Ajotavat ja liikennesäännöt

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 588
Eli jos sakkopiikki täynnä ja perässä tulee tutka-auto jolla päivän tavoite vajaana, niin pitäisi ajella kuutakymmpiä kiihdytyskaistan alkuun, jonka jälkeen sitten kiihdytellä sekaan max 80km/h.

No en yllättyisi jos punavalolla seuraavalla rampilla tiensivuun , vähän sitä ajokunta katsottas.
En usko että tuosta tultaisiin koskaan sakkoa kirjoittamaan, mutta lain mukaan nopeusrajoitukset menee näin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 588
Mikähän tuolla kuudenkympinrajoituksella on ideana, ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen jyrkkä, Hämeenlinnassa paljon tiukempi yleisrajoituksella ja kaarteessa jo satasen tikkari.

Noilla on asetusohjeessa aika tarkat laskelmat että millä perusteella rajoitus valitaan.

En ole lukenut ohjetta pitkiin aikoihin, mutta tuossa esimerkiksi voisi olla kyseessä se että kaarre avautuu, eikä kiristy.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 190
Noilla on asetusohjeessa aika tarkat laskelmat että millä perusteella rajoitus valitaan.

En ole lukenut ohjetta pitkiin aikoihin, mutta tuossa esimerkiksi voisi olla kyseessä se että kaarre avautuu, eikä kiristy.
Hämeenlinna Tiiriö, sisempi, 80km/h ja avautuu 100km/h
kuva_2024-08-07_011906992.png

Sitte ulompi kehä, kuuttakymppiä, ja kun loivenee, niin edelleen kuuttakymppiä
kuva_2024-08-07_012028303.png


En nyt löytänyt yhtäloivaa, lahden suunnalta samantapaisen, mutta moottoriliikennetielle, ja siis yleisrajoitus ja nousu satkuun hyvissä ajoin rampilla, Porvoossa vähän samantapainen profiili, siinäkin yleisrajoitus hyvissä ajoin 120 rampilla.

Tuo kuitenkin Motaria, niin ei luulis että siellä mitää poroja juoksee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
607
Digiroadissa rajoitus nousee kasikymppiin liikenteenjakajan kohdalla ja sataseen kun kaartuu oikealle. Eli jotenkin noin se varmaan pitäisi olla, mutta ei ole tikkareita laitettu.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 344
Mikä sininen nuoli ?
Se liikenteenjakaja siellä kun tie jakautuu vasemmalle ja oikealle sillan alta/päältä ajamisen jälkeen kun tien väri vaihtuu kuvassasi harmaasta siniseksi.

Edellisessä risteyksessähän on kuvituksessa myös tietöitä ja itse en saanut esim. sillan päältä mitään kuvaa, joten pitäisi itse päästä risteystä katsomaan merkkien tilanne ovatko ne oikeasti noin itse maastossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 190
Se liikenteenjakaja siellä kun tie jakautuu vasemmalle ja oikealle sillan alta/päältä ajamisen jälkeen kun tien väri vaihtuu kuvassasi harmaasta siniseksi.
Ok,
Ei kai se kuitenkaan mitään uutta tietä tee, saati lopeta nopeusrajoituksen voimassaoloa ?


Edellisessä risteyksessähän on kuvituksessa myös tietöitä ja itse en saanut esim. sillan päältä mitään kuvaa, joten pitäisi itse päästä risteystä katsomaan merkkien tilanne ovatko ne oikeasti noin itse maastossa.
Ehkä joku tuosta joskus ajelee, mutta Googlella paljon eri vuosilta kuvaa, ja näyttää samalta 2023 asti.

Tässä linkki missä näkyy silta ja hahmottuu tuo mainitsemasi merkki
kuva_2024-08-07_105339477.png

Tässä kyllä ärsyttävä että näkymä hyppää herkästi tuonne sillan alle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 344
Ok,
Ei kai se kuitenkaan mitään uutta tietä tee, saati lopeta nopeusrajoituksen voimassaoloa ?
Kyse on aika pitkälle siitä, millainen merkki riittää moottoritien rampille/liittymistielle. Selvästi tuossa ohjataan liikennettä oikealle ja jossa kerrotaan toisella merkillä että tullaan moottoritielle. Moottoritien merkki ei yksinään muuta rajoitusta mutta liittymisteillä ja rampeilla on 80 yleisrajoitus voimassa ilman erillistä merkkiä. Tämähän yleensä osoitetaan poistuttaessa tuplaväkäsillä jakajassa jolloin oikealle rampille/poistumistiellä mennessä rajoitus muuttuu 80 nopeuteen ilman tikkaria.

Laki mielestäni ei tarkasti määrittele millä ohjaus/määräys merkillä tuo liittymistie pitää merkitä. Oletan että tuo tulisi siis vähintään jostain yleisestä ohjeistuksesta. Toki en nyt koko lakia liitteineen käynyt lävitse josko sieltä tarkka ohjeistus löytyisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 190
Kyse on aika pitkälle siitä, millainen merkki riittää moottoritien rampille/liittymistielle. Selvästi tuossa ohjataan liikennettä oikealle
Tuohuon asti ja tuosta eteenpäin on ihan sama ja ainoa kaista tuohon suuntaan, ei haaraudu mihinkään.

Tämähän yleensä osoitetaan poistuttaessa tuplaväkäsillä jakajassa jolloin oikealle rampille/poistumistiellä mennessä rajoitus muuttuu 80 nopeuteen ilman tikkaria.
En ihan varma mitä tarkoitat tuplaväkäsillä.
Motarilta kun poistutaan, niin niissä ne kessunväkset, eli
kuva_2024-08-07_111543094.png
Ja nyky lain mukaan tuosta kohtaan (oikealle?) erkaneva tie on toinen tie. eli niiden jälkeen ei nykyään tarvisi olla sitä 80 tikkaria.

Mutta tuo kuudenkympin ramppi esimerkki, niin olishan se kahdeksankymppiäkin oudon matala tulla kiihdytyskaistalle, tyypillisesti rajoitus enne kiihdytyskaistaa nousee motarin rajoitusta vastaavaksi, että siellä kiihdytyskaistalla voisi sitä vauhtia sovittaa oikeasti.

Nyt tuossa vasta n 50 metrin ajamisen jälkeen saisi kiihdyttää kuudeskympistä kahdeksaan kymmppin ja sovittaa 150 metrin sisään itsensä sinne motarivauhdin sekaan. Tuskin tuollakaan jengillä on kunnon turvavälejä.

Sitten jos perässä tulee dynaaminen kuski jolla 120 jo rampilla pää tarkkeillen sopivaa väliä, ja sulkuviivaan kohdalla yllättäen 60 heppu, no perässä tulian moka, ja näkeehän tuossa hyvin. mutta seuraus että kaksi hakee paikkaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 344
No erikoisia ratkaisuja toki liikenteestä löytyy. Lähialueella on esimerkiksi liittymistie päätielle jossa liittymistieltä tullaan päätielle satasta ja päätiellä on edelleen 80 rajoitus (satasen rajoitus tulee päätielle vasta about 100m liitäntäkohdasta eteenpäin).
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
33
Tuo tiekohtainen 60 rajoitus on voimassa punaisen ympyrän kohdalla. Sen voimassaolo jatkuu samalla tiellä uuteen merkkiin asti, tai muuttuu alueen yleisrajoitukseen, kun poistutaan alkuperäiseltä tieltä.

Alkuperäinen tie muuttuu uudeksi tieksi tuossa kohtaa kun sulkuviiva loppuu, mutta koska ei ole tullut uutta rajoitusta rampilta tulijoille, niin rajoitus on sieltä tuleville 80 seuraavaan merkkiin asti.
Eikö tuossa nyt kuitenkin tie muutu moottoritiemerkin (E15) kohdalla, minkä jälkeen alkaa 80:n rajoitus.

Moottoritiemerkkiä ei mainita tässä "Merkki [nopeusrajoitus, C32] on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka.", mutta siinä puhutaan "kyseisellä tiellä" ja moottoritiemerkistä mainitaan "Merkkien E15 ja E16 rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä.", minkä luulisi tarkoittavan, että tie muuttuu, eikä kyseessä ole enää "kyseinen tie".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 190
Eikö tuossa nyt kuitenkin tie muutu moottoritiemerkin (E15) kohdalla, minkä jälkeen alkaa 80:n rajoitus.

Moottoritiemerkkiä ei mainita tässä "Merkki [nopeusrajoitus, C32] on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka.", mutta siinä puhutaan "kyseisellä tiellä" ja moottoritiemerkistä mainitaan "Merkkien E15 ja E16 rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä.", minkä luulisi tarkoittavan, että tie muuttuu, eikä kyseessä ole enää "kyseinen tie".
En ole kuullut moisesta moottoritiemerkin osalta, päinvastoin kuullut ettei se vaikuta nopeusrajoitukseen, eli jos sitä ennen on jotain, niin se on senkin jälkeen. Moottoritiellä ei mitään miniminopeutta, eli siellä voi olla vaikka 60km/h rajoitus.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 588
Eikö tuossa nyt kuitenkin tie muutu moottoritiemerkin (E15) kohdalla, minkä jälkeen alkaa 80:n rajoitus.

Moottoritiemerkkiä ei mainita tässä "Merkki [nopeusrajoitus, C32] on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka.", mutta siinä puhutaan "kyseisellä tiellä" ja moottoritiemerkistä mainitaan "Merkkien E15 ja E16 rajoittamalla alueella on noudatettava moottoritiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä voimassa olevia liikennesääntöjä.", minkä luulisi tarkoittavan, että tie muuttuu, eikä kyseessä ole enää "kyseinen tie".
Ei muutu. Kun risteyksestä kääntyy toiselle tielle niin ei ole enää kyseisellä tiellä. Kun tien olemus muuttuu niin kyseinen tie ei siihen pääty. Ei esim siellä moottoritiellä oleva "tunneli alkaa / tunneli päättyy" -merkkikään vaikuta nopeusrajoitusten voimassaoloon, tai päätä kyseistä tietä, vaikka eri säännöt onkin tunnelissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 715
Eiköhän tollasissa paikoissa voi ajella ihan maalaisjärjellä eli ajelee sitä 60 rajoitusta nyt vaikkapa sinne liittymärampin alkuun ja nostaa siitä sit nopeuden sulavasti sataseen motarille liittymistä varten. Tokihan tossa voisi joku takaa tuleva vittumainen poliisi kirjoitella jonkun sakon, mutta se varmaan sitten käräjille vietäessä kuivuisi kasaan.

BTW kolmiot motareiden liittymärampeilla oli vanhan tieliikennelain aikaan vain siellä väyläviraston liikennemerkkiohjeessa noihin paikkoihin, eikä niillä ollut tieliikennelain näkökulmasta mitään funktiota, sillä tieliikennelain määritelmissä kolmio ei sopinut rinnakkaisille ajokaistoille, koska se oli määritetty käytettäväksi vain risteyksissä ja risteyksen määritelmä taas ei käsittänyt liittymäramppeja, mutta nykyään taitaa olla kärkikolmioiden käyttötapaa muutettu siten, että ihan tieliikennelain puitteissakin se sopii noihin motareiden liittymäramppeihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
41
Tuossa Puskiaisten liittymässähän on pieni ylämäki ja aika lyhyt kiihdytyskaista. Kun tuosta useamman kerran viikossa tulee ajettua, niin ei tulisi mieleenkään alkaa kiihdytellä vasta rampin alussa. Alitehoisella autolla pitää tuohon motarin alku vihreälle merkille kerätä jo 80 km/h vauhtia ja sen jälkeenkin saa jatkaa pienellä vaihteella kiihdyttämistä kunnes selviää onko päätielle tällä kertaa arvottu voimaan 100 vai 120 rajoitus.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 117
Toisessa ketjussa oli jos jonkinlaista vääntöä U-käännökseen liittyvistä väistämissäännöistä.

Case 1: Liikennevaloton risteys, jossa ei ole kielletty U-käännöstä, ja samaan suuntaan voi kääntyä myös kolmion takaa. Auto A tekee U käännöksen risteyksessä ja auto B kääntyy samalle kaistalle kolmion takaa. Kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio huomioimaan väistämisessä myös U-käännöksen tehneen ajoneuvon?

Case 2: Vastaava liikennevalollinen risteys, jossa palaa vihreä valo ja vihreä nuolivalo vasemmalle. Onko U-käännös sallittu tältä kaistalta?

Case 3: Liikennevaloton risteys, jossa kaistan asfalttiin on maalattu vasemmalle osoittava kääntymisnuoli. Onko U-käännös sallittu, jos nuoli on peittynyt lumeen tai maali on kulunut pois?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 500
Toisessa ketjussa oli jos jonkinlaista vääntöä U-käännökseen liittyvistä väistämissäännöistä.

Case 1: Liikennevaloton risteys, jossa ei ole kielletty U-käännöstä, ja samaan suuntaan voi kääntyä myös kolmion takaa. Auto A tekee U käännöksen risteyksessä ja auto B kääntyy samalle kaistalle kolmion takaa. Kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio huomioimaan väistämisessä myös U-käännöksen tehneen ajoneuvon?

Case 2: Vastaava liikennevalollinen risteys, jossa palaa vihreä valo ja vihreä nuolivalo vasemmalle. Onko U-käännös sallittu tältä kaistalta?

Case 3: Liikennevaloton risteys, jossa kaistan asfalttiin on maalattu vasemmalle osoittava kääntymisnuoli. Onko U-käännös sallittu, jos nuoli on peittynyt lumeen tai maali on kulunut pois?
Toisessa ketjussa ei keskusteltu mistään näistä kolmesta tapauksesta, vaan tapauksesta, jota et tässä ollenkaan listannut.


Toisessa ketjussa keskusteltiin siitä, että kenen kuuluu väistää kun joku kääntyy U-käännöksen vasemmalle olevalla nuolivalolla samaan aikaan kuin vasemmalla palaa nuolivalo oikealle.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 117
Toisessa ketjussa ei keskusteltu mistään näistä kolmesta tapauksesta, vaan tapauksesta, jota et tässä ollenkaan listannut.


Toisessa ketjussa keskusteltiin siitä, että kenen kuuluu väistää kun joku kääntyy U-käännöksen vasemmalle olevalla nuolivalolla samaan aikaan kuin vasemmalla palaa nuolivalo oikealle.
Tuossa risteyksessä ei teknisesti voi palaa vihreää valoa molemmille yhtä aikaa, tuo väite kumottiin virheellisenä aikaisemmin. Eli kolaroinut eukko väitti heille palaneen vihreän valon, vaikka ajoivat tosiasiassa punaisia päin, jolloin on samantekevää, oliko U-käännöksen tehneellä ajoneuvolla väistämisvelvollisuutta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 271
Toisessa ketjussa oli jos jonkinlaista vääntöä U-käännökseen liittyvistä väistämissäännöistä.

Case 1: Liikennevaloton risteys, jossa ei ole kielletty U-käännöstä, ja samaan suuntaan voi kääntyä myös kolmion takaa. Auto A tekee U käännöksen risteyksessä ja auto B kääntyy samalle kaistalle kolmion takaa. Kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio huomioimaan väistämisessä myös U-käännöksen tehneen ajoneuvon?

Case 2: Vastaava liikennevalollinen risteys, jossa palaa vihreä valo ja vihreä nuolivalo vasemmalle. Onko U-käännös sallittu tältä kaistalta?

Case 3: Liikennevaloton risteys, jossa kaistan asfalttiin on maalattu vasemmalle osoittava kääntymisnuoli. Onko U-käännös sallittu, jos nuoli on peittynyt lumeen tai maali on kulunut pois?
1. Tämän perusteella sanoisin että kolmion takaa tulevan pitää väistää.
B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä (8.5.2020/360)


B5

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.
2. Käsittääkseni kyllä jos pakollista ajosuuntaa ei ole merkitty/merkki ei ole näkyvissä. Nuolivalo ei itsessään määrää pakollista ajosuuntaa.

3. Käsittääkseni kyllä jos pakollista ajosuuntaa ei ole merkitty/merkki ei ole näkyvissä.

Tuossa risteyksessä ei teknisesti voi palaa vihreää valoa molemmille yhtä aikaa, tuo väite kumottiin virheellisenä aikaisemmin. Eli kolaroinut eukko väitti heille palaneen vihreän valon, vaikka ajoivat tosiasiassa punaisia päin, jolloin on samantekevää, oliko U-käännöksen tehneellä ajoneuvolla väistämisvelvollisuutta.
Väittikö että heille paloi vihreä pallovalo vai voiko olla että tarkoitti nuolivaloa? Nuolivalohan voi palaa samanaikaisesti. U-käännöshän tuossa tilanteessa oli kielletty koska pakollinen ajosuunta oli merkitty ja näkyvissä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 117
Väittikö että heille paloi vihreä pallovalo vai voiko olla että tarkoitti nuolivaloa? Nuolivalohan voi palaa samanaikaisesti. U-käännöshän tuossa tilanteessa oli kielletty koska pakollinen ajosuunta oli merkitty ja näkyvissä.
Väitti, ja olivat myös ryhmittyneet väärälle kaistalle ennen käännöstä. Kun kiersin tuon risteyksen molemmista suunnista, niin kumpikaan vihreä valo (normi ja nuoli) ei palanut samaan aikaan U-käännöksen suunnan vihreiden valojen kanssa. Rohkenen väittää, ettei liikennevalojen tilanne muutu myöskään muina kellonaikoina tai viikonpäivinä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
126
Nosto toisen ketjun puolelta.


Erityinen varovaisuus on taas samanlaista sanahelinää kuin se kuuluisa pelisilmän käyttäminen.
Erityinen varovaisuus ei ole mitään sanahelinää, jos se mainitaan asiaa koskevassa tieliikennelain pykälässä. Napsahtaa helposti sakot, jos tilanne äityy poliisiasiaksi tai etenee oikeusaliin, jos siinä samalla on rikkonut asiaa koskevan tieliikennelain pykälän vaatimusta. Jopa hälytysajossa olleen poliisiauton kuljettajana toiminut poliisimies sai hovioikeudessa sakot ajettuaan vahingossa suojatietä ylittävän naisen päälle.

Poliisi ajoi naisen yli Oulussa
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 117
Nosto toisen ketjun puolelta.

Erityinen varovaisuus ei ole mitään sanahelinää, jos se mainitaan asiaa koskevassa tieliikennelain pykälässä. Napsahtaa helposti sakot, jos tilanne äityy poliisiasiaksi tai etenee oikeusaliin, jos siinä samalla on rikkonut asiaa koskevan tieliikennelain pykälän vaatimusta. Jopa hälytysajossa olleen poliisiauton kuljettajana toiminut poliisimies sai hovioikeudessa sakot ajettuaan vahingossa suojatietä ylittävän naisen päälle.

Poliisi ajoi naisen yli Oulussa
Erityinen varovaisuus on sanahelinää, kun puhutaan väistämissäännöistä. Pitää olla selkeästi osoitettuna kuka väistää ja kenellä on etuajo-oikeus. Jos risteys tai liittymä on vähänkin tulkinnanvarainen väistämusvelvollisuuden osalta, silloin se pitää korjata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 940
Viestejä
4 353 433
Jäsenet
72 536
Uusin jäsen
JurkkiOG

Hinta.fi

Ylös Bottom