Saa poistua. Ei "pitää poistua". Tähän just sekosin kun googletin. Mutta lienet oikeassa. Talvella hankalaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites poliisilla sitten mielletään tää yhtälö, että käytännössä ainoa merkittävämmin valvottava asia liikenteessä on noi ylinopeudet ja sakotus todella tiukkaa, kun selkeästi kuitenkin jotain järkeä löytyy sielä siitä että tajutaan myös muiden asioiden olevan vaarallisia tai jopa vaarallisempia kuin ylinopeus.
Ei se ole mikään väärä mielikuva, että liikennevalvonta keskittyy pääosin nopeusvalvontaan.Ylinopeus on samalla tavalla asia, johon pitää puuttua. Valitettavasti resursseja ei ole riittävästi siihen, että liikennevalvontaa voitaisiin toteuttaa jollain muulla tavalla tällä hetkellä. Jos partiot ovat ajamassa leijonanosan työajastaan hälytystehtävältä toiselle, niin puhelimen käyttöön tai pieneen ylinopeuteen ei ole mahdollista puuttua priorisoinnin takia. Tilanne on toki toinen, jos 80 km/h alueella tullaan 150 km/h vastaan ja tämä asetelma luo väärän mielikuvan siitä, että poliisia kiinnostaa puuttua vain ylinopeuksiin. Tähän kun lisätään automaattinen kameravalvonta, niin on ymmärrettävää ettei muu liikennevalvonta ole missään näkyvässä roolissa, ellei jossain uutisessa olla kertomassa tilastoja viimeisimmästä muusta valvontateemasta.
Ei se ole mikään väärä mielikuva, että liikennevalvonta keskittyy pääosin nopeusvalvontaan.
Poliisi on toimillaan aiheuttanut tilanteen, jossa kansalainen kokee, että on hyväksyttävämpää nappailla selfieitä instagramiin ajaessa kuin keskittyä nopeusmittarin sijaan muuhun liikenteeseen.
Poliisi on itse päättänyt resurssiensa allokoinnista.Eli poliisi itse on vaikuttanut resurssiensa vähenemiseen?
Juuri näin. Esim mun kämpän lähistöllä on risteysalue jossa suojatiegiljotiini tapahtuu 9/10 aamusta kun itse siitä ajan ja ehdin olla siinä työmatkaliikenteen aikana sen 2 minuuttia. Laitoin kerran poliisillekin viestiä että voisivat valvoa tuota ja siitähän saisi sakkoja jakaa tauotta koko aamun mutta A) en saanut koskaan vastausta, B) en ole mitään valvontaa sielä nähnyt. Ilmeisesti lähistöllä oleva kameratolppa kehä3 kattaa sen alueen valvontatarpeen.Poliisi on itse päättänyt resurssiensa allokoinnista.
Kaikkeen valvontaan ei ole, eikä pidäkään olla rahaa. Nyt valvonta kohdistetaan sinne missä tulot ovat suurimmat ja investoinnit pienimmät, riippumatta rikkeen vaikutuksesta. Ymmärrettävää yksityiselle yritykselle, mutta julkista valtaa käyttävälle taholle todella paheksuttavaa.
Ei ole resursseja. Itselläni ei ole resursseja maksaa ylinopeussakkoja, eikä kestä hermo nutaajien ja sekoilijoiden edesottamusten mukaan toimia. Siispä siirryn usein aivottomaksi nutaajaksi ja sekoilijaksi itsekin. Vakkari suurimpaan sallittuun ja adaptiivinen toiminta hoitaa, kun edessä sekoillaan, mutta eipä se enää leffaa tai lätkää katsellessa niin häiritse. Lompakko ja, Poliisi-Denniksen lausuntojen perusteella, myös liikenneturvallisuus kiittää.Mites poliisilla sitten mielletään tää yhtälö, että käytännössä ainoa merkittävämmin valvottava asia liikenteessä on noi ylinopeudet ja sakotus todella tiukkaa, kun selkeästi kuitenkin jotain järkeä löytyy sielä siitä että tajutaan myös muiden asioiden olevan vaarallisia tai jopa vaarallisempia kuin ylinopeus.
Joo oon huomannut saman, että takkuilevassa kehätieliikenteessä on helpompaa vaan unohtaa loppukin kiire ja iskeä kännykästä youtube tai netflix päälle ja luuri mittariston eteen niin mukava siinä katsella sisältöä samalla kun ajaa. Kummasti ei haittakaan enää siinä vaiheessa, että edessä ajellaan ihan miten sattuu.Ei ole resursseja. Itselläni ei ole resursseja maksaa ylinopeussakkoja, eikä kestä hermo nutaajien ja sekoilijoiden edesottamusten mukaan toimia. Siispä siirryn usein aivottomaksi nutaajaksi ja sekoilijaksi itsekin. Vakkari suurimpaan sallittuun ja adaptiivinen toiminta hoitaa, kun edessä sekoillaan, mutta eipä se enää leffaa tai lätkää katsellessa niin häiritse. Lompakko ja, Poliisi-Denniksen lausuntojen perusteella, myös liikenneturvallisuus kiittää.
Yksittäisen poliisin mielipiteillä ei ole merkitystä, vaikka kuinka järkeviä olisi ajatukset, kun päällystössä vaikuttaa rahakirstulle runkkaava sätkynukke.
”On valtava riski, kun kuljettajan huomio kiinnittyy johonkin aivan muuhun kuin ajamiseen ja liikenteeseen. Se aiheuttaa paljon onnettomuuksia, jopa kuolemaan johtavia. Rattijuopumukset ja ylinopeudet valvotaan nykyisin tarkkaan, mutta kännykän käyttöä ei ole valvottu ennemmin”, sanoo järjestelmän kehittänyt Alexander Jannink CarAdvicelle.
”Tämä on täysin uusi haaste, joka tappaa ihmisiä liikenteessä.”
Ei kai niitä ajon aikana tarvitse räplätä?Jaa, mites sitten uusien autojen näytöt joista ohjataan kaikkia auton toimintoja? Ennen väänneltiin nappuloita perstuntumalla ja nyt tuijotetaan sitä näyttöä. Kuka tietää minkä verran onnettomuuksia ja vaaratilanteita siitä syntyy?
Ei kai niitä ajon aikana tarvitse räplätä?
Jos se on niin monimutkaisen käyttöliittymän takana, että se häiritsee ajosuoritusta, niin ei tarvitse, tai siis ei saa. Se on ihan sama vaikka kaivaisit banaania viereisellä penkillä olevasta repusta, se ei saa häiritä ajamista.Eikä radiokanavaakaan tarvitse vaihtaa jos sitä ei voi tehdä irrottamatta hetkeksi katsetta tiestä?
Hyvä esimerkki paskasta käyttöliittymäatä on kaverin opel amperan keskikonsoli joka on harmaata muovia ja kaikki painikkeet on hipaisupainikkeita joiden kuvake täytyy ensin siitä muovisesta taulusta löytää... Mahdotonta hallita ajaessa ja kaveri kuka auton omistaa myönsi myös että on hankala.Jos se on niin monimutkaisen käyttöliittymän takana, että se häiritsee ajosuoritusta, niin ei tarvitse, tai siis ei saa. Se on ihan sama vaikka kaivaisit banaania viereisellä penkillä olevasta repusta, se ei saa häiritä ajamista.
Vaihtaa ratista? Vai joutuuko jossain mennä valikoihin selaamaan?Eikä radiokanavaakaan tarvitse vaihtaa jos sitä ei voi tehdä irrottamatta hetkeksi katsetta tiestä?
Jaa, mites sitten uusien autojen näytöt joista ohjataan kaikkia auton toimintoja? Ennen väänneltiin nappuloita perstuntumalla ja nyt tuijotetaan sitä näyttöä. Kuka tietää minkä verran onnettomuuksia ja vaaratilanteita siitä syntyy?
Aika velho olet jos muistat 100% ulkoa missä jokainen nappi on ja tiedät mihin lämpötilaan säädät ilmastointia ilman että katsot sitä
Tämän perusteella puhelinta saa räplätä samaan malliin kuin auton multimedialaitteistoa, kunhan se on autotelineessä kiinni[B sanoi:Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen[/B]
Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
Siten ettei sen käyttö vaaranna tai häiritse ajamista. Miksi tämä kaikkein tärkein aspekti unohtuu niin helposti?Tämän perusteella puhelinta saa räplätä samaan malliin kuin auton multimedialaitteistoa, kunhan se on autotelineessä kiinni
Eihän se unohtunut. Sanoin, että sitä saa käyttää kuten auton multimedialaitteistoa, minkä käyttämisestä lainaamassani lakiteksissä mainittiin, ettei se saa häiritä ajoa.Siten ettei sen käyttö vaaranna tai häiritse ajamista. Miksi tämä kaikkein tärkein aspekti unohtuu niin helposti?
Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.Ei kai niitä ajon aikana tarvitse räplätä?
Siinä kokemus puhuu. Ilmastoinnin säätö olisi syytä saada aika hätsynpikaa tehtyä, kun näkyvyys alkaa kadota.Tosiasiassa kellään tuskin kuitenkaan on niin kova kiire saada sitä astetta tiputettua, ettei jossain kohdassa voisi sitä keskikonsolia vilkaista.
Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.
