Kuvaketjusta päätellen täälläkin on sen verran paljon uusia autoja, jotka varmaankin huolletaan merkkiliikkeissä, niin ajattelinpa jakaa kokemuksen ja pari rahan arvoista vinkkiä muille miten säästää huoltojen hinnoissa. Monille tämä on varmaan itsestään selvää, mutta joillekin ehkä ei. Tai sitten vaan saattaa unohtaa asian, kuten minä ja kerron tässä vinkin miten sekään ei välttämättä aiheuta lisäkustannuksia.
Huoltoon vietäessä pitää huoltoukon esittää sellainen lappunen, jossa luetellaan autoon kohdistuvat huoltotoimenpiteet ja siihen asiakas sitten raapaisee nimmarin hyväksymisen merkiksi. Tämä lappu kannattaa lukea tarkkaan, vaikka se setä siellä marmoritiskin takana hymyileekin leveästi samalla, kun luettelee niitä pakollisia huoltokohteita. Siinä lapun lopussa on kenttä, jossa lukee "Lisätyöt" tai jotain muuta vastaavaa. Kiinnittäkää tähän erityisesti huomioita. Siinä mainitaan usein esim. tuulilasinpyyhkijät, raitisilmasuodattimet, tuulilasinpesuneste, ym. Näitä lisätöitä et missään nimessä halua ostaa merkkiliikkeestä! Mikään, ei yhtään mikään oikeuta niihin hintoihin, joita merkkiliikkeet ottavat näistä varaosista ja niiden vaihtotöistä. Muistakaa, se huoltoukko ei ole teidän ystävänne, vaikka käyttäytyykin hymyillen ja asiallisesti. Hän yrittää kusta teitä silmään niin paljon kuin suinkin arvioi teidän lompakkonne kestävän. Näistä lisätöistä ne huoltamot elävät.
Itse yleensä muistan mainita, ettei lisätöitä tehdä, mutta en tällä kertaa ja jouduin maksamaan siitä aika pitkän pennin. Käytin auton määräaikaishuollossa, enkä siis ruksinut pois tuota lisätyön osuutta, jolloin huolto oli oikeutettu vaihtamaan autooni raitisilmasuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen. Varmaan paljon muutakin, mutta luojan kiitos eivät tehneet enempää.
Raitisilmasuodattimen vaihto maksoi 26 euroa ja suodatin 54,63 euroa. Moottorin ilmansuodattimen vaihto maksoi 20,80 euroa ja suodatin 53,58 euroa. Tässä kävi vielä niin, että viime vuonna olin kieltänyt lisätyöt, niin raitisilmasuodatinta ei silloin vaihdettu. Tähän huoltoon se ei olisi edes kuulunut, mutta kun sitä ei oltu tehty viime vuonna, niin se lisättiin nyt tähän huoltoon. Olin sen vaihtanut varmaan kuukausi sitten ja todennäköisesti oli ihan puhdaskin vielä.
Motonetissä alkuperäisvaraosana raitisilmasuodatin on 16,90e ja moottorin ilmansuodatin 14,90e. Raitisilmasuodattimen omassa autossa saa vaihdettua, kun ottaa hansikaslokeron irti ja vetää sen suodattimen pois ja työntää uuden tilalle. Moottorin ilmansuodattimen kotelossa on peräti 2 sankaa, jotka vapauttamalla kotelon kannen voi nostaa ja vaihtaa suodattimen. Jos otetaan aikaa, niin vaihdan molemmat 5 minuutissa. Jos osaa avata konepellin, niin osaa kyllä vaihtaa nuo suodattimetkin. Vaihtoehtoisesti voi ajaa vaikka johonkin ammattikoulun pihalle ja tarjota vaihtohommasta 20e ensimmäiselle, jonka näkee nousevan ulos vanhasta bemarista. Joissain autoissa tämä voi tietenkin olla vaikeaakin, mutta suuressa osassa ei tarvitse käsiään paljoa liata nämä vaihtaakseen. Mukaanlukien ne pyyhkijät ja lasinpesunesteen täytön. Pyyhkijäthän maksaa merkkihuollossa ihan perkeleesti ja pesunesteelle on yleensä joku kiinteä hinta, joka otetaan vaikka lirutettaisi desilitra sinne säiliöön. Lisäksi tietenkin maksu siitä työstä...
Tulin siihen lopputulokseen vitutukseni laannuttua, että kerran minua voi kusettaa, mutta toista kertaa ei tule! Kirjoitin viestit huoltoukoille, niin seuraavalla kerralla ei pitäisi olla epäselvyyttä, että haluanko suodattimien vaihdon. Laitan varmaan tuulilasinpesunestesäiliön viereen samanlaisen. Voisin kyllä jalostaa tuota vähän ja tehdä tarraprintterillä siistimmät. Tuulilasinpyyhkimiin ei oikein saa tarraa siten, ettei se jäisi näkyviin.
Kannattaa selvittää miten noita suodattimia ym. autoihinne voi vaihtaa, niin pääsette paljon halvemmalla huolloissa. Mikään takuu ei varmasti lopu siihen, että on itse vaihtanut suodattimia ja saa olla aikamoinen taikuri, että nuo jotenkin väärin asentaa.
Huoltoon vietäessä pitää huoltoukon esittää sellainen lappunen, jossa luetellaan autoon kohdistuvat huoltotoimenpiteet ja siihen asiakas sitten raapaisee nimmarin hyväksymisen merkiksi. Tämä lappu kannattaa lukea tarkkaan, vaikka se setä siellä marmoritiskin takana hymyileekin leveästi samalla, kun luettelee niitä pakollisia huoltokohteita. Siinä lapun lopussa on kenttä, jossa lukee "Lisätyöt" tai jotain muuta vastaavaa. Kiinnittäkää tähän erityisesti huomioita. Siinä mainitaan usein esim. tuulilasinpyyhkijät, raitisilmasuodattimet, tuulilasinpesuneste, ym. Näitä lisätöitä et missään nimessä halua ostaa merkkiliikkeestä! Mikään, ei yhtään mikään oikeuta niihin hintoihin, joita merkkiliikkeet ottavat näistä varaosista ja niiden vaihtotöistä. Muistakaa, se huoltoukko ei ole teidän ystävänne, vaikka käyttäytyykin hymyillen ja asiallisesti. Hän yrittää kusta teitä silmään niin paljon kuin suinkin arvioi teidän lompakkonne kestävän. Näistä lisätöistä ne huoltamot elävät.
Itse yleensä muistan mainita, ettei lisätöitä tehdä, mutta en tällä kertaa ja jouduin maksamaan siitä aika pitkän pennin. Käytin auton määräaikaishuollossa, enkä siis ruksinut pois tuota lisätyön osuutta, jolloin huolto oli oikeutettu vaihtamaan autooni raitisilmasuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen. Varmaan paljon muutakin, mutta luojan kiitos eivät tehneet enempää.
Raitisilmasuodattimen vaihto maksoi 26 euroa ja suodatin 54,63 euroa. Moottorin ilmansuodattimen vaihto maksoi 20,80 euroa ja suodatin 53,58 euroa. Tässä kävi vielä niin, että viime vuonna olin kieltänyt lisätyöt, niin raitisilmasuodatinta ei silloin vaihdettu. Tähän huoltoon se ei olisi edes kuulunut, mutta kun sitä ei oltu tehty viime vuonna, niin se lisättiin nyt tähän huoltoon. Olin sen vaihtanut varmaan kuukausi sitten ja todennäköisesti oli ihan puhdaskin vielä.
Motonetissä alkuperäisvaraosana raitisilmasuodatin on 16,90e ja moottorin ilmansuodatin 14,90e. Raitisilmasuodattimen omassa autossa saa vaihdettua, kun ottaa hansikaslokeron irti ja vetää sen suodattimen pois ja työntää uuden tilalle. Moottorin ilmansuodattimen kotelossa on peräti 2 sankaa, jotka vapauttamalla kotelon kannen voi nostaa ja vaihtaa suodattimen. Jos otetaan aikaa, niin vaihdan molemmat 5 minuutissa. Jos osaa avata konepellin, niin osaa kyllä vaihtaa nuo suodattimetkin. Vaihtoehtoisesti voi ajaa vaikka johonkin ammattikoulun pihalle ja tarjota vaihtohommasta 20e ensimmäiselle, jonka näkee nousevan ulos vanhasta bemarista. Joissain autoissa tämä voi tietenkin olla vaikeaakin, mutta suuressa osassa ei tarvitse käsiään paljoa liata nämä vaihtaakseen. Mukaanlukien ne pyyhkijät ja lasinpesunesteen täytön. Pyyhkijäthän maksaa merkkihuollossa ihan perkeleesti ja pesunesteelle on yleensä joku kiinteä hinta, joka otetaan vaikka lirutettaisi desilitra sinne säiliöön. Lisäksi tietenkin maksu siitä työstä...
Tulin siihen lopputulokseen vitutukseni laannuttua, että kerran minua voi kusettaa, mutta toista kertaa ei tule! Kirjoitin viestit huoltoukoille, niin seuraavalla kerralla ei pitäisi olla epäselvyyttä, että haluanko suodattimien vaihdon. Laitan varmaan tuulilasinpesunestesäiliön viereen samanlaisen. Voisin kyllä jalostaa tuota vähän ja tehdä tarraprintterillä siistimmät. Tuulilasinpyyhkimiin ei oikein saa tarraa siten, ettei se jäisi näkyviin.
Kannattaa selvittää miten noita suodattimia ym. autoihinne voi vaihtaa, niin pääsette paljon halvemmalla huolloissa. Mikään takuu ei varmasti lopu siihen, että on itse vaihtanut suodattimia ja saa olla aikamoinen taikuri, että nuo jotenkin väärin asentaa.