AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
3600:
"The 3600 only drew 70W "
5900X:
-> AID AVX stress test 133w
Eiköhän tuossa ole vaan liikaa lämpökuormaa 240 AIO:lle että saisi äänen pidettyä kurissa.
Pumppu tuossa sitä ääntä pitää. Ja kamalaa ääntä pitääkin. Ei tuulettimet itsessään niin iso ongelma ole.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Kenno katossa, eikä se mun mielestä oikeen kuulosta sellaiselta että olisi ilma, vaan että pumppu itsessään rapisee jonnekin kiinni tms. Siis vähän kuin ois polkupyörän pinnoissa entisaikojen räpätin. Kallistellut olen, eikä ääni muutu miksikään.

Tuota pumpun nopeutta ei myöskään voi säätää mistään. Emo väittää sen olevan aina 4180rpm, on se missä liittimessä vain. Liittimestä riippuen sitä saa manuaalisesti säädettyä, mutta missään asennossa nopeus ei muutu, eli ei se muutos tee mitään.

Eikä käsittääkseni tuo pumppu tuollaista nopeutta edes pyöri, joten en tiedä mikä oikea nopeus on.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Kenno katossa, eikä se mun mielestä oikeen kuulosta sellaiselta että olisi ilma, vaan että pumppu itsessään rapisee jonnekin kiinni tms. Siis vähän kuin ois polkupyörän pinnoissa entisaikojen räpätin. Kallistellut olen, eikä ääni muutu miksikään.

Tuota pumpun nopeutta ei myöskään voi säätää mistään. Emo väittää sen olevan aina 4180rpm, on se missä liittimessä vain. Liittimestä riippuen sitä saa manuaalisesti säädettyä, mutta missään asennossa nopeus ei muutu, eli ei se muutos tee mitään.

Eikä käsittääkseni tuo pumppu tuollaista nopeutta edes pyöri, joten en tiedä mikä oikea nopeus on.
Rikkihän tuo sitten on.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
439
nopeus ei muutu
Jos tykkäät värkätä ... siihen 12 V linjaan lisättävä 1 kpl diodeja ... sitten tottelee nopeudensäätö. Aiheesta paljonkin netissä juttua, että on äänekäs .... Sama idea toteutuksessa, on se powerissa molexilla tai sata liitimellä. Omalla vastuulla ....
1607435628555.png
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Tänään saapui postissa Arcticin 280mm freezer ja on näköjään uusinta revisiota, eli rev. 3. Jimmsiltä sain napattua viimeisen tilaukseen ja nyt näyttää että vasta kuukauden päästä tulisi lisää. Joulu siis pelastettu! :) Koteloksi tulee Fractal Define C Mini ja keulillehan tuo pitää tyrkätä. Prossuksi tulee 3900X.

Onko mitään käytännön eroa, että laitanko tuulettimet vetämään ilmaa radin läpi vs. puhaltamaan radin läpi koteloa kohti? Jostain lueskelin että hiljaisuuden kannalta tuulettimet olisi parempi olla sisempänä, mutta toisaalta luin että jäähdytysteho on parempi jos ne laittaa radin "etupuolelle", eli puhaltamaan koteloa kohti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
421
Kenno katossa, eikä se mun mielestä oikeen kuulosta sellaiselta että olisi ilma, vaan että pumppu itsessään rapisee jonnekin kiinni tms. Siis vähän kuin ois polkupyörän pinnoissa entisaikojen räpätin. Kallistellut olen, eikä ääni muutu miksikään.

Tuota pumpun nopeutta ei myöskään voi säätää mistään. Emo väittää sen olevan aina 4180rpm, on se missä liittimessä vain. Liittimestä riippuen sitä saa manuaalisesti säädettyä, mutta missään asennossa nopeus ei muutu, eli ei se muutos tee mitään.

Eikä käsittääkseni tuo pumppu tuollaista nopeutta edes pyöri, joten en tiedä mikä oikea nopeus on.
Täällä on käytössä myös tuo sama Corsair H100x. Pumppuhan siinä on äänekäs ja omakin piti alussa aika häiritsevää rahinaa, mutta kyllä se vaan siitä hävisi, tähän meni ehkä jopa kymmeniä tunteja.

Pumppua ei tosiaan vakiona pysty säätämään, kun virta tulee sata-liittimen kautta ja emolle menee pelkkä kierroslukupiuha. Sen takia tein itse siihen adapterin väliin, että voin säätää pumppua biosista. ~4100rpm se lukema näytti säädön ollessa 100%, nyt pidän sitä 60%/~2600rpm, DC-säätö biosista.

Adapterijohto minkä tein on siis tätä vastaava:
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Onko tommosta adapteria Suomessa myynnissä?
Itsellä nyt kunnolla käytössä ollut eilen ja tänään, viikonloppuna joitain tunteja. Rahina tosiaan vähentynyt.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
421
Onko tommosta adapteria Suomessa myynnissä?
Itsellä nyt kunnolla käytössä ollut eilen ja tänään, viikonloppuna joitain tunteja. Rahina tosiaan vähentynyt.
Ei taida valmista löytyä Suomesta, mutta jos osaat pari johtoa kuoria ja liittää yhteen niin sen tekee aika helposti itse vaikka näistä kahdesta spoilerissa olevasta osasta (omalla vastuulla sitten :oops:)

Valmis kaapeli on paljon siistimpi kyllä ja sen tilaisin, jos ei heti tarvitse saada ja ulkomailta tilaaminen ei ongelma.

Uskoisin, että se rahina/rapina siitä vähenee ja häviää ajan kanssa, mutta sen jälkeen alkaa huomaamaan pumpun luontaisen ujelluksen :lol:
 
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
101
Joo, mä oon kovasti koettanut mittailla että paljonko tuolla katossa on tilaa ja tosiaan 360 varmaan mahtuu koska 120mm kiinnityspisteet on kauempana emosta kuin 140mm. Jostain olisin lukenut että katossa olisi R5:ssä 55mm paksuusrajoitus 420 lauhduttimelle, mikä on harmittavaa, koska 38mm lauhdutin + 25mm tuulettimet = 63mm. Ja ainakaan puolen tunnin haulla en löytänyt yhtään slim 140mm tuuletinta jossa kiinnitys reiät olisi 140mm paikoilla. (kaikissa 140mm slimmeissä näyttää olevan "sisennetyt" kiinnityspisteet, eli samalla kohtaa kun 120mm.)

Mutta nyt hokasin että ei sinne silloin mahdu se 280 mallikaan, koska se on ihan yhtä paksu ja pituudeltaan se tulee kuitenkin muistien kanssa samaan kohtaan. Eli 360 on varmaan ainut vaihtoehto.

Jos jostain löytyis 140 x 15mm tuulettimia normikiinnityksellä, niin vaihtamalla tuulettimet homma toimis taas.
Voihan sitä jollain pahvin palasella mallailla mahtuuko sinne yli 55mm paksu radi, mut sanoisin että 360 on parempi vaihtoehto.
Jos noita slimmejä löytyy normikiinnityksellä niin niistä kannattaa tarkistaa paineentuotto, että riittääkö ne jäähdyttämään paksua radia.
Aivan järkyttävän mittailun ja säätämisen jälkeen totesin että kyllä se Arctic Freezer II 420:sen lauhdutin mahtuu vakiotuulettimilla Define R5:en kattoon nykyisen emolevyn / muistien kanssa ja pistin sen tilaukseen. Optinen asema on jo onnistuneesti ulkoistettu "tyylikkäästi" pulttaamalla se kulmaraudoilla mäntyliimalevystä tehdyn sivupöydän pohjaan. Haman SATA -> USB3.1 sovitin hoitaa datan ja +5v ja toistaiseksi 12v tulee erillisellä muuntajalla. Tuon ulkoisen muuntajan aattelin kuitenkin siirtää varastoon ja askarrella 12v ulosoton johonkin takakorttipaikan levyyn naarasplugilla, josta sitten plugi - plugi johdolla kiinni Haman sovittimeen.

Eli pakettia odotellessa. Saas nähdä millainen mörkö se oikeasti on. :)
Pitäs varmaan kysellä täältä että onko eteläkymeenlaaksolaisia deliddaajia... vois tuon 6700K:n samantien nyt delidata kun kerran jäähy vaihtuu. Vaan katsellaan, kiire ei oo kun jäähyn tilaamisessakin meni useampi kuukausi. :)
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 319
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
Väittäisin että se korkeampi surina on se normaali ääni. Tuollaista raksutusta ei ole minullakaan pitänyt yksikään halppis-AIO:n pumppukaan.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Väittäisin että se korkeampi surina on se normaali ääni. Tuollaista raksutusta ei ole minullakaan pitänyt yksikään halppis-AIO:n pumppukaan.
Ja kun tuo raksutus on se mikä kuuluu kopan läpi. Ja kun vaikka kännykällä kuvatussa ei niin kuulu samalla tavalla, niin mun korvaan se kuulostais kuin pumppu ottais kiinni jonnekin. Löysin keskustelun jossa on purettu koko pumppu ja laitettu ohut prikka johonkin väliin, niin ei ole sit enää ottanut kiinni ja ääni poistunut.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
421
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
Melkein vastaava ääni mitä oma piti alkuun ajoittain. Omasta se ääni hävisi, mutta en sano etteikö tuo voisi olla viallinen.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
531
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
Onko millä modella pumppu tuossa? Oma Corsairin h150i ei ainakaan pidä mitään tuommoista :woot:
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Onko millä modella pumppu tuossa? Oma Corsairin h150i ei ainakaan pidä mitään tuommoista :woot:
En saa siihen mitään modeja. Pyörii aina täysillä. Biossista antaa säätää, mutta se ei muuta mitään.

Edit:
Melkein vastaava ääni mitä oma piti alkuun ajoittain. Omasta se ääni hävisi, mutta en sano etteikö tuo voisi olla viallinen.
itselleen hävisi? Miten pitkän ajan päästä? Nyt ollu viikon. Hiljentynyt kyllä, mutta ainoa ääni koko koneesta mitä kuuluu.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
421
En saa siihen mitään modeja. Pyörii aina täysillä. Biossista antaa säätää, mutta se ei muuta mitään.

Edit:
itselleen hävisi? Miten pitkän ajan päästä? Nyt ollu viikon. Hiljentynyt kyllä, mutta ainoa ääni koko koneesta mitä kuuluu.
Biosin säädöt ei tähän H100x pumppuun vaikuta mitään, jos vakiosetupilla menee, kun emolle on vain pumpun nopeudesta kertova piuha liitetty. Sen takia tarvitsee sen adapterin, jos säätää haluaa.

Hävisi kyllä ihan itsekseen, alkuvuodesta otin käyttöön niin en enää muista kauanko aikaa siihen meni, heitetään hatusta 2-3 viikkoa. Oma kone on päällä usein pitkälti toistakymmentä tuntia päivässä niin kyllä siinä kohtuu pitkään sai pumppu jauhaa, että se rapina hävisi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Biosin säädöt ei tähän H100x pumppuun vaikuta mitään, jos vakiosetupilla menee, kun emolle on vain pumpun nopeudesta kertova piuha liitetty. Sen takia tarvitsee sen adapterin, jos säätää haluaa.

Hävisi kyllä ihan itsekseen, alkuvuodesta otin käyttöön niin en enää muista kauanko aikaa siihen meni, heitetään hatusta 2-3 viikkoa. Oma kone on päällä usein pitkälti toistakymmentä tuntia päivässä niin kyllä siinä kohtuu pitkään sai pumppu jauhaa, että se rapina hävisi.
Tilailin sen adapterin, katsotaan saako sillä vaikutusta.
Ja ääni kuulostaa juuri siltä että se ottaa kiinni jonnekin. Et sikäli tämä aina yhtä luotettava lähde (suomi24) voi pitää paikkaansa.
E7B98A34-1C08-4E2E-8F4B-51CBE6B4D609.jpeg
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Arctic Liquid Freezer 280mm istui mukavasti Fractal Define Mini C TG:n keulille. Laitoin tuulettimet sisäpuolelle vetämään ilmaa radin läpi ja kotelon takapuolella Fractalin vakiotuuletin puhaltamassa ilmaa ulos. Kytkin Arcticin pumpun ja tuulettimet emolevylle omiin headereihin. 3900X ja BIOSin "optimized defaults" -asetuksilla idlenä lämmöt pyörii 29-32, raskain primetesti stabiloituu 81-asteen tuntumaan. Erittäin tyytyväinen ottaen huomioon kotelon koon, sekä yksinkertaisen ja hiljaisen tuuletinsetupin.

Mietin tuota pumpun nopeutta, että kannattaako se pitää jatkuvasti 100%, vai laittaa esim. tuulettimien kanssa pyörimään samalla profiililla? 100% asetuksella pumppu on miltei äänetön: eron huomaan ainoastaan jos väkisin työnnän korvaa lähemmäs koteloa, eli sen puolesta voisi hyvinkin pyöritellä jatkuvasti täysillä. Onko kestävyyden kannaltakaan isoa merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 017
Arctic Liquid Freezer 280mm istui mukavasti Fractal Define Mini C TG:n keulille. Laitoin tuulettimet sisäpuolelle vetämään ilmaa radin läpi ja kotelon takapuolella Fractalin vakiotuuletin puhaltamassa ilmaa ulos. 3900X ja BIOSin "optimized defaults" -asetuksilla idlenä lämmöt pyörii 29-32, raskain primetesti stabiloituu 81-asteen tuntumaan. Erittäin tyytyväinen ottaen huomioon kotelon koon, sekä yksinkertaisen ja hiljaisen tuuletinsetupin.

Mietin tuota pumpun nopeutta, että kannattaako se pitää jatkuvasti 100%, vai laittaa esim. tuulettimien kanssa pyörimään samalla profiililla? 100% asetuksella pumppu on miltei äänetön: eron huomaan ainoastaan jos väkisin työnnän korvaa lähemmäs koteloa, eli sen puolesta voisi hyvinkin pyöritellä jatkuvasti täysillä. Onko kestävyyden kannaltakaan isoa merkitystä?
Olen mielestäni lukenut että kannattaa pitää pumppu vakiokierroksilla. Itsellä Arcticista 240mm versio. Siinä kyllä pumppu pitää kovaa melua omaan korvaan jos 100% tai kiihdyttelee 50-100% väliä. Käytännössä olen huomannut että vakio 50% pumpputeho riittää normaalissa pelaamisessa 9900k kanssa. Rasitustestit sitten erikseen.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Joo, ehkä järkevin jättää se pyörimään omilla vakioasetuksillaan. BIOS (Gigabyte B550M Pro-P) ei minulla edes näytä kierroksia pumpulle, mutta kädellä letkusta pitäen (löl) ja äänen perusteella noita nopeuksia testailin. Pumppu/vrm-tuuletin siis kytketty CPU_OPT -liittimeen, radin tuulettimet CPU_FAN -paikkaan. Kokeilin myös toisin päin, mutta silti näytti pumpulle BIOSista 0 RPM.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
69
Onkos muilla ollut ongelma Kraken x53 kanssa? Jäähyllä ajeltu alle 20h ja joudun Cam softalla laskemaan pumpun pyörintänopeutta noin 60% tienoilla koska 100% pitää vinkunaa ja sitä ei korva kyllä jaksa kuunnella yhtään.

Koitettu seuraavat variaatiot läpi:
pumppu AIO_Pump + tuulettimet CPU_FAN
pumppu CPU_FAN +tuulettimet CPU_OPT

Koitettu ravistella ja liikutella jäähyä jotta ei pumpussa olisi ylimääräistä ilmaa yms. Jäähdytin on kotelon katossa kiinni.

Voiko olla maanantai kappale? Mun mielestä vinkuna alkoi muutaman tunnin jälkeen, aluksi sitä ei heti kuulunut.
 
Viimeksi muokattu:

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 320
Täällä siirrytty ensimmäistä kertaa AIO pömpeleiden maailmaan. 5900X + 360mm Corsair iCUE H150i Elite Capellix.
Eipä tässä, ihan hyvin pyörii...... mutta vasta nyt tajusin että olen ilmeisesti asentanut sen väärin. :rolleyes:
Radi siis edessä, ja letkut ylhäällä.......

Hieman nauratti kun katselin GamersNexus videon AIO pumppu/radi sijoittelusta, ja mainitsi kuinka valmistajat laittaa jopa tuotekuviin väärin varmaan siksi että nätimpää. Varmaan vaikea arvata mistä itse katsoin tämän oikean asennon kun oli asennushommat käynnissä? :rofl2:




Ilmeisesti ongelmaan ei maailma lopu? Toki käännän sen, olettaen että letkut antaa niin tehdä. Se on vähän kysymysmerkki vielä.
Corsair kuitenkin itse toteaa että jos muu ei onnistu, niin voi se radi edessä olla niin että letkut ylhäällä kunhan on pumppu alempana.


Jotta tässä olisi jokin ihan kysymyskin asiasta enemmän tietäville, onko käännön yhteydessä mitään huomioitavaa? Tuleeko radin esim. olla uudessa asennossa X aikaa ennen käyttöä, tai pitääkö koko höskän irroitettua pitää pumppua ja radia jossain asennossa ensin tms? Vai onko nämä AIO:t semmosia että kääntää vaan ja heti menoksi?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Kyselin Arcticilta tuosta pumpun RPM:n seuraamisesta ja vastaus tulikin nopeasti:
thanks for your request.
Sadly there is no way to show the actual rpm of the pump as only the first main fan will be displayed.
Running the pump on 100% is not as good for long time usage, i prefer the auto mode instead.
Jäi nyt vähän ristiriitainen fiilis, kun muutamasta ketjusta (reddit yms.) olen lukenut, että joillakin BIOS ilmoittaa pelkän pumpunkin kierrokset. Voi kyllä olla että em. tapauksissa on kyse vain väärinkäsityksestä ja ilmoitettu RPM ei todellisuudessa olekaa se pumpun lukema. Noh, ajellaan nyt automaattiasetuksella, kun tuntuu toimivan käytännössä äänettömänä ja jäähdytysteho on silti erittäin hyvä.

Pumpulle ilmoittaavat 800 - 2000 RPM, eli voisihan tuolle jonkun scriptin kirjoittaa, joka ilmoittaa suuntaa-antavan RPM-lukeman BIOSin profiilin perusteella.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Täällä siirrytty ensimmäistä kertaa AIO pömpeleiden maailmaan. 5900X + 360mm Corsair iCUE H150i Elite Capellix.
Eipä tässä, ihan hyvin pyörii...... mutta vasta nyt tajusin että olen ilmeisesti asentanut sen väärin. :rolleyes:
Radi siis edessä, ja letkut ylhäällä.......

Hieman nauratti kun katselin GamersNexus videon AIO pumppu/radi sijoittelusta, ja mainitsi kuinka valmistajat laittaa jopa tuotekuviin väärin varmaan siksi että nätimpää. Varmaan vaikea arvata mistä itse katsoin tämän oikean asennon kun oli asennushommat käynnissä? :rofl2:




Ilmeisesti ongelmaan ei maailma lopu? Toki käännän sen, olettaen että letkut antaa niin tehdä. Se on vähän kysymysmerkki vielä.
Corsair kuitenkin itse toteaa että jos muu ei onnistu, niin voi se radi edessä olla niin että letkut ylhäällä kunhan on pumppu alempana.


Jotta tässä olisi jokin ihan kysymyskin asiasta enemmän tietäville, onko käännön yhteydessä mitään huomioitavaa? Tuleeko radin esim. olla uudessa asennossa X aikaa ennen käyttöä, tai pitääkö koko höskän irroitettua pitää pumppua ja radia jossain asennossa ensin tms? Vai onko nämä AIO:t semmosia että kääntää vaan ja heti menoksi?
Empä tuohon oikein osaa sanoa. Mulla itelläni tarjouksesta ostettu masterliquid ML360 R ja se on asennettuna eteen niin että letkut ylhäällä ja radi pystyssä edessä. Ainoa tuossa asennuksessa on se että pumppu ei saa olla ylin kohta loopissa. Niin mulle täällä ainakin kerrottiin. Eikä tuo mitään erilistä odotteluaikaa vaadi kun on suljettu järjestelmä. Muutakun käännät ympäri ja annat palaa. Ja tujleehan sitä odotteluaikaa siitä kun kytkee kaikki vehkeet kiinni ennen käyttöä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Kyselin Arcticilta tuosta pumpun RPM:n seuraamisesta ja vastaus tulikin nopeasti:

Jäi nyt vähän ristiriitainen fiilis, kun muutamasta ketjusta (reddit yms.) olen lukenut, että joillakin BIOS ilmoittaa pelkän pumpunkin kierrokset. Voi kyllä olla että em. tapauksissa on kyse vain väärinkäsityksestä ja ilmoitettu RPM ei todellisuudessa olekaa se pumpun lukema. Noh, ajellaan nyt automaattiasetuksella, kun tuntuu toimivan käytännössä äänettömänä ja jäähdytysteho on silti erittäin hyvä.

Pumpulle ilmoittaavat 800 - 2000 RPM, eli voisihan tuolle jonkun scriptin kirjoittaa, joka ilmoittaa suuntaa-antavan RPM-lukeman BIOSin profiilin perusteella.
Tarkoitatko automaattiasetuksella sitä, että jäähystä lähtee yksi piuha (jonka takana pumppu + tuulettimet) ja säädät käyrät sitä vasten, pumppu toimii sitten sen mukaan miten toimii?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Tällä tavalla istui Arcticin 280mm Liquid Freezer Fractal Define Mini C TG:n keulaan. Nippusiteellä laitoin letkut etutuulettimeen kiinni, kun vapaana ollessaan painoivat ikävästi lasia vasten. Kuvassa näyttää ehkä vähän ilkeälle nuo mutkat, mutta ei nuo käsin tunnustelemalla mitenkään "konkelossa" ole.

Prossuna 3900X, raskain primetesti stabiloituu 81C:hen, idlenä 29-32C. Minimaalinen pelailu keskittyy vanhempiin peleihin, joten näyttikseksi valittu vähävirtainen 5500 XT on ollut juuri sopiva itselleni ja täysin äänetön ~65-70C asti. Erittäin tyytyväinen olen ollut tähän pakettiin, vaikka osat tuli tilattua monesta asiasta tietämättömänä. Omassa "normaalissa" päivittäiskäytössä miltei äänetön paketti, ellei väkisin korvaa työnnä koteloa kohti. Täytyy vielä takatuuletin vaihtaa P12 PWM:ään ja viimeistellä keibolmänitsmentit. Sitten vielä ulkonäöllisistä syistä päällystäisi letkut jollain mustalla materiaalilla :hmm:
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Tarkoitatko automaattiasetuksella sitä, että jäähystä lähtee yksi piuha (jonka takana pumppu + tuulettimet) ja säädät käyrät sitä vasten, pumppu toimii sitten sen mukaan miten toimii?
Laitoin radin tuulettimet omaan slottiin ja pumppu/vrm-fan menevät omaansa. Tällöin pumpulle/vrm-fanille BIOS ilmoittaa 0 RPM. Alkuperäisessä asetuksessa, eli pumppu ja radin tuulettimet yhdessä johdossa BIOS ilmoitti radin tuulettimien RPM:n. Periaatteessahan nuo olisi ihan sama pitää yhdessä johdossa, kun ei minulla pumpun ja radin tuulettimien profiili hirveästi eroa toisistaan.

Pumppu on siis tällä hetkellä automaattiasetuksella, eli BIOSin "auto"-asetuksen vakiokäyrällä. Jos laitan sen "full"-asetukselle, niin kyllä sen pumpun nopeuden nousun huomaa kun letkusta kädellä pitää kiinni, mutta äänestä ei juurikaan. Siksi olisi hyvä jos jotenkin pystyisi käyttiksestä käsin seuraamaan, että pyöriikö pumppu ylipäätään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 017
Laitoin radin tuulettimet omaan slottiin ja pumppu/vrm-fan menevät omaansa. Tällöin pumpulle/vrm-fanille BIOS ilmoittaa 0 RPM. Alkuperäisessä asetuksessa, eli pumppu ja radin tuulettimet yhdessä johdossa BIOS ilmoitti radin tuulettimien RPM:n. Periaatteessahan nuo olisi ihan sama pitää yhdessä johdossa, kun ei minulla pumpun ja radin tuulettimien profiili hirveästi eroa toisistaan.

Pumppu on siis tällä hetkellä automaattiasetuksella, eli BIOSin "auto"-asetuksen vakiokäyrällä. Jos laitan sen "full"-asetukselle, niin kyllä sen pumpun nopeuden nousun huomaa kun letkusta kädellä pitää kiinni, mutta äänestä ei juurikaan. Siksi olisi hyvä jos jotenkin pystyisi käyttiksestä käsin seuraamaan, että pyöriikö pumppu ylipäätään.
Tässä voi olla eroja emolevyjen välillä myös. Mulla on Arctic radi kiinni CPU_FAN ja pumppu AIO_PUMP (Asus Z390-E). Molemmille omat kierrokset näkyy ja pystyy säätämään molempia. Tosin AIO_PUMP säätö piti erikseen kytkeä päälle BIOSsissa, ei ollut oletuksena säädettävä.
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 320
Mulla itelläni tarjouksesta ostettu masterliquid ML360 R ja se on asennettuna eteen niin että letkut ylhäällä ja radi pystyssä edessä. Ainoa tuossa asennuksessa on se että pumppu ei saa olla ylin kohta loopissa. Niin mulle täällä ainakin kerrottiin.
Näin se sentäs oli, eli pumppu alempana kuin radin ylälaita.
Niin se toki menee väkisin kun pystyssä 360mm radi.

Katsotaan riittääkö letkut kääntöön, voi olla että ei. Etenkin kun tulee 2 tuulettimen 3070 tilalle myöhemmin pidempi 3 tuulettimen 3080.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
328
Tässä voi olla eroja emolevyjen välillä myös. Mulla on Arctic radi kiinni CPU_FAN ja pumppu AIO_PUMP (Asus Z390-E). Molemmille omat kierrokset näkyy ja pystyy säätämään molempia. Tosin AIO_PUMP säätö piti erikseen kytkeä päälle BIOSsissa, ei ollut oletuksena säädettävä.
Itsellä Gigabyte B550M AORUS PRO-P ja en löytänyt BIOSista mitään mainintaa tuollaisesta säädöstä. Ei ole kylläkään kovin "high-end"-emolevy. Emolevyllä CPU_OPT jossa pumppu kiinni ja CPU_FAN jossa radin tuulettimet. Kokeilin myös toisin päin, mutta näytti saman 0 RPM pumpulle. Noh, pääasia että neste kiertää ja kierrokset menee (oletettavasti) käyrän mukaan. Emolla siis ainoastaan kyseiset tuuletinliitännät:
1608147887222.png
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
212
5900x:n kaveriksi tulee arctic Liquid Freezer II 420, vähän löytyi revikoita tästä mallista, mutta ilmeisen tehokas.

Vähän arvellutti tämän laatu, sillä YouTubesta löytyi useampi video, jossa blokin ja radin välinen letku oli viallinen saapueessaa, aiheuttaen vuotoa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
Mulla on H150i ja ei tuollaista ääntä pidä.
 
Liittynyt
27.06.2018
Viestejä
376
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.
Mulla 3950X + H100x eikä kyllä pidä mitään tämän tapaista ääntä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tilasin sen adapterin millä saa pumpun nopeutta säädettyä, niin jospa pieni hidastus helpottais ääneen.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Itselle ainakin maalaisjärki sanois et vähemmälle kuormitukselle tuulettimet joutuu ja meteli on pienempi kun isommalla alalla jäähdytetään isompaa neste määrää useammalla tuulettimella. Meteliero on ihan selvä ainakin oman 360 ja kaverin 240 välissä vaikka suurinpiirtein samat speksit vehkeissä
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Jimmssiin näyttää tulleen lisää Arcticceja. Ostin viime viikolla 240mm version koska se oli ainoa koko mitä oli sillä hetkellä varastossa, mutta nyt tekisi mieli palauttaa se ja ottaa 280 tilalle. Onko järkeä? Uuden koneen kasaaminen viivästyisi taas ainakin muutamalla päivällä. Kaipa tuo 240 jaksaa pitää 5900X:n viileänä.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
439
Ei olisi linkkiä heittää?
Esim. "testauksessamme AMD Ryzen 9 5900X saavutti 86 ° C: n maksimilämpötilan - ja siihen on kiinnitetty 360 mm AIO-jäähdytin" AMD Ryzen 9 5900X review
ja tuos joku taulukko https://static.tweaktown.com/askthe...ecommended-for-use-with-the-ryzen-9-3900x.png
Kaippa niitä testejä on netti täynnä jos vaikka Googlettaa sanoilla "ryzen 5900x aio cooling test" ..... ja jokaisen paras muodostaa mielipiteensä ihan oman harkinnan mukaan :hmm:
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Jimmssiin näyttää tulleen lisää Arcticceja. Ostin viime viikolla 240mm version koska se oli ainoa koko mitä oli sillä hetkellä varastossa, mutta nyt tekisi mieli palauttaa se ja ottaa 280 tilalle. Onko järkeä? Uuden koneen kasaaminen viivästyisi taas ainakin muutamalla päivällä. Kaipa tuo 240 jaksaa pitää 5900X:n viileänä.
Vakiona jaksanee ihan hyvin. Vaikkapa tuolla lisää keskustelua asiasta:
Vaihtaa sitten tehokkaampaan jos ei riitä..
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 017
Arctic 360 on ~1,5 astetta parempi kuin 280 teknojeeuksen testeissä 200W kuormalla kun ääni vakioidaan. Tästä voi yrittää arvioida mikä voisi olla 240 vs 280 ero. Toisaalta taas Arcticin 280 on parempi kuin osa muiden valmistajien 360 malleista. Itselle riittää Arctic 240 9900k kanssa, mutta toki olisin varmaan isomman ostanut "varmuuden vuoksi", jos olisi mahtunut koteloon.

1608275952678.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 185
Viestejä
4 214 931
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom