Ajovalojen kunnostus keskustelu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 918
Elikkäs otsikon mukainen ongelma olisi omassa autossa, muovilamput kun alkavat olemaan erittäin sameat ja pitäisi saada valot kirkkaaksi. Näitä valmiita kunnostus pakettejahan myydään joten onko kokemuksia/suosituksia? Itse noita vähän tutkailleenani niin tuo 3M setti taitaa olla toimivin? Jenkeista sais tilattua reiluun 20€ paketin kotiin.
3M 39008 Headlight Lens Restoration System | eBay
Tuossa oli ok pätkä vertailussa turtlewaxin ja 3M setit:

Näyttäis selvästi tuolla porakoneella saavan paremman lopputuloksen.
 
Onko noille valmiille seteille oikeasti edes tarvetta? Vesihioin itse umpiot 1200 paperilla himmeiksi ja lakkasin Mastonin lakalla (CarColor muistaakseni).. Kahteen autoon tein, toisessa ihan kirkkaat vieläkin ja toisen ehdin jo myydä. Kustannukset oli alle 10e + oma aika, mutta yhdessä illassa nuo teki.

Lakatahan nuo aina täytyy. Vaikka kiillotat sen muovin kirkkaaksi niin nopeasti se himmenee jos ei ole lakkaa suojana. Lakkaa valitessa tärkeä katsoa että uv- säteilyn kestävää niin ei kellastu.
 
Lakatahan nuo aina täytyy. Vaikka kiillotat sen muovin kirkkaaksi niin nopeasti se himmenee jos ei ole lakkaa suojana. Lakkaa valitessa tärkeä katsoa että uv- säteilyn kestävää niin ei kellastu.

Onko heittää suositusta mitä lakkaa kannattaisi hankkia? Itse kirkastelin tuolla 3M setillä ajovaloja keväämmällä. Ei niistä tosiaankaan uudenveroisia tullu, mutta "paremmat" kuitenkin. Mitään jälkikäsittelyaineita ei tullut setissä mukana ja uudelleenhimmentyminen vähän huolettaa...
 
Onko noille valmiille seteille oikeasti edes tarvetta? Vesihioin itse umpiot 1200 paperilla himmeiksi ja lakkasin Mastonin lakalla (CarColor muistaakseni).. Kahteen autoon tein, toisessa ihan kirkkaat vieläkin ja toisen ehdin jo myydä. Kustannukset oli alle 10e + oma aika, mutta yhdessä illassa nuo teki.

Lakatahan nuo aina täytyy. Vaikka kiillotat sen muovin kirkkaaksi niin nopeasti se himmenee jos ei ole lakkaa suojana. Lakkaa valitessa tärkeä katsoa että uv- säteilyn kestävää niin ei kellastu.
Ostin tommosen valmiin setin motonetistä. Varmasti olisi pärjännyt ilmankin hankkimalla hiomapaperit ja hiomatahnan erikseen, mutta minulla niitä nyt ei ollut niin tuossa sai kaiken kerralla. Mukana oli muistaakseni jotain litkua joka lopuksi levitettiin tuohon päälle, ei mitään lakkaa kyllä ollut. Nyt on joku 2 tai 3 vuotta hionnasta ja edelleen ihan kirkkaat. Ehkä lakkaamalla pysyisi pidempään? Tosin en tiedä kauanko auto muutenkaan kestää, joten jos nyt pari vuotta noilla menisi vielä.
 
Mitä pikaisesti googlailin niin motonet myy philipsin settiä, jossa on jonkinlaista UV suoja-ainetta mukana (ei vakuuta, että tämä kauaa pysyisi mutta lienee kuitenkin tyhjää parempi). Meguiarsin kitti näytti hyvältä kun mukana tulee porakoneeseen laitettava laikka niin saa pienemmällä vaivalla hiottua haalistumaa pois. Nähtäväksi jää ehtiikö mekun kittiä löytämään mistään kivijalkakaupasta että saisi mökillä ajan kanssa kiillotella..
 
Onko heittää suositusta mitä lakkaa kannattaisi hankkia? Itse kirkastelin tuolla 3M setillä ajovaloja keväämmällä. Ei niistä tosiaankaan uudenveroisia tullu, mutta "paremmat" kuitenkin. Mitään jälkikäsittelyaineita ei tullut setissä mukana ja uudelleenhimmentyminen vähän huolettaa...

Tätä käytin itse: Spraymaali AutoACRYL Kirkas lakka 500ml - Maston

Tuoteselosteessa mainitaan uv-kestävyys. Löytyy esim. Tokmannilta.
 
jos on pahat naarmut/kuopat tms niin vetäny hiomapaperilla 320-400-600-800-1200 ja sitte farecla g3 myllytyskoneella.

jos vain hyvin pientä sumentumaa niin pelkästään farecla ja umpio on taas kuin uusi

mä olen vähän skeptinen noiden lakkojen suhteen. onko niistä kovinkaan paljon apua suojaamisessa...

Pitäisi joskus kokeilla niin että lakkaa toisen ja toisen jättää lakkaamatta.
 
Vaikka ajovalojen kiillottelusta täällä puhutaan, niin lisään soppaan takavalojen kiillotusta.
IMG_20170527_141653.jpg


Vasen hiottu Mirka Abralon vesihiomalaikoilla 1000-2000-4000 epäkeskokoneella. EDIT: oikealla lähtötilanne

IMG_20170527_165230.jpg


Molemmat lakattuina.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ajovalojen kiillottelusta täällä puhutaan, niin lisään soppaan takavalojen kiillotusta.

Vasen hiottu Mirka Abralon vesihiomalaikoilla 1000-2000-4000 epäkeskokoneella.


Molemmat lakattuina.
Onko tuo oikeanpuoleinen siis ajan lähtötilanne? Näyttää kuin siihen olisi vedetty jokin aine pintaan.. Siistiä jälkeä kyllä!
 
Itse vedin yhdet umpiot 400-800-1200-maston 2k lakka-2000-epäkesko scholl s3g-scholl s30g-vaha. Ihan uudenveroiset tuli, saa nähdä kuinka kauan pysyy sellaisena.
 
Itse vedin yhdet umpiot 400-800-1200-maston 2k lakka-2000-epäkesko scholl s3g-scholl s30g-vaha. Ihan uudenveroiset tuli, saa nähdä kuinka kauan pysyy sellaisena.

Siis autovahaahaa ei pidä missään nimessä laittaa umpioihin. Sehän on juuri yleisin syy saameisiin umpioihin, kun lämpö polttaa sen pintaan kiinni/kellastaa.
 
Siis autovahaahaa ei pidä missään nimessä laittaa umpioihin. Sehän on juuri yleisin syy saameisiin umpioihin, kun lämpö polttaa sen pintaan kiinni/kellastaa.
Nyt en kyllä aivan usko tätä. Sanoisin että se on se muovi joka kellastuu, vahahan kuluu suhteellisen nopeasti jopa pois. Tarkalleen ottaen laitoin sealanttia, mutta samapa tuo. Onko väitteelle omakohtaista kokemusta/muuta näyttöä?

EDIT: esim. Autodude sanoo näin: "Umpion vahaus ja pinnoitus hoituu samalla tavoin kuin maalipinnankin." lähde: Ajovaloumpion vesihionta ja kiillotus - AUTODUDE.FI
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en kyllä aivan usko tätä. Sanoisin että se on se muovi joka kellastuu, vahahan kuluu suhteellisen nopeasti jopa pois. Tarkalleen ottaen laitoin sealanttia, mutta samapa tuo. Onko väitteelle omakohtaista kokemusta/muuta näyttöä?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

No itselle tämä kerrottiin jo nuorena, kun ekaa autoani vahasin, joten itse en ole kokeillut. Tuloksia olen nähnyt kyllä usein. Naapurin setä veti mersustaan hankinnan jälkeen kahdessa kuukaudessa umpiot sameaksi. Taisi olla viimekesänä. Siinä asiaa ihmeteltiin ja tulokseksi arvelen juurikin umpion varhausta. Kirkkaaksi se ne veti taas jollain motonetin kunnostuspaketilla.

Riippunee hyvin vahvasti käytetystä vahasta, mutta kyllä tuota toisinaan näkee. Erityisesti muoviumpioissa. Vanhoista lasiumpioista tuo lähtenee vielä irti, mutta muoviin palaa kiinni.
 
Vahalla lähtee UV-suoja pois umpiosta ja siitä se alamäki sitten alkaa.

PS. tuli kesälomien aikaan kokeiltua tätä Meguiarsin heavy duty kittiä ja voin kyllä suositella lämpimästi. Mukana tuli myös UV-suoja, jota ajattelin varmuuden vuoksi lisätä vielä syksymmällä kun laittaminen oli sangen helppo.
 
Naapurin setä veti mersustaan hankinnan jälkeen kahdessa kuukaudessa umpiot sameaksi. Taisi olla viimekesänä. Siinä asiaa ihmeteltiin ja tulokseksi arvelen juurikin umpion varhausta.

Juu näin on, tätä nyt ei usko kukaan :D
 
Vahalla lähtee UV-suoja pois umpiosta ja siitä se alamäki sitten alkaa.

PS. tuli kesälomien aikaan kokeiltua tätä Meguiarsin heavy duty kittiä ja voin kyllä suositella lämpimästi. Mukana tuli myös UV-suoja, jota ajattelin varmuuden vuoksi lisätä vielä syksymmällä kun laittaminen oli sangen helppo.


Aika myrkkyä vahaa saa olla että se polyuretaanilakka tms. tehtaalta umpion pintaan laitettu pinnoite lähtee pois. Jos vahalla lähtisi umpioista uv-suoja niin aikalailla saman se tekisi auton lakallekin, maalipinnan lakkakin on käytännössä muovia.
Tuo mequiarsin sarjankin uv-suoja on ihan normaalia synteettistä "vahaa" hienolla nimellä varustettuna :facepalm:
 
Juu näin on, tätä nyt ei usko kukaan :D

No se nyt ei vaikuta minun arkeeni, uskooko vai ei.

Jokaisen sumu-umpion tarinaa mulla ei ole kertoa. Tuo nyt oli lähi historiasta. Autoa tämä eläköitynyt herrasmies vaihtaa vuoden välein ja tuo auto tuli ihan kirkasumpioisena. Aiheesta juteltiin kuin naapurit ikään ja hän ihmetteli tapahtunutta. Kysyin, että oliko vahannut umpiot ja hän sanoi näin tehneensä. Sitä mä en osaa sanoa, mikä todellinen syy on, mutta vahausta epäilen syypääksi. Sitä en tiennyt, että kyseessä voisi olla UV suojan poistuminen, vaan olen tähän asti luullut kyseessä olevan vahan palaminen.

Nyt se on jo vaihtunut toiseen mersuun.
 
Aika myrkkyä vahaa saa olla että se polyuretaanilakka tms. tehtaalta umpion pintaan laitettu pinnoite lähtee pois. Jos vahalla lähtisi umpioista uv-suoja niin aikalailla saman se tekisi auton lakallekin, maalipinnan lakkakin on käytännössä muovia.
Tuo mequiarsin sarjankin uv-suoja on ihan normaalia synteettistä "vahaa" hienolla nimellä varustettuna :facepalm:
Ei se nyt kerrasta lähde, mutta vuosien saatossa alkaa tapahtumaan kun kivet hakkaa ja vahalla hinkataan apuna.
 
Tulipa tuossa eilen tehtyä kunnostusoperaatio, ennen tuota umpiot olivat menneet ihan keltaisiksi ja korjauskehotus tuli niistä. Ei tullut otettua ennen jälkeen kuvia, kun unohdin. Tein tuon operaation semmoisella setillä, missä oli muovinpuhdistusaine, 800 ja 2000 hiomapaperit, muovipohjamaalia ja 2K-muovimaalia. Ei tarvinnut eikä ohjeissa käsketty missään vaiheessa kiillottamaan noita, sen kun vaan märällä hiomapaperilla hioin ekana täysin sameaksi nuo ja pistin aineet pintaan. Tuli oikein nätti lopputulos ja oli ihan helppo tehdä.
 
Mitä UV-lakkaa suosittelette hiotuille umpioille? Mielellään halpaa ja Jyväskylästä jostain hyllystä jos saisi haettua.
 
Aika hintava tuokin, kun samalla hinnalla saisi jo jonkun kiillotuspaketin. Toki laatu varmasti maksaa.

