αcööl - alphacool jääkarhu ja jääsushi, laajennettava AIO-cooleri CPU & GPU

Joo laitoin eisbaerin letkut siihe kii ku ostin eisbaerin täältä ilman st30 240mm radia. Sitten yhes kohtaa mä ajattelin et siirtää wolfin letkut ut60 ja toisinpäin. Eipä se ylettyny eli se oli turhaa mut toisaalta parempi näin niin yletty toi st30 kattoon ku toi eisbaerin ns kiinteä letku aika lyhyt.

Tota viimestä lausetta en ymmärrä?? =)
 
niin kun tuossa kuvassa näyttää siltä että on ton st60 radin ja letkun välissä joku palikka. kuhan vain suunnittelen omaa setuppia kunhan se aika koittaa :P että riittääkö mulla letkut sit :D
 
niin kun tuossa kuvassa näyttää siltä että on ton st60 radin ja letkun välissä joku palikka. kuhan vain suunnittelen omaa setuppia kunhan se aika koittaa :p että riittääkö mulla letkut sit :D

Nii siis joo se on se AC Phobyan lämpötila sensori liitin ku tosa edellisen sivun aika lopussa oli samassa kuvassa sen AC Extension paketin kanssa :) Näkee nesteenkin lämpötilan nyt ja voi säätää niin että tuulettimet reagoi nesteen lämpötilaan eikä cpu:n ;)

E1: Jäi ylimääräiseksi semmonen näytöllinen jossa toisessa päässä anturi upotetaan säiliöön jos kiinnostaa tai jota kuta muuta :)
 
Makro16, sulla vissii voi VRM lämpöjä tsekkaa tol AMD kortilla, paljo on rasituksessa ton jääsusi blokin kanssa (koska tässähän on täysin passiivinen VRM jäähdytys). Itse tiedä yhtään missä noi VRM lämmöt seilaa, kun ei ole mitään anturia tässä 1080Ti kortissa, pitäs kävästä motonetistä hakee sellanen IR lämpömittari, niin näkis ees mite kuuma toi blokki ja backplate on VRM kohdilta (ei kyllä mitään ongelmia ole, ihmettelen vaan).
 
Makro16, sulla vissii voi VRM lämpöjä tsekkaa tol AMD kortilla, paljo on rasituksessa ton jääsusi blokin kanssa (koska tässähän on täysin passiivinen VRM jäähdytys). Itse tiedä yhtään missä noi VRM lämmöt seilaa, kun ei ole mitään anturia tässä 1080Ti kortissa, pitäs kävästä motonetistä hakee sellanen IR lämpömittari, niin näkis ees mite kuuma toi blokki ja backplate on VRM kohdilta (ei kyllä mitään ongelmia ole, ihmettelen vaan).

Ei se kauhean kuumana voi käydä kun sen mitä kestää pelata tota pätkivää bäfää niin ei ne corenkaan lämmöt ole kuin maks 32c eli ei voi johtua siitä :)
 
Kasailin eilen uutta systeemiä Asus Strix Z370-F -lankulle ja pistin jäähyksi Eisbaer 280:n. Otin pumpulle virrat CPU_FANista ja pistin sit taas noi ropellit emon AIO_PUMP -headeriin (kun jonkun palikan geneerinen ohjeistus näin suositteli). Homma näyttää kyllä rokkaavan, mutta aloin miettiä kuitenkin että eikö tuon pitäisi olla toisin päin ohjeista huolimatta?
 
Kasailin eilen uutta systeemiä Asus Strix Z370-F -lankulle ja pistin jäähyksi Eisbaer 280:n. Otin pumpulle virrat CPU_FANista ja pistin sit taas noi ropellit emon AIO_PUMP -headeriin (kun jonkun palikan geneerinen ohjeistus näin suositteli). Homma näyttää kyllä rokkaavan, mutta aloin miettiä kuitenkin että eikö tuon pitäisi olla toisin päin ohjeista huolimatta?

Missä tolleen on ohjeistettu? Tottakai aio menee aio_pump liitäntään ja ne sen tuulettimet sit cpu-faniin.
 
Missä tolleen on ohjeistettu? Tottakai aio menee aio_pump liitäntään ja ne sen tuulettimet sit cpu-faniin.

Näinpä ajattelinkin, täytyy vaihtaa nuo päittäin. Tsekkasin netistä noita manuaaleja, enkä nyt löytänyt enää itsekään missä olisi suoraan noin sanottu. Missähän sumussa tätä kasailin.

EDIT: Strixin manuaalista: "Connect the fan of your water cooling kit to the AIO_PUMP connector." En sen kummemmin tossa kyseenalaistanut vaan vaihdoin.
 
Näinpä ajattelinkin, täytyy vaihtaa nuo päittäin. Tsekkasin netistä noita manuaaleja, enkä nyt löytänyt enää itsekään missä olisi suoraan noin sanottu. Missähän sumussa tätä kasailin.

EDIT: Strixin manuaalista: "Connect the fan of your water cooling kit to the AIO_PUMP connector." En sen kummemmin tossa kyseenalaistanut vaan vaihdoin.

Hiukan eri lankku itellä (z270f) mut eisbaeri cpu optissa, eiswolf aio pumpussa ja 4kpl nbe fania cha fan2 paikassa. Säätyvät nesteen lämpötilan mukaan. Ton eisbaerin voisi kyllä laittaa tohon hamp paikkaankin...

@Breezer_

Taisin paikallistaa vian eli itse Origin ohjelmassa yks täppä pois päältä ja näyttäisi toimivan. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin :D
 
Kellotetun 5820k:n lämmöt eivät oikein tunnu pysyvän kurissa 240-millisellä Eisbaerilla, vaikka kotelosta olisivat seinät ja katto pois. Lämmöt pysyvät kohtuullisina, jos prossua rasitetaan korkeintaan 10-15 minuuttia yhtäjaksoisesti, mutta puolen tunnin kohdalla alkavat jo Tjmaxit olla lähellä ja lämmöt jatkavat hiipimistä ylöspäin. Kaikki perusjutut (tahnan määrä/leviäminen, pumpun kierrokset, ilmakuplat, blokin kiinnitys) olen jo tarkistanut pariin kertaan. Mietin tässä, että olisiko mitään järkeä yrittää vielä kiristää blokkia tiukemmin prossua vasten (vakiokiinnitys tuntuu vähän kevyehköltä), vai pitäisikö vain suosiolla vaihtaa 420-milliseen radiin? Tuo lämpöjen hidas hivuttautuminen ylöspäin viittaisi mielestäni siihen, että isommasta radista olisi hyötyä. Mitä olette mieltä?
 
en nyt niin kokenut ole näissä asioissa mutta ehkäpä 360mm radi olisi käytännössä parempi. jos koteloosi mahtuu 420mm niin se vie kaiken mahdollisen tilan ja maksaa enempi kuin 320mm seka lopputulos on melkeen sama. ainut tosielämän plussa on isommassa yksittäisessä radissa että saat hiljasemmalle tuulettimet.
 
Onko tommosta jääkarhun tapaista 240 aioa jolla riittäis letkut Define R5:n etupaneeliin asti. Tuo näyttää olevan vain kattoasennukseen suunniteltu. Ongelmana se että kone on itsetehdyllä atk-tasolla jossa kotelon katto on niin lähellä pöytälevyä että ahistais jo ilman liikkumista jos kattoon koittaa jotain ropelia asentaa.
 
Eisbaerissa on kyllä ihan jäätävän pitkät letkut. Ihmettelen ellei yletä R5:n etupaneelista.
 
Eisbaerissa on kyllä ihan jäätävän pitkät letkut. Ihmettelen ellei yletä R5:n etupaneelista.
Sivulla luki et 36cm ja tolleen pikasesti mittanauhan kanssa sanoisin että 33cm tulee cpu ->etupaneeli väliä niin ei siinä ihan hirveesti jää pelivaraa.
Eikö muka yllä? :eek: Voin itse katsoa huomenna miten omalla Phanteks P400S:llä käy, joskin itsekin kattoon suunnittelin laitella.. Olivat Jimmyn poijaat laittaneet aamulla postiin, parin h päästä tilauksesta. :)
Mittaa ennemmin paljon tulee blokin keskeltä suoraa sivulle maksimi etäisyys.

Edit: kuva

upload_2017-11-16_23-13-0.png
 
Viimeksi muokattu:
itselläni on R5 kotelossa eisbare 280mm eteen asennettuna. ja kotelon "sisälle" ei suoraan etupaneelin takana. koska sinne sitä ei saa. riittää letkut just jämptisti. ainut miinus on että kotelon reikäjako tuulettimien kiinnitykseen jostain syystä ei mene yksiinsä radin reikien kanssa. eli radi on muutamalla pikku ruuvilla kiinni kotelossa ja tuulettimet pullina.
 
noniin. alkaa tää meikäläisenkin Iisakin Kirkko valmistumaan hikkupiljaa... susi ollut odottelemassa asentamista parisen viikkoa ja nyt sain sen survottua tonne kotelon sisälle :D lämmöt tippu näyttiksessä +35c pelatessa Shadow Of War. piikiti nous sinne 40c ja prossu heiluu siinä +60c harvemmin meni yli 60c. en nyt odottanutkaan mitään ihmeellistä lämmön tippumista ja loopin jäähtyminen kestää aikansa.
eli kierrossa on nyt 280mm cpu + 120mm gpu radit. tässä nyt jahkailen mitähän sitä ton 120mm kennon tilalle hommais. aquatuningilla menee veilä noin 4-5 viikkoa että saavat varastoihin taas 240mm ja 280mm radeja. 280mm oli alkujaan suunnitelma mutta tiiä nyt sit onko edes tarpeen. vielä pitää kahtella noi nykyiset radit ja niitten tuulettimet kohilleen. on tosiaan vain roiskastu tonne kotelon sisään ja on aika karseen näkönen/ ei ehkä se ihan kaikkein optimaalinen.. kuvan laittelen jahka jaksan :D
 
Onkos eisbaerin omistajat törkänny customisaatiota harrastaessaan erillistä säiliötä ennen tuota cpu-pumppu yhdistelmää? Tällainen combo nyt tulossa:
280mm radi, 120mm flow radi, eisbaeri, 150mm säiliö, ekn blokki. Tottakai säiliön yläpinta ylempänä kuin tuo eisbaeri, ja täyttö tapahtuu tästä säiliöstä jolle tehty fillportti kopan kattoon.
 
Onkos eisbaerin omistajat törkänny customisaatiota harrastaessaan erillistä säiliötä ennen tuota cpu-pumppu yhdistelmää? Tällainen combo nyt tulossa:
280mm radi, 120mm flow radi, eisbaeri, 150mm säiliö, ekn blokki. Tottakai säiliön yläpinta ylempänä kuin tuo eisbaeri, ja täyttö tapahtuu tästä säiliöstä jolle tehty fillportti kopan kattoon.

Erillisen säiliön voi liittää eisbaerin pumpun toppiin. Siinä on fill-port niminen reikä&korkki, jossa standardit 1/4 kierteet. Siihen vaan liitin, letku, liitin, säiliö ja oot ihan good to go! Tärkeetä muistaa tuo tosiaan että se lisäsäilö tulee sit cpu-blokkia ylemmäs :)
 
Erillisen säiliön voi liittää eisbaerin pumpun toppiin. Siinä on fill-port niminen reikä&korkki, jossa standardit 1/4 kierteet. Siihen vaan liitin, letku, liitin, säiliö ja oot ihan good to go! Tärkeetä muistaa tuo tosiaan että se lisäsäilö tulee sit cpu-blokkia ylemmäs :)
Silloinhan ei tuo vesi vaihdu tuossa säiliössä käytännössä ollenkaan? Ajattelin sen inlet paikkaan laittavani joten saisin kierron menemään normaalisti, mutta täyttyykö tämä sillä kaavalla ollenkaan, luulisi että inlet ja fillport olisivat samassa säiliössä, mutta fillport olisi vain blokissa ylempänä jolloin täyttö onnistuu, oonkohan ihan hakusessa tämän kanssa... :wtf:
Ja siis kaikki alphan omat letkut menee vaihtoon, kirkasta 13/10 tilalle ja myrkynvihreetä nestettä kiertoon. :vihellys:
Vai jäisikö silloin inlet kokonaan pois? Tavallaan luulisi että sillä toisaalta olisi mitään merkitystä tuon lisäsäiliön kanssa että kumpaan se tulee. En ota vastuuta kuvasta, joku oli purkanut eisbaerin ja tällaisen laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Silloinhan ei tuo vesi vaihdu tuossa säiliössä käytännössä ollenkaan? Ajattelin sen inlet paikkaan laittavani joten saisin kierron menemään normaalisti, mutta täyttyykö tämä sillä kaavalla ollenkaan, luulisi että inlet ja fillport olisivat samassa säiliössä, mutta fillport olisi vain blokissa ylempänä jolloin täyttö onnistuu, oonkohan ihan hakusessa tämän kanssa... :wtf:

Mitö Ehmettiä..

Eisbaerissa on jo valmiina pieni vesisäiliö, se on siinä CPU-pumppu-blokki-säiliö kompossa CPU:n päällä. Jos haluat liittää sun vesikiertoon vielä lisäksi vesisäilön joka toimii kierron ilmauksessa, niin helpointa on liittää se tuohon FILL-porttiin mikä on tossa pumppu-blokki-säiliö kompossa. Mikä tässä kohtaa nyt lyö yli ymmärryksen? :D

images


AC_Eisbaer_pht21-300x240.jpg
 
Miksi sen veden siinä 'lisäsäiliössä' tartteis aktiivisesti vaihtua? Tuossa fillportissa se siis ihan kirjaimellisesti vain pitäisi huolen ettei tohon pumppublokkiin tule ilmaa, ja jos tulee niin ilma valuu (kohoaa, kuplat kohoaa?) tosta fillportista ylös (jos oot asentanu blokin 'oikeinpäin' niin se on ylin korkki) siihen lisäsäiliöön. Voit toki laittaa vaikka radin jälkeen säiliön osaksi kiertoa. Mutta jos sen lisäsäiliön on tarkotus vaan ilmata niin fillporttiin kiinni, asennus blokin yläpuolelle ja kovaa ajoa.
 
Miksi sen veden siinä 'lisäsäiliössä' tartteis aktiivisesti vaihtua? Tuossa fillportissa se siis ihan kirjaimellisesti vain pitäisi huolen ettei tohon pumppublokkiin tule ilmaa, ja jos tulee niin ilma valuu (kohoaa, kuplat kohoaa?) tosta fillportista ylös (jos oot asentanu blokin 'oikeinpäin' niin se on ylin korkki) siihen lisäsäiliöön. Voit toki laittaa vaikka radin jälkeen säiliön osaksi kiertoa. Mutta jos sen lisäsäiliön on tarkotus vaan ilmata niin fillporttiin kiinni, asennus blokin yläpuolelle ja kovaa ajoa.
Tarkoituksena tosiaan laittaa se osaksi kiertoa, kunnes taas tulee rahaa törsättyä ja hommattua erillinen blokki ja pumppu. Eli eli, yritin sanoa että uskon tuon inletin ja fillportin olevan samassa kammiossa, ja siksi vain tehty tuollainen fillport reikä ettei tarvitse purkaa koko roskaa lisääkseen nestettä tai laittaa takuuvaihtoon. Kierto tulee olemaan luokkaa tätä:
Säiliö-pumppu(inlet)-120mm flow radi-gpu-280mm radi-säiliö
 
Tuolla skenaariolla pitäisi kyllä asia olla niin ettei pumppuun joka tapauksessakaan pääse ilmaa. Turautan kyllä pumpun ekan kerran päälle vasta kun nään että blokkisäiliössä näkyy nesteet.
 
Tänään hain Eisbaer 360 kotiin ja paketin aukaistuani huomasin jäähdyttimen pussin sisällä melko rutkasti pisaroita ja blokissa aika jöötin kokoinen ilmakupla. Aloin kuivaamaan jäähyä pyyhkeellä ja pikaliitin napsahti siinä auki paikasta mistä ei (ymmärtääkseni) pitäisi. IMAG0080[1].jpgIMAG0078[1].jpg

Sain liittimen takaisin eikä vuoda, mutta pienellä letkun pyöräytyksellä aukeaa taas. Kysymys kuuluukin, pitääkö tuon tehdäkkin noin, ja jos ei pidä niin heitänkö bumerangina takaisin kauppaan ja pyydän uutta vai vaihdanko vain letkut?

E: Käytin jäähyä koneen ulkopuolella hetken aikaa eikä vuotanut, pumppu vaan päästeli ääniä kun käsissä pyörittelin samalla kun en saanut mihinkään vapaastikkaan lepäämään. Paikallaan ollessaan aika äänetön, näin blokin ikkunasta kuitenkin että vesi liikkui eli toimii ainakin jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään hain Eisbaer 360 kotiin ja paketin aukaistuani huomasin jäähdyttimen pussin sisällä melko rutkasti pisaroita ja blokissa aika jöötin kokoinen ilmakupla. Aloin kuivaamaan jäähyä pyyhkeellä ja pikaliitin napsahti siinä auki paikasta mistä ei (ymmärtääkseni) pitäisi. IMAG0080[1].jpgIMAG0078[1].jpg

Sain liittimen takaisin eikä vuoda, mutta pienellä letkun pyöräytyksellä aukeaa taas. Kysymys kuuluukin, pitääkö tuon tehdäkkin noin, ja jos ei pidä niin heitänkö bumerangina takaisin kauppaan ja pyydän uutta vai vaihdanko vain letkut?

E: Käytin jäähyä koneen ulkopuolella hetken aikaa eikä vuotanut, pumppu vaan päästeli ääniä kun käsissä pyörittelin samalla kun en saanut mihinkään vapaastikkaan lepäämään. Paikallaan ollessaan aika äänetön, näin blokin ikkunasta kuitenkin että vesi liikkui eli toimii ainakin jotenkin.

Takuuseen kulkematta kotelon kautta. Toi liitin on pettänyt ja vuotanut.
 
tuo liitin ongelma näyttäs olevan sama mitä tapahtui About 5min kohdilla
en tiedä onko tuo itse korjattavissa mitenkään. mutta voisi kuvitella jos ei mitään ole selkeästi hajonnut...
(esim) kyseessä on mustaa muovia niin jos on murtuma se muuttuu siitä kohtaa vaaleammaksi. melkein valkoiseksi. tuossa kuvassasi näyttäisi että on kierteet auennut väärästä paikasta. ja koko pikalukko tullut pihalle.
miten tuon sitten itse korjaisi? sitä en tiedä jos ei pysy paikallaan niin sit vaihtoon ilman muuta
 
tuo liitin ongelma näyttäs olevan sama mitä tapahtui About 5min kohdilla
en tiedä onko tuo itse korjattavissa mitenkään. mutta voisi kuvitella jos ei mitään ole selkeästi hajonnut...
(esim) kyseessä on mustaa muovia niin jos on murtuma se muuttuu siitä kohtaa vaaleammaksi. melkein valkoiseksi. tuossa kuvassasi näyttäisi että on kierteet auennut väärästä paikasta. ja koko pikalukko tullut pihalle.
miten tuon sitten itse korjaisi? sitä en tiedä jos ei pysy paikallaan niin sit vaihtoon ilman muuta

Kävi aikalailla juurikin samoin kuin tuossa videolla, ensimmäisessä kuvassa näkyykin tuo jousi ja sen painama muoviosa pöydällä. Ei lähde nykäisemällä auki, mutta kiertämällä napsahtaa heti lelut ja nesteet syliin. RMA-hakemus on hyväksytty ja maanantaina paketti tutkimuksiin.
 
hieman pisti vain jännittämään koska tilasin tänään kyseisen kennon kanssa... ja oli jo aikasemmin taistelua Aquatuningin kanssa saada niiden väärä lähtettämä jääsusi takaisin :D tai ongelmana oli enemmänkin kielimuuri :P
 
semmonen kysymys heräsi tässä taas. mitenkä kannattaa kytkeä 3kpl PWM tuulettimia? onko mahdollista kytkeä kaikki kolme yhden emolevy portin taakse? kyseessä on Noctua 120 x 120 x 25 NF-F12 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin - 21,00€ että onko tuo X3 liikaa jerkkua yhdelle emolevyn portille? multa löytyy kyllä säädinpaneelikin johka voin ne kytkeä vaikka jokaisen omaan porttiin... mutta se vaatii vähän "rälläköintiä" että saan sen paneelin asennettua R5 koteloon tuon 360mm radin kanssa.
 
semmonen kysymys heräsi tässä taas. mitenkä kannattaa kytkeä 3kpl PWM tuulettimia? onko mahdollista kytkeä kaikki kolme yhden emolevy portin taakse? kyseessä on Noctua 120 x 120 x 25 NF-F12 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin - 21,00€ että onko tuo X3 liikaa jerkkua yhdelle emolevyn portille? multa löytyy kyllä säädinpaneelikin johka voin ne kytkeä vaikka jokaisen omaan porttiin... mutta se vaatii vähän "rälläköintiä" että saan sen paneelin asennettua R5 koteloon tuon 360mm radin kanssa.

Toki emolevyn malli ja juuri tämä paikka mihin haluat kytkeä, olisi ollut hyvä kertoa. Usein emoissa ollut 1A lähdöt PWM-paikoissa. Tuo noctua vie 0.05A, joten meikäläisen sähköopilla pitäisi hyvin pystyä kytkemään. Omat ML120 vie vajaa 0.3A, joten niitä en kytkisi kuin max kolme yhteen lähtöön.
 
no siis emolevyyn tietty :D emona toimiihttps://www.jimms.fi/fi/Product/Show/126112/strix-z270f-gaming/asus-strix-z270f-gaming-atx-emolevy
ja paikkana toden näköisesti jompa kumpa CHA fan portti
Ai oikeesti emolevyyn? Esitinkö jatkokysymykseni jotenkin väärin? :beye:

No ainakin emon manualin mukaan näyttäisi olevan jopa aitoja pwm-liittimiä (ainakin asuksen omien merkintöjen mukaan) ja ainakin tuohon H_AMP_FAN -connectoriin voi lyödä aika tehokkaitakin (yli 1A) tuulettimia. CHA_FANiin varmaan pätee varmaan tuo CPU_FANin 1A maximi, vaikka sitä ei luekkaan missään. Noctuat kuluttavat niin vähän, että antaa mennä vaan yhteen porttiin. Siitä sitten säädöt ja tuuletinnopeudet kuntoon, niin on hiljaista ja tehokasta. :tup:
 
nojoo ei tässä itsekkään mikään artikulaation mestari vielä ole tähän aikaan yöstä :P emolevyyn tällä hetkellä olisi helpoin asentaa. jos käytän säädinpaneelia mikä vaatii yhden 5.25" laitepaikan. eli toisin sanoen joutuisin hieman "modifoimaan" tämän R5 kotelon 5.25" telinettä että saisin sen säätimen kiinni :P ja tällä hetkellä näyttää siltä että se on edessä jokatapauksessa koska mistään ei tähän hätään löydy 3x 4pin y-haaroitinta tuulettimille. jimmsille tulee joskus 22.12 erä lisää
tai sitten vääntelen jostain pellin palasista kulmaraudat ja poraan ruuvin reijät säätimelle/koteloon kiinnitystä varten :D
 
tänään pitäisi tulla 360mm radi. nyt vain alko cpu cooleri rallattaa minullakin.. eli pitää semmoista raksutustu ja ilmeisesti johtuu ilmasta mikä on jumissa sielä.
hauskinta tässä on se että sain sen hiljaiseksi uudelleen säätämällä kierrokset molemmille pumpuille (karhu ja susi) niin hävisi ääni. mutta kun pistän lisää jengaa niin alkaa taas. eilen tässä koitin tuhertaa lisää nestettä tonne kiertoon ja aika perseestä ja todellakin mahdotonta saada sinne mitään kun on kaikki vielä koneessa kiinni. mutta jahka saan tänään sen radin niin otan koko komeuden pihalle ja tuherran sit vaikka ploki/radi kerrallaan ilmat pois..
en tahtoisi sanoa että tämä alphacoolin ratkasu on paska mutta perseestä ainakin :D toki asiaa voi helpottaa monella eri tavalla. mutta nyt tähän hätään mulla ei ole mitään erillistä säiliötä ja letkuista puhumattakaan. mutta voi elämän karut kävyt toi cpu säilö/ploki compo on todella hanurista täyttää. kun luulisi että jos korkki on auki ja pumput päällä niin se vedenpinta laskis?!? muutta ei :D kovin on itsepintaisesti juuri tuollainen kalvo tai kupla täyttöaukon kohalla ja vaikka tollasella pilli pullolla sitä sinne koittaa ruikata niin ei mene nimeksikään.
mutta josko tämä hieman helpottuisi koneen ulkopuolella kun saa pumpun nostettua radien yläpuolelle ja paremmin ravisteltua.
 
tänään pitäisi tulla 360mm radi. nyt vain alko cpu cooleri rallattaa minullakin.. eli pitää semmoista raksutustu ja ilmeisesti johtuu ilmasta mikä on jumissa sielä.
hauskinta tässä on se että sain sen hiljaiseksi uudelleen säätämällä kierrokset molemmille pumpuille (karhu ja susi) niin hävisi ääni. mutta kun pistän lisää jengaa niin alkaa taas. eilen tässä koitin tuhertaa lisää nestettä tonne kiertoon ja aika perseestä ja todellakin mahdotonta saada sinne mitään kun on kaikki vielä koneessa kiinni. mutta jahka saan tänään sen radin niin otan koko komeuden pihalle ja tuherran sit vaikka ploki/radi kerrallaan ilmat pois..
en tahtoisi sanoa että tämä alphacoolin ratkasu on paska mutta perseestä ainakin :D toki asiaa voi helpottaa monella eri tavalla. mutta nyt tähän hätään mulla ei ole mitään erillistä säiliötä ja letkuista puhumattakaan. mutta voi elämän karut kävyt toi cpu säilö/ploki compo on todella hanurista täyttää. kun luulisi että jos korkki on auki ja pumput päällä niin se vedenpinta laskis?!? muutta ei :D kovin on itsepintaisesti juuri tuollainen kalvo tai kupla täyttöaukon kohalla ja vaikka tollasella pilli pullolla sitä sinne koittaa ruikata niin ei mene nimeksikään.
mutta josko tämä hieman helpottuisi koneen ulkopuolella kun saa pumpun nostettua radien yläpuolelle ja paremmin ravisteltua.

Se on niinkuin kustomluuppien kanssa, että jääkarhuli kannattaa "ilmata" ennen käyttöönottoa. Elikkä laittaa siihen virrat, pyörittää ja muljuttaa radia ja koittaa saada sieltä ilmakuplat säiliöön. Sit korkki auki, säiliö täyteen ja kovaa ajoa.

Kannattaa laittaa DC-modeen sitten biossista. Mulla on semmonen ihmeellinen homma tässä, että jos on AUTO/PWM niin alkaa käyntiääni jotenkin raklattaa. DC:modella ja rpm't sit lämpötilojen mukaan niin ei oo ollu ongelmia pumpun "ääntelyiden" kanssa.

Pari kertaa ittelläki tullu ilmakupla impelleriin, ja alko merkitsevästi rallattaa. Laitoin pumpun DC:llä täysille, ja sitten käänteli koteloa siten että pidin sitä ääriasennoissa sivuille / ylösalaisin niin lähti kupla liikenteeseen. En jaksanu viimeksi sit edes ilmata, kun näkee tosta lasista että ihan todella pieni ilmakupla siellä on.
 
semmonen kysymys heräsi tässä taas. mitenkä kannattaa kytkeä 3kpl PWM tuulettimia? onko mahdollista kytkeä kaikki kolme yhden emolevy portin taakse? kyseessä on Noctua 120 x 120 x 25 NF-F12 PWM Öljylaakeroitu laitetuuletin - 21,00€ että onko tuo X3 liikaa jerkkua yhdelle emolevyn portille? multa löytyy kyllä säädinpaneelikin johka voin ne kytkeä vaikka jokaisen omaan porttiin... mutta se vaatii vähän "rälläköintiä" että saan sen paneelin asennettua R5 koteloon tuon 360mm radin kanssa.

Ei muutakun noilla mukana tulevilla haaroittimilla kaikki kiinni. Itsellä noita 6kpl yhdessä normi 1A pwm liitännässä kiinni ja hyvin pelaa
 
eipä tuo nyt vielä ainakaan miksikään muutu teki sille mitä tahansa... on ollut täysillä ja konetta on käännelty tunnin verran ees taas. ja nyt on omasta mielestä kyllä kaikki ilma kierrosta pois. nyt vaan odottelen että saisin sen uuden radin.. ennen sitä en viitisi alkaa rupee repimään noita ulos koneesta. kyllä se "hiljeni" hieman. mutta on se rutina sielä vieläkin.
ja kytkennät on tietty molemmilla pumpuilla DC:llä. cpu bloki AIO pumpissa ja gpu bloki H_AMP FAN molemmat muutettu biossista DC hallittavaksi. on vain ärsyttävän itsepintainen ilmakupla kun ei suostu lähtemää :D
tiedä sitten onko pumpun asennus suunnassa mitään vaikutusta sen toimintaan





images


AC_Eisbaer_pht21-300x240.jpg
[/QUOTE]

kuten tuossa kuvassa näkyy. en tiedä enkä jaksa uskoa että nyt tuolla olisi isoa vaikutusta pumpun toimintaan. itsellään on ikkuna ylöspäin eli "suorassa" :D
 
Ei muutakun noilla mukana tulevilla haaroittimilla kaikki kiinni. Itsellä noita 6kpl yhdessä normi 1A pwm liitännässä kiinni ja hyvin pelaa

niin no ne noctuan haaroittimet on kaksi paikkaisia. eli kaksi saan yhelle portille juu mutta yksi jää pois "sarjasta" vai mitenkä tarkoitat että kytkisin ne?
 
tänään pitäisi tulla 360mm radi. nyt vain alko cpu cooleri rallattaa minullakin.. eli pitää semmoista raksutustu ja ilmeisesti johtuu ilmasta mikä on jumissa sielä.
hauskinta tässä on se että sain sen hiljaiseksi uudelleen säätämällä kierrokset molemmille pumpuille (karhu ja susi) niin hävisi ääni. mutta kun pistän lisää jengaa niin alkaa taas. eilen tässä koitin tuhertaa lisää nestettä tonne kiertoon ja aika perseestä ja todellakin mahdotonta saada sinne mitään kun on kaikki vielä koneessa kiinni. mutta jahka saan tänään sen radin niin otan koko komeuden pihalle ja tuherran sit vaikka ploki/radi kerrallaan ilmat pois..
en tahtoisi sanoa että tämä alphacoolin ratkasu on paska mutta perseestä ainakin :D toki asiaa voi helpottaa monella eri tavalla. mutta nyt tähän hätään mulla ei ole mitään erillistä säiliötä ja letkuista puhumattakaan. mutta voi elämän karut kävyt toi cpu säilö/ploki compo on todella hanurista täyttää. kun luulisi että jos korkki on auki ja pumput päällä niin se vedenpinta laskis?!? muutta ei :D kovin on itsepintaisesti juuri tuollainen kalvo tai kupla täyttöaukon kohalla ja vaikka tollasella pilli pullolla sitä sinne koittaa ruikata niin ei mene nimeksikään.
mutta josko tämä hieman helpottuisi koneen ulkopuolella kun saa pumpun nostettua radien yläpuolelle ja paremmin ravisteltua.

Se on niinkuin kustomluuppien kanssa, että jääkarhuli kannattaa "ilmata" ennen käyttöönottoa. Elikkä laittaa siihen virrat, pyörittää ja muljuttaa radia ja koittaa saada sieltä ilmakuplat säiliöön. Sit korkki auki, säiliö täyteen ja kovaa ajoa.

Kannattaa laittaa DC-modeen sitten biossista. Mulla on semmonen ihmeellinen homma tässä, että jos on AUTO/PWM niin alkaa käyntiääni jotenkin raklattaa. DC:modella ja rpm't sit lämpötilojen mukaan niin ei oo ollu ongelmia pumpun "ääntelyiden" kanssa.

Pari kertaa ittelläki tullu ilmakupla impelleriin, ja alko merkitsevästi rallattaa. Laitoin pumpun DC:llä täysille, ja sitten käänteli koteloa siten että pidin sitä ääriasennoissa sivuille / ylösalaisin niin lähti kupla liikenteeseen. En jaksanu viimeksi sit edes ilmata, kun näkee tosta lasista että ihan todella pieni ilmakupla siellä on.