Melkoisia käytettävyyspainajaisia nykyautojen kosketusnäyttöpaskassa on, ellei noin muutenkin. Joissakin tapauksissa neekerimalli on paras. Kannattaa nekin rahat laittaa moottoritehoon - ai niin, joko kielletty, tonni vuodessa tai ei saatavilla ilman käytönestoviihdettä - tai viinaan ja tupakkaan.
Eipä ne pyörövalintarullat ainakaan kaikkein selkein ratkaisu olleet, varsinkin kun valikkohierarkiassa ei ollut mitään tolkkua. Toki kehitysvaiheitahan on eri merkeillä hyvää ja pahaan. Puhtaan ergonomian kannalta homma on toki silkkaa voittoa jo iät ajat.Hihhih, pakko nyt mainita... Eipä ole bemarissa käytettävyyspainajaisia. Voi kun kaikki autonvalmistajat ottaisivat oppia. Jos ei muuten, niin ison osan toiminnoista voi vaan sanoa autolle, eikä tarvi irroittaa katsetta tiestä.
Kysymys oli mitä räplättävää ajonaikana ylipäätänsä on? Radiota tai biisiä voi vaihtaa, mutta noin muuten.Lienee melko hankalaa oikeuttaa vastaavaa 1984-systeemiä auton hallintalaitteiden ajonaikaisen käytön kieltämiseksi, jos samaan aikaan sallii moisten paskarotteloiden myynnin. Tai mihinpä ei vankilayhteiskunta kykenisi psykooseissaan.
Melkoisia käytettävyyspainajaisia nykyautojen kosketusnäyttöpaskassa on, ellei noin muutenkin. Joissakin tapauksissa neekerimalli on paras. Kannattaa nekin rahat laittaa moottoritehoon - ai niin, joko kielletty, tonni vuodessa tai ei saatavilla ilman käytönestoviihdettä - tai viinaan ja tupakkaan.
Taloudellisuus voi olla syy ajaa 80-90kmh? Moottoritiellä tuosta ei edes ole haittaa.Hihhih, pakko nyt mainita... Eipä ole bemarissa käytettävyyspainajaisia. Voi kun kaikki autonvalmistajat ottaisivat oppia. Jos ei muuten, niin ison osan toiminnoista voi vaan sanoa autolle, eikä tarvi irroittaa katsetta tiestä.
Ajotavoista voisin mainita, että ihmiset ovat käsittämättömän hitaita nykyään. Siis aivan käsittämättömän hitaita. 80-90km/h moottoritiellä kelistä riippumatta tuntuu olevan nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus henkilöautolla ja vielä uudehkoilla henkilöautoilla. 99%:lla näistä ihmisistä on ajoasento käsittämättömän huono ja pidetään aivan väärästä kohtaa ratista kiinni. Kyllä, ohittaessani heitä vilkaisen huvikseen nopeasti oikealle, että mitä siellä auton ratin takana oikein touhutaan. Harvemmin sentään kännykkää räpläilevät (sen huomaa heti auton kaistalla seilaamisesta), mutta yhä useammin istutaan liian kaukana polkimista ja aivan liian matalalla. Lisäksi useasti ratti on niin kaukana, että selvästi kurottelevat yltääkseen koko rattiin. Kyllä minuaki pelottaisi ajaa noin huonossa ajoasennossa.
Paitsi yleistyvissä kosketusnäyttökäyttiksissä, joissa pitää silmin tarkistaa komennon vaste aivan kuten tekstiviestiä kirjoittaessa.Onhan se nyt vähän eri asia räplätä kännykkää (lukea/kirjoittaa viestejä) monta sekuntia kerrallaan versus säätää ilmastointia/radiota kun voi vain vilaista sinne suuntaan välillä ja loput hoitaa käsikopelolla.
Taloudellisuus voi olla syy ajaa 80-90kmh? Moottoritiellä tuosta ei edes ole haittaa.
Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.Kyllä siitä on haittaa, aika paljonkin. Etenkin kun samat sankarit ajavat olemattomilla turvaväleillä ja sitten samat kuskit ajavat 10-20km/h alle rajoituksen myös muualla. Jokainen paljon ajava tietää tarkalleen mistä puhun.
Nämä jotka ajaa taloudellisuden vuoksi 20-30km/h alle rajoituksen voisivat kuitenkin olla käyttämättä "ohituskaistaa" tuolla nopeudella, tai ainakin odottaa, että nopeammat ovat menneet sen rekan ohi ensiksi.Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.
Moottoritiellä on kaista millä voi ohittaa, ei haittaa siksi mitenkään. Maantiellä ei tietysti ole, mutta ohittaa voi yleensä sielläkin.
Jos haluaa ajaa 80 niin käytännössä jokaisen motarin rinnalla kulkee aiempi pääväylä jotka ovat pääasiassa 80-100 rajotuksella olevia maanteitä. Sinne vaan jos motarilla ei osata/uskalleta/haluta ajaa sille tarkoitetulla tavalla
Kuorma-auton kuljettajalla se nopeus ei ole tietoinen valinta ja yleensä niitä ajetaan työmielessä jolloin mahdollisimman tehokas liikkuminen on suotavaa ja jopa välttämätöntä. 80 ajava henkilöautoilija sen sijaan ei aja mahdollisimman tehokkaasti ajankäyttöä ajatellen alkuunsakaan joten maantielle siirtyminen lienee ihan kohtalaista pyytää...Ei motarilta ohjata alemman tason väylille kuorkkeja tai muita vetäviä autoja, joilla on 80 km/t ajoneuvokohtainen rajoitus. Joten sekaan vaan oikeaa kaistaa myöten ilman turhia toruja hiljempaakin ajavat
Liittymistä voivat haitata jos niitä on useampia, mutta poistumista eivät juurikaan.Kyllä, mutta nämä sankarit hankaloittavat huomattavasti moottoritieltä poistumista ja liittymistä. Etenkin kun heidän takaa tulee porukkaa sitä 100-110km/h satasen alueella ja sitten heidän edestä haluaa porukka poistua sitä 100-110km/h. Johtuen juuri siitä, että nämä sankarit eivät pidä riittävää turvaväliä myöskään. Tällainen reilusti alle rajoituksen ja liian lyhyellä turvavälillä ajaminen on siksi erittäin pahasti moottoritienkin liikennettä haittaava ajotapa.
Osassa rajoitus on 30-80km/h, ei järkeä ajaa niillä.Jos haluaa ajaa 80 niin käytännössä jokaisen motarin rinnalla kulkee aiempi pääväylä jotka ovat pääasiassa 80-100 rajotuksella olevia maanteitä. Sinne vaan jos motarilla ei osata/uskalleta/haluta ajaa sille tarkoitetulla tavalla
Joo, mutta enimmäkseen kyse on aiemmista pääväylistä joilla pääosin vähintään 80 rajoitus. Sielä saa sitten ajella rauhassa vähän hitaammin jos ahdistaa motatinopeus syystä tai toisesta.Osassa rajoitus on 30-80km/h, ei järkeä ajaa niillä.
Ei silti aina, E18 esim. Moottoritiellä menee rekkoja ja peräkärryjäkin muita hitaammin, mahtuu sinne muutama henkilöautokin hyvin.Joo, mutta enimmäkseen kyse on aiemmista pääväylistä joilla pääosin vähintään 80 rajoitus. Sielä saa sitten ajella rauhassa vähän hitaammin jos ahdistaa motatinopeus syystä tai toisesta.
Joo, sinne pitäisi hidastelijoiden mennä joka tapauksessa. Raskaan liikenteen ei yleensä kannata.Joo, mutta enimmäkseen kyse on aiemmista pääväylistä joilla pääosin vähintään 80 rajoitus. Sielä saa sitten ajella rauhassa vähän hitaammin jos ahdistaa motatinopeus syystä tai toisesta.
Kunnan valvomalla alueella auton ei tartte osua ruutuun vaan riittää kun auto on ruutujen suuntaisesti. Pysäköintikilpi osoittaa pysäköimissuunnan.Käviskös tämä ketju kysymykselle: Kuinka kuluneita ajoratamaalauksia on noudatettava? Parkkiruudut lähinnä mielessä. Nehän eivät kuulu ajorataan joten niiden klläpi ei saa ajaa, Mutta entäs jos maalauksesta jo yli puolet on hävinnyt? SAmoin pysököinti ruutuun. Pitääkö käydä auton ulkpuolella konttaamalla tihrustaa, missä menee ruudun rajat? Virhemaksuhan tulee jos pysäköi ruudun ulkopuolelle?
Löytyisikö tälle jotain lähdettä?Kunnan valvomalla alueella auton ei tartte osua ruutuun vaan riittää kun auto on ruutujen suuntaisesti. Pysäköintikilpi osoittaa pysäköimissuunnan.
Tampereella ainakin luvattiin sakottaa kun etukäteen kyseltiin että mitäs jos/kun auto on niin iso että se ei normaaliin kadunvarsiruutuun mahdu ja kylälle olisi asiaa. Vastauksena tuli että omalla riskillä, jos auton joku osa on yli ruudun niin pysäköinninvalvojalla on oikeus lappu kirjoittaa, mutta kysytyssä tapauksessa saatetaan käyttää harkintaa tilanteesta riippuen...Kunnan valvomalla alueella auton ei tartte osua ruutuun vaan riittää kun auto on ruutujen suuntaisesti. Pysäköintikilpi osoittaa pysäköimissuunnan.