Hiomapaperia löytyy 600, 1500 ja 2000 karkeudella. Eli riittääkö, jos vettä suihkuttaen hion pitkään karkeimmasta hienompaan ja lopulta kuivaus ja lakka päälle? Pientä naarmua ja kiveniskemää löytyy, mutta ei mitään pahoja kellastumia. Noista pienistäkin naarmuista ja himmentymistäkin haluisin kuitenkin eroon.

Toisen umpion pitkien polttimon suojakuppi oli kadonnut ja sieltä mennyt roskia ja ötököitä umpion sisään. Voisin kokeilla, jos niistä pääsee paineilmalla ja imurilla eroon. Lisäksi lyhyiden projektorit ajattelin puhdistaa sisäpuolelta sähköjohdon pätkällä, jonka päässä on mikrokuituliina. +120% H7-polttimoillakin lyhyet vielä melko kehnot ja jollain niitä mielellään yrittäisi vielä parantaa. Pitkät taas +110% H1-Osrameilla hyvät.
 
Omien kokemuksien mukaan turhaa hioo hienommalla kuin 1000-1200, ei tule parempi hienommalla kun vedetään lakka päälle. Lakan kuivumisen jälkeen olen itse hionut kevyesti 2000 "orange peelin" pois. Sen jälkeen vielä myllyllä viimeistely. Ainakin omasta mielestä lakkauksen jälkeen pakko hioa vielä, jää muuten karmea pinta.
 
Millä lähtee pienet naarmut umpioista? Muuten näyttää hyvältä, mutta kun laittaa valot päälle, niin hiusnaarmuja siellä täällä. Paljonkohan nuo haittaavat valotehoa?

Vesihioin käsin 1500 ja 2000 hiomapapereilla ja vaikka ikuisuuden hinkkasin umpioita himmeäksi, niin naarmut eivät tahtoneet lähteä. Lopuksi kiillotustahnaa puuvillalaikalla pintaan ja lakka päälle.

Edellinen omistaja tosiaan oli hukannut toisen umpion pitkien suojakumin takaa ja ötököitä ja pölyä mennyt reilusti sisään. Pitkien polttimoreiästä tungin kompressorilla ilmaa sisään ja vilkun polttimon kohdalta imin imurilla ja hyvin lähti perhoset ja kärpäset pois, kunnes kompura hajosi. Pitää puhdistella vielä lisää myöhemmin.
 
Jos ei naarmut lähteny noilla niin karkeempaa paperia vaan. Kyllä ne naarmut lopulta lähtee. Voin itse suositella hankkimaan kiillotuskoneeseen vesihiomalaikkoja niin homma helpottuu huomattavasti.
 
Jos ei naarmut lähteny noilla niin karkeempaa paperia vaan. Kyllä ne naarmut lopulta lähtee. Voin itse suositella hankkimaan kiillotuskoneeseen vesihiomalaikkoja niin homma helpottuu huomattavasti.
600 karkeudella tuntui tulevan vain lisää naarmuja. Nuo naarmut ovat niin pieniä, että mietin, jos jokin parempi hiomatahna ja parempi laikka riittäisi poistamaan ne.

Jos vielä lähden hiomaan, niin pitää hankkia kunnon välineet. Käsin hiomalla menee ikä ja terveys :D
 
Toki 600 tekee naarmuja kun on jo sen verran karkeampaa. Täytyy vaan sitten poistaa hiomanaarmut asteittain.

Motonetista saa velcrokiinnityksellä vesihiomalaikkoja, 500 ja 1000 karkeuksia ainakin.
 
Omy5hoE.jpg


Kuvassa näkyy tuommoinen kirkas läntti, joka tuli hioessa vastaan. Aluksi se oli himmeämpi kuin muu alue, mutta kun kokeilin vetää lakkaa siihen, niin tuli paljon kirkkaampi kuin muusta umpiosta. Onko tuo ympäristö vanhaa naarmuista ja himmeää pinnoitetta ja kannattaako hioa koko umpio noin kirkkaaksi?

Käsin hiominen on tuskaa. 1500 karkeus veden kanssa jättää vielä pientä naarmua, joka ei lähde kiillotustahnalla, joten käyn ostamassa huomenna 2000 ja 2500 karkeuksia. viimeistelyyn. Mietin, että hion ensin esim. 1000 karkeudella koko umpion noin kirkkaaksi ja sitten 1500, 2000 ja 2500. Lopuksi tahnaa ja lakkaa.
 
Et huomaa eroa laitatko lakan esim. 1000 hiotun vai 2000 hiotun päälle. Lakka täyttää naarmut kumminkin. Kestävyys saattaa olla jopa parempi hieman naarmuisempaan, kun on enemmän tarttusmispinta-alaa. Kummassakin tapauksessa valumien kanssa kannattaa olla tarkkana.
 
Nyt sain kuntoon toisen umpion. Ensin 1000 karkeuden paperilla ja vedellä pari tuntia hinkkasin kaikki vanhat pinnoitteet pois. Huomasi, että umpion pinnalle tuli harmaa läikkä ja vedin läikän koko umpion kokoiseksi ja tuossa vaiheessa pinta oli kauttaaltaan samea. Sen jälkeen 1500 ja 2000 papereilla ja pinta alkoikin kirkastumaan. Lopuksi hiontatahnaa pyörittelin mikrokuituliinalla käsin ja 4 kerrosta lakkaa pintaan. Todella kirkas pinta tuli ja seinääkin vasten huomaa nyt eron valotehossa.

Viikonloppuna tapeltava sitten toinen umpio kuntoon. Tuo vanha pinnoite on niin perkeleen tiukassa, että käsin saa riehua pitkään, mutta minkäs teet, kun ei ole konetta.

HWZKSIz.jpg
 
Puuilosta ostin kympillä kunnostussetin korjatakseni 14v/198 tkm ajetun primeran ajovalot ja paketin ohjeita seuraten pari tuntia per valo siinä meni. Käytin akkuporakonetta, että kierrokset pysyivät maltillisina, ettei tule kauheasti roiskeita ja ettei umpio sula. Samoin oli suihkepullossa vettä, jota ruiskuttelin hiottavalle pinnalle ahkerasti.

Ensin hionta 800->1200->2000. Sitten hiomatahnalla kiillotus, lopuksi puhdistus ja suoja-aineen levitys:



2018-08-08 08.37.43.jpg
 
Jos autossa on projektorivalot, niin kannattaa tosiaan välillä katsoa linssin sisäpuolen kunto. Toinen lähivalo oli selvästi himmeämpi kuin toinen ja syyksi paljastui pölyn peitossa oleva linssi. Polttimon reiästä tikun päässä olevalla mikrokuituliinalla hinkkasin pitkään ja ero on huomattava ja nyt molemmat valot yhtä kirkkaita. Löysäsin myös projektoria samalla ja tungin välistä umpioon paineilmaa.
 
Pistetäänpäs muutama kuva tuosta projektorien puhdistamisesta:

Pölyinen lähtötilanne:

Mfln8cu.jpg


Mikrokuituliinalla ja ikkunanpesuaineella puhdistamisen jälkeen. Varjostimen takia tuo puhdistus on melko haastavaa:

4K4jHLq.jpg


Toisesta umpiosta kokeilin myös tökätä siveltimellä projektoriin ja olihan sinnekin kertynyt pölyä, vaikka suojakupit olivat tallessa. Varmasti tuokin määrä vaikuttaa valotehoon:

tuPdANN.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pistetäänpäs muutama kuva tuosta projektorien puhdistamisesta:

Pölyinen lähtötilanne:

Mfln8cu.jpg


Mikrokuituliinalla ja ikkunanpesuaineella puhdistamisen jälkeen. Varjostimen takia tuo puhdistus on melko haastavaa:

4K4jHLq.jpg


Toisesta umpiosta kokeilin myös tökätä siveltimellä projektoriin ja olihan sinnekin kertynyt pölyä, vaikka suojakupit olivat tallessa. Varmasti tuokin määrä vaikuttaa valotehoon:

tuPdANN.jpg
Miten toteutit operaation? Polttimon reiästäkö?
 
Miten toteutit operaation? Polttimon reiästäkö?
Siitä juuri. Projektori lähti kyllä irti ruuveilla, mutta ei mahtunut ulos. Vartena käytin polkupyörän vaijerikuorta, joka taipui sen verran että pääsi varjostimenkin takaa pyyhkimään. Sen päähän oli teipattu mikrokuituliina ja käytin myös hieman ikkunanpesuainetta. Heijastinpintoja kannattaa varoa tuossa.
 
Testailin vanhaan umpioon kiillotusta, mutta tulos ei ollut tyydyttävä. Ensin tein vesihionnan 1000 ja 2000 papereilla ja sen jälkeen kiillotus tahnalla ja lopuksi vahaus. Tarkkaan katsottaessa umpion pinta on kuitenkin täynnä pikkiriikkisiä naarmuja.

Menetelmä kuitenkin on periaatteessa toimiva, joten missä menin vikaan?
 
Testailin vanhaan umpioon kiillotusta, mutta tulos ei ollut tyydyttävä. Ensin tein vesihionnan 1000 ja 2000 papereilla ja sen jälkeen kiillotus tahnalla ja lopuksi vahaus. Tarkkaan katsottaessa umpion pinta on kuitenkin täynnä pikkiriikkisiä naarmuja.

Menetelmä kuitenkin on periaatteessa toimiva, joten missä menin vikaan?

Olet liian kriittinen pinnan suhteen?

Ehkä aloitus olisi pitänyt tehdä karkeammalla, jolloin olisi ne syvimmät naarmut saatu tasattua?
 
Testailin vanhaan umpioon kiillotusta, mutta tulos ei ollut tyydyttävä. Ensin tein vesihionnan 1000 ja 2000 papereilla ja sen jälkeen kiillotus tahnalla ja lopuksi vahaus. Tarkkaan katsottaessa umpion pinta on kuitenkin täynnä pikkiriikkisiä naarmuja.

Menetelmä kuitenkin on periaatteessa toimiva, joten missä menin vikaan?
Itsellä oli käsin vesihiontaa ja kiillotusta tehdessä sama ongelma. Periaatteessa ihan ok lopputulos, mutta pientä himmeyttä ja etenkin naarmuja jäi silti, vaikka kuinka hinkkasi. Ostin myllytyskoneen ja kunnon laikalla ja tahnalla lähti sitten loputkin naarmut ja umpio kirkastui entisestään.
 
Ajattelin astran umpion hioa ja kiillottaa, ekat testit vaikutti lupaavalle. Akryylilakan meinasin vetää päälle mutta tarviiko toi kirkkaan muovipohjamaalin vai tarttuuko nuo spray pullossa olevat lakat polykarbonaattiin? 1K lakka tämä mitä hyllyssä on. Mastonilla on tota 2K lakkaakin kilikoli purkissa 16e, mikä on aika halpa hinta vrt. uuteen umpioon @160-180e.
 
Ajattelin astran umpion hioa ja kiillottaa, ekat testit vaikutti lupaavalle. Akryylilakan meinasin vetää päälle mutta tarviiko toi kirkkaan muovipohjamaalin vai tarttuuko nuo spray pullossa olevat lakat polykarbonaattiin? 1K lakka tämä mitä hyllyssä on. Mastonilla on tota 2K lakkaakin kilikoli purkissa 16e, mikä on aika halpa hinta vrt. uuteen umpioon @160-180e.

Vedä 2k lakalla, 1k paska kestää monta päivää "kovettua" ja silti se jää paljon pehmeämmäksi. Suoraan vaan lakka umpiolle, mitään primeria ei tarvitse käyttää.
 
Ennen/Jälkeen. Lakka teki pientä appelsiinipintaa, pitää hioa p2000 hieman sitä kun kuivuu kunnolla ja sitten vielä laikalla kiillottaa. Käsin hioin niin en jaksanut vetää kovin syvälle mutta ehkä tuo on serviceable.

ennen.JPG jälkeen.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Kahta eri settiä tuli kokeiltua 300tkm ajetun audin umpioihin enkä oikein ole tyytyväinen kumpaankaan. Turtlewaxin sarjalla lopputulos on käytännössä yhtä huono kuin lähtötilannekkin. Autoglymin porakonesetillä lopputulos on sentään lähtöä parempi mutta silti ei kovin hyvä. Varmaan käyttäjässä vika.
 
Tietämättä, että kuinka paha on lähtötilanne, mutta vesihiontaa kehiin, ja lakka päälle, niin ei tarvi jyystää ikuisuutta, ja kestää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom