Ajotavat ja liikennesäännöt

Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
 
Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Ei mulla tuossa yleensä erityistä ongelmaa ole, tosin siinä haastavuutta lisää että siitä saattaa samanaikaisesti yrittää pidempi letka autoja.

Noin muuten pahempi liittymä on tuon eteläpuolella oleva Kanneltien liittymä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen, kova kurvi ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta hieman helpotusta tuo että harvemmin siitä on useita tulossa samaan aikaan, hiljaisempi liittymä.

Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.

Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.
 
Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.
Jos positiivista hakee, näissä sentään kerrotaan liikennemerkillä, että kiihdytyskaista puuttuu, helpottaa turisteja. Vastaavat risteykset on tympeitä oudoissa kaupungeissa, kun ei monesti tiedä riittävän ajoissa, että onko siellä kiihdytyskaistaa tulossa vai ei.
 
Mitkäs on teidän inhokkiliittymät pk-seudulla?

Itse en tykkää esim. Vaskivuorentieltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen liittymää, turhan jyrkkä kaarre oikealle jota ei viitsi kaahata.
Ja sitten melko lyhyt kiihdytyskaista. Monilla ei ole sellaista autoa jolla tuossa pystyy kiihdyttämään täyteen 80 km/h. Usein joku SUV-bemari tms. takana hermoilee jo.
Olen huomannut että tuossa monesti isoa tietä ajavat vaihtavat vasemmalle kaistalle !!jota_ei_saisi_tehdä!!
Itse vihaan enemmän sitä risteystä siinä alla, kun tullaan etelästä ja halutaan Kuninkaantammen/Silvolan suuntaan. Toki oma auto kiihtyy sen verran näppärästi, ettei se jyrkkä mutka niin haittaa. Tuossa sentään sitä näkyvyyttä piisaa siedettävästi, mutta joo, eipä ole helpoimmasta päästä.
Kaksi giljotiinia bussien tai kääntyvien kaistalta Hakamäentielle liittyvien osalta.


Nämä on perseestä. Ekaa kertaa kun aikanaan ajoin toisesta näistä, niin pääsi vähän yllättämään ja meinasin ajaa jonkun eteen. Sen verran lähellä kävi, että olen jatkossa muistanut. Enkä muuten ole sen jälkeen vaihtanut ennakkoon oikealle kaistallekaan, kun olen tullut itse Hakamäentietä aikeena laskeutua Pasilan suuntaan.
 
Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
 
Eikö noi Hakamäentien molemmat mainitut liittymät liity kaistoille jotka ovat (liittymiskohdassa) vain busseille?
Kuvien ja oman muistikuvan perusteella ainakin. (Eri asia kuinka tunnollisesti tätä noudatetaan...)
Seuraavista rampeista poistuvat käyttävät kaistoja, etenkin itäänpäin ajaessa.
Tulee se bussikin tuohon usein kuuttakymppiä ja törmäyksiä on ollut jonkin verran ja rumaa jälkeä.
 
Siinä on pari muutakin ramppia vieressä kehälle, jos ei halua just siitä pahimmasta ajaa. Lisämatkaa tulee karvan verran tai sitten ei tule, riippuen mistä on tulossa.
Monesti ratkaisuna on mennä Kehä III viereisiä pikkuteitä ainakin jos vain esim. Vihdintielle asti pyrin ja en halua sillä kertaa jännitystä elämääni juuri siinä liittymässä.
 
Tähän aiheeseen liittyen, kuhnureita on ollut aina jotka ajavat liittymisrampin hitaasti syystä tai toisesta ja siihen tuo hajurakotaktiikka toimii hyvin, nykyään tämä on yleistymään päin ja vika on juuri sähköautoissa ja niiden kiihtyvyydessä. Ajetaan se ramppi lähes kävelyvauhtia kiusallisen hitaasti alas ja vasta sitten ihan alhaalla kun pyörät on kokonaan taas suorassa painetaan sitä kaasupoljinta. Siinä on takanatulijoilla normaalia vähemmän tilaa sille hajurakotaktiikallekin.

Eikö se ole normaalia helmpompaa, siis jos edelläoleva sieltä rampin lopulta katoaa maisemaan, niin takanatulijan tilannetta ei ainakaan vaikeuta, enemminkin päinvastoin.

Pääväylällä meniää voi noin jyrkkä kiihdytys vähän hämätä, varsinkin näitä jotka yliherkästi väistää vasemmalle kaistalle. (josta sitten se liittyjä hämääntyy)

No, myönnän että nyt en ihan tunnista kuvailemaasti että sähkäritkuskit vetelisi erityisesti ramppia lähes kävelyvauhtia tarpeettomasti, ehkä tässä minulle synty väärämielikuva.
 
Se Kehä III länteen Petikon ABC kohdalla on ehkä pahin, mutta onneksi satun käyttämään sitä yleensä sunnuntaisin jolloin liikenne on vähäisempää.
0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.
 
0,9l 90hv Cliolla tuohon saa sen vaadittavan 80km/h, kun käyttää kaasua, eikä jää arpomaan.

Sillä ei myöskään ole käytännön merkitystä jos siihen ei välttämättä sitä 80km/h saa, mutta mitä isompi nopeusero, sitä enemmän se aiheuttaa kaikille ongelmia.
kuva_2025-08-12_100545842.png
Tuosta ilmeisesti puhe.

Taajama loppuu tuohon opasteen taakse, tuossa kai ongelmia jos tuonne liittymään poistuu raskaampaa liikennettä ja ei näe kunnolla pääväylälle.
Ja sitten tämän kaltainen
kuva_2025-08-12_100857236.png
Sieltä tulee possujuna ja jos tuossa kohtaa ei niin tutulla autolla pitäisi arvoida mihin väliin yrittää, niin laiskemmalla ei tohdi venailla, vaan polkasta ja mennä sitten väkisin siihen mihin nyt sattuu osuun.
Kuvan välit ei mitenkään pahinta.
Vieraas ehkä keskittyy liikenteen seuraamiseen parisekunttia niin ollaan jo siellä kiihdytyskaistalle.

Eihän tuossa mitään ongelmia tulisi jos pääväylällä turvavälit kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 815
Viestejä
4 874 519
Jäsenet
78 703
Uusin jäsen
nybergseb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom