Ajotavat ja liikennesäännöt

Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 346
Jos taajamatiellä on 30 km/h aluekieltorajoitus päättyy -merkki, mutta puoli kilometriä sen jälkeen katuun maalattu 30 km/h -merkintä, niin mikä on suurin sallittu nopeus? Toisin kysyen, onko pelkkä maalaus ilman merkkiä velvoittava?
Tieliikennelain liitteessä sanotaan tuosta M16 tiemerkinnästä:

Valkoisella nopeusrajoitusmerkinnällä voidaan tehostaa liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tiemerkintää M19.

Näin ollen nähdäkseni pelkkä M16 ei ole velvoittava.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
Tieliikennelain liitteessä sanotaan tuosta M16 tiemerkinnästä:

Valkoisella nopeusrajoitusmerkinnällä voidaan tehostaa liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tiemerkintää M19.

Näin ollen nähdäkseni pelkkä M16 ei ole velvoittava.
Onko merkki varmasti c35 eikä esimerkiksi c33?
Noita koodeja en muista ulkoa,
C35 ilmeisesti
kuva_2024-09-12_101158713.png
C33 ilmeisesti
kuva_2024-09-12_101323307.png
Tiemerkintä M19, ilmeisesti useampia eri merkkejä (merkitykseltään), oliko nämä värilisilä kuten ne tikun päässä olevat.
M16 selvisikin, eli tiehen valkoisella maalattua nopeusrajoitusta kuvaa piirros
kuva_2024-09-12_101753411.png

Mutta normaalisti varmaan valitaan se pienin nopeus jos merkintöjen välillä ristiriitaa, ellei ole ilmeisen selkeää että toinen ei pakottava on esim vanhentunut. Tarkoitan että joku syys sille merkinnälle on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 381
Lähinnä meinasin sitä, että päättyykö tosiaan se aluerajoitus vai päättyykö vain nopeusrajoitus esim. koulun kohdalla (jolloin aluerajoitus jää kuitenkin voimaan). Pelkän maalauksen voimaan en osaa sanoa, mutta nuo tarkentavat/selventävät sääntöjä/liikennemerkkejä eivätkä yksinään yleensä ole velvoittavia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 318
Lähinnä meinasin sitä, että päättyykö tosiaan se aluerajoitus vai päättyykö vain nopeusrajoitus esim. koulun kohdalla (jolloin aluerajoitus jää kuitenkin voimaan). Pelkän maalauksen voimaan en osaa sanoa, mutta nuo tarkentavat/selventävät sääntöjä/liikennemerkkejä eivätkä yksinään yleensä ole velvoittavia.
Aluerajoitus päättyy, eli merkki C35. Se kuitenkin alkaa uudelleen noin 2 kilometriä myöhemmin samalla tieosuudella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
Aluerajoitus päättyy, eli merkki C35. Se kuitenkin alkaa uudelleen noin 2 kilometriä myöhemmin samalla tieosuudella.
Jos "suora" tie, jossa ensin merkki että aluerajoitus päättyy, ja parinkilometrin päästä alkaa, niin luo mielikuvaa että nimenomaan niin suunniteltu ja tienpintaan maalattu on jokin vanha, aiemman tilanteen aikaan tehty. Oletus että on kulunut , eli selkeästi näyttää vanhemmalta kuin nykyiset rajoitukset.

Mutta tuosta kai voisi laittaa tienpitäjälle viestiä, jos kuitenkin tikkareissa virhe.

Kolmee kymppiä tuossa saa ajaa, vaikka ajaisi neljänkympin mukaan, todellista siis alle niin puuttumis lappua ei saa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 318
Jos "suora" tie, jossa ensin merkki että aluerajoitus päättyy, ja parinkilometrin päästä alkaa, niin luo mielikuvaa että nimenomaan niin suunniteltu ja tienpintaan maalattu on jokin vanha, aiemman tilanteen aikaan tehty. Oletus että on kulunut , eli selkeästi näyttää vanhemmalta kuin nykyiset rajoitukset.

Mutta tuosta kai voisi laittaa tienpitäjälle viestiä, jos kuitenkin tikkareissa virhe.

Kolmee kymppiä tuossa saa ajaa, vaikka ajaisi neljänkympin mukaan, todellista siis alle niin puuttumis lappua ei saa
Itseasiassa taitaa olla niin päin, että maalaus on uudempi, oisko tässä vuoden sisään tullut. Ajan tuossa mieluummin viittä- kuin kolmeakymppiä, joten en taida minnekään ilmoitella. :)

Samaa osuutta toiseen suuntaan ajaessa osuus alkaa myös aluerajoitus päättyy -merkillä, eikä tiellä ole toiseen suuntaan maalauksia tai muita rajoitusta ilmaiseviä merkkejä pitkälle eteenpäin.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
621
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 318
Voidaanko olettaa ettei uusi laki muuttanut asiaa ?
Tähän olisi kiva saada vastaus. Ylipäätään vähän ikävä, että tieliikenteeseen tuli niin paljon lisää harmaan sävyjä, varsinkin kun ei täsmällisesti tiedä minne kaikkialle (koska jotkin nykyisellään laveammin kirjoitetut yleispiirteiset velvoitteet voivat koskea melkein kaikkia liikennesääntöjä riippuen tulkitsijasta).

Tarkistin kuitenkin asian Väyläviraston tiedoista, ja heidän mukaansa tieosuus on 50 km/h kolmenkympin aluekieltomerkkiin saakka. Eli eivät ole ainakaan tuolla tunnustaneet niitä ennen kylttiä tulevia maalauksia velvoittaviksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
Tarkistin kuitenkin asian Väyläviraston tiedoista, ja heidän mukaansa tieosuus on 50 km/h kolmenkympin aluekieltomerkkiin saakka. Eli eivät ole ainakaan tuolla tunnustaneet niitä ennen kylttiä tulevia maalauksia velvoittaviksi.
Olisko sellainen rekisteri missä pitäisi olla se tilanne minkä tien pitäjä ilmoittannut, mikä sinne suunniteltu, ja jos kerroit että tie maalaus tuore, niin se maalaus mahdollisesti moka. Ehkä tuosta kannattaa antaa palautetta, siis ehkä se riski pieni että laskevat koko pätkän kolmeenkymppii, vaan ehkä, toivottavasti raaputtavat/suttaavaat tiemerkinnän pois. -> osuudella pienemmät nopeuserot.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
223
Tieliikennelaissa kerrotaan, että nopeusrajoitus osoitetaan liikennemerkillä:
Tieliikennelaki sanoi:
3 luku
Liikennesäännöt

9 §
Yleiset nopeusrajoitukset


Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.


Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 989
Mites tällainen. Ajan kuvaussuuntaan, oikealta bussien kääntöpaikalta tulee bussi. Kumpi väistää? Onko tuo kääntöpaikka risteävä tie vai parkkipaikkaan verrattava alue?

 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
223
Mites tällainen. Ajan kuvaussuuntaan, oikealta bussien kääntöpaikalta tulee bussi. Kumpi väistää? Onko tuo kääntöpaikka risteävä tie vai parkkipaikkaan verrattava alue?

Sanoisin, että tuo on tasa-arvoinen risteys ja kuvaussuuntaan ajaessa pitää oikealta tulevaa bussia väistää. Bussi taas väistää vastakkaiseen suuntaan tulevia. Eihän tuonne saa edes pysäköidä (aluekieltomerkki edellisessä liittymässä), joten miksi verrattaisiin parkkipaikkaan? Tuossa on 30 km/h rajoitus, joten tasa-arvoisesta risteyksestä ei tarvitse olla ennakkomerkkiä ja edellinenkin risteys samalla tiellä oli tasa-arvoinen.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
621
Valkoinen ja musta auto sekä peräkärry ovat sitä mieltä ettei risteystä ole. Tuossa voi bussi joutua luopumaan ajovuorostaan, kun ei mahdu kääntymään.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
627
Rakennustyömaalla on rajoitusmerkki 30 kmh. Loppumerkkiä ei ole, sen sijaan on alurajoituksen 40 kmh loppumerkki. Mikä on rajoitus sen jälkeen? Entäs toiseen suuntaan kun ensin on se 30 rajoitus ja sitten alkaa 40 aluerajoitus?
EIpä noista kukaan piittaa, työmaan kohdalla on kyllä pakko hidastaa kun on niin isoja kuoppia. Mutta noin juridisesti utelen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 397
Jaahas e12 goodmanin tunnelissa on rakennushommat taas alkaneet. Ei siellä ole ollut rajoitukset päällä vasta kun vajaan kuukauden. Parantamisen varaa on vieläkin, pohjoseen menevällä kaistalla ei tehdä mitään ja sielläkin körötellään vanhaan tapaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 454
-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)

Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.

Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 210
-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)

Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.

Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Ei niitä kolareita tule edes siinä Petikon liittymässä jos ajaa järkevästi. Siitä on tullut ajettua 114 hv farmarilla satoja kertoja ilman että koskaan on ollut jännittävää tilannetta. Kakkonen silmässä rauhallisella vauhdilla siihen kohtaan missä näkee liikenteen ja siinä kohtaa päättää raon mihin menee ja sovittaa itsensä siihen -> ei ongelmaa. Voi joutua pysähtymään jos turvavälitön possujono on paha, mutta ehkä 1/50 kerroista sille on tarvetta.

Juttu on mielestäni täysin oikeassa ja turhat kaistanvaihdot vähintäänkin heikentävät liikenteen sujuvuutta niissäkin tilanteissa missä eivät aiheuta suoraa vaaraa (niin kuin juttukin mainitsee). Lisäksi näitä yllättyneitä jotka yrittävät vaihtaa kiihdytyskaistalta kaistaa kylkeen tulee kokoajan enemmän ja enemmän.


EDIT:
Jutussa tosiaan selvennetään parempi tapa toimia, vaikka siinä ei sitä niin terävästi teroiteta: katsoo että turvaväli on edellä ajavaan on niin suuri että siihen mahtuu hyvin (ja nostaa kaasun jos liittyjä on tulossa eteen, sillä saadaan turvaväli kuntoon sen liittyvän auton kanssa). Todella paljon sujuvampi tapa toimia kuin vaihtaa vasemmalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 192
-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)

Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.

Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 439
-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)

Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.

Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Jos tulee tilanne että tarve väistää vasemmalle kaistalle, niin tulee mieleen että sillä väistä korjaa omaa virhettä, ajanut liianlähellä edelläajavaa.
Jos sieltä on tulossa pitkäraskaanliikeenteen ajoneuvo, niin sen toki voi ohittaa, mutta se vähän erijuttu.

Videossa jos vasemman kaistan vaale ja musta-auto ovat vasemmalla tilaa antaakseen, niin esimerkki juuri siitä turvavälin puutteesta.

Ja esimerkki siitä että joutu palaamaan väistämänsä auton eteen.

Rampilta tullut jono ei mikään pahin esimerkki, mutta kuitenkin esimerkki että noi tiivissä ryhmässä sen oman paikan ottaminen vaikeutuisi jos siellä oikealla kaistalla olisi ollut enemmän liikennettä.

Jutussa oli kyllä se ydin ohje, turvaväli.

Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.
Siinä kai vähän tiukkaa mutkaa, mutta näkyvyyttä ajoissa , että henkilöautolla jos ei ihan jäätäväkeli niin luulis onnistuvan sen osalta ihan ok, ilman kahvinläikkymistä jos siellä kehällä ei sikailla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 454
Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.
Suzuki "vitsi" , siinä vaihtui auton ostopäätös Suzuki Vitaraan (ei ole ollut valittamista). Tietysti jos tulet sinne alkukaarteeseen maks. vauhdilla saatat ehkä päästä liittyvän tien nopeuteen ja vielä sillä oletuksella, että uskallat mennä siihen kapeaan väliin ruuhka-aikoina.

Eli mäkin pidän /kannatan asiallista turvaväliä, mutta Kehä 3 se ei aina sitä ole. Sinne vasemmalle kaistalle monet siirtyvät, jos sen voi tehdä turvallisesti ja se taas helpottaa
liittymästä oikealle kaistalle tulevaa, kaikki autoilijat eivät ole niin kokeneita. Itse ainakin ajelen tilanteen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 103
Viestejä
4 403 623
Jäsenet
73 111
Uusin jäsen
Aatu.o

Hinta.fi

Ylös Bottom