Ärsyttävät muotisanat, -sanonnat ja -hokemat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Vierasperäisten nimien ja termien muokkaaminen paremmin suuhun sopiviksi. Esimerkiksi:

antenni --> "anteeni"
Chevrolet --> "Chervolet"
tinnitus --> "tinnitys"
No hei, eihän suomalainen työukko välttämättä osaa lausua kaikkia kirjaimia edes. Omassa työssäni hoksannut että B ja D kirjaimet on pahoja, pahoja vastuksia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Somen ja Suomen koululaitoksen yleisen heikentymisen myötä yleistynyt tapa kirjoittaa ilman taivutusmuotoja ja/tai loppupäätteitä.

"Rift S on 5 kameraa", jonka kaiketi pitäisi tarkoittaa, että "Rift S:ssä on 5 kameraa".

"Tuossa iPhone 5 on paska käyttis, Android on parempi", "Ostin kaupasta koneeseen ratiksi T300, jossa on voimakkaampi ja tarkempi FFB kuin G27" jne.

Aaarrrghhh! Yrittäkää edes... :D
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tuolla pyritään välttämään monia ärsyttävää itseä korostava "MINÄ" kirjoittelua. Kirjoita johonkin "Minä en ymmärrä" niin jo tulee vastaiskuna "minä minä minä, etkä muita pysty ajattelemaan".
Niin, onhan "itse" ikään kuin pehmeämmän kuuloinen kuin "minä". Mutta joskus molemmat voisi ihan hyvin jättää pois kommunikaation kärsimättä.

Esimerkiksi "itse olen sitä mieltä" on melkein samaa kastia kuin kapulakielinen ilmaisu "henkilökohtaisesti olen sitä mieltä". Yhdistelmä "itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä" on sitten jo aika hirvittävä ilmaisu.

Tiiviimpi tapa olisi yksinkertaisesti "olen sitä mieltä".
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
"Oikea työ". Varsinkin vanhemman polven ihmiset viljelevät tätä. Teen varmaankin "väärää työtä", kun ei kädet likaannu tai kainalot kastu työpäivän aikana. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
"Oikea työ". Varsinkin vanhemman polven ihmiset viljelevät tätä. Teen varmaankin "väärää työtä", kun ei kädet likaannu tai kainalot kastu työpäivän aikana. ;)
Käytän tuota, mutta vastakohtana ei ole "väärä työ" vaan leikkityö. Itse en käy oikeissa töissä kun olen kunnan virkamies. Oikeita töitä on ne, mistä maksetaan koulutukseen nähden oikeaa palkkaa.
Käsien likaantumisella ja kainaloiden kastumisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
PÄÄLTÄajettava ruohonleikkuri. Rasittavan yleinen. Ihan kuin kuljettajan sijainnille olisi muitakin vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
345
"Olkiukkoilu" melkein joka viestissä saa jo harkitsemaan pommin teko ohjeiden hakemista.

Edit: kiltimmäksi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
PÄÄLTÄajettava ruohonleikkuri. Rasittavan yleinen. Ihan kuin kuljettajan sijainnille olisi muitakin vaihtoehtoja.
Jos käy ajamassa ruohikon, niin vaatiiko se päältäajettavan ruohonleikurin? Jos käyttää itsevetävää ruohonleikkuria niin vedetäänkö silloin nurmikko? :vihellys:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
"Teetättää" kun tarkoitetaan "teettää".

"Teetättäminen" kuulostaa siltä, että teettäminen teetetään. Eli työ tilataan välikäden kautta. :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 714
Millleniaani(t)...
Paikallinen sanomalehti alkanu kylvämään tota sanaa tässä ihan lähiaikoina.
Mitähän toi ees tarkottaa?!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
514
Millleniaani(t)...
Paikallinen sanomalehti alkanu kylvämään tota sanaa tässä ihan lähiaikoina.
Mitähän toi ees tarkottaa?!
Typerä kääntämätön kuvaus nykyiselle sukupolvelle
  • The Silent Generation: Born 1928-1945 (73-90 years old)
  • Baby Boomers: Born 1946-1964 (54-72 years old)
  • Generation X: Born 1965-1980 (38-53 years old)
  • Millennials: Born 1981-1996 (22-37 years old)
  • Post-Millennials: Born 1997-Present (0-21 years old)
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Upgreidaus ja sen eri muunnelmat...

Ne jotka tuota saat**** sanaa käyttää, ei oo varmaan koskaan kuullu suomenkielisestä sanasta: päivitys/päivittäminen/jne.

[edit] Ennenku jonnet ehtii valittaa, niin downgrade on hankalampi. Silti sekään ei poista noloutta aikasemmasta.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Typerä kääntämätön kuvaus nykyiselle sukupolvelle
  • The Silent Generation: Born 1928-1945 (73-90 years old)
  • Baby Boomers: Born 1946-1964 (54-72 years old)
  • Generation X: Born 1965-1980 (38-53 years old)
  • Millennials: Born 1981-1996 (22-37 years old)
  • Post-Millennials: Born 1997-Present (0-21 years old)
Minä aina kuvittelin milleniaalien olevan 2000 luvulla syntyneitä :rolleyes: Aiemmin me oltiin Generaatio Y, kuka aasi sen meni muuttamaan?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Typerä kääntämätön kuvaus nykyiselle sukupolvelle
  • The Silent Generation: Born 1928-1945 (73-90 years old)
  • Baby Boomers: Born 1946-1964 (54-72 years old)
  • Generation X: Born 1965-1980 (38-53 years old)
  • Millennials: Born 1981-1996 (22-37 years old)
  • Post-Millennials: Born 1997-Present (0-21 years old)
Ihmeen laaja ikähaitari milleniaaleilla. Mitä yhteistä muka on 80-luvun alussa syntyneillä ja 90-luvun puolivälissä syntyneillä? Ihan eri sukupolvea, kun kuluttajatekniikka kehittyi tuolla aikavälillä niin valtavasti.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
dinneri sana ärsyttää.
Varmaan tässäkin ketjussa moneen kertaan tullut mutta kerrataan vielä, eli tosiaan kaikki nämä englannista lainatut sanat.
"Lähdetään lunchille/dinnerille", "pidetään miittingi" tai vittu pahimmassa tapauksessa "möötte".

Näitä on vaikka kuinka paljon enemmänkin mutta näin toimistolla tuli nuo nyt ensimmäisenä mieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 275
Tiimi on yksi sellainen. Näyttää olevan myös valitettavan vakiintunut suomen kieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Jostain syystä yksi työkaveri on alkanut aloittamaan 3/4 lauseistansa "Homman nimihän on se, että..." Suht rasittavaa :D
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Jostain syystä yksi työkaveri on alkanut aloittamaan 3/4 lauseistansa "Homman nimihän on se, että..." Suht rasittavaa :D
Tästä tulikin mieleen työtoveri vuosien takaa joka aloitti lähes kaikki tapaan: "se mikä siinä on se, että..."
:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
"Ketä otti mun koukut pöydältä?"

En osannut vastata tähän kysymykseen.

Ps. Avaimet löytyi hänen taskustaan :facepalm:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Joo tämä kyllä on ärsyttävä. Dressingi on toinen jota käytetään vieläpä usein sanan dinneri yhteydessä.
Dinneri on siitä jännä lainasana, että sen merkitys on huomattavasti suppeampi kuin alkuperäisellä sanalla. Siinä missä englannin kielen "dinner" voi tarkoittaa mitä tahansa päivällistä tai illallista missä tahansa seurueessa, suomen kielessä dinneri tarkoittaa muodollista illallista ja yleensä työhön liittyvää sellaista. Esimerkiksi kukaan ei sano olevansa "dinnerillä" päivällistäessään kotona perheen kesken. :D

Ärsyttävä sana kuitenkin.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 749
Mitkä hyvänsä murteet kirjoitetussa muodossa esim. mikä tv- ja soundbar -ketjut.

Sitten yksi vittumaisimmista kun joku kysyy onkohan hyvä idea ostaa jotain, että onkohan vöörtti (worth it/sen arvoinen)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Ei nyt varsinaisesti sanonta tai hokema, mutta päivämäärien kirjoittaminen väärin jostain syystä ärsyttää. Siis esimerkiksi "29.8" kun pitäisi olla 29.8..

Myös yhdys sana virheet ärsyttää, etenkin yhtään virallisemmissa julkaisuissa kuten lehtiartikkeleissa, mainoksissa ym.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Myös yhdys sana virheet ärsyttää, etenkin yhtään virallisemmissa julkaisuissa kuten lehtiartikkeleissa, mainoksissa ym.
Olen kauan hämmästellyt yhdyssanavirheiden yleisyyttä. Olen tavannut useita lähes virheetöntä asiatekstiä tuottavia ihmisiä, joilla kuitenkin yhdyssanat tuottavat suuria vaikeuksia.

Mikä niissä yhdyssanoissa muka on niin vaikeaa? Eikö sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin vaikka välimerkkien ja isojen/pienten kirjainten oikea käyttö? Ala-asteen ensimmäisillä luokillahan nuo opetetaan.
 
Liittynyt
17.12.2017
Viestejä
165
Olen kauan hämmästellyt yhdyssanavirheiden yleisyyttä. Olen tavannut useita lähes virheetöntä asiatekstiä tuottavia ihmisiä, joilla kuitenkin yhdyssanat tuottavat suuria vaikeuksia.

Mikä niissä yhdyssanoissa muka on niin vaikeaa? Eikö sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin vaikka välimerkkien ja isojen/pienten kirjainten oikea käyttö? Ala-asteen ensimmäisillä luokillahan nuo opetetaan.
Hämmentävää että yliopistotasollakin löytyi näitä sankareita jotka eivät kirveelläkään kyenneet kirjoittamaan yhdyssanoja oikein. Eräs kaverini opettaa peruskoulussa englantia eikä tämäkään kyseinen hemuli osaa yhdyssanoja. Veikkaan että olisikohan nimenomaan englannin kielen vaikutusta?

Edit: On näitä kieltämättä joitain visaisiakin, esim. tässä viestissä heti lähetettyäni vastauksen mietin että onko englannin kieli yhteen vai erikseen... Mutta mututuntumalla meni onneksi oikein. :lol:
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Ärsyttää (englanninkieliset) lyhenteet ja akronyymit af. ITOFTS.

Muoks. Poistin alusta sanan "itseä". :vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Olen kauan hämmästellyt yhdyssanavirheiden yleisyyttä. Olen tavannut useita lähes virheetöntä asiatekstiä tuottavia ihmisiä, joilla kuitenkin yhdyssanat tuottavat suuria vaikeuksia.

Mikä niissä yhdyssanoissa muka on niin vaikeaa? Eikö sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin vaikka välimerkkien ja isojen/pienten kirjainten oikea käyttö? Ala-asteen ensimmäisillä luokillahan nuo opetetaan.
Liik Enne Vira Sto. Nää on muotijuttuja kato, ei vanhat enää tajuu niinQ. Sanat voi katkoa juuri siitä kohdasta, mistä parhaalta tuntuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
"Ketä otti mun koukut pöydältä?"

En osannut vastata tähän kysymykseen.

Ps. Avaimet löytyi hänen taskustaan :facepalm:

Voi hemmetti, vihaan myös kun käytetään tuota sanaa, mulla yksikään avain ei ole kyllä koukun mallinen, hmmmh. Miksi, miten ja vielä kerran miksi niitä sanotaan koukuiksi?

Joku? Selittäkää pls.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Erilaiset "muistisäännöt" on alkanut oikeastaa ärsyttään. Vähän jokaiseen hätätilanteeseen yritetään kehittää joku "kätevä" muistisääntö, mut tositilanteessa ku sit ollaan, nii porukka alkaa elvyttäessä miettiin, et oliko tää nyt se ABCDE, H.R.A.P, Si-Pu-Li, S.T.O.P., RiVaLaSeRa vai KON-SU-KIE-PRE tilanne ja mitä hittoa ne nyt tarkottikaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
On näitä kieltämättä joitain visaisiakin, esim. tässä viestissä heti lähetettyäni vastauksen mietin että onko englannin kieli yhteen vai erikseen... Mutta mututuntumalla meni onneksi oikein. :lol:
Ehkä joidenkin hankalien sanaparien kohdalla empiminen sallittakoon. ;)

Muun muassa alun perin, lukuun ottamatta, mukaan lukien, niin kuin ovat hankalia muistaa oikein. Nuohan tavallaan lausutaan yhteen vaikka kirjoitetaan erikseen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 560
Olen kauan hämmästellyt yhdyssanavirheiden yleisyyttä. Olen tavannut useita lähes virheetöntä asiatekstiä tuottavia ihmisiä, joilla kuitenkin yhdyssanat tuottavat suuria vaikeuksia.

Mikä niissä yhdyssanoissa muka on niin vaikeaa? Eikö sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin vaikka välimerkkien ja isojen/pienten kirjainten oikea käyttö? Ala-asteen ensimmäisillä luokillahan nuo opetetaan.
Tähän vaikuttanee se että on rutkasti tapauksia, joissa voidaan kirjoittaa sanat yhteen tai erikseen merkityksen muuttumatta (eli Kielitoimiston mielestä molemmat tavat ovat hyväksyttäviä). Sitten kun ei olla varmoja joku voi ajatella että kun nuo voi kirjoittaa yhteen/erikseen niin kai tämänkin
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Ei nyt ehkä muotisana, mutta kun käytetään sanaa "haasteellinen", jos joku asia on vaikea tai lähes mahdoton.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 202
Viestejä
4 194 545
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom