AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/...

Mitä mallia käytät, niissä on valtavia eroja. anthropic(Claude code cli)paras malli max effort moodissa on upea jos ei törmää viime ajan bugeihin. Openain paras on hyvä. Muut mukaanlukien google on jäljessä. Lokaaleille voi painaa suoraan deleteä jos ajetaan kuluttajarautoihin mahtuvia versioita. Sama malli ei toimi samalla tavalla eri työkaluissa, esim. anthropicin mallit ovat paljon parempia heidän omassa claude code cli:ssa kuin cursor ai:hin integroituna.

Avain onneen on agenttiloopit ja systeemi missä AI voi iteroida itsekseen esim. testejä vastaan sen sijaan että ihminen olisi koko ajan loopissa. Agentin ei tarvi one shotata kun voi testata, korjata virheet, testata jne. Vaatii, että agentin ympärille rakennuttaa/rakentaa asioita, ei voi vain "make me an X" ja odottaa että tulis hyvä.
Olen ottanut periaatteeksi, että tekoäly on alihankkija. Alihankkija esittää todisteet että toimitettu tuote vastaa vaatimuksia - eli testit, validoinnit, benchmarkit toimituksen mukana. En todellakaan ala käymään läpi tuhansia rivejä koodia. Seuraan kyllä millaista koodia AI tekee ja ohjaan tarvittaessa. Testikoodeja kannattaa tietysti vilkaista että ovat järkeviä ja tarvittaessa täydentää.

Aina kun agentti tekee virheen niin syytä päivitellä agentin muisti/taidot/ohjeet niin että samanlaiset virheet (yritetään) välttää tulevaisuudessa. Ilman näitä kolmea agentit tekee mitä sattuu, uudestaan ja uudestaan. MCP-serverit viimeinen silaus auttamaan.
Yksi, mitä pidän myös tärkeänä, on, että AI etenee mahdollisimman pienissä stepeissä. Se pitää kontekstin pienenä ja vähentää kohinaa. Kaikki ylimääräiset kilkkeet, ohjeet ym. vaikka malli on iso niin se lisää silti pienen määrän kohinaa. Sitä kannattaa välttää jos pystyy.

Mulla ehkä auttaa että teen kaiken C#:lla, GPU-koodia myöten, ja kaikki ovat uusinta standardia. C++ voi olla kiharaisempi.

Ja tietysti: tekoälyn ymmärrys toimii parhaiten englanniksi.

Millä välineillä ja mitä malleja te ihmiset oikein ajelette, ja minkälaisissa asiayhteyksissä, jos tuntuu siltä että työt loppuu kesken ja ns. isoi juttui tulos jne?

Oma kokemus vieläkin näistä AI-malleista on että paskaa tulee niin helposti, vaikka miten promptais tai käyttäis jotain yleisiä suunnittelupatterneja jne. Onko se vaan siitä että omat tekemiset ei oo sitä perus CRUDia selainkäyttöliittymällä? Mallit helpottaa duunia joiltain ja tehostaa toisilta osin, mutta mun on vieläkin näin yli vuoden näitä kälejä käyttäneenä erittäin vaikea nähdä paskan tuottamisen ja tunkkaamisen loppumisen millään tavalla, varsinkin kun nämä vieläkin tykkäävät tuottaa vaan lisää ryönää sen sijaan että osaisivat tehdä ilman ohjeistusta järkeviä muutoksia jotka ei vaadi satoja lisärivejä.
Itse ajan nykyään VSCode + OpenCode-extension päällä näitä. Malleina pyörii tällä hetkellä Qwen3.5-27B ja Qwen3-Coder-Next, sekä pienempänä mallina Qwen2.5-Coder (koska sen saa pyörimään läppärin NPU:lla ja GPU:lla saa pyöriä tuo Coder-Next). Nämä kaikki pyörii lokaalisti, tosin mulla on mesh-vpn käytössä niin että läppärillä saa hyödynnettyä työaseman tehoja, mutta tarvittaessa pyörii täysin offline myös.

Hyödyt tästä lokaalista hostaamisesta on:
-Tiedot ja koodit ei karkaa OpenAI:lle, Anthropicille, tai kellekään muullekaan. Yritystilauksiin saa toki määriteltyä etteivät käyttäisi niitä tai edes säilöisi niitä, mutta tämän valvominen on käytännössä mahdotonta.
-Toimii ilman nettiyhteyttä, eli myös junassa, lentokoneessa, keskellä metsää.
-Ei yllättäviä mallin heikkenemisiä tai käyttökatkoja (case in point: Clauden viimeaikainen lobotomia ja tokenien älytön kulutuksen kasvu)
-Juoksevat kulut käytännössä 0e/kk (oikeasti jonkin verran kasvanut sähkönkulutus)

Lisäksi pääsee kehittämään sitä prosessia, jolla koodia luodaan. Ymmärrän että joku muu ajattelisi että sitä joutuu tekemään, mutta itse näen hedelmällisempänä tämän lähtökohdan, että mallin ei tarvitse kyetä kaikkeen, vaan skillit, työkalut, pluginit/hookit, ym. pitää huolta siitä että perusprosessit on kunnossa, eikä malli improa lennosta sitä ajellaanko testejä tällä kertaa vai ei, tai jotain muuta vastaavaa. Kaiken tämän lisäksi, jos sitten haluaakin käyttää sitä Claudea tms. näiden itse määriteltyjen työkalujen kanssa, onnistuu sekin.

Ja kun nuo prosessit on kunnossa, voi sitä mallia vaihtaa kun uusia parempia tulee saataville. Vähän samaan tapaan kuin firma voi vaihtaa sitä koodaria parempaan (not).

Statistiikka

Viestiketjuista
304 235
Jäsenet
82 469
Uusin jäsen
iluvdata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom