Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 627
Omassa ainakin näyttäisi palavan yksi valo jatkuvasti ja toinen välkkyy säännöllisen epätasaiseen tahtiin samaan tyyliin kuin kytkimessä verkkoliikennevalot yleensä. Oletan että nuo ovat Power ja LAN -valot mutta oma purkki on sellaisessa paikassa etten pääse kovin tarkkaan näkemään ilman tikkaita. Itselläni on firmware-modattu LIDLin zigbee-hubi mutta varmaankin nuo valot toimii samalla tavalla tavallisellakin firmiksellä.
Arvelinkin että jotain valoja palaa jatkuvasti..Oisko jollain kilpailijalla uutta boxia tarjolla? Pitäs saada noi valot toimimaan oikein ennen kuin tulee hermoromahdus
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 627
Onko muita valoja mitä edes voi harkita kuin HUE:t?
Otin joskus testiksi Ikean valoja mutta aivan hirveä siritys/coil whine kun ovat himmennettyinä tai pois päältä. HUE:t ovat äänettömät niihin verrattuna. Ilmeisesti laajempikin ongelma Ikean älyvaloissa, mutta onko muilla vastaavaa?
Lidlin seteistä en kuule mitään ääniä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 515
Onko muita valoja mitä edes voi harkita kuin HUE:t?
Otin joskus testiksi Ikean valoja mutta aivan hirveä siritys/coil whine kun ovat himmennettyinä tai pois päältä. HUE:t ovat äänettömät niihin verrattuna. Ilmeisesti laajempikin ongelma Ikean älyvaloissa, mutta onko muilla vastaavaa?
Meillä on ainakin 10kpl IKEAn valoja tälläkin hetkellä käytössä eikä yksikään sirise tai vingu. Yksi yksilö oli joka vinkui kun oli melkein minimiin himmennetty mutta toinen samanlainen on ollut täysin äänetön. Noissa IKEAn lampuissa taisi joskus olla muutamia eriä joissa oli tuota vinkunaongelmaa kun vuosi-pari takaperin useampikin valitteli samaa. Jossain Kiinassahan nuo varmaan valmistetaan niin välillä saattaa tulla paskoja yksilöitä myyntiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
Vaatehuoneeseen ja vaatekaappeihin tarvisi ledit laittaa. Vaatetangon yläpuolelle hyllyn alle. Onko kokemuksia/suosituksia?
Liikkeestä päälle ja mahdollisimman harvoin lataus.
esim Saksan Amazonista tavaraa löytyy pitkä lista, mutta näistä ei itsellä mitään käryä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Vaatehuoneeseen ja vaatekaappeihin tarvisi ledit laittaa. Vaatetangon yläpuolelle hyllyn alle. Onko kokemuksia/suosituksia?
Ei tarkempaa tietoa, mutta Ikeasta löytyy: STÖTTA Led-valolista kaappiin + tunnistin, paristokäyttöinen valkoinen, 32 cm - IKEA

Ikean Zigbee-valaisimista vielä. Häiriöääniä en ole huomannut, mutta pikkuvikaa kyllä löytyy. Pienin valoteho on yllättävän suuri 60x60 paneelivalaisimessa. Valaisimet (x2) ohjattuna Hue-liiketunnistimen kautta syttyvät epämääräisesti, voi syttyä ainoastaan toinen ja/tai palavat eri kirkkaudella, lisäksi syttymisviive on välillä suurehko. Ärsyttävä ominaisuus porrasvalaisimissa. Lisäksi Ikeat (toimiessaan) syttyvät heti täydelle (säädetylle) teholle, eivätkä kirkastu pehmeästi kuten Huet. Halvalla saa halpaa, mutta sopiva Hue-valaisin maksaa parisataa siinä missä Ikean valaisimen sai kolmella kympillä. Molemmat on lähes yhtä halvalla/huonosti tehty ja vaikeita kiinnittää suomalaisiin valaisinpohjiin. Mutta tuo pätee kaikkiin muihinkin led-valaisimiin, ainoastaa Airameissa on suomalaisiin rasioihin sopiva kiinnitys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 515
Ei tarkempaa tietoa, mutta Ikeasta löytyy: STÖTTA Led-valolista kaappiin + tunnistin, paristokäyttöinen valkoinen, 32 cm - IKEA

Ikean Zigbee-valaisimista vielä. Häiriöääniä en ole huomannut, mutta pikkuvikaa kyllä löytyy. Pienin valoteho on yllättävän suuri 60x60 paneelivalaisimessa. Valaisimet (x2) ohjattuna Hue-liiketunnistimen kautta syttyvät epämääräisesti, voi syttyä ainoastaan toinen ja/tai palavat eri kirkkaudella, lisäksi syttymisviive on välillä suurehko. Ärsyttävä ominaisuus porrasvalaisimissa. Lisäksi Ikeat (toimiessaan) syttyvät heti täydelle (säädetylle) teholle, eivätkä kirkastu pehmeästi kuten Huet. Halvalla saa halpaa, mutta sopiva Hue-valaisin maksaa parisataa siinä missä Ikean valaisimen sai kolmella kympillä. Molemmat on lähes yhtä halvalla/huonosti tehty ja vaikeita kiinnittää suomalaisiin valaisinpohjiin. Mutta tuo pätee kaikkiin muihinkin led-valaisimiin, ainoastaa Airameissa on suomalaisiin rasioihin sopiva kiinnitys.
Itselläni ainakin E14/E27-kantaiset IKEAt syttyvät pehmeästi HomeAssistantin ohjaamina, en sitten tiedä onko joku firmware-ero noissa lampuissa vai mistä johtuu. En ole määritellyt mitään asetuksia että noita erityisesti ohjattaisiin pehmeästi päälle tai pois. GU-kantaisissa en ole varma käyttäytyvätkö nekin samalla tavalla, itse en niitä juurikaan itse sytyttele vaan ovat enemmänkin emännän käyttämiä valoja niin en ole niin kiinnittänyt huomiota.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Itselläni ainakin E14/E27-kantaiset IKEAt syttyvät pehmeästi HomeAssistantin ohjaamina
Pitäisi varmaan myös siirtää ohjaus Huelta Home Assistantin päälle. Mutta kun Hue on toiminut virheettömästä 7 vuotta niin pieni kynnys alkaa muuttamaan valoja HA:n päälle, missä voi itse kädettää toiminnan monellakin tavalla. :lol: No on minulla työhuoneen liikeohjaus HA:n takana, ihan hyvin se on toiminut...
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
139
Ei varsinaisesti liity älyvaloihin mutta törmäsin kellarikerroksen valaistusta uusiessa ongelmaan; paneelivalot (useampi per tila), led-loisteputket vai led-nauha. Koska esim. käytävään tarvittaisiin kaksi valopistettä kävin miettimään toimisiko pitkä loisteputki mutta myös led-nauha alkoi kiinnostaa. Nauhassa hinta vain pompsahtaa jos hommaa oikeasti kirkasta nauhaa (14,4W/m) mutta en tiedä tarviiko olla ihan noin kirkasta. Oleellisempi asia ja minkä haluaisin teiltä tietää on mihin kohtaan pitkää käytävää led-nauha tulisi asentaa jotta se ei tekisi törkeitä varjoja tai näyttäisi hoopolta. Onko keskellä kattoa hölmön näköinen tai miltä näyttää jos led-nauhan asentaa vain käytävän toiseen reunaan katon rajaan? Suuntaus alaspäin vai seinästä sivulle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Onko huella GU10 kantaista valoa jonka voisi laittaa ulos? Valaisin olisi kyllä täysin katoksen alla, mutta kestääkö pakkasia? Voisiko tuota vaan kylmästi kokeilla ja jos menee rikki niin sitten menee?

ps. toimiiko huella kunnolla sijaintiin perustuvat automaatiot? Ajatus tosiaan olisi että saisi tuon valon palamaan aina kun tuleen kotiin pimeällä? Saako tosiaan vielä säädettyä niin että ei päivällä syty?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Eikö tuolla HUE:n softalla voi tehdä niin että kun tulen kotiin, valo sytyy ja se sitten sammuu automaattisesti 5min jälkeen?
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
Sellaista asiaa täs mietiskelen, että ku mulla on leffahuoneessa philips huen valot joita ohjaan sohvalta käyttäen kaukosäätimenä tuota tap dial switchiä. Nyt haluaisin hommata vielä tuon liiketunnistimen huoneen oviaukkoon jotta valot syttyisi päälle automaattisesti. Tuo liiketunnistik pitäisi olla tuossa oviaukossa ettei valot räpsähdä takas päälle liikkeestä, ku olen ne sohvalta sammuttanut tuolla kaukosäätimellä. Ongelma tulee siinä ku leffan loputtua kaukosäätimestä laitan valot takas päälle, sammutan laitteet ja sitten valot. Niin liikettunnistin räpsäsee valot takas päälle ku kuljen ovesta.

Eli varsinainen kysymys olis, että onko tuohon olemassa mitään suht helppoa ratkasua? Esim sellaista ku sammutan valot tuosta tap dial switchistä niin valot/liikettunnistimen saisi ajastettua pysymään mykkänä vaikka 10-20 sekunttia ennenku voi syttyä uudelleen
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 024
Eikö tuolla HUE:n softalla voi tehdä niin että kun tulen kotiin, valo sytyy ja se sitten sammuu automaattisesti 5min jälkeen?
Kyllä. Olen miettinyt että vaihtaisi Gu10 lamput ulos ja ottaisi tuon käyttöön.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 976
Sellaista asiaa täs mietiskelen, että ku mulla on leffahuoneessa philips huen valot joita ohjaan sohvalta käyttäen kaukosäätimenä tuota tap dial switchiä. Nyt haluaisin hommata vielä tuon liiketunnistimen huoneen oviaukkoon jotta valot syttyisi päälle automaattisesti. Tuo liiketunnistik pitäisi olla tuossa oviaukossa ettei valot räpsähdä takas päälle liikkeestä, ku olen ne sohvalta sammuttanut tuolla kaukosäätimellä. Ongelma tulee siinä ku leffan loputtua kaukosäätimestä laitan valot takas päälle, sammutan laitteet ja sitten valot. Niin liikettunnistin räpsäsee valot takas päälle ku kuljen ovesta.

Eli varsinainen kysymys olis, että onko tuohon olemassa mitään suht helppoa ratkasua? Esim sellaista ku sammutan valot tuosta tap dial switchistä niin valot/liikettunnistimen saisi ajastettua pysymään mykkänä vaikka 10-20 sekunttia ennenku voi syttyä uudelleen
Siirtyminen huesta vaikka hubitatiin tai home assistantiin. Sitten aukeaa se kotiautomaation hauska maailma kun if then sääntöjä voi tehdä halutun mukaan. Eikä huea tarvitse dumpata mihinkään vaan ottaa päälaitteeksi em. automaatiolaite ja parittaa hue siihen.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 897
Mikähän lämpömittari toimisi Philips Hue sillan kanssa yhteen?

Tarkoitus olisi mitata ulkovaraston lämpötilaa. Philipsin liiketunnistimessa näytti olevan myös lämpömittari, mutta sen sisäversion minimi mittausalue taisi olla 0Celsiusta ja jostakin olin lukevinani että se ei lähetä lämpötilatietoa muuta kuin havaitessaan liikkeen.

Siitä ei olisi ainakaan haittaa jos olisi myös Philips Hue sillan kanssa yhteentoimiva suhteellisen kostauden mittari ilman kosteuden mittaamiseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 378
Mikähän lämpömittari toimisi Philips Hue sillan kanssa yhteen?

Tarkoitus olisi mitata ulkovaraston lämpötilaa. Philipsin liiketunnistimessa näytti olevan myös lämpömittari, mutta sen sisäversion minimi mittausalue taisi olla 0Celsiusta ja jostakin olin lukevinani että se ei lähetä lämpötilatietoa muuta kuin havaitessaan liikkeen.

Siitä ei olisi ainakaan haittaa jos olisi myös Philips Hue sillan kanssa yhteentoimiva suhteellisen kostauden mittari ilman kosteuden mittaamiseen.
Philipsin ulkoliikemittari antaa kyllä lämpötilan koko ajan, mutta voihan noissa olla eroja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Kyllä. Olen miettinyt että vaihtaisi Gu10 lamput ulos ja ottaisi tuon käyttöön.

Mikähän tuossa on kun on install nappi harmaana, eli ei anna asentaa.

Tämä teksti punaisella: No Home and Away sensor found To use this Formula please configure this inside the Philips Hue appApp > Routines > Home & Away.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 024
Mikähän tuossa on kun on install nappi harmaana, eli ei anna asentaa.

Tämä teksti punaisella: No Home and Away sensor found To use this Formula please configure this inside the Philips Hue appApp > Routines > Home & Away.
Sinun pitää ottaa tuo käyttöön ensin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Sinun pitää ottaa tuo käyttöön ensin.
Erittäin tyhmä kysymys mut mistä tuo otetaan käyttöön, eikö tuo install nappi oo juuri se? Minulla on otettu oma puhelin käyttöön sijaintiasetuksiin, eli tuo kohta missä lukee paikannusta käyttämät laitteet.

Kiitos avusta!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 024
Erittäin tyhmä kysymys mut mistä tuo otetaan käyttöön, eikö tuo install nappi oo juuri se? Minulla on otettu oma puhelin käyttöön sijaintiasetuksiin, eli tuo kohta missä lukee paikannusta käyttämät laitteet.

Kiitos avusta!
Avaa eka Hue app. Sieltä teet tuon rutiinin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 473
Pitäskö tuo rutiini näkyä tässä jossain? :D

Tässä ss huen appista:
Yllä mainittu oli nimenomaan Labs formula, joten tuosta kuvakaappauksen Hue Labs napista eteenpäin.
Tuolta tosin tuntuu olevan hankala löytää mitä etsii, kun ei ole mitään haku-toimintoa, vaan ainostaan suodatus (tai en ainakaan itse löytänyt).
Edit: hidas
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Jep, tuolla siis olinkin ja tarkoitin että en voi painaa install nappia kun se on harmaana. Tässä vieä SS tästä kohdasta:
hue.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Aukasin pc:llä tuon, niin sain kokonaan auki tuon punaisen tekstin:
No Home and Away sensor foundTo use this Formula please configure this inside the Philips Hue appApp > Routines > Home & Away.

Mulla ei edes näy missään koko routines kohtaa, mistä tuo pitäisi löytyä?

edit: poistin huen sovelluksen ja asensin uudestaan niin ei siltikään voi asentaa. Huomiona, että jos meen puhelimen kautta tuonne labsiin, se ei löydä tuota welcome home with auto off formulaa edes.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 024
Aukasin pc:llä tuon, niin sain kokonaan auki tuon punaisen tekstin:
No Home and Away sensor foundTo use this Formula please configure this inside the Philips Hue appApp > Routines > Home & Away.

Mulla ei edes näy missään koko routines kohtaa, mistä tuo pitäisi löytyä?
Tuo taitaa olla ns. vanha nimitys Automaatiolle. Itselläni tuo tarjoaa oikein ja eikä ole muuta kuin että sammuta valot kun poistun kotoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
363
Jos menet asetuksiin ja katsot sieltä hallitse kotisijaintia niin näyttää kartalla kodin kuvan, niin näkyykö siellä erikseen ns. pistettä puhelimelle (tarkoitan esim. sellaista pistettä, mikä näkyy google mapsissa). Mulla ei näy tosiaan mitään muuta kuin talon kuva kartalla.

Puhelimesta on laitettu oikeudet tarkkaan sijaintiin ja kaikki akunsäästö jutut otettu pois käytöstä hue:n kohdalta.

Outo juttu, tyttökaverin puhelimella kokeilin niin hänellä sama homma, että ei löydä tuota formulaa, suoraan linkistä mentäessä tuohon formulaan install nappi hänenkin puhelimessa harmaana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 024
Jos menet asetuksiin ja katsot sieltä hallitse kotisijaintia niin näyttää kartalla kodin kuvan, niin näkyykö siellä erikseen ns. pistettä puhelimelle (tarkoitan esim. sellaista pistettä, mikä näkyy google mapsissa). Mulla ei näy tosiaan mitään muuta kuin talon kuva kartalla.

Puhelimesta on laitettu oikeudet tarkkaan sijaintiin ja kaikki akunsäästö jutut otettu pois käytöstä hue:n kohdalta.

Outo juttu, tyttökaverin puhelimella kokeilin niin hänellä sama homma, että ei löydä tuota formulaa, suoraan linkistä mentäessä tuohon formulaan install nappi hänenkin puhelimessa harmaana.
Vain koti ja hohkaa sinisenä.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 378
Hue-sovellukseen näyttäisi tulleen pakotettu päivitys. Ei pysty käyttämään ennen kuin päivittää. Liittynee tuohon pakotettuun käyttäjän luomiseen.
Olikin pakollinen päivitys Hue-bridgeen, liittyen Matterin tukemiseen. Tuo sama muutaman viikon vanha päivitys siis. Ei siis liittynyt vielä tuohon vuodenvaihteessa tulevaan kirjautumisen pakotukseen.

Mitäs hyötyjä ja haittoja tuosta nyt mahdollisesti on, että joutuu tilillä kirjautumaan ohjatakseen valoja? Ilmeisesti lokaalisti kuitenkin valot toimivat edelleen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
584
Mikähän lämpömittari toimisi Philips Hue sillan kanssa yhteen?

Tarkoitus olisi mitata ulkovaraston lämpötilaa. Philipsin liiketunnistimessa näytti olevan myös lämpömittari, mutta sen sisäversion minimi mittausalue taisi olla 0Celsiusta ja jostakin olin lukevinani että se ei lähetä lämpötilatietoa muuta kuin havaitessaan liikkeen.

Siitä ei olisi ainakaan haittaa jos olisi myös Philips Hue sillan kanssa yhteentoimiva suhteellisen kostauden mittari ilman kosteuden mittaamiseen.
Tämä kiinnostaa myös. Olisi tarkoituksena saada puhelimeen koottua 4-6 pisteestä lämpötilatiedot, vielä parempi, jos saisi seinälle jonkun pikku näytön, missä kaikki olisi näkyvillä.

Onko ideoita? Tietenkin pankkia rikkomatta olisi hyvä tästä suoriutua. Nyt käytössä wifi sääasema, joka on ihan jees, mutta lisäanturit on sen 30e/kpl ja yksi noista hajosikin jo reilun vuoden jälkeen. Sitä ennen oli joku Clasun vekotin johon jouduin kaksi kertaa reklamoimaan anturin ja kerran koko systeemin, mutta kun ei toiminut niin vuoden jälkeen purin kaupan. Eli aika kuraa tuntuvat olevan.

Nyt käytössä Hue ja Shellyä kotiautomaatiopuolella. En vain ole löytänyt järkevää systeemiä millä tuon tekisi.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Nyt käytössä Hue ja Shellyä kotiautomaatiopuolella. En vain ole löytänyt järkevää systeemiä millä tuon tekisi.
HA eli Home Assistant on liian ilmiselvä ratkaisu? Liiketunnistimesta saa nämä tiedot, koottua vaikka omalla dashboardilleen:

1697796531141.png


Jatkot esim. kotiautomaatio -ketjuun. Itse en todellakaan ole mikään HA-maisteri, siksi valot ja automaatiot pyörivät pitkälti Hue-sillan varassa.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
584
Kaippa se on alettava jossain vaiheessa HA:ta väsäämään. Tuntuu hölmöltä ostaa 6kpl liiketunnistimia vain sen takia, että saa lämpötilatiedot talteen. No HA:han löytyy kyllä varmasti halvempia lämpötila ja kosteusantureita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Kaippa se on alettava jossain vaiheessa HA:ta väsäämään. Tuntuu hölmöltä ostaa 6kpl liiketunnistimia vain sen takia, että saa lämpötilatiedot talteen. No HA:han löytyy kyllä varmasti halvempia lämpötila ja kosteusantureita.
Shellyllä on kahtakin eri lämpömittaria myynnissä.
 
Liittynyt
29.11.2021
Viestejä
61
Onkos kukaan onnistunut parittamaan noita Ikean kaukosäätimiä ja lamppuja tuohon hue järjestelmään?
Itse koetin tuota resetoimalla kaukosäätimen, 3. osapuolen softalla aktivoimalla bridgestä Touchlinkin, ja sitten parittamalla tuota kaukosäädintä hueen. Tämän jälkeen paritus kaukosäädin-lamppu, ja viimeiseksi paritus lamppu-bridge. Käytännössä tuo tuntuu toimivan vähän joko-tai, eli joko toimii hue:lla tai sitten kaukosäätimellä. Molemmilla en saa yhtäaikaa toimimaan.
IMG_7837.jpg
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
860
Onkos kukaan onnistunut parittamaan noita Ikean kaukosäätimiä ja lamppuja tuohon hue järjestelmään?
Ei mulla just tommosia kaukosäätimiä ole, mutta neljä on paritettuna Huen siltaan. Pari vastaavaa vanhempaa mallia ja pari on/off-nappia. Lamppuja taitaa olla 13kpl. Onhan se aikamoista tappelua saada ne paritettua oikein. Jos se parittaminen siltaan epäonnistuu, niin lamppuihin parittaessa taas häviää lamputkin ja sitten saa taas alkaa koko homman alusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Olen liittänyt N2-kaukosäätimen muistaakseni ihan Zigbee-laitteena? Automaation tein jonkin Youtube-videon avulla, joskin siten hankalasti, että minulla on kolme eri automaatiota, joilla laitetaan valot päälle pois (kaksi eri valaisinta) ja kolmannella säädetään toisen valon kirkautta pienemmälle ja isommalle.
Screenshot 2023-10-26 at 07-22-56 Settings – Home Assistant.png
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Onkos kukaan onnistunut parittamaan noita Ikean kaukosäätimiä ja lamppuja tuohon hue järjestelmään?
Lamppu pariutuu ns. normaalisti, hain juuri Ikean lampun hajonneen Huen tilalle. Ikea pitää resetoida (virta päälle pois 6 krt.) jonka jälkeen se löytyi Hue apissa normaalisti. Tässä on selvästi tapahtunut kehitystä, koska aikaisemmin tuo pariutuminen oli hirveän tappelun ja lamppujen haalaamisen Hue-sillaan viereen takana.

Kaukosäätimiä ei tietääkseni saa paritettua. Ainakaan ei ole sen vaivan arvoista... Hue kaukosäädin on melko edullinen, uusi 2-versio sopii vielä suomalaisen valokatkaisinrasian ruuveihin. Jos siis tilaa sähkömiehen poistamaan valokatkaisijan käytöstä ja korvaa sen Hue-kaukosäätimellä. :asif:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 078
Lamppu pariutuu ns. normaalisti, hain juuri Ikean lampun hajonneen Huen tilalle. Ikea pitää resetoida (virta päälle pois 6 krt.) jonka jälkeen se löytyi Hue apissa normaalisti. Tässä on selvästi tapahtunut kehitystä, koska aikaisemmin tuo pariutuminen oli hirveän tappelun ja lamppujen haalaamisen Hue-sillaan viereen takana.

Kaukosäätimiä ei tietääkseni saa paritettua. Ainakaan ei ole sen vaivan arvoista... Hue kaukosäädin on melko edullinen, uusi 2-versio sopii vielä suomalaisen valokatkaisinrasian ruuveihin. Jos siis tilaa sähkömiehen poistamaan valokatkaisijan käytöstä ja korvaa sen Hue-kaukosäätimellä. :asif:
Mä melkein suosittelisin perus-seinäkytkimien taakse näitä:

Mites kun ton Ikean lampun parittaa HUEn kanssa niin tekeekö se myös samat asiat kuin aito HUE? Voi laittaa syttymään HUEn liiketunnistimesta? Saa paritettua HUE kytkimeen tai seinämoduliin jne? Vai onko Ikea+HUE jotenkin rajoittuneempi kuin aito HUE (lamppu)+HUE silta?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
860
Kaukosäätimiä ei tietääkseni saa paritettua. Ainakaan ei ole sen vaivan arvoista...
Kyllä ne saa paritettua, mutta ohjaa vain niitä valoja johon ne parituksen jälkeen linkitetään.
Mielestäni hyvinkin näppärä ja helpompi värilämpötilaa säätävä ominaisuus, vaikkei olekaan kuin kolme eri värilämpötilaa esiasetuksena.


Olen liittänyt N2-kaukosäätimen muistaakseni ihan Zigbee-laitteena? Automaation tein jonkin Youtube-videon avulla, joskin siten hankalasti, että minulla on kolme eri automaatiota, joilla laitetaan valot päälle pois (kaksi eri valaisinta) ja kolmannella säädetään toisen valon kirkautta pienemmälle ja isommalle.
Kyse oli parittamisesta Hue-siltaan.
Kyllä ne Home Asistantiinkin saa ihan normaalisti. Mulla niitä on molemmissa.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
575
Mä melkein suosittelisin perus-seinäkytkimien taakse näitä:
Tästä kysymys. Sytyttääkö/sammuttaako tämä valot aina kun katkaisijan asentoa vaihdetaan, vai tarvitseeko sitä välillä napsauttaa kaksi kertaa? Eli pysyykö valokatkaisijan toimintasuunta entisellään?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Mä melkein suosittelisin perus-seinäkytkimien taakse näitä:
No joo, ei tuo poissuljettu ole, jos haluaa esim. säilyttää katkaisijoiden ilmeen yhtenäisenä. Itse on noita vanhoja Jussi-sarjan katkaisimia paljon arvosta, lisäksi valokatkaisimia on niin paljon että kaikkien korvaaminen tulisi melko kalliiksi. Helpompaa on korvata kytkin Wago-liittimellä ja ruuvata Hue-kaukosäädin kytkimen tilalle.

Mites kun ton Ikean lampun parittaa HUEn kanssa niin tekeekö se myös samat asiat kuin aito HUE? Voi laittaa syttymään HUEn liiketunnistimesta? Saa paritettua HUE kytkimeen tai seinämoduliin jne? Vai onko Ikea+HUE jotenkin rajoittuneempi kuin aito HUE (lamppu)+HUE silta?
Toimii ns. normaalisti, kunhan pitää mielessä että Ikea on halvempi syystä. Esim. keittiössä uusi Ikea-lamppu syttyy liiketunnistimen ohjaamana oikealla värllämpötilalla, mutta kirkkaus on noin puolet pyydetystä. Sitten kun vähän aikaa pyörii tilassa niin lamppu kirkastuu 100% teholle. Porrasvaloissa Hue-liikentunnistin sytyttää välillä vain toisen valoista (Ikea seinäplafondit), tai teho on vajaa. Muilla kuin Hue valaisimilla on myös rajoituksia, esim. viihdealueelle (Hue Sync) ei pysty laittamaan kuin Hue-valaisimia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 078
Tästä kysymys. Sytyttääkö/sammuttaako tämä valot aina kun katkaisijan asentoa vaihdetaan, vai tarvitseeko sitä välillä napsauttaa kaksi kertaa? Eli pysyykö valokatkaisijan toimintasuunta entisellään?
Napsaus per toiminto eli napit saattaa mennä nurinkurisesti. Siihen kyllä tottuu. Jos haluat napin suuntaa vaihtaa niin pitää laittaa joko kaukosäätimellä tai sovelluksella valo päälle tai pois että saa kytkimen haluamaansa asentoon.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
173
Napsaus per toiminto eli napit saattaa mennä nurinkurisesti. Siihen kyllä tottuu. Jos haluat napin suuntaa vaihtaa niin pitää laittaa joko kaukosäätimellä tai sovelluksella valo päälle tai pois että saa kytkimen haluamaansa asentoon.
Tällaisen kanssa voi myös laittaa valokatkaisimeen impulssijousen, jolloin katkaisin palautuu aina samaan asentoon. Impulssijousen kanssa myös mukavampi käyttää, jos ohjelmoinut eri HUE skenet 1, 2 ja 3 painallukselle.
 

jko

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
87
Saako tällaiseen Airamin smarthome plafondiin kaukosäädintä mikä toimii suoraan valaisimen kanssa ilman siltaa, tuya laite kysessa ainakin tuon langan mukaan.
Olisi helpompi käyttää jos kaukosäätimestä saisi kirkkautta säädettyä ettei tarvitse puhelinta räpeltää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 078
Saako tällaiseen Airamin smarthome plafondiin kaukosäädintä mikä toimii suoraan valaisimen kanssa ilman siltaa, tuya laite kysessa ainakin tuon langan mukaan.
Olisi helpompi käyttää jos kaukosäätimestä saisi kirkkautta säädettyä ettei tarvitse puhelinta räpeltää.
Tämän pitäisi toimia. Harvoja WIFI kytkimiä mitä on. Itellä on vinopino noita juurikin Tuyan laitteiden kanssa.
Huomio vaan ostaessa että ostaa WIFI eikä Zigbee version.
 
Liittynyt
03.07.2017
Viestejä
40
Kaukosäätimiä ei tietääkseni saa paritettua. Ainakaan ei ole sen vaivan arvoista... Hue kaukosäädin on melko edullinen, uusi 2-versio sopii vielä suomalaisen valokatkaisinrasian ruuveihin. Jos siis tilaa sähkömiehen poistamaan valokatkaisijan käytöstä ja korvaa sen Hue-kaukosäätimellä. :asif:
Minkä mallin saa ruuvattua suoraan kytkimen tilalle?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Minkä mallin saa ruuvattua suoraan kytkimen tilalle?
Dimmer Switch V2. Toki on huomioitava, että kehys on edelleen melko kapea. Jos rasian aukko on yhtään leveämpi, niin tuo ei sitä peitä. Esim. Laattaseinässä oli reikä hieman epätasainen, ei peittänyt joten liimasin dimmerin valokatkaisian viereen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 400
Viestejä
4 236 057
Jäsenet
71 201
Uusin jäsen
John Woodpecker

Hinta.fi

Ylös Bottom