Ajotavat ja liikennesäännöt

Mites poliisilla sitten mielletään tää yhtälö, että käytännössä ainoa merkittävämmin valvottava asia liikenteessä on noi ylinopeudet ja sakotus todella tiukkaa, kun selkeästi kuitenkin jotain järkeä löytyy sielä siitä että tajutaan myös muiden asioiden olevan vaarallisia tai jopa vaarallisempia kuin ylinopeus.

Ylinopeus on samalla tavalla asia, johon pitää puuttua. Valitettavasti resursseja ei ole riittävästi siihen, että liikennevalvontaa voitaisiin toteuttaa jollain muulla tavalla tällä hetkellä. Jos partiot ovat ajamassa leijonanosan työajastaan hälytystehtävältä toiselle, niin puhelimen käyttöön tai pieneen ylinopeuteen ei ole mahdollista puuttua priorisoinnin takia. Tilanne on toki toinen, jos 80 km/h alueella tullaan 150 km/h vastaan ja tämä asetelma luo väärän mielikuvan siitä, että poliisia kiinnostaa puuttua vain ylinopeuksiin. Tähän kun lisätään automaattinen kameravalvonta, niin on ymmärrettävää ettei muu liikennevalvonta ole missään näkyvässä roolissa, ellei jossain uutisessa olla kertomassa tilastoja viimeisimmästä muusta valvontateemasta.
 
Ylinopeus on samalla tavalla asia, johon pitää puuttua. Valitettavasti resursseja ei ole riittävästi siihen, että liikennevalvontaa voitaisiin toteuttaa jollain muulla tavalla tällä hetkellä. Jos partiot ovat ajamassa leijonanosan työajastaan hälytystehtävältä toiselle, niin puhelimen käyttöön tai pieneen ylinopeuteen ei ole mahdollista puuttua priorisoinnin takia. Tilanne on toki toinen, jos 80 km/h alueella tullaan 150 km/h vastaan ja tämä asetelma luo väärän mielikuvan siitä, että poliisia kiinnostaa puuttua vain ylinopeuksiin. Tähän kun lisätään automaattinen kameravalvonta, niin on ymmärrettävää ettei muu liikennevalvonta ole missään näkyvässä roolissa, ellei jossain uutisessa olla kertomassa tilastoja viimeisimmästä muusta valvontateemasta.
Ei se ole mikään väärä mielikuva, että liikennevalvonta keskittyy pääosin nopeusvalvontaan.

Poliisi on toimillaan aiheuttanut tilanteen, jossa kansalainen kokee, että on hyväksyttävämpää nappailla selfieitä instagramiin ajaessa kuin keskittyä nopeusmittarin sijaan muuhun liikenteeseen.
 
Ei se ole mikään väärä mielikuva, että liikennevalvonta keskittyy pääosin nopeusvalvontaan.

Poliisi on toimillaan aiheuttanut tilanteen, jossa kansalainen kokee, että on hyväksyttävämpää nappailla selfieitä instagramiin ajaessa kuin keskittyä nopeusmittarin sijaan muuhun liikenteeseen.

Eli poliisi itse on vaikuttanut resurssiensa vähenemiseen?
 
Eihän se suoranaisesti poliisin päätös ole automaattivalvontaakaan lisätä vaan siihen on kustannussyistä poliittinen paine josta syystä kansalaiset taas on näreissään. On takuulla vaarallisempaa ajaa kirjoittaen kännykällä viestiä kuin vetää pienempää ylinopeutta taajamien ulkopuolella. Itse en ole kolareita ajellut vaikka välillä vähän saattaa nopeus olla suurinta sallittua isompi mutta keväällä meni mun auto lunariin kun takanatulija ajoi mun perään kännykkä kädessä kun olin pysähtyneenä jonossa.
 
Eli poliisi itse on vaikuttanut resurssiensa vähenemiseen?
Poliisi on itse päättänyt resurssiensa allokoinnista.

Kaikkeen valvontaan ei ole, eikä pidäkään olla rahaa. Nyt valvonta kohdistetaan sinne missä tulot ovat suurimmat ja investoinnit pienimmät, riippumatta rikkeen vaikutuksesta. Ymmärrettävää yksityiselle yritykselle, mutta julkista valtaa käyttävälle taholle todella paheksuttavaa.
 
Poliisi on itse päättänyt resurssiensa allokoinnista.

Kaikkeen valvontaan ei ole, eikä pidäkään olla rahaa. Nyt valvonta kohdistetaan sinne missä tulot ovat suurimmat ja investoinnit pienimmät, riippumatta rikkeen vaikutuksesta. Ymmärrettävää yksityiselle yritykselle, mutta julkista valtaa käyttävälle taholle todella paheksuttavaa.
Juuri näin. Esim mun kämpän lähistöllä on risteysalue jossa suojatiegiljotiini tapahtuu 9/10 aamusta kun itse siitä ajan ja ehdin olla siinä työmatkaliikenteen aikana sen 2 minuuttia. Laitoin kerran poliisillekin viestiä että voisivat valvoa tuota ja siitähän saisi sakkoja jakaa tauotta koko aamun mutta A) en saanut koskaan vastausta, B) en ole mitään valvontaa sielä nähnyt. Ilmeisesti lähistöllä oleva kameratolppa kehä3 kattaa sen alueen valvontatarpeen.
 
Mites poliisilla sitten mielletään tää yhtälö, että käytännössä ainoa merkittävämmin valvottava asia liikenteessä on noi ylinopeudet ja sakotus todella tiukkaa, kun selkeästi kuitenkin jotain järkeä löytyy sielä siitä että tajutaan myös muiden asioiden olevan vaarallisia tai jopa vaarallisempia kuin ylinopeus.
Ei ole resursseja. Itselläni ei ole resursseja maksaa ylinopeussakkoja, eikä kestä hermo nutaajien ja sekoilijoiden edesottamusten mukaan toimia. Siispä siirryn usein aivottomaksi nutaajaksi ja sekoilijaksi itsekin. Vakkari suurimpaan sallittuun ja adaptiivinen toiminta hoitaa, kun edessä sekoillaan, mutta eipä se enää leffaa tai lätkää katsellessa niin häiritse. Lompakko ja, Poliisi-Denniksen lausuntojen perusteella, myös liikenneturvallisuus kiittää.

Yksittäisen poliisin mielipiteillä ei ole merkitystä, vaikka kuinka järkeviä olisi ajatukset, kun päällystössä vaikuttaa rahakirstulle runkkaava sätkynukke.
 
Ei ole resursseja. Itselläni ei ole resursseja maksaa ylinopeussakkoja, eikä kestä hermo nutaajien ja sekoilijoiden edesottamusten mukaan toimia. Siispä siirryn usein aivottomaksi nutaajaksi ja sekoilijaksi itsekin. Vakkari suurimpaan sallittuun ja adaptiivinen toiminta hoitaa, kun edessä sekoillaan, mutta eipä se enää leffaa tai lätkää katsellessa niin häiritse. Lompakko ja, Poliisi-Denniksen lausuntojen perusteella, myös liikenneturvallisuus kiittää.

Yksittäisen poliisin mielipiteillä ei ole merkitystä, vaikka kuinka järkeviä olisi ajatukset, kun päällystössä vaikuttaa rahakirstulle runkkaava sätkynukke.
Joo oon huomannut saman, että takkuilevassa kehätieliikenteessä on helpompaa vaan unohtaa loppukin kiire ja iskeä kännykästä youtube tai netflix päälle ja luuri mittariston eteen niin mukava siinä katsella sisältöä samalla kun ajaa. Kummasti ei haittakaan enää siinä vaiheessa, että edessä ajellaan ihan miten sattuu.
 
On tuota kännykän osuutta onnettomuuksiin tutkittu. Suomessa käyttö kuljettajilla on käytännössä maan tapa, koska valvontaa ei juuri ole. Useissa Eu-maissa saa sakon lisäksi esim. Saksa, 3 virhepistettä/kerta ajokorttitietoihinsa. Suomessa vuoden päästä kesäkuussa tulee kamaravalvonnan kautta myös kännykkäsakot.
Leike Keskisuomalaisesta 22.9.-19

Kännykkä onnettomuudet.JPG
 
Tuulilasi- lehdessä Australian muutaman kuukauden kuluttua alkavasta kännykän käytön valvonnasta autoillessa ja rangaistusmenettelystä:

Australian New South Walesissa kokeiltiin joulukuun ensimmäisellä viikolla nopeusvalvontakameran kaltaista kameraa, joka metsästää luuppiinsa kännykkää ajon aikana käyttäviä kuljettajia. Järjestelmä on ensimmäinen koko maailmassa.
Teksti Tuulilasin toimitus
Viikon aikana kamera napsi 773 500 kuvaa, yli 3000 ihmistä jäi kiinni kännykän käytöstä ajon aikana. Sakkoja he eivät kuitenkaan vielä saaneet, ainoastaan varoituksen. Sakkorangaistus tulee voimaan 1. maaliskuuta 2020. Sen suuruus on 344 Australian dollaria, paitsi koulualueilla 457 dollaria. Euroiksi muutettuna summat ovat noin 210 ja 280 euroa. Lisäksi paikallisen maan tavan mukaan rikkeestä saa viisi virhepistettä, jotka vaikuttavat mahdolliseen ajokieltoon.

New South Walesin alueella on tällä hetkellä 10 vastaavaa kameraa, mutta lähiaikoina niitä on tulossa 35 lisää.

”Noin 500 kuljettajaa päivässä jäi kiinni näillä kameroilla. Haluamme antaa kuljettajille selkeän viestin siitä, mikä on väärin ja mitä siitä seuraa. Puhelimen käyttö ajon aikana riskeeraa paitsi kuljettajan itsensä myös muiden viattomien ihmisten hengen liikenteessä”, sanoo osavaltion liikenneministeri Andrew Constance.

Kamerat on kehittänyt Melbournen yliopiston entinen oppilas, jonka ystävä menehtyi kännykkää käyttäneen kuljettajan uhrina.


”On valtava riski, kun kuljettajan huomio kiinnittyy johonkin aivan muuhun kuin ajamiseen ja liikenteeseen. Se aiheuttaa paljon onnettomuuksia, jopa kuolemaan johtavia. Rattijuopumukset ja ylinopeudet valvotaan nykyisin tarkkaan, mutta kännykän käyttöä ei ole valvottu ennemmin”, sanoo järjestelmän kehittänyt Alexander Jannink CarAdvicelle.

”Tämä on täysin uusi haaste, joka tappaa ihmisiä liikenteessä.”
 
”On valtava riski, kun kuljettajan huomio kiinnittyy johonkin aivan muuhun kuin ajamiseen ja liikenteeseen. Se aiheuttaa paljon onnettomuuksia, jopa kuolemaan johtavia. Rattijuopumukset ja ylinopeudet valvotaan nykyisin tarkkaan, mutta kännykän käyttöä ei ole valvottu ennemmin”, sanoo järjestelmän kehittänyt Alexander Jannink CarAdvicelle.

”Tämä on täysin uusi haaste, joka tappaa ihmisiä liikenteessä.”

Jaa, mites sitten uusien autojen näytöt joista ohjataan kaikkia auton toimintoja? Ennen väänneltiin nappuloita perstuntumalla ja nyt tuijotetaan sitä näyttöä. Kuka tietää minkä verran onnettomuuksia ja vaaratilanteita siitä syntyy?
 
