Ajovalojen kunnostus keskustelu

Tietämättä, että kuinka paha on lähtötilanne, mutta vesihiontaa kehiin, ja lakka päälle, niin ei tarvi jyystää ikuisuutta, ja kestää.

Hain nyt 500 hiekkapaperia ja koitan sillä aloittaa uudestaan. Tuo Autoglymin sarjassa ollut 800 taitaa olla liian hienoa noin vanhoille umpioille tai mun kärsivällisyys ei vaan riittänyt. Jos menee pieleen niin onneksi tarvikeumpiot näyttää olevan alle 80 € / kpl.
 
Itse käyttämäni menetelmä on mirka abralon hiomalaikat 1000->2000->4000 karkeuksina (voi työstää myös käsin, kone ei pakollinen, mutta nopeuttaa) sitten lakka päälle, ja halutessaan kun lakka on kovettunut, niin voi kiilloittaa appelsiinipinnan pois.
 
mä olen aloittanu tuota vielä karkeammalla jos on semmosta pientä kiveniskemää
 
Kokeilin nyt ensin käsin 400 - 800 - 1500 - 2000 ja sitten koneella 3000 + kiillotus tahnalla. Paras tähän mennessä, ehkä 60 % noista pikku jäljistä lähti mutta tilalle jäi naarmuja hionnasta. Tämä taitaa olla maalaamisen jälkeen toinen asia mikä ei multa onnistu. :darra:

Taidan tilata ebäystä umpiot kun alkaa riittävästi ärsyttämään.
 
Kyllä ne naarmut lähtee pois kun vaan huolellisesti käy läpi jokaisella karkeudella ja hienommilla eniten. Varmaan tolla 600-800 kannattaa näissä alottaa niin ei tule noita syviä naarmuja. Runsaan veden kera tietty. Sitten vaan myllytyskoneella ja laikalla /poralla ja rättilaikalla aineet pintaan ja viimeinen kiillotus.
 
Hylättiin katsastuksesta kun oli kellastuneet umpiot eikä valo tullu oikeen läpi.
1. Umpioiden Pesu Tokmannin auto pesu-aineella.
2. Kuivaus rätillä
3. Halvinta hammastahnaa levitin sienellä koko umpiolle.
4. Ripottelin reilusti ruokasoodaa
5. Pari min hankausta vahaus sienellä
6. Pesu uudelleen
7. katsuri kysyi jouduitko uudet umpiot ostamaan :cigar2:
IMG_20200106_133917.jpg
 
Kyllä ne naarmut lähtee pois kun vaan huolellisesti käy läpi jokaisella karkeudella ja hienommilla eniten. Varmaan tolla 600-800 kannattaa näissä alottaa niin ei tule noita syviä naarmuja. Runsaan veden kera tietty. Sitten vaan myllytyskoneella ja laikalla /poralla ja rättilaikalla aineet pintaan ja viimeinen kiillotus.

Ja ristiin hionta, niin huomaa aina kun edellisen jäljiltä jääneet syvemmät hiomajäljet on hiottu pois.
 
Puuilosta ostin kympillä kunnostussetin korjatakseni 14v/198 tkm ajetun primeran ajovalot ja paketin ohjeita seuraten pari tuntia per valo siinä meni. Käytin akkuporakonetta, että kierrokset pysyivät maltillisina, ettei tule kauheasti roiskeita ja ettei umpio sula. Samoin oli suihkepullossa vettä, jota ruiskuttelin hiottavalle pinnalle ahkerasti.

Ensin hionta 800->1200->2000. Sitten hiomatahnalla kiillotus, lopuksi puhdistus ja suoja-aineen levitys:



2018-08-08 08.37.43.jpg

Nyt jo himmentyneet niin, että katsuri sanoi, että pitäs hioa... n. 2v siis kestivät.
 
Nykyisessä autossa oli umpioiden pinnassa pieniä kiveniskemiä todella paljon ja näytti vähän hiekkapuhalletulta. Hieno tahna ei vielä tehonnut, mutta ostin tänään oikein leikkaavaa kiillotustahnaa ja kyllä muuten kirkastui epäkeskolla myllytyskoneella. Joskus aiemmin käsin vesihioin ja hinkkasin vanhan auton umpioita ja tuo kone on kyllä kymmenen kertaa nopeampi ja helpompi tuohon hommaan. Harmi, kun en älynnyt ottaa ennen-jälkeen kuvia.

Mitään muuta suojaa ei toistaiseksi ollut, niin nakkasin Collinitea umpion pintaan. Eiköhän tuo ainakin tämän talven kestä etenkin, kun tuossa ei ole ajovalonpesureita liottamassa vahaa pois :think:
 
Täällä jonkin verran oli vesihionnasta ja lakkauksesta keskustelua. Ilmeisesti hienommalla paperilla kuin 800 ei ole hyötyä hioa, jos aikoo lakan laittaa pintaan? 2K-lakka ilmeisesti myöskin lisäinvestoinnin arvoinen? Ei ole syvempiä naarmuja umpioissa, joten ajattelin hioa vain tuolla 800 paperilla ja muutama kerros 2K-lakkaa päälle :hmm:
 
Itse pistin tohon edellisen sivun astraan mastonin 2K lakan päälle, mutta veti maitomaiseksi pinnan. Olikohan liian kosteaa kun syksyllä tuon teki? Tosiaan ton jälkee hioin ja kiillotin uudestaan ja pistin collinitet päälle.
 
Joskus aiemmin käsin vesihioin ja hinkkasin vanhan auton umpioita ja tuo kone on kyllä kymmenen kertaa nopeampi ja helpompi tuohon hommaan. Harmi, kun en älynnyt ottaa ennen-jälkeen kuvia.
Taisit aloittaa turhan hienolla paperilla, umpioita ei pysty käsin hiomaan puhki. Hionta 400-600-800-1200 järjestyksessä niin ei mene kuin pari minuuttia / karkeus. Isommille kiveniskemille ei mahda mitään, mutta luulisi katsastukseen kelpaavan. Lakaksi käy myös kiiltävä akryyli, esim. motip mitä saa melkein joka paikasta parilla eurolla.
 
Kivasti heräsi ketju eloon :tup:
Itse pistin tohon edellisen sivun astraan mastonin 2K lakan päälle, mutta veti maitomaiseksi pinnan. Olikohan liian kosteaa kun syksyllä tuon teki? Tosiaan ton jälkee hioin ja kiillotin uudestaan ja pistin collinitet päälle.
Onko nuo sun kuvat siis juuri lakkaamisen jälkeen otettu? Menikö heti maitomaiseksi kun kuivui kunnolla vai vasta myöhemmin? Jännä efekti kyllä kieltämättä, en tuollaiseen törmännyt kun olen tässä katsonut noita videoita ja kokemuksia ajovalojen kunnostamisesta 2K lakalla.

@make_k on näköjään käyttänyt ilmeisesti onnistuneesti tuota halvempaa Mastonin lakkaa. En tiedä kummalla sitten koittaisi, kun tuo 2K on kuitenkin useimmiten suositeltu.
 
Kivasti heräsi ketju eloon :tup:

Onko nuo sun kuvat siis juuri lakkaamisen jälkeen otettu? Menikö heti maitomaiseksi kun kuivui kunnolla vai vasta myöhemmin? Jännä efekti kyllä kieltämättä, en tuollaiseen törmännyt kun olen tässä katsonut noita videoita ja kokemuksia ajovalojen kunnostamisesta 2K lakalla.

@make_k on näköjään käyttänyt ilmeisesti onnistuneesti tuota halvempaa Mastonin lakkaa. En tiedä kummalla sitten koittaisi, kun tuo 2K on kuitenkin useimmiten suositeltu.

Toi jälkeen kuva taisi olla sen lakan hionnan ja kiillottamisen jälkeen, ja meni maitomaiseksi vasta kun kuivui. En muuta itse keksinyt kun ilmankosteuden joka tuon huononti, pihalla kun tein. Luulisi että tuo mastonin 2k lakkakin toimii tossa, kun polykarbonaattiahan tuo on ja muut tehneet vastaavaa?

Mutta tähän päivään asti tuo on ollut pelkän colliniten kera ja ei ole tuosta jälkeen kuvasta huonommaksi mennyt, eli ei noi opelin umpiot ainakaan kovin äkkiä ala kellastumaan.
 
Toisesta threadista siirryin nyt tänne. Sonaxin settiä kokeilen nyt sitten. Ainakin kaksi autoa voisi tuolla voisi käsitellä.
 
Toi jälkeen kuva taisi olla sen lakan hionnan ja kiillottamisen jälkeen, ja meni maitomaiseksi vasta kun kuivui. En muuta itse keksinyt kun ilmankosteuden joka tuon huononti, pihalla kun tein. Luulisi että tuo mastonin 2k lakkakin toimii tossa, kun polykarbonaattiahan tuo on ja muut tehneet vastaavaa?

Mutta tähän päivään asti tuo on ollut pelkän colliniten kera ja ei ole tuosta jälkeen kuvasta huonommaksi mennyt, eli ei noi opelin umpiot ainakaan kovin äkkiä ala kellastumaan.

Kuule ihan sama keissi itellä ja voi helvata, että ketutti. Maston? CAR-REP 2K putelina ja lämpimässä tallissa, useita kerroksia hyville pohjille ja sitten pannuhuoneeseen ~30C pariksi tuntia. Eka yö ulkona ja maitomaisia pisaroita lakka täynnä. :eek:

No pari kk tosta tein sitten uusiksi ja hioin taas alusta, lakkasin ja annoin olla 2vrk tuossa 30C lämmössä ennen paikalleen laittoa. Vitut, sama homma taas. En enää jaksanut lakkailla ja vedin myllytyskoneella vähän ajan päästä pinnan kuntoon, ei tullut priimaa koska siellä lakan välissä on sitä valkoista kosteutta? jäänyt. Mutta välttävät. Nyt pitäis taas uusiksi kiillottaa. Ehkä jatkan pelkillä kiillotuksilla vuosittain, onpahan tuo UV-suoja kuitenkin kun lakka päällä...

Älkää ainakaan tuota lakkaa muut menkö käyttämään, varoitettu ON! ;)

:rolleyes:
jekSqChh.jpg

Näin hyvältä ne näytti... ennen ulkoilutusta
 
Tällä putsasin umpiot alkusyksystä. Ei lähellekään uudenveroista tullut, mutta parempi kuitenkin.

IMG_20200929_183608.jpg


IMG_20200929_191512.jpg
Ei hemmetti, deja vu :rofl2:

Sama väri, sama merkki ja samat kiillotushommat tehtynä (tosin jo 2019).

Taitaa Astran valot olla keskimääräistä herkempiä menemään huonoon kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin Amazonista tälläisen ehostussetin. Sen mukana tuli UV suoja-aine joka vaatii UV valossa kovettumisen. Ohjeissa neuvotaan viemään auto pariksi tunniksi auringonpaisteeseen. No eihän se talvella toimi, ja just nyt pimeään aikaan tarvitsee valoja, ei sitten kun aurinko paistaa. Voinko jättää umpiot nyt suojaamatta ja suojata esim. toukokuussa vai meneekö pilalle? Auttaako jos käsittelen umpiot akryylilakalla?
 
Millä saa lakkasumun pois umpioista, hiomatta itse umpioita? Itse umpiot hyvässä kunnossa mutta päässy lakkasumua pintaan.
 
Millä saa lakkasumun pois umpioista, hiomatta itse umpioita? Itse umpiot hyvässä kunnossa mutta päässy lakkasumua pintaan.
Jos se on tuoretta eli viime aikoina olet lakannut jotain ja suma leijaillut umpioihin, niin voit koittaa kastella jonkun rätin liuottimella (tinneri) ja pyyhkiä varovasti umpiot.
 
Umpiot kaipaisivat kiillotusta, täytyisi jaksaa vielä hieroa ennen talvea. Samaten 10v vanhat xenonit lienevät jo parhaimman tehonsa antaneet. Pitänee myös tutkia noita LED-sarjoja.

Xenon umpioiden valoteho ei välttämättä kauheasti parane umpioiden kiillotuksella. Omien kokemusten valossa vaikuttaisi, että projektorin heijastinpinta ja uudet xenon polttimot ovat kaikista tärkeimmät valotehon kannalta. Umpion pieni sameus ei tunnu vähentävän merkittävästi valotehoa, mutta aiheuttaa enemmän hajavaloa, joten suositeltavaa toki hoitaa kuntoon samalla kertaa.

Projektorien kuntoa ei päällisin puolin pysty arvioimaan, mutta kannattaa vaihtaa, jos umpiot ovat vanhat ja valoteho uusista polttimoista huolimatta heikko.

Itsellä hyviä kokemuksia Retrofitlabin d2s projektoreista. Samaa projektoria saa myös suomalaisilta jälleenmyyjiltä. Ei tosin ollut plug and play, vaikka nettisivuilla kovasti niin lupailivatkin. Lisäksi umpion valokuvio on hyvä tarkistaa umpio irrallaan ennen vanhan projektorin irrotusta, niin on helpompi säätää uusi projektori heti asennusvaiheessa suunnilleen samalle tasolle. Ei tule sitten suuntausvaiheessa ongelmia pitkien ja lyhyiden eriparisuuntauksen kanssa.

Alla joitan kuvia Passatin umpioiden kunnostuksesta. Vanha tietokoneen virtalähde ja omatekoinen valoteline olivat hyviä apuvälineitä projektorin kohdistuksessa.

IMG_20201001_192241.jpg IMG_20201002_113415.jpg IMG_20201003_181022.jpg
 
Xenon umpioiden valoteho ei välttämättä kauheasti parane umpioiden kiillotuksella. Omien kokemusten valossa vaikuttaisi, että projektorin heijastinpinta ja uudet xenon polttimot ovat kaikista tärkeimmät valotehon kannalta. Umpion pieni sameus ei tunnu vähentävän merkittävästi valotehoa, mutta aiheuttaa enemmän hajavaloa, joten suositeltavaa toki hoitaa kuntoon samalla kertaa.

Projektorien kuntoa ei päällisin puolin pysty arvioimaan, mutta kannattaa vaihtaa, jos umpiot ovat vanhat ja valoteho uusista polttimoista huolimatta heikko.

Itsellä hyviä kokemuksia Retrofitlabin d2s projektoreista. Samaa projektoria saa myös suomalaisilta jälleenmyyjiltä. Ei tosin ollut plug and play, vaikka nettisivuilla kovasti niin lupailivatkin. Lisäksi umpion valokuvio on hyvä tarkistaa umpio irrallaan ennen vanhan projektorin irrotusta, niin on helpompi säätää uusi projektori heti asennusvaiheessa suunnilleen samalle tasolle. Ei tule sitten suuntausvaiheessa ongelmia pitkien ja lyhyiden eriparisuuntauksen kanssa.

Alla joitan kuvia Passatin umpioiden kunnostuksesta. Vanha tietokoneen virtalähde ja omatekoinen valoteline olivat hyviä apuvälineitä projektorin kohdistuksessa.

IMG_20201001_192241.jpg IMG_20201002_113415.jpg IMG_20201003_181022.jpg

Kiitos vinkistä. Vajaa 10v vanhat umpiot nuo nyt on mutta aika sumeiksi menneet reilun 200tkm aikana. Pitää miettiä, alkaako näin kaupunkialueella käyttämään noihin aikaa vai vaihtaako kirkkaammilla valoilla olevan auton.

Sinänsä kyllä houkuttelisi kun aikamoinen ero noissa näyttää olevan. Pitääpä tutkailla asiaa. :thumbsup:
 
Umpiot olivat täynnä pientä kiveniskua ja päätin lähteä hiomaan niitä pois.

Ensin vedin K1000 vesihiomapaperilla poikittain ja sitten K2000 pystysuunnassa. Sitten karkealla laikalla ja leikkaavalla tahnalla myllytys ja perään hienommalla laikalla ja tahnalla viimeistely. Lopuksi vielä pinnoitusaine. Sen verran opin, että pakko ottaa prosessi uusiksi ja ottaa K1500 hiomapaperilla K1000:n naarmut pois. K2000 ei meinannut pystyä siihen. Eli K1000 -> K1500 ja K2000. Hienompaa en kaupasta löytänyt, mutta myllytys riittää K2000:n naarmuille. Kiveniskut kyllä lähtivät tuolla operaatiolla kiitettävästi. Umpiot olivat todella hiekkapuhalletut ja tuon operaation jälkeen pinta tuntui aivan sileältä.

Ihmetystä aiheuttaa nyt kuitenkin kuvan himmentymä etenkin toisessa umpiossa. Tuo tuli hioessa esiin. Yritin hioa tuota hienolla vesihiomapaperilla ja sen jälkeen myllyttää niin paljon, että laikka meni riekaleiksi. Ei meinaa kirkastua. Muistelen, että edellisessäkin saman konsernin autossa tuli tuollainen vastaan ja piti hioa apinan raivolla ikuisuus, että sai sen pois ja tuli taas kirkkaampaa. Onko tuo joku vanha pinnoite, joka on todella kovassa? Mitä tuolle pitäisi tehdä? Kuva on otettu valoa vasten niin, että näyttää kuitenkin pahemmalta kuin todellisuudessa on.

WhatsApp Image 2022-08-30 at 19.45.20.jpeg


Toisesta umpiosta tuli paljon parempi, vaikka käytin samoja metodeja ja yhtä paljon aikaa. K1000-naarmut tosin pitää siitäkin vielä hioa ja lisäksi tuossakin tuli hiomisesta himmeä läikkä umpion yläreunaan. Pitää kokeilla uudella laikalla siihenkin.

WhatsApp Image 2022-08-30 at 19.45.20 (1).jpeg
 
Sellainen välihuomio kun näitä katsoin, kaikilla näyttäsi olevan umpiot autossa kiinni kunnostuksen aikana.. Aika usein se umpio kannattaisi ottaa irti kunnostuksen ajaksi, siitäkin huolimatta että se mahdollisesti vaatii puskurin irroittamisen osittain tai kokonaan. Muuttuu se hiominen ja lakkaaminen melko monta astetta helpommaksi, eikä tarvitse varoa puskuria/maskia/lokasuojaa hiomisen aikana. Bonuksena saa vielä todennäköisesti valittua paljon ergonomisemman asennuspaikan ja -asennon.
 
Viimeksi muokattu:
Umpiot olivat täynnä pientä kiveniskua ja päätin lähteä hiomaan niitä pois.

Ensin vedin K1000 vesihiomapaperilla poikittain ja sitten K2000 pystysuunnassa. Sitten karkealla laikalla ja leikkaavalla tahnalla myllytys ja perään hienommalla laikalla ja tahnalla viimeistely. Lopuksi vielä pinnoitusaine. Sen verran opin, että pakko ottaa prosessi uusiksi ja ottaa K1500 hiomapaperilla K1000:n naarmut pois. K2000 ei meinannut pystyä siihen. Eli K1000 -> K1500 ja K2000. Hienompaa en kaupasta löytänyt, mutta myllytys riittää K2000:n naarmuille. Kiveniskut kyllä lähtivät tuolla operaatiolla kiitettävästi. Umpiot olivat todella hiekkapuhalletut ja tuon operaation jälkeen pinta tuntui aivan sileältä.

Ihmetystä aiheuttaa nyt kuitenkin kuvan himmentymä etenkin toisessa umpiossa. Tuo tuli hioessa esiin. Yritin hioa tuota hienolla vesihiomapaperilla ja sen jälkeen myllyttää niin paljon, että laikka meni riekaleiksi. Ei meinaa kirkastua. Muistelen, että edellisessäkin saman konsernin autossa tuli tuollainen vastaan ja piti hioa apinan raivolla ikuisuus, että sai sen pois ja tuli taas kirkkaampaa. Onko tuo joku vanha pinnoite, joka on todella kovassa? Mitä tuolle pitäisi tehdä? Kuva on otettu valoa vasten niin, että näyttää kuitenkin pahemmalta kuin todellisuudessa on.


Toisesta umpiosta tuli paljon parempi, vaikka käytin samoja metodeja ja yhtä paljon aikaa. K1000-naarmut tosin pitää siitäkin vielä hioa ja lisäksi tuossakin tuli hiomisesta himmeä läikkä umpion yläreunaan. Pitää kokeilla uudella laikalla siihenkin.

Tuo on vanha pinnoite ja se kyllä pitäisi saada kokonaan pois. 1000 on vähän turhan hieno aloituskarkeus, karheammalla vaan alkuun, lähtee tuo pinnoitekin helpommin.
 
No nyt tuli hyvää jälkeä.

Eli vesihionta 400, 800, 1200 ja 2000 karkeuksilla, leikkaavalla tahnalla myllytys, viimeistelevällä tahnalla myllytys ja päälle pinnoite. Kaikki kiveniskut ja vanhat naarmut ovat poissa ja keskeltä umpio on lähes uudenveroinen. Reunoille jäi vielä vähän naarmua, kun vaikeampi alue päästä käsiksi, mutta ei haittaa valotehoa.

Aikaa meni 1.5 tuntia käsin, kun vähän väliä pysähtyi ihmettelemään tuloksia. Myöhemmin tehtävä toiselle umpiolle vielä sama. Uudet, hyvät polttimot laitettu, joille syötetään +14V jännitettä, niin kyllä näkee. Lisävalo hoitaa loput.

20220905_200744.jpg
 
No nyt tuli hyvää jälkeä.

Eli vesihionta 400, 800, 1200 ja 2000 karkeuksilla, leikkaavalla tahnalla myllytys, viimeistelevällä tahnalla myllytys ja päälle pinnoite. Kaikki kiveniskut ja vanhat naarmut ovat poissa ja keskeltä umpio on lähes uudenveroinen. Reunoille jäi vielä vähän naarmua, kun vaikeampi alue päästä käsiksi, mutta ei haittaa valotehoa.

Aikaa meni 1.5 tuntia käsin, kun vähän väliä pysähtyi ihmettelemään tuloksia. Myöhemmin tehtävä toiselle umpiolle vielä sama. Uudet, hyvät polttimot laitettu, joille syötetään +14V jännitettä, niin kyllä näkee. Lisävalo hoitaa loput.

20220905_200744.jpg
Hyvä lopputulos. :tup: Mitä pinnoitetta käytit ja onko pysynyt kirkkaana?
 
Hyvä lopputulos. :tup: Mitä pinnoitetta käytit ja onko pysynyt kirkkaana?
Lopputulos oli hyvä ja käytin jotain kiillotuspaketin mukana tulevaa pinnoitetta. Pinnoite ei ollut kovin hyvää ja naarmuuntui todella herkästi. Jos auto ei olisi mennyt vaihtoon, niin olisin varmaan hionut uusiksi ja vetänyt jonkun toisen pinnoitteen tai kalvon :D
 
Mikäs olisi vuonna 2024 paras setti/metenelmä, jolla ehostaa umpioissa olevia halkeamia? Eivät siis ole kellastuneet tai samentuneet, vaan umpioiden reunoille on ilmestynyt viimeisen puolen vuoden aikana melkoisesti jotain pieniä halkeamia. Jostakin luin, että kuuma umpio ja kylmä vesi pesureista aiheuttaisi jossakin vaiheessa tuollaista, mutta en tiedä pitääkö tämä paikkaansa. Joka tapauksessa pinnat pitäisi hioa kuntoon ja vetää päälle joku UV-pinnoite tms. Suosituksia?

On niin tylsää hommaa, että mielelläni veisin auton päiväksi johonkin pajalle ja maksaisin työstä käyvän summan, mutta kolme eri fiksaamoa vastasi jo, että eivät tee pelkästään umpioiden hiontaa. Yksi vastasi, että jos käyttäää koko auton jossakin tonnin käsittelyssä, niin siinä samalla tekeävt umpioille jonkin "peruskäsittelyn", mutta ei tullut kauppoja. Vissiin on tarjolla riittämiin noita rahakkaampia hommia, kun ei tällainen näpertely kiinnosta.

Uudet umpiot maksavat toista tonnia kappale, joten kannattaa hoitaa tämä kuntoon ennen kuin tilanne pahenee, eivätkä valot kelpaa katsastuksessa.
 
Mikäs olisi vuonna 2024 paras setti/metenelmä, jolla ehostaa umpioissa olevia halkeamia? Eivät siis ole kellastuneet tai samentuneet, vaan umpioiden reunoille on ilmestynyt viimeisen puolen vuoden aikana melkoisesti jotain pieniä halkeamia. Jostakin luin, että kuuma umpio ja kylmä vesi pesureista aiheuttaisi jossakin vaiheessa tuollaista, mutta en tiedä pitääkö tämä paikkaansa. Joka tapauksessa pinnat pitäisi hioa kuntoon ja vetää päälle joku UV-pinnoite tms. Suosituksia?

On niin tylsää hommaa, että mielelläni veisin auton päiväksi johonkin pajalle ja maksaisin työstä käyvän summan, mutta kolme eri fiksaamoa vastasi jo, että eivät tee pelkästään umpioiden hiontaa. Yksi vastasi, että jos käyttäää koko auton jossakin tonnin käsittelyssä, niin siinä samalla tekeävt umpioille jonkin "peruskäsittelyn", mutta ei tullut kauppoja. Vissiin on tarjolla riittämiin noita rahakkaampia hommia, kun ei tällainen näpertely kiinnosta.

Uudet umpiot maksavat toista tonnia kappale, joten kannattaa hoitaa tämä kuntoon ennen kuin tilanne pahenee, eivätkä valot kelpaa katsastuksessa.
Ei kai siinä oikein mitään taikakeinoa ole, hionta ja kiilloitus ja uudelleen pinnoitus tai lakkaus. Jos useampi paja on jo kieltäytynyt työstä, se ehkä kertoo jo siitä työmaan määrästä jotakin (olettaen että ei hinnasta vielä keskusteltu). Jos siihen on mahdollisuuksia, voisi kannattaa ottaa umpiot itse irti. Irtonaiset lamput voi maistua jollekin pajalle paremmin kuin kokonainen auto ja ainakin sillä laajentaa valinnan varaa, kun voi kysellä ympäri suomen.
 
Ei kai siinä oikein mitään taikakeinoa ole, hionta ja kiilloitus ja uudelleen pinnoitus tai lakkaus. Jos useampi paja on jo kieltäytynyt työstä, se ehkä kertoo jo siitä työmaan määrästä jotakin (olettaen että ei hinnasta vielä keskusteltu). Jos siihen on mahdollisuuksia, voisi kannattaa ottaa umpiot itse irti. Irtonaiset lamput voi maistua jollekin pajalle paremmin kuin kokonainen auto ja ainakin sillä laajentaa valinnan varaa, kun voi kysellä ympäri suomen.
Hinnasta ei keskusteltu mitään, eli eivät ottaneet hommaa vastaan lainkaan. Työmäärän kyllä tiedän (1-2h per lasi) ja siksi maksaisin mieluiten jollekin firmalle, jolla on tarvittavat välineet ja aineet valmiiksi hyllyssä, mutta ei sitten. Volvo XC60:n umpiot lähtevät irti pikakiinnikkeillä muutamassa sekunnissa, eli se ei ole ongelma. Postittamaan en niitä kuitenkaan ala.

Ja mitään taikakeinoja en toki etsi, mutta noita valmiita kiillotussarjoja ja erilaisia pinnoitteita on useampia, niin siksi ajattelin jos olisi jotain vinkkejä niistä.
 
En tiedä mistäpäin etsitään, mutta yhtäänkään isommalta kirkolta kyllä pitäisi löytyä paja joka valohoitoa antaa (pun intended).

Valmiit kiilloitussarjat on yleensä ylikalliilla myytyjä postimerkin kokoisia hiomapaperiarkkeja ja kiilloitustahnaa minipurkissa, paremmat kamat paremmalla hinnalla saa ostamalla ne ihan erikseen jos tuohon päättää itse lähteä. Halkeamia voi yrittää täyttää juoksevalla polystyreeniliimalla jos sille on tarvetta, yleensä ei ole. Jos käsipelillä tekee eikä aikaisempaa kokemusta ole, 2 tuntia ei todennäköisesti riitä. 2K lakka pintaan.
 
En tiedä mistäpäin etsitään, mutta yhtäänkään isommalta kirkolta kyllä pitäisi löytyä paja joka valohoitoa antaa (pun intended).

Valmiit kiilloitussarjat on yleensä ylikalliilla myytyjä postimerkin kokoisia hiomapaperiarkkeja ja kiilloitustahnaa minipurkissa, paremmat kamat paremmalla hinnalla saa ostamalla ne ihan erikseen jos tuohon päättää itse lähteä. Halkeamia voi yrittää täyttää juoksevalla polystyreeniliimalla jos sille on tarvetta, yleensä ei ole. Jos käsipelillä tekee eikä aikaisempaa kokemusta ole, 2 tuntia ei todennäköisesti riitä. 2K lakka pintaan.
Jyväskylästä kyselin. Vielä ei ole löytynyt halukkaita. Koko auton myllytyksiä erilaisilla pinnoitteilla tekee useampikin fiksaamo, mutta pelkkien umpioiden hionta ei tunnu nappaavan. Yksi automaalaamo vastasi nyt, että viikolla 33 saattaisi ehtiä, mutta eivät eritelleet mitenkään mitä työ sisältää ja kun hinta siellä on yhteensä vain 120e kahdelta umpiolta, niin vähän epäilen lopputuloksen laatua.
 
Jyväskylästä kyselin. Vielä ei ole löytynyt halukkaita. Koko auton myllytyksiä erilaisilla pinnoitteilla tekee useampikin fiksaamo, mutta pelkkien umpioiden hionta ei tunnu nappaavan. Yksi automaalaamo vastasi nyt, että viikolla 33 saattaisi ehtiä, mutta eivät eritelleet mitenkään mitä työ sisältää ja kun hinta siellä on yhteensä vain 120e kahdelta umpiolta, niin vähän epäilen lopputuloksen laatua.
Ennen kuin jätät johonkin, kannattaa yrittää saada varmistus sille, että kyseessä todellakin on kunnollinen hionta ja lakkaus. Satasen hinta kuulostaa asetonihöyrykiillotukselta tms pikahoidolta, se saa varsinkin sumentuneen "lasin" hetkessä kirkkaan näköiseksi, mutta tulos ei kestä lähempää tarkastelua, eikä ole pitkäikäinen. Nykyään tarjontaa on aika paljon, joten voi olla että ihan oikean hionnan hintakin on pudonnut.

Ei ole omaa kokemusta tästä lafkasta, mutta ainakin puhuvat ihan hionnasta (kun moni muu puhuu kirkastuksesta tai kiillotuksesta tai ehostamisesta) ja Jyväskylässä pitäisi onnistua.
 
Ennen kuin jätät johonkin, kannattaa yrittää saada varmistus sille, että kyseessä todellakin on kunnollinen hionta ja lakkaus. Satasen hinta kuulostaa asetonihöyrykiillotukselta tms pikahoidolta, se saa varsinkin sumentuneen "lasin" hetkessä kirkkaan näköiseksi, mutta tulos ei kestä lähempää tarkastelua, eikä ole pitkäikäinen.
Juuri siksi tuo yksi tarjous kuulostaakin oudolta. Pitää kysellä tarkemmin mitä se pitää sisällään.

Ei ole omaa kokemusta tästä lafkasta, mutta ainakin puhuvat ihan hionnasta (kun moni muu puhuu kirkastuksesta tai kiillotuksesta tai ehostamisesta) ja Jyväskylässä pitäisi onnistua.
Tuolta en olekaan vielä kysynyt, mutta kohtahan se selviää. Myllytyspalveluita on tosiaan useampia, mutta tekevät vain koko auton käsittelyitä ja lähinnä sellaisia tuokin tarjoaa sivuillaan.

Edit.
Täällä tärppäsi. 180€ maksaa pari. Hiovat useamman kerran ja päälle tulee joku suojaava hartsikerros. Kiitos vinkistä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom