Ajotavat ja liikennesäännöt

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 554
Eli jos sakkopiikki täynnä ja perässä tulee tutka-auto jolla päivän tavoite vajaana, niin pitäisi ajella kuutakymmpiä kiihdytyskaistan alkuun, jonka jälkeen sitten kiihdytellä sekaan max 80km/h.

No en yllättyisi jos punavalolla seuraavalla rampilla tiensivuun , vähän sitä ajokunta katsottas.
En usko että tuosta tultaisiin koskaan sakkoa kirjoittamaan, mutta lain mukaan nopeusrajoitukset menee näin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 554
Mikähän tuolla kuudenkympinrajoituksella on ideana, ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen jyrkkä, Hämeenlinnassa paljon tiukempi yleisrajoituksella ja kaarteessa jo satasen tikkari.

Noilla on asetusohjeessa aika tarkat laskelmat että millä perusteella rajoitus valitaan.

En ole lukenut ohjetta pitkiin aikoihin, mutta tuossa esimerkiksi voisi olla kyseessä se että kaarre avautuu, eikä kiristy.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 010
Noilla on asetusohjeessa aika tarkat laskelmat että millä perusteella rajoitus valitaan.

En ole lukenut ohjetta pitkiin aikoihin, mutta tuossa esimerkiksi voisi olla kyseessä se että kaarre avautuu, eikä kiristy.
Hämeenlinna Tiiriö, sisempi, 80km/h ja avautuu 100km/h
kuva_2024-08-07_011906992.png

Sitte ulompi kehä, kuuttakymppiä, ja kun loivenee, niin edelleen kuuttakymppiä
kuva_2024-08-07_012028303.png


En nyt löytänyt yhtäloivaa, lahden suunnalta samantapaisen, mutta moottoriliikennetielle, ja siis yleisrajoitus ja nousu satkuun hyvissä ajoin rampilla, Porvoossa vähän samantapainen profiili, siinäkin yleisrajoitus hyvissä ajoin 120 rampilla.

Tuo kuitenkin Motaria, niin ei luulis että siellä mitää poroja juoksee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
603
Digiroadissa rajoitus nousee kasikymppiin liikenteenjakajan kohdalla ja sataseen kun kaartuu oikealle. Eli jotenkin noin se varmaan pitäisi olla, mutta ei ole tikkareita laitettu.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 332
Mikä sininen nuoli ?
Se liikenteenjakaja siellä kun tie jakautuu vasemmalle ja oikealle sillan alta/päältä ajamisen jälkeen kun tien väri vaihtuu kuvassasi harmaasta siniseksi.

Edellisessä risteyksessähän on kuvituksessa myös tietöitä ja itse en saanut esim. sillan päältä mitään kuvaa, joten pitäisi itse päästä risteystä katsomaan merkkien tilanne ovatko ne oikeasti noin itse maastossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 010
Se liikenteenjakaja siellä kun tie jakautuu vasemmalle ja oikealle sillan alta/päältä ajamisen jälkeen kun tien väri vaihtuu kuvassasi harmaasta siniseksi.
Ok,
Ei kai se kuitenkaan mitään uutta tietä tee, saati lopeta nopeusrajoituksen voimassaoloa ?


Edellisessä risteyksessähän on kuvituksessa myös tietöitä ja itse en saanut esim. sillan päältä mitään kuvaa, joten pitäisi itse päästä risteystä katsomaan merkkien tilanne ovatko ne oikeasti noin itse maastossa.
Ehkä joku tuosta joskus ajelee, mutta Googlella paljon eri vuosilta kuvaa, ja näyttää samalta 2023 asti.

Tässä linkki missä näkyy silta ja hahmottuu tuo mainitsemasi merkki
kuva_2024-08-07_105339477.png

Tässä kyllä ärsyttävä että näkymä hyppää herkästi tuonne sillan alle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 332
Ok,
Ei kai se kuitenkaan mitään uutta tietä tee, saati lopeta nopeusrajoituksen voimassaoloa ?
Kyse on aika pitkälle siitä, millainen merkki riittää moottoritien rampille/liittymistielle. Selvästi tuossa ohjataan liikennettä oikealle ja jossa kerrotaan toisella merkillä että tullaan moottoritielle. Moottoritien merkki ei yksinään muuta rajoitusta mutta liittymisteillä ja rampeilla on 80 yleisrajoitus voimassa ilman erillistä merkkiä. Tämähän yleensä osoitetaan poistuttaessa tuplaväkäsillä jakajassa jolloin oikealle rampille/poistumistiellä mennessä rajoitus muuttuu 80 nopeuteen ilman tikkaria.

Laki mielestäni ei tarkasti määrittele millä ohjaus/määräys merkillä tuo liittymistie pitää merkitä. Oletan että tuo tulisi siis vähintään jostain yleisestä ohjeistuksesta. Toki en nyt koko lakia liitteineen käynyt lävitse josko sieltä tarkka ohjeistus löytyisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 010
Kyse on aika pitkälle siitä, millainen merkki riittää moottoritien rampille/liittymistielle. Selvästi tuossa ohjataan liikennettä oikealle
Tuohuon asti ja tuosta eteenpäin on ihan sama ja ainoa kaista tuohon suuntaan, ei haaraudu mihinkään.

Tämähän yleensä osoitetaan poistuttaessa tuplaväkäsillä jakajassa jolloin oikealle rampille/poistumistiellä mennessä rajoitus muuttuu 80 nopeuteen ilman tikkaria.
En ihan varma mitä tarkoitat tuplaväkäsillä.
Motarilta kun poistutaan, niin niissä ne kessunväkset, eli
kuva_2024-08-07_111543094.png
Ja nyky lain mukaan tuosta kohtaan (oikealle?) erkaneva tie on toinen tie. eli niiden jälkeen ei nykyään tarvisi olla sitä 80 tikkaria.

Mutta tuo kuudenkympin ramppi esimerkki, niin olishan se kahdeksankymppiäkin oudon matala tulla kiihdytyskaistalle, tyypillisesti rajoitus enne kiihdytyskaistaa nousee motarin rajoitusta vastaavaksi, että siellä kiihdytyskaistalla voisi sitä vauhtia sovittaa oikeasti.

Nyt tuossa vasta n 50 metrin ajamisen jälkeen saisi kiihdyttää kuudeskympistä kahdeksaan kymmppin ja sovittaa 150 metrin sisään itsensä sinne motarivauhdin sekaan. Tuskin tuollakaan jengillä on kunnon turvavälejä.

Sitten jos perässä tulee dynaaminen kuski jolla 120 jo rampilla pää tarkkeillen sopivaa väliä, ja sulkuviivaan kohdalla yllättäen 60 heppu, no perässä tulian moka, ja näkeehän tuossa hyvin. mutta seuraus että kaksi hakee paikkaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 332
No erikoisia ratkaisuja toki liikenteestä löytyy. Lähialueella on esimerkiksi liittymistie päätielle jossa liittymistieltä tullaan päätielle satasta ja päätiellä on edelleen 80 rajoitus (satasen rajoitus tulee päätielle vasta about 100m liitäntäkohdasta eteenpäin).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 075
Viestejä
4 345 163
Jäsenet
72 347
Uusin jäsen
Vexix

Hinta.fi

Ylös Bottom