Jaa, mites sitten uusien autojen näytöt joista ohjataan kaikkia auton toimintoja? Ennen väänneltiin nappuloita perstuntumalla ja nyt tuijotetaan sitä näyttöä. Kuka tietää minkä verran onnettomuuksia ja vaaratilanteita siitä syntyy?
Ei kai niitä ajon aikana tarvitse räplätä?
 
Eikä radiokanavaakaan tarvitse vaihtaa jos sitä ei voi tehdä irrottamatta hetkeksi katsetta tiestä?
Jos se on niin monimutkaisen käyttöliittymän takana, että se häiritsee ajosuoritusta, niin ei tarvitse, tai siis ei saa. Se on ihan sama vaikka kaivaisit banaania viereisellä penkillä olevasta repusta, se ei saa häiritä ajamista.
 
Jos se on niin monimutkaisen käyttöliittymän takana, että se häiritsee ajosuoritusta, niin ei tarvitse, tai siis ei saa. Se on ihan sama vaikka kaivaisit banaania viereisellä penkillä olevasta repusta, se ei saa häiritä ajamista.
Hyvä esimerkki paskasta käyttöliittymäatä on kaverin opel amperan keskikonsoli joka on harmaata muovia ja kaikki painikkeet on hipaisupainikkeita joiden kuvake täytyy ensin siitä muovisesta taulusta löytää... Mahdotonta hallita ajaessa ja kaveri kuka auton omistaa myönsi myös että on hankala.
 
Jaa, mites sitten uusien autojen näytöt joista ohjataan kaikkia auton toimintoja? Ennen väänneltiin nappuloita perstuntumalla ja nyt tuijotetaan sitä näyttöä. Kuka tietää minkä verran onnettomuuksia ja vaaratilanteita siitä syntyy?

Aika velho olet jos muistat 100% ulkoa missä jokainen nappi on ja tiedät mihin lämpötilaan säädät ilmastointia ilman että katsot sitä :D
 
Kyllähän sitä nyt oman auton tuulettimen ja lämpötilan säätönappulat löytää vaikka silmät kiinni, kunhan ovat fyysisiä nappeja. Ja absoluuttisella arvollakaan ei liene väliä niinkään, vaan sillä miltä tuntuu. Jos on kuuma, napsauttaa pari pykälää pienemmälle lämpöä. Ainakin oman auton kiekkosäätimessä yksi pykälä vastaa puolta astetta.

Tosiasiassa kellään tuskin kuitenkaan on niin kova kiire saada sitä astetta tiputettua, ettei jossain kohdassa voisi sitä keskikonsolia vilkaista.
 
Viimeksi muokattu:
Koetinkin tarkemmin sanoa, että ehkäpä sen katseen ei tarvitse koko matkan olla täysin 100% vain tiessä. Yleensä myös nuo uudempien autojen näytöt ovat sillä kohdin että niitä pystyy sivusilmälläkin katsomaan, tai ainakin niin että havaitset myös edessä tapahtuvat asiat samalla.

Mutta oi niitä aikoja kun oli vanhat kännykät vielä, itse ainakin pelkän muistin varassa olisin voinut kirjoittaa vaikka tekstiviestin ajon aikana katsomatta koko puhelinta.

Mites muuten nämä johdolliset autopuhelimet, vieläkö ne ovat sallittuja kun uusi TLL astuu voimaan?
 
Aika velho olet jos muistat 100% ulkoa missä jokainen nappi on ja tiedät mihin lämpötilaan säädät ilmastointia ilman että katsot sitä :D

Helpommin ne namikat osuu käteen kun sokkona joku "3. valikko, 4. rivi", mutta pointtihan oli siis ettei toi näyttöpaneelin tuijotus eroa mitenkään kännykän näpräämisestä. Aika paljon on eri ominaisuuksia siellä tarjolla musiikin toistosta navigoitiin, että ihan varmasti tulee närpättyä ajon aikana ja paljon.
 