Itelle on kans tommosta alkanut esiintyä että vähän eisbaeri pitää ääntä. Kierroksia säätämällä saanut ne pois myös. Varmaan mennyt ilmaa kiertoon kun olen vähän väliä lisännyt ja poistanut osia kierrosta.

Voishan sitä tolleen huljutella koppaa kuten customloopeissa mutta hyvin toimii jos saa kierroksilla muljattua äänet pois pumpusta :)
Mun msi lankussa kans pwm menee 100% kierrokset ja dcllä saan säädettyä kaiken oikein. Nämähän on 3pin piuhoilla eli dcllä säädetään jännitteellä kierrokset.

Muuten olen ollut tyytyväinen tähän eisbaer st30 240mm ja eiswolf ut60 240mm settiin, yhellä lisä osalla kun ei meinannu eisbaerin pun letku riittää ut60:lle etupaneeliin. Nythän olen voinut täyttää looppia joko ut60 radista tai eisbaerista eli gpu ja cpu täyttö erikseen onnistuu.
 
Voihan se olla rikki jos kokoajan rahisee?

voihan se ollu juu. mutta ääni on kyllä aika pieni tällä hetkellä... että mitä se pahimmillaan eilen oli verrattaen tähän hetkeen niin ero on aika huomattava.

Itelle on kans tommosta alkanut esiintyä että vähän eisbaeri pitää ääntä. Kierroksia säätämällä saanut ne pois myös. Varmaan mennyt ilmaa kiertoon kun olen vähän väliä lisännyt ja poistanut osia kierrosta.

Voishan sitä tolleen huljutella koppaa kuten customloopeissa mutta hyvin toimii jos saa kierroksilla muljattua äänet pois pumpusta :)
Mun msi lankussa kans pwm menee 100% kierrokset ja dcllä saan säädettyä kaiken oikein. Nämähän on 3pin piuhoilla eli dcllä säädetään jännitteellä kierrokset.

Muuten olen ollut tyytyväinen tähän eisbaer st30 240mm ja eiswolf ut60 240mm settiin, yhellä lisä osalla kun ei meinannu eisbaerin pun letku riittää ut60:lle etupaneeliin. Nythän olen voinut täyttää looppia joko ut60 radista tai eisbaerista eli gpu ja cpu täyttö erikseen onnistuu.

itse ajattelin ihan radi kerrallaan kytkeä tuohon Karhuun ja heilutella niitä sitten ja lisätä litkut. koska tuo kokonaisuus on aika iso :D 280mm karhu, 120mm susi ja nyt sitten lisäksi 360mm radi pitäisi tulla tänään. :D tod.näk tiputan ton 120mm kennon pois kierrosta jossain välissä. ehkä :D
ja siis ihan ensimmäiseksi otan karhun yksinään käsittelyyn jos sais tarpeeksi heiluteltua ja sellasta ihan sitä itseään.
 
Tänään hain Eisbaer 360 kotiin ja paketin aukaistuani huomasin jäähdyttimen pussin sisällä melko rutkasti pisaroita ja blokissa aika jöötin kokoinen ilmakupla. Aloin kuivaamaan jäähyä pyyhkeellä ja pikaliitin napsahti siinä auki paikasta mistä ei (ymmärtääkseni) pitäisi. IMAG0080[1].jpgIMAG0078[1].jpg

Sain liittimen takaisin eikä vuoda, mutta pienellä letkun pyöräytyksellä aukeaa taas. Kysymys kuuluukin, pitääkö tuon tehdäkkin noin, ja jos ei pidä niin heitänkö bumerangina takaisin kauppaan ja pyydän uutta vai vaihdanko vain letkut?

E: Käytin jäähyä koneen ulkopuolella hetken aikaa eikä vuotanut, pumppu vaan päästeli ääniä kun käsissä pyörittelin samalla kun en saanut mihinkään vapaastikkaan lepäämään. Paikallaan ollessaan aika äänetön, näin blokin ikkunasta kuitenkin että vesi liikkui eli toimii ainakin jotenkin.

Päivitys postaukseen:
"RMA-tapauksenne on nyt käsitelty ja korvaava tuote on tilattu. "
Eli myös Jimm's totesi liittimen olevan viallinen ja takuu korvaa :tup:
 
täälä alkaa Iisakin Kirkko olemaan toista ilmausta vaille valmis :D
en tiiä mutta mulla kestää ajallisesti ihan helvetin kauaan näitten palikoitten kanssa päkertäessä :) 16.00 noin aloitin ja tässä 21.00 sain ton uuden 360mm radin kiinni. tosin oli siinä vanhan loopin ilmaus ja sain jopa raklatuksen pois :D eli se selvis että ilmaahan sielä. sit oli taistelua noitten tuulettimien kanssa. mutta nyt on taas palikat survottu sisälle ja loppu ilta menee pelaillessa ja kyttäillessä lämpöjä :P huomenna sit uudestaan toi ilmaus :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom