Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tieliikennelain liitteessä sanotaan tuosta M16 tiemerkinnästä:
Valkoisella nopeusrajoitusmerkinnällä voidaan tehostaa liikennemerkillä osoitettua nopeusrajoitusta. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää tiemerkintää M19.
Näin ollen nähdäkseni pelkkä M16 ei ole velvoittava.
Noita koodeja en muista ulkoa,Onko merkki varmasti c35 eikä esimerkiksi c33?
Aluerajoitus päättyy, eli merkki C35. Se kuitenkin alkaa uudelleen noin 2 kilometriä myöhemmin samalla tieosuudella.Lähinnä meinasin sitä, että päättyykö tosiaan se aluerajoitus vai päättyykö vain nopeusrajoitus esim. koulun kohdalla (jolloin aluerajoitus jää kuitenkin voimaan). Pelkän maalauksen voimaan en osaa sanoa, mutta nuo tarkentavat/selventävät sääntöjä/liikennemerkkejä eivätkä yksinään yleensä ole velvoittavia.
Jos "suora" tie, jossa ensin merkki että aluerajoitus päättyy, ja parinkilometrin päästä alkaa, niin luo mielikuvaa että nimenomaan niin suunniteltu ja tienpintaan maalattu on jokin vanha, aiemman tilanteen aikaan tehty. Oletus että on kulunut , eli selkeästi näyttää vanhemmalta kuin nykyiset rajoitukset.Aluerajoitus päättyy, eli merkki C35. Se kuitenkin alkaa uudelleen noin 2 kilometriä myöhemmin samalla tieosuudella.
Itseasiassa taitaa olla niin päin, että maalaus on uudempi, oisko tässä vuoden sisään tullut. Ajan tuossa mieluummin viittä- kuin kolmeakymppiä, joten en taida minnekään ilmoitella.Jos "suora" tie, jossa ensin merkki että aluerajoitus päättyy, ja parinkilometrin päästä alkaa, niin luo mielikuvaa että nimenomaan niin suunniteltu ja tienpintaan maalattu on jokin vanha, aiemman tilanteen aikaan tehty. Oletus että on kulunut , eli selkeästi näyttää vanhemmalta kuin nykyiset rajoitukset.
Mutta tuosta kai voisi laittaa tienpitäjälle viestiä, jos kuitenkin tikkareissa virhe.
Kolmee kymppiä tuossa saa ajaa, vaikka ajaisi neljänkympin mukaan, todellista siis alle niin puuttumis lappua ei saa
Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta sanoo, että nopeusrajoitukset on aina ilmoitettava liikennemerkillä. Ajorataan maalattu nopeusrajoitus vain vahvistaa liikennemerkin määräystä, mutta ei yksinään käy nopeusrajoituksesta.
Voidaanko olettaa ettei uusi laki muuttanut asiaa ?
Tähän olisi kiva saada vastaus. Ylipäätään vähän ikävä, että tieliikenteeseen tuli niin paljon lisää harmaan sävyjä, varsinkin kun ei täsmällisesti tiedä minne kaikkialle (koska jotkin nykyisellään laveammin kirjoitetut yleispiirteiset velvoitteet voivat koskea melkein kaikkia liikennesääntöjä riippuen tulkitsijasta).Voidaanko olettaa ettei uusi laki muuttanut asiaa ?
Olisko sellainen rekisteri missä pitäisi olla se tilanne minkä tien pitäjä ilmoittannut, mikä sinne suunniteltu, ja jos kerroit että tie maalaus tuore, niin se maalaus mahdollisesti moka. Ehkä tuosta kannattaa antaa palautetta, siis ehkä se riski pieni että laskevat koko pätkän kolmeenkymppii, vaan ehkä, toivottavasti raaputtavat/suttaavaat tiemerkinnän pois. -> osuudella pienemmät nopeuserot.Tarkistin kuitenkin asian Väyläviraston tiedoista, ja heidän mukaansa tieosuus on 50 km/h kolmenkympin aluekieltomerkkiin saakka. Eli eivät ole ainakaan tuolla tunnustaneet niitä ennen kylttiä tulevia maalauksia velvoittaviksi.
Tieliikennelaki sanoi:3 luku
Liikennesäännöt
9 §
Yleiset nopeusrajoitukset
Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Sanoisin, että tuo on tasa-arvoinen risteys ja kuvaussuuntaan ajaessa pitää oikealta tulevaa bussia väistää. Bussi taas väistää vastakkaiseen suuntaan tulevia. Eihän tuonne saa edes pysäköidä (aluekieltomerkki edellisessä liittymässä), joten miksi verrattaisiin parkkipaikkaan? Tuossa on 30 km/h rajoitus, joten tasa-arvoisesta risteyksestä ei tarvitse olla ennakkomerkkiä ja edellinenkin risteys samalla tiellä oli tasa-arvoinen.Mites tällainen. Ajan kuvaussuuntaan, oikealta bussien kääntöpaikalta tulee bussi. Kumpi väistää? Onko tuo kääntöpaikka risteävä tie vai parkkipaikkaan verrattava alue?
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.fi
Ei niitä kolareita tule edes siinä Petikon liittymässä jos ajaa järkevästi. Siitä on tullut ajettua 114 hv farmarilla satoja kertoja ilman että koskaan on ollut jännittävää tilannetta. Kakkonen silmässä rauhallisella vauhdilla siihen kohtaan missä näkee liikenteen ja siinä kohtaa päättää raon mihin menee ja sovittaa itsensä siihen -> ei ongelmaa. Voi joutua pysähtymään jos turvavälitön possujono on paha, mutta ehkä 1/50 kerroista sille on tarvetta.-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Autoilijan ei tarvitse eikä pitäisikään antaa tilaa ajoneuvolle, joka on tulossa kiihdytyskaistaa pitkin moottoritielle tai moottoriliikennetielle.yle.fi
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)
Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.
Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Autoilijan ei tarvitse eikä pitäisikään antaa tilaa ajoneuvolle, joka on tulossa kiihdytyskaistaa pitkin moottoritielle tai moottoriliikennetielle.yle.fi
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)
Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.
Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Jos tulee tilanne että tarve väistää vasemmalle kaistalle, niin tulee mieleen että sillä väistä korjaa omaa virhettä, ajanut liianlähellä edelläajavaa.-tossa jutussa taas hyvä esimerkki, ettei laki ja käytäntö kohtaa. Eli ei saisi antaa tilaa kun motarille tulee (eikä siis muissakaan liittymissä).Katso, miten autoilijoiden kohteliaisuus rikkoo lakia – vaarallinen tapa yleistyy moottoriteillä
Autoilijan ei tarvitse eikä pitäisikään antaa tilaa ajoneuvolle, joka on tulossa kiihdytyskaistaa pitkin moottoritielle tai moottoriliikennetielle.yle.fi
Laitettu vielä malliksi video joten ei saisi toimia, vaikka siinä toimitaan hyvin turvallisesti (no ehkä vähän myöhemmin ois voinut palata oik.kaistalle). Liittymän kohdalla auto " motarilla " vasemmalla ja muut pääsee liittymään
turvallisesti ja vasta tilanteen ohimennessä palataan/siirrytään oikealle kaistalle
- Ehkä motarilla on paremmmin hallittavissa toi liityntä (Kaistat ehkä pitemmät)
Tossa jutussa siis moititaan autoilijoita huonosta tavasta toimia.
Vois mennä jutun kirjoittaja mennä kokeilemaan Kehä 3:lle ja Petikosta länteen liittymästä siirtymistä heikkotehoisella autolla.
Sitten niitä kolareita vasta tulisikin kun toimittaisiin tiukasti lain mukaan. Mutta muuten kyllä hyvä, että muistutetaan että pitää olla noissa paikoissa tarkkana.
Minusta paras tapa (jos ei ole turvallista siirtyä motarilla vas. kaistalle) on pitää "motarin" oikealla kastalla nopeutensa vakiona ja silti varautua jarruttamaan/ väistämään.
Siinä kai vähän tiukkaa mutkaa, mutta näkyvyyttä ajoissa , että henkilöautolla jos ei ihan jäätäväkeli niin luulis onnistuvan sen osalta ihan ok, ilman kahvinläikkymistä jos siellä kehällä ei sikailla.Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.
Suzuki "vitsi" , siinä vaihtui auton ostopäätös Suzuki Vitaraan (ei ole ollut valittamista). Tietysti jos tulet sinne alkukaarteeseen maks. vauhdilla saatat ehkä päästä liittyvän tien nopeuteen ja vielä sillä oletuksella, että uskallat mennä siihen kapeaan väliin ruuhka-aikoina.Kuinka heikkotehoinen auto pitää olla, kun 90hp Cliolla ei siinä liittymässä ole ongelmia.
Niin, 2 sekuntia minimi hyvällä säällä ja 4 sekuntia sopiva jos näkyvyys tai keliolosuhteet heikommat.Jos Lännestä tulee PKS suunalle, Lohjan jälkeen loppuu turvavälit ja kolmiot liittyviltä kuskeilta. Eritoten Veikkolan suunnalla ajotapa vaikuttaa olevan Minä Ekana.
Tuossa ylen jutussa olisi voinut korostaa kyllä enemmän sitä, että turvaväli ei ole 5 metriä, vaan sen 2 sekuntia. Ja sen kanssa onnistusi tuo tielle liittyminen ja tieltä poistuminen Kaikilta liikennesääntöjen mukaan. Mutta eipä sitä hätäset ehdi.
Saat ostaa minulle uusia tuulilaseja, en kiellä. Vielä kun hoidat sen paikalleen omalla ajallas, eikä minun tarvitse polttaa tuntia paria asian hoitamiseen, sitten asia kunnossaNiin, 2 sekuntia minimi hyvällä säällä ja 4 sekuntia sopiva jos näkyvyys tai keliolosuhteet heikommat.
Monella tuntuu tuon suhteen olevan ihmeellisiä pakkomielteitä ja kauhua kun väli on yli 0,5 sekuntia. Sitten vielä hermostuvat kun joku tulee liittymästä eteen liian lähelle...
Ehkä olisin voinut selkeämmin ilmaista että liian pienillä väleillä ajavat tuota tekevät. Ei ole mitään syytä liittyä heti eteen jos turvaväli on kunnossa.Saat ostaa minulle uusia tuulilaseja, en kiellä. Vielä kun hoidat sen paikalleen omalla ajallas, eikä minun tarvitse polttaa tuntia paria asian hoitamiseen, sitten asia kunnossa
Rakennustyömaalla on rajoitusmerkki 30 kmh. Loppumerkkiä ei ole, sen sijaan on alurajoituksen 40 kmh loppumerkki. Mikä on rajoitus sen jälkeen? Entäs toiseen suuntaan kun ensin on se 30 rajoitus ja sitten alkaa 40 aluerajoitus?
EIpä noista kukaan piittaa, työmaan kohdalla on kyllä pakko hidastaa kun on niin isoja kuoppia. Mutta noin juridisesti utelen.
30. 40. Rajoitus päättyy -merkit siis kumoavat vain samanmuotoisen merkin.Rakennustyömaalla on rajoitusmerkki 30 kmh. Loppumerkkiä ei ole, sen sijaan on alurajoituksen 40 kmh loppumerkki. Mikä on rajoitus sen jälkeen? Entäs toiseen suuntaan kun ensin on se 30 rajoitus ja sitten alkaa 40 aluerajoitus?
EIpä noista kukaan piittaa, työmaan kohdalla on kyllä pakko hidastaa kun on niin isoja kuoppia. Mutta noin juridisesti utelen.
Musta se mennee niin, että ekaan: taajamassa 50km/h, muualla 80km/h (yleinen nopeusrajoitus)Rakennustyömaalla on rajoitusmerkki 30 kmh. Loppumerkkiä ei ole, sen sijaan on alurajoituksen 40 kmh loppumerkki. Mikä on rajoitus sen jälkeen? Entäs toiseen suuntaan kun ensin on se 30 rajoitus ja sitten alkaa 40 aluerajoitus?
EIpä noista kukaan piittaa, työmaan kohdalla on kyllä pakko hidastaa kun on niin isoja kuoppia. Mutta noin juridisesti utelen.
Musta se mennee niin, että ekaan: taajamassa 50km/h, muualla 80km/h (yleinen nopeusrajoitus)
Tokaan 40km/h
Tämä on hyvin yleinen harhakäsitys ja ihan jatkuvasti näkee työmaita joissa tämän takia menee pieleen. Tässä on lähistöllä nytkin yksi jossa pilkulleen lakia noudattava saa ajella max 20 km/h hyvin pitkälle työmaan päättymisen jälkeen koska mitään korvaavaa rajoitusta ei ole viitsitty laittaa.Moni urakoitsija ilmeisesti on sitä mieltä, että rajoitus loppuu seuraaavaan risteykseen. Näin minulle väitti yhden työmaan työntekijä.
Eikö se meni niin että normi pyöreä nopeusrajoitus merkki on voimissa samalla tiellä loppuun asti, mutta jos käännyt toiselle tielle, niin siellä sitten sen tien rajoitukset, yleisrajoitus jos ei muuta.Moni urakoitsija ilmeisesti on sitä mieltä, että rajoitus loppuu seuraaavaan risteykseen. Näin minulle väitti yhden työmaan työntekijä.
Näinhän se on. Tällä mainitsemallani työmaalla oli tuokin osattu ymmärtää päin persettä. Työmaa-alueelle tuleville sivuteille oli laitettu ne 20km/h kyltit hiukan ennen risteyksiä joista käännytään sille varsinaiselle työn alla olevalle tielle. Ja nimenomaan pyöreät kyltit, ei aluerajoituksia. Sehän lakkasi sitten olemasta voimassa välittömästi kun sivutieltä kääntyi sille työmaatielle mikä ei varmasti ole ollut merkkien asettajien tarkoitus.Eikö se meni niin että normi pyöreä nopeusrajoitus merkki on voimissa samalla tiellä loppuun asti, mutta jos käännyt toiselle tielle, niin siellä sitten sen tien rajoitukset, yleisrajoitus jos ei muuta.
Ketjussa opetetun perusteellaa, kolmiontakaa tulevat väistää ja tasa-arvoinen risteys, niin vasemmalta tuleva väistää.Noniin, kertokaas viisaammat että miten helvetissä tässä Tammiston Citymarketin "liikenneympyrässä" pitää oikein ajaa.
Eli tätä ei ole mun mielestä merkitty kiertoliittymäksi joten käsittääkseni normaalit väistämissäännöt pätee. Ongelma tulee kun tässä on kahdessa sisäänajossa kolmio ja pysäköintialueen merkki mutta uuden Powerin/Suunnon konttorin liittymässä ei ole. Tämä on vähintäänkin epämääräistä koska käsittääkseni teistä yleisesti yritetään tehdä sellaisia että jos yhdessä risteyksessä on kolmio, niin muissakin olisi ettei tartte arvailla että tästä pitää väistää oikealta mutta tästä ei ja seuraavasta taas pitää jne.
Tuossa Powerin liittymässä ei ole mitään merkkejä ja P merkki on melko kaukana.
Mun käsitys on että Powerin pihalta tulevia väistetään mutta muissa ei väistetä.
Onko tähän joku looginen syy? Itsestä tuntuu aika oudolta koska moni käsittää tuon kiertoliittymänä ja ajavat sen mukaan, se että tuommoiselta parkkipaikan sisäänajoa muistuttavalta "tieltä" pitäisi yhtäkkiä väistää liikennettä tuntuu tosi epämääräiseltä.
Lisämausteen tähän on aina tuonut myös se että jengi ajaa tuosta keltaisen sulkuviivan yli ja käsittävät olevansa kiertoliittymässä vaikka ajavat vastoin liikennesääntöjä ja tulevat vasemmalta tuohon sisäänajoväylälle.
Ketjussa opetetun perusteellaa, kolmiontakaa tulevat väistää ja tasa-arvoinen risteys, niin vasemmalta tuleva väistää.
Ilmeisesti tässä ei ole korotuksia kenelläkään (sellaista jonka yli tuleva väistää),, kaikki on "pihaa" tuolta vasemman reunan risteyksestä asti. Miinaksi jää tuo P merkki, mutta sijainti ilmeisesti sellainen että se ei tässä ole miina. jos P merkki niin selkeästi pois väylätä että sen takaa ei kaikki edes tule.
Ympyrän on cittarin kiinteistöä, poweri ja työmaa toista, Ympyrästä vasemmalla tie, missä ryhmityskaista jne ei ole kummankaan.
Mutta samaa mieltä, hämmentävä, siis se kuka väistää ja jos vasemmalta tulevat väistää alhaalta tulevia niin sehän on varsinainen ansa, toinen ansa on tuo että muistuttaa kiertoliittymää, mutta kiertäminen estetty viivalla.
Jos tahti tilattu arvailtu, niin powerin liittymä sellaiseksi että se myös ratintakana tuntuu halutulta, ja tuo viivoitettu alue, niin esim kivetys sellaiseksi että kuski ei siinäkään erehdy.
Nyt sulkuviivan ylittäjä väistää oikealtatulevia.
Sori ymmärsin, mutta varmistan vielä, P merkki on jonkin parkkipaikan reunalla, eli ajoneuvo voi tulla tai olla tulematta sieltä. Eli kuvasta päättelin että työmaa missä nykyään rakennus (power?), niin siinä on parkkipaikka ja piirros on sen merkki, ja toinen parkkipaikka kuvassa oikealla, Suunnon konttorin.Joo selvennyksenä että toi Powerin P merkki on selkeästi niin kaukana että sitä ei pysty havaitsemaan kun lähestyy tätä liittymää.
Yritin eilen tiirailla että onko siinä mitään merkkejä mutta en kyllä havainnut mitään ja oletin että se on muista poikkeavasti tasa-arvoinen.
Sori ymmärsin, mutta varmistan vielä, P merkki on jonkin parkkipaikan reunalla, eli ajoneuvo voi tulla tai olla tulematta sieltä. Eli kuvasta päättelin että työmaa missä nykyään rakennus (power?), niin siinä on parkkipaikka ja piirros on sen merkki, ja toinen parkkipaikka kuvassa oikealla, Suunnon konttorin.
Vähän hankala selittää mutta se P merkki on ehkä about 10-15m päästä tuosta suojatiestä ja indikoi että tuossa olisi pieni pätkä tietä ja sitten vasta alkaa parkkialue. Siinä on vielä edessä aitaa ettei sitä merkkiä näe tieltä, tuossa on vielä Suunnon konttorin portti ihan vieressä mikä luo illuusiota että tuosta ajettaisiin parkkipaikalle, varsinkin kun nuo kaksi muuta liittymää menee suoraan parkkiin.
Googlen vanha katunäkymä,
Ja vielä vanhempi, ei siinä ole aiemminkan ollut kolmiota
Cittarin kiinteistön raja menee jossain kuvan alareunassa. no sillä e väliä, mutta jos miettii pihajuttuja, niin kaikki voisi olla samanarvoista siinäkin mielessä.
Hieman erikoinen paikka, mutta käydään nyt tieliikennelain näkökulmasta tilannetta läpi:Noniin, kertokaas viisaammat että miten helvetissä tässä Tammiston Citymarketin "liikenneympyrässä" pitää oikein ajaa.
Eli tätä ei ole mun mielestä merkitty kiertoliittymäksi joten käsittääkseni normaalit väistämissäännöt pätee. Ongelma tulee kun tässä on kahdessa sisäänajossa kolmio ja pysäköintialueen merkki mutta uuden Powerin/Suunnon konttorin liittymässä ei ole. Tämä on vähintäänkin epämääräistä koska käsittääkseni teistä yleisesti yritetään tehdä sellaisia että jos yhdessä risteyksessä on kolmio, niin muissakin olisi ettei tartte arvailla että tästä pitää väistää oikealta mutta tästä ei ja seuraavasta taas pitää jne.
Tuossa Powerin liittymässä ei ole mitään merkkejä ja P merkki on melko kaukana.
Mun käsitys on että Powerin pihalta tulevia väistetään mutta muissa ei väistetä.
Onko tähän joku looginen syy? Itsestä tuntuu aika oudolta koska moni käsittää tuon kiertoliittymänä ja ajavat sen mukaan, se että tuommoiselta parkkipaikan sisäänajoa muistuttavalta "tieltä" pitäisi yhtäkkiä väistää liikennettä tuntuu tosi epämääräiseltä.
Lisämausteen tähän on aina tuonut myös se että jengi ajaa tuosta keltaisen sulkuviivan yli ja käsittävät olevansa kiertoliittymässä vaikka ajavat vastoin liikennesääntöjä ja tulevat vasemmalta tuohon sisäänajoväylälle.
Ympyrä on cittarin tontilla, eli se tuo mieleen että olisivat tasa-arvoisia.Ajoneuvolla on aina väistettävä: 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta. Koska tuossa tullaan selkeästi kiinteistön pihasta, on väistämisvelvollisuus jo tuota kautta olemassa ilman erillisiä merkkejä.
Pakolliset ajosuunta merkit taitaa ola keskellä joka sivussa-Tällöin tuolta yläpuolisen kiinteistön pihalta tullessa mikään ei estä ajamasta tuota ympyräsaareketta vastapäivään tuohon oikealla olevalle suojatielle ja siitä kiinteistölle tai alapuoliselle suojatielle ja siitä kiinteistölle, mikäli ajosuuntaa ei ole erikseen liikennemerkeillä kielletty.
Hieman erikoinen paikka, mutta käydään nyt tieliikennelain näkökulmasta tilannetta läpi:
Ensinnäkään tuotlta alapuoliseltakana kiinteistöltä tultaessa ei tarvita erikseen kolmiota osoittamaan väistämisvelvollisuutta. TLL 24§ toinen momentti: Ajoneuvolla on aina väistettävä: 2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta. Koska tuossa tullaan selkeästi kiinteistön pihasta, on väistämisvelvollisuus jo tuota kautta olemassa ilman erillisiä merkkejä.
No ei siellä liikenteessä kuitenkaan oletuksilla ajeta, vaan tieliikennelakiin on kirjattu tienkäyttäjän selonottovelvollisuus. On melko ilmeistä, että tuo alapuolinen powerin? piha on omaa kiinteistöään, kun mitään selkeää tietä siitä ei lähde. Jos tuossa kolaroidaan niin, että powerin pihalta tullaan ajatuksella, että ollaan etuajo-oikeutettu, niin todennäköisesti molemmat syyllistyvät johonkin. Powerin pihasta tulija on väistämisvelvollinen, mutta se toinenkin kuljettaja voi syyllistyä siihen, ettei noudata tieliikennelain edellyttämää varovaisuutta. Onneksi kyseessä on tollanen iso kiinteistöjen muodostama partkkipaikka-alue kollaasi, jolloin varovaisuutta on helppo noudattaa, kun ajonopeudetkin on alhaisia. Noi kaksisuuntaiset setit tuossa ei liikenneympyrän osalta sen sijaan voivat olla isompi todellinen sekaannusta ja ongelmia aiheuttava tekijä.Tätä mietin itsekin. Hämmennys omalta osalta alkoi siinä vaiheessa kun nuo kaksi muuta on merkitty kolmioilla eikä tuossa ole edes parkkipaikan merkkiä vaikka muissa on. Jos joku tuolta Powerin pihasta päräyttää eteen ja saa aikaiseksi kolarin, niin ei olisi kohtuuntonta häneltä olettaa että oli etuajo-oikeutettu koska mitään liikennemerkkejä tuossa ei ole ja piha-alueen voisi olettaa alkavan vasta P-merkin kohdilta.
Siis ihan oikeastikko kiinteistön rajan ylittäminen määrittelee väistämisääntöjä ? ja tuossahan voi olla niin että powerilta tuleva ylittää ennen vasemmalta tullutta.No ei siellä liikenteessä kuitenkaan oletuksilla ajeta, vaan tieliikennelakiin on kirjattu tienkäyttäjän selonottovelvollisuus. On melko ilmeistä, että tuo alapuolinen powerin? piha on omaa kiinteistöään, kun mitään selkeää tietä siitä ei lähde. Jos tuossa kolaroidaan niin, että powerin pihalta tullaan ajatuksella, että ollaan etuajo-oikeutettu, niin todennäköisesti molemmat syyllistyvät johonkin. Powerin pihasta tulija on väistämisvelvollinen, mutta se toinenkin kuljettaja voi syyllistyä siihen, ettei noudata tieliikennelain edellyttämää varovaisuutta. Onneksi kyseessä on tollanen iso kiinteistöjen muodostama partkkipaikka-alue kollaasi, jolloin varovaisuutta on helppo noudattaa, kun ajonopeudetkin on alhaisia. Noi kaksisuuntaiset setit tuossa ei liikenneympyrän osalta sen sijaan voivat olla isompi todellinen sekaannusta ja ongelmia aiheuttava tekijä.
No ei siellä liikenteessä kuitenkaan oletuksilla ajeta, vaan tieliikennelakiin on kirjattu tienkäyttäjän selonottovelvollisuus. On melko ilmeistä, että tuo alapuolinen powerin? piha on omaa kiinteistöään, kun mitään selkeää tietä siitä ei lähde. Jos tuossa kolaroidaan niin, että powerin pihalta tullaan ajatuksella, että ollaan etuajo-oikeutettu, niin todennäköisesti molemmat syyllistyvät johonkin. Powerin pihasta tulija on väistämisvelvollinen, mutta se toinenkin kuljettaja voi syyllistyä siihen, ettei noudata tieliikennelain edellyttämää varovaisuutta. Onneksi kyseessä on tollanen iso kiinteistöjen muodostama partkkipaikka-alue kollaasi, jolloin varovaisuutta on helppo noudattaa, kun ajonopeudetkin on alhaisia. Noi kaksisuuntaiset setit tuossa ei liikenneympyrän osalta sen sijaan voivat olla isompi todellinen sekaannusta ja ongelmia aiheuttava tekijä.
Viime viikolla kävin tuolla ja ei ollut cittarinkaan suuntiin P-merkkejä. Ainakin länteen päin pitäisi olla, kun siinä on heti ruutujakin, mutta ei ole.