[B sanoi:
Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen[/B]
Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
Tämän perusteella puhelinta saa räplätä samaan malliin kuin auton multimedialaitteistoa, kunhan se on autotelineessä kiinni :tdown:
 
Siten ettei sen käyttö vaaranna tai häiritse ajamista. Miksi tämä kaikkein tärkein aspekti unohtuu niin helposti?
Eihän se unohtunut. Sanoin, että sitä saa käyttää kuten auton multimedialaitteistoa, minkä käyttämisestä lainaamassani lakiteksissä mainittiin, ettei se saa häiritä ajoa.

Yleisesti kuitenkin puhutaan vain, ettei puhelinta saa käyttää ajon aikana. Todellisuudessa siis saa, mutta vain jos se on telineessä eikä häiritse ajamista.
 
Ei kai niitä ajon aikana tarvitse räplätä?
Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.

Melkoisia käytettävyyspainajaisia nykyautojen kosketusnäyttöpaskassa on, ellei noin muutenkin. Joissakin tapauksissa neekerimalli on paras. Kannattaa nekin rahat laittaa moottoritehoon - ai niin, joko kielletty, tonni vuodessa tai ei saatavilla ilman käytönestoviihdettä - tai viinaan ja tupakkaan.
 
Tosiasiassa kellään tuskin kuitenkaan on niin kova kiire saada sitä astetta tiputettua, ettei jossain kohdassa voisi sitä keskikonsolia vilkaista.
Siinä kokemus puhuu. Ilmastoinnin säätö olisi syytä saada aika hätsynpikaa tehtyä, kun näkyvyys alkaa kadota.
 
Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.

Melkoisia käytettävyyspainajaisia nykyautojen kosketusnäyttöpaskassa on, ellei noin muutenkin. Joissakin tapauksissa neekerimalli on paras. Kannattaa nekin rahat laittaa moottoritehoon - ai niin, joko kielletty, tonni vuodessa tai ei saatavilla ilman käytönestoviihdettä - tai viinaan ja tupakkaan.

Hihhih, pakko nyt mainita... Eipä ole bemarissa käytettävyyspainajaisia. Voi kun kaikki autonvalmistajat ottaisivat oppia. Jos ei muuten, niin ison osan toiminnoista voi vaan sanoa autolle, eikä tarvi irroittaa katsetta tiestä.

Ajotavoista voisin mainita, että ihmiset ovat käsittämättömän hitaita nykyään. Siis aivan käsittämättömän hitaita. 80-90km/h moottoritiellä kelistä riippumatta tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus henkilöautolla ja vielä uudehkoilla henkilöautoilla. 99%:lla näistä ihmisistä on ajoasento käsittämättömän huono ja pidetään aivan väärästä kohtaa ratista kiinni. Kyllä, ohittaessani heitä vilkaisen huvikseen nopeasti oikealle, että mitä siellä auton ratin takana oikein touhutaan. Harvemmin sentään kännykkää räpläilevät (sen huomaa heti auton kaistalla seilaamisesta), mutta yhä useammin istutaan liian kaukana polkimista ja aivan liian matalalla. Lisäksi useasti ratti on niin kaukana, että selvästi kurottelevat yltääkseen koko rattiin. Kyllä minuaki pelottaisi ajaa noin huonossa ajoasennossa.
 
Hihhih, pakko nyt mainita... Eipä ole bemarissa käytettävyyspainajaisia. Voi kun kaikki autonvalmistajat ottaisivat oppia. Jos ei muuten, niin ison osan toiminnoista voi vaan sanoa autolle, eikä tarvi irroittaa katsetta tiestä.
Eipä ne pyörövalintarullat ainakaan kaikkein selkein ratkaisu olleet, varsinkin kun valikkohierarkiassa ei ollut mitään tolkkua. Toki kehitysvaiheitahan on eri merkeillä hyvää ja pahaan. Puhtaan ergonomian kannalta homma on toki silkkaa voittoa jo iät ajat.

Puheohjaus on aina periaatteessa ekstraa, mutta perustasolla se on vain vastaus kysymykseen jota kukaan ei esittänyt ennen kuin itse paskottiin selkään.

BMWstä ei yleensä kyllä ole pahaa sanottavaa laitteena, mutta ei se kyllä henkilöautona ja intuitiivisesti käytettävänä tuotteena ihan kärkijoukossa loista. Normaaliin hallintalaitekonventioon tottuneet vanhemmat ei-ammattilaiset ainakin tarvitsevat tyyppikoulutuksen jo vaihteen kytkentään. Surku tulee kun niitäkin ajamaan laitetaan tampioita, jotka eivät tojotassakaan tiedä, onko nyt sumuvalot päällä.
 
Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.

Melkoisia käytettävyyspainajaisia nykyautojen kosketusnäyttöpaskassa on, ellei noin muutenkin. Joissakin tapauksissa neekerimalli on paras. Kannattaa nekin rahat laittaa moottoritehoon - ai niin, joko kielletty, tonni vuodessa tai ei saatavilla ilman käytönestoviihdettä - tai viinaan ja tupakkaan.
Kysymys oli mitä räplättävää ajonaikana ylipäätänsä on? Radiota tai biisiä voi vaihtaa, mutta noin muuten.
 
Hihhih, pakko nyt mainita... Eipä ole bemarissa käytettävyyspainajaisia. Voi kun kaikki autonvalmistajat ottaisivat oppia. Jos ei muuten, niin ison osan toiminnoista voi vaan sanoa autolle, eikä tarvi irroittaa katsetta tiestä.

Ajotavoista voisin mainita, että ihmiset ovat käsittämättömän hitaita nykyään. Siis aivan käsittämättömän hitaita. 80-90km/h moottoritiellä kelistä riippumatta tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus henkilöautolla ja vielä uudehkoilla henkilöautoilla. 99%:lla näistä ihmisistä on ajoasento käsittämättömän huono ja pidetään aivan väärästä kohtaa ratista kiinni. Kyllä, ohittaessani heitä vilkaisen huvikseen nopeasti oikealle, että mitä siellä auton ratin takana oikein touhutaan. Harvemmin sentään kännykkää räpläilevät (sen huomaa heti auton kaistalla seilaamisesta), mutta yhä useammin istutaan liian kaukana polkimista ja aivan liian matalalla. Lisäksi useasti ratti on niin kaukana, että selvästi kurottelevat yltääkseen koko rattiin. Kyllä minuaki pelottaisi ajaa noin huonossa ajoasennossa.
Taloudellisuus voi olla syy ajaa 80-90kmh? Moottoritiellä tuosta ei edes ole haittaa.
 
Onhan se nyt vähän eri asia räplätä kännykkää (lukea/kirjoittaa viestejä) monta sekuntia kerrallaan versus säätää ilmastointia/radiota kun voi vain vilaista sinne suuntaan välillä ja loput hoitaa käsikopelolla.
Paitsi yleistyvissä kosketusnäyttökäyttiksissä, joissa pitää silmin tarkistaa komennon vaste aivan kuten tekstiviestiä kirjoittaessa.

Minä en ymmärrä alkuunkaan miten autonvalmistajat edes kehtaavat puhua mistään turvallisuusominaisuuksista kun tuollaisen perusasian kanssa mennään niin pahasti metsään.
 
Taloudellisuus voi olla syy ajaa 80-90kmh? Moottoritiellä tuosta ei edes ole haittaa.

Kyllä siitä on haittaa, aika paljonkin. Etenkin kun samat sankarit ajavat olemattomilla turvaväleillä ja sitten samat kuskit ajavat 10-20km/h alle rajoituksen myös muualla. Jokainen paljon ajava tietää tarkalleen mistä puhun.
 
Kyllä siitä on haittaa, aika paljonkin. Etenkin kun samat sankarit ajavat olemattomilla turvaväleillä ja sitten samat kuskit ajavat 10-20km/h alle rajoituksen myös muualla. Jokainen paljon ajava tietää tarkalleen mistä puhun.
Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.
 
Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.
Nämä jotka ajaa taloudellisuden vuoksi 20-30km/h alle rajoituksen voisivat kuitenkin olla käyttämättä "ohituskaistaa" tuolla nopeudella, tai ainakin odottaa, että nopeammat ovat menneet sen rekan ohi ensiksi.
 
Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.

Kyllä, mutta nämä sankarit hankaloittavat huomattavasti moottoritieltä poistumista ja liittymistä. Etenkin kun heidän takaa tulee porukkaa sitä 100-110km/h satasen alueella ja sitten heidän edestä haluaa porukka poistua sitä 100-110km/h. Johtuen juuri siitä, että nämä sankarit eivät pidä riittävää turvaväliä myöskään. Tällainen reilusti alle rajoituksen ja liian lyhyellä turvavälillä ajaminen on siksi erittäin pahasti moottoritienkin liikennettä haittaava ajotapa.
 
Jos haluaa ajaa 80 niin käytännössä jokaisen motarin rinnalla kulkee aiempi pääväylä jotka ovat pääasiassa 80-100 rajotuksella olevia maanteitä. Sinne vaan jos motarilla ei osata/uskalleta/haluta ajaa sille tarkoitetulla tavalla
 
Jos haluaa ajaa 80 niin käytännössä jokaisen motarin rinnalla kulkee aiempi pääväylä jotka ovat pääasiassa 80-100 rajotuksella olevia maanteitä. Sinne vaan jos motarilla ei osata/uskalleta/haluta ajaa sille tarkoitetulla tavalla

Ei motarilta ohjata alemman tason väylille kuorkkeja tai muita vetäviä autoja, joilla on 80 km/t ajoneuvokohtainen rajoitus. Joten sekaan vaan oikeaa kaistaa myöten ilman turhia toruja hiljempaakin ajavat :geek:
 
Ei motarilta ohjata alemman tason väylille kuorkkeja tai muita vetäviä autoja, joilla on 80 km/t ajoneuvokohtainen rajoitus. Joten sekaan vaan oikeaa kaistaa myöten ilman turhia toruja hiljempaakin ajavat :geek:
Kuorma-auton kuljettajalla se nopeus ei ole tietoinen valinta ja yleensä niitä ajetaan työmielessä jolloin mahdollisimman tehokas liikkuminen on suotavaa ja jopa välttämätöntä. 80 ajava henkilöautoilija sen sijaan ei aja mahdollisimman tehokkaasti ajankäyttöä ajatellen alkuunsakaan joten maantielle siirtyminen lienee ihan kohtalaista pyytää...
 
Kyllä, mutta nämä sankarit hankaloittavat huomattavasti moottoritieltä poistumista ja liittymistä. Etenkin kun heidän takaa tulee porukkaa sitä 100-110km/h satasen alueella ja sitten heidän edestä haluaa porukka poistua sitä 100-110km/h. Johtuen juuri siitä, että nämä sankarit eivät pidä riittävää turvaväliä myöskään. Tällainen reilusti alle rajoituksen ja liian lyhyellä turvavälillä ajaminen on siksi erittäin pahasti moottoritienkin liikennettä haittaava ajotapa.
Liittymistä voivat haitata jos niitä on useampia, mutta poistumista eivät juurikaan.
 
Joo, mutta enimmäkseen kyse on aiemmista pääväylistä joilla pääosin vähintään 80 rajoitus. Sielä saa sitten ajella rauhassa vähän hitaammin jos ahdistaa motatinopeus syystä tai toisesta.
Ei silti aina, E18 esim. Moottoritiellä menee rekkoja ja peräkärryjäkin muita hitaammin, mahtuu sinne muutama henkilöautokin hyvin.
 
Viime vuonna alkanut jäätävä 80kmh ralli kesäisin ja talvella 60kmh. Ei aikaisemmin ole näin ollut että joka 40min reissulla joku ajelee saatanan hiljaa vaikka tiestö aivan loistavassa kunnossa. Tämä sitten aiheuttaa ruuhkia ja vitutusta. Myös lisävalopaneelien lisääntyminen on aiheuttanut sen että ihmiset ei osaa ottaa pitkiä ajoissa pois saati jos tulee perseeseen niin voi olla vielä 100m matkalla päällä. Tiestön kunnon heikentyminen on ollut todella huolestuttavaa päänkokoisia routareikiä alkanut olemana pitkin tietä että saa ninjana niitä väistellä. Tähän hommaan kun ei rahaa ole koskaan. :smoke:
 
Joo, mutta enimmäkseen kyse on aiemmista pääväylistä joilla pääosin vähintään 80 rajoitus. Sielä saa sitten ajella rauhassa vähän hitaammin jos ahdistaa motatinopeus syystä tai toisesta.
Joo, sinne pitäisi hidastelijoiden mennä joka tapauksessa. Raskaan liikenteen ei yleensä kannata.

Aiempia pääväyliäkin on sellaisia, joilla rajoitukset ovat nykyään noita mainittuja minirajoituksia eikä kahdeksaakymppiä pätkääkään. Samoin hidastetöyssyjä, korotettuja suojateitä, liikennevaloja toisensa perään. Niin se liikenteen ja asutuksen maantiede ja anatomia muuttuu. Aiemmin on samaa kapeaa ja mutkaista tietä silti ihan ongelmitta (ja välillä ongelmin) ajettu 80 km/h tai kovempaa, kun se lähiöhelvetti jonka läpi tie kulkee oli vielä maaseutua.
 
Puhelut menee kyllä handsfreen kautta ihan jees, mutta viestit ei ja niihinkin on vastavattava. Onneksi ensi kesästä lähtien saa ihan luvan kanssa hoitaa ne pois liikennevaloissa seistessä. Ajossa en suosittele näpräämään.
 
Käviskös tämä ketju kysymykselle: Kuinka kuluneita ajoratamaalauksia on noudatettava? Parkkiruudut lähinnä mielessä. Nehän eivät kuulu ajorataan joten niiden klläpi ei saa ajaa, Mutta entäs jos maalauksesta jo yli puolet on hävinnyt? SAmoin pysököinti ruutuun. Pitääkö käydä auton ulkpuolella konttaamalla tihrustaa, missä menee ruudun rajat? Virhemaksuhan tulee jos pysäköi ruudun ulkopuolelle?
 
Käviskös tämä ketju kysymykselle: Kuinka kuluneita ajoratamaalauksia on noudatettava? Parkkiruudut lähinnä mielessä. Nehän eivät kuulu ajorataan joten niiden klläpi ei saa ajaa, Mutta entäs jos maalauksesta jo yli puolet on hävinnyt? SAmoin pysököinti ruutuun. Pitääkö käydä auton ulkpuolella konttaamalla tihrustaa, missä menee ruudun rajat? Virhemaksuhan tulee jos pysäköi ruudun ulkopuolelle?
Kunnan valvomalla alueella auton ei tartte osua ruutuun vaan riittää kun auto on ruutujen suuntaisesti. Pysäköintikilpi osoittaa pysäköimissuunnan.
 
Kunnan valvomalla alueella auton ei tartte osua ruutuun vaan riittää kun auto on ruutujen suuntaisesti. Pysäköintikilpi osoittaa pysäköimissuunnan.
Tampereella ainakin luvattiin sakottaa kun etukäteen kyseltiin että mitäs jos/kun auto on niin iso että se ei normaaliin kadunvarsiruutuun mahdu ja kylälle olisi asiaa. Vastauksena tuli että omalla riskillä, jos auton joku osa on yli ruudun niin pysäköinninvalvojalla on oikeus lappu kirjoittaa, mutta kysytyssä tapauksessa saatetaan käyttää harkintaa tilanteesta riippuen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 507 228
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom