Totta, Suomen yltio-optimistinen tavoite puolittaa liikennekuolemat 2010 tasosta, jolloin ensi vuonna niiden tulisi vähentyä noin 230:sta lähes sadalla kuolemantapauksella, ei tule onnistumaan. Suunta on kuitenkin varsin mukava, 30v sitten liikenteessä kuoli lähes 650, vuosituhanteen vaihteessa 400, nykypäivänä se 235. Näissäkin on mukana se parikymmentä itsemurhaa.
Jalankulkijoiden turvallisuutta on onnistuttu parantamaan keskustojen rajoituksia laskemalla, ja keskusta-alueiden nopeusvalvonnalla lienee myös osansa asiassa. Olet oikeassa, tältä osin hyvä juttu.
Mutta maanteiden liikenneturvallisuuteen, tuon 230:n alas painamiseen, on paljon järkevämpiäkin keinoja kuin ohituskaistojen miinoittaminen peltipoliiseilla. Ylinopeus pelkästään ja ainoana syynä on häviävän pieni syy (kuolon)kolareissa, sen kahlitsemiseen on käytetty monen mielestä ja tilastollisesti aivan riittävästi resursseja, aika keskittyä johonkin muuhun, esimerkiksi taas sen reilut parikymmentä liikennekuolemaa vuosittain aiheuttaviin rattijuoppoihin joita ei saa peltipoliiseilla pois liikenteestä. Huumekuskien määrä on vielä käsittääkseni kasvussa, huolestuttava trendi.
Tein nyt hieman tilastopohjaisemman viestin, itsekin tunnut numeroista tykkäävän. Turvavöiden käyttämättömyyteen totean, että peruskoulustamme valmistuu valitettavasti vuosittain henkilöitä vailla käsitystä järjenkäytöstä tai fysiikan alkeista.