan parsa. Tämä on sama kuin politiikassa: ei sillä ole mitään väliä, mitä joku ehdottaa vaan sillä, mitä puoluetta tämä joku edustaa.

Mainittakoon myös tähän aiheeseen, että moni kulutusosa kuten vaikkapa ne sisäilmansuodattimet ovat Motonetissä aika kalliita. Tietenkään sillä ei ole autoilun kustannuksissa mitään merkitystä jos maksaa laatuosasta 12 tai 20 euroa, mutta sen saman tai vastaavan tai paremman saisi Virosta esimerkiksi vitosella, ja siinäkin on jo kate kohdallaan. Tuollaisen auton raikassuotimen arvo ei oikeasti ole juuri tupakka-askia(0,80) enempää, vaikka se on huippulaatuinen. Ei se ole tehty kullasta.
....
Tässä taisi olla sarkasmia mukana? Minusta aktiivihiilisuodattimesta kannattaa maksaa, koska olen ymmärtänyt niiden suodatuskyvyn olevan hyvä.

En alleviivaa noita suodattimien hintaeroja Motonet vs. Saksa, jos ostaa tunnetuilta valmistajilta. Olen aivan samaa mieltä siitä, että kuskin pitää osata tehdä itse perusasiat autolle kuten tankkaus, pissapojan täyttö, ilmansuodattimien vaihto, nesteiden täyttöasteen tarkastus ja renkaiden vaihto.
 
Itselläni on Motonet + muita varaosaliikkeitä vieressä, niin ei paljon tarvitse pohtia huollon osia etukäteen vaan käy ostamassa samalla, kun vie auton huoltoon. Ja saahan myös kotimaisista puljuista tilattua eikä tarvitse hiekkaa kantaa kengissä liikkeeseen. Jos isoja määriä on ostamassa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa Viron ja Saksan nettikaupat. Silti olen hämmästellyt, että erot on halvemmissa tuotteissa Suomi vs. Saksa olleet aika pieniä jos ollenkaan viime aikoina.

Öljyjen osalta tarkoitin moottoriöljyjä. Niissä olisi tullut persnettoa vs. Motonetin hinnat viimeksi ostaessa. Vaihteistoöljyistä olen kanssasi samaa mieltä, ne Saksasta ilman muuta.
 
Itse teen kaikki huollot ja korjaukset joko itse, tai sitten isäni kanssa, jos kyseinen toimenpide vaatii useampaa kättä.
Mutta silti ymmärrän että kaikki eivät edes niitä pyyhkijöitä vaihda, tai lasinestettä lisää. Ja se on mulle ihan ok.

Mutta aloitusviestiin vastaten; Eli ymmärrät että huollot tekee sen palkkansa niillä lisätöillä, mutta se nimenomaisesti sua siinä hiertää? Eli haluat että huoltoja ei kohta ole?
 
Mutta aloitusviestiin vastaten; Eli ymmärrät että huollot tekee sen palkkansa niillä lisätöillä, mutta se nimenomaisesti sua siinä hiertää? Eli haluat että huoltoja ei kohta ole?
Ei se pelkkä öljynvaihto 200 eurolla ihan tappiollista bisnestä ole sekään.
 
Ei se pelkkä öljynvaihto 200 eurolla ihan tappiollista bisnestä ole sekään.

No kuka nyt tappiollista tekisikään?

Jos ei huoltojen hintoja halua maksaa niin tekee sitten itse. Jossei osaa niin opettelee. Jossei halua opetella eikä kiinnosta, niin menee kävellen.
Vaihtoehtoja on.
 
No kuka nyt tappiollista tekisikään?

Jos ei huoltojen hintoja halua maksaa niin tekee sitten itse. Jossei osaa niin opettelee. Jossei halua opetella eikä kiinnosta, niin menee kävellen.
Vaihtoehtoja on.
Niin, kommentoin nyt vain sitä, pärjäävätkö merkkihuollot ilman lisätöitä.
 
Niin, kommentoin nyt vain sitä, pärjäävätkö merkkihuollot ilman lisätöitä.
Se ei ole kovin suoraviivainen kuvio.

Pakkaa sekottaa kenenkä tontilta katsoo, ja millainen merkkihuolto.

- Jos merkkihuolto statuksen hankkinut firma tekee vain öljynvaihtoja, niin voi olla haasteellista olla hintakilpailaukykyinen. Eli kannattavuus ei ole itsestään sevlää.

- Jos taasen "vuokrapaikalla", niin toivottavasti hinnoiteltu niin että edes jonkinlaisen harjoittelianpalkan saa.

Maahantuoja/autoliike, oman merkin merkkihuolto, niin yksittäisen työnhinnoittelu voi olla tappiollista, mutta isommassa kuvassa kärjistäen vanha vitsi, laitteen myynti ei ole busines, vaan sen huolto. Eli asiakas saa sen auton halvemmalla ja sitten huolloissa maksaa, tarkkaa , ylimääräistä vapaa-aikaa oleva auton ostaja voi tuota käyttää hyväkseen ja saada auton halvemmalla. Jos kaikki tekisi samoin, niin etu katoaa.
 
Kyllä, sehän on tunnettu ilmiö että huolto-ohjelman noudattaminen merkkiliikettä käyttäen on elinkaaressa eri hintaista eri merkeissä. Tavallaan osa tuotosta otetaan myymällä ylihintaista palvelua, jolloin auto voidaan myydä halvemmalla(tai silti kalliimmalla).

Ei se monimutkainen kuvio silti johda siihen, että olisi koskaan huonoa bisnestä vaihtaa moottoriöljy 200 euron veloituksella. Jos siinä sivussa täytetään pissapoika 50 euron veloituksella, kaksi hehkulamppua 30 euroa kappale ja pyyhkijänsulat 70 eurolla, niin se on vain lisämyyntiä sillä jokseenkin samalla tuntituotolla(tähtitieteellinen). Käy siellä merkkihuollossa muitakin asiakkaita kuin ensiomistajia tai takuunalaisen auton omistajia.
 
Minä olen tilannut muutaman kerran osia täältä ja joka kerta on tullut täsmälleen sitä mitä olen valinnut. Myös hinnat ovat olleet järkeviä ja toimitus nopeaa:


Tuo on siis virolainen firma.

Samoin täällä käyttänyt ko. firmaa jo useamman vuoden.
Nopea toimitus ja varastosaldo pitänyt aina kutinsa ostoskorin tarkistuksessa. Haku myös toimii oem koodeilla.
 
No kuka nyt tappiollista tekisikään?

Jos ei huoltojen hintoja halua maksaa niin tekee sitten itse. Jossei osaa niin opettelee. Jossei halua opetella eikä kiinnosta, niin menee kävellen.
Vaihtoehtoja on.

Juuri tätä minä olen yrittänytkin tuoda esille koko ajan. Tuota aikasemman viestisi analogiaa en kylläkään ymmärtänyt.

Kannattaa kuitenkin teettää takuun alla ne huollot siellä missä ne takuuehtojen mukaan pitää tehdä. Ja olen myös maininnut monia hyviäkin puolia merkkihuolloista. Ei minua se merkkihuolto kokonaisuutena häiritse vaan ne kalliit lisätyöt, jonka kyllä pitäisi käydä esille viesteistäni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom