- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 22 836
Joillain väylillä voi olla yleisempi tapa väistellä kuin toisilla. etelä/lämnsi Suomessa tuo kohta kaksi varmaan määrällisesti ylittää nuo körötteliät ja vaarallisuutena jokainen ylittää sen körötteliän.Hämeenlinnantie pitää olla sitten jotenkin poikkeuksellisen debiilin väen kansoittamaa, koska itse en kyllä muista neljännesvuosisadan ajokokemuksella kertaakaan nähneeni vaaratilannetta, joka olisi johtunut puhtaasti siitä, että joku etukäteen ja ennen liittymää vaihtaa vasemmalle kaistalle. Käytännössä kaikki rampeilla näkemäni vaaratilanteet menee tasan kahteen kategoriaan:
1) körötellään törkeää alinopeutta rampilla ja yritetään väkisellä tunkea pahimillaan lähes kaksinkertaista nopeutta kulkevan liikennevirran joukkoon
2) tullaan sillä Audibemariteslalla rampilta vitullista ylinopeutta ja suhataan suoraan sen oikean kaistan yli sinne vasemmalle kaistalle yhtään katsomatta mitä ympärillä tapahtuu
Kohdan 1) seurauksena olen toki todistanut useita kertoja sitä, kun se sieltä rampilta köröttelevä mamimummumamu meinaa rampilta väkisellä tulla oikeaa kaistaa ajavan kylkeen, joka joutuu sitten tekemään hätäväistön vasemmalle ja sitten meinaa siellä pelti rutista.
Väitänkin, että ongelman juurisyy ei todellakaan ole siinä, että joku väistää etukäteen normaalia kaistanvaihtorproseduuria ja -varovaisuutta noudattaen ennen liittymää (kuten itsekin usein teen, tosin lähinnä siksi että luultavasti menisin ohi joka tapauksessa), vaan juurikin se, että sieltä rampilta körötellään törkeää alinopeutta, eikä osata noudattaa normaaleja väistämissääntöjä. Kortti pois kaikilta jotka eivät uskalla kiihdyttää liikennevirran nopeuteen ja tieliikennekäytöstä pois kaikki mopoautot, joissa ei riitä tehot normaaliin motarille kiihdytykseen.
Jos se osuu sen kaistanvaihtajan kanssa samaan kohtaan, niin todennäköisyydet pahaan rytinään kasvaa.
Mutta se arkisempi kaistanvaihtajan riksi paikka on se että jos ajellaan ohituskaistaa, lähestytään liittymää, rammpia/kiihdytyskaistaa, niin siinä kannattaa varoa näitä kaistanvaihtajia. Jos ohittaa possujanaa missä ei kunnon turvavälejä niin entistä todennäköisempää että jotain yllättävää tapahtuu.
Näkisin että säännön motiivi on se että kaistan vaihto on riski motarilla, siksi niitä ei pitäisi turhaan tehdä, yllättävä tilanne vaarallisempi kuin "odotettu", se kiihdytyskaistalla ajavan odotetaan vaihtavan kaistaa, se kiihdytyskaistalla ajava suunnittelee sitä, se motarilla ajava odottaa sitä. Jos kuitekin kolisee, niin ehkä pienemmät vahingot kun oikealta vasemmalle yllättävässä vaihdossa. Jälkimmäisessä jos kolisee niin nopeasti kolme ajoneuvot pyörii pitkin ja poikin.